Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - tigersoul

Sidor: 1 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51
1611
*stönar*

Jag trodde jag hade hittat en komplett side för detta men tydligen inte ;) Nåväl, det får väl vara, teori gör en bara till en bättre musiker till en viss nivå.

http://www.musikipedia.se/funktioner-i-funktionsanalys/alla

EDIT: föreslå gärna mer komplett länk om du har någon.

1612
pxm: sitter o försöker reda ut möjligheterna till tolkningar... Den här niotonsskalan, tänker du att den enbart används i refrängen eller låten igenom? För i versen finns ju f#m o det stämmer ju inte in. Detta måste vara det rörigaste jag skrivit någonsin i harmoniväg lol

1613
Demolåtar / SV: Girly - So you are leaving
« skrivet: 16.07.2012, 16:06:58 »
Hej Lena! Angenämt att råkas ;)

Jag instämmer i det mesta andra redan sagt, dock kan jag inte jämföra med dina tidigare låtar då detta är den första jag hör. Det första som slår mig är att du har en finfin röst men att tonen du lägger in i låten känns lite oväntad i tanke på texten. Det är ju en väldigt tung ledsam text om att förlora någon men rösten klingar lite mer som att det här är en låt du skrev för 10 år sen och att den emotionella udden sedan länge tonat ut. Jag skulle gärna höra lite vemodigare ton lite, att få en lite intimare rundvandring i dina känslor genom sången.

Kanske håller andra med kanske inte. Annars fin röst, bra låt, inte alls så tokigt arr. Samma tankar om det som redan påpekats så tar inte det en gång till.

Texten kan jag nog ge några små kommentarer på om du vill men då får jag nog återkomma och lyssna några gånger till först.

1614
Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
/Asti

Intressant det där. Jag hör ett antal ganska sura toner. Hör jag fel / överdriver / väntar jag mig något orealistiskt ... bra fråga men verkligen intressant hur olika det kan uppfattas. Vad säger ni andra om sångens ev surhet?

Tycker det låter harmoniskt trots 9-tonsskala (eller är det fler?) ;)

Lyssnar inte så mycket på texten, men du har en bra röst. Följer gärna utvecklingen.

E är stor ters i Cdur;)

JAdu vi har väl inte kommit fram till vad det är än. Nio toners eller modulation hehe. Väntar med spänningen på upplösningen.

Jo stor ters vet jag men hur man beskriver E i c dur i funktionsanalysen var det jag grubblade över.

1615
En liten funktionsanalys-fråga: läste på lite här på områdena jaq inte hade koll på, men får fortf inte ihop hur man beskriver E i c-dur. Är det någon form av mellandominant/mellansubdominant? E är ju dominant till A, men A är ju i dur och inte i moll som i c-dur så jag får inte ihop det riktigt.

/ han som är besatt av att veta varför ;)

1616
Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
Behaglig ljudbild med bra balans i mixen. Möjligen lite för
mycket reverb på sången....kanske inte.
Tycker att du kunde skippa "igen"-delen! Räcker med "Kravlar mig upp och går" tycker jag.
Tycker B-frasen funkar harmonimässigt, även om den känns mer som ett stick än refräng.
Övergången till versen känns något krystad med "igen"-avsnittet.
Texten känns helt OK.
/Asti

- Kul mixen funkade så pass den är inte direkt genomarbetad, märks man fått lite vana iaf ;)
Jag tänker mig nog B-frasen som ett stick snarare än refräng, så det är ett medvetet val. Sen om det är bra eller inte är ju en annan fråga ;) Håller med om att "igen" kan vara lite överflödig, det ordet har en parantes i låttexten. Som du märker fastnade vi här i teorins fantastiska värld kring låten ;)

1617
PUH!!  <_<

Jag trodde jag hade någorlunda grunder i harmoniläran *skrattar* märker ju direkt att det finns luckor.
Till att börja med en förklaring. Jag är ofta lat när jag skriver steganalys (romerska systemet). Jag skriver inte ut moll-ackord om det är det naturliga moll-ackordet. Te.x II i c-dur är ju Dm naturligt, varav jag bara skriver II och inte IIm som jag egentligen borde. Vidare förtydligar jag istället ett variant-ackord, te.x E i c-dur ska ju vara moll eg, det betecknar jag IIImaj och det ska väl eg bara skrivas ner som just III. Det är tydligt för mig, mindre tydligt för andra. Det skapade nog en del förvirring, my apologies. Ska försöka lägga av med den där lättjan.

