Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - egghuvud

Sidor: 1 2 3
36
Studio, produktion och övrigt / Var finns det roliga musikaffärer
« skrivet: 01.02.2010, 12:30:43 »
Jo såhär. Jag kollar med jämna mellanrum i nätbutikerna. Men jag tycker att alla har precis samma saker. Det finns ett utbud av studioprylar, gitarrer trummor, basar och sedan, om det vill sig väl, så har de några roliga ukeleles (av någon outgrundlig anledning).

Finns det inga roligare nätbutiker med lite mer flummiga och annorlunda instrument?
På rak arm så kan jag nämna:
http://www.fredmansmusik.se/ som säljer lite folkmusikinstrument, samt
Nosag folkharpan i Stockholm som verkar specialserat sig på just harpor.

I övrig kan man köpa konstiga grejor på Tradera, men katten vet om en del av dem faktiskt går att spela på?

Vad finns det mer? Som är roligt? Vill ha en nepaleisk fiddla eller en turkisk susfon eller nåt.  :)

(Kom nu inte dragandes med Thomnan för de är precis lika tråkiga som alla andra)

 :)

37
Demolåtar / God rest ye merry gentlemen
« skrivet: 29.11.2009, 16:17:42 »
Hej här kommer mitt bidrag till juleljud. har lite svårt med mixen eftersom en av ina högtalare har skurit. Hur låter det? Är sången för stark? Det kändes lite så. Gitarren för skrikig? något annat?
eggs

38
Demolåtar / I dream of heavy horses
« skrivet: 24.09.2009, 19:44:47 »
I dream of heavy horses
Sounscape av egghuvud


En man kommer till sin terapeut. Mannen mår mycket dåligt och har nyligen insjuknat i en allvarlig sjukdom som också påverkar språket. Terapeuten ber mannen att berätta vad han drömmer om.

Pretentiös smörja? Sånt här vill inte vanligt folk höra.  :)

39
Musik. Är det lek eller blodigt allvar? För mig började det nog som blodigt allvar. Musiken gav mig en identitet och ett mål i livet som jag inte kunde finna i något annat. Jag skrev massor av låtar och repade sönder fingrarna för att kunna uppnå mina mål.
Men sedani tak med att jag blev äldre så blev det mindre och mindre allvarligt. Idag så är det nästan bara en lek. Jag känner inte mycket perstationsångest (...host host  :wub:) över de saker jag gör och det är aldrig tvunget att det skall leda fram till en färdig produkt.
Jag kan ägna flera timmar åt att försöka göra intressanta trumkomp eller att analysera dragspelsharmonik.

Samtidigt så känns det fortfarande viktigt och mitt liv skulle vara ett halvt liv om inte musiken fanns där.

Så lek eller allvar?  :)

40
Så jag hade nästan glömt denna plug,. Den fungerar ju inte till senare verisoner av Cubase eftersom formatet är direkt X. Så jag hade ett sångspår som inte lät så kul och testade olika sätt at få sångljudet att lyfta och så kom jag plötsligt på Antares Mic modeller.
Tanken var (jag säger var eftersom pluggen är nedlagd och inte utvecklas mer) att man skulle kunna emulera olika dyrare mikrofoner. Det rör sig inte bara om eq, utan om något slags modulering som jag inte är exakt säker på hur den fungerar.

PLötsligen kan man välja mellan 20.000 kronors mickar som t e x Neuman U47, feta bandmikrofoner, eller rena effektmickar. Lysande idé så klart. Fungerar det då? Tja det kanske inte låter exakt som orignilaet det vore väl för mycket att hoppas på.

Sedan började jag tänka vidare. Visserligen finns mic modeller inte längre, men hur är det med tekniken? I dessa dagar av impulshantering och Line6 gitarremuleringar så borde ju en mikrofon-emuleringsplugg vara ett hett eftertraktat byte för alla oss som inte kan lägga femtiotusen på en  uppstättning bra mickar. Finns det något liknande?   :)

41
Om kontrollrummet.com / Gör det lätt att lyssna
« skrivet: 16.06.2009, 15:57:46 »
Har märkt att det är många som länkar till t e x Myspace för lyssning i demoavdelningen.
Förvisso enkelt för den som lägger upp låten, men det gör det absolut inte lättare för mig. Många gånger lyssnar jag på låtarna på jobbet i kaffepauser osv. och min jobbdator vill inte installera flashplayers och liknande. Tror att det underlättar om man gör det enkelt och lägger upp låten här så att jag direkt kan komma åt den och slipper hålla på och ladda hemsidor och myspacesidor.

