Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Violiner

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Pickup för akustisk gitarr
« skrivet: 08.03.2009, 22:53:17 »
Det där med häftmassa känns dock lite vanskligt. Håller verkligen det?

Det var min första reaktion också, innan jag hade testat den, jag tyckte det kändes som en väl "annorlunda" lösning. Naturligtvis kan man inte hänga sladd och allt i häftmassan, (tre små "kulor"), utan bara själva mikrofonen, sladden måste fästas på annat sätt. Men - ja, det har funkat bra hittills i alla fall.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Pickup för akustisk gitarr
« skrivet: 07.03.2009, 19:11:34 »
Jag kan bara hålla med Mr Artrock m fl i förslaget på Ehrlundmicken.

Göran Ehrlund har också utvecklat en liten fin preamp till den, som exempelvis kan fästas i bältet med ett clip. Jag har testat en prototyp av preampen, sedan förra året, och den gör mikrofonen ännu bättre!

Preampen har inbyggt batteri som slås på och av automatiskt när man sätter i resp drar ur sladden till förstärkaren. Batteriet räcker mycket länge, jag har ännu inte bytt ut det första batteriet som satt i och som var använt redan när jag fick preampen från Göran.

Jag har använt den till både violin och gitarr, även för inspelning, och med bra resultat. En av fördelarna med micken är ju att det är lätt att flytta den mellan olika instrument. Och man kan lika lätt experimentera med olika placeringar och påverka ljudet dit man vill.

Även preampen finns i produktion nu, så det går att köpa den i ett paket med micken.

3
Studio, produktion och övrigt / SV: "Riktiga" kompressorer?
« skrivet: 02.03.2009, 22:43:03 »
Ahh, på landet och lokalt vattenkraftverk.

Det vore nåt det.

Gamla tidens AM-radio kunde vara besvärlig. Men det var ändå ofta begränsat till en viss sorts störningar. Nu är det alla jäkla frekvenser, digitala pulser och skräp från alla håll inte minst i närmiljön i det egna huset. Till och med strömmen är skitig direkt från elleverantören.

Det finns ju massor av olika åtgärder man kan prova för att stoppa störningar, beroende på vilken sort det är, och vilken väg de kommer. Men det är just att lista ut det som kan leda till grå hår ibland. Och så gäller det att inte samtidigt påverka de signaler man vill ha fram...


4
Studio, produktion och övrigt / SV: "Riktiga" kompressorer?
« skrivet: 02.03.2009, 20:14:39 »
Obalanserat funkar de me...titta bara på vissa Brittiska studios av rang!  ;)
Kör i vind!!!


Kommer du ihåg hur det såg ut på mitt oscilloskop när du slog på vissa delar av belysningen eller vad det var..?  ;)

Skämt åsido, störmiljön är enormt förändrad på senare år. Till det sämre. Det kommer in så mycket skit så det är viktigt att göra det man kan för att minska på störnivån.

5
Studio, produktion och övrigt / SV: "Riktiga" kompressorer?
« skrivet: 02.03.2009, 17:32:09 »
RNC gillar jag inte, av en enda orsak, den har inga balanserade anslutningar. Jag har funderat på att prova den ibland under åren eftersom så många hyllar den, men jag har avstått just på grund av de obalanserade ansutningarna. Om jag någon gång skulle skaffa en så skulle jag i så fall bygga om den med balanserade in och utgångar.

Joemeek MC2 är en kul skit. Ingen "high end"-burk, men rolig. Och samtidigt billig. Ja, jag har en, som jag faktiskt använder ibland till och med...

Annars tycker jag nog att man bör upp i prisklass när det gäller den här typen av hårdvaruburkar, annars kan man nästan lika gärna använda pluggar. Men det ska ju betalas också...

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Uppgradera en slö dator!
« skrivet: 02.03.2009, 17:21:32 »
Citera
I Enhetshanteraren finns det en rad för Bildskärmskort. Kolla vilket grafikkort det är där, så kanske man kan sluta sig till vad det handlar om - om du inte är hemma på hur det ser ut så att du kan avgöra det själv med en blick på kortkontakten i datorn... smile

grafikkortet heter radeon xpress 1300 och det är PCIE!