Till låten. Man kan kanske analyser ackordföljden på olika sätt, men i mitt huvud, det jag avsåg, ser det ut så här:

Låten går i E-Dur (vet inte vart E-moll kom in i bilden)

Vers:
Ackord: E F#m B
Steganalys: I IIm V
Funktionsanalys: T Sp D

Refräng/Stick:
Ackord: F# B
Steganalys: II V (om man inte byter även i steganalysen till nya tonarten o då får: I IV, gör man det?)
Funktionsanalys: DD D

Nedgången:
Ackord: B A E F# F#m E
Steganalys: V IV I II IIm I
Funktionsanalys: D S T DD Sp T

Jag anser mig därmed ha modulerat vid det första F# dur ackordet, vart jag däremot har modulerat tillbaka till E är jag inte helt hundra på, det känns inte som det sker förrän F#m ackordet då det är första punkten som återgång till E känns som att E är tonikan. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så där har vi min syn på det. Det kanske även kan tolkas som en niotonsskala med A som tonika, men rent spontant känns Eddi's lösning som den korrekta, iaf om vi utgår från hur jag själv tänkte i harmonierna.

En liten fråga ni som verkar ha stenkoll på funktionsanalyse. När man modulerar, fortsätter man ALLTID att utgå från den ursprungliga tonikan inom funktionsanalysen? Även om jag låt säga modulerar så långt bort att det blir jäkligt krångliga funktionsnamn? Jag har ingen aning hur det är med denna saken inom steganalys, det kanske pxm kan assistera med ett svar på ;) Jag har haft tydligheten i egen notering att hoppa över till den nya tonarten i min steganalys för att "veta vad jag håller på med" men är detta korrekt tro?

Där fick vi sannerligen ett rejält teoripass.

1618
Du har säkerligen rätt. Jag har förmågan att börja i fel ände med saker och ting :-)

1619
Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

*kliar sig i huvudet*

Om vi hålles oss i C dur för tydlighetens skull. C,F,G dur klanger, Dm,Em,Am moll klanger. Hur får du ut 4 huvudklanger där, man kan ju köra durparalell på D och E, och mollparalell på F (Fm dvs), men 4 huvudklanger?

Jaha *google is your friend* du talar om durparalellen på Dm dvs D, visste faktiskt inte den även gick under namnet växeldominant, men namnet är väldigt logiskt faktiskt.

För att gå tillbaka till ämnet, kan du göra ett exempel med var c#m o g#m skulle passa in i din kvadrant så förstår jag nog bättre vad du menar. För att beskriva ackorden:

B    A     E      F#   F#m       vilket blir:
IV   bIII  bVII  I      II i E dur <- dvs tonarten växlad

Alternativt kan man se det som att tonarten växlar redan på A't varpå vi får, fr.om A: IV I IImaj o sen I med det följande E't. Men jag själv upplever det som att det sker först med F#m.

När vi ändå är på ämnet funtionsanalys: vad kallas egentligen te.x bVII, bVI och bIII i funktionsanalysen? Jag brukar främst använda det romerska systemet för att beskriva ackords innebörd då jag tycker te.x T, Tp, DD känns betydligt otydligare än I VI, IImaj.

1620
Det är bara C#m och G#m du missat i den kvadranten. Kanske skulle det vara bra med en brygga innan reffen. Annars har du ju faktiskt totat ihop något harmonimässigt som låter rätt så eget och det är bra - var inte osäker bara kör. Ett orgelmoll innan "igen" kändes lite oprovocerat.