Sammanfattning: gör det så lätt som möjligt att lyssna så kommer fler att lyssna och kommentera dina låtar

Egghuvud  :)

42
Konst litteratur, film eller andra inspirationskällor? Det är frågan. Tänkte på det här efter att jag hörde att J.G. Ballard hade dött. http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17021.msg122523#msg122523 Hans författarskap inspirerade många musiker och textförfattare. Finnns ju egentligen massor av exempel på detta Andy Warhole och The Velvet Underground osv osv.
Blev lite nyfiken på era referenser.

Själv spänner jag bågen brett och tänker att min musik påverkats mycket av:

Lyrik; Karin Boye, Jacques Werup, Bob Hansson, Michael Strunge och Fröding
Konst: Hieronymus Bosch, Keith Haring. Andy Warhole och Odd nerdrum
Litteratur: Ballard, Marquez,  Vonnegut,

Var inte meningen att "namedroppa", men ibland så tittar jag på en tavla och hör något ibland är det en strof i en dikt eller en bok som väcker något hos mig som jag måste tolka eller uttrycka i min musik.

43
Skulle göra några Beatles-covers på skoj sådär och fastnade lite i ett par låtar där. Blackbird t e x är ju faktiskt smått genialisk i harmonerna. Inte så lätt att spela heller. (tur att det finns så många tutorials på Youtube  <_<)

Har alltid gillat Beatles utan att vara fanatisk. Men det första man tänker är ju att deras musik är enkel och okomplicerad eftersom man asocierar till de enkla treackordsdängorna typ She loves you och allt det där tidiga sextiotalstjoffset.

Sedan tycker jag att det är svårt att närma sig sådana där ikoner. Alla superlativ har redan används "Genier" osv.... kan bli svårt att diskutera utan att det blir pretentiöst eller bara att man rapar upp plattityder hit och dit. Om allt är sagt och det är sgat tusen gånger så förlorar det perspektiv ... hmmm fattar ni vad jag menar?

Mina topp tre favoritlåtar är iallfall
Blackbird
Let it be
penny Lane
alla tre är väl mer McCartney och alla tre innnehåller suveräna harmoniska vändningar. Och är snygga arrangemang.

Skulle vara kul att höra vad ni egentligen tycker om de där långhåriga typerna  (och undvik nu klicheérna  ;))

 :) :)

44
Studio, produktion och övrigt / Min Adk a51 brusar
« skrivet: 06.04.2009, 12:25:22 »
Är det någon som använder ADK condensatormick?
Min mikrofon har plötsligen börjat brusa som katten. Det låter som rena höststromarna när jag kopplar in den. Jag skruvade isär den och tittade men hittar inget direkt fel. Inga lösa kablar eller så. Det är fortfarande ljud i den mren om jag höjer  volymen det minsta så börjar bruset. Vad kan det vara för något?

M v h

Egg

45
Demolåtar / Exempel på tonstaplande
« skrivet: 31.03.2009, 19:59:55 »
Som ett försöka att illustrera mina resonemang i denna tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16610.msg119881;topicseen#new
följer här två exempel på stycken som skiljer sig där det ena har en musikalisk idé och det andra är en hoper staplade toner.

Häng gärna med i diskussionen och säg gärna vilket ni tror är vilket.
Obs ni behöver inte kommentera mix eller så på dessa de är bara exempel.

Los eggs


46
Hej alla eders dryghuvud här. Jag började svamla en massa när jag skulle kommentera en låtidé av Gurano och insåg att diskussionen nog inte hörde hemma i hans tråd. (förlåt Gurano för att jag kapade den med en massa osammanhängande svammel) Men tankarna som väcktes gjorde att jag istället vill fundera mer öppet med er.
Jag har vid flera tillfälle haft en lite dryg attityd tilll de på kontrollrummet som skapar mer symfonisk/orkestrerad musik. Jag tycker det är svårt att kommentera låtar där jag inte hittar den musikaliska idén eller där det blir mycket improviserat.
Jag får inga tankar i huvudet utan tycker ungefär: "Ja det var ju vackert staplade toner" eller: "det låter ju naturtroget" alternativt: "det låter ju som att det är lite midiplugg". Det känns som att det blir ganska meningslösa kommentarer.