Citera
Det är en eeevighetsmaskin... Roll Eyes Uppgradera datorer är så j-a tidsödande, att man vill göra det så sällan som möjligt, så jag tycker att det är bäst att lägga mycket krut på det varje gång och sedan kunna räkna med att köra med samma burk i 3 år  eller något sådant, än att köpa en halvbra billig burk som inte hänger med mer än något år innan den känns trött...

Det är just därför jag tänkte att jag tar min nuvarande skitdator och uppgraderar den. för som det ser ut nu slipper jag köpa chassi, grafikkort,. nätaggregat, (hårddisk)
Och bara där tjänar jag en massa pengar. då kan jag istället köpa en pra processor, kanske dual core 2.8 Ghz 4 gb minne, mågort moderkort för ca 1500 och allt de för kanske 5000 kr? och då har jag tom råd med Cubase 5 :D

Vad tror du blir det en bra ide ? 

Om jag vore som du skulle jag inte bygga på en gammal dator, möjligen om du hade ett standardchassi, kvalitetsdelar och du hade byggt den själv tidigare .

Men att utgå från en så kallad "märkesdator" (och speciellt då en Packard Bell som är bland det värsta skräp som går att köpa, ursäkta om jag trampar nån på tårna, men kommentaren kommer från hjärtat  :wacko: ) är inget jag rekommenderar. En "märkesdator" har ofta en del speciella lösningar både här och där som du träffar på när det är "för sent", både mekaniskt och på andra sätt
Och i det här fallet är det dessutom som sagt var ingen kvalitetsburk att utgå ifrån heller.
Nätaggregatet t ex skulle jag definitivt inte använda från din Packard Bell.

Låter den dessutom som ett tröskverk nu så är det mycket troligt att den kommer att fortsätta att göra det även i uppgraderat skick. Om du inte fortsätter att byta delar tills det mesta är nytt i alla fall, det som låter är troligtvis bland annat fläktar  som sitter t ex på grafikkortet och i nätaggregatet...

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur ska jag löda?
« skrivet: 28.02.2009, 12:19:06 »
Har testat att löda så som du sa, men det blev ingen förbättringar. Skulle vara intressant om du skulle ha ork/tid att skriva om dina andra teorier.
Börjar fundera på om det är fel i manualen ang. moddningen mellan +4 och -10.


Du har PM.

8
  och som inte har en enda mp3-fil i datorn mer än möjligen något ljudexempel från nån hårdvaruburk...


Har du inte ens nån av dina forumvänners fina alster på din burk  :wub: :lol: :P

Titta på min kolsvarta demokvotamätare så har du svaret...  :rolleyes:  :unsure:  ;)

9
...och ingen bryr sig om mig som aldrig laddat ner en låt, som inte vill ladda ner nån låt, och som helst vill ha bättre kvalitet än CD:n, som vill ha en fysisk skiva att hålla i och spela i min high-endspelare, som fortfarande hyllar vinylskivor, som köper alla sina skivor, som inte gillar sönderkomprimerat ljud utan dynamik, som hatar komprimerade filer och som inte har en enda mp3-fil i datorn mer än möjligen något ljudexempel från nån hårdvaruburk...

...som inte längre kan hitta några skivor han vill ha hos nån lokal skivbutik för den har slagit igen och Åhlens f d skivavdelning håller på att slå igen och har bara "topplistan" och några få helt ointressanta skivor till...

Som Claes säger, det skulle aldrig falla mig in att betala för en låt som inte är full kvalitet. Och jag har dessutom svårt att tänka mig att jag över huvud taget frivillgt någonsin kommer att köpa nedladdning även i full kvalitet. OK, jag kanske kommer att tvingas till det om utvecklingen - Gud förbjude - går dithän så att det inte finns några som helst andra alternativ. Men så länge det över huvud taget finns möjlighet att köpa musik så jag kan få en skiva i handen så är det det som gäller!

edit: Förlåt, tänkte inte på att tråden måste vara positiv till nedladddning. Men då hade jag inte fått va´ me´ alls...  :rolleyes:

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur ska jag löda?
« skrivet: 22.02.2009, 14:52:40 »

Om ni har någon annan teori om detta problem så är det välkommet med ideer.