Kvadranten? Förklara gärna! Jag som trodde jag var relativt bevandrad inom ackord  :unsure:

Ja jag tyckte jag fick till relativt unika harmonier där, sen blev jag så hemmablind på texten att jag nästan måste låta den ligga någon dag nu för o få lite distans till den, och fundera över arr om inte annat. Inte alls säker på det planet.

1621
Tack för videon den ska jag kika på.

SDC = Small Diaphragm Condenser, småmembranig konding-mic mao.

1622
Satt o skrev på en svensk låt här igår och slängde ihop en slask idag på den.

Till att börja med: slasken blev rent fruktansvärd, sjöng småfalskt utan uppvärmning o försökte rätta några ställen a la turbofart i melodyne med resultatet att skiten blev ännu värre (glömde tonarten) så sången är ren dynga o skit. Arret bakom är slask o mest ett stöd för en testinspelning, vet inte riktigt hur det ska se ut när/om låten blir skarp. Förslag mottages ;)

Vad tycker ni däremot om text, struktur o harmonier? Gjorde en liten departure från de enklare harmonierna och modulerar hela refrängen till en annan tonart. Vers är i E, refrängen i F#. Är inte helt hundra på tillbakagången till ursprungstonarten. Jag kör med B A E F# F#m E <-- där är det E igen. A'et ger en hint och F#m gör det definitivt är väl tanken. Någon välbevandrad inom modulering (modulation?) får gärna plinga in här o kommentera det.

Går för övrigt budskapet fram i texten? Känns låten intressant med sin lite hook-lösa design? Jag upplever B-frasen som ett stick snarare än en refräng just för att det inte finns något särskilt konkret centrum/hook i låten som upprepas även om förvisso B-frasen upprepas, men här kanske jag är ute o cyklar definationsmässigt.

1623
Färdiga produktioner / SV: MaxB - Munspel i tredje position?
« skrivet: 15.07.2012, 14:29:05 »
Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P
C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?

Första position innebär att du får ett C-durackord när du blåser ut. Första tonen C hittar du då du blåser ut. Håll munspelet så att du har det lägsta tonerna till vänster (som du håller pianot i handen :lol:). Så har min pappa alltid spelat munspel. Han lärde även mig att spela på det sättet, då jag var liten men han spelade aldrig blues så han lärde sig aldrig 2nd position. Nu är han för gammal för att lära sig eller för att förstå vad jag menar med att spela blues i 2nd position.

Andra position innebär att du får ett G-durackord när du suger in. Så är det på ett bluesmunspel i alla fall. En ton, då man suger in, är annorlunda stämd mot ett "vanligt" munspel för att det ska bli ett rent ackord. I 2nd position kan man öva och lära sig att böja toner då man suger in. Det är en viktig del av tekniken med blues på munspel. Finns många tips på youtube. En gubbe jag gillar är Adam Gussow. Han kan spela och lära ut och gillar att snacka men är samtidigt ganska intressant att lyssna på.

Länk till youtube: Adam Gussow

Tror bestämt jag får damma av det där jäkla munspelet o ge det en match låter ju lite spännande det här ;) Vad tusan mickar man munspel med för övrigt, SDC är väl det första jag tänker mig...

1624
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 15.07.2012, 13:42:45 »
Nice feel....bra text...har inte så mycket att säga om mixen men känner intuitivt att antingen eller...typ less is more, skala av mera eller arra till den lite till med lite "mer musik" och inte bara komp... nice feel som sagt....allt gott karl

Tackar. Ja man kan väl gå ännu längre med den men tror det är risk att det blir allt för grötigt då, vet inte riktigt. Det var iaf kul att "fläska på" lite o se hur det blev.

Undersökt limitern nu också, testat att backa hem på den men tappar mycket lim så skulle nästan få börja om lite med mixen för att testa en alternativ mindre "limitad" variant. Känns som att den får vara som den är helt enkelt.

1625
Färdiga produktioner / SV: MaxB - Munspel i tredje position?
« skrivet: 15.07.2012, 13:12:41 »
Du vilken bra fråga... ska se om jag hittar det ens... :P

C Special 20 ... säger mig inte mkt, C ... dur?

