Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MrPhil

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 32
1
Ni kommer du att få en kinesisk avrättning av Dividend för den kommentaren  :lol: :lol:. Nä skojade bara!  Men mig veterligen så brukar han klicka in sina noter och värden och det brukar ju låta alldeles utmärkt........för det mesta  ;) :)
Jag vet att han gör det. Mina öron delar inte riktigt dinas upplevelse, vilket han vet ;)

Det visste jag inte. Du vet därmot om att jag anser  - att döma av dina inlägg här på forumet och studio - att din intelligens är sub-par.

Drar därför slutsatsen att jag inte vill höra musik du gjort. Någonsin..

(Ja, jag är arg, men snubben skriver pantade saker överallt hela tiden... Du borde lära dig förstå att du int vet allt om allt. Du är långt därifrån.  )

:rolleyes:
För det första förstår jag inte vad du är arg över? För att jag inte diggar din musik eller för att jag skrivit det jag skrivit om musik här?
Undrar om du förväxlar mig med nån annan för på studioforumet har jag inte varit på ett par år sen de gjorde om det till community.
Vad är det för pantade saker jag skriver menar du?
Det var nog det töntigaste inlägg jag nånsin fått till svar på nånting.

2
Du bör ju använda DI-box om du linar in basen.

3
Har du redan en 24 kanals studiobandare och vill behålla analog soundet så finns det väl inget annat val.
En digital masterbandare kommer behålla soundet från 24-kanalaren bättre än ytterligare en analogmaskin.
Om man sen vill ha det som analogmastern tillför är en annan sak.

En dator med riktigt bra omvandlare/ljudkort är nog bästa lösningen. Då behåller du den analoga kedjan fram till att den måste bli digital.

4
Som onani eller något. Man gör det, det är trevligt, men slutresultatet är inte mycket att hänga i julgranen.
... för någon annan än utövaren själv.  ;) Håller helt med.
Det är också skillnad på att uppleva att något låter bra/imponerande/maffigt/verkligt/nyskapande, kontra att det också säger en något. Att man får ut nåt mer av det man hör eller ser än att man bara konstaterar något är förmodligen (åtminstone för mig) det du kallar kommunikation.

5
Ni kommer du att få en kinesisk avrättning av Dividend för den kommentaren  :lol: :lol:. Nä skojade bara!  Men mig veterligen så brukar han klicka in sina noter och värden och det brukar ju låta alldeles utmärkt........för det mesta  ;) :)
Jag vet att han gör det. Mina öron delar inte riktigt dinas upplevelse, vilket han vet ;)

6
Okej slå mig, sparka mig, håll med mig, upplys mig eller tyck att jag är en idiot.  :)
Okej utan att ha läst vad andra redan skrivit så kommer rösterna från den portugisiska juryn:

1. Ja, för dig. Precis som det är mycket lättare för nån inbiten lyssnare av klassisk musik att göra detsamma med klassisk musik istället för pop/rock.
Det handlar helt enkelt om vad man är van att lyssna på eller höra. Viss klassisk musik kräver väldigt mycket, annan desto mindre - likaså med pop/rock. Det man är van vid hanterar man lättare helt enkelt.

2. Där tror jag du har en klar poäng. Bra ljud låter öht mer imponerande än dåliga ljud. Stapla samma toner på varann med ett enkelt piano och när orkesterns pampiga magi försvinner så är bara en musikalisk idé kvar som kanske inte håller. Med det sagt så delar jag inte uppfattningen att "en bra låt ska kunna spelas med akustisk gitarr och fortfarande vara lika bra" eller vad de brukar säga.

3. Ja, om man vill få det att låta verkligt. Och kunskap om de enskilda instrumenten. Men det gäller ju inte bara orkesterpluggar. Programmera trummor i en poplåt kräver samma insikt. Kanske är det så att det man redan kan och lärt sig tar man för självklart?

4. "Traditionell" klassisk musik finns också, så det kan nog vara rätt så bundet det också. Popmusik kan vara icke-traditionell. Men överlag har du nog rätt även om jag tror att det hänger mer på vad man är van vid - återigen.

