Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Artrock

Sidor: 1 ... 28 29 30 31 32 33 34 35
1086
Om kontrollrummet.com / SV: Poll: Varför postar du demos?
« skrivet: 27.02.2009, 17:20:37 »
Undersökningen handlar om dem som laddar upp demos, så det är nog därför det svaret inte är med.

Men det är ju diskriminering, i ett perspektiv, har läst så många vilt differentierade teser i pirat/antipirattrådarna så man blir sugen på att säga nåt sånt här... :P

1087
Köpupplevelse...jag vet ju med mig själv att det känns sjukt tillfredställande då man köpt något man verkligen velat ha och satsat allt på att få det till stånd och tänkt, har jag bara den här grejen så blir jag oerhört nöjd och tillfredställd sen.
Det går ett tag och man är nästan mer salig innan man köpt saken än efteråt, då man blivit van vid den...
Detta sammanfattades väldigt bra av någon i programmmet musikmixen igår på 2:an:

Vi människor föds hungriga och går hungriga genom livet, på både upplevelser och saker, och aldrig blir vi mätta utan vill ständigt ha mer-
(vilket är grundläggande för vår otillfredställda/defekta ras=min fotnot)
-och aldrig blir vi helt lyckliga eftersom man inte kan finna den sanna lyckan i materiella ting!!!

Man vet ju om detta innerst inne och ändå springer/jagar man på i ekorrhjulet?!?

Time to change the compassriktning kanske...hög tid!

 B)

1088
Om kontrollrummet.com / SV: Poll: Varför postar du demos?
« skrivet: 27.02.2009, 17:07:51 »
Precis, skulle ha svarat om det alternativet fanns med...

1089
Studio, produktion och övrigt / SV: Filter eller komp först
« skrivet: 26.02.2009, 19:56:30 »
old school: filter/eq-> kompression -> eq igen om så behövs (vid bas etc)...
allra sist reverb/chorus etc!
 B)

1090

Rattlesnake
Citera
Mja,
nog tycker jag att Beatles ändå gjorde några halvskapliga plattor i sitt världsfrånvända tillstånd 67-69...  Wink

[off-topic]Du talar med en som seriöst håller ABBEY ROAD för 1 utav de 3 bästa skivorna i världen, MEN, Beatles hade turnerat och spelat och spelat och spelat i Hamburg osv i flera år och mer än något annat band någonsin faktiskt, på så vis blev de tighta och "förtjänade" sina trippar i studion och skapandet som följde e. 1965 då de också var rätt less på hysterin o kaoset som omgav dom...[/off-topic]





1091
Studio, produktion och övrigt / SV: Angående nattrea på MB
« skrivet: 25.02.2009, 18:49:16 »
Svar ja!

1092
Det du säger i början makes good sense, resten inte tyvärr!

Det skall inte behöva ta 90% av ett verksamt musikår för enbart studioproduktion om allt fick vara som det skulle, jag menar att hempulare som aldrig är ute och framför sin musik inte kan verka trovärdiga som musiker (min point) eller ens få chans att få ut sin musik då de ingen större fanbase har, det är ett faktum som i princip alla är överrens om sedan rätt länge...

Kent och Gessle och trashanken (LarsW) från Linköping tex går det ju ständig inflation i + att de har sitt på det torra, därför är de inga bra exempel på turneer i repris etc eftersom de är (d)en del av etablissemanget som har allt serverat vad dom än gör, tyvärr och till skada för mina och andras musiköron och horisonter...

Nej, massor av mer lokala scener åt folket igen med en bredare vision än den av idag så kanske kulturmusiklivet kan sägas börja blomstra igen, vilket den inte gjort på väldigt länge!

Jag inbegriper givetvis mig själv då jag kritiserar hemmapulet som huvudsyssla, historien och känslan har visat att man blir mer produktiv om man får vara ute och gigga för att sedan klämma in spelglada och rutinerade plattor emellan, att testa material på publik är bland det viktigaste och mest adekvata beviset på att något funkar, hemmapul kan ev. göra dig totalt världsfrånvänd och blind för verkligheten (som inte är P3 eller mix megapol).