Så här kommer ett par påstående och jag är mycket intresserad av vad ni tycker. Är jag bara fördomsfull eller?

1. Det är mycket lättare att spåra och kommentera den musikaliska idén i en pop eller rocklåt.
Förmodligen för att jag är så förtrogen med formen och kan det musikaliska språket. Klassisk musik är svårare att lyssna på "kräver mer av mig"

2. Orkesterpluggar är förföriska. För det räcker att man spelar några toner så låter det fett. Därför är det lätt att tro att man faktiskt gjort något som är bra fast det egentligen bara är vackra ljud.

3. Att kunna göra t e x bra stråkarrangemang kräver att man kan en del musikteori. Man kan naturligtvis fuska lite och de flesta moderna pluggar spelar ju inte, som gamla GM midiinstrument-hela registret utan de toner som finns tillgängliga är de som finns på keyboardet. T e x så kan en violin inte spela toner som ligger utanför dess register  g – ca a4.
Någon med tränat öra eller gedigen kunskap hör ändå direkt att det är en amatör som gjort det.
Det här kan vara svårt ibland för många av oss hemmapulare är väl inte så skolade i musik.(eller är jag fördomsfull)  Jag kan t e x inte noter.

4. Det tar mycket längre tid att göra symfonisk musik än t e x popmusik. Egentligen mest på grund av att det är så många fler komponenter att handskas med. Formen är t e x mycket mindre bunden än i en traditionell poplåt.

5. En dåligt gjord symfonisk låt låter ändå bättre än en dåligt gjord poplåt. (se ovan orkesterpluggens förföriska charm)

Okej slå mig, sparka mig, håll med mig, upplys mig eller tyck att jag är en idiot.  :)

47
Det råder något slags Abbafeber med Mamma Mia filmen som slagit alla tänkbara rekord, Singstar har gett ut abbaversionen och på en av mina musikkanaler så visar de abbavideos en gång var fjortonde dag i en hel timme.

Själv har jag en komlicerad relation till dem. När jag växte upp (på stenåldern) så sminkade sig alla blonda tjejer som Agneta (d v s tjockt med blå ögonskugga) och alla mörkhåriga fick nöja sig
med att vara Annifrid. VArje fredag på roliga timmen stod det några tjejer och mimade Abbalåtar.

Själv hatade jag dem. Slabba kallade vi dem eftersom jag och mina kompisar var hårda rockkillar som lyssnade på zeppelins Houses of the holy och Purple och Sabbath och sådär.

Nu när man matas med låtarna så märjker jag att jag kan försvånansvärt många av dem utantill och lyssar man lite ofriviiligt så är det ju rätt så imponerande arrangemang och visst de där tjejerna sjunger ju faktiskt djävligt bra.

Men är de bra egentligen eller börjar jag bara bli gammal och lite mesig?   :rolleyes::)

egg

48
Okej kollade på ett ljudkort i julklapp till min svägerska. Hon skall i första hand sjunga och behöver inte ha en rad olika funktioner. Ett enkelt USBljudkort borde duga.
Valet stod mellan YAMAHA Audiogram 3 och Maudio fasttrack. Båda kostar runt tusenlappen.

Maudio har ingen fantommatning och Yamaha kan bara spela in i sexton bitar. Hmmm vad är egentligen viktigast?  Någon som har något klokt att säga?  :)

49
Demolåtar / Mary, mary Egghuvud och Åsa slutgilitig version
« skrivet: 16.11.2008, 21:22:53 »
Okej här är slutresultatet. Trummorna gick tyvärr förlorade i mixingen så jag var tvungen att lägga om dem. Bra kanske tycker nog vissa. :) Detta var nog det svåraste jag försökt mig på. Känns lite som att jag mixat sönder låten, men det blir kanske okej i slutändan ändå?
Problemet var alla audiofilerna, eftersom det är så mycket akustiska instrument här. Det var ju både banjo, akkegitarren, percussion, flöjterna och sedan alla sångfilerna också. Bättre än så här blir det inte. skulle det varit perfekt så skulle jag nog behövt ett par veckor till. Ibland är det bra med deadlines, då är man också tvungen att släppa taget ibland.  Man lär så länge man lever. Nästa år börjar arbetet med jullåten således i Juni.  :)

Låt Mary Mary
Musik Egg
Text Egg och lillesyrran
Diverse instrument (trummor bas banjo tin whistle och annat)
Egghuvud
Sång: Egg och den välsjungande Åsa


Okej. Här kommer mitt bidrag till julskivan. Idén till denna kommer faktiskt från Gömma bach tävlingen. Jag tror det var Dividend som tyckte mitt bidrag lät som en julsång och Equality tyckte att jag borde ha pipor med. Jag hade en gammal vals som jag har arrat lite irländsk folkmusik. Det gav mig också chansen att spela banjo, vilket jag försöker lära mig. Jag tjackade ett par tin whistles och har faktiskt lärt mig iallfall denna melodin.

