Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Håkan Nilsson

Sidor: 1 2 3 4 5 6
106
En låt jag alltid kör live. Ibland blir det lite kul när musiken tystnar helt just när tjejerna sjunger med i "Nu vill jag bli kysst...." Inte speciellt orginellt kanske, men det ger en fin känsla när alla sjunger den här tillsammans. Solo på först telecastern, sen på Hohner Chrometta-munspelet.
Är speciellt nöjd med ljudet i akustgitarren. Har hittat ett bra sätt att micka o komprimera den nu, nu kan jag nästan stå ut med den gamla Epiphone-jumbon ett tag till. Elixir strängar funkar bra de med.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fredrik-kare

107
Demolåtar / Håkan Nilsson "Vind för våg" Ny sång o mix…
« skrivet: 03.12.2012, 00:48:17 »
Nyaste mix med mer kompress på sången:
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141101
Näst senaste versionen
https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141032

Vind för våg. Text o musik Håkan Nilsson
Vi driver sakta
Vind för våg
Små flarn på vattnet
Vi sjunker ej

Når vi andra sidan,
Finns det någon sån?
Små barn i vattnet
Vi kämpar på

Vinden vrider medsols
Från Ost till Syd
Kommer ljumma vindar
eller storm till oss?

Vi driver sakta
I topp och dal
Vi har våran längtan
Vi har våra kval.

Håkan Nilsson: sång, gitarr, munspel o ljudteknik.
Rune Bertilsson: strings.
Inspelat i Flying Saucers Studio, Ljusne Sweden

108
Demolåtar / Håkan Nilsson: "Jag väntar".
« skrivet: 03.11.2012, 18:38:18 »
En av de gamla klassikerna. Försökte få det att låta "analogt". Denna version innehåller inga överraskningar...
Såna här visor känner i alla fall jag både respekt o vördnad inför. Det handlar ju om våra föräldrar, och de för dom, som slet i skogen med timmer, byggde järnvägar, kraftverk o sjukhus. Tunga låtar.
Att sjunga den här inför publik, och alla sjunger med, åtminstone lite, och så gott de kan är en väldigt fin känsla. Melodin är så otroligt spikad o självklar. Förbjudet att ändra på nåt.

http://soundcloud.com/user7908154/jag-v-ntar

109
Cornelis "försvann" visst ett tag, det var då han for till Rio och skrev låtarna till i mitt tycke hans allra bästa LP, "tio vackra visor och Personliga Persson", den kom ut 1966, jag minns som om det var igår när de visade en tidig sorts video med trashankar och uteliggare i bild till Cornelis låt "Trasiga skor". Låten gjorde ett enormt intryck på mig då, fast jag var bara 11 år. Jag sjunger den alltid live, har ingen inspelning nog bra för skiva än. Deidres Samba är med på samma LP, harmonierna är lite typiskt sydamerikanska.
Här har jag härjat som f-n med en massa percussion o trummor, lite mer drag i än de andra visorna jag tänkt ha med på en vis-cd.
Har gjort om en hel del men wahwahn är kvar....
Ny mer pressad skitigare sång.
Automatiserad volym på leadgitarr o sång.
Andra reverb.
Nya cymbaler, råkade radera dem förut...

http://soundcloud.com/user7908154/deidres-samba-flying-saucers

110
Demolåtar / Barndomshemmet.
« skrivet: 13.10.2012, 11:42:26 »
En till urgammal visa jag alltid gillat enormt, texten är ju lite som ur Mobergs "Utvandrarna", sista versen är så sorglig att jag brukar komma av mig och börja hulka där ibland live.
Jag har joxat i många versioner med den här, nu sist speladee jag trummor till som jag blev nöjd med. Först enbart cymbalerna, sen bara virveln, och det ståendes framför trumsetet i studion, för att hinna sköta start o stopp på apparaten.  :D Men det blev ett sorts coolt bluesgung i kompet som jag gillar.
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-barndomshemmet

111
Demolåtar / Helgdagskväll med ny Neumann TLM47
« skrivet: 12.10.2012, 00:38:06 »
Jag köpte en beg Neumann TLM49 nyss, hade även flyt att sälja mina två TLM102 åt ett annat håll, så jag behövde bara ge 2000 kr emellan. Fick ge 8500 för den nya, och fick 6500 för det gamla paret. Mycket pengar, men som sagt, 2000 emellan var inte blodigt för en mick som många anser vara bättre än Neumanns egna U87 mfl som kostar mycket mer. Jag är extremt nöjd med micken, den är precis sam folk skriver, så lätt att få att passa in i resten av mixen, det var knepigare med TLM102, och då är det ändå en bra studiomick.

