Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Rattlesnake

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 67
36
Demolåtar / SV: Alatar - The Frozen Shore (Rattlesnake Cover)
« skrivet: 05.01.2014, 02:44:16 »
Oj,
vad häftigt att höra den så här, på riktigt piano, spelad av en riktig pianist. Jag fuskade ju rätt bra när jag gjorde min version, spelade inte vänsterhandens ackord samtidigt som melodin då jag inte klarade det, och rättade och slipade snubblingar rätt duktigt. Kollade inte ens om fingrarna räckte till att spela alla toner samtidigt. Men du fixar ju det.  :D
Jag tycker din version är jättebra. Lite hårdare anslag än min men inte för hårt. (Det är ju jättesvårt att spela med jättemjukt anslag på ett riktigt piano med dess trögare mekanik, man missar ju lätt tonen helt då...)

Tempot lite lägre och kanske ännu mer flytande till en början, några drillar har du lagt till som kryddar din anrättning, och mittenpartiet i friare i takten. Jag tror jag spelade det i endast 6/4. Men inte fel, bara annorlunda. Ditt slut är betydligt mer känslosammare än mitt.

Återigen, en sån häftig känsla att få uppleva melodin tolkad av en annan musiker! Så kul!  :wub:
Tack Alatar.

37
Hm, det här var konstigt. Versionen i trådhuvudet låter mycket bättre än den på Soundcloud. Den sistnämnda låter som det ligger en kudde över.

Du får vara lite tydligare med att namnge de olika mixarna. Är det samma mix som ligger i spelaren som på Soundcloud? I så fall, har du tankat upp en mp3:a där? Soundcloud likväl som youtube komprimerar väl allting en gång till skulle jag tro så det skulle kunna förklara degenereringen.

38
Demolåtar / SV: ola : trap
« skrivet: 22.12.2013, 01:50:18 »
Coolt. Tungt med nedstämt.  B)
Litet snubbel på riden vid 223s?

39
Färdiga produktioner / SV: Asti feat Wernborg - Nu (klar?)
« skrivet: 22.12.2013, 01:42:19 »
Mixen låter kanon men tycker arret är en bit ifrån färdigt. Trummorna markerar inte rytmen - baskaggen är lite för energisk och ligger och sprattlar utanpå resten.

Gillar Wernis solo skarpt, men tonerna vid 162s tycker jag skär sig för mycket.

Stråkarna åt vänster låter inte roligt. Inte realistiska, inte charmigt dåliga som i en mellotron utan sådär mitt emellan. Stråkmaskin. Mitt tips är att försöka arra de realistiskt eller byta ljud till mellotron eller orgel.

Snygga och roliga harmonier med dimackord.

Förutom att du har gjort enorma framsteg med låtskapande de senaste åren så låter framför allt din sång mycket klarare nu än förut.

40
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 18.12.2013, 23:47:08 »
Den är riktigt mysig nu. Har du ändrat i harmonierna? De är väldigt intressanta i alla fall, och mellanpartiet fungerar fint  :)
Cellon som smyger sig in till höger är klockren, mysmys, ev kunde du automatisera panoreringen på den så att den kryper lite närmre mitten eftersom  ;)
Hej Plinka, kul att du tycker den blev bättre. Nej ,jag har inte ändrat i harmonierna. Cellon gör kanske en treklang till fyrklang på något ställe, men i övrigt är det nog precis samma stycke. Det kanske låter "mer rätt" ju fler gånger man lyssnar på det?  :)

Jo du har nog rätt att durklangen gör att det sticker ut lite - jag har vant mig vid dom - blev väl bara så överraskad förstagången. Mycket bättre/softare anslag nu - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.
Än mer njutbar nu alltså :D

Tack Eddi, kul att du också uppskattar det än mer.  :)
Psst, jag håller med dig - cellister ska inte hålla på och springa omkring som om det vore nån jäkla circus!  ;)

... - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.


Vem har bestämt att cellisten ska sitta till höger?