Jag kan gissa mig till några olika eventuella möjliga orsaker.
Utan att gå in på detaljer så bör följande råda bot på det jag tänker på:
Prova med att löda ihop en kabel som är kopplad som nummer 18 i den länk som Claes gav dig så skulle det kunna fungera. OBS att du måste använda en kabel med skärm och två innerledare, kopplade exakt som i schemat i länken, inklusive polaritet på tåtarna, och att du måste avända en TRS teleplugg, inte en monoplugg.
Lycka till. Hoppas det fungerar. I vilket fall som helst är detta den bästa kopplingen om man bara skall använda en sladd rakt av. En mera "korrekt" möjlighet är annars att använda en transformator. Men det blir ju andra kostnader...

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Maxlängder på kablar
« skrivet: 21.02.2009, 16:53:06 »
Enligt specarna för respektive format är maxlängden:

USB: 5 meter
Firewire: 4.5 meter
DVI: 5 meter

(direkt ur minnet nu utan att ha dubbelkollat - så det kan finnas en liten osäkerhetsfaktor...  ;) )

Nu finns det de som skryter med längre överföringslängder etc, men det finns ju en anledning till specarna...
Hur som helst tror jag du ligger i gränslandet med de avstånden. Så köp inte de billigaste kablarna om du vill prova.

12
Behåller du ljudkortet som inventarie så drar du alldeles riktigt av momsen sedan. Om det kostar mindre än 5000:- exkl moms eller beräknas ha en "ekonomisk livslängd" på max 3 år, så kan du dra av hela kostnaden på innevarande år, men om det är mer än 5000:- netto, så delar man upp avskrivningen på det sätt man har valt att göra avskrivningar (räkenskapsmässig avskrivning eller med restvärdesmetoden).

Nu är det en annan sorts avdrag du pratar om, inte momsavdrag utan avskrivningar. Och de dras från vinsten före skatt, och inte i samband med momsredovisningen. Vilket i klartext och i slutänden betyder att företagaren skipper betala inkomstskatt på det belopp prylen har kostat. Inte att man "drar momsen" vid momsredovisningen som vi pratat om tidigare. Så det kan kanske vara bra att hålla isär de begreppen och vara extra tydlig här...

13
Om jag fattar din beskrivning rätt så har skattmasen/kullan räknat rätt.

Du skall betala in den moms du fått in från din/a kund/er = 1835.
Enkelt uttryckt så skall du också, innan du betalar, från det beloppet dra den moms du själv betalat ut. Och det är i det här fallet 88 kronor. Summa alltså 1747 kronor. (Om du inte fått in mindre moms än du betalat, som kan vara fallet för ett litet nystartat företag då får du tillbaka moms i stället).
Du får givetvis inte dra momsen, i den här beräkningen, gällande ljudkortet - eftersom du aldrig betalat den.

Genom att du uppgav ditt VAT-nummer så slapp du ju ligga ute ed momsbeloppet. Du slipper, som sagt, inte ifrån momsen på inköp bara för att du handlar utomlands. Som företag kan du emellertid, som vanligt, dra av den från moms som du fått in från dina kunder och därför annars skulle betalt in till skatteverket.

Hade du däremot köpt ljudkortet i Sverige så skulle du här dragit av momsen eftersom du då redan hade betalat den till det säljande företaget.

När momsen betalas/redovisas beror på vilken uppbördstermin du har. Claes har förmodligen begärt att få helår, som liten egenföretagare och sköter därför transaktionen i sin deklaration om jag fårstår honom rätt. Normalt är uppbördsterminen/redovisningen kvartalsbaserad, alltså var tredje månad. För större företag kan den också vara månadsvis.

14
Jag vägrar konsekvent MP3, till och med på "gymmet"!
Konsekvensen är också att jag är en, efter vad jag kan förstå, relativt unik varelse som aldrig laddat ner en endaste piratlåt från nätet...

Vinylsamlingen står INTE i källaren, utan i vardagsrummet.

Visst, jag lyssnar mest på CD. Och jag har massor av CD. Men lägre kvalitet än så avstår jag ifrån...  ;)

Med utgångspunkt från ovanstående framgår det förmodligen vad jag föredrar.  :rolleyes:  :lol:

15
Det beror helt enkelt på hur högt du sätter ribban. Och - tyvärr - vilka ekonomiska resurser du har.
Det är till exempel en väldig skillnad på mjukvara och hårdvara om vi pratar om riktigt bra hårdvara. Men ska du ha riktigt bra hårdvara så kostar det skjortan...
Och det är stor skillnad på riktigt bra mikrofoner, preampar etc och budgetprylarna. Men - återigen - tyvärr också stor skillnad på priserna.  ;)

Bra är väldigt relativt i den här typen av diskussioner. Och är helt beroende på vilka referenser man utgår ifrån.

