Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Torwald

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7
71
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 09.04.2007, 19:16:33 »


En Crash Pad trummatta
Amagadvadärdetdetserutsomattjagvillhaen!!!

72
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 13:22:18 »
Glöm genast "bör" "skall" "kan" osv osv, finns inga regler egentligen, gör som du vill och gör så det låter bra, man kan lika gärna spela in saker i mono som i stereo, likaså mixa i mono eller stereo!

 B)
Självklart! Det tåls att sägas igen ;)

Jag tycker dock att man ska hålla sig till monospår så mycket som möjligt, eftersom du slipper använda stereoinstanser av pluggar som drar mer cpu!

Dessutom är det mer stilrent  B)

73
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 12:46:08 »
Ok, glad påsk!!
Tack detsamma  B)

74
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 12:42:41 »
Många synthljud som padar och massa andra grejer är ju stereoljud så då ska du såklart ha ett stereospår. Fast samtidigt, en vanlig synthbas i mono kan du lika gärna ha ett monospår till.

75
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 12:30:41 »
Njae, det där sista är ju fel. Du kan ju panorera stereospår också! Det görs huvudsakligen på två olika sätt (olika med olika sequencers). Antingen betyder exv. panorering höger att höger kanal förstärks jämfört med vänster som sänks lite. Eller så panorerar man båda kanalerna individuellt (som i pro tools exempelvis), men då kan man ju egentligen betrakta ett stereospår som två individuella monospår (som ju är fallet i PT).

Men då finns det väl ingen mening med att spela in i stereo från början?
Och skulle man tex spela in ett trummset i stereo för att sedan panorera det skulle det väl bli en sjukt skev ljudbild.
En stereoupptagning spelar jag alltid in på ett stereospår, eftersom det ska vara symmetriskt. Nu menar jag inte bara två mikrofoner (då har jag alltid två monospår) utan bara om det är A/B eller X/Y eller vad det nu är vid just det tillfället. Jag tycker det finns två fördelar. En är ju att man får lite bättre kontroll, med ett instrument på ett stereospår och en regel. Den andra är ju att jag kan använda stereoinstanser av eq och kompressor etc.
Det beror ju som sagt på hur du panorerar... Det finns andra poänger än panorering med ett stereospår, och det är framför allt symmetrisk processing. Du kan ju behandla ett stereospår med en kompressor så som EN signal. På så sätt blir inte ljudbilden skev av efterbearbetningen.

Brukar du spela in enskilda instrument på stereokanal?
Och i så fall vilka tycker du är fördelarna med detta?

76
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 12:08:32 »
Njae, det där sista är ju fel. Du kan ju panorera stereospår också! Det görs huvudsakligen på två olika sätt (olika med olika sequencers). Antingen betyder exv. panorering höger att höger kanal förstärks jämfört med vänster som sänks lite. Eller så panorerar man båda kanalerna individuellt (som i pro tools exempelvis), men då kan man ju egentligen betrakta ett stereospår som två individuella monospår (som ju är fallet i PT).

Men då finns det väl ingen mening med att spela in i stereo från början?
Och skulle man tex spela in ett trummset i stereo för att sedan panorera det skulle det väl bli en sjukt skev ljudbild.
Det beror ju som sagt på hur du panorerar... Det finns andra poänger än panorering med ett stereospår, och det är framför allt symmetrisk processing. Du kan ju behandla ett stereospår med en kompressor så som EN signal. På så sätt blir inte ljudbilden skev av efterbearbetningen.

77
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 11:58:43 »
Njae, det där sista är ju fel. Du kan ju panorera stereospår också! Det görs huvudsakligen på två olika sätt (olika med olika sequencers). Antingen betyder exv. panorering höger att höger kanal förstärks jämfört med vänster som sänks lite. Eller så panorerar man båda kanalerna individuellt (som i pro tools exempelvis), men då kan man ju egentligen betrakta ett stereospår som två individuella monospår (som ju är fallet i PT).

78
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 11:45:53 »
Tänk såhär! En mikrofon = en signal = en kanal. Du får aldrig en stereosignal från en mikrofon (om det inte är en stereomikrofon, men då är det i själva verket egentligen två inbyggda mikrofoner).

Med andra ord: Vid alla tillfällen när du bara har använd en mick per ljudkälla ska du ha monospår. Det gäller alltså sång, bas, trummor (enskilda trummor!) men inte för applikationer där du gör stereoupptagningar, som rumsmikrofoner, överhäng till trummor eller i många fall akustisk gitarr, etc.

