Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: scorpions91 skrivet 22.07.2010, 19:01:21
-
Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Jag spelar in alla instrument och sång genom mono just nu. När jag skapar ett stereo spår så hör man bara instrumentet i vänstra hörluren(?). Vet ni vad jag gör för fel? :wacko:
-
Varför försöker du göra ett stereospår av ett monospår? Finns ingen anledning. Det är få instrument som ska vara stereo. Om du gör allt i stereo så låter allt stort och brett och det blir det bara pannkaka av.
-
Varför försöker du göra ett stereospår av ett monospår? Finns ingen anledning. Det är få instrument som ska vara stereo. Om du gör allt i stereo så låter allt stort och brett och det blir det bara pannkaka av.
Okej men ska alla instrument vara mono? :wacko:
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
Normalt sett mono. Däremot brukar det bli fett om man spelar in två gitarrspår och panorerar ut dom en bit åt varsitt håll.
Vi de tillfällen en gitarr är i stereo är ju i fall du har effekter som kräver det, tex. delay som studsar mellan höger och vänster. Flanger är i bland i stereo, etc...
-
Och vissa send-effekter lägger utsignalen från ett monospår i stereo.
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr. http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr. http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#
Jag satt och tittade på den här videon till frukost men för att inte somna fick jag snabbspola massor av gånger. Jag antar att det här med mikrofonplaceringen framför högtalarkonen är viktigt jag men har svårt att förstå att det är så viktigt som det låter då han presenterar det. Tycker inte nyansskillnaderna är så stora vid olika mikrofonpositioner. Men å andra sidan, eftersom jag inte spelar sån här musik ska jag kanske inte uttala mig. Ändå gör jag det då jag säger att jag tyckte det lät skit. Jag menar, jag såg massor av mikpositioner och kombinatoner och fick lyssna alldeles för länge på varje trota att skillnaden i ljud knappast var milsvid. För mig (som amatör eller lite mer än amatör) som ska spela in egen musik skulle det vara döden för min inspiration att gräva ner mig i detaljerna på den här punkten. Fram med en dynamisk mikrofon, placera nånstans framför högtalarkonen, lyssna i slutna lurar flytta runt miken lite och hitta en sweet spot, that's it. Fixa efteråt, om nödvändigt, med eq då gitarren hörs tillsammans med övriga instrument i mixen.
Jag upplevde all denna sega sakkunskap och allvar i rösten på presentatören en aning skitnödig...
Oj vad jag stack ut hakan... :unsure:
Hoppas det blir liv i luckan om fler tycker jag har fel. B)
-
Du kanske ska sluta och titta på saker till frukost. :P Och att flytta micarna tills man får fram det ljud man vill ha är a och o vid inspelning. Finns flertal skivor där man knappt använt EQ överhuvudtaget och bara flyttat micarna för att få fram det ljud man vill ha. Allt för att underlätta mixningen. Ju mindre man behöver göra vid mixningen desto bättre. Men det här med att flytta micarna för att få fram ljudet man är ute efter gäller ju inte bara gura. Vissa kan hålla på några dagar bara för att få fram ljudet som de vill ha till trummor. Angående EQ så är det inget mirakelverktyg. Den är inte till för att rädda något mediokert. Skit in=skit ut. Tror nog bara du ville ha något att klaga på för att du måste gå till ditt tråkiga jobb. :D
-
Du kanske ska sluta och titta på saker till frukost. :P Och att flytta micarna tills man får fram det ljud man vill ha är a och o vid inspelning. Finns flertal skivor där man knappt använt EQ överhuvudtaget och bara flyttat micarna för att få fram det ljud man vill ha. Allt för att underlätta mixningen. Ju mindre man behöver göra vid mixningen desto bättre. Men det här med att flytta micarna för att få fram ljudet man är ute efter gäller ju inte bara gura. Vissa kan hålla på några dagar bara för att få fram ljudet som de vill ha till trummor. Angående EQ så är det inget mirakelverktyg. Den är inte till för att rädda något mediokert. Skit in=skit ut. Tror nog bara du ville ha något att klaga på för att du måste gå till ditt tråkiga jobb. :D
> måste gå till ditt tråkiga jobb
Säkert är det så. ;)
Du kan mer än jag avseende inspelningar så det är utifrån min bakgrund och förmodligen scorpions91:s bakgrund som jag svarar. Jag tänker på nivåanpassningen på svaren i tråden. Som nybörjare eller nästan nybörjare längtar jag efter att inspirationen ska flöda och då är den här typen av information en fet bromskloss för mig.
Men jag kan har fel avseende nivåanpassningen på svar till scorpions91.
-
Det beror på vad det är för instrument.
Använder du en mikrofon, så ska det vara i mono. Är det leslie till en Hammondorgel, så kör man diskanten i stereo (alltså med två mickar) för att få in svepandet. Spelar man in en extern synt som har stereoutgång, så kör man normalt i stereo.
