Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MrPhil

Sidor: 1 ... 25 26 27 28 29 30 31 32
981
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.
Jo men tips och trix uppskattas väl ändå, så länge man gör det klart att det inte handlar om ett facit. "Så här kan man göra", "eller så här" är ju lika intressant i en Wikiartikel som i forumet, tycker du inte?

haha, nej, det tycker jag faktiskt iunte. Tycker Wikin ska vara mer faktabetonad, o att tipsen o tricksen, de goda råden o tyckandena, kan vi ha här i forumet! :)
Men det är bara vad jag TYCKER!  ;)

982
Man kan också se det så här:
Eftersom forumet drivs på ideell basis och erbjuds gratis åt alla som vill delta, trots att det kostar pengar att driva, så är vi i princip gäster hemma hos de som driver det hela. Det innebär att vi får rätta oss efter de regler som ägarna sätter upp.
Befogad kritik ska man naturligtvis aldrig hålla inne med, men tänk samtidigt på att moderatorerna är helt vanliga privatpersoner som inte tjänar ett dugg på att försöka hålla ordning här, så deras insats är både större och svårare än många kanske förstår - och de förtjänar därför all respekt för sitt jobb med att starta och att underhålla forumet.
Håller helt med.
Blir man hembjuden på middag till någon så är det rätt dålig stil att börja gnälla över att vinet smakar piss o att maten banne mig kunde varit något annat än det som serveras.

983
Studio, produktion och övrigt / SV: Sonar demo
« skrivet: 16.03.2007, 15:54:52 »
Har alltid funderat på om man kan lura sånt där genom att ställa om datorns klocka och datum, men det känns väl alldeles för simpelt för att det skulle funka... :P
Det har faktiskt gått på en del program, tror det var samplitude 5 eller nåt.... bara att ställa fram datumet till 2039 eller nåt, installera demon, o sen ställa tillbaka datumet.  ;)
Men idag är det nog ingen som inte tänkt på det.

984
När det blir såna här långa bra trådar, varför inte sammanställa det i en Wikiartikel?
Kanske för att det ändå är lite för myxket "så här gör jag" o för lite "så här ska man göra" i detta fallet.

985
ännu värre är det när pukorna ligger med skinnet i rak vinkel mot trummisen.. barf!!  :ph34r:

näe tackar vet jag helt raka pukor.. där man ser sargkanterna i vinkel mot varandra.. l___l <--- så!!

hur menar du nu? När pukkorna hänger 90grader mot marken?
Jag gillar när de nästan är parallelt med markens plan. lite vinklade bara :)

Blev oxå rätt förvirrad av den beskrivningen... :huh:
Förklara gärna närmare IDF.

En del försöker luta hela trumsetet mot sig själva.... de inbillar sig de blir snabbare då. Resulterar bara i att de aldrig kan träffa skinnet ordentligt utan bara duttar.
Men här låter det mer som att det spelas med hela armen, istället för mer med handlederna. Svårt att avgöra när man inte ser det hela egentligen.
haha sorry.. jag är inte världens bästa förklarare..  ^_^
jag menar nä'r trumskinnen ligger i nittiograder.. alltså man ser inget av själva pukan utan bara skinnet från trummisens position. jag har alla pukor helt raka. så sträcker jag ut armarna och händerna rakt fram följer mina händer skinnet..  -_-
kanske blev lite bättre förklarat!!

hmm.. kan referera.. tänk travis barkers trumkit.. liggande raka pukor.. eller vilken modern rocktrummis som helst..  ^_^
Ja, då verkar det som vi är helt överens om jag förstår dig rätt  :P

986
Färdiga produktioner / SV: yessongs - Kyrkotonart no. I: Major
« skrivet: 15.03.2007, 19:19:24 »
Just det. "Olias of Sunhillow" heter den! :D

Wooooow :o :) :D :lol:

Va häftigt att någon name-droppade just den skivan!; som varit så viktig för mig. Den skivan har jag processat både på korsen och på tvären :), så allt som kommer ur mig har säkert legat och mognat till sig i "Olias-magsäcken" i några dagar. Synd bara att man inte har en lika cool pipa som Jon :angry:
Cool o cool.... väldigt speciell iaf. Kan bli lite tröttande ibland faktiskt, men på konserten i Globen 04 sjöng han som en gud! Helt annan kraft än jag hört tidigare.