79
Studio, produktion och övrigt / SV: Fireface 800 plus 400 ihop?
« skrivet: 07.04.2007, 22:59:46 »
FF800 kan väl användas som fristående AD? Varför gör du inte bara såhär:
- Stoppa i FF800kortet och starta cuemixen (eller vad den nu heter hos RME)
- Ändra routingen så att de åtta analoga insen går till ADAT out
- Koppla ur kortet (för visst sparas väl inställningarna i cacheminne på kortet??)
- Använd FF400 som "huvudkort". Koppla ADAT out från FF800 till ADAT in på FF400.

Borde funka i mina ögon?

80
Studio, produktion och övrigt / SV: Några frågor...
« skrivet: 07.04.2007, 22:57:18 »
Jag skulle gärna försöka svara på din första fråga, men jag är inte helt med. Med mätarna, menar du då att "midi-lampan" blinkar eller att du har audio in? Alltså, har du synthen som klaviatur bara eller som hårdvarusynth? Anyway, det låter underligt att det skulle vara ditt interna ljudkort som används vid uppspelning, eftersom Cubase (eller rättare sagt ASIOdrivrutinen) bara har stöd för att använda ett ljudkort åt gången.

När man spelar in sång gör man det i regel i mono. Det finns egentligen ingen poäng med att spela in på ett stereospår när det är en monokälla. Om du vill ha ett stereoreverb på är det ju nästan aldrig "äkta" stereoreverb utan mono -> stereo, och då räcker det ju med att du har ett stereoauxspår (fxtrack i Cubase).

Jag vet inte vad du syftar på med att det blir stereo sen fast låter svagare, men jag antar att om du har ett stereospår med två identiska monospår så blir det lägre när du tar bort ena kanalen. Det är ju ganska naturligt och precis samma sak som om du hade två identiska monospår.

81
Varför ändrar du inte bara? Det är ju det man har en Wiki till?

82
Danke  :wub:

83
Jag vet inte om det tillför så mycket, men såhär säger Focusrite just nu om buffer size och V2:

Citera
For users struggling with buffer issues, Liquid Mix v2.0 offers variable buffer size as well as supporting large DAW buffer sizes, helping to ensure lower latency operation across all sequencers, and provide compatibility with software packages such as Wavelab, SoundForge and Audition.

84
Tack för alla snabba svar!

Jag tolkar det som att det fungerar med en FWsladd som är 4-pin till 6-pin?

85
Studio, produktion och övrigt / Små och stora firewirekontakter
« skrivet: 07.04.2007, 13:51:26 »
Hörrni! På min laptop (pc) finns det ju bara en "liten" firewireport (FW 400 antar jag), kan jag använda ett "vanligt" audio interface ändå? Vad tycker min 002 om det? Räcker det att köpa en sladd som är "stor" i ena änden och "liten" i andra? Hur begränsad blir bandbredden rent praktiskt?

86
Vad kör ni för sequencer när ni har såna där enorma buffers? Jag kör mest PTLE och det går inte ens att välja större än 1024 samples tror jag? Vet inte hur det ser ut i cubase 4 (jag har studio 4) men jag har nog aldrig använt större än 1024 ändå. Vad gör ni med era projekt egentlige?  :lol:

87
nu har jag precis handlat en liquid mix och de första jag stöter på är att den inte hanterar bufferstorlekar över 1024......

mina mixar e så tyngda att jag ofta måste köra på 100ms latency för att dom ska rulla (vid mix vilket ju inte stör....såvida jag inte ska lägga ngt extrapålägg) men när jag måste sänka till 20ms för att LM ska funka går ju prestandavinsten förlorad.....

kollade på focusrites hemsida och det står att i version 2 kommer den att hantera stora bufferstorlekar......är det ngn som vet hur stora?
Vet inte hur stora, men V2 släpps ju om någon dag så det lär du väl snart få reda på.

88
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 05.04.2007, 21:27:07 »
Jag köpte en Brent Averill lunchbox med en Brent Averill 312A. Den låter (som namnet antyder) i princip exakt som en API 312 men lite cleanare. De kostar nåt åt det hållet. Däremot tillkommer ju lunchboxen...  Min låter fabulous på bas, men har inte hunnit testa på sång än!

89
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 05.04.2007, 16:05:34 »
Snygg kyl!  B)

Idag kom det förstärkning till nya lådan:


Och såklart en livsnödvändig leksak  :D

90
Studio, produktion och övrigt / SV: Nya monitorer, köpt idag
« skrivet: 04.04.2007, 21:00:25 »
HS50M.... är inte det NS-10 i uppdaterad utgåva?

Isåfall lär det ju inte saknas åsikter om dom här på forumet!  :P
Tja, såhär skrev Studio om den:
Citera
Yamaha HS50M påminner till det yttre om gamla NS-10 men levererar mer bas än föregångaren. Ljudbilden beskrevs som vass och tröttande men tydlig. Monitorn har gott om inställningsmöjligheter samt low cut om man tänker använda monitorn tillsammans med subbas.
Den fick 63% i testet.