1626
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 15.07.2012, 13:11:41 »
Jo det där klippet har jag sett, very cool!! ;)

1627
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 15.07.2012, 12:48:36 »
Mellotronen är ju ett jäkla överskönt sound, det ger en feeling jag inte kan tillskriva någon annat ljud riktigt ;)

1628
Demolåtar / SV: pxm - Paxom´s Blues, W:s Advices.
« skrivet: 15.07.2012, 12:42:07 »
Lite rörigt o skramligt kanske, särskilt trummorna, känns som virveltrumman får hela ljudbilden att darra till även om man vänjer sig efter ett tag. Annars hör jag ett trevligt riff jag med, men de här skal-liknande passagerna är ingen hit i mina öron, vet inte med er andra men för mig funkar inte de bitarna.

1629
Färdiga produktioner / SV: MaxB - Munspel i tredje position?
« skrivet: 15.07.2012, 12:31:59 »
Har absolut ingen kunskap om munspel, men det är ett coolt sound som jag gillar ;)

Har faktiskt ett munspel ligger som jag aldrig använt mig av, svårt att lära sig?

1630
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 15.07.2012, 12:30:24 »
Efter en minut kommer bland annat en kör in - vad är det för ljud? Gillar det!
Det här med trumvirvelspel är ganska fyndigt men skulle med fördel dras längre av en riktig trummis tror jag. Lite som militärvirveltrummor.

Tycker du hittat ett bra sound här lite tomt med slutet kanske men har fortfarande inga bättre förslag. Trevligt att höra!

- Det är en mellotron du hör i kombination med en väldigt luftig pad. Först paden och efter halva versen kommer mellotronen som ligger lite högre mixad. Tycker den är himla trevlig faktiskt. Minns tyvärr inte vilken plug vi använde till någondera då de spåren kom från min co-producent, kan kolla upp det om du är nyfiken ;)

Ja vad tusan jag tyckte det här var en kul grej. Jag förväntar mig inte att hitta min style rakt av o veta direkt vad jag ska köra på framöver. Bättre att ta ut svängningarna lite o se vad som funkar o vad man själv gillar att göra.

1631
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 15.07.2012, 02:00:05 »
Satt faktiskt just och funderade på om den inte är lite hårt dragen precis som du säger. Lätta lite på limitern kanske. I övrigt kan det nog bli en abrupt upplevelse att jämföra mina tidigare versioner av låten med detta. Reaktionerna också väldigt olika på just det. En del saknar värmen och det intima medan andra bara ser fördelar med det mer kommersiella pop stuket och känner att nu jäklar börjar det likna något. Flertalet kanske av den senare åsikten bland "vanligt folk".

Jag tyckte det här var kul för att just testa olika sätt att inrikta sig och läsa av reaktionerna. Jag spretar gärna åt lite olika håll så här i början för att se hur olika saker känns och mottas.

Det var fruktansvärt givande att co producera också. Ja kul och utvecklande helt enkelt. Det intima och varma kommer det mer av ni kan vara lugna :-)

1632
Färdiga produktioner / Tigersoul - Någon annan
« skrivet: 14.07.2012, 13:30:42 »
LÅTNAMN: Någon annan
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl (Tigersoul på forumet)
GENRE: Popballad
LÅTLÄNGD: 2:55
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl, John David Karlgren
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3
OMSLAG: ej klart, kommer snart.

Hallå där gott folk!

Då var det dags för en färdig igen. Denna gången har jag co-producerat med John David Karlgren (ej medlem på forumet). Det blev min nu gamla "Någon annan" som fick ett fullskaligt arr. Det var ruskigt kul faktiskt att co-producera, väldigt lärorikt och låten fick ett lite annat uttryck än vad jag enbart själv kanske hade valt. Kom gärna med kommentarer!