 B)



1093
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilka mikrofoner?
« skrivet: 25.02.2009, 16:58:25 »
Hmmm, intressant input här, jag får forska lite till men osannolikt verkar det ju inte, tack så länge!

1094
Studio, produktion och övrigt / SV: Angående nattrea på MB
« skrivet: 25.02.2009, 16:56:36 »
Brukar, som Vallhagen skriver, inte vara något man skriker högt över vare sig pris eller fyndmässigt, tyvärr, gå hellre och besök Florianrean på rackprylar säljes...kan tänka mig en 500-1000:- i rabatt/st. på rubbet som är kvar till salu nu ;)

1095
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilka mikrofoner?
« skrivet: 25.02.2009, 12:44:13 »
Hej Claes, nej jag tror snarare att det är något Amerikanskt, då han som haft mikrofonerna till 90% satsade på USA mickar för munspel i första hand!
Finns en hel guldgruva kvar i den enorma samlingen som jag inte kunde ta med mig pga platsbrist, men jag har lovat vara behjälplig med försäljningen av dessa eftersom de kvarlevande inte har så mycket kunskap eller intresse av dom...

1096
Studio, produktion och övrigt / Vilka mikrofoner?
« skrivet: 25.02.2009, 12:27:22 »
Har kommit över ett gäng mikrofoner vara dessa 2 är lätt oidentifierbara för min del, trots att jag känner igen den ena logga in bakhuvet...
Nån som vet med bestämdhet vad dom heter?


1097
Sanningen ligger väl närmast alt.1 om eller snarare när alla involverade intressebevakare bestämt sig för att det går att ordna på ett rättvist sätt, så det slår rätt ut i de exempel MrPhil drar upp m. softfarfar v. andra som tokladdar tex!

Det du säger Lee, om att man har börjat köpa o importera betydligt mer CD´s på senare år är verkligen sant och en effekt av allt detta vi talar om samt väldigt bekvämt eller hur!  ;)

En annan aspekt jag funderat lite på men inte är så bergsäker är:

- då jag till och från köper DVD´s från Hong Kong eller USA svinbilligt på ebay m. gamla klassiker på film, kan vara allt ifrån 1:a Dr.Jekyll/MrHyde rullen på 20-talet till någon kultig 70-tals film med någon av favoritskådisarna från den tiden då de fortfarande var skådisar m. stil och klass, så kan det ju hända att de är mycket välgjorda kopior utan minsta tillstymmelse till ersättning till upphovsmän/filmbolag etc, samma lär ju gälla CD´s och samma visa till artisterna etc, då jag tror denna marknad är enorm!?!



1098
Hur menar du här, i dina 2 första meningar säger du emot dig själv, eller skrev du bara fel?

1099
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 16.02.2009, 17:33:59 »
Hej poppy, vore kul om du publicerade din uppsats eller vad det var efter all input från oss härinne!
Vi bidrar säkert till både nutida och framtida forskning & utvärdering på något sätt?!?

Om jag finge bestämma så har streaming ett existentiellt berättigande i mitt hjärta och i min plånbok den dag man får samma kvalitét som i en wav-fil, dvs helt oförvanskad/komprimerad signal!

Reklam-nej tack!!!

Streaming/nedladdning skall och kan betalas låt för låt, måste finnas nåt krypterat sätt att hindra stöld eller spridning, debatten och tekniken har ältats ut och in men självklart är vi inte framme än, liksom vi inte var 1920 om vi pratar katalysator eller direktinsprutning...
 ;)


1100
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 16.02.2009, 14:44:01 »
En välhållen och rätt pressad (dvs inget jävla dmm) vinyl på en bra spelare i en bra anläggning....
I slutet av LP-skivans storhetstid upplevde jag det som att väldigt många skivor blev sämre och sämre i kvalietet. Tunna och sladdriga skivor och även sämre ljud än några år tidigare. Berätta gärna för hur det ligger till. Jag är säker på att du har ett bra svar.  ;)

??? inget jag känner igen förutom det jag sa om DMM, kanske blev utbudet större och större på dina s.k. sladdriga skivor, vad vet jag, jag köpte aldrig skitkvalitét i alla fall...varför skulle jag???

