Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Guybrush skrivet 17.04.2007, 17:28:59
-
Goddagens,
Jag försöker komma på hur man får modhjulet att styra volymen för ett instrument i Kontakt 2. Det borde väl vara en barnlek att fixa? Har samplat ett dragspel och det låter lite stelt och orealistiskt när det är samma volym (dvs lufttryck) hela tiden.
-
I Kontakt, under fliken "Auto" i Browsern hittar du en lista med MIDI CC-nummer. Där kan du se vilket CC-nummer som modhjulet använder genom att det är en liten blixt bredvid CC-numret när du rör på modhjulet.
Dra CC-numret till "Volume" i Group Insert FX (gröna modulen).
Klart!
Du kan dra det till fler kontroller om du vill, t ex CutOff för ett filter om du vill göra det ännu mer realistiskt.
-
Tusen tack. :) Alltid undrat hur man assignar midi cc.
-
Så lite så. Jag tror till och med det står i överkanten av Auto-fliken att man kan dra&droppa.
Det är ju så det flesta funktioner hanteras i Kontakt 2 ...
-
Automation utan midi keyboard då? Om jag vill automatisera TUNINGEN...
-
Likadant, i Kontakt, med den skillnaden att du väljer cc# själv.
Sen beror det på vilket sequenserprogram du kör, det är. I Cubase öppnar du en "controller lane", väljer parameter (eller CC#) och ritar.
Det finns ett standard-cc# för modwheel, vill jag minnas. Men jag minns inte vilket det är. Kolla i din sequenser om det står nåt där. I Cubase finns det angivet i klartext när man väljer parameter/cc# i en controller lane.
-
Jag använder FL...