16
Med ett svenskt listpris på 5395:-, så är den ganska prisvärd på hemmaplan också... ;)
Många svenska priser har faktiskt börjat anpassas till verkligheten, som väl är.

...och eftersom svenska listpriser alltid är prutbara så är nog Thomann ingen bra affär i just detta fall...

Visst är Thomann lösamt i många fall. Men det gäller att alltid kolla den svenska marknaden innan man kikar på den tyska gigantens priser. Ibland är det även billigare att handla hemma.

Kul i vilket fall att du är nöjd Hellhoff. Det är, som sagt, en klart prisvärd burk du handlat.

17
Om kontrollrummet.com / SV: Nytt skal till kr?
« skrivet: 30.09.2008, 19:15:21 »
Vorre kul o trevligt med lite förnyat skal  på kr.
Jag hjälper gärna till om det skulle vara så.
Som det är justnu är det ganska tråkigt och stelt, borde väl inte klaga igentligen, men idag är en sådan dag helt enkelt!:P

Byt avatar.

Jag tänker inte ens kommentera avataren  :ph34r:  :angry:

+ 1!

Dessutom tycker jag att nuvarande layout är alldeles förträfflig. Så min åsikt är att den inte alls bör ändras.

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Udda mixerbord?
« skrivet: 27.09.2008, 03:08:17 »
Jag har funderat på att skaffa en sån här men det har inte blivit av än: http://www.thomann.de/se/frontier_tranzport.htm

Jag köpte den första Tranzporten som över huvud taget fanns i Sverige, jag beställde den osett redan innan den hade kommit i serieproduktion...
Mycket bra köp, en trevlig liten pryl som jag kan rekommendera.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 17.09.2008, 01:40:35 »
Ja, vi har litet olika definition på schema, som Flintan antyder.
Den där länken säger egenligen ingenting utan ett schema.
Du har PM...

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 16.09.2008, 13:17:17 »
Gokväll allesammans! :P

Har ett problem som jag tagigt upp på prodigy, men iochmed att det inte finns så stort intresse för att svara så kollar jag här om det finns någon som förstår sig på något utav det. Jag har skrivit inlägget på engelska och kopierar in det här:

Citera
Now I've done as you told me, but when I check the voltages I get some really strange voltages:

(1 st op-amp is closest to Transformer)

on PCB#1:
1 st OP-amp: (in+ 23,8), (in- 17,5) (Out 17,0)
2 st OP-amp: (in+ 23,6), (in- 2,7) (Out 2,7)
The rest of the places seem to be good.

PCB#2:
1 st OP-amp: (in+ 23,7), (in- 17,2) (Out 16,5 )
2 st OP-amp: (in+ 23,7), (in- 2,2) (Out 2,2)
The rest seems to be fine.

According to the Wiring overlay it should be +24 on all of the Op-amp spots, anyone have any idea what's up with my unit? Shocked

It also looks like the voltage is dropping all the time when I have the multimeter on on the in- and out on the FIRST op amp on both PCB's, to be restored after I remove the multimeter, the other ones isn't reacting like this, is this normal?

Ja, det är frågan vad du mäter egentligen?
En del av det du skriver låter som om du mäter på ellyter som laddar ur sig genom mätinstrumentet.
Om du vill ha några råd så måste du i vilket fall förklara mera vad du egenligen gör/mäter och varför...
Och som sagt visa ett schema på vad du mäter i.

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Högfrekvent ton i monitorerna
« skrivet: 27.08.2008, 01:34:01 »
Nu är det svårt att ge några patentlösningar när det gäller den här typen av problem. Men vi kommer att få uppleva allt flera av den här typen. EMI och RFI har ökat kraftigt och kommer att öka allt mera. Det finns regler för hur utrustning skall vara för att klara störningar av den här typen resp hur mycket de får avge. Men gränsvärdena kunde ha varit mera restriktiva - och dessutom fuskar tillverkare samtidigt som stördimman,inte minst från diigital utrustning ökar allt mera...

