Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - pxm

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 18
141
Demolåtar / pxm - "In Happy Colours , Paxom´s fuga in C major "
« skrivet: 26.09.2014, 18:58:06 »
Jag chattade med Dividend idag..Vi diskuterade kontrapunkt och jag googlade sedan och hittade en svensk sida om
stämföring jag tyckte var bra....Sedan så blev jag givetvis tvungen att testa teorin i praktiken...
Detta är fyra självständiga stämmor, alltså var och en stående för sig, som tillsammans bildar en melodi...
Tycker att det låter som ett skolexmpel från Bolibompa.............  :lol:

Jag skall utveckla den med ytterligare två subjekt och en kanon, tror jag....Om ni tycker det är någon ide och att
detta låter roligt...Jobbar i midi, vet ej hur man  ställer attack, intensivitet, vibrato och liknande eller mixar midi,
så vi skiter i den biten och tänker detta som en helt igenom musikalisk skiss....
Utifrån det perspektivet tar jag gärna emot kritik och förslag samt goda råd.......... :)

Jag har aldrig testat detta förr utan enbart fri kontrapunkt/jazzkontrapunkt. Så jag kommer inte riktigt ifrån jazzapproachen
riktigt. Det låter mer jazz än klassiskt tycker jag :lol: ..Kontrapunkt, självständig stämföring, är mycket roligt att knåpa med men inget
jag kommer att försöka sysselsätta mig med......Det är för svårt med kontrapunktens alla regler och tekniker och att jobba i midi är också för svårt för mig. :)
Sedan har jag inte det klassiska tänket utan mer jazz fusion så....men visst låter det som något hämtat ur ett program från Bolibompa ???
Men som sagt, om ni vill och tycker det låter roligt och intressant så knåpar jag färdigt denna...... :)

Edit;
Utvecklade subjektet, dux, genom att spela det baklänges en repris (retrograd rörelse)  och efter det en repris spelad i kanon....
Allt med tre genomföringar (stämmor)....
Avslutar med en kadens följt av en solokadens spelad från 7;an.
Mastrade det i Studio One...
Vet inte om det blev något bra men det var spännande, kul och lärorikt i a f..... :)
Som sagt var-det är för svårt för mig....
Beundrar Dividend för hans klassiska tänk, mysiga melodier, häftiga ideer och så får han midi att låta bra...

mvh

142
Färdiga produktioner / pxm - "GUITAR PAXOMANIAC !!!!
« skrivet: 12.09.2014, 18:51:40 »
NY VERSION nr 10 !!!!
 :)
Work in progress !!!!!!

//

Idag var jag hos neurologen gör utredning. Jag skakar i hgr hand...
De skall skicka mig till magnet röntgen, röntga hjärnan. Visar inte den någonting
skall de ta bort en av mina mediciner....

Skakningarna gör det svårt att spela, men jag försöker i a f  :)

Ville göra något funkaktigt, inspirerad av en vän som spelar funk.
Men jag sätter inte 16 delarna på ackorden just så,,,,,,jag fuskade
och tog fram min wah-wah pedal. :D Försökte spela någon slags melodi istället...
Så blev jag tvungen att loopa verserna och refrängerrna för jag skakar så i min
högra hand just nu.

Så här låter det just nu;

Funderar på om jag skall dista pianot, eller ?????
Hur sitter mixen ????
Jag tänkte jobba på den här i helgen om det är någon ide´.... :)
Så jag är tacksam för tankar och idee´r....


143
Demolåtar / pxm - "SHE`S GONE" Work in Progess
« skrivet: 08.09.2014, 20:55:31 »
 :)
Fungerar ljudbilden ????
Någon som vill yla ???
Någon som vill lägga ett solospår ???
Tror att denna går att utveckla...
Jag har sjungit in en slask som jag kan skicka till
dig som är intresserad av att yla..

12 takter blues i E, 120 knyck

mvh

Edit;
Lade på litet dist på allt och spelade in två Gura spår.....

144
Demolåtar / pxm - "In C major"
« skrivet: 05.09.2014, 03:04:17 »
Kände för att leka litet med ackord, efter jag skrivit i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=38820.msg275443;topicseen#new  "Vilken klassisk kompositör var bäst" av Eddi... Jag kom in i en teoretisk förklaring av ackordsföljder där och blev sugen på att leka litet.......Den här är spelad helt i vanlig C-dur men ger ett något mörkare intryck tack vare de teoretiska teknikerna jag beskriver där...Den är kanske inte särskilt bra men som godnattvisa just för ikväll då...... :)

mvh

145
Söker någon som vill lägga voicings/ackorden på piano eller keyboard för Amazing Grace...
Det är ett Kontrollrummet projekt...
Jag har försökt programmera själv men resultatet blev uselt.
Tog hem en midifil men jag gillade den inte......
Så jag söker en collab partner till detta projekt !!!  :)
Vi är några till, sångerska, basist, gitarrist och kanske en trummis.
men vi har inte börjat ännu....vi ligger i stargropen precis....
16 bit wav. 44,1 kHz-100 bmp
Jag kan PM:a ackorden......

mvh

146
Demolåtar / pxm - "LULLABY"
« skrivet: 31.08.2014, 00:24:48 »
Vet inte varför ljudkvaliten blev knastrig och brusig på den här....
Jag spelade in som jag brukar......
Kanske hade jag för hög volym på mickarna  i vnstr och för mycket kompression
på hgr gitarrspår ???????
Nåväl, ni får godnattvisan  i a f.... :)
Ett av mina försök att spela i Harmonisk moll....

mvh




147
Demolåtar / pxm - "RED WINE FROM SPAIN" (Version nr 06)
« skrivet: 29.08.2014, 19:45:46 »
Inte särskilt bra,,,,ännu..... :)
Men jag har nyss börjat och sitter och trixar litet...
Är den något att fortsätta med eller skall jag börja på en ny ????


mvh

148
Demolåtar / pxm - "SEQUENSE - JazzRockFusion etude (nr 04)"
« skrivet: 16.08.2014, 18:25:46 »
Masterclass etuden där vi "putting it all togheter".  :)
Rehamonisation med blandade tekniker, Targetting, Upper stucture arpeggios och improvisation över given ackordsföljd.
Linjärt spel av leadgitarren.