1101
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 16.02.2009, 13:32:09 »
Jag måste ha en skruv lös som växt upp med knastriga LP-skivor och svajande kassettband samtidigt som jag (nästan) enbart lyssnar på streamad musik idag. Även i vardagsrummet :blink:

Hej, vad jag inte förstår att så många utav er som inte lyssnar på vinyl etc längre, dvs "motståndare mot det gamla" eller vad man väljer att kalla er, obs tolka mig rätt nu, alltid hänvisar till att det skulle vara något traumatiskt dåligt med vinyl o kassetter i beskrivningar som ovan,
svajjiga band, raspiga/knastriga skivor osv osv?
Det är ju de facto inte en allomfattande och korrekt beskrivning av dessa medier, snarare och tyvärr i dessa fall felaktigt vinklade ordalag ger de en tråkigt snäv och samtidigt avskräckande bild av något som var, är och alltid kommer förbli bra i rätta händer med rätt utrustning...
De som aldrig upplevt en grammofon tror ju om de får itutas sånt här att det bara var skit etc, vilket inte är sant!
Jag har ALDRIG haft ett svajigt kassettband eller spelare, däremot har jag sett o hört sådant hos andra med sämre o enklare budgetprylar, vad gäller vinylskivor så är det upp till användaren om de skall vara raspiga eller ej, typ samma med bilen/mikrofonen/frugan etc, om jag misshandlar den och repar den avsiktligt så blir den inte så fräsch liksom...

En välhållen och rätt pressad (dvs inget jävla dmm) vinyl på en bra spelare i en bra anläggning, liksom samma med kassett om vi nu skall ta den diskussionen, skulle inte en käft härinne kunna skilja från samma på cd-garanterat och underskrivet, däremot skulle de med bra öron i ett blindtest få sig en rejäl aha-upplevelse, "men guuud vad bra det låter vad har du för högtalare???"
tex...

OBS detta inlägg skrev jag bara för att klargöra vissa saker för de oinitierade, då jag alltför ofta ser dylika ovanstående subversiva besrivningar av de "gamla" medierna, mer beroende på felaktigt hantering och fel utrustning än något annat OBS inget personligt Wernborg!
(eller Equality aka Mr.bandtrassel)   ;)


1102
Festivaler / SV: Forumfestival 8, minimalism
« skrivet: 15.02.2009, 12:06:39 »
Jag med förresten, om jag inte redan sagt det...

1103
Festivaler / SV: Forumfestival 8, minimalism
« skrivet: 15.02.2009, 12:05:29 »
Att som dividend fråga om polyfoni etc är väl inte att kringgå reglerna?
Om man sedan anser att minimalism är entoning sakral/modal tristess eller förgyllda slingor inkl. harmormonik på varje spår måste ju vara en personlig tolkningsfråga, jag skulle tex kunna lägga mina nederarmar över flygeln och trycka ner 5-6 oktaver samtidigt i en kvart och på ett monospår och deklamera att DETTA, DET ÄR MINIMALISM, och släppa på Sony/BMG...
 ;)

1104
Festivaler / SV: Forumfestival 8, minimalism
« skrivet: 15.02.2009, 11:29:05 »
3 spår med ett instrument på varje. Inga effekter, förutom eq och kompressor.
Som instrument kan man räkna exempelvis ett synthljud, en gitarr, ett piano, en sångröst, en kastrull, en groda, en reporter på aftonbladet eller en liten liten belgare.

Får ljudet vara polyfont (= mer än en not spelas samtidigt?), t ex som på piano, men inte som en sångröst eller en kastrull, utan omtagning? :)

Mao: Om man har en stråksektion, får man ha hur många sektioner som helst? (polyfoni)


men gud va det skall krånglas till hela tiden  :lol: som jag fattar så handlar det om 3 spår-mono eller stereo och där får man väl spela hur fanken man vill, monofoni eller polyfoni?!(&¤#

1105
Festivaler / SV: Forumfestival 8, minimalism
« skrivet: 15.02.2009, 00:04:26 »
..... Hellre kvalitet än kvantitet =)
Där sprack det för mej   :ph34r: :D
och jag som nästan börjat förstå reglerna  :D
Är de så svåra att förstå?

