Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MrPhil

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 32
36
Studio, produktion och övrigt / SCA
« skrivet: 05.02.2009, 16:04:04 »
http://www.seventhcircleaudio.com/products.htm#modules


37
Studio, produktion och övrigt / SV: Grundläggande mixning!
« skrivet: 03.02.2009, 10:15:22 »
På tal om gröpa ur och ge plats: se till att materialet är vettigt arrat från början, att inte alla instrument ligger och harvar i samma oktav. Sprider man ut dem från början så behöver man inte jobba så hårt i efterhand att dela på dem.

38
Bah. FM-sändare...  <_<
4GB usb-minne som man pluggar in bara o kör på random fixar biffen :)

39
Precis nu i dagarna är det många av Porcupine Trees låtar. Exempel: "Blackest Eyes. Så fantastiskt gränslöst, storslaget, vackert och innerligt! Man blir ju så glad att någon bryr sig om att göra MUSIK i dessa Idol-dagar, trots att de blir hånade!
Håller med. Fantastiskt bra grupp.

40
Jag gjorde lite overkill när jag byggde min dörr: jag limmade den mot reglarna för att slippa läckage.
Gick den att öppna då?  :mellow:  ;)

41
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken monitor ska jag välja?
« skrivet: 15.01.2009, 14:30:13 »
Den totala budgeten var ju 2000:- om jag fattade rätt - och då blir det ganska svårt att hitta både sub och satelliter inom budgetramen...
Ja, du fattade helt rätt. :)
Det var jag som fick för mig att han redan hade Fostexarna. Såg nu att han bara testade dem.

42
Studio, produktion och övrigt / SV: Från mixern till datorn
« skrivet: 15.01.2009, 10:25:00 »
Om Mackie-mixern bara har 8 direct-outs men 16 kanaler, går det bara att använda 8 kanaler för simultan inspelning? :huh:
Nja, inte riktigt sant.
Det finns dels fyra submixar du kan plocka ljud från, då får du sammanlagt 12 kan. Du har också 6 st Send, då får du 14 ut. Eller i kombination så får du 18 ut. Varje kanal har också en insert som om man pillar lite med en monokabel och sticker bara halvvägs in kan använda som direct out.

43
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken monitor ska jag välja?
« skrivet: 15.01.2009, 10:13:14 »
Du skulle kanske i så fall lägga till en sub, men då blir det förstås också dyrare.
Mitt förslag är ändå hörlurar.
Äsch då. Va inte så pjåskig. En begagnad sub kan han säkert hitta för 2000kr.
Sen gäller bara att ställa in den så det inte blir hemmabioljud av det hela bara.
Hörlurar har ju andra nackdelar som gör att det är körigt att mixa i dem.

44
Now we are free - Lisa Gerrard/Hans Zimmer


Avalon - Roxy Music

45
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.01.2009, 15:34:10 »
Den funkar ju som en liten bandare, kan ta den med till stugan och sitta och testa olika greijer utan att behöva släpa med mig ljudkort och lapptoppar, skönt.
Verkar ju ypperlig till att använda som anteckningsblock för ideer eller som lätt demoinspelning när inspirationen dyker på en :)

46
Man kan också normalisera och tona in och tona ut en mp3:a, utan att behöva konvertera en gång till.
Hur lyckas den med det?  :mellow:
Kapa och spara om kan jag köpa utan att koda om, men att börja förändra ljudet utan att behöva koda..? Är du säker på att den inte kodar om?

47
2: Finns nån generell gammal studiorävsregel att man inte har liggande eller upp o ner för att... ?
Det är olika från monitor till monitor. Mina rekommenderas stående eller liggande, bara man vänder basreflexhålen och diskanterna på ett visst sätt. Så det bästa är nog om  du försöker kolla upp vad som gäller för just dina. Upplever du ett problem med reflektionerna eller är det bara en fundering?