Kopplade in Åsa för att sjunga och det var en ren lyckoträff.  :)
Inte bara har flickan en fantastisk pipa. Hon är generös, lätt att arbeta med och otroligt proffsig. Kan inte credda henne nog för hennes insats. Hon har slitit hårt på nätterna för att vi skulle klara deadline på denna låten.

Jag körde fast lite i texten men min lillesyrra hjälpte mig med lite rader och rätt tempus.

50
Tja natuyrligtvis är det en personlig fråga som inte kan betraktas som generell. Vi är alla olika osv. Men tankarna vaknade till liv när jag såg priset på Aurora Lynx som det talades om i en annan tråd. 27.000:-
Claes menade att för två kanaler med schysst ljud runt 30.000 skulle vara rimligt om man bryr sig mycket om ljudkvalitén.
Är det rimligt för en hemstudio? Jag förutsätter nu att man inte tänker bli proffs eller arbeta utrustningen som en studio som hyr ut till folk eller så, utan att syftet är att spela in sina egna alster.

27.000 känns ju som väldans mycket pengar. Kunde jag lägga så mycket så skulle jag utan tvekan slänga ut alltihop på olika instrument. En harpa, en hammerd dulcimer en cello och lite annat smått och gott.

Det är kalrt när jag tänker på saken så har jag plöjt ner ganska mycket penagr i min hobby och i runda slängar så passerar det säkert 27.000 med råge, men ändå?
Vad säger ni? Vad få det kosta egentligen?
 :)

51
Demolåtar / The fortunate ones
« skrivet: 26.09.2008, 23:13:53 »
Hej!
Inte ofta jag lägger upp saker, men jag är lite nyfiken på vad ni tycker om detta. Det är en del av en svit som handlar om avund. Tanken var att det skulle vara hyfsat atonalt, men ändå med vissa melodifragment och att rytmiken skulle hålla ihop det. Det som låter som kvinnostön är egentligen en del av ett tal som jag hackat sönder och kört genomdiverse filter för att få en rytmisk effekt.
Är det intressant för någon eller tycker ni bara att det är pretentiöst dravel?  :unsure:

Egghuvud
 :)

Edit: länken borttagen, bearbetning pågår.

Tack för alla svar
Egg
 :)

52
Studio, produktion och övrigt / Synt-stagnation?
« skrivet: 24.06.2008, 12:57:14 »
(Kände mig plötsligt som en av P1:s spanare)

Det förefaller som att luften gått ur syntpluggskapande. Efter sådana där monstersyntar som          REFX nexus
http://refx.com/?lang=en&page=products/nexus/summary
Native Instruments Massive
http://www.native-instruments.com/index.php?id=massive
Eller Vir2:s Syntax med över två tusen patcher
http://www.vir2.com/vir2/products/syntax/index.html
Uhe Zebra som nu kommer med oldschoolpatch:
http://www.zebrasynth.com/index.php?item=index

Så har man sett motreaktionen med små enkla syntar som tex Stillwell audios Olga.
http://www.stillwellaudio.com/?page_id=37

Det kanske inte går att göra mer? Additive syntes, fm syntes, sampling och effekter till bäng, men det tenderar att upprepa sig.
Vad händer härnäst? är marknaden mättad? Orkar folk inte längre lära sig att programmera småsyntarna oldschool eller att sitta i timmar och leta igenom två tusen patcher ljud?

Vart är det på väg? Vad händer härnäst tror ni?

funderar egget   :)

53
En liten fundering som jag fick när vi pratade om kanalstrippar

Presets till mjukvarupluggar. Hur ofta använder ni dem? ibland får jag känslan av att de är mer till för att visa pluggens olika funktioner (bredden kanske), än att de har något egentligen värde i studion.
Ta en kompressor eller ett reverb. om man använder de färdiga presetsen så låter det ofta Apskaft. Samma med gitarrpluggar eller med en hel del av gitarrhårdvarupluggarna också. Presetsen låter skit. Finns ett Chorus så brassar man på för fulla muggar typ.