Jag!  :D
Det finns faktiskt en anledning till panoreringen. Pianot är inspelat i pianistens perspektiv, med bastonerna åt vänster. Tyckte det blev bättre balanserat att lägga cellon åt motsatt håll.  :)

börjar lite trevande saknar lite sustain pedal. men tar sig i mitten o blir riktigt intressant
gott jobbat

Tony
Hej Tony,
Tack för lyssning och kommentar! Har faktiskt skalat bort en del sustainpedal då några (och även jag) tyckte att det var lite för mycket av den på första versionen jag lade upp. Jag älskar sustainpedalljudet, men vet också att det blir väldigt lätt tröttsamt för öronen när alltför många ackord flyter i varandra.

Det har gått en månad, det är december, inte så kallt, ingen snö här i Skåne, bäva månne den dag när feelingen från detta pianostycke slår in!
Moll till dur, och dur till moll - det är livet i ett nötskal! Fint spelat Roger!
Tack Tokai,
Jag tycker det är roligt och spännande att leka i gränslandet mellan dur och moll, vilket jag för första gången blev medveten om genom baksidestexten på Jan Johanssons klassiska skiva "Jazz på svenska". Och så ger det den där melankoliska känslan som så bra beskriver november... I december ska allt vara glada polskor och mazurkor och allt är förstört!  :angry: :D

41
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 14.12.2013, 11:30:14 »
Åh vilka sköna och skumma harmonier, älskar sådant, härlig stämmning och ljud.. :wub:

Visst är det kul när man hittar klanger som är skumma men som passar i sammanhanget?  :D
Kul att du gillart. Tack för lyssning och kommentar.

Mycket njutbart, visst får man novembervintervibbar. Fint ljud på nya instrumentet.  :)
/Roffe H

Tack Roffe, kul att höra! Angående cellon så är det bästa att den är alldeles gratis och mycket spelbar i och med vibration kommer efter ett tag. Dessutom är den fint programmerad så legatotonerna snyggt binds samman. Tack för lyssning och kommentar.

42
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 12.12.2013, 08:22:09 »
Ny version i trådhuvudet!

*Minskad MIDI-dynamik
*Minskade anslagsnivåer
*Mer parallellkompression
*Ny cello (Pocket Blakus)

43
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 12.12.2013, 08:16:15 »
Snyggt och snyggt ljud på pianot.
Bra feeling!
Tack så väldans.   :)

Härligt stycke detta :D riktigt fint och jag gillar ackord färgningarna som du gör :)
Skulle önska du blötte ner pianot lite med nått reverb :)
Testa lägg över nått stråk kanske?
Kommer bli kanon det här.
Tack!
satt i går kväll och gjorde en ny version. Inte mer reverb, men med mjukare anslag och lite mer parallellkompression som lyfter fram både närhet och ambiens, tycker jag. Och så har jag testat att lägga på cello på slutet. Hoppas det funkar!

44
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 11.12.2013, 22:28:47 »
Interessant. Det hade jag inte tänkt på, den här jämnförelsen med en rock/pop låt.
Skulle du kunna skicka mig MIDI filen på den? Bara om du vill, alltså. Skulle vara intressant att testa att spela den själv. Och då är det lättare för mig med noter. Men jag vet heller inte, om jag kommer orka lära mig denna.

Visst kan jag göra det! Om du lyckas lära dig den så vill jag ju höra resultatet förstås.  :)
Har faktiskt funderat på att själv lära mig den.   :rolleyes:


Mysigt, du fångar verkligen den melankoliska novemberkänslan, framförallt i första partiet. I det hårdare mittenpartiet förlorade jag dock den känslan...jag lyssnade på den första versionen i trådhuvudet ;) Annars snyggt jobb!
Tack Plinka! Jag ska försöka göra en ännu mysigare mix, som jag hoppas du tycker bättre om, inkl mellanpartiet.  :)


45
Jepp, sången är hemma! Gillar förresten basen på denna, och jag tycker drivet funkar finfint i verserna!

Nu låter det nästan klart, utklingningen på slutet kunde kanske ha varit lite mer samordnad. En liten fade så.

46
Måste vara otroligt svårt att mixa den låten med så mycket som ska höras samtidigt. När man ser den ljudkorven blir man ju rädd att det ska låta klippt, men jag tycker inte det gör det. Tycker bara det låter riktigt imponerande fett & köttigt, vet hur svårt det är att få trummor att tappa trycket när de ska samsas med brötiga gitarrer, men dessa trummor går igenom. Gitarrer och sång med, även om sången kanske skulle vara en aning högre.