Jag spelar allt själv, inklusive orgeln. Gjorde om sång, ak gitarr (M/S stereo) plus mix idag... Snart har jag fått ihop till min vis-CD...

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-helgdagskv-ll-i

112
Demolåtar / Håkan Nilsson: "Lugnet efter stormen".
« skrivet: 08.09.2012, 13:28:30 »
Har spelat in den här förut, men det här är typ det första jag spelat in sen jag ändrat det mesta i studion tex akustikbehandling, nytt Lexicon reverb, nya passiva JBL L50, ny EBS Micro Bass ll att köra elbasen genom. En ny Yamaha stereoförstärkare är på ingång som ska driva högtalarna, den har även subutgång så jag får ljud i den sub jag redan har.

Version 151101:
https://soundcloud.com/guitar-66/lugnet-efter-stormen-munspelsversion-141101

Lugnet efter stormen. Text o musik Håkan Nilsson.

Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
Vi har klarat det vi skulle
Sen går vi sakta hem till oss....
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Jag längtar så till lugna vatten
Våra motorer kan gå på lägre varv
Jag trivs så bra i hemmahamnen
Med kvällssol, kaffe, och dubbla spring
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Mellanspel

Jag älskar lugnet efter stormen
Då får vi frid och tid att rå oss själva
Jag älskar lugnet efter stormen
Med nöjda sinnen
Vi har klarat det vi skulle
Sen går vi sakta hem till oss....
Så gå vi sakta hem till oss
Så gå vi sakta hem till oss

Inspelat i Flying Saucers Studio i Ljusne Sweden.
Sång, musik o ljudteknik: Håkan Nilsson
Medverkande i introt, min undulat Ozzy...

http://soundcloud.com/user7908154/01-lugnet-efter-stormen-3

113
Tjaba, det är jag igen.... haha.

Jag har en hyfsad talang för munspel, spelar både på "dra-inåt-metoden" för blues, både rent ljud och vråldistat genom gitarrstärkaren, samt att jag spelar melodier med "blås-utåt-metoden" stil liknade Neil Young och även Dylanliknande när man bara andas in o ut lite lagom i takt. (Ni som tycker Dylans munspelande är kasst, har ni hört Lundell då?)

Nu vill jag skaffa ett kromatisk spel igen, har haft ett par såna för länge sen som blivit fulla av sand och fått knappen bortbryten.... Men vilken modell är att föredra? Det finns väl två huvudsakliga sound jag gillar, kan inte välja vad som skulle vara snyggast, det är ju Thoots Thieleman och Stevie Wonder. Vad blåser gubbarna i? Jag är ju ute er att spela rena melodier, hellre ett snyggt än starkt ljud.

Alla tankar kring detta vore super att få del av.

Sug o blås - 55

114
Jag har i några år letat lokaler att fixa studio i, men gett upp. Det är lätt att få tag i lokaler där allt är i betong, jag ville ha tag i en lagom lokal i en träkåk, det var omöjligt, så nu har jag gett upp och satsat en hel del på rummet hemma, det är där jag fått till bäst resultat förut. Det är dessutom så j-a skönt att bara ha tre meter från TVn eller köket in i mitt "spa" som jag kallar Flying Saucers Studio, jag är lite barnsligt förtjust i påhittade rymdgrejeor och usla filmer. Har även en bekant som blev knäpp på riktigt, han hade utläggningar om hur allt är i Rymden, tex så är Greve Dracula härskare över alla rymdsoldater osv... Nåt ska man väl kalla en studio? Jag har de här grejerna enbart för att leka med själv och mitt band, tänker inte spela in andra band, det verkar för jobbigt...