De enda presets jag faktiskt använder är URS pluggarna, Altiverbs reverb och Syntar. Syntar gör jag väldigt sällan egna ljudbanker eller manipulerar befintilga presets. Eftersom det finns en sådan flora av syntljud så tycker jag ofta att jag hamnar i att sitta och lyssna igenom trehundra syntljud för att hitta ett som passar mina syften.

Håller ni med eller har ni andra uppfattningar?
 :)

54
Studio, produktion och övrigt / Brännare
« skrivet: 29.04.2008, 12:00:03 »
Förmodar att min brännare är slut. nero påstår att det är strömförsörjningsfel när jag försöker bränna dvdskivor. Är det någon som haft samma problem? Har kollat på nätet, men inte hittat några lösningar.  :)

55
Hej!
Står i begrepp att köpa en bas. men har som vanligt lite tajt med pengar. EFter att ha tittat runt och kolat auktioner så verkar det som att man kan få tag i något spelbart för runt femtonhundra. Har testat en J&B för 2695, som lät helt okej och känndes hyfsad att spela på i några minuter. Jag inser ju att jag borde kliva upp iallafall till runt 2500:- men då måste jag vänat en månad till och det orkar jag inte...

Vad är faran med billiga basar? Jag vet ju varför jag inte köper billiga gitarrer, men det kanske är andra regler för bas?  :)

56
Here we go again. Jag vill inte egentligen hålla på och leta efter det perfekta gitarrljudet. Jag vill spela in och göra musik. Därmed är min ambition att ha en tre fyra signaturljud som är mina. Problemet är att jag bara inte hittar dem. Jag har testat de mesta av mjukvarupluggar fram och tillbaka. Sist har jag nog mest kört med olika former av impulser via http://www.guitarampmodeling.com/
Min vox Tonelab står mest och samlar damm eftersom jag inte riktigt orkat med att jobba mer med att hitta det där ljudet.
Jag har testat de flesta emuleringar på marknaden och inte hittat en enda modell som ger mig den där speciella känslan.
Vad är det jag vill ha då? Jo jag vill ha ett varmt rörljud med lätt vintagestuk som är stort utan att bli för dominant och ölverdrivet. Alla brittiska dist och higainljud går fetbort. Även distmattor alla Rammstein. Jag vill ha ett levande varmt och ändå tungt rockljud.
Var finns det?
Är jag ensam o detta eller håller ni också på? Kan vi dela vår smärta och frustrtation?

Eller sitter ni och ler och tänker Ha jag har redan det perfekta ljudet?

egget

57
Demolåtar / Folksång
« skrivet: 29.01.2008, 11:45:45 »
LÅTNAMN: Bankerydspolka
ARTIST/GRUPP: Egghuvud
GENRE: Folkmusik
LÅTLÄNGD:3.15
KOMPOSITÖR: Egget (tror jag)
PRODUCENT: Egg här också
EV. MEDVERKANDE: Njaee ingen särskilld
INSPELNINGSÅR:2006
FORMAT: mp3


Hej hopp! Så fruktansvärt inproduktiv (improduktiv/oproduktiv...hmm) som jag är, så blir jag nästan aldrig klar med någonting. Tänkte att ni kunde hjälpa till lite kanske?

Har en folkmusiklåt som jag säkert snott av merit Hemmingsson. Försökte få det där lite sunkiga soundet som blir i ett tält eller en lada Någonstans. Fungerar detta alls? Har det något som helst lyssningsvärde?  :)

58
Okej här kommer jingle bells också. Tänkte att eftersom alla andra bidrag var uppslängda så kanske denna också skulle upp.
Det blev väl inte riktigt som jag tänkt mig. Skulle varit fetare arrangemang och fler stämmor, mer klockor, pukor och så. Sångstämman blev en tagning och jag hade precis lyssnat på Perry Comos verison av Jinglebells så det påverkade nog mitt uttal en del.
(Jobbet tar musten ur mig just nu.)

Rattlesnake, som är en klippa, fixade till slutresultatet så att det blev lyssningsbart. Han bidrog som vanligt med välspelad bas, snygg gitarr och vackra stämmor + sin positiva livsattityd.
Resten av arrangemanget kan man inte beskylla honom för.