Låten är mer Oldfield (har iofs inte hört Olias), mest för repeterandet o att gitarrljudet låter åt det hållet, tycker jag.
Tycker jag om det? Vet inte riktigt än... jag borde gilla det. Tror jag tappar intresset efterhand. Låter lite för mycket improvisation över förutbestämda figurer än en medveten komponerad låt. Tror jag saknar lite mer kraft oxå. Musik som gjordes 1974 o lät så här hade inte låtit så här om det skapats idag. Soundmässigt alltså. Lite för medvetet retrosound.
Musikaliteten finns inget att klaga på dock!

987
Fast det är ju precis tvärt om. Stäm underskinnet lite högre för att trumman ska klinga av nedåt.
Jag kan betona vikten av fräscha skinn. Skinn som är tre år gamla kan vara rätt svåra att stämma bra.
Nya skinn över och under gör att nästan vilken trumma som helst låter bra, eller iaf ok.

Hellre ett Export med nya skinn än ett Staclassic med gamla.  :P

Du verkar ha rätt bra koll på detta.
Vad kan du säga om karaktär för olika typer av skinn? Om mansträvar efter olika ljudideal, vilka skinn ska man sträva efter?

988
Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
Absolut.
Vill oxå påpeka att wikin är ett utmärkt initiativ o kommer bli en verklig tillgång för alla nybörjare som hittar hit. Lätt att jobba med oxå.
Återigen hatten av för KR!

Tror också att wikin så småningom kan bli ett bra sätt att locka folk till forumet. :)
Helt klart! Det kommer bli en fet kompetensbas, för att prata stockholmsmål :p

989
Ställningstagande: jag föreslår att forumets FAQ kommer att koncentrera sig kring forumtekniska saker, och att Wikin blir vår "studiofaq", u know what jag menar. Jag hoppas att alla undetrstöder detta tankesätt?
Absolut.
Vill oxå påpeka att wikin är ett utmärkt initiativ o kommer bli en verklig tillgång för alla nybörjare som hittar hit. Lätt att jobba med oxå. Pillade lite med språket o la till lite svenska begrepp under de engelska på Mikrofoner.
Återigen hatten av för KR!

990
Att stämma jämnt är väl en sån sak som en del missar. Man ser ibland att skinnet spänts på en sida, men bubblar upp vid en av skruvarna...
Att underskinnet är lika viktigt som ovanskinnet missar ju många oxå.

Själv uppskattar jag ju ett set som har mycket ton o klang, inte de som låter bip, bap, bop.... men det är ju mer en smaksak.

991
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 16:26:42 »
Men varför ska man inte ha mastereffekter på stereobussen?

Menar ni att man, i mitt fall då, ska göra en audiomixdown på den färdiga mixen, och sen importera den igen och på den nya audio-filen börja mastra? Om det är så ni menar, varför?
Det åtminstone jag menar, är att du inte medan du mixar ska ha något som sitter på masterbussen, utan mixa rent och öppet s a s.
Efter att mixen är satt (o öron o andra sinnen vilat) kan man börja mastra, o då kan man lägga på något på bussen, eller som jag hellre föredrar arbeta med det nedmixade materialet separat.
Mest av allt tror jag man kan säga att man inte ska frestas fixa något från fel ände: mixar man så är det lätt att börja pilla i masterbussens effekter istället för att titta i mixen när produktionen inte låter fett nog, eller att gå tillbaka o pilla i mixen när man mastrar.

