36
Medlemmar / SV: Hej Hej!
« skrivet: 18.06.2007, 00:11:59 »
Välkommen hit!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
eq är väl som alla andra kryddor sist och slutligen, appliceras beroende på de andra råvarorna och beroende på målgruppen (genren).
Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.Eller så lite som möjligt - beroende på hur man jobbar.
en grejja jag hört som jag lägger under facket myter är att piano & akustisk gitarr
ligger i samma frekvenser & därför inte går ihop!
så kan man väll inte tänka,om gitarren ligger i de nedre registren & pianot på de höga
inte tror jag de krockar mer en några andra instrument som ligger i samma tonhöjd
Rätt mycket har hänt med samplade instrument sen 80-talet
Kan det verkligen vara så
För att bli lite internationell...:
http://www.zonicweb.net/badalbmcvrs/index.htm
För att bli lite internationell...:
http://www.zonicweb.net/badalbmcvrs/index.htm
Det värsta av alla kan jag tyvärr inte lägga upp, det följer inte riktigt policy om god smak och snusk och sånt... men om ni verkligen vill se det så säg till!
att använda EQ eller inte är ju helt subjektivt !!!Jag skulle nog rekommendera att inte använda någon eq om man vill att det ska låta eq:at.
själv är jag ju som tidigare nämnt väldigt snål ,men vill man ha ett väldigt EQ:at ljud, så tycker jag man definitivt ska använda EQ!!!!
Nej, din gate måste understöda triggning via MIDI.Ah!
Fins det någon gratis MIDIgate som du ver sådär på raka armen?
Precis. Du lägger Gaten på audiospåret som vanligt, sen skickar du valfritt midispår som styrning till den.
En gratisvariant är Advanced MIDI Gate av Oli Larkin.
Edit: Haha... du hann före själv
Edit2: I Cubase finns en riktigt trevlig MIDIGate... men du kör väl Live va?
Jag var på studiebesök Rub a dubb studio som ligger på söder i stockholm med skolan förra veckan. Tom, som äger studion förespråkade eq som jag aldrig tidigare hört. Han använde väldigt sällan kompressorer utan eq:ade helt enormt istället. Hans mixar var också helt stört bra pga av att han verkligen gav varje instrument sin del av mixen. Så eq är helt enkelt ett mycket bra redskap för att få en välljudande mix. Om man bara lär sig att eq:a så behöver man inte kunna mycket mera. Han påpekade också att man inte ska vara rädd för att blöta ned en mix. Han hade stora rum på väldigt mycket av hans låtar, och han menade att om man blötar ned en mix väldigt mycket så blir den nästan torr till slut. Han jobbade även med flera reverb för att få fram rum i rummen etc. Sen kan jag bra tillälga lite sådär offtopic att han han använde två stycken ombygga Neumann U47:er som överhäng till trumsettet. Och han använde kondingar på alla pukor plus virvel och en 421:a på baskaggen. Han gör mest reggae och han poängterade då att basen ska ligga under baskaggen och därför använde han en 421:a för att de inte skulle krocka. Det var grymt trumsound!
Men som sagt, eq är alltså något man bör försöka lära sig använda så mycket som möjligt.