Ja faktiskt, jag funderade på att vara med för en gångs skull då minimalism tilltalar mig, men efter att ha läst igenom tråden blir jag bara förvirrad...
Kan någon (ansvarig) klargöra en gång för alla vad som gäller så är jag med på noterna!
 B)

1106
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 14.02.2009, 18:16:46 »
Citera
Jag tycker det du säger är vettigt, men jag är nog några år yngre än dig och kan tycka att mycket av det skriver är väldigt omodernt. Många av oss som är uppväxta med internet och mp3 är vana med tillgängligheten och att många av oss laddar ner är för bekvämligheten. Att jag kan få tag i en låt inom några minuter istället för att behöva traska iväg till en skivbutik å leta efter en specifik singel.
Men även när man har fester så är det för mig otänkbart att sätta igång en cd skiva som man sedan måste byta ut när man vill byta "stil" på musik. Att kunna göra en playlist där även alla gäster på festen kan lägga till sin favorit musik är perfekt, eller koppla in en Ipod som har över 1000 låtar av lika många olika artister. Så jag har väldigt svårt att se att det kommer gå tillbaka till att äga musiken fysiskt.

Jag förstår alldeles detta utmärkt och håller med om att bekvämlighet och snabbhet ibland är vettiga och nödvändiga  medel för att få fram vissa saker i presentation eller något annat syfte,
framförallt youtube är ju kanon, där jag kan hitta mina gamla favvolåtar och nya med för den delen, där finns precis allt och det är av godo helt klart, på fest eller hemma, lika bra när som helst!

Det där med fest förresten, jag har vuxit upp på den tiden då man spisade platta efter platta, var det någon som inte gillade Santana Abraxas eller Marathon så fick dom vänta och välja nästa skiva (i bästa fall) om det så var Sex Pistols eller Deep Purple made in Japan, Blondie, Kate Bush ja tom Chic eller Earth Wind & Fire osv osv, då var det i alla fall plattor man lyssnade på men vissa avbrott kunde såklart ske, då som nu, finns väl alltid någon som ropar: sätt på den där med dom och dom, javisst men först den här, många viljor och smaker, det jag till syvende och sist vill säga är att ipod känns opersonligt och "mekaniskt" på ett känslolöst sätt gentemot att vända plattor eller cd´s  ne-c´est-pas?
Härligt med fodralhögen framför stereon då vet man att man lever!

 :)

1107
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 14.02.2009, 14:19:33 »
De flesta härinne känner till min uppfattning i frågan, speciellt som jag vurmar för en revival av LP-skivan som redan är på uppåtgåeende sedan länge, och har varit konstant som utgivningsmedia inom genrer som Rockabilly och Opus# utgåvor av högkvalitativ kammar/instrumentalmusik etc.

(om du frågar Equality så gå gärna in på det finfina med hederliga kassetter, som han älskar ;-)

Streaming och den uppsjö av siter som erbjudit olika upplägg för detta har, precis som MrPhil säger, alltid funnits (i mp3-eran) och försvunnit efter hand, verkar inte vilja/kunna funka bra eftersom man drunknar bland alla andra om man inte tokspammar/kompisröstar hela dagarna-vilket närmast liknar en pubertal och oseriös manifestation av musiken och dess marknadsföring!

Därmed inte sagt att den traditionella och majorbolagsstyrda hypen är att föredra, eftersom den är vidrig och totalt omoralisk sedan mycket länge och på alla vis, MTV, exponering av endast de största i reklamen, IDOL, radio osv osv, det var jävligt länge sedan det var kul att sätta på P3,
typ 20-25 år tillbaka i tiden för min del faktiskt...nåt gick åt helvete helt enkelt.

Jag är inte emot den tekniska utvecklingen alls, eftersom man inte kan vara det av förklarliga skäl, men faktum är att allt fler inser och/eller har insett länge, att i fallet med fysisk eller digital form av musikutgivning så är den fysiska att föredra-fact!