992
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 15:05:34 »
Men att som nybörjarna idag jobba med mastereffekter på stereobussen tycker jag är rent förkastligt
Det har du givetvis helt rätt i. Masterbussen ska vara helt ren enl mig.

993
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 13:39:22 »
"Mastering", det är något man använder för att jämka samman flera spår till en helhet, som på ett album till exempel.
Nja, inte bara. Man mastrar ju singlar oxå. Det är en efterbehandling av en mix, en sista touch, finpolering etc etc...
Men som du säger, en bra mix är grunden, o en dålig mix kan nog ingen mastring i världen rädda.

994
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering guider, på nätet?
« skrivet: 15.03.2007, 11:42:44 »
http://www.musicbizacademy.com/articles/gman_mastering.htm
http://www.theprojectstudiohandbook.com/articles9.htm

Kanske kan hitta nåt där.

Nånstans måste man börja lära sig nåt.

995
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 15.03.2007, 11:35:05 »
Jag tycker ibland att klagandet på dagens mastringsideal är tristare än själva soundet. Det är ganska enkelt att låta bli att närma sig nollan om man nu tycker det låter illa.
Fast det gör ju inte att CD:n i hyllan låter ett dugg bättre, eller hur?

Precis som alla ideal som kommer det förändras. Frågan är om vi sett det värsta än innan det blir bättre igen. En sak är säker: problemet är identifierat och många retar sig på det. Alltid en början.

996
Jamen OK, då vet jag att överföringen kom fram iaf! :)

997
Studio, produktion och övrigt / SV: Dator vs ljudkort
« skrivet: 14.03.2007, 22:47:23 »
Tack för svaren!

Har redan en knäpptyst dator som är hyfsad, en P4 2,8GHz med 2GB Ram, och tänker därmed satsa på ett "bra" ljudkort. Har varit lite osäker just på balansen mellan ljudkort och datorprestanda. Håller på att knåpa på en liten hemstudio och vill helst köpa rätt prylar från början.
Då tror jag du har en dator som räcker gott o väl faktiskt.
Kolla in ljudkort från RME, Soundscape, eller Echo är mitt tips.

998
Om kontrollrummet.com / SV: Karma funktionen
« skrivet: 14.03.2007, 18:24:54 »
Omröstning 
Fråga: Lyssnar herrar moderatorer på detta?  (Omröstningen har avslutats: 12.03.2007, 10:29:31) Intelligenta och inkännande människor  25 (41%)
Försiktiga människor  5 (8.2%)
Icke tänkande människor  31 (50.8%)
 
Antal personer som röstat: 60

 
Det där var ju ett riktigt moget inslag ....  :rolleyes:
Alla som inte håller med är icke-tänkande.

1000
Om kontrollrummet.com / SV: Vad är kontrollrummets "scope"?
« skrivet: 14.03.2007, 17:57:02 »
Tillför inget mer än att skriva under på allt Neko skriver.

( :blink: Det kan man kalla ryggdunk!?  :D)

1001
Kamouflagegris??  :blink: :lol:

1002
Studio, produktion och övrigt / SV: Dator vs ljudkort
« skrivet: 14.03.2007, 11:46:49 »
Vilket är viktigast av dator och ljudkort, kan man fråga så? Jag vill kunna spela med minimal latency och kunna sjunga eller annat utan hårdvara som hostar och bär sig illa åt.

Vilket fungerar bäst, hyfsad dator med bra ljudkort, eller bra dator med hyfsat ljudkort.

Måste man ha senaste överklockade datorn med värsta prylarna, så att den går som en nålstucken katt, eller klarar man sig med en sansad dator och ett bra (7000kr+-3000?) ljudkort för att kunna fokusera på musiken och inte retas av begränsningarna?  :huh:

Vad är oftast flaskhalsen helt enkelt. Ljudkort, dator, minne eller processor eller...?)

