Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Rattlesnake

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 67
176
Ah, fler recensioner! Och kul att så många ville höra låten igen!  :D

:D Jag är lite part i målet men jag tycker det hela låter mycket fräshare (även om du inte följde mina råd på grundverserna :)  )
Kul att få vara med att gura lite tack för det Rattle

Tack för det! :-) Visst är det här vårt första co-lab?  :)

Du har ett skönt eget sångutryck på versen.Sedan när reffen kommer så blommar den ut ordentligt.
Visst,lite nervigt dallrande på versen,men mycket personligt.Jag gillar det helskarpt.

Inte min stajl på låten,men med din personliga pipa så tar jag faktiskt till mig låten och kommer på mig med att jag stampar takten :D Hemska tanke  :lol:

Rock on Roger

Mike

Hehe, ja det kanske inte är så mycket blues eller soul i detta, men då är det ju extra kul att du gillart. Tack så mycket!
Keep on stompin'  ;)

Bättre flyt i verserna nu! Den kompande elgitarren funkar bättre så här!
Bröligt och passande solo av Eddi!
Tycker sången blir lite rörig vid "I'm not alone - I'm on my own".
Tror att leadsången ska hålla kvar tonen på "alone" och inte"snirkla ut" därefter,
utan låta kören framträda ostört där, likaså vid "own".
Låten är skön och har en riktigt catchy refräng!
/Asti

Hej igen Asti,
Kul att du tyckte verserna blev bättre. Jag gjorde inte om ackordföljden som du hör, ty den har nog blivit för cementerad för mig. Plinkade lite med guran men tyckte inte jag fick till något som lät bättre. Och ska jag vara ärlig, så ska det vara tusan till förbättring för att jag ska orka lägga om alla gitarrer och bas...:-P
Hmm, blev jag för överentusiastisk i reffarna? Ja, kanske. Få se om det kommer fler synpunkter på detta.

Tack för att du ville ta dig en ny lyssning på denna och kommentera.  :)

Sådärja :D

Bra attityd på leadsången nu och stämmorna sitter som gjutna oxå, låten har vunnit mycket  nu, och med Eddis gura blev det ännu  bättre, kul hur den har utvecklats nu!
Melodin har satt sej här, går och trallar, ett gott tecken :P

Gillar!

/Marre

Kul, kul! Tack!  :wub:

Kan bara hålla med Marre: Gillar din nya sånginsats och attityden med lite mer bett i, bra där!
Gitarren också jättesnygg av Eddi :D

Ja visst blev det lite mer bett? Fast samtidigt lite svajigare på tonerna men jag tror vi får ta det, man kan inte få allt.
mm, Eddis gura boostar upp hela låten där det verkligen behövdes.
Kul att du gillar.  :)

Det är en härlig "popdänga" i mina öron... därför tycker jag att kompgitarrerna är lite bröliga och spretiga och att du skulle städa upp i kompet lite. Eddis röjarsolo däremot är en underbar kontrast till sångmelodin! Tycker arret funkar utmärkt och låten liksom sätter sig... :)

Hej igen Jocke,
Du kan ha rätt, så här kanske man inte ska hantera gitarrer i den här typen av låtar, men jag gillar ju spretiga gitarrsound... Men du och Emu kanske menar samma sak, att de är för vassa - för mycket highmid? I min lyssning låter det som jag vill ha det, men det kanske slår igenom i andra (bättre) system.
Ska försöka bränna en skiva att lyssna på i bilen etc, brukar vara nyttigt.
Tack för återkopplingen! :)

177
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - on my own
« skrivet: 20.08.2013, 00:35:08 »
2013-08-19
Ny version med Eddi på sologitarr!
Ny leadvox med något annorlunda versmelodi, och andra fraseringar efter förslag från Eddi.
Sjungit om vissa av stämmorna för att få lite mer attityd.
Diverse småfix här och var, gjort centergitarren lite tajtare i rytmen.
Bättre?

