Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Emil

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
176
Studio, produktion och övrigt / SV: Steinberg Sequel
« skrivet: 10.04.2007, 21:21:23 »
Hittade svaret på denna sida under FAQ.
http://www.sequel-music.net/
Det går inte att använda andra VST instrument än de som följer med.

Dåligt, det har man ju kunnat i GB i många år, I au-format.

177
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.04.2007, 18:53:44 »


En Crash Pad trummatta

178
Såvitt jag förstår är skillnaden mellan 4-pinnars och 6-pinnars firewire endast att den mindre inte kan skicka ström. Du man med andra ord inte strömförsörja exempelvis ett litet FW-ljudkort från bussen utan behöver separat strömförsörjning, men det har väl 002:an ändå?

179
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 06.04.2007, 00:54:11 »
Ett par hundralappar för dyrt men den här är väldigt bra: Universal Audio 610 Solo

180
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.04.2007, 19:52:11 »




Det finns inga genvägar till det perfekta (och snyggaste) ljudet  B)

köpte du den ny eller beggad? va betala du? intryck hittils, jämfört med typ en vanlig marshall 1960? är alla nya orange 412:or andy dunlop signaturer? om inte vad är isf skillnaden mot en vanlig?
Jag köpte den beggad för 4300 spänn, men då var det bara två element i (V30s). Ska sätta i två Greenbacks i slutet av vecken när de anländer. Jag har inte hunnit testa just detta ex ännu, men mitt bestånde intryck av Orange lådor (och andra bra tillverkare för den delen) är att de är tajtare och mer definierade i basen än en vanlig exv. 1960. Framför allt spelar ju elementen ganska stor roll, och i en 1960 sitter det ju G12T-75or som är rätt hårda och i min mening lite otrevliga i soundet. Men många diggar ju dem så det är en smaksak helt och hållet!

Faktum är att inga nya Orange är Dunlopsignaturer, eftersom de inte görs längre. Enda skillnaden på en Dunlop signatures och en vanlig är att Dunlop är vinklad. Alla 4x12or från Orange är annars raka.

EDIT: Det är dock ingen prisskillnad på dessa lådor utan de gick, precis som de vanliga, för 8995:- vill jag minnas!

Hade en ny fyrtolva från Orange hemma när jag testade Tiny Terror för Studio och satan vilken bra låda. Kopplade in några av mina egna förstärkare till den och det var helt sanslöst vilket lyft dom fick. Men stor och tung så in i helvete var den.

181
Gör dig själv en tjänst, köp inte nåt av de setten! Pure crap!
Spelkänslan liknar mer att skriva maskin.

Så TD-3 är det billigaste som ändå duger?

Ja, tycker nästan det. Fast ta en runda och testa ett par olika så får du själv avgöra det.

182
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST: OH-mickar
« skrivet: 03.04.2007, 02:17:51 »
Tyckte C414 och Oktavorna lät bäst, skönast diskant på dom, inte så vassa. km184:orna trodde jag sskulle låta roligare, nu kändes dom lite hårda nästan.


183
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudkort som distar.
« skrivet: 02.04.2007, 22:11:27 »
Kolla på ljudkortet eller i ljudkortets mjukvarumixer.

184
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST: OH-mickar
« skrivet: 02.04.2007, 22:09:39 »
Länkarna funkar inte för mig

186
har förövrigt några demolåtar på g där jag använt mina nya trummor för programmeringen. Kommer upp inom kort när mixning och annat är klart.


Great, trampar vatten och väntar på det ;)

h,  mahan

Måste bara skriva klart ett par artiklar först, sen blir det mixning.

187
har förövrigt några demolåtar på g där jag använt mina nya trummor för programmeringen. Kommer upp inom kort när mixning och annat är klart.
Intressant!
Vad kostrade TD3?
Chokar du cymbalerna som man gör på riktigt?

TD-3 ligger på 9995:- inklusive moms, cymbalerna chokas genom att man klämmer åt kanten på dem. Det är väl som vanligt?  :unsure:

En länk till mina trummor hos 4Sound: Roland TD-3KW

188
har förövrigt några demolåtar på g där jag använt mina nya trummor för programmeringen. Kommer upp inom kort när mixning och annat är klart.

189
Jag är nybörjare på trummor men jag köpte mig nyligen ett trumset för att jag tröttnat totalt på att programmera trummor med trummaskin eller i datorn ... Jag har även en 4-årig son som är riktigt intresserad av slagverk och tanken med trummorna var delvis att ge honom lite inspiration inför framtiden av hans muskaliska bana ;) Nedan är en bild ...




Läckert!

190
Jag spelar på ett nytt Roland TD-3


Emil, har du testat nåt annat set, o isf vilket o för-/nackdelar?

Har testat Rolands dyrare set också och de är ju bättre såklart. Nästa steg upp (TD-6) som kostar 14.000 har identiska plattor men en bättre ljudmodul. Men använder man samplingarna i datorn så betalar jag ogärna för bättre interna ljud. TD-12 och TD-20 har nätskinn på alla trummor istället för gummipads och dessutom en mer naturtrogen hihat. Skönare men mycket dyrare också.