Am7 - Dm7 -G7 - Cmaj7 - Fm7 - Bm7-5 - E7 - Am7
(inleder med en fullständig kvintsekvens i Am, vanlig i klassisk musik. Det är den här som sedan reharmoniseras i kommande 3 repriser. Licksen konstruerar av "upper structure arpeggios", dv s man spelar 7,9,11 & 13. Man behöver inte lära om arpeggios för att spela så. Knepet är enkelt; Flytta från Ackordets grundton nedåt, bakåt i skalan till nästa helton och spela ett vanligt arpeggio där i det ackordets modus. )

(E7-Am7-A7-bAmaj7) - (Dm7-Cmaj7-Am7-Em7) - (Cm6) - (Bm7-5-bC7) - (Fm7-Em7-Bm7-5) - (E7)  -(Bm7-5-bB7) - (E7-Am6)
(Teknikerna för reharmonisationen är Modal Interchange, tritonussub., starka och Svaga progressioner, sekundära Dominanter.
Så här (se ovan) ser vår fullständiga kvintsekvens ut nu. Som ni ser finns det ingen skala som stämmer för hela progressionen.
Man blir tvingad att byta skala hela tiden. Man kan säga att leadgitarren nu spelar linjärt även om melodin är modal till ackorden. Menar att man måste kunna skalorna för att hitta tonerna som fungerar till respektive ackord även om man inte spelar i någon bestämd skala över en  progression. Denna reharmonisering och succesion spelas i 3 repriser.)

(Cm7-Cm7) - (Bm7-5-Bm7-5) - (bB7-Bb7) - (Am7-Am7) - (bAmaj7-bAmaj7) - (A7-Dm7) - (Bm7-bC7) - Cmaj7
(Improvisationen börjar direkt. Man blir tvingad att kunna ackordsföljden/känna harmonierna här då det inte finns någon skala
som passar. Jag spelar mest ackordstoner, använder Targetting, dvs du kan gå från en semiton ned eller en helton över och pricka in
ackordstoner utan att det låter konstigt, samt ornamenterar litet, skalenligt där det går.)

(Dm7-G7) - (#Fm7-5-Fmaj7) - (E7#9-bE9#11) - (D7#9-bD9#11) - C6/9#11
(Trad. Jazz ending.)

mvh


149
Demolåtar / pxm - "MINOR - JazzRockFusion etude (nr03)
« skrivet: 16.08.2014, 11:43:21 »
Här är "MINOR - JazzRockFusion etude nr 03"
Advanced nivå.


John Coltrane (+1967), legend ^^.

Tonarten är Cm.
Etuden visar Bluesprogression, ii-V7-I i moll, The Backdoor progression, användande av Harmonisk molls ackordstege, insikt ang. vilka skalor man vanligen, i jazz, använder över den fullständiga helkadensen i moll samt hur man använder bara 1 skala för att spela hela den progressionen. Avancerad rythm för kompgitarr samt V7 som sub för I. Man får även tillfälle till en kort improvisation under sticket. Ett trad. Jazz ending avslutar etuden. Den här ställer mer krav på musikern än de första två etuderna "Serendipity" och "Tension". Så - nu har jag bara Master-class etuden kvar att jobba med där bl a "targetting" skall ingå, mer om "Modal Interchange" och om sekundära Dominanter samt "upper scale arpeggios". Det skall användas tillsammans med teknikerna i de tre första etuderna. Improvisation och improvisation av kompet i realtid blir det också tillfälle till då. :)

Cm7 - G7 - Fm7 -Cm7
(En bluesprogression inleder, licket går i C Bluesskala)

Cm7 - Dm7-5 - G7b9 - Cm6
(I denna etude presenterar jag fullständig helkadens i moll. Första strofen spelas i C Harmonisk moll, den andra med D Lokrisk skala, över G7b9 spelar jag i Super-Lokrisk och över sista ackordet Cm6 trängs en C Dorisk skala. Två repriser)

Cm7 - Dm7-5 - G7b9 - Cm6
(Spansk Zigenar skala/ Harmonisk molls 5;e modus "outline;ar" här progressionen. Även Harmonisk moll skala (eller något av dess modus) kan göra det- detta då en ii-V7-I i moll är deriverad/harmoniserad från just den skalan. Det 5 moduset låter dock mer spännande tycker jag och passar utmärkt över de två Dominanta ackorden. Två repriser.)

De två sistnämda progressionerna och dera succesioner upprepas 1 gång till

Fm7 - bBm7-5 - Cm7
(Detta är en av  J.Coltranes berömda progressioner och den anses låta bluesigt. Ses som en Plagal Kadens. Spelar C Harmonisk moll Bebop skala över den. Svåranvänd skala just här då man får se upp vilka toner man använder över bBm7-5.)

Stick i G7
(Avsett för improvisation, jag valde spontant Bluesskalan i G samt G Mixolydisk att spela i. Kanske för att de skalorna är enkla att spela till.  :) Rythm för kompgitarren här är ganska svår. Det är en använd rythm inom JazzRockFusion. )

#Amaj7 - Bm7-5
(övergång som låter etuden börja om. Allt spelas igen utom sticket.)

Fm7 - B7 - Cm7 - Em7 - Cm7 -Em7
(Trad. jazz ending.)

Gillas den ?????

mvh

150
Demolåtar / pxm - "TENSION - JazzRockFusion etude (nr 02.)"
« skrivet: 16.08.2014, 07:37:36 »
Serendipity 2; Tension - JazzRock Fusion Etude.