178
Intressant ämne. Ett par reflektioner:

Att en artist skulle kunna ta fram ett sound eller musikstil som är helt nytt är nog väldigt svårt. Det måste ju också finnas en kärna av igenkänning i det man uppskattar, tror jag. Någonting helt nytt, exempelvis 19 toner per oktav i 9/17-delstakt framfört av en elbaskvartett blir nog väldigt svårt att ta till sig för den genomsnittlige lyssnaren. Så att säga det här låter inte som något jag har hört förut, tror jag inte att jag ärligen skulle kunna skriva. Men tanken svindlar lite.  :)

Jag tycker det är skillnad att säga "det här låter som Byrds" med att säga "det här låter som en blandning av Byrds och tidiga Sabbath. I första fallet har man inte skapat mycket eget, medan det andra kanske är en kombination som trots att den bygger på gamla beståndsdelar blir en ny och spännande anrättning.

Jag är inte trött på att bli jämförd med andra artister. Men lite trött blir jag när man gör det enkelt för sig, och säger att någon låter "det låter som Beatles", för då undrar man ju: jaha, menar man "Love me do, Helter Skelter eller Eleanor Rigby? Framförande eller komposition? Sången, eller vad?

179
Jag hade också gjort som Jocke föreslår. Nocken längs med rummet (blir snyggast utifrån) och isolerat upp till innernock om möjligt, med hanbjälkarna synliga. Dörr bakom ryggen tror jag inte är något problem ur ett akustiskt perspektv, det går ju att montera diffusorer på den om det behövs.

180
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise
« skrivet: 04.08.2013, 18:02:14 »
Kan jag skicka in ett helt ofärdigt?  :D

Tycker jag du ska göra - konsultera tävlingsledningen!  :rolleyes:  ;)
Tre minuter tystnad? Det är ju o-ljud?  ;)

181
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise
« skrivet: 04.08.2013, 00:01:07 »
Kan jag skicka in ett helt ofärdigt?  :D

182
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - on my own
« skrivet: 03.08.2013, 23:59:39 »
Ber om ursäkt för söligt svar, jag har haft det lite körigt några dagar. Inte har jag hunnit lägga ny sång heller, men jag hoppas kunna göra det imorgon.


Har inga problem med sången, tycker den funkar till denna typ av låtar.
Sedan kan jag tycka att verserna är lite för 'styltiga' i långa loppet.
Resten är kanon.
Tack Bjurte,
Ja, ju mer jag funderar på versen, desto styltigare är den. Funderar på om inte en liten tonförändring upp eller ner bryter "köp varm korv"-mönstret så det genast blir roligare? Kul att resten är bättre! Tack för lyssning och kommentarer.

Låter väldigt välspelat alltihop! Gött ljud på gitarrerna tycker jag framför allt :)
Tack för det!
Jag kör en Epiphone Les Paul som sologitarr och även kompgitarren åt vänster. Den åt höger är en Squier tele som är Nashvillestämd. Allt genom förstärkaremuleringar.

Nice feel....very British....fin melodikänsla och bra refräng...önskar ibland att jag kunde skriva typ sånt här men får nöja mig med att lyssna till och njuta av att andra behärskar genren...

Allt gott karl ;)
Hej Karl,
Och jag som önskar jag kunde skriva något i stil med vad du gör, känns som det är ett högre plan än slika trallvänliga retropoplåtar. :-) Kul att du gillart i vilket fall.

Nä, det här fungerar inte för mig Roger. Hantverket är fint, men när du gör "retro"-pop låter det ungefär alltid likadant. (För mig, pga bristande intresse för genren. Det är väl Beatles och ... kanske några till (de kan räknas på tummen och pekfingret typ) jag lyckats förmå mig att tycka mycket om.)

Det är ingen dålig låt. Alla ingredienser är där. Din röst passar perfa till musiken. Det låter t o m radioklart, trummor och gitarrer och mixen och allt.