Okej nog med ursäkter  :)

59
Färdiga produktioner / Tant Fransa och Egghuvud - Koppången
« skrivet: 03.12.2007, 23:19:24 »
Okej då. Här kommer koppången på begäran med Tant Fransa. Jag har gjort ett litet stråkarr

Tant Fransa och Egghuvud - Koppången 

Pererik Moraeus, Py Bäckman
Vocals and Piano: Malin Gullstrandh Bergh
Production: Egghuvud





egghuvud  :)



60
Studio, produktion och övrigt / Den politiska formatdiskussionen
« skrivet: 02.10.2007, 12:13:15 »
En diskussion som kom upp när forumtävling 4 startade. Frågan är vilket format ni använder och varför. Lat och okunnig som jag själv är så har jag alltid kört med MP3. men det kanske är dax att tänka om. Dåligt Gehör hade många goda argumetn för varför man bör göra detta. Kanske har han eller någon annan lust att uppfostra oss lite.

Vad kör ni med och vad borde vi köra med?   :)

61
Festivaler / Forumfestival #4 "Kulturkrock" starttråd
« skrivet: 30.08.2007, 12:48:24 »
Okej nu är det dags att dra igång den fjärde festivalen. Efter diskussionerna så tycker jag nog att de roligaste förslaget är kulturkrock.

Syftet med tävling och det vi kommer att rösta på är säledes vem som lyckats åstadkomma den bästa kulturkrocken. Det gäller alltså att vara tydlig med att blanda två tillsynes helt oblandbara genres och få ett lyssningsbart (och njutbart) resultat. Detta blir också fokus för röstningen.

Som extra svårighet skall låten också innehålla ett brejk med banjosampling som kan hämtas här.
http://www.samples4u.tk/  klicka fram till samples - country och presto där finns det.
Där finns 4 olika att välja mellan. Alternativt kan du hitta filerna här: http://www.kontrollrummet.com/forum/festivaler/4/banjona.zip

Färdiga filer i valfritt format såsom mp3, ogg vorbis mfl.
Okomprimerat (WAV) , och lossless-komprimerat undanbedes då det blir väl stora filer.

Många moderna spelare tar även dessa format, men för att spela upp vissa av dessa filformat kan behövas ett codec t e x Foobar2000 som finns att hämta här:
http://www.foobar2000.org/

Maxtid 3min och 30 sekunder, (men den får vara kortare)
Deadline Söndagen den 23:e September klockan midnatt typ.
Bidraget skall vara en tidigare outgiven egen komposition. D v s inte tidigare presenterad på officiella forum eller liknande.
Bidraget skickas avidentifierat (otaggat) och med angivning av titel och genre-blandning till mig.
När ni är färdiga pm:a mig om vart det skall skickas.

I sann forumanda att man är välkommen att samarbeta kring bidrag om man känner för det.

Om man vill bli inspirerad så kan man ju titta på mahans utmärkta förslagslista här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3904.msg40995;topicseen#new

Det är bara att betrakta som inspiration d v s ni kan välja helt andra genres än dessa. Bara det blir en saftig kulturkrock.

Kom igen och anmäl er det sker i denna tråd

(har jag glömt något?)

Anmälda:

Mahan
Ynot
ChromaWoods
Hellpig
Carl Cadello
Karl
Emulator
Wernborg
harmonica mike
dede + Vallhagen
Fidden
Dividend +1up
humleklo
HomoNeophilus
Rattlesnake

62
Studio, produktion och övrigt / Forts om den mättade marknaden.
« skrivet: 14.08.2007, 13:18:35 »
En fortsättning på funderingar kring musikmarknaden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3008.0

Jag brukar kolla lite på Rss feeds. Det är ju något rent otroligt vad det sprutas ut pluggar, samlingsskivor och annan bråte i den cybernetiska världen. Det går snart inte att hänga med i allt som händer. De stora etablerade företagen kanske inte ger ut så mycket nya produkter (typ Antares, Waves, Steinberg NI osv) men småföretag formligen dränker musikproducenter i arbtesmaterial. Undrar om det någonsin har funnits en liknande period i historien?
Och hur klarar sig alla dessa småföretag. Borde de inte duka unde eller lever de på att de jobbar med andra saker i vanliga fall?

Det gäller inte bara musikrelaterade produkter så klart utan även andra saker som datorer, mobiltelefoner eller kameror. Att köpa kamera är hårt när omöjligt. Det finns så många modeller och nya kommer hela tiden så att det knappast går att härleda vilken som är bäst.