Vad är det du vill komma vidare med? Mix eller arr? Mixmässigt tycker jag du är hemma, men frågan är om du inte ska skala av några gitarrer på vissa ställen för att det ska trycka till där det verkligen behövs. Nu är det ju full spetta hela vägen och efter två minuter nånstans har man vant sig vid ljudmattan och då låter det inte lika köttigt längre.

47
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 11.12.2013, 00:41:35 »
Det är fint och en bra skildring av det du beskrev.


Tycker det är för bumligt spelat, skulle sänkt alla anslag 50% (bara för att testa), tycker inte det hårdhänta ens passar i partiet från 130 och framåt även om det hårda spelet absolut gör det partiet mer rättvisa.

Jättesnyggt i övrigt. Vad kör du med för piano?
Tack så mycket! Jag använder det bästa jag har, Sampletekks Black Grand (Ambient). Är väl inget värsting med round robins, men är med sina 24 anslagsnivåer betydligt bättre än de som följer med VSL SE, EWQLSO eller GPO's.

Håller på med en ny mix, att sänka anslagsstyrkan blir betydligt bättre på långsamt spel, men det blir skumt när man sänker för mycket. Vilken pianist klarar av att spela ppp med korta snabba noter? :) Kanske hittar en bra kompromiss till slut.


Låter fint det här. Men jag saknar lite grann "flowen". Har du någon form av noter till det?

Tack Alatar. Jag tyckte jag hade ett väldigt flow när jag "skrev", fast det är ju det jag inte gör. Jag spelar, gör om tills jag tycker de låter hyfsat. Editerar sedan råmaterialet tills jag blir nöjd, men skriver inte ner det i någon form. Pianorullen i Cubase blir noter för mig, där tittar jag efter mönster. Ibland hör man felaktigheter men kan inte sätta fingret på vad det är, då är den till stor hjälp.

Jag antar att du kanske inte riktigt hör logiken i det hela? Jag tänkte så här. Det är ett pianostycke, ingen text som ska berättas. Är det sång så blir ju de olika verserna variationerna som gör att man inte tröttnar så lätt. Instrumentalmusik "måste" man variera på annat sätt.

Först gjorde jag de delar som är fram till 2:00. Vers, vers, refräng, vers avslut. Blev för simpelt, så jag gjorde refrängen dubbel, andra svängen med motstämma och la till små variationer på verstemat. Blå noter i andra versen, stympad takt i tredje. Kom sen på att versen skulle upprepas i struttig version x 2, och för att knyta ihop det gjorde jag ett mellantema i annan tonart som övergår till ursprungstemat i rätt tonart. Sista versen är inte heller den identisk med någon av de föregående.
Låter kanske komplicerat, men det är ju liknande typ av tänk när man gör rock/pop. Fast då varierar man text och kanske instrument.

Långt svar på en kort fråga.  :)

48
Riktigt snyggt! Ja, det finns ju en bärande melodi som går att byta ut mot sång. Eller inte. Men om du gör det, låt den inte bli för smäktande, tycker jag. Fint spelat piano, låter inte som att du har fuskat vare sig med kvantiseringar eller spelat höger och vänster hand för sig. (Fråga inte hur jag hör det.  :rolleyes:)

49
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 08.12.2013, 23:30:03 »
Snyggt. Gillar lite brytningar över till dur någonstans. Försökte tänke lite kritiskt när jag lyssnade men det är så bra att man bara drömmer sig bort. Funkar som det är, eller som grund för fler instrument, men ändå känns det klart på detta vis.

hatten av för snyggt stycke.
Tack Emu! Utan brytningarna hade detta varit ett ganska ordinärt stycke, tror jag. Kul att det uppskattas, att det inte verkar "låta fel".  :)

Snyggt o fantasifullt verkligen..Men skulle få mer bärighet med fler instrument ..stråk av olika slag ,,Nu är du nog inte inne på den linjen men ett synthljud av nåt slag långt bak i rummet som bara finns där skulle va trevligt inslag Men det är nog inte din tanke med denna ..  :)

Jag tycker det är en bra idé faktiskt, men kanske innebär att pianot får spela lite mindre. Pads som tar över en del av ackordspelet, ihop med ett diskret eko på pianot så skulle det kunna ge en ganska annorlunda känsla. Man skulle kunna testa att göra en alternativ version!
Stort tack för lyssning och kommentar!