5. Det tror jag beror på vem som lyssnar. Kanske är din kapacitet på en högre nivå än du tror om du just kommer fram till synpunkter som "Ja det var ju vackert staplade toner" eller: "det låter ju naturtroget" alternativt: "det låter ju som att det är lite midiplugg".
Överlag tror jag det är viktigt att man spelar det man spelar istället för att klicka in värden. Detta gäller såväl piano i en poplåt som stråk- och blåspluggar i en symfoni.

7
kan ha o göra med större headroom i 24bit konvertrar gemfört med 20bit i motun.

Hägge
Intressant slutsats i vilket fall :)

Vad händer om du kör alla tre i 16-bit?
Skillnad mellan korten? Skillnad mellan bitdjupen soundmässigt?
Testa gärna om du har tid och lust, du behöver inte lägga upp ljudfiler om du inte känner för det.

8
Fast samtidigt så är väl slutsatsen just det att skillnaden är ganska försumbar mellan dom han testade.
Kan hålla med, kanske beroende på lyssning... sitter inte i studion och jämför nu.
Fanns ju andra här som hade rätt klara åsikter om vad de tyckte lät bäst och sämst. ;)

9
Såg att du svarade på frågan precis :)

Enl din åsikt skulle RME alltså överlag vara sämst, och MOTU hyfsad, snäppet före Audient?

10
Vilken e vilken?
Är ju omöjligt att annat än gissa sig till.
Orginalljudet har man ju inte att jämföra med, så den som påverkar mer eller mindre kan man ju inte avgöra.
Om det låter diskantrikt på en, har den skjutit till diskant då, eller har den lyckats fånga ljudet korrekt?

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.03.2009, 14:49:26 »
Såsom en hockeyfrilla och en asymmetrisk mustasch.
:lol:

12
Eller var det inte något av dessa du menade?
Nej, du fattade rätt. Så man lyfter in effekterna som vanliga vst/DX i Cubase eller valfritt program då.
Själv har jag ett DSP-system där effekterna är i eget format och bara kan användas i den digitala mixern som man strömmar ljudet igenom.
Liknande detta:

13
exakt. Gör ju helt plötsligt din burk sjukt mycket kraftfullare.
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl EN nackdel med DSP-kort: du kan inte mixa ner internt i ditt DAW (rendera)?
Eller funkar detta annorlunda?

14
:lol:
Lift Me Up med Yes,helst liveversionen från uniontour,älskar sången........ :wub:
&playnext=1&index=11
Gött! :)
Vet du varifrån den videon kommer?

15
Information ( om vi kan kalla verken så ) vill vara fri.
Information vill ingenting.
Människor vill olika saker om information och olika om olika information.  ;)

16
Våra bibliotek ersätter bara svenska författare när böcker lånas ut. Utländska författare får alltså ingen ersättning av svenska bibliotek om deras bok lånas ut. / Mikke
Låter inte som nåt vi ska försöka efterlikna va?  B)

17
Bredbandsavgift är det enda sättet som man kan tvinga människor att betala. Däremot så löser det inget upphovsrättsproblem. / Mikke
Har du läst vad jag skrev som inlägg nr2?
På vilket sätt löser det inte upphovsrättsproblem tycker du?

Men det blir LITE fånigt om vi bara har det i sverige faktiskt... ?
Japp, där har vi ett problem. Men om EU och USA kan börja så har vi täckt in en stor del av bredbandsvärlden som det gäller.

18
det mest ärliga och samtidigt äkta/levande, vad du vill, sättet att framföra musik är live, tror de flesta har den insikten oavsett smak osv.
Jag kan möjligen dela åsikten, men tycker knappast den kan upphöjas till insikt, då det är en ren smaksak och inget annat. Live kan ju också vara riktigt platt fall.

Dessutom löser detta inget för de upphovsmän som inte spelar musik.
Alla kompositörer är inte artister, och vice versa.
Alla upphovsmän är inte kompositörer.