Den här etuden går i tre repriser och har även ett ending.
Nu spelas enbart Jazzteoretiska koncept och tekniker både harmonisk som
melodiskt. Detta till rocktrummor.  :) Detta är min Intermediate lesson/etude. Efter som vi hela etuden igenom
spelar en fullständig helkadens, om än i olika former, blir det mycket spännings toner att hantera i den
här etuden. Därför kallar jag den "Tension". :)


Legendariska jazzpianisten Tadd Dameron (+1965)^^.......

Det som spelas är en ii-V7-I i bEmaj7, vilket också är tonarten. Etuden demonstrerar /lär ,en vanlig i JazRockFusion, rythmmodell för kompgitarr,  paralelltonika, tritonussub. Modal Interchange, Tadd Damerons Turnaround, Melodisk moll och dess modus, 4,5 & 7 arpeggion, två Bebopskalor och hur man placerar passertonen, att impositionera Bm7-5 arpeggion och ett hip;t ending. Det handlar mycket om att hantera Dominanta ackord och spänningstoner i skalorna på rätt sätt. Tänkter skriva en utförligare, in depth, redogörelse för denna etude så småningom. Tills dess får det här (se nedan) räcka, det ger en översikt ang. teknikerna och skalvalen.

Så här ser progressionen ut;
Fm7 - bB7 - Cmmaj7
(Cmmaj7 (uttalas mollmaj7) är Tonikaparalell till bEmaj 7. Licket går över progressionen i bB Mixolydisk Bebop skala. Detta för att lära demonstrera längre fraser. Takten ackorden spelas i är ett vanligt beat att lägga kompet efter i JazzRockFusion.)

bEmaj7#5 -Dsus7b9 - G13 -Cmmaj7
(först Tonikaparalellen sedan ett sub, ett sus ackord också det hämtat från Melodisk mollskalas ackordsstege. Sus ackord går utmärkt att byte in då det står V7. Övriga 2 ackord bjuder inte på några konstigheter. Licket går över progressionen i Melodisk moll Bebop skala, även här i  en enda lång fras.)

F7 - bB7 - C7
(Början av det som skall bli Tadd Damerons Turnaround; kvalitetsändring på ackorden. Licken går i bBm7-5 arpeggio, i bB Super-Lokrisk skala för att skapa spänning innan jag och med m7-5 arpeggio i G (Lokrisk skala går utmärkt över V7 ackord) spelat på dess 4,5 och 7. Sådana "Fusionarpeggios"-passar bra till 7-färgade ackord)

Bmaj7- Emaj7- #Fmaj7
(Tadd Darerons Turnaround. De kvalitetsändrade ackorden från förra vändan tritonussubstitutioneras och kvalitetsändras nu till maj7 ackord. Jag hanterar dem som Dominanta 7 ackord här och håller mig till Dominanta skalor (precis som det går att spela Jonisk skala över ett 7 ackord utan att det låter konstigt), bBm7-5 arpeggio, bB Super-Lokrisk skala för att skapa spänning och avslutar med #F Dominant Frygisk skala där spänningstonerna kan vila litet.)

Cmmaj7 - G13 - #Fmaj7 - Cmmaj7 - G13
(Här spelas Hindu skalan (Melodisk molls 5:e modus) över Cmmaj7 -G13 för att skapa spänning innanupplösningen med Dominant Frygisk skala över "Fmaj7.)

Detta spelas i tre repriser. Den fortsätter med ett trad. jazz ending uppbyggt;

Fm7 - bB13 - Bmaj9 - Dmaj7 - bEmaj7
(Leadgitarren håller ett ljust bE )

mvh

151
Pianist & någon som vill notera etuder sökes !!!!!!
Se sista stycket i trådhuvudet..../

Jag tycker att det är roligt, intressant och givande att veta vad jag lyssnar på/till !!!!  :)
Jag vill gärna förstå musiken....och hitta användbara tekniker för egna kompostioner
att spela. Ibland "fastnar man liksom och tycker man läst allt, provat spelat allt och
det händer ingenting nytt i musiken. Jag brukar dra år avant-garde då men lägger sällan
upp något sådant matriel. Så gör sig sådant bäst live dessutom. Tycker jag...... :)

Det här är dock genomkomponerat. Den har också hållïts enkel och basic med vilje..
Etude för att den demonstererar/lär ut något när man lyssnar/övar att spela den.
Rock denna gång, för att det är lätttillgängligt att lyssna till och förstå, trots att detta
även täcker teoretiska tekniker för både klassisk musik och jazz.
Serendipity (nag. av stadens Serendipis namn, där 3 kungasöner gav sig ut att
söka kronan.) för att betyder att man finner intressant saker, företeelser och annat när
man eg. söker efter något annat. C-dur för att det är lätttillgängligt och enkelt. Spela stämmorna.
Lär dig enkelt grunden till begreppet "Sekundär Dominant" i en del skolor kallad paralelldominanter.
Passar på att demonstrera Bebopskalans/passertoners använding samtidigt. Detta samt att visa olika
 betydelser för ordet "kadens".

Här söker vi grunderna för en ii-V7-I och för stämmor (menar från 3;an och 5;an).
Så etuden/this lesson är på basic/nybörjar nivå. Men den demonstrerar snabbt kunskaper
som lyfter till hög standard på intermediate nivå och ger inblick i kadenser och stämmor på
ett enkelt sätt. Meningen är att man skall utvecklas, snabbt och enkelt. Nå- vad står att finna
då i etuden som inte står att finna lätt tillgänlgigt på nätet ?? Vart är serendipiteten??