Yamahas set för 7000kr har jag också testat men det har sämre plattor enligt mig och dessutom enkla slagzoner på virvel och cymbaler. detta medför att man inte kan spela kantslag, på klocka eller kant på cymbalerna, samt choka cymbalerna.

Sen finns det ju ett par lågprisset också för ett par tusenlappar men dem känns inte speciellt prisvärda. Har hört en del dåligt om dessa också.

Som jag ser det så är TD-3 den bästa komprommisen mellan pris och funktion som finns just nu.

191
Jag spelar på ett nytt Roland TD-3



I datorn har jag DFHS, DFHS Custom & Vintage, Ez Drummer med expansionen Vintage Rock samt Addictive Drums. Synd bara att Addictive Drums inte fungerar fullt ut med digitaltrummor ännu. Perfekt lösning för en liten studio iaf  :).

Överlag tycker jag det fungerar riktigt bra faktiskt. Trumspåren blir väldigt realistiska och det går väldigt mycket fortare jämfört med att programmera trummorna på klassiskt vis. För att inte tala om hur mycket roligare det är  :D.

Av någon underlig anledning så fungerar inte DFHS & Custom & Vintage inte så bra i realtid. Laddningarna laddas för långsamt vilket är underligt. Har ändå en Powermac G5 2*2.5 GHz med 3GB RAM, dessutom två interna SATA-diskar på 7200 RPM och en extern Lacie D2 inkopplad på Firewire 800. EzDrummer fungerar galant dock så det brukar jag använda vid inspelning.

Kör vanligtvis med en buffert på 128 samples, man känner en liten fördröjning men för mig fungerar det bra ändå.

192
DTX50 Verkar intressanta, har dock inte hittat någon svensk leverantör som verkar ha dem på lager. Vore kul att provlyssna dom, har ju alltid föredragit Beyerdynamics studiolurar (då jag är mest inkörd på dom).

D-Jays från Jens Nylanders nya företag har jag skrivit ett test på, riktigt bra. Kostar visserligen en tusenlapp men ändå prisvärda enligt mig. Tyvärr har jag sönder mina lurar i parti och minut så man vågar ju inte köpa för dyra lurar ändå.

193
Studio, produktion och övrigt / SV: Digi 002/003 med Cubase?
« skrivet: 27.03.2007, 04:25:28 »
Blev så jävla sugen på en Digi 003 Rack när jag såg bilderna :wub: Hur funkar deras prylar med Cubase och Win XP?


om du köper 002 f 003 f d v s med kontrollytan o ljuskortet  i ett kan du bara använda kontrollytan i prootool annars funkar ljudkortet ok i andra prog..

Ok.. bra att veta! Jag var mest sugen på rackenheten men man vet ju aldrig om jag fått för mig att köpa kontrollytan också eftersom jag äger ett ljudkort med kontrollyta idag  B)

Tack för svaren... det blir nog att fortsätta söka... RME Fireface 800 är bästa alternativet just nu men ändå inte en fullträff

Varför inte?

194
Använder Safari till allt. Har FF också men har inte upptäckt några fördelar för mig med att köra det.

195
Studio, produktion och övrigt / SV: Dåliga Artist och bandnamn
« skrivet: 22.03.2007, 18:53:52 »
Är alltid kul att tänka på.

Här är ett par som jag kom på på rot:

Snowey White T e x Det låter verkligen som ett namn som man hittade på när man gick i sjätte klass. Snövit typ... Bra gitarrist annars..

Brian Big Dick trummisen i numera avsomnade heavy metalbandet Tygers of pan tang (om någon minns dem öht)
Brian "storsnopp" typ. Hur coolt är inte det. (på baksidetexten till en av skivorna stod det dessutom typ Brian big Dick; sticks kicks and a bag of tricks ryyyyss)

P diddy tufft street credit rapparnamn eller bara urfjantigt Jodå det senare. Det låter som något kommit ur gammal urvattnad jazzlingo typ; "And a hey nonny nonny and a p diddy giddy"

Träd gräs och stenar   L(typ träd brass och älgar) jo nog förstår vi att det handlar om storskogsproggens ljuva toner som kommer från dessa glada grabbar.



Att kalla träd gräs och stenar för progg är inte helt rättvist, de spelar ju snarare psykedelisk rock. Lite som Stones gjorde på 70-talet.

196
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST: pukor
« skrivet: 21.03.2007, 03:17:30 »
Tyckte D2/m201 lät bäst på golvpuka och NT2-A på hängpukan.

197
Färdiga produktioner / SV: Suprapappa - The Question
« skrivet: 21.03.2007, 01:59:11 »
Tjenare Petri, välkommen hit!

Skön låt, låter överlag bra. Bra sånginsats och mixen är bra. De distade kompgitarrerna har viss getingtendens på vissa ställen så med något mindre dist skulle de kunna låta "krämigare".

Men som sagt, riktig ball å stämningsfull låt med bra sång och en bra mix. Känns som du gått framåt rejält sen jag hörde dig sist (kan iofs ha varit rätt länge sen  <_<)

198
jag Gillar Vic Firth X5A, som vanliga 5A men lite längre. Känns som man får mer snärt på nåt sätt.