Ok ny trend på KR tydligen - vackert pianospel. Jag reagerade tvärtom och tyckte en del stora terser kunde varit små. Verkligen livekänsla med sustain o allt. Det hårda partiet kanske lite väl hårt och nånstans önskade jag att du skulle återkomma till första partiet.
Men riktigt bra detta - njutbart.

Hej Eddi,
Om jag tolkar dig rätt så ville du ha fler mollklanger? Jag tycker det är bra som det är.  :)
I version två (i soundcloudlänken) har jag mildrat anslagen. Var det den eller den i trådhuvudet du hade lyssnat på?
Det absolut sista partiet är faktiskt en repris av det första temat. Inte helt identiskt spelat, det skiljer sig lite på alla ställen det förekommer.
Tack för lyssning och kommentar!

Vajert stycke och ljud.
Ska pianotonerna vid 51 komma i "otakt"?

Hej Max,
Tack så mycket! På de två versionerna skiljer sig ackordet vid 51s åt, så frågan är vilken du lyssnat på. På den senare versionen är ackordet "ihopdraget", det var mera som ett arpeggio på den första.

50
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 08.12.2013, 00:39:51 »
ny version, att jämföra med den gamla för den som så vill!
Har minskat mididynamiken till 80% (de starkaste tonerna har blivit 10% svagare och de svagaste 10% starkare) och sett över sustainpedalens upp-och nedtajming. Petat lite med tempot och nån enstaka ton.

Men fortfarande bara piano.  :)

51
Demolåtar / SV: Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 07.12.2013, 22:12:04 »
Ja, detta är ett fantastiskt aktivt demoforum. Här har bidragen bara forsat in under dagen. Då ska vi se...
*läser*
Oj...  :wub:

Intressant och spännande hela vägen och,,,,,helt fantastiskt !!!!!! :)
Superbt bra, Rattle !!!!
Menar det verkligen..

Lyssnar igen i morgon och återkommer kanske då..... :)

Med vänlig hälsning

Edit;
Friskt och fräscht är ord jag kom att tänka på nu för att beskriva musiken....


tack så mycket pxm,
Kul att du gillade det! Tack!


Vackert och lite oförutsägbara harmer som kommer, precis som det ska vara, thinking outside the box.

Mycket njutbart detta :rolleyes:

/Marre


Marre, tackar ödmjukast.  :wub:

Tycker musiken skildrar precis det du med ord skriver. Jag känner novemberkylans melankoli inför den långa vintern med det korta dagsljuset som sällan sammanfaller med någon ledig stund och därmed blir desto viktigare.
Gillar det fria tempot och dina tonvandringar som tar stegen lite av sig själv men det finns en röd tråd som håller ihop. Impressionistiskt improvisation, kan det heta så?
Ibland blir nedslagen lite hårda och här tycker jag man har nytta av midits möjlighet till tak med max velocity. Men styr för sjutton inte för mycket med midit som
du också påpekar. Det låter live och ska låta live. Bra jobbat!   


Kul att du uppfattade den röda tråden. Impressionistiskt är ett hedersord, roligt att du tycker det låter så, och visst finns melankolin där också. Live är det, fast de olika partierna är inspelade för sig.
Hade lite problem med att få till anslagsnivåerna som jag ville med nya keyboardet, vissa toner blev oavsiktligt för starka, andra för svaga. Får se över de hårda anslagen en vända till.
 