Bach var en mästaren på harmonier  :wub: och hans mane´r lever kvar idag såväl
inom klassisk musik, som i jazz och rock. Ibland vill man dock förfina, låta musikens
akompangemang ge nyanser åt melodin/sången. Hur använder man då ii-V7-I,
hur håller sig kvar inom tonarten egna ackord men ändå spelar en (substutitionerad)
fullständig helkadens på olika vis och med olika "styrka" ???
Vill man att den skall låta stark, moderat eller svag ??????
Svaret på detta är kärnan i etuden.

Vad är en kadens nu då ????
Utan att gå in på detta med Tonika (T), Tonikaparalell (Tp) Dominant (D) och subDominant (sD) finns det , i avseende progressioner;
Helkadens (D-T), Fullständig Helskadens (sD-D-T), Halvkadens (T-D), Plagal Kadens (sD-T) Bedräglig Kadens (D-Tp).

Kadens (av grek. Cado´s=fallande) , här och nu,  i avseende ang. progressionen/ackordföljden Fullständig Helkadens !!! men,,,, även som slutfall (succesioner/melodiska) i klassiska instrumentala orkester konserter och arior (även i jazz och rock) där solisten spelar fritt utan ackompangemang, vilket skall motsvara sista stämmans slutharmonik, d v s stämmans sista repris i ackord. Spelar du med t ex 7-ackord
flyttar du helt enkelt ned skalan 1 steg eller upp 7 steg som solist om du inte vill spela i varje ackordens skala
för sig (exempelvis med arpeggion).
Spelar du med vanliga ackord flyttar du skalan till 5;an etc etc.........
Det kommer från 1700-talets mode (eg. Barocken´s "Stile Moderno") att improvisatoriskt improvisera/ornamentera alla solostämmor. Vanligtvis violinistens arbete.
Beethoven och senare kompositörer skrev dock ut kadenserna/slutfallen och många av dem var ackompangerade...
Tonartssänkning eller tonartshöjning på slutet, ung som i som i schlager om man vill. :D . Som sagt-jag tycker att
det är roligt att veta vad jag lyssnar på, varför det är så, vad kommer det ifrån och vad försöker musikerna göra...Det ger en till, djupare dimension till i musiklyssnadet.
Som kuriosa och serendipitet kan jag tilllägga att "Kvinnlig Kadens"  :) innebär att slutackordet/sluttonen infaller på en obetonad taktdel. Ett sätt att låta musiken tona ut på ett mjukt vis.
Dock avlsutar jag denna etude med ett skrivet slutfall med  Kvinnlig kadens för att demonstrera och visa skillnaden mellan de olika betydelserna av bergreppet.



Kung Bach (+1750) ^^.  :) Harmoniernas Mäster vars teori ligger till grund för klassiskt, rock och jazz.

Dessa ackordsföljder används vid reharmoniseringar av Fullständig Helkadens (ii-V7-I) inom klassisk musik och i jazz
men kan också användas istället för ett enstaka ackord där man vill förstärka, vara måttlig eller litet försynt
i kompet.
om man vill. I den här etuden används de dock som alternativ till ii-V7-I. Följ bara formeln efter
fet rubriks kolon !!!  :)

//
Använder C durs ackordstege. Fungerar i både dur och i moll då Am är
paralleltonart till C-dur.

Inleder med en (ii/V7-)ii-V7-I i C-dur, den absolut starkaste progressionen som finns.
detta för att visa att det eg.är den vi spelar och för att ange tonart. Denna ackordsföljd
börjar också med en sekundär dominant, A7, vilket passar bra då nästa ackord är Dm7.
A7 kan även kallas paralelldominanten till Dm7.

Spelar efter det en Stark progression;
ned ett halvt tonsteg-ned 5 tonsteg.

Följt av en Moderat progression (jag spelar den från paralelltonartens I:a
för att det skall stämma modalt med tonarten);
ned ett helt tonsteg, ned 3 tonsteg och upp 5 tonsteg..Moderat
betyder "måttlig".

Avlutar slingan med en Svag progression, denna börjar på
ackordstegens Vii:a, också nu av modala skäl ;
upp ett halvt tonsteg, upp ett helt tonsteg, upp 3 tonsteg, vilket är smart
då den avslutas på Fmaj7, vilket är en sekundär dominant till Cmaj7.

Till detta har jag gjort en succesion/melodi som har en stämma. Den går om och igen
och det ändå som förändras är stämman. Det går ut på att man skall lära sig spela stämman
som alternativ till orginalsuccesionen.
Den börjar på 2;an följt av, 3;an, 4;an 5;an (inte en egentlig stämma enl. trad stämföring då
den dubblar 1;an, men, vad fan, det är ju en rock etude så 5;an har en given plats. 5;ans stämma
används också i Gregoriansk musik),6;an, 7;an (ovanligt att lägga stämma ifrån men det går) och
tillbaka till 9;an (2;an fast en oktav upp).
Detta är till för att lära sig lyssna till de olika stämmorna (att kunna identifiera stämman) och dess möjligheter
samt att demonstrera de möjliga stämmorna.....
Som bonus får man även lära sig att inflika mellan 5;e och /;e tonen
 passertonen som gör den Joniska Bebop skalan, passertoner är alltid placerade  på upbeats[/b]. Detta på demonstreras
under andra strofen i melodislingan i etuden.
I Mixolydisk Bebop (orginal Bebop) inflikas den mellan 7;an och 1;an. För att få en Bebop mollskala inflikar du en passerton
mellan 3;an och 4;an i den Doriska skalan. De är de två modus av Jonisk skala man kan bygga Bebopskalor av. 

Basen håller Pedaltonen hela tiden. 1;an i Cmaj7, 2;an i Bm7-5,
7;an i Dm7, 6;an i Em7, 4;an i Fmaj7, 4;an i G7 och 3;an i Am7. Den finns alltså
med i samtliga ackords modus. Med "Pedalton" kan också menas (dock inte här) att tonen
är någon av ackordtonerna i samtliga ackord. Här avses "Pedalton" som grundton till melodins skala....

