Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Rattlesnake

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66 67
2276
Färdiga produktioner / SV: Per Rosqvist - Convivial Ode
« skrivet: 24.04.2007, 00:19:34 »

Bra: kompositionen som sådan, den förmedlar massvis av känslor av spänning som gradvis byggs upp.
Dynamiken i stycket är underbart, och melodivariationerna i de teman som återkommer. Jag kan föreställa mig vilken tid och kunnande det krävs för att få ihop ett sånt här verk.  :)

Mindre bra: Jag är inte imponerad över ljudbilden. Låter grötigt och bumligt. Vissa saker låter inte helt realistiska: Blåset spelar för kliniskt rent utan "andningspauser", slagverket låter tunnt och odynamiskt. Vissa sekvenser känns väldigt nypta i decayen och ger någon märklig slags baklängskänsla (exempel vid 1:58-2:00). Tycker att det blir överarbetat när för många toner spelas samtidigt, och då hör man inte vilka instrument som egentligen spelar utan det låter det mera som det är en orgel.


2277
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilket instrument?
« skrivet: 22.04.2007, 22:38:56 »
Ser ut som en autoharp. Tror jag har sett John Sebastian lira på en sån.

2278
Färdiga produktioner / SV: Suprapappa - The Question
« skrivet: 22.04.2007, 11:48:06 »
om det är möjligt.....kan du specificera vad som låter konstigt med uttalet för det är i så fall absolut ngt jag vill jobba på


Ja, nu har jag funderat färdigt på uttalet!  ;)

Asch, det handlar om hårfina grejer som kanske inte heller är fel, jag kan inte alla dialektala varianter inom det engelska språket. Det handlar inte om svengelska a la Marie Lindberg eller Marie Fredriksson, du ligger definitivt på högre nivå än så. Jag borde också ha skrivit att det är på vissa ställen i part 1, absolut inte överlag.

Jag kan tycka att det är vissa vokaler på utdragna ord låter lite konstigt. Exempelvis ordet "you" är utan diftong.  Någon konsonant är lite tunn, som t:et i "tide".

Eftersom låten ligger på sån hög nivå kvalitetsmässigt, så blir det såna här detaljer det går att ha åsikter om. :P

Och låten blir inte sämre av att man lyssnar på den igen, tvärtom!  :)

2279
Det där med två elcentraler låter skumt. Går det att utveckla lite?

Hur funkar det med faserna? Det är ju trefas in i centralen, och sedan ligger väl säkringsgrupperna fördelade på dessa tre faser, men funkar nätverket över alla säkringsgrupper ändå...?

2280
Känns väldigt anakronistiskt. Först tänker man: aha -Barock a la Purcell, men sedan kommer ackord som låter atonala. Nä, jag greppar inte riktigt idén bakom. Men det är mycket man inte förstår  :P

Något känns lite konstigt med cembalon - tonerna varierar i styrka, men en riktig cembalo kan väl bara spela en en velocity...? :unsure: Och stereobilden är lite väl breeed om det nu skall lika en riktig cembalo.

Men mixen är ju bra  :lol:. Lite lågt på trummorna kanske  :ph34r:

2281
Mensur är väl helt enkelt längden på strängen mätt från stall till sadel. Brukar oftast anges i tum, men mm går nog bra också...

2282
Sorry..men..det heter gitarr på svenska.. Guitar blir det på engelska, men aldrig guitarr...möjligtvis svengelska då.  :unsure:

Det har hetat guitarr i svenskan, både Bellman och Taube använde den stavningen i sina texter. Svenska akademiens ordbok hade den stavningen ända till 1924. Jag tycker det ser charmigt ut, lite ålderdomligt, men så är ju finlandssvenskan.