91
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarrmikrofonens nerviga surr
« skrivet: 04.04.2007, 19:53:43 »
Det finns en bra guide för hur du moddar jordningen på en strata (eller en snarlik gitarr) som heter Quieting The Beast –The Proper Way To Shield A Strat.

Mindre snygga trix att ta till när inget annat hjälper är 50Hz-släckning och brumreducering med hjälp av noiseprint:
Den förstnämnda funkar så att du med en EQ eller brant filter drar ner exakt vid 50Hz (där vårt nätbrum ligger).
Den andra är att du låter en plugg analysera brummet (dvs en bit av ljudspåret där du bara har brum och inte spelar) för att sedan identifiera och ta bort det i resten av ljudspåret. Båda de här påverkar soundet (till det sämre) men kan funka i nödfall.
Åh, den här hade jag missat! Fanns för tele också. Ska göra den på min lilla sötnos!  :wub:

92
Svinto verkar lite repigt kanske. Men det är tanken som räknas! :D

Du ledde mig in på en annan fråga nu Torwald; hur ofta behöver man byta strängar? Har haft gitarren i drygt ett år och inte bytt strängar, kanske är dags? :P
Det är FETT med dags! Haha. Om du tar tag i en lindad sträng vid resonanshålet och drar längs strängen med båda fingrarna längs med halsen så kommer du märka att det är mängder med skit och hud som fastnat. Ett mycket effektivt sätt att döda tonen i en gitarr.

Mina favoritsträngar för Akustisk är Elixir (de är rätt långlivade också!). De kan kännas lite slippriga om man är ovan, eftersom de är behandlade, men diggar man det är de kanonsjyssta. Standardsträngtjocklek är, såvitt jag minns just nu, 011-52 för akustisk. Eventuellt 012? Tror inte det dock.

Som sagt, se upp för att använda diskmedel eller andra kemikalier eftersom det torkar ut greppbrädan.

93
Fiiin svinto i så fall!

Jag brukar alltid göra rent greppbrädan när jag byter strängar. Fuktad trasa är det som gäller och inte något diskmedel eller kemikalier. Eventuellt lite olka (helst för gitarrhalsar) för att göra rent.

94
Testade med DI boxen jag har, körde tele in i boxen - obal xlr till tele ut lyfte groundlift och det funkar.
Fan vad härligt! Vad tyckte stärkaren om det rent ljudmässigt?

95
Jag har inte provat själv, men på metalproducenten Andy Sneap´s forum finns det säkert 100 duktiga ljud-pulare som re-ampar med vanliga passiva DI-boxar och dom säger att det går precis lika bra som att använda en riktig re-ampbox. Värt att testa iaf?
Många på andy sneap vet ju vad de snackar om faktiskt, så funkar det så funkar det. Å andra sidan tycker vissa stärkare att det är helt ok att dra +4dB mikrofonsignal in i dom också, men det funkar ju uppenbarligen inte i det här fallet. Om man redan har en passiv DI kostar det ju inget att testa (men stärkaren kan nog i värsta fall ta skada?).

Som sagt kommer nivån "egentligen" vara för stark när man gör på det viset, men går det så går det. Vissa stärkare låter ju bra när man pushar ingången lite (fast vetefan när man pushar den så mycket... Nåja). Att använda -10dButgång borde vara åt rätt håll i alla fall?

96
Är "för stor skillnad" alltså ett plus eller ett minus i protokollet?

Whoops  :lol:

97
Jag måste bara tillägga att jag tycker Liquidmixen gav en en enorm insikt i hur otroligt stor ljudmässig skillnad det är på olika kompressorer! En del kunde fullkomligt döda en kagge men lyfta en sång medan det var helt tvärtom med andra.

Så:
+ stor skillnad på kompressorerna.

98
Bra grej tycker jag, men folk som är för stolta kommer kanske inte använda kategorin. Jag vet att jag själv är sån!  :lol:

99
Jag har ju en bra signal från datorn i en telesladd, skall det verkligen behöva kosta typ 2000:- spänn att ansluta den till stärkaren.
Där dog reamp drömmen...................... ...

Finns det inget billigare alternativ.
Hm... Jag tror att en anledning till att lådorna som kan reampa är så dyra är att det fortfarande är patenterat. I princip skulle du kunna använda en passiv DI-box baklänges, men då behöver du bygga någon liten låda som tar hand om signalnivån. Du har ju mikrofonnivå och mikrofonimpedans -> DI line out -> instrument in -> instrumentimpedans men fortfarande mikrofonnivå. Så om du kan snickra lite själv borde det gå!