199
Dämpning? Därom tvista de lärde. Som med hålet i frontskinnet är det samma här. Saker som gör att skinnen inte rör sig lika mycket gör att det går lättare (och snabbare) att spela.
Jag gillar lite dämpning. Jag har dels självdämpande skinn (remo Powerstroke) och dels en kudde i trumman. Kudden är en DW orginal, formad som ett timglas. Dämpar lagom mycket.
Många gillar helt odämpade bastrummor. Jag med, men det blir inte mitt ljud.


Där sätter du väl också fingret på ett av de viktigaste aspekterna av trumspel. Många tror att det bara är att banka, men när man hållt på ett tag så är det egentligen ganska "nördigt" att spela trummor. Om jag bara tänker på min bastrumma så har jag haft ett tiotal modeller och när jag till sist fastnade för Tamas imperial star så var det skin av - skin på, utklippt litet hål i framskinnet - utklippt stort hål i framkinnet. Ultradämpad - inte alls dämpad.
Det är en del av tjusningen att spela trummor. Att det tar tid att skapa sig eget unika set.Det finns dessutom så många olika parametrar att labba med. Skin trummor sejare, cymbaler, dämpning, spänning och diverse andra gadgets Tänk bara en sådan sak som pinnar. Det finns ingen allmän giltilg filosofi för hur dina stockar skall se ut. Det handlar till syvende och sist om att du måste hitta ditt eget sound.
Detta kan vara mycket frustrerande när man skaffar miditrummor. Det går inte att göra så förtvivlat mycket åt själva soundet eftersom de är givet från ljudmodulerna.  :)

Förmodligen därför vi som inte har trummor som huvudinstrument föredrar digitaltrummor  :D, själv är jag väldigt nöjd med mitt TD-3. Mina trumspår har aldrig låtit så bra förr. Men känslan i ett par riktiga trummor är ju såklart mycket bättre.

200
Runt 50% skulle jag gissa. Har rippat väldigt många av mina egna skivor men de är klart att man laddat ner eller fått skivor av kompisar ibland.

201
Vad nördiga ni är  :P

ett spår som ska fejdas alltså..om du förstorar upp parten så kan du dra i en liten flärp högst upp till vänster ( i hörnet), dra den till höger, det är en sk quick fade fejdning. Om man inte vet hur man automatiserar kan ju detta kanske vara interessant.. och den är inte destruktiv så filerna går inte sönder..

Bra tips, tyvärr gäller det väl bara audiospår.

202
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.03.2007, 03:31:10 »
Fick/hämtade min...



...idag. Har tyvärr inte hunnit prova den ännu men på onsdag försvinner min familj helt magiskt iväg i en hel vecka så det lär jag ha tid för att skruva en del på den. Gillar desginen på den med snygga rattar i lätt retrostil. :)

Kan du inte spela in lite rena och lätt överstyrda ljud och visa vad den kan på den fronten?

Har ett par gamla inspelningar med min Vox Tonelab LE som jag skulle kunna posta, har inget webutrymme för tillfället dock.

203
Kör du med en annan samplingsfrekvens än 44.1kHz i Cubase? För isf måste samplingarna i EzDrummer konverteras i realtid vilket ökar fördröjningen rejält.

204
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.03.2007, 02:31:48 »
En Berlinresa, köpte flygbiljetter idag.

205
Skicka alla spår till en gruppkanal och automatisera gruppkanalens volymregel.

206
Studio, produktion och övrigt / SV: CM3 vs SM57?
« skrivet: 12.03.2007, 16:58:53 »
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.
Fast bägge är stormembransmickar. CM3'an har ett mindre membran. Funkar i vissa fall bättre till instrument som akustisk gitarr och fiol.

Shure SM57 är trevligt i livesammanhang eller om man är ute efter ett standard-sound på Marshall 4x12.

Att rätt av påstå att småmembranare är bättre på akustisk gitarr tycker jag är att ta i. Tycker oftast att det blir fylligare ljud med en stormembranare.

207
Studio, produktion och övrigt / SV: CM3 vs SM57?
« skrivet: 12.03.2007, 16:51:34 »
Jag skulle nog satsat på en SM57, du har ju redan två kondensatormickar. Din SP B1 och ADK a51 funkar ju utmärkt till överhäng och akustisk gitarr.

208
Kläder är alldeles utmärkt dämpning, tjocka jackor, stackade lakan osv. Känns onödigt att byta ut det mot trasmattor och madrasser.

209
Polare kan ju vara bra om de också är kunniga. När man spelar in flera dagar i sträck kan det alltid vara bra att höra utomståendes åsikter. Lite som extraproducenter. Men det får ju inte bli lekstuga av det.

210
Vill du ha en riktigt bra gitarr så ska du kolla in Seagull Grand Concert, väldigt fint hantverk för pengarna och byggd i Canada. Full mensur såklart så det är ingen barngitarr men mindre klanglåda. Låter riktigt fint och är grymt skön att spela på. Hals i mahogny, kropp i körsbär om jag minns rätt och topp i cederträ.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8