2283
Festivaler / SV: Forumfestival #1 - Diskussionen går het!
« skrivet: 17.04.2007, 23:55:30 »
Då har även vi fått iväg en låt till festivalen. Och vi har PM:at en länk.  :)

/Rattlesnake & Egghuvud

2284
Festivaler / SV: Forumfestival #1 - Diskussionen går het!
« skrivet: 17.04.2007, 21:00:49 »
Jag och egget håller på med slutmix! Det är ju flera timmar kvar, så vi kanske gör en ny låt!  :D

2285
Studio, produktion och övrigt / SV: Köptips GUITARR PLEKTRUM
« skrivet: 17.04.2007, 00:24:49 »

Jag tror det är 100% vanesak vad man väljer. Ingen ingenjörsvetenskap.


Joho!

Det ska vara rätta sproinket, och det visar all tillgänglig forskning att man endast får med Dunlop 0,60mm. Förmodligen beroende på den fina oranga färgen. :P

Nån gång går jag upp i dimension till Dunlop gul för tungt basspel, eller ner till röd vid väldigt finstämt akustiskt. Sharkfin spelar man bara fel med.

I nödfall använder jag clips till brödpåsar.

2286
Tänkte på en annan sak. Jättebra att du Mahan tar upp såna här saker. Förhoppningsvis leder det till en kalibrering, så att utrycken betyder samma sak för flera, plus att vi som recenserar förhoppningsvis tänker på att utveckla bättre vad vi menar.  :)

2287
Fet gitarr har i mina öron en jämnare dist, ofta är de lite scoopade i mellanregistret. En skitig gitarr har ofta tvärtemot en skitig en boost i just mellanregistret,  spretigare distorsion som är väldigt dynamsk och svarar på anslaget, mer overdrive än dist alltså.

Word!

"Svarar på anslaget." Tycker jag är en nyckel i sammanhanget. :)

2288
Det var ju orsaken varför jag tog upp frågan. När nån i kritiken ber om SKITIGARE gitarrer, vad ska jag då ta mig till...??

Som du gör nu. Ventilerar frågan, och det visar ju sig att du har rätt - det finns ingen klar definition. För många kan fet och skitig vara samma sak t ex.

Det bästa är att försöka få den som säger något att utveckla vad den menar, kanske till nånting beskrivande liknande jag försökte göra, eller till referenser som Hellpig gjorde.

2289
För mig är FET gitarr jämnt distad med rejäl botten. Oftast spelad med Barréackord.
SKITIG gitarr kan också ha botten, men är mera åt overdrivehållet, dvs den spricker upp till dist på vissa toner, nivåer eller när två toner spelas samtidigt. Enstaka toner till hela ackord, växlar mellan öppna och barré.

Men språkbruk är svårt, jag märker ju att andra menar något helt annat med dessa begrepp, och det kan ju bli problem när man diskuterar utan att ha en referens om vad man menar.

2290
snestäm lite, slå hårdare på strängarna, använd dåliga kablar, tryck upp mkt mellanregister, dista försiktigt, använd OD ist för dist..!!


OD ist???? vem ger ut den, freeware  eller :o


Overdrive, tolkar jag det. Overdose blir så fel... :P

2291
Studio, produktion och övrigt / SV: Vintage ljud
« skrivet: 13.04.2007, 21:37:52 »
Något som låter väldigt 60-talsvintage för mig, är när man hör generationsförluster. Dvs, man har gjort nedmixar, ibland flera gånger, av grunden (oftast bas, trummor och kompgitarr), så de låter mera bandmättade än t ex sången, som oftast lades på sist.

Detta kan man simulera genom att skicka kanalerna till olika bussar, och köra olika grad av vintage warmer, gärna dra av lite diskant på de som skall ligga "i botten". Skall det vara riktigt tidstroget skall naturligtvis bussarna ligga i mono, rejält utpanorerade från varandra.

Reverben skall låta ekokammare, plåt eller fjäderreverb. Inte alltför "snygga" reverb alltså. Delay skall vara bandeko där man hör att studsarna låter sämre och sämre.

2292
Om kontrollrummet.com / SV: Hur fungerar "KARMA"?
« skrivet: 13.04.2007, 18:21:09 »
Men detta sätt att få reda på vem som har förändrat ens karma har väl inte funnits tidigare?
 