100
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.04.2007, 21:55:47 »
hahaha!!??
va???  :lol: :lol:
Haha, jag bara skämtade. Du fick ett paket på posten och visste inte vad det var! "Åh, mjältbrand nu igen". Lite gammalt skämt eftersom det var länge sen mjältbrand var på tapetet, men jag tyckte i alla fall det var kul!  :P

101
Hm, det lär kanske inte vara det som orsakar tjutet, men du får fel impedansmatchning när du kör line out -> stärkare och dessutom är nivån för stark. Du behöver egentligen en reampbox för att det ska bli bra.

102
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.04.2007, 20:23:12 »

ett stycke sådan kom på posten idag.. :)
först blev jag chockad och hade ingen aning om vad det var, sen öppnade jag paketet och fick reda på att det var den!!  ^_^
Hehe "Åh, mjältbrand nu igen?"

Har varit med om samma sak någon gång. Trevligt med överraskningar  ^_^

103
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.04.2007, 19:59:23 »




Det finns inga genvägar till det perfekta (och snyggaste) ljudet  B)

köpte du den ny eller beggad? va betala du? intryck hittils, jämfört med typ en vanlig marshall 1960? är alla nya orange 412:or andy dunlop signaturer? om inte vad är isf skillnaden mot en vanlig?
Jag köpte den beggad för 4300 spänn, men då var det bara två element i (V30s). Ska sätta i två Greenbacks i slutet av vecken när de anländer. Jag har inte hunnit testa just detta ex ännu, men mitt bestånde intryck av Orange lådor (och andra bra tillverkare för den delen) är att de är tajtare och mer definierade i basen än en vanlig exv. 1960. Framför allt spelar ju elementen ganska stor roll, och i en 1960 sitter det ju G12T-75or som är rätt hårda och i min mening lite otrevliga i soundet. Men många diggar ju dem så det är en smaksak helt och hållet!

Faktum är att inga nya Orange är Dunlopsignaturer, eftersom de inte görs längre. Enda skillnaden på en Dunlop signatures och en vanlig är att Dunlop är vinklad. Alla 4x12or från Orange är annars raka.

EDIT: Det är dock ingen prisskillnad på dessa lådor utan de gick, precis som de vanliga, för 8995:- vill jag minnas!

Hade en ny fyrtolva från Orange hemma när jag testade Tiny Terror för Studio och satan vilken bra låda. Kopplade in några av mina egna förstärkare till den och det var helt sanslöst vilket lyft dom fick. Men stor och tung så in i helvete var den.
Åhh jag vet :D Jag har inte haft en helt egen Orange tidigare, det kommer bli svinkul att höra hur min Marshall 6100 låter genom den här!

Jag är jättenyfiken på vad du tyckte om den lilla plågan! Jag har bara dreglat över skalet, och man verkar ju få rätt mycket för ~4000 spänn! Vore ju kanon och alla tiders om den lät Orange, om man säger så! Jag är väldigt förtjust i lågeffektförstärkare eftersom man kan cranka dem så nice (kör mig marshall i 25W) så 15W lär ju räcka långt! Bara en kanal på dem va?

104
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.04.2007, 19:12:47 »




Det finns inga genvägar till det perfekta (och snyggaste) ljudet  B)

köpte du den ny eller beggad? va betala du? intryck hittils, jämfört med typ en vanlig marshall 1960? är alla nya orange 412:or andy dunlop signaturer? om inte vad är isf skillnaden mot en vanlig?
Jag köpte den beggad för 4300 spänn, men då var det bara två element i (V30s). Ska sätta i två Greenbacks i slutet av vecken när de anländer. Jag har inte hunnit testa just detta ex ännu, men mitt bestånde intryck av Orange lådor (och andra bra tillverkare för den delen) är att de är tajtare och mer definierade i basen än en vanlig exv. 1960. Framför allt spelar ju elementen ganska stor roll, och i en 1960 sitter det ju G12T-75or som är rätt hårda och i min mening lite otrevliga i soundet. Men många diggar ju dem så det är en smaksak helt och hållet!

Faktum är att inga nya Orange är Dunlopsignaturer, eftersom de inte görs längre. Enda skillnaden på en Dunlop signatures och en vanlig är att Dunlop är vinklad. Alla 4x12or från Orange är annars raka.

EDIT: Det är dock ingen prisskillnad på dessa lådor utan de gick, precis som de vanliga, för 8995:- vill jag minnas!

105
Om kontrollrummet.com / SV: Att skicka meddelande
« skrivet: 03.04.2007, 14:22:09 »
Bredvid den där andra knappfan :)

"Alternativ för privata meddelanden" heter det i menyn under profilen.

 :P :P :P


THANK you!
Jag var aldrig särskilt bra på inställningar i forum, haha! Jag som letade på PMsidan  :unsure:

Nu blir det såfth i alla fall!  :wub:

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7