Trummorna går i raka 4/8 i 120 knyck.

Avslutar med en kadens/slutfall, komponerad, sista strofen spelad från 7;an vilken
avslutas med en kvinnlig kadens....Detta för att demonstrera ytterligare
betydelser av ordet kadens samt för att visa ett vanligt enkelt ending..

Som käll/referensmatrial till progressionerna hänvisar jag till boken "The Jazz Language" av Dan Haerle.
//

Etuden är till för att enkelt demonstrera starka och svaga progressioner, stämmor
pedalton samt olika betydelser av ordet kadens. Att man lär sig finna dem vid lyssning,
spelning eller i komposition. Detta samt att spela i Jonisk skala (eg. Jonisk Bebop för en "passing note") och dess ackordstege
(med 7;an med i ackorden).

Mix och sådant är inte så viktigt här utan det är bara en kort etude......Presenterar den
därför att den innehåller väldigt användbara tekniker för kompositörer.

Ställ gärna frågor om något är oklart... :)
Skriv gärna en rad i a f om vad ni tycker om tekniken med starka , svaga och moderata ackordsföljder
och om stämmor......
Jag har en dröm om att någon gång komponera en etude som är bra och kommer att användas
i övnings, lärdoms och utveckling syfte. Jag vill ge någonting liksom. Som är fint och prisvärt !!! En pdf fil med noter, en med text (eng.) som förklarar etuden på djupet och en nedladdningsbar mp3 i en komprimerad mapp för 120 spänn. Tycker att det är ett rimligt pris för den här kursen/ etuden om den blir klar och blir av. :) Eller inbildar jag mig bara det ?????
Uppnår den här etuden sitt mål ????? att tydligt visa de alternativa ackordsföljderna och att visa stämmorna ????
Ger den något i utbyte som man inte hittar på gratissajterna ???
Någon som vill vara med ?????? Eller har förslag ????
Tänker mig ackorden där alla har ett C i basen istället för grundtonen spelat på piano (utom i inledningen där det blir vanliga ackord samt en repris med två stämmor samtidigt.) med 2/4 och 4/4 efter inledningen på vnstr handen, och där melodin spelas igenom stämma för stämma med 4/8 på den hgr handen, utan grundmelodi så att säga. Inledningen spelas med dubblade ackord på 1;an med bägge händerna...Finns det någon pianist som kan hjälpa mig ???? Behöver också hjälp med korrekt notation. Någon ????
Kan maila ackorden och skriva ned tonerna till melodin.  :)
Skulle kunna försöka programmera själv men jag är ingen pianist och kanske missar något tekniskt, t ex en slur eller där jag gör bends på gitarren och liknande, samt arbete med pedalerna.
Tanken är att man skall kunna spela och studera den hemma själv vid sitt keyboard/piano. Att den har sin skepnad och låter som den gör nu beror på att jag är plektrumgitarrist och kan inte spela chordmelody fingerstyle. :lol: Dessutom tror jag att detta är en piano etude. Det blir enklare att lyssna och förstå om om det hela blir demonstrerat på piano. Kursen skall dock ändå vara applicerbar och användbar även för andra instrument, både för komp och soloinstrument. Bas kan jag heller inte spela :lol: men kan nog hitta några linecliche´s för piano.
Ni får full credits, ära och berömmelse & alla inblandade får lika delar % av ev. vinst !!!!!  :)

Funderar på tre etuder till; en på intermediate nivå (iisub.(sus)-V7-I i dur och i moll, substutitioner, 9 och 13 ackord, vanliga färgningar med fler än 4 toner i ackorden, jazzrockfusionrythms för komp, Tadd Dameons turnaround (-för att visa olika sub.), lira i bluesskalans (pentorna) olika modus, Mixolydisk Bebopskala, fusionarpeggios, och Melodisk mollskala dess ackordstege,the inner logic av skalan och dess modus användning över ackorden, passertoner för Bebop modus och ett  ending.) och en på advanced nivå (ii-V7-I i moll vilken ju är deriverad från Harmonisk mollskalas ackordsstege,, sekundära dominanter, 7b9 ackord, upper triad arpeggios, avancerad jazzrockfusionrythm, flamencorythm, för komp och Harmonisk mollskala och dess 5;e modus, Spanish Gypsy över hela  ii-V7-I, mer passertoner för Bebopmodus, modulationer, och ett ending). En Masterclass med en "putting it all togheter improvisation" etude som även utvecklas med bl a maj6/9 och m6 ackord, superimpositionerade Bm7-5 arpeggios över olika ackord (populärt, hip;t inom jazz och fusion just nu), the Backdoor progression (J.Coltrane), ett advanced ending samt targetting, och Modal Interchange (MI). Full rehamonisering alltså både komponerad och i realtid. MI, det som förr kallades Modal Mixture (MM) alltså. Men då måste pianoteknikerna ligga i på nivå med kursens, etudens svårighetsgrad - och det klarar inte jag att spela/programmera.  :) De etuderna också med noter, text och mp3. Man skall kunna köpa och ladda hem hela paketet för 300 kr (eller 120 kr per etude om man köper dem en och en) tänker jag. "Learn the basic elements of JazzRockFusion while you play,, comping & soloing, for C-instruments in 3 steps; beginner etude, intermediate etude, advanced etude + one Masterclass etude. Buy Now-Buy Here !!!". Den kommer visserligen att kräva att man, helt elementärt, kan spela litet, kan kyrkotonarterna och kan läsa noter och ackord, räknar 1,3 och 5;an, förstår paralelltonarter och är intresserad av jazzteori och dess praktik inom JazzRockFusion innan man ger sig på kursen/etuderna. Men såklart, man köper nog inte den om man inte är intresserad. Är iden dålig eller tror ni det skulle finnas något intresse ?? Mycket av det här finns inte ute på nätet eller kostar pengar om skall fördjupa sig. Är någon med och arbetar med mig på detta ???? Någon som vill spela / programmera ?? Notera ?? Jag komponerar och skriver genomgången av etudernas teori och tekniker. Spelar in med min gitarr, bas och Studio Drummer som demo.. :) Tar säkert sin tid men vi har ingen tidspress. :) Tror säkert vi får pengar till ett pkt havregryn och en liter fil per år !!!!! Det blir ett roligt projekt om inte annat....