1. Bredbandsavgift.
Åtminstone ett försök till konkret lösning :)
Blir alltid förvånad över att man i ena änden har övertro till teknikens framfart och landvinningar, men i andra änden helt saknar tilltro till att det ska gå att lösa rent tekniskt.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: True Temperament
« skrivet: 26.02.2009, 15:50:36 »
[off-topic]
Tack för kaffe och studiovisningen. Mycket trevligt!
Tack för besöket, välkommen anytime! :)[/off-topic]

20
Studio, produktion och övrigt / True Temperament
« skrivet: 26.02.2009, 15:42:35 »
Fick ett reklamutskick som kanske kan vara intressant för gitarrister att ta del av:
Citera
True Temperament är ett revolutionerande nytt sätt att konstruera
gitarrens greppbräda som ger kompromisslös intonation över hela
registret utan att påverka spelbarheten.
 
Nyskapande teknik gör det äntligen möjligt att bygga en gitarr
som stämmer 100 % korrekt i alla lägen.

Det är inte bara att du får en gitarr som stämmer, sustainen i klangen
blir dessutom längre och följaktligen förbättras även ljudet i gitarren.
http://www.truetemperament.com/

För egen del har jag hört talas om detta förr, så alltså ingen världsnyhet, men kansk ändå av intresse för nån.
Aldrig testat eller hört nån sån gitarr, eller hals rättare sagt.
Nån som har?

21
Det du pekar på är en avhandling från en Daniel Janson, Institutionen för Data- och Systemvetenskap, Stockholms Universitet. Piratpartiet använder den för att forma sin politik.

Piratpartiet uppmanar inte människor att bryta nuvarande lagar utan att man vill ändra på lagarna. / Mikke
Citera
Det står också på PP hemsida som ett "argument".
Hade han rätt eller fel?

22
Och trots trådskaparens uttalade önskemål så vandrar diskussionen mest off topic...  :mellow:
Kan moderatorn rensa bort allt detta och lägga i nån annan tråd?

23
Vad tycker ni om Reaper-tillverkarna Cockos modell? De gör så att de har en fullt fungerande demoversion utan några som helst begränsningar och sedan säljer de privatlicens för cirka 300 kr. Det låga priset tillsammans med ständiga uppdateringar och en obegränsad demo gör att det inte äger rum någon piratnedladdning. De verkar ju kunna gå runt ändå. Kan det vara en framtida modell? Jag tycker det påminner om upplägget som Trent Reznor kört med Nine Inch Nails det sista.
Reaper är ett strålande litet program.
Men jag vet inte hur deras ekonomiska förhållanden ser ut, hur länge de tänker/orkar fortsätta utveckla, för att inte tala om att supporta produkten.
Men var skedde utvecklingsfasen för programmet? Det är en sak att göra sin version av något som någon annan redan gjort och utveckla det vidare. Det är en annan sak att skapa nåt från grunden.
[off-topic]Programmet var i grunden en fullständig ripp-off av Vegas Audio från början[/off-topic]
Demoversionen är dessutom bara tillåten att använda i 30 dagar.

24
Flera verkar ha problem att tänka sig en att en fördelningsmodell skulle fungera. Jag är inte insatt i STIMs förfarande men visst bygger det på stickprovsmätningar vissa dagar/radiokanaler etc, och skulle inte principen kunna användas här?
Har för mig att idag är det så att alla utom närradiostationerna redovisar precis vad de spelar och hur mycket.
Det skulle däremot funka dåligt som mall för nedladdning, eftersom det som spelas i etern inte alls behöver spegla det som laddas ner.
I vilket fall skulle det giovetvis gå att konstruera nedladdningstjänster som redovisar precis vilken låt som laddats ner X antal ggr. Efter det fördelas den insamlade potten.