En del går i alla fall att slå fast:

1. Bra jordning minskar riskerna för problemen. Och med det menas rejäl jord, inklusive elnätets säkerhetsjord.
2. Balanserade anslutningar minskar riskerna för att få problem, det här är ett område där balanserade anslutningar alltid är klart överlägsna obalanserade. Kablarnas kvalitet spelar också in. Med det menar jag nu inte "HIFI-woodo-kablar", utan helt enkelt bara kablar med bra kvalitet.
3. Utrustningens kvalitet har betydelse, det är frestande för tillverkare att fuska med de här egenskaperna, speciellt billigare switchade nätaggregat är ofta riktiga bovar, ett linjärt aggregat är överlägset bättre. (Alla datornätaggregat är switchade).
4. Bra skärmad utrustning ger bättre störtålighet. Inkapslingar av metall (alltså inte plast etc) utan några hål är att föredra ur det här perspektivet, det finns till exempel EMC/RFI-säkrade inkapslingar med speciella packningar avsedda för utrustning med specillt högra krav på störtålighet...

Tyristorstyrningar, dimmers, fläktstyrningar etc i omgivningar är bovar i sammanhanget.

Som sagt, det är inte alltid helt enkelt att komma tillrätta med störningsproblem. Jordning och balanserade anslutningar är några vikiga detaljer som nämnts. Men nu känns det som vi inte ens har slagit fast att det verkligen är en extern störning. Men hur som helst, om det är en störning så är det viktigt att försöka ta reda på vilken väg den tar in i dina monitorer i det här fallet. Om den är i form av RFI som följer sladdarna/anslutningarna kan det hjälpa med att filtrera bort dem med hjälp av exempelvis ferriter på kablarna. Antingen toroider som kablarna lindas några varv genom eller också ferritblock. Detta kan hjälpa.

Förutsatt att det är en störning så kan det till exempel vara en digital signal från datorn eller någon digital utrustning i din studio. Litet ledning kan man få av hur störningen låter, det skulle vara intressant att höra den.

edit:  :lol: Det gäller att inte hålla på med en massa annat när man skriver utan få iväg inlägget medan tid är...  :lol: Bra att det löste sig. Nåväl, min betraktelse får väl stå kvar, den kanske kan vara till nytta för någon annan senare...  ;)

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Kopplingsboxar av metall
« skrivet: 24.08.2008, 15:39:18 »
Hejsan!
Håller på och bygger studio och behöver ett antal robusta metallboxar att fästa på väggen och montera ljudkontakter i (i live-rummet). Har hittills bara hittat plastboxar som känns lite solkiga. Vill helst ha några robusta metall-boxar men de behöver för den skull inte kosta skjortan. Några idéer?

Till exempel

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=162677.htm

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Installera fantom matning
« skrivet: 14.08.2008, 20:31:55 »
har en gammal hagström mixer som jag har moddat rejält med bl.a. direct outs och mixb på varje kanal samt fantom matning.

Fantom matningen fanns alltså inte som orginal, men en tidigare ägare hade satt in en trafo till och skickat 24 volt till ett par kanaler.

Nu tyckte jag att jag ville ha 48 volt istället, som det snarare bör vara. Så jag satte in en ytterligare trafo som skickar nära 48.
Frågan är då.

Behöver jag något mer än en likriktare för att inte skada mickarna eller för att ge en jämnare
spänning eller så? Jag har provat med konding mickar, och det funkar, men kan de ta skada i det långa loppet av att inte få exakt 48volt.

Konfigurationen på den tidigare fantommatnings installationen verkar väldigt komplex, med likriktare, kondingar, effekt motstånd samt transistor. Behövs det verkligen?

Vore väldigt roligt om någon kunde lite om detta.





Du vill definivt inte bara ha en likriktare rakt på micken som fantommatning. Du bör ha en del andra kretsar också. Dels för att få bra, stabil spänning, dels en bra glättning med en bra regulator, dels en krets som inte gör att micken inte snedbelastas och sist men inte minst någon form av strömbegränsning så att du inte för hur mycket effekt som helst ut på mickingången vid en ev kortslutning. Exakt hur detta bör lösas på ett bra sätt beror litet på hur ingången ser ut.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 22.07.2008, 02:00:20 »
Det är väl bra Violiner att det finns engagerade människor och särskilt sådana som ser till att säkerheten följs. Vill man vara säker så är det alltid bäst att anlita yrkeskunnigt folk

Men när det gäller hanteringen av jordade respektive ojordade uttag så är det nog trots allt så som jag säger oavsett dina hänvisningar.