Man kan inte översätta hela livet till cyberspace och såna metoder, vissa upplevelser är just fysiska upplevelser som man behöver ta i, känna och se på det gamla hederliga viset, det är rent skrämmande att det finns generationer/kluster av kids som inte vet vad detta innebär och det gäller inte bara cd/lp-skivor utan hela den sociala biten som dom tappat i den betvingande chat-tillvaron och sms helvetet...nu kommer jag in i gränslandet men det hör ihop, alltihop och i den s.k. utvecklingen, som gjort massvis av folk datornarkomaner och slavar bakom sina skärmar, fasen-gå ut i skogen i 4 timmar och upplev något verkligt vill jag säga till dom, miljonerna...

Jag som studioägare och oberoende musikproducent har i alla fall fått inbjudan gång efter annan under åren, av seriöst folk med nystartade bolag & siter som all haft samma sak gemensamt varje gång:

"Vi har kommit på den bästa lösningen" / "Vi har DET" som saknats tidigare" osv osv osv, men alla har de försvunnit eller bara inte märkts efter ett tag, Svenska som utländska, vad är felet?

Detta ämne verkar inte kunna komma någon vart ärligt talat, för det som sagts och kommer sägas är redan uttalat massvis, det kommer bli en blandning eller det kommer bara handla om streaming eller...det är en soppa och ett vakum i virrvarret som internetmedfört, det enda kloka och handfasta är att spela ute mkt och sälja på gigen och bygga sin fanbase, och det orkar man ju inte e. 40 om man inte redan åker i gräddfilen?!?

Ingen vet och ingen har receptet, det blir aldrig som förr och alltför många tycker musik skall vara gratis, vilket ju är ren Idioti men en icke förvånande och tidstypisk dumhet i återgången till medeltida dogmer/normer där musikanter (gycklare/lekare) kunde bespottas, misshandlas och jagas bort av pöbeln utan minsta påföljd, sådan var deras rang och sådan verkar den kunna bli igen om detta tillåts fortsätta...att skapa något överhuvudtaget borde belönas istället för att stjälas, samtidigt KAN faktiskt inte alla födda människor skapa något som är lika bra som det VERKLIGT bra och där kommer vi in på ytterligare ett område som kräver sin egen tråd...not now!

Jag försöker påverka alla jag träffar, då vi kommer in på ämnet, har även flertalet polare som laddar ner och anser att det är deras fulla rättighet och att allt annat är bullshit...
Det handlar om attityder, som alltid, och det kan vi som vill vara med och påverka och försöka ändra på, om vi vill...

Nå-formatet då???

Jag har ingen aning men det JAG vet är att merparten av mina musiscerande vänner och i sin tur deras, lyssnare och klienter osv osv garanterat välkomnar varje fysiskt exemplar som ges ut i den respektive genre de gillar att lyssna på, därför har jag tex sett till att införskaffa min egen professionella CD/DVD-fabrik där jag erbjuder utgivning i alla former i detta format!
Under våren släpps 3 av produktionerna gjorda här på dessa egentillverkade skivor, varav en redan har fått distribution.

Ge mig en hänvisning till en fungerande och rättvis streamingtjänst, som man lika gärna kan ha på sin egen hemsida, men som just i marknadsförings och distributionssyfte knäcker allt annat, så skall jag gladeligen undersöka detta!

Ang. missbruk av Svenska språket så har jag slutat reagera, men alltför ofta läser man just om DEM i fel satsbyggnad etc, tex; jag har pratat med dem eller; dem säger att... fan var har dessa människor gått i skolan, i Sverige, ja och det är skrämmande men sant...

 ;)








1108
ADAM låter enl. alla utlåtanden och dina ord som ett spännande och mkt vettigt alternativ Claes!
Jag har aldrig hört någon modell från dom men är självklart nyfiken, kör ju själv på HECO Celan 500 som jag tycker är klockrena för min lyssning, något du lyssnat på?
När jag far neråt Skåne under våren så tittar jag gärna in på en demolyssning!!!
 :)

1109
422B=den svarta skall ju vara den bästa för pengarna och dessutom noll brusig efter vad jag fått fram på andra användares omdömen på gearslutz mm. innan jag bestämde mig för att ha den!