mvh

152
Färdiga produktioner / "LIZA" by Johan Paxom, 2014
« skrivet: 09.08.2014, 00:17:20 »
Satte ihop en singel med exprimentiell rock... :)
3 st. låtar.....Så säljer jag blå T-shirts med
ett tryck av min akrylmålning (coverart)........
Gör ett besök i min store;

http://www.reverbnation.com/store/artist_1456647



mvh

153
Demolåtar / pxm - "Liza"
« skrivet: 07.08.2014, 00:51:43 »
Jobbar bl a med den här just nu -
Liza heter den och är rock ;

 :)

mvh

154
Demolåtar / pxm - "Johan Paxom"
« skrivet: 04.08.2014, 18:34:49 »
en bagatell, bara nåt,
leker med min Hagströms Ultra Swede.............
är riktigt nöjd med den...  :)
vad gillar ni soundet - går det att göra något av denna ?????
vad  i sådana fall ??? förslag !!!!

:)

155
skrev en lesson om Blues Soloing Strategies innan sommaren... :)
den behöver litet träffar, tycker jag !!!!!  :)
det är på beginner nivå den här gången men jag tycker
ändå den blev ganska så djupgående....
vad tycker ni om den ????

http://www.all-guitar-chords.com/lesson.php?id=300

(här är min första lesson, om någon skulle vara intresserad,
den är på intermediate nivå och den
heter How to play & use a ii-V-I progression properly;
http://www.all-guitar-chords.com/lesson.php?id=290 )

mvh

156
Demolåtar / pxm - "Walk the Walk"
« skrivet: 31.07.2014, 16:57:41 »
En ide´jag började  på inatt....... :)
Synpunkter & råd, ev vill någon
sjunga och vara med och spela sologitarr....
Den går i 120 knyck och E Bluesskala fungerar
utmärkt..........
Hoppas på collab, den är enkel och rolig att
spela till.... :)


157
Studio, produktion och övrigt / Jag vill spela gitarr !!!!!
« skrivet: 30.07.2014, 23:12:06 »
Jag vill spela men har inga ideér på någon låt just... :)
Får jag hoppa in i någons projekt och spela litet gitarr ????
Eller är någon med och gör ett nytt projekt med mig ???

mvh

158
Färdiga produktioner / pxm - "Singing the Blues"
« skrivet: 28.07.2014, 20:23:40 »
Jag brukar aldrig sjunga, skulle aldrig mer sjunga men det blev litet falsksång ändå nu i sommar.... :lol:
Här är ett soundcloud set där jag samlat mina sommaralster;


mvh

 :)






159
Demolåtar / pxm - " Mr.PC"
« skrivet: 10.07.2014, 21:05:00 »

Så här låter min nya Ultra Swede från Hagströms  :)

mvh

160
Demolåtar / pxm - "A day in a life of a fool"
« skrivet: 10.07.2014, 21:02:51 »


Så här låter min Ibanez archtop  :)

mvh

161
Demolåtar / pxm - "The Boggie Solo"
« skrivet: 29.06.2014, 14:37:34 »
Fick uppdateringar på min blueskurs igår........ :)
Vad gillar ni den här kompmodellen ?????
Vet inte vad den heter men den är cool tycker jag.....

mvh

162
Demolåtar / pxm - "The Summer Bop Song"
« skrivet: 28.06.2014, 19:06:29 »
två spår gitarr och samplade congas...

 :)

mvh

163
Demolåtar / pxm - " G minor Blues"
« skrivet: 23.06.2014, 00:46:50 »
Min Ibanez Archtop anlände i Fredags... :P.
Den är sjukt snygg, riktigt lättspelad och
låter sjukt bra !!!!! :wub:
Ahhh, jag är så nöjd....

Här kommer ett ljudexempel:


mvh

164
Demolåtar / pxm & zorrow - "BACK IN PRISON"
« skrivet: 15.06.2014, 22:34:42 »
En av låtarna i mitt och zorrows bluesprojekt... :)
zorrow har skrivit texten och sjungit in den.....

Det blev kanon tycker jag.......


mvh


165
Demolåtar / pxm - "Love & Money"
« skrivet: 08.06.2014, 02:32:36 »
Någon som vill sjunga in dessa 3 Blues åt mig ????
 :D


mvh

166
Demolåtar / pxm - "Drink Some Whiskey"
« skrivet: 08.06.2014, 02:31:06 »
hå, hå,,,,???????  :)
Någon som vill sjunga in dessa 3 Blues åt mig ????

mvh

167
Demolåtar / pxm - "Back in the Prison"
« skrivet: 08.06.2014, 02:29:47 »
Hmmmm......... :unsure:
?????
Någon som vill sjunga in dessa 3 Blues åt mig ????

mvh

168
Demolåtar / pxm - "Odysse´"
« skrivet: 29.05.2014, 18:35:00 »
Jag försökte spela ändå.  :)
Det är låten som ligger i tråden
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=38043.msg272399;topicseen#new

Kunde inte hålla mig...... :)

Vad gillar ni den ????????

mvh

169
Lägger ut den korrekta kartan så att jag ser om
paranteserna med skalorna hamnar rätt.....
Det är också enklare att läsa det så här än i ett PM..... :)
Jag har modifierat den litet nu också....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4/4, 80 bmp C dur.