Mix o mastring tror jag är i princip klart sånär som på några detaljer som vi eventuellt ska göra något med. Bland annat undrar jag fortf om inte crashen här o var är lite för hög? Någon tyckte sig höra distortion i sångspåret någonstans men jag kan själv inte höra något sådant, möjligen när jag spelar den på vissa skithögtalare men då kommer den eviga frågan om man ska ta hänsyn till uppspelning på sådana platser? Mastern ligger iaf på -1dbTP så det handlar nog mer om innehåll än peakar i sådana fall för dessa sämre utrustade uppspelningssytem.



1633
Demolåtar / SV: Eddi - Dansa i mörker
« skrivet: 14.07.2012, 12:06:24 »
Mobil telefon avlyssning bara än här.

Inte alls så tokigt. Ska försöka komma med något som inte andra nämnt.

Det känns stundtals som att låten har för lågt tempo, särskilt i verserna. Det kan även bli lite monoton melodi på röst spåret. Eller så behöver bara sången våga lite mer och bli lite svängigare, mindre tyglad. Du har även någon sur ton på de lägsta nerhoppen i samma stuk som jag brukar göra dem. Sången är i övrigt bra, känns lite osäker här och var kanske. Skulle gärna ha en lite kaxigare ton, nästan lite nonchalans mot melodin?

Och slutet suger :-) känns som den här typen av låt ska ha någon slinga innan slutet? Något mer av elgitarren?
Annars inte alls tokigt. Slipa lite till så blir det en raring det här :-)

1634
Färdiga produktioner / SV: To soon-karl
« skrivet: 12.07.2012, 12:32:05 »
Mums fillibabba, dryper känsla om låten o det älskar vi! Arr'et är trevligt, mysiga harmonier som inte känns allt för väntade, o det här nedåtgående plinkandet som återkommer, klockrent!

Vokalspåret har jag lite kommentarer på: medan det dryper av känsla o är underbart så är det också någon enstaka sur ton (mindre viktigt) men framförallt låter det här o var som att du antingen håller igen eller bara känner dig osäker? Prova att klösa i o gräva dig in till de djupaste känslorna o se vad som händer? Jag får intrycket av att det finns ännu mer emotionellt krut o braka loss med.

Rummet för rösten är jag inte heller helt hundra på, det låter inte dåligt, men jag tror det kan låta ännu bättre.

Tremoloproblem märkte jag inte så mkt av vid avlyssning på mina vanliga högtalare (ej monitorer) men jag kan hålla med om att basen är lite "out of control".

Bör påpekas igen dock att arr'et är mycket bra, det är massor jag gillar o det jag kommenterar får nästan ses som smågrejor i sammanhanget, fortsätt putsa, finfina grejor!

EDIT: verkar inte som någon påpekat det, jag antar att du är ute efter "too soon" i titeln, den är felstavad. Kanske värt att veta.

1635
Färdiga produktioner / SV: Tigersoul - Gone (are you happy now)
« skrivet: 12.07.2012, 00:11:19 »
Hej Tigersoul

Fin låt, definitivt färdig tycker jag. Känslig sång, mjukt och smakfullt gitarrsolo. Fint arr. du smackar inte på med alla godsaker hela tiden utan låter instrumenten komma in allt eftersom. Plus bra dynamik, efter solot går du ner i intensitet igen. Schyst panorering.
Snyggt och smakfullt tycker Roffe H  :)

Hatten av, heck jag kastar upp den i luften t.om ;)

1636
Demolåtar / SV: mahan - SONG FOR THE SUMMER
« skrivet: 10.07.2012, 12:51:21 »
Skönt, riktigt skönt faktiskt!

Bra varmt ljud! Några tankeställningar, dock bara detaljer:

- Versen känns som den har lite "stakig" melodi här o var.
- Skitbra vocals, men det känns som du håller igen lite grann, att det finns mer o kräma fram? Ingen aning om jag har rätt, bara fick det intrycket ;)
- Det känns som tempot ev är något för lågt? Särskilt i verserna (alltså jag menar inte att du ska byta tempo, utan att det märks mest där) :P
- Lite längre svans på slutet hade suttit tror jag.

Men som sagt riktigt skön låt!