Det börjar påminna lite om potlatch om ni är bekanta med fenomenet: http://en.wikipedia.org/wiki/Potlatch

Potlatch var ett slags gåvoseremoni i indiansamhällen som spårade ut när Europeérna kom dit. Till sist var det så överdådiga fester, där tusentals saker brändes för att visa vilken enorm rikedom man besatt. Lite grann som vår Jul kanske? Det ledde iallfall inte till ett gott slut.

Pirateriet har ju en roll i detta också. Även små företags produkter blir ju offer för pirateri, vilket ytterligare borde minska marknaden för dem.

Och till synende och sist vad händer med musiken? Är det så att alla dessa produkter leder till ett fruktbarare och mer utvecklat musikskapande eller blir det precis tvärt om. Mer folk gör mer musik som ingen lyssnar på?

Ursäkta om jag blir långrandig men det väcker mycket funderingar

egget  :)

63
Studio, produktion och övrigt / Sångplugg från Antares
« skrivet: 29.06.2007, 13:19:33 »
Jag är lite inne på sångpluggar nu och såg den här tråden:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3027.0

Jag gick till hemsidan och lyssnade och sedan lyssnade jag igen och fan låter det inte väldigt syntetiskt eller är det bara jag som tycker det. Jag testade Antares throat moddeling plugg, men tycker samma sak där. Det låter inte "verkligt" eller är det bara jag som tycker det?.
Kolla t e x in ljudlänkarna till Yesterday. Visst möjligen skulle man kunna använda det för att prova olika former av vocala arrangemang. Ingen dum möjlighet. Men låter det verkligen bra och riktigt?

Risken är ju att allting låter lite "överautotunat" så att säga.   :)

64
En enkel titt på nätet ger en ca 75 millioner träffar på sample cds. Snart fins alla samplingar man kan tänka sig. Från ylande gnuer till etniska saxofoner, trumbreak av massor av trummisar, basar, ståfelor, discobreaks, tusentals hiphopsamplingar, berömda tal under nittonhundratalet, nasas rymdfärd till Månen 1969, grävlingar i vånda, osv osv.

På skoj sökte jag på följande

Afrikanska djur: http://www.amazon.com/Explorer-Animals-Africa-Sounds-Jungle/dp/B00006C762
(appropå gnuer)
Eller bara googla på gnuer + sounds och få sjuttiofemtusen träffar.

Eller den här: "Sunkissed sounds" http://www.samplemagic.com/
"The sunkissed sounds of balmy nights and summer breezes, smoky lounges and sandy beaches are bought together in Sunset Sessions, the biggest Sample Magic release to date."

Eller den här? Kristallglas och meditationsskålar?
http://www.boldersounds.com/Product.aspx?PID=41

Plötlsigt känner man en obetvingad lust att sätta sig med sin akkegura och bara spela. Är inte marknaden mättad snart? Vem köper sunkissed sounds? Räcker det inte med Roland juno, och kurtzweil samplingar eller piano samplingar.. De flesta användbara syntar finns ju redan som vst plugins?

Är man positiv så säger man Tjoho, det finns nsart inte ett ljud jag kan tänka ut som inte finns samplat och klart att ldda ner eller köpa Är man lite negativ så säger man "Är inte marknaden mättad" ?
 :)

65
Jag hörde på p3 stil idag som handlade om Johnny Cash. Han var ju känd som mannen i svart. En solklar gimmick. Många sådana kan man hitta inom musiken alltifrån Angus Youngs skoluniform till Janne Schaffers tunga (inga likheter i övrigt). Eller Residents Ögon.
Hur är det med gimmickarna pojkar och flickor? Har ni några? Eller är det en döende trend att ha en gimick? Är det coolt eller bara barnsligt? Skall musiken tala för sig själv? 

Funderar ett fredagsuttråkat egghuvud  :)

edit:stavfel

66
Jag borde kanske egentligen inte starta ännu en fildelnigstråd, men det kanske kan bli mer nyanserade diskussioner här.  :)

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1420731

Hörde på nyheterna igår. Detta innebär enligt vissa att det faktiskt blir svårare för folk att bli dömda för fildelning. Skivförsäljningen fortsätter att gå nedåt, och frågan är om branchen har fattat läget ännu.

67
"Toontrack Music Announces The Claustrophobic and Twisted Kit EZX Expansions for EZdrummer"

enligt Rss. Jag noterade det i tråden, men det är ändå intressant att diskutera de här trummpluggarna tycker jag. Jag var inne och lyssnade på de nya expansionera. DEn ena låter pure Tomwaits och den andra känns lustigt modern.