2293
Om kontrollrummet.com / SV: Hur fungerar "KARMA"?
« skrivet: 13.04.2007, 18:04:46 »
Jag må vara trög, men var framgår det att karma man ger eller tar, numera meddelas personen ifråga, och vem som har givit den:huh:

2294
martin ,
underbar argumentationsteknik!

drloop,
storstilat av dig.

Tummen upp för båda  :D

2295
Medlemmar / SV: Pelvis presenterar sig - stämmer i bäcken
« skrivet: 13.04.2007, 03:05:49 »
Hej och välkommen, cymbal. ;)



2296
Medlemmar / SV: Funk is in the houuuse!
« skrivet: 13.04.2007, 02:58:30 »
Välkommen,
du är inte ensam om att ha en liten studio. Men hellre det än ingen alls.


(Men varför klämmer tsmalmbe in en bild på fen-peugeot, då? Jag kommer inte på det.)

2297
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 12.04.2007, 08:56:09 »
Om man pratar om naturlighet vid akustiska inspelningar så är en tumregel för inspelning är väl att om ljudkällan är stereofonisk, t ex ett piano, trummor, körer så spelas de in i stereo. Likaså om ljudkällan är monofonisk men rummet den befinner sig i tillför något.

Att spela in flera kanaler på i sig monofoniska källor innebär högre frihetsgrader vid mixning, dvs man kan senare bestämma hur enskilda nivåer skall vara, eller hur processningen skall gå till. Exempel bas som lajnas och förstärkarmickas, uppmickning av enskilda trummor etc.

Stereoinspelade instrument har en tendens att tappa kraft, tycker jag. Ju fler instrument som spelar samtidigt, desto större risk att de i stereo flyter ut över ljudbilden och dränks. Å andra sidan, vissa monoinspelade instrument låter onaturliga när man lyssnar på dem ensamma.

Pratar vi elektroniska instrument eller musik där man inte efterträvar naturlighet så kan man experimentera med mono/stereo bäst man vill!

Det finns inga ljudkällor som är mono eller stereofoniska i sig, däremot hör vi med stereo eftersom vi har 2 öron.
Att micka upp ett trumset eller en flygel mono är därför det mest naturliga om vi ser till purism, att man sedan konstruerar ljudbilder och lägger ut pukor o cymbaler åt höger och vänster i olika stereopaket är en helt annan sak vilket många av de gamla rävarna för övrigt föraktar då det inte är naturligt på något sätt!
Att saker och ting skulle tappa kraft i stereo eller mono har nog inte så mycket med detta i sig själv att göra utan snarare hur man lagt upp panoreringar o nivåer och annat i balanseringen med övriga ingredienser i mixen...
Jag gillar både det gamla och moderna (numera också gamla) tänket och blandar friskt efter behag och motiv inför varje mix!!!

 B)


Det jag menar är att ljudet kan antingen komma från en punkt, eller från flera håll. T ex en ensam röst i ett dämpat rum jmfrt med en kör som står utbredd i rummet. Att vi kan höra inbördes placering av de olika stämmorna beror på att rösterna låter olika kraftigt för H/V öra, olika tidsfördröjning hur de når örat samt att det blir olika klangfärg för öronen. En kör inspelad i x/y-stereo låter allltså mer naturlig än flera monokörkanaler utpanorerade i en solfjäder.

2298
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 20:32:17 »
Jo, men utan bas är det värdelöst som referenslyssning. Ta min nuvarande kärra som exempel. För att höra basen lär man kräma på ordentligt, ställa om så att de bakre högtalarna får jobba. Tycker inte om ljudbilden, blir för högt för min smak och nån slags pseudo-surround. Det finns bara plats för fyratummare ovanpå instrumentbrädan, inga i dörrarna. Har bytt ut originalhögtalarna i instrumentbrädan mot snäppet bättre, och det var pengar rakt i sjön. Inte så skitlätt att göra nånting mer på den bilen, om man inte tar fram hålsågen och sätter den i dörren och hoppas att dörrhissar och centrallås funkar efteråt.