1637
Demolåtar / SV: Jugas - Sleep
« skrivet: 09.07.2012, 21:00:59 »
Bara ett litet problem... :P

1638
Demolåtar / SV: Ola lirar på Marians gamla piano
« skrivet: 09.07.2012, 11:44:21 »
Sköna toner. Lite upp städning så är den som klippt och skuren för något tv program :-)

1639
Demolåtar / SV: Borde finnas en typ sms singnals tråd åsså!
« skrivet: 08.07.2012, 12:29:58 »
Medelande eller nått!!

Skratt, helt okej! Lite oväntad uppladdning kanske ;)

1640
Demolåtar / SV: Wildroos song:You!
« skrivet: 07.07.2012, 16:29:29 »
Glassynthen bort, förstör arret totalt. Satt i soffan och lyssnade o när den dök upp reagerade sambon med "vad har hänt med inspelningen" ;) arret i övrigt inte alls så tokigt men det går nog åt lite mer jobb så klart. Jag är nyfiken på melodi och låt text! Sjung gärna in en slask sång och lägg ut för närmare kommentarer.

1641
Jag gjorde det väl så att säga lätt för mig då som inledde med att enbart sjunga egna texter. Nu är det iofs främst det jag vill göra, men ändå, var väl därför jag aldrig reflekterade över svårigheten just med att sjunga andras låtar. Känns lite dumt nu i efterhand när jag inte ens spelade igenom låten EN ENDA gång innan utan förlitade mig till 100% på lyssningar genom åren. Tror du kom med ett värdefullt, kanske egentligen uppenbart tips här! Suger åt mig o ska ta några noggranna genomlysningar av låten med lite sång till o sen dra en tagning till om några dagar o se vad som händer.

1642
Färdiga produktioner / SV: Asti - Vägskäl
« skrivet: 07.07.2012, 13:14:17 »
MED TEXT!!  :rolleyes: :D :) *nickar*

Det blev kanon för övrigt, den ska nog hållas så här!

1643
Jag brukar öva att sjunga med originalet i hörlurar då jag är ute och går och i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Vill inte påstå att det blir bättre av det men i teorin vet jag var melodin ska vara och det underlättar då jag sen själv ska sätta sången i en inspelning. Men har du övat tillsammans med originalet dagarna innan eller var det ungefär första sång-tagningen i den här inspelningen?

:huh: jag har inte övat till den alls, jag har hört den ett antal gånger genom åren bara men jag har aldrig verkligen detaljstuderat melodin på något sätt, jag "bara körde" som det så fint heter. Typiskt nybörjarfel kanske? kan ju hoppas haha! nä men jag reflekterade faktiskt aldrig över att jag kanske inte hade detaljvetskap om melodislingan utan att faktiskt ha studerat den noga. Faktum är att det är något jag noterat vid testsång av andra låtar jag inte skrivit, att jag tycker det blir lite fel här o där osv, aldrig tänkt tanken att jag kanske inte har detaljkunskap om melodin på många ställen o bara "glider över på ett ungefär", skäms nästan lite nu att jag aldrig tänkt på det.

1644
Vilka schysta stråkar, är det riktiga grejor eller någon sådan där 200gb pack? :P

Mycket trevligt stycke, kan inte heller jag säga exakt vad du ska göra med det, men jag gillart! :P

1645
Demolåtar / SV: Packing blankets - sommrig cover - utkast
« skrivet: 06.07.2012, 12:20:20 »
Jag får visonen av en tågkupé där du sträcker dig över fönstret för att sjunga samtidigt som kompisen sitter ner i soffan och lirar ukken. Har inte heller hört orginalet. Men som sagt för mig blir det lite fel rum så att säga. I övrigt riktigt trevligt.

Edit: ett tips är att du i rubrikraden även innefattar ditt namn så man vet vem som postar typ Tiger - Packing blankets

- ÖVER fönstret? först läste jag det som att någon lutar sig UT GENOM tågfönstret o sjunger, sen insåg jag att det nog inte var så du menade  :D

Sidor: 1 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51