Nu tänkte jag lägga in ett par bilder..... Går det inte utan att redan innan ha dem på annan sajt?

Med datorer är det alltid kört - 55

115
Demolåtar / Nilsson, Persson & Hammarlund: "Devils backyard"
« skrivet: 14.04.2012, 00:01:54 »
Blues från oss.
Tomas Persson trummor
Ted  Hammarlund bas
Håkan Nilsson sång o gitarr.
http://soundcloud.com/user7908154/devils-backyard-nilsson

116
Demolåtar / Här är den sköna sommar.
« skrivet: 25.03.2012, 13:48:26 »
De här visorna har jag gjort helt utan trumprogram eller klick. Först spelade jag in en ak gitarr, samtidigt som jag sjöng hela låten, detta för att kunna få känslan i musiken lika som när jag spelar och sjunger samtidigt, temposkiftningarna tex. Sen har jag förstås gjort om både sång o gitarrer.
Att efteråt slå takten på marschbastrumman är jäkligt svårt när det inte går i maskinell klick-takt. På vissa ställen får man ta om och medvetet sacka ett par dunk. När "hela bandet" samtidigt sackar eller ökar låter det inte otajt eller fel alls. Bara icke-maskinellt...      B)   

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-h-r-r-den-sk-na

117
Demolåtar / En valsmelodi
« skrivet: 23.03.2012, 23:06:08 »
Typ så.

118
Är sugen på en Mac dadtor, då följer ju Garageband med... Står det på svenska i programmet?
Nån som kör det av er?

119
Demolåtar / Barndomshemmet
« skrivet: 14.03.2012, 22:52:29 »
En till gammal låt från en vis-cd jag håller på med. Tanken med produktionen är att inte konstra till nånting, bara sjunga rakt av modell förr i världen. Jag bekänner att jag är helt torsk på musik av den här stilen. "Barndomshemmet" och Solen lyser även på liten stuga" med Harry Brandelius, Helgdagskväll med Snoddas osv, det finns hur många som helst, är låtar jag brukar lyssna på när jag tagit några supar.
Det är svårare att göra dem så här än att göra rockigare nya kul versioner... Jag har av diverse märkliga anledningar börjat sjunga live på det här viset och fått väldigt fin respons på det, det är så jag fått ideérna om att spela in sånt här som säkerligen de flesta tycker är enbart tråkigt. Men jag tycker det är kul, en utmaning för en som bara spelat rockroll förr...
http://soundcloud.com/user7908154/01-barndomshemmet

120
På den här spelar jag förutom de för mig vanliga instrumenten även elorgel, och basar på orgelns fotbasar, ingen vanlig elbas. Det är en mäktig pjäs, Yamaha Electone B405 med dubbla manualer och fotbasar. Jag kan inte spela orgel alls, som tur var blidde det C-dur, då går det skapligt. Jag spelar vänsterhanden först (med bägge händerna), sen höger med lite melodier. Då får jag en sorts skum stero med om jag vill fast den är en mono orgel, jag spelar in den med mikrofon från högtalaren. Fotbasarna spelar jag med händerna.

Ingenstans i mina produktioner använder jag dator!

121
Studio, produktion och övrigt / NAD Stereo Amplifier 3240PE
« skrivet: 29.02.2012, 07:21:23 »
Kan en NAD Stereo Amplifier 3240PE förstärkare vara nåt att ha? Tänkte komplettera mina aktiva monitorer med ett passivt system, gärna ihop med ett par äldre större studiomonitorer typ JBL.
Har försökt googla fram wattantal, men inte hittat nåt.  :huh:

Edit: Har hittat en effektsiffra på 40 watt, om det är per kanal, eller bägge kanalerna tillsammans. Det låter lite lite tycker jag, men har även sett några fåordiga recensioner där de berömmer den, att den är strömstark och orkar med stora högtalare. Att lyssna starkt som f-n i studion är ju värdelöst i alla fall.
Har ni bättre förslag att leta efter? Man kan ju hitta dylika fina grejer billigt nuförtin.