Om du kan sammanfoga det här med det orkestrala kan det bli riktigt intressant ;)
Hej Per,
Ja, man kan ju inte gilla allt, så det är helt OK att du inte tycker det här är något speciellt. I vanlig ordning var det här en låt som kom fram spontant, och jag hade ingen tanke på att göra den i nån retro-stil. Det blir dock så lätt åt det hållet när jag väl arrar och spelar in. Det skulle vara rätt kul att någon gång få höra hur någon annan skulle arra en av mina låtar, om man bara utgick ifrån melodi och ackord etc. Blev det retrokänsla ändå?

Jag tycker det är jättesvårt att kombinera orkestralt och poplåtar, vet inte varför. Men visst vore det häftigt om man kunde göra något i den här stilen:


Jodå, det är en rätt catchy låt, fast jag har hört bättre british poplåtar från dej!

Lite surt på reffarna vid "that you are meant to be" nu, men det får du till snart ;) ^_^

/Marre
Hej Marre,

Surt? ja, jag svajar iaf på ordet "be". Det är inte så lätt att sjunga, jue. Får väl försöka göra sången lite bättre, när jag lägger om den med förändrad versmelodi, men vet inte om du tycker låten blir så mycket bättre. Jag tror du nog gillar souligt, jazzigt, klassiskt bättre hursom. Men tack för lyssning och ärlig kritik! :-)

Lyssnade i hyfsad lyssning i bilen tidigare.

Körerna är verkligen bra arrangerade, gillar konstruktionen.  Sång överlag behöver bli lite mer självsäker, lite mer jämnstark under hela meningen.

Gitarrerna känns aningen vassa i mixen. peta ner 3-4 khz lite kanske?

Sen är det en kompgitarr, jag tror att de e första gitarren som kommer in, som låter LIITE off beat.



Snyggt bygge i övrigt tycker jag!
Tack Emu,
Kommentarer som dina stärker, trevligt att läsa.
Ska ge mig på sången igen, nu när jag kan texten och vet hur stämmorna ska vara så ska jag nog kunna få lite mer kraft.

Gitarrerna kan vara lite spretvassa, ska testa slipa av highmid så får vi se hur det låter. Tack för tips. :)

183
Färdiga produktioner / SV: Josef_Andreas_Melancholia
« skrivet: 30.07.2013, 23:57:18 »
Jättefint, gillar känslan i stycket och den väldigt passande videon. Verkligt snygga bilder.

184
Färdiga produktioner / SV: Air- karl
« skrivet: 30.07.2013, 23:47:14 »
Håller med om det som redan är skrivet. Låt i toppklass, skönt flow i modernt sound. Sångens s är lite jobbiga, nästan vinylraspiga. Tror inte det är i högsta diskanten utan nånstans vid 5-6 kHz de är för dominerande. Saknar också bas, inte att jag vill ha mer bas i mixen generellt utan att basinstrumentet ska vara starkare i mixen.

Är lite ambivalent till virvelljudet. Skulle nog vilja ha ett mer akustiskt ljud, kanske inte fullt så distinkt. Eller kanske göra det mer elektroniskt... :unsure:
Bara små detaljer hur somhelst. Detaljer som jag säkert skulle kunna hitta i låtar på radion om jag lyssnade på dem på samma sätt som jag lyssnar här.  :rolleyes:

185
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - on my own
« skrivet: 30.07.2013, 23:07:37 »
Tycker definitivt inte att knarrandet ska saneras på något sätt, men om det var möjligt kanske det skulle "tämjas" lite så att säga ;) Rätt mic är ofta a och o, det kan bli en stor skillnad som inte går att nå med bara EQ. Träning är som med det mesta dock också nödvändigt men som jag sa från början, synd att klaga i detta fall alltså, det är finputs vi talar om o tänkbara vägar att gå!

OK! Tack för förtydligandet.  :)

Oroa dig inte för sången.
Du sjunger bra!

