Kontrollrummet
Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: Dividend skrivet 06.12.2015, 18:14:31
-
Gjorde en hel del ändringar på den här, och blev därför lite kortare. Falsknötter borttagna mm.
Den här känns klar. Några tankar? :)
-
Bach brukade ju välja Dorisk skala när hans alster gick i moll. I Dmoll kan du behållar ackorden men använda Dorisk skala enkelt. Du börjar helt enkelt på D tangenten och slutar en oktav senare....... :)
Släng in en ii-V7-I ackordsföljd och du ÄR Bach... :wub:
Bygg in en ii-V7-I progression; Em7b5, A7, Dm7
Det är en fullständig helkadens som Bach använde för att ange tonarter. Inte som ett slutfall !!!
Du använder melodisk mollskala i D eller (fast det gjorde INTE Bach) Harmonisk mollskalas 5e
modus, Spansk Zigenarmoll till den iim-V7-I progressionen..
Med vänlig hälsning
-
Orgeln låter onekligen pampigare än pianot, även om jag gillar pianots mer intima klang bättre.
Skickligt sammanflätade melodislingor. Vid ca 148 sek låter det dock som att några
toner kolliderar!
/Asti
-
Denna känns färdig nu. "Klar" version i trådhuvudet.
Bach brukade ju välja Dorisk skala när hans alster gick i moll. I Dmoll kan du behållar ackorden men använda Dorisk skala enkelt. Du börjar helt enkelt på D tangenten och slutar en oktav senare....... :)
Släng in en ii-V7-I ackordsföljd och du ÄR Bach... :wub:
Bygg in en ii-V7-I progression; Em7b5, A7, Dm7
Det är en fullständig helkadens som Bach använde för att ange tonarter. Inte som ett slutfall !!!
Du använder melodisk mollskala i D eller (fast det gjorde INTE Bach) Harmonisk mollskalas 5e
modus, Spansk Zigenarmoll till den iim-V7-I progressionen..
Med vänlig hälsning
Tjena Johan och tack så hemskt mycket för dina råd. Bestämde mig dock för att använda mig av dessa i nästa fuga om än inte i denna, som var rätt långt kommen. Använde dock ett ii-V-I progrssion som avslutet på codan. :D
Tack återigen.
Orgeln låter onekligen pampigare än pianot, även om jag gillar pianots mer intima klang bättre.
Skickligt sammanflätade melodislingor. Vid ca 148 sek låter det dock som att några
toner kolliderar!
/Asti
Piano fungerar lika bra, för dessa syften. Men tänkte köra med orgel i den här i alla fall :) Har fixat 148 och några andra ställen!
-
Gjorde en hel del ändringar på den här, och blev därför lite kortare. Falsknötter borttagna mm.
Den här känns klar. Några tankar?
-
Oj, vilket lyft med orgel, här låter det Bach så det förslår :P :rolleyes:
Jag tycker den är komplett nu och helt fantastisk.
Lite som ett kort Jul-oratorium.
Den här kommer gå varm i Jule-stugan!
/Marre
-
Låter maffigt även på paddan. Skriver du in musiken eller spelar du in den?
-
Låter maffigt även på paddan. Skriver du in musiken eller spelar du in den?
Kul att höra. Det här är totalt inskrivet. Det hade inte gått annars :) Tack för din kommentar!
Oj, vilket lyft med orgel, här låter det Bach så det förslår :P :rolleyes:
Jag tycker den är komplett nu och helt fantastisk.
Lite som ett kort Jul-oratorium.
Den här kommer gå varm i Jule-stugan!
/Marre
Tack Marre! Oratorier brukar vara ca 3 timmar längre dock :P Kul att det låter Bach...
-
Jag har hört mycket liveorgelkonserter i mina dar ..Så det låter riktigt fint i mina öron det här ..njutfullt :)
-
Snyggt verkligen! :) Första halvan är lite "enkel" harmoniskt, men i andra halvan är det bra flyt och trevlig kontrapunkt!!
-
Riktigt Bachiskt och fint med orgeln :D
-
Riktigt Bachiskt och fint med orgeln :D
Hej Eddi, tack för lyssning och comment!
Jag har hört mycket liveorgelkonserter i mina dar ..Så det låter riktigt fint i mina öron det här ..njutfullt :)
Kul det :D Tack för lyssningen! :)
Snyggt verkligen! :) Första halvan är lite "enkel" harmoniskt, men i andra halvan är det bra flyt och trevlig kontrapunkt!!
Skönt att höra :D Tack för din tid!
-
Stämningsfullt och vackert, orgeln är kanonskön.
Roffe H
-
Ett stycke där ambitionen är hög, jag fångas stundvis av tonklangernas förförelse kanske allra mest i inledningen och första halvan. Erfarenheten av kompositioner i den klassiska stilen hörs mellan notraderna, en förfining där rutinen skapat en koherent musikalisk komposition, där tonspråket kommunicerar livserfarenhet.
-
Stämningsfullt och vackert, orgeln är kanonskön.
Roffe H
Roligt att höra! Tack för lyssningen!
Ett stycke där ambitionen är hög, jag fångas stundvis av tonklangernas förförelse kanske allra mest i inledningen och första halvan. Erfarenheten av kompositioner i den klassiska stilen hörs mellan notraderna, en förfining där rutinen skapat en koherent musikalisk komposition, där tonspråket kommunicerar livserfarenhet.
"kommunicerar livserfarenhet" :D Tack för analysen och att du gillar ffa första delen. Kul också att det upplevs koherent, det var min avsikt!
-
Här blev jag imponerad. Skulle inte förvåna mig en sekund om jag hörde katorn spela detta stycke då jag kommer in i kyrkan.
-
Tack för din lyssning Max. Denna kommer garanterat inte spelas i kyrkan :D Kul att kunna imponera!
God fortsättning!
-
Japp! Denna är klar. Får känslan av att fysiskt sitta i kyrkan när en duktig organist drar igång med ett mycket intressant och vackert verk. Bra komponerat!
-
Tjena Z!
Roligt att du tyckte det var intressant och vackert! Jag har börjat göra bättre och bättre fugor (i alla fall jämfört med mina första som var rätt mediokra.)
Tack för komplimangen om att det var väl komponerat!
Och tack för lyssning!
Per
-
Definitivt bättre och bättre.
jag såg framför mig hur jag sitter i kyrkan och blundar - samtidigt som jag lyssnar på kantorns spel från orgeln.
-
Tjena Max!
Trevliga associationer! Det är väl det som åtminstone är delsyftet med mina låtar. Att skapa bilder och (om jag har tur) känslor.
Tack för din återlyssning!
-
Sakralt och högtidligt.. Vackert och vemodig, eller rent ut sagt Snyggt..
-
Tack Bjurte!