JazzRockFusion stil (jazzteori spelad till rocktrummor,
med rockig ljudbild och (torrt) mixat som rock.)


Inledning;
bA7-bD7-bE7
(#C Thaishikicho)

Vers;
A7-Dm9-#Dm7b5-Em11-bBmaj7-Fmaj7-G7sus4-
(G Thaishikicho  )(C Thaishikicho                  )

Korus;
Fmaj7/Am9-Dm9-G7b9-Em7/Cmaj13-G13-G13-#C7-G13-Em7/Cmaj13-
(C Bebop dur                                          )(#C Dominant Lydisk)
                                                                    (C dur               )
Repetera Vers & Korus.

Preludium;
Dm7-G7-F#m7b5-Fmaj7-E7#9-Eb9#11-D7#9-Db9#11-
(G Thaishikicho           )(upper structure arpeggios   )
Dm7-G7-F#m7b5-Fmaj7-E7#9-Eb9#11-D7#9-Db9#11-C6/9/#11
(G Thaishikicho           )(upper structure arpeggios   )(C Thaishikicho)

Vers;
A7-Dm9-#Dm7b5-Em11-bBmaj7-Fmaj7-G7sus4-
(G Thaishikicho  )(C Thaishikicho                  )

Korus;
Fmaj7/Am9-Dm9-G7b9-Em7/Cmaj13-G13-G13-#C7-G13-Em7/Cmaj13-
(C Bebop dur                                          )(#C Dominant Lydisk)
                                                                    (C dur               )

Avslut;
bBm7b5-bEm7-C6-Fmaj7-bB7-Cmaj7-Fmaj7
(C Super Lokrisk)                 ------------
                   (bB Thaishikicho)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                       

Arpeggios;
upper structure arpeggios (i det här fallet); 4, 5, 7, #9 och 4, 5, 9, #11.
(kan även spelas 4, 5, 7, #2 och 4, 5, 2 #4 vilket är samma sak.)
4 substituerar 1;an alltså och det är mitt favoritsätt att spela arpeggios på.
Eg; 4, 5, 7 över quadrala ackord, alltså ackord med 7;an med.......att inte ta med 3;an,
att spela 4;an och 5;an gör att det låter både smooth och rockigt....

Bebop dur skalan;
innehåller 8 toner och the passing tone placeras alltid på ett
upbeat.....bebopskalorna tillhör mina favoritskalor...

Thaishikicho skalan;
innehåller 9 toner-alltså 2 st. passing notes vilka även dem alltid
placeras på upbeat, vilket låter bäst när man spelar i denna trad. japanska skala
till västerländsk musik....älskar den skalan, det är min absoluta favorit. den låter verkligen
smooth jazz och går nästan alltid att enkelt använda där det annars tvunget skulle
bli massor av skalbyten, krångliga eller rent av omöjliga att spela.

Melodisk moll skala/Jazz skalan;
En tredje favorit bland skalorna !!!! Dominant Lydisk är Jazzskalans 4;e modus
och Super Lokrisk dess 7;e modus. Det är en risk att använda den sistnämnda skalan i
durprogressioner. se upp så att det inte blir en clash med nästkommande C6 ackord och
därmed också bytet till bB Thaishikicho.tonen C återfinns ju i båda skalorna så det kan kanske vara ide´
att låta den tonen ringa över ut över hela C6 ackordet. att ta det säkra framför det osäkra.

Funktioner för Harmonierna/progressionen;
inledningen är en Tad Damerons Turnaround. det är en ii-V7-Isub(=Vi) spelat med tritonussubstutitioner.
jag älskar det soundet just den progressionen ger..Både C och G finns med i #C Thaishikicho skalan så man kan
göra en smooth övergång till G Thaishikicho vilken man spelar i första delen av kommande vers.
versen är en delvis substituerad backcykling, vilket är en av mina favoriter
då det gäller progressioner. älskar sekundära dominanter och deras inversioner...
refrängen är en ornamenterad Vi-ii-V7-I-Isub, etc, etc.
preludium är två stycken ii-V7-I i grunden, ornamenterad
kromatiskt med några altererade ackord för att bygga upp spänningen
inför det avslutande ackordet. det är en vanlig slutkläm i jazzmusik. den här typen av slutkläm
är även den en favorit..
Efter det att vers och refräng spelats igen kommer ännu en slutkläm med toner från den skämda
kvintcirkeln
och som avslutas med ännu en favorit the backdoor progression, spelad först
av John Coltrane..

förresten så är allt detta vanliga och berömda progressioner i jazz. utifrån de grunderna hoppas
jag ha komponerat/reharmoniserat litet ovanliga och spännande harmonier som låter...
och med voiceleading/ledtoner i ackorden som passar till skalorna.....det är mina favoritfärgningar
när det gäller dur tonarter.

mycket av mina favoritgrepp med i den här på alla plan alltså....jag brukar vara sparsam annars...
men tror att den här kan bli riktigt bra faktiskt....kan höra ackorden och skalorna tillsammans i huvudet,
men har problem med att höra basgången... :) kul, trevligt, spännande och intressant om någon
(zorrow, kanske???) arrar, spelar och mixar den här.....

Rock on !!!!  :)

mvh

170
Demolåtar / pxm - "Only Blues Basic´s"
« skrivet: 28.05.2014, 20:57:48 »
Min stallhumbucker brusar och så är det två klipp i rythmgitarrens fil....
I övrigt är leadgitarren ganska stolpigt spelad men det är så gott jag förmår
just nu. Skakar i plektrumhanden, Parkinsons, och här försöker jag slappna av....
Därför blev det en vanlig blues.....Jag måste lära mig hantera skakningarna....

Broken Chords, Lockwood, dubbelstopps, inner logic of the Mixolydian scale, 9-ackord,
extended bluesscale, blues, durblues, dim och heltonsskala, Blues bass chliche´s
och rythmgitarren spelar Boogie Woogie 1......Det borde låta bra och flyta på
men, som sagt, det är det här är det bästa jag kan just nu.....
Skall till doktorn i juni, behöver en remiss till neurologen.....