Skön musik att varva ner och drömma sig bort till! Lite kall ton i pianot som förstärker vinterkänslan.
Gillar mest inledningen, där du "halkar" in i dur på något ställe och en och annan "avig", skön ton....
Det är befriande att då och då lyssna på musik, som inte är strikt arrangerad i ett visst mönster, fasta
teman och en fastslagen takt! Det blir spännande och oförutsägbart.
Kan tänka mig att en cello skulle kunna komplettera i vissa partier, annars funkar det jättebra så här!
/Asti

Tack asti,
Ja, det kliar i fingrarna att introducera ett till instrument, cello eller stråkspelad kontra kan jag höra passar. Klurar på saken.

Kul att du uppfattade att jag skojade lite med takten på ett ställe. Från början ett oavsiktligt avsteg, men tyckte det passade så det fick bli en upprepning direkt därpå.

Riktigt trevligt stycke. Funkar som det är tycker jag.
Som Eq var inne på är anslaget lite okänsligt i det studsiga partiet.

Kanske, kanske komplettera med nån ödslig fiol mot slutet. Eller inte  :D

Bra!!!

Tack Wernborg!

Ska se över spattpartiet, om jag kan slipa lite. Eller spela om, vi får se.

Kompositionen är fin tycker jag, med både vackra harmonier och oväntade vändningar! :) Själva tolkningen är lite för hårdhänt för att ge stycket rättvisa IMHO. Mjukare mer nyanserat anslag och lite mer lyhörd hantering av sustain-pedal så skulle det lyfta!!

Tack Hasse,
Ja, jag hörde att det blev lite väl flödigt här och var när jag inte hann lyfta sustainpedalen vid ackordsbyten. Dissonanserna blev spännande, men kanske inte alltid... Ska se över både den och anslagsnivåerna. Tack för lyssning och kommentar!

52
Demolåtar / Rattlesnake - the frozen shore
« skrivet: 07.12.2013, 01:18:55 »
Satt vid mitt nya klaviatur och lekte lite med mitt pianoljud. Skulle testa mina egna teorier om musikaliska ramar och råkade med någon ton hamna så där strax utanför så det blev intressant, fulsnyggt kanske man kan säga. En liten slinga utvecklades till flera och resten gav sig självt på ett par kvällar. Titeln anspelar på en strandpromenad på Djurö jag gjorde nu i november. Det är något slags klirr av frostig vass som går sönder under skorna som jag på något vis hör i stycket. 

Pianot är till största delen spelat, men inte efter klick. Ville ha känslan av fritt tempo (men tror inte det varierar så mycket ändå.) Har rättat snubblingar och jämnat till anslagsnivåer och tajming men försökt hålla mig att inte göra för mycket. Tycker inte det låter programmerat, men kanske inte så välspelat heller. Vad tycker ni? Något som saknas eller är för mycket av?

2013-12-12
Ny version. Minskad MIDI-dynamik, och sänkta anslagsnivåer generellt. Lagt på en cello på slutet.

2014-06-19 Orkestral version adderad

53
Färdiga produktioner / SV: Asti & cpg - Vill inte vara där nu
« skrivet: 07.12.2013, 00:54:14 »
Bra låt, fin dynamik du har fått till med stråkarna i sticket och gitarrlåt i övrigt. Tycker reverb-ekot passar, skulle bara önska att det vore lite mindre av det. Allt annat låter bra: bas, trummor och gitarr limmar förträffligt, och sången är jättebra. Nästan radiofärdigt mao.

54
Demolåtar / SV: equality - Winter ver 2
« skrivet: 07.12.2013, 00:45:53 »
Känns väldigt genomarbetat. Snygga och smakliga ljudblandningar hela vägen, störs inte på att något inte passar eller skaver.
Pianots enkelhet imponerar med känslan och träffsäkerheten. En resa genom flera kontinenter och tider.
I mina öron är den här färdig.

55
Färdiga produktioner / SV: Årets julsång från mig
« skrivet: 05.12.2013, 23:50:06 »
Kul idén att göra om jullåtar på det sättet. Ennio var ju svår att missa men hörde lite Zorba ett tag också. Men harmonierna vid 1:53 tex skär sig i mina öron, låter felspel.

56
Demolåtar / SV: Bekant Riff - By Bjurte
« skrivet: 05.12.2013, 23:42:49 »
Ja, det var lite väl likt. Men sånt händer, det är väl bara att köra på någon annan idé. Tur att du inte kom längre med låten.  :D

57
Färdiga produktioner / SV: Ola : Hell Jazz
« skrivet: 05.12.2013, 23:36:07 »
Låter skitbra, gillar verkligen trummor och bas här. Nördig kommentar, men baskaggens kropp är svårslagen!