Orban´s övriga EQ´s är väl inte direkt dåliga men håller inte samma klass.
Kompressorerna i gamla blå-serien finns ibland halvbillgt där (USA) och rätt dyra här beg, skall tydligen inte alls vara något att hänga i granen.

422B:
Clean och jävligt precis om man behöver notcha bort specifika frekvenser eller bara köra på normalt över lite bredare register, en "fattigmans" Sontec eller Maselectro/Massenburg eller vad den heter...jag fick ge 470 $ för min på ebay, tror det är där prislappen ligger nuförtiden i USA de få tillfällen den dyker upp, här i Europa säljs den tokdyrt begagnad.
 B)

1110
Jag tippar att puffskydd började användas mer på senare tid, om senare innebär 70 eller 80-tal låter jag vara osagt men kan tänka mig att det ursprungligen blev inlånat och modifierat från reportage och fältinspelningssammanhang.
Puffskydd är i varje fall inget som måste användas bara för att det är 2009 etc, jag ser både här och i andra studios att man lika gärna struntar i det om det är så...

1111
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 06.02.2009, 18:17:24 »
Grattis till LA4 Elof, den är ju inte direkt som LA2 men som du säger, användbar ändå!

Jag fick hem dessa igår fr. Tyskland, ca en månad försenade pga lev stopp fr. Fabriken i Italien då dom blivit populära som...3 kapslar o bra pris, skall bli kul att testa OMNI i lite seriösa uppställningar:

http://www.avantelectronics.com/CK-1.htm

1112
Rekommenderar absolut dessa EQ´s som ibland dyker upp på ebay osv:

Orban 642B


BSS FCS 966

http://www.bssaudio.com/productpg.php?product_id=2

 B)

1113
Bra tips Inetzel med wavespluggarna, skall kollas, är oftast för slö för att läsa manualer-tyvärr...
Och sound advice on, som bone tispade om är säkert väldigt handy, finns dom i pdf etc?
Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker, i denna bransch gäller det att ständigt updatera/förkovra sig OCH att repetera vissa saker, i mitt fall räcker det med att vara borta ifrån studion några veckor så tappar man vissa saker, inte de grundläggande kunskaperna men väl andra viktiga aspekter som man kanske dyker på plötsligt mitt under arbetsdagen då något oförutsett händer, vilket det ibland gör i teknikens värld!

1114
Musikstilen har egentligen inte så stor betydelse i det att du ändå måste lära dig hur kompressorer + eq osv funkar, möjligen kan man generellt säga att heavymetal är klart mer manglad och hårdprocessad än frijazz eller Ale Möller...

Ett vanligt tips är väl Bob Katz, finns 2 halvfeta böcker varav den ena handlar om tracking/mixing etc och den andra mer om mastering!
 B)

1115
Studio, produktion och övrigt / SV: SCA
« skrivet: 05.02.2009, 16:40:40 »
Don´t know actually, finns rätt många såna här ställen och produkter-kolla vad folket som testat dom säger på DIY forumen!
Du har ju säkert jättebra grejor på denna site:
http://www.forsselltech.com/products.shtml
eftersom Fred Forssell bygger de i särklass bästa preampsen som idag går att köpa för pengar, med bästa avses här det något hypade ordet transparens och naturlighet, jag har SMP-2 sedan Jul och den smäller nog allt på fingrarna (trots att jag inte testat allt annat själv) men läser man på tex gearslutz osv så förstår man snart, möjligen är Earthworks ZDT preamp i samma liga...
 B)

1116
Studio, produktion och övrigt / SV: Nivåer i bord och ljudkort.
« skrivet: 05.02.2009, 16:27:33 »
På tal om nivåer råkade jag hitta en riktigt trevlig och förståelig källa:

http://www.aphex.com/pdf/320A/Aphex_320A_MANUAL.pdf

Appendix E och F behandlar saken.