Jag är inte ute efter kliniskt perfekt rak frekvenskurva, jag menar ärligast. Minst färgande. Javisst, allt som sitter i från början är skräp. Och är allt lika mycket skräp så okej. Åtminstone i teorin - det verkar ju inte vara någon som har någon av dessa två bilar heller, vilket är lite konstigt eftersom de torde vara Sveriges två vanligaste.

Ärlig och rälig är förresten samma sak när man skriver lite fort, upptäckte jag. (redan rättat!)

2299
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 19:52:46 »
Saab ska det va Volvo plogar man med.
Jag ställer mig neutral i religionsfrågor.  :ph34r: Jag äger både en Saab 95 och en Volvo 544. Båda är (med dagens mått mätt) usla bilar, och intressant nog tycks Volvo fortfarande inte lyckats göra bilar med känslig styrning, och Saabs växellådor, tja...


 Sen beror det ju oxå ganska mycket på var i bilen du sitter hur din lyssningsupplevelse blir så ska svärmorsan ha bra underhållning i baksätet så får det väl bli värsta högtalarna i hatthyllan osv.


Jag ämnar köra bilen själv, och sitter då i fram till vänster. Brukar vara enklast så.  ;)

Hatthylla brukar inte finnas inte på kombibilar.  ;)

Jag hade inte tänkt göra en pimp-my-ride utan undrade bara om någon har erfarenhet av standardljudet i båda bilarna, kanske rent utav har båda sorterna, och kan säga vilken som har det ärligaste ljudet.  :)

2300
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 17:39:57 »
Super-chunkarna verkar klara sig ypperligt, och har inte samma dipp i kurvan vid 125Hz heller. Intressant. En snabb kalkyl ger, exklusive tyg, ca 250:- per hörn (52 kr/kvm, varje triangel är 0,18 kvm, det går åt 26 st á 95 mm för ett hörn vid takhöjd 2,40.) Jag känner mig övertygad att detta är det rätta för mig!  :) Tack än en gång Claes!

2301
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 17:14:32 »
Nu var det ju lyssna på egna mixar det var frågan om, ju.  :D

Nåväl, medans ni dividerade radioutbudet kollade jag en bilradiofirma, wrl.se, och där hittade jag en tabell över vilka högtalare som passar vilka bilar. Det visar sig att både Saab 9-5 och Volvo V70 har uttag för 6,5:or i framdörrarna, och diskanter ovanpå instrumentpanelen. (För sent tillkomna tittare kan jag meddela att det var ljudet i dessa två bilar tråden handlade om)

Med andra ord tror jag att båda funkar bra för mitt syfte. Med absorbenter på vindrutan och bagaget fyllt med isoleringsbuntar blir det nog bra. :P

2302
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 17:03:52 »
Öhh, absorbera bas...?

Aha, nu ser jag - jag skulle ha skrivit "packa isoleringen".  ;)

2303
Studio, produktion och övrigt / SV: Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 16:51:19 »
Mm, samma princip som den lätta varianten beskriven i en annan tråd. Frågan vad som är effektivast, att ha ett tomrum bakom eller fylla upp hörnet helt. Med den här varianten går det ju att packa så man får högre densitet...

2304
Studio, produktion och övrigt / Enklaste DIY basfällan?
« skrivet: 10.04.2007, 16:33:44 »
Någon som har testat att bygga en corner super chunk? Dvs att man kapar varje isoleringsskiva tre gånger och staplar hörnet fullt? Låter ju enkelt och borde bli synnerligen effektivt. Funderat på att sätta igång till sommaren. Man kan ju ta tjockare skivor än 45:or, så blir det ännu enklare.  :)





Källa: http://www.radford.edu/~shelm/acoustics/bass-traps.html#BassTraps

2305
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 15:42:51 »
en polare till mig fick sin bil akustikbehandlad..  :lol: lät faktiskt riktigt bra där inne..