Ett enkelt svar blir att ett riktigt bra ljudkort med en hyfsad dator är bästa alt.
Ett riktigt bra ljudkort kan t ex ha direct monitoring, alltså lyssning utan latency, och det finns oxå kort med DSP som avlastar datorns cpu, eller i vissa fall tar över ljudhanteringen helt.

1003
Studio, produktion och övrigt / SV: Premiär-neopionjär i ämnet*
« skrivet: 13.03.2007, 18:01:44 »
Är det ett utvändigt åtkomligt valv?
Ja, det är en kupol under själva tanken, som står på betongpelare.

1004
Studio, produktion och övrigt / SV: bandbrus önskas
« skrivet: 13.03.2007, 15:52:20 »
Spela in på band.
Klart slut.

1005

Ja, jag fattar. Vad du säger är att när du komprimerar, måste du köre makeup-gain.Vilket ju är givet. Men lite omvänt i din beskrivning, så att makeup-gainen blir i huvudroll, och kompressorns jobb blir att begränsa din iver :).


haha, ja, ganska bra beskrivet faktiskt!  :lol:

På så sätt så lägger jag bara till vid en viss frekvens när det fattas. Så fort det dyker upp nåt som redan finns där så håller kompressorn emot. Ganska användbart vid sång oxå, om man vill skjuta på lite diskant men samtidigt hålla tillbaka fula konsonanter.

1006
Fast det är nog inte det som han beskriver.
Däremot glömde han ju infon om kompressionsgrader, trösklar osv.

Intressant vinkel annars, för de få ggr jag själv använder multibands är mer som EQ än som kompressor. Exv om jag vill skjuta på mer bas på en bas, men upptäcker att vissa toner boomar ut mer än andra om man använder EQ, så kan man använda multibandare. Skjuter på ett visst frekvensintervall, tills det råkar finnas mer tillräckligt/för mycket i de frekvenserna redan, då håller kompressorn emot. Nån som fattar vad jag svamlar om? :unsure:

1007
Om det är v3 i den tråden så behövs det att arra om låten innan den är värd att mixas på riktigt. Nya trummor, ny bas, ny gitarr. Mer klös när den ökar tempot, mer action. Ingångarna på trummorna låter ju skittrist.... sorry inte meningen att totaldissa på detta sätt :mellow:, men det är bara idén som är bra än så länge, för att seriösmixa behövs nya insatser. IMO.

1008
hehe det är smör pop kan man väll säga :P vet inte, kan komma fram till nått kanske :P

 :wacko: :wacko: :wacko:
:lol:

1009
Studio, produktion och övrigt / SV: CM3 vs SM57?
« skrivet: 12.03.2007, 17:48:14 »
CM3: http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2006_06_line_audio_sm6i_cm3.pdf

Och allmänt om mickar: http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2006_07_mikrofonval_del1.pdf

1010
Studio, produktion och övrigt / SV: CM3 vs SM57?
« skrivet: 12.03.2007, 16:53:46 »
Okej! Tack alla (: Det blir en CM3 då (:

En tanke bara:
CM3an var alltså bättre för mina behov. Men i vilket läge vinner SM57an? (:
Det enda läget är väl om du vill ha typisk SM57-karaktär vid uppmickning av elgitarr.
Inte för att jag själv tycker det skulle vara nåt att sträva efter.
Jo, den tål mycket fysisk stryk oxå - ett bättre val i många live situationer.

1011
Studio, produktion och övrigt / SV: CM3 vs SM57?
« skrivet: 12.03.2007, 16:17:43 »
Jag står inför ett val jag inte riktigt kan välja själv.

Vilken mikrofon är att föredra? Shure SM57 eller Line Audio Design CM3?

Mikrofonen ska användas till lite allt möjligt. Men mest micka upp förstärkare och akustisk gitarr, möjligtvis enkla trummor så som congas, eller inspelning av enklare trumset (baskagge,virvel,hihat)

Eftersom att SM57 är dynamisk och CM3  kondensator så är CM3 bättre overhead och SM57 mer för närmickning. Men det jag spelar in mest är akustiskgitarr, akusitskbas, congas, och lite förstärkare.