Den slutliga stereobilden skapar du sedan vid mix genom att panorera de olika instrumenten och genom att skapa rum med hjälp av reverb och/eller delay.
Okej men gitarrer då?
Gissar att du spelar metal om jag inte minns fel? :unsure: Om i såna fall kan du ju kolla den här videon angående inspelning av metalgitarr. http://video.google.com/videoplay?docid=3176975091479283638#
Nja inte metal. Mycket akustisk gitarr. Men det händer att man gör någon rocklåt eller dylikt. :)
-
Jaha okej då har jag blandat ihop dig med någon annan. Inte så lätt hålla reda på allt. :P Jo visst kan man spela in akustisk gura i stereo också. Det händer. Prova dig fram till vad som låter bäst för hela mixen och inte enbart ett enskilt instrument. Det är som sagt var lätt att hänga upp sig på det senare. Det är väl ett misstag vi alla har gjort.
-
...men oftast gäller följande:
1 mikrofon = mono
2 mikrofoner på samma ljudkälla = stereo
Ja - visst finns det undantag, som t ex virveltrumma med en över- och en under-mick, där det är lämpligare att spela in de två mickarna på två monospår istället för ett stereospår, men ändå... ;)
-
En ensam akustisk gitarr tycker jag blir mycket snyggare om man spelar in den i stereo. Jag brukar tom ta tre mickar, en mono vid 12:te bandet så där snett mot ljudhålet som de flesta gör, sen ett stereopar lite längre ifrån. Alltså, alla mickarna är i sig mono, men i mixen panorerar jag ut de två sistnämnda helt åt sidorna. Eller nästan helt
Lägger man flera gitarrer ihop med trummor, bas, osv så är det oftast ingen vits med stereo, man panorerar gitarrerna ut åt sidorna bara.
-
Precis. Med en ensam akustisk gitarr blir det klart bättre med den i stereo eftersom det är så litet annat i mixen och den behöver fyllas ut. Snarare nackdel ha den i mono då. Har laddat ned en del gratismixar som finns på nätet och många band gör misstaget att göra allt i stereo. Många som inte verkar veta grunderna ens för att det ska bli en bra mix. Med allt i stereo går det inte göra så mycket vettigt av det hela. Men uppenbarligen tror de det motsatta.
-
En sak att tänka på om man avståndsmickar, är att rummet spelar in i högre grad. Har man kass akustik i rummet, så är det lämpligast att hålla sig enbart till närmickning, men med ett rum som låter bra, så kan det bli mycket bra resultat om man kombinerar när- och avståndsmickning. Se bara till att kolla fasfelen, så att de inte hamnar vid fundamentala frekvenser...
-
Jag kör allt i stereo vi lever väl inte på 1962 års nivå eller hur . det gäller att utnyttja de moderna tekniker som finns.
-
Att tekniken har gått fram innebär inte att att sättet man spelar in på har förändrats nämnvärt. Fläsk på fläsk blir inget vidare. Stora ljud blir bara stora om det finns smalare ljud.
-
Precis! En ljudkälla som är en punkt i verkligheten, mår ofta bäst av att få fortsätta vara en punkt i mixen också. Möjligheten till panoreringar som kan göra ljudbilden mer intressant, försvinner också helt eller delvis om allting körs som stereospår. Ljudbilden blir mättad mycket snabbare om allt körs som stereo - och man kan få svårare att plocka in det man vill ha med och ändå få helheten att låta bra.
-
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
-
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.
-
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.
Kan man panna monospår - det hade jag inte en aning om för det har jag aldrig försökt nångång. I alla fall det är ju inte fel att ha stereo redan från början både vad gäller sång eller t.ex. aukustisk gitarr - jag gissar att det vid mono inte går att göra det man ev. vill vad beträffar panorering men jag kanske har fel?
-
Med en inspelad stereokanal kan du ju göra precis vad du vill lägga över hela spektrat lägga 40-60 eller helt enkelt plotta den 80 till höger nema problema. Har du bara en mono så är du begränsad redan från början. Fram för mer stereo åt folket.
En kanal med en mik inspelad på ett stereospår tar bara mer megabyte. Hur kan du vara begränsad av att spela in tex. sång i mono? Du kan panorera monospår också.
Kan man panna monospår - det hade jag inte en aning om för det har jag aldrig försökt nångång. I alla fall det är ju inte fel att ha stereo redan från början både vad gäller sång eller t.ex. aukustisk gitarr - jag gissar att det vid mono inte går att göra det man ev. vill vad beträffar panorering men jag kanske har fel?