Pianot skulle jag velat spelade lite friare och kanske mer varierat/improviserat, och mer med båda händerna. De längre tonerna är fina och  stämningsfulla. Bra!
Mellanpartiet är överraskande och mycket fint.

58
Demolåtar / SV: Gurano & Holger Tröst - I wanna see you
« skrivet: 05.12.2013, 23:28:34 »
Låter ju riktigt bra!
Ett par detajer som jag skulle försökt ratta till är först och främst virveln, den har liksom ingen snärt. Jag skulle ha provat med plugg såsom Transient monster där.
Sen tycker jag sången låter lite för rent, skulle vilja ha intrycket av lite skitigare liveinspelning, och jag skulle velat ha haft den en gnutta pumpig. Lite dist på, och mer kompressor.

59
Demolåtar / SV: no man a island....stich me hole
« skrivet: 05.12.2013, 23:21:21 »
Blytungt! Om man kunde få till den feta basen och trycket i gitarr och sång skulle man vara nöjd!

60
Mixar också mest i lurar (Beyer DT250 här med). Stör ingen och man har bättre koll på detaljer och i mitt fall basbalans. Helheten och stereoperspektivet kan bli lidande dock, men det är väl i mycket en erfarenhetsfråga. Undantaget är när man mixar med band, då använder jag nästan bara monitorerna. Ska man kunna diskutera mixen bör man ju höra samma sak.  :rolleyes: Det blir ju en omställning att mixa på det sättet då, och det tror jag är en stor anledning varför proffsen mixar med monitorer - de måste vara beredda på att kunna mixa med kunder.

61
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 05.12.2013, 19:22:06 »
Equality
Tack för lyssning och värdefull feedback. När du med ditt känsliga öra inte reagerar, betyder ju det att det inte är helt solklara avsteg från normen vi ha gjort, vad gäller stämning, pitch och timing. :-)

Vi har fått mycket värdefull feedback från detta forum, och håller på att jobba med en nya pålägg. Jag tar därför bort låten från trådhuvudet. Ny version kommer förhoppningsvis upp så småningom. :)

62
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 04.12.2013, 19:06:03 »
Roffe
Tack för lyssning och kommentar. Jo, reverbet kanske blev en gnutta för mycket. Och den där gitarren stämde nog inte så bra. Det lät mycket bättre när vi gjorde om den, ny mix kommer upp så småningom.

Alatar
Tack för lyssning och kommentar. Det är ju inte jag som sjunger lead, men jag antar att du vänder dig direkt till sångaren. Jag har vidarebefordrat synpunkten och kan väl säga det att det brukar vara ganska mycket meck upp och ner med tonarterna innan vi spikar... Man vill ju gärna ha den högsta möjliga utan att det låter ansträngt. Men i detta fallet hade det kanske varit bättre något snäpp lägre, men jag vet inte om vi är så sugna att lägga om allt...

Ola
Huruvida trummisar ska lira med häng eller inte är nog en smaksak. Personligen har jag väldigt svårt om det ligger det minsta före, hellre lite efter. Vi lade faktiskt om trummorna igår, spelade med stockar istället för rottingvispar, och ny version kommer upp inom kort.

Tack för lyssning och kommentar.

Wernborg
En till som vill ha trummorna annorlunda...? :)

Det du skriver om sångcoachning tycker jag är extremt viktigt och tyvärr det stora problemet när man som band gör egna inspelningar. Det är svårt att agera producent mot egna bandmedlemmar, om det inte är rena spelfel så blir det blir lätt bara ett tyckande som sångaren (eller vem det nu är) kan välja att lyssna på eller inte. En utomstående producent med lite erfarenhet som bara går in och bestämmer "vi tar en tagning till, försök få det att låta lite mer---" får liksom alla att lyfta ett snäpp till.