Fortsätt att göra låtar, fila lite på dem och flytta dem till färdiga
Under tiden så kommer sjungandet att få precis lagom mycket träning för att vara helt perfekt till ditt genombrott ;)

Den här behöver nått som piggar upp i mitten. Kanske ett galet gitarrsolo? Få kontakt med din inre Cliff Burton och kör ett Orion solo på basen  :P
Eller varför inte, ett saxsolo  :D

/Josef

Tack Josef, jag sjunger hyfsat bra, inte mer. Duger till att göra en demo till någon annan. Har inte tillräckligt bra pitch för att sjunga klockrena stämmor, och har ett för mörkt register för pop. Det är inte för att jag har dåligt självförtroende jag säger detta, utan det är självinsikt. Jag har ganska stor erfarenhet att spela med och spela in folk som verkligen kan sjunga, så jag vet vad skillnaden är. Men man måste  iofs  inte sjunga bra för att slå igenom. Ta t ex Peter Moren (Peter, Bjorn and John). Han sjunger inget vidare tycker jag, ännu sämre än vad jag förmår. Iaf det jag har hört. Så det räcker nog med sjysst utseende, ungdom eller kontakter. Saknar det också.  :lol: 

Jag känner inte nån Cliff Burton*, varken inre eller yttre, men vill du testa ett brötigt saxsolo skulle det vara roligt!  B)

Jag tycker sången är bra på sätt att den känns rätt för den här låten. Men jag vet vad du menar, hur man upplever att det ska låta innan man har verkställt låten. Men sen... ja.  Men jag tyckar nog snarare att en personlig, igenkännbar röst är mer värdefull en tusentals perfekta pop/rocksångare där ute.
I början gillar jag de lite brötiga gitarrerna, men sen vill jag ha dem mer rena utan dist vid nåt ställe. Dom blir lite tröttsamma annars. Refrängen sätter sig som en gammal Beatleslåt.
Verserna är inte så tokiga men påminner i mitt tycke om nån Tom Pettylåt, kommer inte på vilken.
Jag gillar dina poplåtar. Kanske mest för att gillar ursprunglig pop. Du har kunskapen att kunna förvalta det goda från den tiden.
Har inte så mycket kritik att komma med. Kanske upplever jag ibland spelet lite otajt emellanåt.
Ja, så upp med solot! Sen halvera takten på cymbalerna i refrängen. (som hihaten spelar i verserna)
Slutsekunderna kan jag vara utan. Bättre att bara klinga ut.


Tack Tokai för dina upplyftande ord. För att utveckla mina tankar ovan, jag vet att jag har en personlig röst (liksom du). Men jag önskar jag kunde  hantera den på ett sätt som jag inte kan. Och jag tycker det blir värre med åren, framför allt att få till pitch och uttal.

Jag ser att jag har lagt olika förstärkarsimulatorer på gitarrerna löst, dvs inte spelat in effekten. Så jag ska ta och prova lite andra inställningar.

Tom Pettylåten du tänker på tror jag är "Won't back down". Tusan också, hann han före?  :D Nåja, ytterligare en anledning att slipa på versmelodin.

Trummor noterat. Kanske blir lite punkhetsigt med 8-delar på riden. Men jag gillar det. Någon fler som inte gillar det?

Tack för lyssning och konstruktiv kritik.


* Ah, Metallicas basist. Läste på Wikipedia och såg det kusliga i att vi har det gemensamt att vi bägge sovit i en turnébuss som kört av vägen och vält. Vi åkte båda ut genom vindrutan. Jag klarade mig med skråmor. Inte han.

186
Hade ingen aning om dessa grammatiska regler. Tror mig dock kunna spela Walking bass ändå, i alla fall på mitt sätt. Frågan är, är det sättet mindre rätt om jag (ovetandes om reglerna då) bryter dom?   :rolleyes:

Eller är det så, att gehörsmusiker kan reglerna utan att veta om dem, ungefär som att vi svenskar följer en ofantlig mängd grammatiska språkregler utan att känna till dem?

187
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - on my own
« skrivet: 30.07.2013, 13:08:49 »
Tycker detta är en bra poplåt, så jobba vidare!
Ang sången, så håller jag med dig, gillar din röst och sångstil, men i denna så känns det som att du håller igen, behöver mer rymd i munnen och mer stöd nerifrån djupet på något sätt  :)
Hej Plinka,
Ja, jag kanske kan få till den här lite bättre om jag provar igen. Funderar på att göra ett försök i replokalen istället, man kanske omedvetet håller igen när man är hemma. Tack för kommentar!