122
Demolåtar / Lite separata ljudfiler.
« skrivet: 18.02.2012, 03:15:03 »
Önskas lite åsikter om ljuden. Inspelat i Ljusnes "Abbey Road" sju meter takhöjd, golvyta 18 ggr 20 meter

Test av lite diverse ljudfiler var för sig.
Först enbart baslajn
Enbart rumsmickarna Shure SM137
Enbart OH EV två st AKG C414 !!
Bara kaggen ND868
Bara virveln Audio Technica AE3000

Till gitarr o sång hade jag en TLM 102

Sen tror jag, inte helt säker att jag drog på OH + kagge + virveln
Sen även rumsmickarna och baslajnen
När det malt en stund kommer även kompgitarren och leadgitarr och sången.
Tar även bort gitarrerna en gång till, och hissar rumsmickningen lite uppåt o neråt-
Den här låten ska troligen få en orgel, kanske tar jag bort kompgitarren då, så det blir mer plats för trumslammer...

http://soundcloud.com/user7908154/01-bas-o-trumljud

123
Studio, produktion och övrigt / Elgitarrdelay i mixen...
« skrivet: 13.02.2012, 19:32:07 »
Vad gillar ni för delay på en sologitarr i mixen? Det är ju lite modernt och lyxigt med stereodelay som hoppar fram o tillbaka mellan hö o vä, men jag tycker ljudet blir tajtare med ett mono delay som ligger panorerat på samma ställe som gitarren. Med nån form av stereodelay tar gitarren onödigt stor plats i mixen så trummor o bas får stå tillbaka. Och ändå blir gitarren mer otydlig, man får gasa på mer gitarr för att den ska höras.

Vad säger ni om saken?   :rolleyes:

124
Vi har gjort klart det mesta förutom mix av elva låtar till en cd. Det här är en snabbmix jag gjorde strax efter att ha gjort gitarrpålägg till nio av låtarna, en hel dag. Varje spår för sig låter riktigt bra, tom virveln låter som en virvel.
Vi spelade in grunden i ett Folkets Hus med fin akustik, ganska torr trots sju meters takhöjd.
Jag spelar tele, Tomas Persson trummor, Ted Hammarlund bas.
Leadgitarr o sång är inspelat hemma i min Flying Saucer Studio. Obeskrivligt roligt alltihop...

Bättre bett i virveln här;
http://soundcloud.com/user7908154/nillson-persson-hammarlund-hot

125
Demolåtar / Bury me beneath the weeping willow tree
« skrivet: 28.01.2012, 19:02:19 »
Håkan Nillson & Ricky Skaggs....

126
Demolåtar / Love in vain
« skrivet: 15.01.2012, 22:13:04 »
Som Soundcloud waw-fil
http://soundcloud.co...54/love-in-vain
Intrument:
En Epiphone Jumbo ak stålsträngad
En telecaster
en P-bass (genom Fender Hotrod combo, mickad med AT 3000 AE, ingen lajn)
Munspel Hohner billigaste
Tamburin
liten conga
Baskaggen är manuellt spelad på en SR16 trummaskin

Joemeek Channelstrip
Neumann TLM102
AT 3000 AE
Tascam 2488 portastudio
TC Finalizer plus

127
Demolåtar / Håkan Nilsson "Pussel". Helt ny inspelning
« skrivet: 21.11.2011, 21:28:35 »
En stillsam låt om ett smärtande uppbrott...