Det hela är ganska enkelt - i ett våtutrymme eller liknande gäller jordade uttag med jordfelsbrytare.

I torra utrymmen kan du ha va fan som helst!

När det gäller frågan om behörighet att installera - helt ok om du anser att du har rätt kännedom!

Jag säger inte att det är bra bestämmelser men det är det som gäller. Visa mig gärna något annat - de länkar du hade med visade inget annat BTW.
Eko

Nu får du ursäkta att jag är rakt på sak:

Jag brukar helst inte ge mig in i debatter på nätet. Men när någon sprider farlig on felaktig information som du gör här så kan jag bara inte vara tyst. Observera att detta är inte illa menat mot dig på något sätt!

Det ÄR förbjudet att ha jordade och ojordade uttag i samma rum.

Citat från en av länkarna jag angav ovan:

"Är det tillåtet att byta ett ojordat vägguttagmot ett jordat?
Svaret är nej. Anlita en fackman som drar fram jordledare och byter ut alla ojordade vägguttag mot jordade i rummet."

OBS ordet "alla".

För tydlighetens skull får du ytterligare en länk:

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/vadarjordatochojordat.5.60a759a611147b1cd6180004405.html

Citat från den länken:

"Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!"

Som sagt, det här är en för viktig fråga för att det skall få förekomma desinformation. Sorry.



25
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 22.07.2008, 00:44:11 »
Har du rätt Emu så ger jag mig men jag tror inte att du har det. Var ska vi leta efter hänvisnngar?
Eko

Emu har helt rätt.

Om du inte litar på honom - eller mig - så kan du få dessa hänvisningar:

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/vilkaelarbetenjagfarutforasjalv.5.60a759a611147b1cd6180003590.html

http://www.elsakerhetsverket.se/allmanhet/gordetsjalv/vagguttagojordat.4.44613b1211257133b90800043.html

En bra läsning som berättar vad som gäller, om än väldigt elementär:

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf

Elsäkerhetsverkets sida kan säkert förtydliga ev ytterligare frågor.

Personligen anser jag att man inte kan vara nog försiktig när man ger råd i den här typen av frågor. Tar man genvägar och inte vet precis vad man gör så är det med livet som insats. Hur drastiskt det än låter...

Edit: Jag vill tillägga för de som eventuellt inte tycker att det är värt besväret att kolla på elsäkerhetsverkets sida att det som gäller är att det inte får finnas både jordade och ojordade uttag i samma sum och det gäller ALLA RUM. Något annat skulle leda till oacceptabla risker, därför är regeln helt motiverad.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Golden age project Pre 73
« skrivet: 29.05.2008, 00:20:05 »
Jag tycker ungefär så här:

När någon som till exempel Vintage Design gör Neveinspirerade byggen och döper dem så att man kommer att tänka på Nevekonstruktioner är det en sak. Han använder mestadels kvalitetskomponenter och gör intressanta konstruktioner som ofta bygger på Neves burkar.

Men när man sätter kombinationen "Vintage" och "73" på en burk för 1995:- kr tycker i alla fall jag att det är mera ett fall för konsumentverket eller marknadsdomstolen eller liknande...

Det är nästan så jag hoppas att AMS Neve som har rättigheterna till de gamla konstruktionerna "vaknar". Men innan dess finns det säkert de som köpt kinaburken och tror att de skaffat sig en riktigt fin Neveklon rekordbilligt...  :lol:

Men det är bara min åsikt.  :rolleyes:

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Golden age project Pre 73
« skrivet: 28.05.2008, 20:41:16 »
Såg i musikbörsens senaste blaska att det kommit en ny preamp från Golden Age Project, ska tydligen vara en fattigmans neve-wannabe preamp.
var in till börsen i gävle och dom hade ej nån sådan hemma, så nu väntar jag på att jag ska få ett sms när den kommit hem till butiken.

Är det nån som sett tingesten i verkligheten och tillomed kunnat testa den ?
Blir lite misstänksam eftersom det inte finns någon info om den nånstans på golden age hemsidan och bilden i musikbörsens blaska ser dator-ritad ut.

länk till produkten http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=200957&fm=1

Johnny / Nyfiken i en strut



Jodå, jag har sett den i Börsens utskick. Tänk vad man kan sälja med en känd sifferkombination. Med det priset bör det ju bara sitta kvalitetskomponenter i den...