Bra britpop! Btw, snuddat lite vid Suede som jag gillar skarpt. Jag gillar det mesta i denna låt också. Starka
melodier, tight spel och bra lead song. Själva soundet låter helt rätt också. Måste nog lyssna fler gånger då jag har svårt att avgöra vad som är vers och refräng. Kanske skulle tydliggöras mer. Körerna sjunger helt rätt i mina öron men uttrycket hör alldeles för försiktigt. Men visst är det en jättebra låt!
Tack så väldans,
Håller med om körerna, de låter lite bräckligt om dem. Läge att sjunga om även dessa.

Angående vers/refrängstruktur så har jag använt refrängline istället för refräng. Vet inte om heter så, menar som exempel uppbyggnaden i "From me to you". Kul att höra att du associerar till britpop än 60-tal, vill ju i regel  inte att det ska låta så mycket 60-tal om det jag gör, det bara blir så.


Vad tufft det är då man vill nå något och tycker att man inte riktigt når dit.
Jag tycker sången passar så här i låten. Och jag gillar körerna som gör bra ifrån sig.
Hur gör du då du ska lägga körerna? Har du jättesvag lyssning på någon kompgitarr och trummorna i lurarna och normal volym på de andra stämmorna eller bara på en av de andra stämmorna samtidigt som du ska hitta en ny stämma? Eller har du någonting som spelar tonerna i den nya stämman, piano eller gitarr, som du kan följa?

Gillar kombon med trummornas ljud och spel tillsammans med basen, så enkelt men skönt!
Ja, det är frustrerande att inte nå dit man vill, oavsett om det är verktygen som är dåliga eller den bakom.
Jag brukar lyssna mot en reducerad grund när jag lägger stämmor: leadsång på något lägre volym, gitarr och kanske något mer.Är det flera stämmor brukar jag ha de andra med i mixen också, men aldrig dubb, då hör jag inte vad jag håller på med. Stämmelodiin sitter i regel i huvudet, men ibland när det är svårt att memorera måste jag ta ut den på gitarr och köra in delarna styckevis. Brukar inte ha någon instrumental förlaga, men det kanske man skullle testa. När en låt har satt sig så man kan stämmorna bra, kan jag köra mot hel backing, och då brukar det bli bättre klös i stämmorna med. Ska nog testa det. Tack för lyssning och kommentarer!
Gillar också trummor/bas. Även det något stappliga gitarrsolot tyckte jag fick karaktären jag ville ha.


En härlig låt som passar på vilken radiostation som helst... :) Tycker sången och sångsättet passar utmärkt till vad låten handlar om...Skulle höjt basen liiiiite för att sticka ut lite...Men det kan ju vara mina minilurar som spökar...skulle nog hellre tro det   .Annars topp of thé pop   B)
Tack Marsall,
Kul att den gillas! Elbasen är rätt dov (fingerspelad) så den kanske försvinner i vissa lurar. Men det är möjligt att den är lite låg, få se om det är fler som reagerar som du. Tack för kommentar.


Skön låt som jag gillar skarpt! Vet inte vad som stör dig med vocals riktigt, men jag kan kanske få en idé om jag börjar granska dem kritiskt. Dock tycker ju inte jag att det låter fel på något sätt, kanske är det lite lite för mkt "knarrande" i för lite kropp, men alltså det låter ju bra, synd att klaga ;)
Jag gröpte ur sångens lågmid för att få bort bumlighet. Kanske tappade lite kropp där med. Knarret gillar jag inte, men det finns där och är svårt att göra så mycket åt, när jag inte tränar min sång mer än jag gör. Har upptäckt att olika mickar tar upp knarr och andra artefakter olika mycket, och den mick som brukar vara mest smickrande mot min röst, en kinesisk bandmick, har jag faktiskt inte provat ännu.Hmm...
Tack för lyssning och tyckande!