48
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.01.2009, 10:32:31 »
TC Electronic NonLin2
Skönt med ett interface som inte försöker se ut som ett foto på en analogburk  B)

49
Om kontrollrummet.com / SV: Forumet uppdaterat till 1.1.7
« skrivet: 02.01.2009, 10:08:09 »
Menar du på /forum/index.php, så att det skulle synas den där lilla orangefärgade new-ikonen bredvid?
Ja, den sidan, under rubriken Informationscenter tycker jag listan borde se ut som på http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=unread
Minus alla inlägg med demon och RSS:er.
De oranga knapparna längre ner hade jag inte ens lagt märke till :) Tror inte så många tittar neråt där utan mer på det som finns ovan.

50
Om kontrollrummet.com / SV: Forumet uppdaterat till 1.1.7
« skrivet: 30.12.2008, 10:27:26 »
Alla användare måste logga in igen, permanenta inloggningarna har raderats vid uppgraderingarna.
Eh. Nope.   B)
Kom in ändå. Betyder det nåt för uppdateringen?
Det här med att man kommer till sista inlägget istället för första när man tittar in i en tråd första gången, när kommer det ändras? Och varför finns inte knappen "New" på första sidan vid resp tråd som har ett nytt inlägg?
Otack är världens lön som du märker ;) Jobbar man på en sak så kommer genast krav på nånting annat.

51
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 29.12.2008, 10:30:05 »
tillsammans med Rogers Rickenbacker
Körde inte han Fender?

Nåväl. Kul när man läser och blir påmind om olika plattor man tycker låter bra. Själv tänkte jag bara namedroppa Trevor Horn, som bl a stod för 90125 med Yes. Trots att den har alla 80-talssignum ljudmäsigt (nåja, kanske inte det värsta reverbet) så låter den ändå tidlös i mina öron. Även om Yes är personliga favoriter så förgyllde han också Frankie Goes to Hollywoods plattor.
Någon nämnde Muse, och jag håller ivrigt med. Båda senaste studioplattorna låter helt fantastiskt.
In Absentia och Deadwing med Porcupine Tree låter också helt fantastiskt i mina öron.
Produktioner som absolut inte passar alla artister, men som passar som handen i handsken för ZZTop är Antenna och Rythmeen.

52
min hade blivit jättekonstig med garanti :)
Juste att du lämnar garanti iaf :)

53
Citera
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?

Det brusar, jag drog ut ur kablarna ur monitorerna!

Citera
Kopplingen är garanterat obalanserad om den bara har två ledare: signal + jord. Har den signal +, signal - och jord = tre ledare blir det en balanserad koppling OM både sändande och mottagande apparat har balanserade ut/in-gångar.

Förstår inte riktigt ska det finnas 3 st ingångar per monitor??
Testa att dra ur dem ur ljudkortet men ha dem kvar i monitorerna. Vad händer?

Två olika balanserade kontakter:

54
Testade dra ut kablarna ur monitorerna. och när jag drog ut tele kabeln så upphörde knastret.

Antar då att kablarna är obalanserade och att jag måste köpa balanserade? eller? :)
I vilken ände drog du ur dem? Ur monitorerna eller ur andra änden?
Och förresten, knastrar det eller brusar det?

55
Hur mycket låter de om du kopplar ur allt?

56
Studio, produktion och övrigt / SV: Att göra ett album
« skrivet: 22.12.2008, 13:57:11 »
MrPhil nämner två album, ett med lösa tyglar och ett med strama. Vilket blev ni själva mest nöjda med, och hur reagerade publiken?
Ja, både och, vad gäller strama resp lösa tyglar.
Första hoppade vilt mellan genrer men var ändå uppstramat på vissa andra sätt. Eller uppstramat är kanske fel ord. Det fanns komponenter som var genomgående vilket fick plattan att hänga ihop trots att vissa låtar lät helt olika från andra. Ljudmässigt var det t ex genomgående samma gitarrljud.
Den andra hade mer genomgående tankar i arr, på så vis att det medvetet fanns med akustisk gitarr i alla låtar, det fanns också trumloopar som låg i varje låt bakom vanliga trummor. Istället varierade grundmaterialet mycket mer i harmonier och melodier eftersom det var fler som bidragit med material.