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-pussel

Pussel. Text o musik Håkan Nilsson

Nu kommer morronen
Svagt ljus från ett fönster mot väst
Balkongdörr som står på glänt
Septemberregn utanför
Jag lever och andas in
Din värme fyller mig
Min trasiga själs pusselbit

Minnena snurrar runt
Ska jag aldrig bli fri nån gång?
Min sol och min mörka natt
Allting sitter ihop
Jag andas och lever ut
All min kärlek, längtan och blues
Min brinnande kropps pusselbit

Så många gånger jag försökt att gå
Och leva vidare i min egen värld
Jag rusar runt ett tag och vaknar upp
I din kropp, ditt hjärta och din själ

Nu kommer morronen
Och jag letar vidare
Bland bitar av sorg och skratt
Av himmel och mörka hav
Jag lever och andas lätt
Våra hjärtan slår samma takt
Det blir tomt, utan Pussel på min arm

Munspel

Så många gånger jag försökt att gå
Och leva vidare i min egen värld
Jag rusar runt ett tag och vaknar upp
I din kropp, ditt hjärta och din själ

Nu kommer morronen
Svagt ljus från ett fönster mot väst
Balkongdörr som står på glänt
Septemberregn utanför
Jag lever och andas in
Din värme fyller mig
Det blir tomt utan dig
Mitt Pussel på min arm

Håkan Nilsson: Sång, gitarrer, bas, munspel och inspelning.

128
Demolåtar / Fredrik Åkare
« skrivet: 05.11.2011, 03:03:56 »
Gillar även att spela melodin på gitarren. Cornelis var en mästare med både musik, texter och framförande. Nu när han slutat sjunga så försöker jag mig påt.
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-balladen-om

129
Demolåtar / Red House
« skrivet: 05.11.2011, 02:36:18 »
Vi smög oss in i Ljusne Folkets Hus för att spela in i vad jag hoppades var kanonakustik. Men cymbalerna försvann på nåt vis, orkade och hann inte heller vara så noggrann med mickplaceringen så det blev lite för mycket golvpuka o för lite ride. Körde OH genom Finalizer o eq så fick jag fram lite inte allt för snygga cymbaler, men de hörs i alla fall. Jag sjöng live genom en Beta58, med det lät så taskigt både ljud och sångmässigt att jag fuskade om det hemma, fraserade lika som orginalsången från Folkan så det skulle stämma med gitarren. Hade hoppats få till ett bättre ljud, men, men.
Vi fick skitbra bilder till CD-omslag i alla fall.
Hade ett bra snack med trummisen igår, han och basisten tycker det är 100 ggr bättre att jag spelar sologitarren direkt än att bara stå och tugga en grund först utan att veta hur sång och solon kommer att låta sen.. Vi hann spela in tre låtar även på det "normala" sättet, och jag la dit sologitarr efteråt. Och inget egentligt fel var det på det spelmässigt sett, men så jäkla ointressant att lyssna på jämfört med det här. Tycker jag. Att ungdomarna i bandet har samma inställning är ju helt underbart. Att det blir massor med goofar o kalkoner på gitarren så man får ta om hundra ggr gör kanske inte så mycket...
Att jag själv lägger gitarr flera ggr tycker jag inte tillför ett skit, tvärtom sabbar det helheten. Att lägga sången efteråt tycker jag är bra, men att spela solon efteråt är inget jag gillar. Även om det funkar det med. På såna inspelningar hörs det att basist o trummis inte har en susning om hur leadinstrumenten kommer att låta, de sitter bara och tänker på att spela så tigth som möjligt, tji spelglädje.

Jag: gitarr & sång
Tompa Persson: Trummor
Ted Hammarlund: Bas

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-och-hammarlund

130
Demolåtar / Helgdagskväl i timmerkojan.
« skrivet: 28.10.2011, 14:04:38 »
Har börjat använda en ny channelstrip och undrar om ni tycker sångljudet duger? Micken är som vanligt en TLM102.
En annan, ganska stor förändring till det bättre är att jag skippat min Thomann micscreen. Jag började fundera om inte den gav ett konstigt ljud, och det gör den, alla de där skärmarna sabbar ljudet mer eller mindre. De dyrare SE Electronics är visst mkt bättre, men det sjuka är att man har skärmen för att slippa reflexer från väggarna, i stället får man närreeflexer från skärmen som höjer bas och släcker ut diskant. Idiotgrej jag och många med mig har gått på att det är bra att ha. Köp aldrig, eller släng den ni har.

