Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: flintan skrivet 05.12.2009, 19:42:19

Titel: Uppställning för bra ljud i replokal
Skrivet av: flintan skrivet 05.12.2009, 19:42:19
Tycker det är svårt att få en bra balans så att alla hör varandra bra i replokalssammanhang. Nivåer handlar ju mycket om att spela dynamiskt men vad gäller riktning på ljudet tycker jag det är svårt att få en bra spridning. Om man inte mickar allt och har PA + monitorer då.. Hur brukar ni tänka?
Titel: SV: Uppställning för bra ljud i replokal
Skrivet av: adrumdrum skrivet 05.12.2009, 20:12:11
placera förstäkarna så nära trummorna som möjligt, typ trummorna i mitten och förstäkarna riktade mot trummorna. sedan är det ju bara att man står nära det man vill höra. att allt spelar åtsamma håll typ scen placering brukar vara sämre.
Titel: SV: Uppställning för bra ljud i replokal
Skrivet av: freddy skrivet 05.12.2009, 20:59:17
Jag är dålig på detta. Vi har verkligen inte bra ljud i replokalen, men det låter typ... mycket? :D

Beror väl lite på instrumentuppsättning med.

Vi repade en gång nu under hösten och insåg att vi inte längre hörde baskaggen, och vår trummis slår inte direkt löst, snarare tvärtom. Först bad vi honom slå hårdare, sen sänkte vi volymen på stärkarna :)

Men jag tycker det är ett allmänt fenomen att ljudnivån hela tiden går upp med tiden?
Titel: SV: Uppställning för bra ljud i replokal
Skrivet av: badlands skrivet 05.12.2009, 22:09:36
Ett kärt problem som jag inte har någon lösning på....
Vi repar ganska högt och allt hörs till och med sången...
Visserligne har vi riktat stärkarna mor trummisen och sen PA:ts högtalare mot oss andra.
Vi kan höra sånegn bar oc hkänner att det vi gör i repan hörs, dvs. alla hör vad den andra gör.
Kanske inte någon direkt vägledning för andra utan mera vad vi gör i bandet..   
Titel: SV: Uppställning för bra ljud i replokal
Skrivet av: flintan skrivet 06.12.2009, 04:27:55
sedan är det ju bara att man står nära det man vill höra

Kärnan av problemet. Man hör oftast bara (eller i bästa fall mest av) det som finns närmast, men om man nu vill, vilket man gör, att alla ska höra alla så är det i princip omöjligt enligt mina erfarenheter hittills om man inte mickar precis allt och kör ut i monitorer/PA alternativt kör akustiskt med få instrument.

Vi är dessutom 4-5 olika band som delar replokal och har sättningar med allt från det vanliga sång, trummor, bas, piano, elgitarr, acke till diverse blås och stråkkvartett..i olika kombinationer.

Det här med att volymen blir allt starkare under ett rep beror på att många musiker är rätt hänsynslösa och bara spelar för sin egen skull snarare än att lyssna in de andra i bandet och anpassa spel och dynamik efter vad de andra gör. Men det är såklart olika beroende på genre också, viss musik ska ju vara mer jämntjock, men jag tycker ändå att det mesta mår bra av lite mer luft och dynamik i spelet.

Det är väl speciellt gitarrförstärkarna som är svåra att få en bra balans och spridning på tycker jag. Jättestarkt för de som står framför on axis och inget alls för de som står lite bredvid. Och alla kan ju rimligtvis inte stå på en linje framför stärkarna..