25
Det blir ändå fel oavsett hur rättvist det fördelas, eftersom man då tvingas vara med och bekosta andras konsumtion. En bredbandsskatt är jag med andra ord absolut motståndare till.
Ja. Det är helt sant. Alternativet är värre: det som pågår idag eskalerar. Det finns ingen annan praktiskt lösning på problemet. Du får välja mellan pest och influensa helt enkelt.
Jag antar att du inte heller köpt något kanalpaket för din TV eller betalar för kabel-TV utan endast betalar för de program du tittar på?
Redan idag betalar du genom olika räkningar andras konsumtion, om det så är elräkning, telefon, eller annan tjänst. Tror du att du endast uppbär kostnaden för din egen konsumtion så bedrar du dig så det visslar. Alla företag och tjänster slår ut sina kostnader på alla kunder. Alla kunder använder däremot inte alla tjänsterna.
Citera
Varför skulle den där tänkta skatten förresten begränsas till musik? Både film och programvara tankas ju också hämningslöst...
Varför tror du det? Det är bara trådskaparens önskemål att hålla sig till musik som du hakat upp dig på.  B)

26
Håller ganska hårt på alt 1.

Däremot så anser jag att det är ISP:arna som ska tillhandahålla tjänsten, att kostnaden nog inte kan vara så hög som 200kr (om problemet ska lösas kan ingen sitta i sitt hörn och räkna med att tjäna samma pengar som idag. Alt är nämligen att inte tjäna nåt alls inom en snar framtid.) Snarare kanske 10kr/Mbps och månad. Den som sitter med 10Mbps betalar alltså en hundring i månaden, kanske behövs också ett tak. Farfar som bara mailar och kollar lite softporr då och då på sin 512kbps-lina behöver inte bidra lika mycket som den som sitter och drar ner skiva efter skiva (eller snarare filmer och program, men vi skulle ju hålla dessa utanför).
Att ISP sköter servicen och rapporteringen öppnar också upp för oberoende och nya aktörer att nå publiken på samma villkor som de redan etablerade och också få betalt. Det måste alltså vara öppet. Warner kan inte få ensamrätt i ComHems nät. Inte heller STIM.
Ändring i upphovsrätten måste också ske. (hör och häpna! :) ) Det som någon på nåt sätt offentligt publicerat på något digitalt medium måste bli fritt att ladda hem, både via ISP-tjänsten men också via vilken hemsida som helst. Det är upp till upphovsman/artist att se till att man finns tillgänglig via officiell tjänst för att få betalt. Det måste också göras klart att detta bara gäller material som är utgivet av upphovsmannen eller med dennes godkännande. Material som inte är utgivet (t ex sånt som läckt ut fel väg eller liknande) är strikt förbjudet att distribuera.
På så sätt löser man problemet genom att göra dagens illegala fildelning till legal, samtidigt som upphovsmän får betalt.
Jag tycker det är viktigt att poängtera att vare sig STIM eller de stora bolagen ska vara de som styr eller administrerar den här tjänsten, det skulle riskera gynna deras särintressen på bekostnad av oberoende artister, bolag och upphovsmän; att dagens oligopol bibehålls.
Jag tror det här är den bästa lösningen. Och nedladdning är kanon som distributionssätt.

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummergonomi
« skrivet: 20.02.2009, 18:05:19 »
Bara en fundering kring hur du satt upp trummorna:
den första pukan är inte riktigt lika djup som den andra.
Vad tror du om att placera den på baskaggen, och sätta den andra t h om bastrumman på stativet istället?
Du får in hihaten lite närmare då och kan få ner pukan på bastrumman så du kanske slipper slå på kanten.
Eller har du nån särskild tanke bakom att du satt det precis så som du gjort?

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Trummergonomi
« skrivet: 19.02.2009, 17:40:52 »
Testa om det går att höja allt lite, inkl trumstolen. Det känns som om det skulle vara lättare att hålla ryggen rak om man inte drar ihop benen i så kraftig vinkel.

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Streaming
« skrivet: 17.02.2009, 17:16:36 »
jag vill nog rikta frågan till artisten.
Då blir det "Bra men skeptisk"  ^_^
http://www.ubetoo.com/TopSongs.taf?_SongId=8947  <== smygreklam

Hittills har bara iTunes funkat vettigt.