Att jag sjungit in just denna gammellåt är för att jag ville ha en ny backtrack till den, att användas live. Så jag kommer inte att göra nåt mer åt "arret" på den här. På backtracken spar jag bara en ak gitarr o basen. Men kommentarer om sångljudet vore bra. Spelade in även den rena elgitarren via burken, den har färdiga presets för "Low male vocal", "Warm electric guitar" osv.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-helgdagskv-ll-i

131
Gjort om den här helt nytt. Jag sjunger o spelar två ak gitarrer, en telecaster, munspel och bas, Roger Jonsson spelar trummor med vispar.
Det är är bland det första jag spelar in med min skrytiga Universal Audio 610-mkll channelstrip. Har även ett par sE4400a mickar som jag kör i omniläget lite bredvid golvpuka o hängpuka, tycker omni är helt suveränt på så stora instrument som trummor, de låter ju åt alla häll, så varför då använda riktade mickar till OH?
WAV-fil:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20%C3%A5tta.wav

https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome-tonigth

132
Studio, produktion och övrigt / Spela in nylonsträngad gitarr?
« skrivet: 17.10.2011, 20:02:57 »
Elgitarr och westerngitarr brukar jag få till bra ljud på, har fina grejer, brukar spela in AK i stereo med TLM102 o en AE3000. Det är ganska enkelt. Men nylon... Jag har en Yamaha nylonare som låter så fint att det är den gitarr jag spelar mest på i soffan. Bytte strängar nyss på den o tänkte att det kan bättra upp ljudet. Men fan heller, när jag spelar in låter det så illa att det är nästan outhärdligt i lurarna. Skär jag enormt i eq låga midd o boostar högre upp blir det lite bättre, men det låter fan jämfört med hur den verkligen låter. Min Epiphone Jumbo stålsträngade låter bättre på inspelningen än in real och det med noll eq, med nylongitarren är det tvärtom.

Hilfe hilfe!  :(

133
Tjo.
Några av polarna får inte Soundcloud att ge ifrån sig ett ljud... För mig har det bara funkat direkt, och vilken spelare eller vad det är man behöver vet inte jag. Nån som har tips?

134
Demolåtar / Always on my mind
« skrivet: 14.10.2011, 01:17:02 »
En liten cover i stillsam version. Gjorde den i kväll när jag ledsnade på TVn o längtade efter frun som jobbade kväll.

http://soundcloud.com/user7908154/always-on-my-mind

135
Demolåtar / Håkan Nilsson "Viola" Varit på denna ånyo
« skrivet: 08.09.2011, 18:48:59 »
Viola text o musik Håkan Nilsson
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-viola-151101
Ja jag minns den dagen
när du mönstra på
Du bara stod på kajen
och lyste som en sol

Vi la till vid Gevalia
ini Gavleån
Knalla bort till Mc Donalds
jag var ett lyckligt barn

Sen for vi till Iggön
där vi törna in
Aldrig har jag sovit
så saligt skönt nån gång
Oooooo....

Timmar och minuter
sakta mak, sju knop
Att en sådan resa
måste ha ett slut

Nu är du borta Viola
allting blev förstört
Får jag nånsin leva
så intensivt igen?

Allt jag har är ett kort
på dig ini min båt
Med rufsigt hår i profil
och glittrigt hav bakom
Oooooo....

Solo

Nu är du borta Viola
allting blev förstört
Får jag nånsin leva
så intensivt igen?

Och allt jag har är ett kort
på dig ini min båt
Med rufsigt hår i profil
och glittrigt hav bakom
Ooooooo....

Ja jag minns den dagen
när du mönstra av
Alla våra resor
måste ha ett slut

Ja jag minns den dagen
när du mönstar på
Havet var en spegel
i livets illusion

Håkan Nilsson: Sång, elgitarr, akustisk gitarr, bas och munspel.
Tomas Persson: Trummor.

Ny sång o elgitarrer.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-viola-151101

136
I denna artikel om Glyn Johns recording
http://www.drummblog...hone-Setup.aspx
Står det, mellan micplacerings-skissen och bilderna på trummorna att man alltid ska placera rumsmickarna i steg på tre fot (min översättning) för att undvika fasfel.