Jo för tusan. Spela in sång i mono och panorera. Inga problem alls. Sen är det rätt nice att har ett gruppspår för sången som är i stereo dit man adresserar alla monospåren. Där kan du lägga effekter i stereo om du önskar. Tex delay som studsar mellan höger och vänster. En annan fördel att jobba så är att du kan höja och sänka hela sångpaketet med en regel och behandla alla spår med gemensamma effekter fast på en kanal = resurseffektivt.
:)
-
Jo jag kör med gruppspår speciellt på körer men jag kan inte inse varför ursprungsspåret ska vara mono det verkar heltokigt - jag ser ingen som helst fördel med det eller fattar jag trögt?
-
Jo jag kör med gruppspår speciellt på körer men jag kan inte inse varför ursprungsspåret ska vara mono det verkar heltokigt - jag ser ingen som helst fördel med det eller fattar jag trögt?
Du panorerar ju monospåret i stereobilden. Spelar du in en monokälla i stereo blir det två identiska spår. Ett för mycket som bara tar plats i onödan.
-
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
-
Ett stereoljud som tar för mycket plats är det mycket svårt att göra något vettigt åt. Men ett monospår som man vill feta till är lättare med hjälp av bl akompressor, delay å reverb. Jag är säker på, Eko, att spår på kommersiella låtar som du trodde var stereo är faktiskt monospår.
-
Ett stereoljud som tar för mycket plats är det mycket svårt att göra något vettigt åt. Men ett monospår som man vill feta till är lättare med hjälp av bl akompressor, delay å reverb. Jag är säker på, Eko, att spår på kommersiella låtar som du trodde var stereo är faktiskt monospår.
Jag har sett en informationsvideo för Cubase5 där man hyggligt presenterar hur man från början aktivt väljer att lägga upp input och output, så att man sen kan välja om man ska spela in i stereo eller mono. Spelar man in mono i mono sparar man en hel del hårddiskutrymme som kan behövas till annat skräp.
Fler monospår till folket! B)
-
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
-
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.
Jag minns att jag stod utanför en båttillbehörsbutik en solig dag i juni då vi snackade i telefon och jag frågade om det här, eftersom jag inte förstod hur man kunde lägga in send-effekter.
Kanske finns det förklarat i "6-Mixing-And-Effects-avsnittet"?
-
Totalt värdelöst att göra stereo av något som är inspelat i mono, om man inte tillför information på något sätt, tex via en effekt som skapar två olika kanalers ljud.
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Man skickar send från monospåret, och pluggen gör om return till stereoljud i delaypluggen. Så man använder ett monospår för tex gitarr, och får tillbaks stereospår.
Sen som maxb säger så spar man CPU om man har ett delay och ett reverb man sänder till, istället för att använda inserts på varje kanal.
Å andra sidan så vill man ju ibland kunna ändra på varje reverb/delay separat om man nu inte använder reverbet för att få ett naturligt rum. Baskaggereverb måste man alltid skriva massvis på ;) :-)
-
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.
Som jag sa tidgare i tråden ja.
:)
-
Exakt om man vill lägga ett stereodelay så måste man ha ett stereospår annars funkar det väl inte?
Om du skapar ett Effect FX track (stereo bör det väl bli?) och bussar monosignalens "out" till det FX-tracket så lägger du stereodelayet där på det FX-tracket. Då vinner du dessutom processorkraft i och med att du lägger effekten på "send" istället för "insert" (går ju att styra fler monokanaler till samma effekts utnyttjande av processorkraft.
Som jag sa tidgare i tråden ja. :)
Sen är det rätt nice att har ett gruppspår för sången som är i stereo dit man adresserar alla monospåren. Där kan du lägga effekter i stereo om du önskar. Tex delay som studsar mellan höger och vänster. En annan fördel att jobba så är att du kan höja och sänka hela sångpaketet med en regel och behandla alla spår med gemensamma effekter fast på en kanal = resurseffektivt.
Ja du gjorde ju det, så nu har vi båda bjudit Eko på ett varsitt resurssnålt stereo-eko... :unsure: :P
Nu kommer han alltid att göra så här! B)
-
Jag spelar alltid in i stereo, även inspelningar via mikrofon.
Ska testa nästa låt att göra mikrofoninspelningarna i mono och se om det blir lättare att få till en bra mix!
Jag brukar iofs inte använda så många spår, som mest tror jag att jag varit uppe i 18, men oftast stannar det på 10-12.
Använder inte gruppspår heller faktiskt, men borde naturligtvis göra det på t.ex körer.
Har med tiden insett att jag har en hel del att lära om inspelningsteknik och mixning! :)
-
Om du vill lära dig mer om mixning så kolla internal mixing. https://askvideo.com/product_info.php?products_id=194 Lärde mig en hel del nyttigt där.
-
Om du vill lära dig mer om mixning så kolla internal mixing. https://askvideo.com/product_info.php?products_id=194 Lärde mig en hel del nyttigt där.
Tack för tipset!
/Asti