Har inte bästa lyssningen så mixen kommenterar jag inte. Låter dock helt ok i den bärbara. Å det ska de ju å andra sidan göra även där så....  :)

Låten kommer jag inte riktigt överens med. Den funkar men jag tycker verserna drar ner det hela lite. Melodin blir lite för tjatig och samma, samma hela tiden.

Refrängen däremot, en riktigt höjdare. Väldigt bra.

Det är ju inte direkt konstruktiv kritik om jag vill att du gör om versmelodin, men det var nog det enda jag tänkte på i kompositionen.

Sången funkar tycker jag. Visst, lite mer bett kan nog passa, men även som den ligger nu.

Gött!
Tack Wernborg,
Har också från annat håll fått liknande synpunkter på versmelodin, och du har rätt att den är i simplaste laget... Det är visst konstruktivt att föreslå en förändring! :-)


Kanonlåt! Tycker du gör bra ifrån dig med sången! :) Den kunde dock få sticka ut mer i versen. Tror det skulle vara snyggt med om "On my own" blev större och bredare - lite padkänsla liksom... Solot kan också få komma fram mera. Kompgitarrerna är som regel snygga men spretar lite - både i mix och spel. Du gör gör fräcka grejer men jag tycker inte att de funkar 100 ihop hela tiden. Känner igen mig i det där med att man tappar intresset efter att ha lagt en massa timmar utan att bli riktigt nöjd... Tar fram dammsugaren eller gör något annat riktigt trist en stund så får jag oftast ny inspiration!  :rolleyes: ;)
Bra Jocke,
Tack för tipset om refränglinjen, jag tror det skulle kunna lyfta låten att ha förstärkning där! Kanske låta stämmorna gå flerstämmigt i samma rytm istället för kanon.

Gurorna satte jag på några tagningar i ett inspirerat tillstånd utan att tänka på konsekvent spelande, så de kanske ska ses över lite, ja. Har inte editerat dem särskilt mycket. Är det något speciellt ställe där det är värst?

Skön refräng och bra sång med kör! Versen däremot blir lite tjatig.
Tror att det är den kompande elgitarren som behöver varieras mer.
Ev sänk den en aning och lägg till lite "gitarriff" i slutet av stroferna...
En brölande saxofon kunde nog också varit fräckt.
Eller kanske att trummorna i slutet av stroferna skulle lägga lite fills...
/Asti

Ah, många bra tips där, Asti. Sax istället för gitarrsolo skulle nog vara rätt grymt. B) Ska se över det instrumentala lite också, har haft sån fokus på sången... :rolleyes: Tack för lyssning och konstruktiva tips!

188
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - on my own
« skrivet: 30.07.2013, 00:24:41 »
Här
För att haka på frågeställning i tidigare tråd, vem eller vad spelar trummorna här? Låter bra!
Hur tänker du gällande svårigheterna att få till sången?
Har du idéer på hur du skulle vilja att sången ska låta men inte når dit eller vet du inte hur den skulle vara för att vara bra?
Jag känner igen din sångstil och gillar den och gillar det som låter som dubbning av rösten. Men vet du vad du vill ha och tycker inte att du når dit?
Det är midisekvenser som jag har pusslat ihop och kanske modierat vissa slag en aning (Superior drummer).

Jag sjunger på ett av de få sätten jag kan, och jag gillar inte riktigt resultatet då jag skulle vilja ha mer bett, bättre pitch och uttal. Försöker med olika uttryck och mikrofoner för att hitta något som tränger igenom mixen bättre, men tenderar att nöta så länge på projektet att jag till slut tappar uppfattningen om det låter bra eller dåligt, brukar märka vilket när man vilat öronen ett halvår.