De nya expanisionerna låter roliga, men en del av hypen försvann ju när XLN släppte sin liknande plugg. Är det någon som är frälst på Ez och kör flera expanisoner?
En annan fundering är vilka typer av expansioner man verkligen behöver för att göra musik. När man tänker trummis så tänker man ju att de personen har ett set som är väl trimmat och som den spelar på. De här digitaltrummisarna (undertecknad inräknad) blir ju nästan något annat med möjligheter att byta kit med bara en knapptryckning. Plötsligt låter jag industriellt för att i nästa sekund byta till vispade jazztrummor eller något helt annat.

Vill man dra resonamenget lite överdrivet långt (kanske) så är det egentligen som en musikalisk revolution, där möjligheterna bara avgörs av tillverkarnas fantasier. Men vad händer med skinnbankade trummisar då? Dör de ut eller?  :)

68
Studio, produktion och övrigt / Audio till midi i realtid
« skrivet: 21.05.2007, 12:37:00 »
Finns det några funktionella mjukvarupluggar som kan göra det i realtid? Har testat några, men inget som faktiskt fungerar. Det fins ju hårdvarulösningar, men de kostar lite för mycket.
Skulle vara coolt att kunna styra t e x sin stråkplugg med sång eller gitarr.
Vad har ni för erfarenheter?  :)

69
Festivaler / Forumfestival 2, "Sommardänga" starttråd
« skrivet: 14.05.2007, 09:53:08 »
Okej nu är det dags att dra igång sommarfestivalen. Sommarfestival var de flesta överens om. För att göra det lite mer specifikt och reglerat i denna tävlig så är reglerna som följer:

En sommardänga med ackordföljden C G Am F i Versen. (enligt Linkowich riktiga ordning)
Refräng och brejk i valfri ackordföljd.
Ett brejk som går i 5/4 dels takt.
Färdiga filen i mp3format, maxvärden:
44khz, 192kbps,
Maxtid 3min och 30 sekunder, (men den får vara kortare)
Deadline Söndagen den 10.e Juni.
När ni är färdiga pm:a mig om vart det skall skickas.

Tillägg till reglerna efter diskussion i tråden:
Bidraget skall vara en tidigare outgiven egen komposition. D v s inte tidigare presenterad på officiella forum ellre liknande.
I sann forumanda att man är välkommen att samarbeta kring bidrag om man känner för det.


Nu kanske ni tycker att det känns lite besvärligt med 5/6 och ackordföljd, men tanken är att det är roligt att det finns lite jämförande grunder. Variationerna kommer säkert att bli mycket stora ändå.

Anmälan är bindande så till vidare att om man inte lyckas lämna in ett bidrag så kommer man att vara tvungen att göra offentlig avbön i ”fyskämstråden”.  :) Vi kommer också att tjata på alla, under tiden så att vi får många fräscha bidrag som möjligt.

Jag skall försöka göra som Sixties och ge en del inspiration till sommarlåtar i tråden. Diverse youtube-länkar är att vänta m a o.

Kom igen och anmäl er nu   :)

Egget

Anmälda:
carl cadello
pirateKING
DjViss
mahan
tsmalmbe
idf
oBBa
Puzzlät
Wernborg
Zyan
Stajo
Torwald
Linkowich
humleklo
SvartSaft
djonas
Rattlesnake

70
Studio, produktion och övrigt / Varför Vintage?
« skrivet: 08.05.2007, 11:29:16 »
Ja precis som trådnamnet antyder så verkar det som att vintage blir mer och mer grejen
(kanske lite sen trendspaning eftersom det har pågått i flera år egentligen)
En plug utan vintagemöjlighet blir mer och mer sällsynt. Titta t e x på trumpluggarna som måste ha med minst ett par sunkiga sjuttiotalskits. 
Vanliga säljargument är att det är klassiskt, mer värme o s v. Det finns ju företag som t e x Arturia, som verkar bygga hela sin produktion på att bara kopiera gamla syntar.

Innebär det att nyproducerade grejor låter kalla som regel? I sådana fall varför gör det de?
Varför var det så mycket bättre förr? Byggs det t e x inte bra gitarrförstärkare idag?

Skulle vara intressant att höra lite vintageresonemang :)

Sidor: 1 2 3