Va häftigt! Berätta mera!

2306
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 15:34:43 »
Satsa på bra lyssning i studion, så slipper du använda bilen till det.
Så kan du använda bilen till fet lyssning att impa på brudarna med ist. :D

Hur bra lyssning man än har brukar det vara nyttigt att ta med sig mixarna utanför stereon och lyssna någon annanstans. Bilen är ju bra, för där tillbringar man ju tid varje dag.

idf och tsmalmbe:

Jag är inte speciellt förtjust i att riva bilstereo. Och nyare bilar brukar ju ha stereon integrerad på ett annat sätt än äldre. Byta högtalare kan jag sträcka mig till. Någon som kan bekräfta att det finns plats för 6½-or i dörrarna + satellitdiskant i dessa två?

En annan aspekt är ju hur tyst bilen är, och om det nu finns någon skillnad rent akustikmässigt. Tror ju inte nån bil är designad ur den aspekten precis, men men...

2307
Studio, produktion och övrigt / Rullande referenslyssning
« skrivet: 10.04.2007, 15:03:51 »
Tjena,
Jag brukar bl a använda bilen som referenslyssning när jag gjort en mix, men bilen jag har idag (en Saab 9000) funkar inget vidare pga de ynkligt små högtalarna som sitter i fram, så jag hör inte basen alls.

Nästa bil blir antingen en Saab 9-5 kombi eller en Volvo V70, från ca 2000-2001. Det står liksom och väger, och eftersom musiklyssning under färd är viktigt för mig, undrar jag: är det någon som har en uppfattning om vilken av dessa som har bästa standardljudet? Kanske finns olika varianter beroende på vilket "paket" bilen har? Med bäst menar jag det ärligast o rakaste på låg volym, och inte hur mycket man kan kräma på för att impa på brudarna utanför.

Prova, säger väl någon. Jo, jag ska, men när jag provkör bilar brukar jag inte lyssna på referensskivor utan efter missljud från bilen...

Jag har en tämligen seriell hjärna, så jag har bara dessa två bilalternativ, alltså ingen Ford, Opel, Jaguar eller Mac. :rolleyes:

2308
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 10.04.2007, 13:37:40 »
Om man pratar om naturlighet vid akustiska inspelningar så är en tumregel för inspelning är väl att om ljudkällan är stereofonisk, t ex ett piano, trummor, körer så spelas de in i stereo. Likaså om ljudkällan är monofonisk men rummet den befinner sig i tillför något.

Att spela in flera kanaler på i sig monofoniska källor innebär högre frihetsgrader vid mixning, dvs man kan senare bestämma hur enskilda nivåer skall vara, eller hur processningen skall gå till. Exempel bas som lajnas och förstärkarmickas, uppmickning av enskilda trummor etc.

Stereoinspelade instrument har en tendens att tappa kraft, tycker jag. Ju fler instrument som spelar samtidigt, desto större risk att de i stereo flyter ut över ljudbilden och dränks. Å andra sidan, vissa monoinspelade instrument låter onaturliga när man lyssnar på dem ensamma.

Pratar vi elektroniska instrument eller musik där man inte efterträvar naturlighet så kan man experimentera med mono/stereo bäst man vill!

2309
Medlemmar / SV: Hej jag heter Skilling
« skrivet: 10.04.2007, 12:47:08 »
Hej Fredrik,
Bra skrivet. Rakryggat och ärligt av dig. Välkommen tillbaka om du tycker att forumet utvecklas åt ett håll som passar dig bättre.

2310
Färdiga produktioner / SV: vacum - schackångest
« skrivet: 09.04.2007, 11:17:49 »
Den enda känslan det här framkallar hos mig är stressen att strängarna skall gå av, och att tapen till bandekot skall nötas ut. :blink:
Säger nog mer om mig än om stycket...

Sidor: 1 ... 62 63 64 65 66 67