"Finally, our room mic, a Behringer C-1 condenser, is positioned six feet from the kit, directly in front of the kick drum. I was talking with someone with an engineer background at a gig a couple of months ago and he said you should always position room mics in factors of three feet to avoid phasing problems. I don't know how accurate that is as I haven't found that information anywhere else, but I can say we haven't had any phasing problems during our recording as of yet. So, that seems to be working well for us."


Tre fot är 91,44 cm... Nån som kan bekräfta det här? Det är nog viktigare än man tror det här. Att få ett kanon virvelljud när man lyssnar på enbart virveln är inte så svårt, det är när även OH osv är med det alltid blir mer eller mindre konstigt virvelljud. Om jag lyssnar på virveln och mina Glyn Johns OH är det ganska solklart att virveln låter bäst om jag fasvänder virvelmicken. men om jag lyssnar på enbart virveln och baskaggemicken samtidigt är det inte lika solklart att virveln låter bäst fasvänd. Det tror jag beror på att kaggemicken sitter närmare virveln än OH gör. Nästa inspelning ska jag testa att sätta kaggemicken så den kommer lite längre från virveln än som den suttit sista gångerna. Nu har vi ett litet hål i frontskinnet ungf kl halv fem, skulle man vrida skinnet medurs ett kvarts varv skulle hålet komma en bit längre från virveln än nu, men ändå hamna likadant inne i kaggen, alldeles innanför frontskinnet, där har vi fått bäst ljud hittills.
Det här också anledningen till att jag funderar på att spela in kaggen utan frontskinn, då blir det ju ganska enkelt att hitta en punkt där kaggemicken hamnar på samma avstånd från virveln som OH. Fast så fort man kommer utanför kaggen brukar botten försvinna...


En till fundering ang rumsmickar och trefotsprincipen: I steg om tre fot från vaddå? Det blir ju helt olika om man tänker på kaggen eller virveln. Det är kanske från virveln man ska mäta ändå, det är ju den som är så känslig för fasfel. Kunde man få både OH och kagge 91,44 cm från virveln, sen tredubbla avståndet till nio fot till en eller två rumsmickar så kanske det skulle bli grymt bra.
Jag tror jag läst det här om tre fot mellan mickar förut, men det skulle vara fint att få bekräftat. Det kanske inte finns nån sanning alls i det...

Jag antar att en del tycker att man helt enkelt ska lyssna sig fram och flytta mickarna, men jag tror säkert det finns ett teoretiskt avstånd som är det rätta. Tänk er att ni spelar in tex en sångröst med två mickar ganska nära, på exakt samma avstånd. då låter det bra. Men så fort man börjar flytta den ena micken längre bort från rösten blir det mer och mer fasfel. När man flyttat den till en viss punkt låter det bra igen om man fasvänder den ena micken. Flyttar man tillbaka micken till ett tredje avstånd, mitt emellan det första och andra stället man testade på, då går det inte att få bort fasfelet med att fasvända. Det kommer att låta annorlunda, men inte bra. Det måste helt enkelt finnas ett avstånd som är det optimala, beroende på hur fort ljud fortplantar sig i luft.... Vilket är detta avstånd? I Glyn Johns-beskrivningarna finns det lite olika bud på vad som är bäst...

137
Demolåtar / Maskrosfrön
« skrivet: 16.08.2011, 19:31:47 »
Maskrosfrön. Text o musik: Håkan Nilsson.

Jag har ofta tänkt på dig
vad du gör och vart du är nu
Lever du på vår gröna jord, eller är du i himmelen?

Nu är det så länge sen
den du var finns knappast kvar nu
Sånt som händer, sånt som blir
hur och varför vet inte jag

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

Klockan tickar, jorden snor
minnen bleknar bort med tiden
Själen din den flög sin kos
men jag minns dig ändå som du var

Maskrosfrön med vinden far
kan inte styra själv
Blommar upp en kort sekund
eller i en evighet

(samt lite repriser)

Har pysslat med den här idag, första gången sen i vintras. Tycker jag fått till bta ak gitarrer med en Audio Technica AE3000. Men om bas, mid o topp är lagom vete f-n.