Blir det CM3 blir det antagligen ännu en lite senare för stereoinspelning.

Mikrofoner jag har just nu: Studio Projects B1 och ADK a51.

EDIT: Om ni tycker jag väljer på helt fel mikrofoner får ni gärna tipsa om andra (:
Med tanke på vad du vill ha den till, alla ggr en CM3. Dess frekvenskurva är ju imponerande. Användbar till väldigt mycket. Kolla bara hur högt ljudtryck den tål.

1012
/tråd kapning/

den skivan som bara är covers. Vad får artisten som gör en sån skiva för ersättning

/slut på korkad fråga/

Ersättning för sålda skivor.
+ ev nåt för mediaspelandet - har fan glömt om en del av STIM avgiften går till deltagande på en inspelning, eller om det bara är upphovsrättshavare som får.

1013
Kolla alltid in samplingar från Sonic Implants

1014
Eller också skruvar man fram bästa möjliga resultat med resp kompressor, oavsett inställning, för att se om man kan få det lika bra ! För det är väl inte värdena på inställningarna som är det viktiga utan hur bra resultatet blir !?
Går det att få samma/lika bra resultat med alla tre så ligger ju gratisvarianten rätt bra till för "inköp" . . .

Fast vad jag inte klarar med en enhet, kan kanske du lösa galant. O tvärtom. För att inte tala om vad man TYCKER låter 'bra'.
Jämför vi enheterna eller jämför vi resultaten?
Dessutom är ju en del av testet hur väl man kan lita på skalorna - om nu enheterna är det vi testar.

Jag håller med Ulf_A där med inställningarna/skalorna, de stämmer aldrig med verkliga burkar ändå, att man ställer så att det låter lika från dem.
Just en av poängerna att lyfta fram, inte dölja.  ;)

1015
Om två personer gör ett samarbete som går till så att Svante först kommer med t ex ett riff, en ackordföljd, en musikbakgrund eller liknande, och Gertrud sedan skriver en sångmelodi och text till detta, då har Svante ingen "rätt" till själva kompositionen va? Även om han så att säga la grunden? Stimpengarna bör alltså då gå 67% till Gertrud (för musik och text) och 33% till Svante (arrangemang), har jag förstått det rätt då?

Sen kommer Bernhardt och gör en remix. Bernhardt använder sig bara av refrängsången, och gör sedan ett nytt brutalt deathtechnoarrangemang kring det. Låten blir en gigantisk klubbhit i Bromölla som spelar in miljoner varje helg. Stimpengarna går då 67% till Gertrud (för musik och text), 33% till Bernhardt (arrangemang), och inget till Svante, right?

So far so good, men om vi nu tänker oss att Gertrud långt innan remixen ens var påtänkt säger att "äsch vad tusan Svante, vi har ju gjort låten tillsammans. Känns bäst om vi delar 50/50."

Vad händer nu med remixen? Har Svante plötsligt rätt att få några procent på den (typ 16,7%)?

 :ph34r:
Ja, har Svante o Gertrud kommit överens att dela på musiken så blir det så. Men det gäller att de verkligen tecknat ett avtal så det finns reglerat, annars kan det bli krångel. Se annan tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=55.0  :mellow:

Just det där du skriver i början, att trots att Svante egentligen gör hela grunden, så räknas inte det som 'musik', däremot att Gertrud som kommer in o nynnar ovanpå något får hela credden.... <_< är i min värld helunderligt.
Musik betyder för mig ackord, melodier, harmonier - i samklang.
Arr betyder för mig låtens själva uppbyggnad, ordningsföljd, tonartsbyten, rytmik, instrumentering etc.
Text är text.

Känns som att den vedertagna modellen helt är avpassad för melodi/text á la enkel trallpop.

Sidor: 1 ... 25 26 27 28 29 30 31 32