Vilket blev då vi/jag mest nöjd med? Jag får nog tala för mig själv här. Rent musikaliskt framförd är andra plattan bättre. Tyvärr blev den i mitt tycke inte riktigt lika bra som den hade potential till, det gäller egenligen två av låtarna som kunde blivit bättre än vad de blev till slut. Som lovade mer i demostadiet än vad vi sen lyckades utveckla dem till.
Första plattan är mer spännande producerad än den andra som i gengäld är mer musikaliskt komplicerad än den första.

Ett problem vi upplevde med första plattan var att skivbolag ansåg att det spretade för mycket mellan olika genrer. Reaktionen från lyssnare var däremot väldigt blandad: en del formligen jublade över att vi blandade både mellan och i låtar, en del andra tyckte det var jobbigt. Så vi fick en bekräftelse på att det inte bara var vi själva som ibland kan tröttna på "homogena produktioner och arr" utan det fanns gott om lyssnare också. Bortsett från att det far mellan olika genrer så är nog första plattan mer lättlyssnad. Det gjorde att även den som inte gillade hela plattan ändå kunde hitta några låtar de gillade.
Andra plattan som då låter mer homogent rent ljudmässigt gjorde förstås att lyssnare antingen gillade hela plattan eller inte. (lite förenklat sagt, men ändå) Det är också en mycket hårdare och musikaliskt krångligare platta en den första.

Gemensamt för bägge plattorna är ändå att vi inte sneglade mot att fundera på om publiken skulle gilla det eller inte, om de skulle föredra en mer homogen platta eller inte. Vi gjorde som vi ville för vår egen skull. Vi gjorde musik som vi själva skulle vilja lyssna på.
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=286893&content=music om du själv vill lyssna. Låtarna ligger kronologiskt bakåt, nyast först.
Nu var jag långrandig nog känns det som :)

57
Studio, produktion och övrigt / SV: Att göra ett album
« skrivet: 19.12.2008, 15:59:20 »
Ni som har producerat eller medverkat på ett, hur tänkte ni då?
Den första vi gjorde lät vi spreta precis hur mycket som helst. Istället var det en genomgående handling eller tema som länkade ihop låtarna.
Den andra lät mer enheltlig soundmässigt men istället var det fler kockar med som bidrog med material. Också här ett gemensamt tema, som växte fram under tiden låtarna formades.
Jag tycker mycket väl musik kan spreta sound- o innehållsmässigt hur mycket som helst om man har något annat som binder ihop dem. Och det är egentligen bara du själv som kan/ska styra över detta. Känner du en samhörighet eller ett sammanhang i materialet så är det nog. Vad andra ev känner eller inte kan du aldrig råda över o ska inte heller bry dig om.
Sen är det en helt annan sak att man i mixning och mastring till slut försöker anpassa materialets delar till en helhet som funkar ihop, men att det funkar kan lika väl bero på brytningar mellan olika ytterligheter som jämnheten i likheter.

58
Bara för att krångla till det lite mer så är ju processen i traditionel vinylmastring helt annan än vid mastring för CD, så man kan inte säga att den förvränger mera eller mindre.
Nej, jag menade att vinylen som medium förvränger det man skickar in på den. Mastring helt åt sidan.

59
när jag har fört över skivorna till NAS:en, så kommer den att åka ut där igen.
Undrar om man inte ska definiera det som att lyssna på vinyl... eller inte... grundkällan är ju ändå vinylen och jag antar du sparar som wav? Så egentligen är det bara en liten omväg via NAS:en ;)

60
Om du har en helt analog inspelnings-mixnings-mastringsprocess (tänk 70-talssetup), där varje steg är omsorgsfullt anpasst och optimerat, så är det inte självklart att nånting blir bättre/mindre förvrängt bara för att man skickar masterbandet till en CD-brännare i stället för LP-press. Mastern kan ju liksom vara hopsnickrad för att passa LP-n.
Jo, mindre förvängd jämfört med hur mastern låter. "Bättre" eller "sämre" är däremot en annan fråga. För precis som du säger är en mastring anpassad för vinyl kanske bättre på just vinyl. Det sista steget vinyl förändrar mer än cd. Så om målet vid mastringen är att få det att låta så likt det man uppnått så är CD ett bättre val.