Med ett tillägg om att det intressanta börjar först på sid 29 och framåt!
 ;)
Aphex manualer är ofta rätt bra och omfattande på flera vis, speciellt om man skulle ha missförstått eller glömt standardiserade metoder vid installation och nya kabeldragningar etc.
Jag köpte nyss hem en Orban 642b EQ och manualen till den var faktiskt ännu "värre"---rätt kul och matnyttigt om hur man undviker jordslingor och brum etc, tål som oftast att upprepas, jobbar man inte med sådant dagligen så är det lätt att glömma...
javascript:;


1117
Bra tips rattlesnake, den boken lär jag köpa, liksom Love CD´n som jag varit för lat med att införskaffa!

Att köra ut ljudet i en monitor framför sångaren var vanligt förr, bidrog som sagt till ett mer levande ljud och då lurar inte ansågs korrekt (innan det fanns lurar som var nåt att ha för den delen).
Isolering,separation och dämpade rum var ett långt senare påfund, har självklart sin charm och oerhört mycket bra musik som passar in och har utvecklats efter detta...

1118
Oh my...det här är ett kul ämne minsann!  :)

Det handlade ursprungligen om enorma rum=halls i stora lagerbyggnader och kyrkor etc där man installerade studios och tog vara eller kanske rättare sagt gjorde det bästa av situationen gällande uppmickningen.

Det vi håller på med idag i isolerade/dämpade rum osv sedan 70-talet är egentligen helt förkastligt & onaturligt om du frågar en riktig gammal räv dvs en som varit med på 50/60-talet och således är svårfunnen idag för intervju pga för hög ålder...not too many left!
(en mkt bra bok som rambo tipsade mig om för ett par år sedan; Studio stories by David Simons)

Mikrofonplacering i den gamla skolan är något helt annat än idag och något som de flesta tyvärr inte har en susning om längre, man balanserade orkestern akustiskt och efter lokalens egenheter och satte upp mikrofonerna långt ifrån instrumentgrupper och solister, ungefär som man fortfarande gör vid klassiska inspelningar fortfarande.

Det stora ljudet kommer alltså dels ifrån de stora reverberanta rummen man spelade in i där allt spelades in live med vissa få undantag, och dels via efterklangsrum/echochambers i källaren där man monterade upp några mikrofoner på olika avstånd ifrån en högtalare som spelade upp musiken via "sends".
Efterhand kom plåtekon som ersatte efterklangsrummen, sedan kom elektroniska enheter som i olika versioner & fabrikat nått fram till idag och datorn med plug-ins!

En intressant historia som går att läsa i boken här ovan är den där en känd gammal tekniker i N.Y. spottar och svär över stereo som kom och förstörde allting...låter kanske helsjukt för vissa av er men läs först innan ni avfärdar det som ren gallimatias*

 ;)

1119
Hej, det där med vinkeln har såvitt jag vet enbart ed ljusbrytningen att göra, för att undvika reflexer som hindrar sikten mellan rummen!

Isolerglas är ju tjockt och bra så varför inte, hade det i senaste k-rumsuppbyggnaden och var mkt nöjd med isoleregenskaperna, däremot gjorde jag en miss i vinkeln mellan glasen så var noggran om du ska till att vinkla!

Glasmästaren säger att en väldigt bra metod för ljudisolering är att blanda olika tjocklekar, i ditt fall tar du tex ett 4-5 mm glas på ena sidan och ett 3-4 på andra, eller vad du vill dra till med, laminat är alltid bra men som sagt, isolerglas känns mer gediget och massatungt!

 B)

1120
Studio, produktion och övrigt / SV: Grundläggande mixning!
« skrivet: 30.01.2009, 17:57:26 »
Precis, dessa pauser är hur viktiga som helst men alltför många sitter i alltför långa pass och dribblar bort sig pga av detta!
Listening fatigue träder in fort som tusan, speciellt när man mixar eftersom man både psykiskt och fysiskt anstränger sig mycket mer än vid vanlig njutningslyssning, och på specifika ljudkällor eftersom man solar varje kanal och ställer eq vilket lsiter än mer på örona!
Jobba i max 2-timmars pass...sen lite fika etc i en halvtimme (tycker jag).
 B)

Sidor: 1 ... 28 29 30 31 32 33 34 35