Men har man inte en producent är ju det näst bästa med att lägga upp halvfärdiga mixar här. Tycker någon si eller så kanske man inte ska dra för stora växlar, men finns det ett närapå konsensus om att något går att få till bättre så är det svårt att säga emot.

Tack för synpunkter på arr och låtstruktur också. :)

63
Färdiga produktioner / SV: The Tremendous Three - "Some day"
« skrivet: 01.12.2013, 23:46:25 »
Bubblande och glatt. Verserna kanske inte så spännande i harmonierna, men resten är desto mer.
Har bara hört sista mixen, men tycker den är i bumligaste laget. Låter som att låga frekvenser på sång och en del instrument krockar med elbas och bastrumma.
Imponeras över hur läckert bas och trummor spelar.
Leadsången låter inte helt hifi tycker jag, skulle vara kul att höra den genom en bättre signalkedja. Och lite mer jobb på uttalet.

Skön lång fade!  :wub:

64
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 01.12.2013, 23:38:37 »
Tokai
Tack för lyssning, kritik och en väldigt upplyftande slutkläm!  :wub:

Emulator
Oj, många saker på en gång att smälta där!
Lustigt det du och andra skriver om att munspelet inte stämmer mot resten, jag reagerar inte på det men tycker som du att det låter skumt om det mesta. Inkl basen...
Bra idé där om refrängen, tycker också den borde skilja sig mer från resten. Med rakt trumkomp tror jag du menar att markera 2:an och 4:an istället för bara 4:an, right?  :)
Tack för lyssning och feed!

65
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 28.11.2013, 23:16:27 »
Holger, MaxB, Eddi, Plinka och slipperman. Stort tack för era synpunkter och beröm. Jag vidarebefodrade dessa till de andra idag, och vi beslöt lägga om elguran och den dova acken till att börja med. Elguran la vi om i för någon timme sen.

(Visst är det en cajun som alternerar med trummorna. En tamburin finns också.)


66
Studio, produktion och övrigt / SV: Sångmelodier -
« skrivet: 28.11.2013, 23:06:33 »
Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Ja, svaret är ännu enklare - sångmelodin måste kunna sjungas. Om man själv eller de man ber sjunga får problem att klara av den är det nog ett tecken på att man bör återvända till ritbordet.

Svarar er resten sen, men måste inflika här att detta ju är ett löjligt påstående. Jag förstå omdu återgår till ritbordet om du inte kan sjunga nåt avancerat du tänkt ut, men om man skiver för Cecilia Bartoli? Smaka på den du.

Det jag skriver är såklart alltid mina åsikter, jag har inte mer patent på sanningen än någon annan.

Det var inte meningen att kritisera dig med det jag skrev om 100 tagningar, det är bara vad jag själv har lärt mig genom åren. Jag är ingen riktig sångare, men har ibland fått sjunga lead åt andra låtskrivare (eller bara stämmor) som jag helt enkelt har varit obekväm med. Har funderat mycket på varför. Ibland är det för att melodin har varit kass helt enkelt, och ibland för att den inte känts naturlig. och naturligtvis för att jag inte är tillräckligt bra på vissa saker.

Det jag ville ha sagt, men som jag beskrev klumpigt, var att vill man ha sången att "låta bra", får man anpassa sitt skrivande efter de begränsningar den sångaren har. Lite som vad man får göra om man vill ha en samplad fiol eller trumpet att "låta bra". Bättre bibliotek gör jobbet lättare, men vet man inte alls hur det riktiga instrumentet spelar sina toner är det svårt att få något låta bra.

Vad gäller mitt sätt att komponera vill jag gärna ha konstruktiv kritik, men tänk även på att vi människor ofta överskattar hur mycket andra tänker och håller med oss. Vad som är kasst, simpelt och banalt för dig kanske inte är det för andra.

Jag tror att hur en melodi uppskattas mest beror på lyssnarens ramar. Men att förstå hur ramen ser ut för den lyssnare man vänder dig till, det är det svåra. Man måste dessutom ibland gå utanför den för att väcka intresse och skapa något nytt, men också hålla sig innanför för att få förståelse.