61
Ja. Och det finns de som - anmärkningsvärt nog - tror att CD låter bättre än LP. Och dessutom gör sig lite besserwissigt putslustiga över vinyldiggarna.

Ett ganska typiskt jagharrättförjagstårpåminsida omdikettjafs.
Då byter vi ut "låter bättre" mot "förvränger minst" då. CD förvränger minst jämfört med orginalljudet.
Överens?

62
Studio, produktion och övrigt / SV: Bandmikrofontråden
« skrivet: 16.12.2008, 13:48:14 »
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blumlein_-Stereo.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MS_stereo.svg

63
Studio, produktion och övrigt / SV: Problem med MOTU 828 Mk3
« skrivet: 16.12.2008, 10:31:34 »
Det är väl alltid kul när hårdvaran säger emot. Själv har jag tryckt i ett Juli@ för midi I/O och upptäckte att det funkar ju fint... tills man vill använda fler en en applikation...  :unsure:
Löste ju inte ditt problem, men nu behöver du inte känna dig så ensam iaf.  :mellow:

64
Han vill spela in sin VSTi... och midin på två skilda spår..samtidigt

mitt i prick  :)
Öhm. Varför?  :huh:

65
jag har en midikanal som går till en vsti jag vill spela in  både audio och midi spåret på en gång. 
Tror det behövs lite klarhet i vad du egetligen vill göra. På det här sista låter det som att du vill spela in midi samtidigt som du höra den vsti som du vill använda.
Kollationera.

66
Studio, produktion och övrigt / SV: Strul med ljudet
« skrivet: 05.12.2008, 10:29:37 »
Återigen...så kör jag med tillverkarens drivrutiner - dock utan framgång ;)
Och det är senaste versionen? Anpassat för Vista?

Citera
Applications / Drivers / Firmware
 
 E-MU® 0202 / 0404 / Tracker Pre USB Web Install Package v1.3
 Date: 2/1/2008
 Size: 69.8 MB
 v1.3 is Windows XP32, XP64, Vista32, Vista64 Compatible only!

http://www.emu.com/support/files/download2.asp?Centric=1004&Legacy=0&Platform=1

67
Jag "beskylls"  ;) ofta för att improvisera fram mina alster och det håller jag inte riktigt med om, inte hela vägen i varje fall. En improvisation är något helt oplanerat som egentligen framförs live en gång. Om den framförs två gånger är den inte längre en improvisation utan en komposition per definition.
Om jag spelar in i Cubase så finns ju det som skapades momentat lagrat där, det går att skriva ut noter och spelade den om och om igen, därmed anser jag att den är en komposition.
Att den inte på något sätt följer någon som helst gängse standard, är en helt annan sak, tycker jag.

Håller panelen med eller inte?
I stort ja. Men din komposition kan ju ha improviserats fram.
När det framförs nästa gång (alltså inte inspelningen utan uppspelningen som en del av stycket) så övergår den improviserade delen till en del av kompositionen.

68
Färdiga produktioner / SV: Chrome: Surreal EP-mix
« skrivet: 04.11.2008, 11:22:33 »
Vi tar tacksamt emot alla kommentarer :)
Mycket trevlig stämning  :wub:
Ljudlandskapet är skitbra, drömskt, lite kallt, inte helt gästvänligt.
Er musik passar suveränt just för att dras ihop på detta sätt. Det blir som en resa, en film, Sin City-likt.
Nu förväntar jag mig en hel CD i samma anda! ;)
Finns vissa saker jag så gärna vill gå in o pilla i, nivåmässigt. Lite högre sång i vissa partier i början. Hör också nya idéer som triggas av det som redan finns, mest stämmor på sången. Ett tecken på att jag blir engagerad av musiken o produktionen.
Skitsnyggt gitarrkomp vid 4:18!
Bra mixat, bra ihopmixat, bra arrat. Bra! :)

Är detta färdigt nu?

69
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken trumpad i videon
« skrivet: 04.11.2008, 00:30:07 »
Tack! :)

70
Studio, produktion och övrigt / SV: Udda mixerbord?
« skrivet: 03.11.2008, 17:23:32 »
http://www.thomann.de/se/alesis_studio12r.htm

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 32