Jag undrar inte ett dugg över att Rupert är förbannad...

Ibland är det nog bra att vara misstänksam.  :lol:

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Hörselns frekvensomfång
« skrivet: 28.05.2008, 14:34:00 »


Ajdå, men det vore ju inte dumt med hundhörsel alltså. "K" ska tyvärr bort då. :o :)

I och för sig hade det nog varit en spännande tillvaro. Åtminstone för något decennium sedan, gamla Radio Luxemburg t ex sände, om jag minns rätt, på 1,4 Mhz eller nå´t sån´t...

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Hörselns frekvensomfång
« skrivet: 28.05.2008, 13:28:51 »
Jag minns att när tonen kommit till örats övre hörbara gräns blev den svagare och dog ut. Höjde man volymen så ökade bruset bara. Själv har jag sämre övre register på mitt ena öra ca 2000khz sämre vilket innebär att en hihat låter aldrig i stereobildens mitt i lurar då höger/vänster är lika stark volym (mono). Jag hör exempelvis inte syrsor på det örat. Står jag på en äng en sen kväll (ute med hunden) för syrsorna ett herrans oväsen men täpper jag till ena örat så blir det plötsligt knäpptyst från syrsorna och jag hör svagt prassel från naturen, enstaka trafikbrus långt bort men inte tillstymmelse till det enorma rassel från syrsorna jag annars hör. Detta ger ju problem vid mixning av musik.

2000 kHz = 2 MHz = du hör bättre än vilken hund som helst. Rena radiomottagaren faktiskt...  ;)   :lol:

Förlåt - kunde inte hålla mig...  :rolleyes:

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasen! - pluggtips?
« skrivet: 27.05.2008, 17:37:47 »
Jag menar mellan höger och vänster OH mickar (på "öronavstånd"), hade ingen separat hihat mick. Det är åtminstone där jag tror att problemet ligger.

Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator??

Det finns ju en del av det slaget.  Har du t ex ett RME-interface så kan du använda deras Digicheck som har ett mjukvaruoscilloskop, "Vector Audio scope" som de kallar det, samt även en korrelationsmätare som visar fasskillnader.
Ett annat sätt att visualisera fasskillnader är ju att helt enkelt använda ett hårvaruoscilloskop med XY-ingångar.

Hmmm. Jag har svårt att förstå hur jag ska gå tillväga rent praktiskt eftersom signalerna är så pass komplexa med dels en massa olika ljud och dels "samma" ljud. Hade det varit två identiska signaler ur fas så hade det varit mycket enklare.

Ja, du måste ju jämföra två spår i taget.
Om jag nu förstår dig rätt vad du är ute efter...

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasen! - pluggtips?
« skrivet: 27.05.2008, 15:55:26 »
Det jag efterlyser är främst något sätt att visualisera fasskillnaderna, nån form av analysator??

Det finns ju en del av det slaget.  Har du t ex ett RME-interface så kan du använda deras Digicheck som har ett mjukvaruoscilloskop, "Vector Audio scope" som de kallar det, samt även en korrelationsmätare som visar fasskillnader.
Ett annat sätt att visualisera fasskillnader är ju att helt enkelt använda ett hårvaruoscilloskop med XY-ingångar.

32
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 25.05.2008, 23:43:46 »
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Till att börja med:

Elinstallationen i er replokal är både olaglig och direkt livsfarlig!

Det får inte finnas jordade och ojordade uttag i samma lokal. Och det är direkt livsfarligt att använda det ojordade uttaget tillsammans med det jordade.

Hur mycket du kan belasta ett uttag beror på vilket material som använts, uttag kabel etc samt avsäkring, en fas som är avsäkrad med t ex 10 A kan även försörja andra strömförbrukare.
Oj... nu blir jag nästan lite orolig själv. Jag har bara ojordade uttag i mitt vardagsrum men har till min dator/studio dragit in jordat, med hjälp av förgreningsdosor, från hallen. På vilket sätt befinner jag mig i livsfara?

Vid minsta fel kan du ha t ex 220 volt i ett ojordat chassi och om du har ett jordat chassi i närheten som är ansluten till en jordad kontakt är det ganska nära elektriska stolen. Jämför med om du tar en strumpsticka i vardera handen och sticker in i vardera hålet i ett eluttag i väggen...  :rolleyes:

Vill det sig illa kan du till och med, vid ett elfel i fastigheten, (flytande nolla t ex som inte är ovanliga problem speciallt i äldre fastigheter) få systemspänningen 400 volt mellan de två.