67
Studio, produktion och övrigt / SV: Sångmelodier -
« skrivet: 27.11.2013, 23:08:29 »
Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Ja, svaret är ännu enklare - sångmelodin måste kunna sjungas. Om man själv eller de man ber sjunga får problem att klara av den är det nog ett tecken på att man bör återvända till ritbordet. Även om man sätter sången på 100:e tagningen så är min erfarenhet att det  sällan låter speciellt bra i alla fall.

Det som generellt är krävande för en sångare är som flera har nämnt är stora hopp, speciellt om det är ett ovanligt intervall. Som sångare vill man också gärna kunna intonera in tonen. Man vill att långa toner skall ligga där ens röst låter som bäst, även om man kan gå både högre och lägre så finns det ingen kraft där så luften tar snabbt slut. Andningspauser bör ju också finnas.

Det lättaste att sjunga är oftast det tråkigaste: delar av skalor, begränsat omfång(inom en oktav), lagom långa toner. Men melodin ska fungera till harmonierna vilket är huvudsaken.

En observation just om pianomelodi* vs sångmelodi. En pianomelodi som inte är tänkt att sjungas tycker jag oftast har färre efterföljande repetitioner på samma ton. Vet inte om det beror på att man delar upp melodin på flera stavelser för att få med de ord man tänker sig. Är en pianomelodi uppstyckad efter sångstavelser så blir det på något märkligt vis en sång ändå:



Ett exempel på motsatsen, när inte stavelserna stämmer med melodin, och texten har blivit underordnad. Ett enstavigt ord dras ut på två toner. Enstaka gånger i en låt funkar och kan göra t o m göra sången mer intressant, men här blir det för mycket:




Sedan ställer du egentligen en helt annan fråga i rubriken än i löptexten. Den i rubriken kan jag dessvärre inte svara på. För mig är det inte melodin som i första hand styr genren, det tycker jag alla uppjazzade varianter på kända låtar i "Let's dance" vittnar om.

[off-topic]* En subdiskussion är ju naturligtvis vad som är en "pianomelodi". Ett pianostycke som månskenssonaten, har det egentlig mening en melodi? [/off-topic]

Edit: för att kunna posta inlägget var jag tvungen att korta ner rubriken!  :blink:

68
Demolåtar / SV: a person - forgive me
« skrivet: 27.11.2013, 23:06:44 »
Sången låter lite off, bitvis....en aning - men det går att fixa....munspelet är helt klart lite off. Elguran ostämd. :-)  (Eller stämmer inte mot er andra)...Bra röst. Kantrar åt vänster lite mixen....Kan bli skitbra dock.  ;)
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer! Kan du förtydliga vad du menar med "off"? För mig betyder det fel i tajmingen, men för dig kanske det betyder något annat?  :)

69
Demolåtar / a person - forgive me
« skrivet: 27.11.2013, 21:55:56 »
Hej alla,
Bandet jag spelar med behöver lite hjälp med denna.

Vi har olika åsikter om hur bra det här låter; om instrumenten verkligen stämmer. Allt är stämt innan inspelning, men vissa av oss tycker inte det låter ok.

Vad tycker ni? Om något låter surt, i så fall vad?
 
På denna låt spelar
Andreas Persson: sång, akustisk gitarr och munspel
Lars Sandberg: trummor, percussion och elgitarr
jag: bas, akustisk gitarr,piano och stämsång


Vi är såklart tacksamma för övriga kommentarer också, om själva låten och framförandet. Mixen är bara en råmix än så länge; ska instrument läggas om är det ingen större mening att finslipa nu.

70
Då har vi ett vinnande bidrag!

Grattis till Plinka & Marruschkka!   :wub:

1020 poäng delades ut av 20 röstande medlemmar, och de fördelade sig så här:

12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla    151
16. Wernborg - Epistel 12    135
9. morgonte - Träd fram, du nattens gud    119
7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna   109
2. Asti - Så lunka vi så småningom   77
8. Equality - Solen glimmar    74
14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg    71
3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar   67
6. Egghuvud - Gråt fader Berg    65
10. Rattlesnake - Käraste bröder   48
11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga    38
4. Dividend och pxm - Ack du min moder   25
15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa    19
13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad    17
5. Eddi - Epistel 72   3
1. Angrod - Fjäriln vingad   2




Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 67