Någon som har några råd eller någon som vill spela in mina ideer om jag
PM;ar bmp, ackord och skalor ?????? Jag vill ju så gärna höra hur det jag studerar
f t och ideerna jag får låter i praktiken..

mvh

171
Färdiga produktioner / Albumet "Eddi´s Song"
« skrivet: 22.05.2014, 01:42:29 »
http://www.reverbnation.com/store/store/artist_1456647?item_type=music

Egentligen är det en EP med 5 spår..Ni har redan hört dem här på forumet.
Jazzteori spelad till rocktrummor. JazzRockFusion !!!

Välkomna att kika in till "The Official Johan Paxom Store".... :)

Köp en hip T-shirt med min logga, den neokubistiska målningen av min Fender Jazzmaster,
jag gjorde på fyllan. Samma bild som är i min KR avatar.. :)

mvh

172
Demolåtar / pxm - "NOW STUDYING THIS"
« skrivet: 21.05.2014, 09:56:54 »
Now Studying This !!!!
 :)

mvh

173
Demolåtar / pxm - "COOL BLUES"
« skrivet: 21.05.2014, 03:00:14 »
12:an är reharmoniserad med olika inversioner av sekundära Dominanter till bluesens 3 grundackord.
Rythmgitarren gör några sköna slides här, tycker jag.

Leadet består av en blandning av 3 bluesbasgångar (kan bara namnet på en av dem och det är Boogie 1), broken chords, Lockwood, dubbelstopp samt något bends....

Inspirerad av Pat Metheny håller jag mig till den vanliga bluesskalan i solot - det går att göra så
otroligt mycket med en penta. :)

Så här låter det;

174
Demolåtar / pxm - "Growing Up"
« skrivet: 19.05.2014, 16:13:23 »
En JazzRockFusion ballad om att växa som gitarrist. :)
Den är till er medlemmar på KR som hjälper mig att utvecklas.

Den här var mycket spännande att göra och innehåller
bl a Backcykling (som jag tycker väldigt mycket om) och
avancerad voiceleading (som jag studerar just nu)...

Inbildade mig att jag håller på att börja växa upp
teoretiskt och praktiskt som gitarrist, därav namnet.  :lol:
En början till uppväxt i a f.........

Tycker att den här blev så spännande....och att
jag hittade ett coolt och intressant sound genom
skalor/ackord. :) Modernt med m7b5 arpeggio´s över
maj7 nu. Jag tycker det låter coolt för då får man liksom med
den övre triaden i det sammanslagna soundet då.
Mixen blev också godkänd, tror jag ???

Den innehåller bara två gitarrspår då jag insett att jag inte
kan spela bas, keyboard eller programmera trummor som
gör rättvisa. :) Trummorna är tänkta rocktrummor....
Fast-jag har ändå gjort en fil med trummor
och bas !!!! :D
Den låter väl si sådär,,,,,,..............

Det skall inte vara någon text till denna utan gitarrerna skall
tala för sig själva. Möjligen scat eller solmization som dubblar
leadgitarrens spår, då ???
Säg till om du är intresserad att yla !!!!!  :)
Det kan bli en hip JazzRockFusion.....

Den går i C-dur, 4/4, 120 bmp

Det skall bli spännande att få läsa vad ni tycker om gitarrballaden ????

mvh

175
Demolåtar / pxm - "Traveller Beyond"
« skrivet: 13.05.2014, 01:07:06 »
EDIT;
Nu med bas och trummor !!!  :)

////

Kvällens övning/utmaning bestod av dessa 3 uppgifter;

1; att försöka spela intressanta melodier, fraser med arpeggios.
2; att träna La Pompe med rythmgitarren och använda I-IV-ii-V7 progressionen.
3; att hitta ett sätt att spela en ii-V7-I progression i kromatisk
nedåtgående rörelse...... :)

För mitt eget minnes skull (och för de som kan vara intresserade !!!!);


Traveller Beyond. (2014)
C dur , 4/4, 140 bmp
pxm


Cmaj6-Fmaj6-Dm7-G13-                                            Arpeggios
Cmaj6-G7-Cmaj6-G7
Em7/Bm7b5
(*2)

Fmaj7-Em7-#Dmaj7-Dm7-                                          F Thaichikicho
#C7-Cmaj7                                                              F Ungersk Zigenarmoll
#C7-Cmaj7-#C7

Cmaj6-Fmaj6-Dm7-G13-                                            Arpeggios
Cmaj6-G7-Cmaj6-G7
Em7/Bm7b5

Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5-                           A Aeolisk, moll skala
Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5-
Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5-Em7/Bm7b5

rep. allt utom sista stycket....

//

Kör ett Bm7b5 arpeggio med 4 toner över Cmaj....
Går utmärkt då det blir 7, 9, 11 & 13 så jag får 6;an (13)med.....
Det blir ett modernt jazzigt sound av att göra så.....
Fast jag undviker B, 1;an (7;an) då det är ett 6 ackord just där.....

I mittenstycket där leadgitarren spelar i de båda F-skalorna är
ackorden först ett sub.( Tonika), sedan 2;a inversion (av Cmaj)
en sekundär Dominants inversion #Dmaj till ii-V7-I;ans subdominant, följt av Dm7 (sD)
ett tritonussub av V7ackordet som slutligen löser i Cmaj..........
Detta gör att man erhåller en kromatisk sänkning i basen från E t o m C som håller sig
inom Harmonilärans ramar.....Fiffigt,va ???? :)
Kom nyss på det....
Så tvingade den progressionen fram två ovanliga skalor också.... :)

Försökte tänka på spaceing och att inte spela för mycket staccato....

Så här låter eländet;

mvh


Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 18