Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 03.12.2013, 22:10:12

Titel: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: pxm skrivet 03.12.2013, 22:10:12
Vem är det som är kunnig i klassisk musik som har en vecka över och som kan sätta mig in i ii-V7-I;s hantering i klassisk musik , olika kadenser i Harmonisk moll och i Schenkeranalys på riktigt djupgående nivå via nätet ??????
Har börjat studera Bach´s Goldbergvariationerna , kontrapunkt samt Bach´s Toccata & fuga D-moll..

Jag vill börja komponera för piano, kontrabas, fiol eller oboe så småningom.


mvh
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: MaxB skrivet 04.12.2013, 07:32:15
Ojojoj, jag är glad att jag hittar de vanligaste ackorden.
Undrar vad det blir av? Du kanske kommer på en magisk formel som ger dig nyckeln till drivkraften bakom Bach:s komponerande.

Pluggar du musik på högkola eller borde du det eller är det intressantare att själv ta upp de områden som intresserar, då intresset dyker upp?
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: Fuzzbub skrivet 04.12.2013, 10:44:31
Kan tyvärr inte hjälpa dig med kadenser men om du är intresserad av dekadenser står jag till förfogande!   :D

Skämt åsido, hoppas du hittar någon vänlig (och kunnig) själ pxm!    /Fuzz
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: pxm skrivet 04.12.2013, 10:56:26
Tack, Fuzzbub och tack MaxB....
He, he-ja det kanske är den vanligaste ackordföljden utanför jazz och fusion... :)

Nej jag pluggar inte på högskola, det är för dyrt och för seriöst :),jag är bara  intresserad..
Det finns en del frågor jag har, som t ex kan ett aug. ackord stå sub. för iii i en
ii-V7-I ???? Med avseende på ackorden som harmoniseras från Harmonisk moll....
osv, osv, ect,etc....

mvh

Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: Eddi skrivet 04.12.2013, 11:17:22
En vanlig variant, speciellt inom jazz och populärmusik är att den primära (dur) subdominanten byts mot sin mollparallell (Sp) även kallad sekundär subdominant (sD). Inom klassisk musik är det vanligt att se detta ackord som en subdominant med sextfärgning eller med sexten i basen, subdominantparallellen kan även ses som dominantens molldominant (Dd). Ackordssekvensen blir då i stället:


Analysform  Antepenultima  Penultima   Ultima

Ackordanalys       Dm(7)            G             C
Funktionsanalys   Sp(7)             D              T
Steganalys           ii(7)               V              I

Denna variant går även under beteckningen II-V-I ("2-5-1" ibland skrivs "II" som "ii" för att markera det som mollackord) efter den romerska numreringen av ackordens placering i tonarten . II-V-I är en vanlig ackords- och improvisationsövning i musikundervisning samt en mycket vanligt förekommande ackordsföljd inom musikaliska verk.
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: pxm skrivet 04.12.2013, 11:32:45
okey, kanske är ii-V7-I den vanligast förekommande i vårt tidevarv då... :)

mvh

Edit;

Funktionsanalys   sD(7)             D              T
skall det väl stå om det är en ii-V-I ?????
Eller är det underförstått att Sp med en (7) blir en sD ????

mvh
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: Eddi skrivet 04.12.2013, 11:56:41
okey, kanske är ii-V7-I den vanligast förekommande i vårt tidevarv då... :)

mvh

Edit;

Funktionsanalys   sD(7)             D              T
skall det väl stå om det är en ii-V-I ?????
Eller är det underförstått att Sp med en (7) blir en sD ????

mvh


En sD är samma sak som en Sp.  (7) är tillval och inget som gör att funktionsbokstäverna ändrar sig.

Schenker leker med övertoner som han införlivar med ackorden och tror sig själv ha kommit på hur det enkelt kan exemplifieras - men jag vet inte jag...
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2F7%2F7c%2FChopin_op_10_1_Czerny.png%2F650px-Chopin_op_10_1_Czerny.png&hash=e033e0adc798430f974a9277044fbcca)
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: pxm skrivet 04.12.2013, 11:59:06
Häftigt, tack , Eddi !!!  :)
Jag skall spela igenom och analysera stycket du postade i eftermiddag....
Nu snart skall jag handla litet käk och någon julklapp.... :)
//
Edit:
Ang. kadenser i harmonisk moll-är det bara V7-I, ii-V7-I och Vi-(Vii)-V7-I som är möjliga eller kan man använda iii-V7-I där iii ackordet, det augmenterade står sub för ett dimackord/kan ett aug. räknas som sD ????? beror det på hur det används i sammanhanget eller ????

mvh

Edit 2:
Nu har jag försökt komponera i Harmonisk moll och med, i detta inlägg, ovanstående kadenser....Det blir bara kaotiskt !!!!!!
och,,,obegripligt  :wacko: !!!!! Den som skulle heta "Golden Tones" har nu fått tilllägget "from Jupiter"  :lol: !!!!! Tror i a f att det fungerar med iii-V7-I harmoniserat från Harmonisk moll skala dock.....Det låter inte fel i mina öron i a f även om själva hela komposittionen blev,,,,,kaos !!! Det låter som mina första låtar jag lade ut på KR  :lol: !!!!!! Några goda råd ang. hanteringen av Harmonisk moll skala skulle inte sitta fel ???? Varför utvecklades den till Melodisk moll skala, som är mycket enklare att hantera ????? Menar det teoretiska skälet och historien bakom.....

mvh
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: MaxB skrivet 04.12.2013, 22:26:10
Kadens = Cadence = vacker musik?

Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: pxm skrivet 04.12.2013, 22:27:32
åh, jag älskar King Crimson !!!  :wub:

mvh
Titel: SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
Skrivet av: Eddi skrivet 05.12.2013, 10:47:18
Häftigt, tack , Eddi !!!  :)
Jag skall spela igenom och analysera stycket du postade i eftermiddag....
Nu snart skall jag handla litet käk och någon julklapp.... :)
//
Edit:
Ang. kadenser i harmonisk moll-är det bara V7-I, ii-V7-I och Vi-(Vii)-V7-I som är möjliga eller kan man använda iii-V7-I där iii ackordet, det augmenterade står sub för ett dimackord/kan ett aug. räknas som sD ????? beror det på hur det används i sammanhanget eller ????

mvh

Edit 2:
Nu har jag försökt komponera i Harmonisk moll och med, i detta inlägg, ovanstående kadenser....Det blir bara kaotiskt !!!!!!
och,,,obegripligt  :wacko: !!!!! Den som skulle heta "Golden Tones" har nu fått tilllägget "from Jupiter"  :lol: !!!!! Tror i a f att det fungerar med iii-V7-I harmoniserat från Harmonisk moll skala dock.....Det låter inte fel i mina öron i a f även om själva hela komposittionen blev,,,,,kaos !!! Det låter som mina första låtar jag lade ut på KR  :lol: !!!!!! Några goda råd ang. hanteringen av Harmonisk moll skala skulle inte sitta fel ???? Varför utvecklades den till Melodisk moll skala, som är mycket enklare att hantera ????? Menar det teoretiska skälet och historien bakom.....

mvh
Jag har för mig att jag läst någonstans att man aldrig kan göra en helkadens med utgångspunkt från ett moll-ackord - det blir bara obegripligt - det är kanske det du råkat utför?