Även i bästa fall har du potentialskillnader mellan jordad och ojordad utrustning som kan vara nog så obehaglig - och/eller direkt farlig.

Det är väldigt många musiker och studiomänniskor som lever riktigt farligt...

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 24.05.2008, 13:24:32 »
I våran ny studio/replokal finns 2 eluttag, ett jordat och ett ojordat. Så det får bli att slänga in så mycket som möjligt i det jordade. Men hur mycket pallar ett uttag att hantera. En hel studio? OCH vad kan men köra i det ogjordade uttaget utan att riskera något?

Till att börja med:

Elinstallationen i er replokal är både olaglig och direkt livsfarlig!

Det får inte finnas jordade och ojordade uttag i samma lokal. Och det är direkt livsfarligt att använda det ojordade uttaget tillsammans med det jordade.

Hur mycket du kan belasta ett uttag beror på vilket material som använts, uttag kabel etc samt avsäkring, en fas som är avsäkrad med t ex 10 A kan även försörja andra strömförbrukare.

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Strömfilter - bra idé?
« skrivet: 21.05.2008, 11:57:28 »
Misstänka bovar i närheten som man naturligtvis ska kolla är switchade nätaggregat, dimmers, burkar som överför digitala signaler över elnätet, fläktstyrningar, TV-apparater - i stort sett all modern elektronik och speciellt om de har någon form av digitalt innehåll (vilket de flesta naturligtvis har)...  :rolleyes: Eller lysrör, lågenergilampor etc.

Det är inte ens omöjligt att en apparat i en ljudanläggning stör den andra - och då talar jag inte ens om den vanliga boven jordslingor. Som jag nämnt tidigare så finns det till och med exempel på apparater (TV) som stört sig själva så man tvingats bygga om dem.

Det är också mångfalden av störkällor idag - både iden egna lokalen/bostaden och utanför densamma - som gör felsökningen så pass komplicerad. Hur kommer störningen in till exempel, tar den vägen genom elnätet eller kablar mellan apparater eller är den instrålad via friska luften? Är det en EMI eller RFI-störning? Frågorna och möjligheterna är många.

Helt klart bör i vilket fall din första åtgärd vara att testa en jordad nätanslutning och se till att alla apparater i ljudkedjan är anslutna med skyddsjord. Du kan till exempel som en temporär teståtgärd dra en jordad kabel från köket där det bör finnas jordade uttag. Men kom då ihåg att du inför en livsfarlig potential i elsammanhang i rummet! ALL utrustning du har där inne MÅSTE då vara ansluten till den jordade kabeln och samtliga av de vanliga ojordade kontakterna i rummet bör tejpas över så du (eller någon annan) inte av misstag ansluter något som helst av något slag till de ojordade uttag som finns i rummet! Nej, jag överdriver inte... Understrykas bör också att denna åtgärd måste betecknas som ett temporärt prov, den får inte permanentas eftersom den är förkastlig ur elsäkerhetsperspektiv. En permament lösning måste vara en korrekt installation av behörig elinstallatör.

35
Studio, produktion och övrigt / SV: Strömfilter - bra idé?
« skrivet: 16.05.2008, 15:30:37 »
Inga universalmedel alltså. :( Ofta får man i så fall ha en portion tur när man köper sådant i blindo... :wacko:
Som sagt, så måste man ha jordat för att skydden alls ska fungera, så det är i princip meningslöst med det mesta om man har ojordat, eller hur?

Kan en fulltrafo göra nytta mot vissa typer av störningar, eller är det mer en säkerhetspryl?

Som sagt, jordningen är a och o.

En fulltransformator generellt sett gör bara att du är galvaniskt skild från nätet.

Det finns dock s k störskyddstransformatorer med speciell skärm och jordning etc som ger effekt mot störningar. Men inte heller de är billiga, ska du ha en bra sådan som klarar en kW eller åt det hållet, så hamnar du förmodligen nånstans uppemot 10 kkr...

Vad gäller att köpa i blindo så är det ju det jag avråder ifrån, ta hjälp, mät och kolla med någon kunnig var dina problem ligger och vad du kan göra åt dem...

Sidor: 1 2 3 4 5 ... 7