Nu postar jag den här som en ny låt fast jag tror jag haft den ute förr. Men när jag går in på min sida där det står vilka låtar jag harr laddat in här så finns den inte med alls. Har varit med om samma sak förr. Finns låtarna på mer än ett ställe?

138
Jag vill sätta en equalizer enbart på monitorerna för att justera eq-kurvan. Som det är nu ger monitorerna för mycket av sångregistret, och för lite cymbalklirr. Mixar jag enbart med monitorerna blir ljudet tvärtom i normala anläggningar, sången blir för svag, och det blir för mycket vass topp på allt. Jag vill ratta om monitorerna så de låter lika som, eller får samma eq-kurva som lurarna, Audio Technica  ATH-M50.
Det finns väl två sätt, antingen skruva till det helt manuellt med tex en sån här:
http://www.thomann.de/se/dbx_231s.htm
Det kanske går lika bra med bara 2ggr15 band, det är ganska små justeringar jag vill göra.
Eller också skaffa nån grunka som har pink noise o mätmick, vad det är för grejer vet jag inte nåt exempel på. Behringer har väl gjort såna grunkor, men Behringer...?  :huh:

Att byta monitorer vill jag inte. En eq som med mätmick kan kompensera för bristerna i både monitorer och rumsakustik vore nåt. Om man sen kunde ratta till några olika eq-kurvor som kunde sparas i ett minne vore det bra. Så man kan knäppa över till en inställning som efterliknar tex en discoanläggning. Eller en liten batteriradio i köket.

Nån som fattar vad jag menar och kan ge förslag på eq?


139
Demolåtar / Skatön. Helt ny inspelning... Och mix nr 2...
« skrivet: 02.08.2011, 00:39:48 »
Skatön
Text Susanne Jansson, musik Håkan Nilsson.

Idag är det sommarens första dag
Sa vi där vi närma oss strand
Vinterns hårt knutna näve hade blivit för svag
Och där låg våren som i en öppen hand

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar
På vattnet låg isflak som vintern glömt kvar
Visst finns det väl frid i trolska små sjöar
Men var min längtan en fråga
Blev havet dess svar

På Skatön med dig i lä vid en sten
Den stunden i hjärt
Havet låg öppet, och vinden var len
Var jag vaken i en dröm som jag drömt?

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...

Blev så lycklig vid ljudet av vågskvalp mot strand
Hur ska jag förklara för dig
Men så insåg jag plötsligt när du tog mig i famn
Att du kände det samma som mig

Jag lyfte min blick mot horisont och mot öar...

140
Segla bort
text o musik: Håkan Nilsson

Segla bort till ett land nånstans
Över haven och bortom berg
Någon värld som har bättre väder
Till en strand med en skyddad hamn
Segla bort
Segla bort

Vandra bort och hitta ljuset
Bort från mörker och jävlighet
Finna vägen ut ur det gråa
Leve livet efter det här

Tag mig med det är dags att åka
Tåget kommer snart in till stationen
Ingen väska behövs dit jag ska
Hoppa på nu så vill jag fara
Bort

Flyga bort lämna allt bakom om mig
Hitta nånting bortom molnen
Blommor dofter, fantastiska färger
Kärlek evig, utan slut
Segla bort

Ta mig med, det är tid för avgång
Droskan väntar här utanför
Mana på kusk, himlen väntar
Kasta loss nu så vill jag segla
Bort.

Släpp mig fri, jag vill hissa segel
Båten ligger här ute på svaj
Slöra bort till paradisen
Skota hem nu så vill jag segla
Bort
Bort
Solon

Slack i skoten, nu vill jag länsa
Hav och himmel
Mot horisonten!
Blåa färger och vidöppna sinnen
Evig kärlek, nu vill jag segla bort
Bort
Bort
Bort

Håkan Nilsson: Sång, gitarrer, munspel o ljudteknik
Tomas Persson: Trummor
Ted Hammarlund: Basgitarr
Inspelat i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden. Mixat o mastrat analogt genom en Studer B67 rullbandspelare

Sidor: 1 2 3 4 5 6