30
Det kan bli sådär med yttepytteresolution, 1024x768 som exempel.
Du bör nästan utgå från den fortfarande.

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Streaming
« skrivet: 17.02.2009, 12:36:17 »
Ställer du frågan till den som är artist eller till den som är lyssnare?

32
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 17.02.2009, 12:35:11 »
Tycker allt ni säger är jätte intressant och användbart för min del!

Men jag skulle vilja komma tillbaka till min frågeställning och vinkla den lite annorlunda denna gång, Hur ställer ni er till reklam, alltså annonseringen inkomst som delas med artiten, som både Ubetoo.com och Spotify använder sig utav. Irritation, bra, användbart eller vill ni se en annan lösning?
Och hur ser ni en lösning på problemet, om ni hade alla pengar i hela världen och möjlighet med teknisk lösning osv, Hur skulle ni lösa denna fildelningsdebatt, skulle lösningen vara genom streaming, eller har ni någon helt annan lösning?

Problemet med illegal fildelning löses nog inte med streamingtjänster. För mig känns Spotify mer som ett alt till radion där du själv styr musiken och slipper skitpratet emellan. Största hindret är ju att du måste vara nära ett tillgängligt nät för att annvända tjänsten, nedladdat material bär du med dig varsomhelst överallt alltid.
En liknande betalform för nedladdning funkar bara så länge du faktiskt fortsätter ladda ner. När du samlat på dig det du vill ha är du ingen mottagare av reklamen längre.
Själv gillar jag CD. Jag ser fortfarande albumet som en helhet i de flesta fall, iaf inom den musik jag lyssnar på. Jag vill ha paketet, inte bara enskilda mp3-filer.

33
Studio, produktion och övrigt / SV: ligger framtiden i streaming?
« skrivet: 14.02.2009, 11:08:39 »
Vad anser vi om streamad musik ifrån nätet, och möjligheterna till att tjäna pengar på det sättet som nu dyker upp. Vi har t.ex. sajten http://www.Ubetoo.com som bla Björn Ulvaeus har gått ut med att säga att han stödjer. Syftar på en artikel ur DN.

Är det här framtiden?
Ubetoo som du lyfter fram här ser ut och funkar väl ungefär som 300 andra liknande siter som finns eller funnits sen mp3.com:s dagar. Inget nytt och samma gamla system som i grunden går ut på att man pushar sig själv för att komma högre på olika listor. Snart kommer väl en form av premiummedlemskap som man får betala en slant för för att få fördelar gentemot de som inte betalar - synas tydligare i listor, promotas av recenscenter, etc etc. Eller varför inte ett ryggdunksystem ála AllEars?
Jag är skeptisk.

34
Om man slopade karman och istället kunde betygsätta enskilda inlägg skulle jag tycka det var en bra funktion, eller om antalet bra eller dåliga inlägg styrde karman... Är medveten om att det kanske inte finns möjlighet till detta utan omfattande jobb.
[off-topic]Men om man klickar på ett nytt ämne från första sidan hamnar man fortfarande på sista inlägget... :mellow:[/off-topic]

35
Studio, produktion och övrigt / SV: SCA
« skrivet: 06.02.2009, 14:20:01 »
Don´t know actually, finns rätt många såna här ställen och produkter-kolla vad folket som testat dom säger på DIY forumen!
Du har ju säkert jättebra grejor på denna site:
http://www.forsselltech.com/products.shtml
Hoopla! Lite väl hög kvalitet och prislapp för min del.
Iofs plockar det på en hel del med SCA också (8-12000 SEK) men tyckte det låg på en mer lagom nivå och dessutom en smart burklösning där man kan trycka in åtta enheter i en, välja mellan olika karaktärer, eller byta efterhand. Dessutom verkade byggsatsen förhållandevis enkel.
Det var efter ett tips på annat forum som jag ville kolla om nån här hade nån uppfattning om dessa, de har fått rätt bra omdömen av folk och en hyfsad recension:
http://www.seventhcircleaudio.com/reviews.htm

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 32