189
LÅTNAMN: on my own
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: gitarrpop med retrovibbar
LÅTLÄNGD:3:34
KOMPOSITÖR: Rattle
PRODUCENT: d:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Har gjort en ny låt avdelningen retro-pop/rock. Den var helt nyskapande och nog världens bästa låt ett tag, men det var innan jag spelade in den och värkte fram en text. Nu är jag inte riktigt lika säker. ;)

Har haft svårigheter att få till sången på denna, har försökt flera gånger och fått ta till diverse tjuvknep för att få den att låta skapligt. Är jag alltför självkritisk? Eller är låten så pass bra att den förtjänar en bättre sångare?

Hursomhelst, skulle vara roligt att höra vad du tycker om låten, framförandet, arret och mixen. Vad ska jag jobba vidare på?

On my own (way to go)
Where to go to, I don’t know
Feeling small, can’t recall
How to be alone, staring at the phone
I’m on my own, not alone

On my own, reaped what’s sown
Time to cry, time to die
Or I’ll carry on, get a renaissance

If you could only see that you are meant to be
The only girl for me, and I could love you – way to go
If I could touch your mind, I’m coming up this time
If I could lose my pride and say I want you – way to go

Friday night, feel alright
Sunday noon, way too soon
Here we go again, trying to pretend
I’m not alone, I’m on my own


2013-08-19
Ny version med Eddi på sologitarr!
Ny leadvox med något annorlunda versmelodi, och andra fraseringar efter förslag från Eddi.
Sjungit om vissa av stämmorna för att få lite mer attityd.
Diverse småfix här och var, gjort centergitarren lite tajtare i rytmen.

190
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise
« skrivet: 29.07.2013, 23:01:14 »
Du har en filosofisk poäng där rattle. Om Noice betyder; "any unwanted sound" som definitonen lyder. Men om det då är ett ljud som man önskar...? Fast det är klart. Mitt oljud kanske är någon annans ljud, och tvärt om.

Kommer du med något bidrag förresten?
Nä, jag tror inte det. Men man vet aldrig.

191
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise
« skrivet: 29.07.2013, 16:41:33 »
Egen tolkning på vad som är oljud och inte.

Sen om alla tycker att just den ljudet är oljud, som en annan tycker är coolt.

Jo. Det är väl det som blir spännande att höra. Vad är er tolkning av Oljud? Om jag fattade Rattlesnake rätt så är det banjo. Men det kan ju också vara ljudet av trafik eller maskiner eller av naglar mot en griffeltavla. Enligt Russolo var ju oljuden den nya musikens grund. Ljuden som framtidens människa skulle njuta av.  :)
Nä, fullt så illa tycker jag inte om banjo.  ;) Har t o m försökt spela på den, och det gick väl bara lite sämre än tvåradigt dragspel.

Men definitionen av oljud är intressant. Jag vill hävda att festivaltemat är en oxymoron.

Motivering: Oljud är oönskat ljud. Om man gör musik av det, då blir det ju önskade ljud, eller hur?  :rolleyes:
*vanishes in a puff of logic*

192
Demolåtar / SV: Eddi - utkast
« skrivet: 29.07.2013, 12:01:25 »
Trots att det är samma trumkomp känns inte låten så statisk, vilket vittnar om att det finns potential att få den här riktigt bra! Gillar den sköna mixen av elektriskt och akustiskt. Saknade inte heler basen förrän vid 105s då pianot inte spelade bastoner. (Kan vara trixigt att få en vettig bas när man har lagt pianot först, tycker jag. Det stjäl så lätt elbasens roll.)

Tyckte det lät som att den skulle tonas ut men så började det om och blev rätt kaotiskt, det gillade jag inte.

Nog vill vi höra sång på den här. Jag skulle önska en som ligger nära i ljudbilden, utan alltför mycket effekter.

Heja, heja!  :)

193
För mig beror det på låt.
40% av fallen: spelade på digitala trummor. Om kompet är hyfsat enkelt så den går att tajta till utan alltför mycket jobb.
30% midiloopar. Då låten behöver lite extra finesser i spelet.
20% audioloopar. Om känslan av ett visst sound är viktigt.
10% spelade på lånade akustiska trummor (enkel stereomickning alt Glyn Johnsuppställning med 4 mickar). Om kompet är väldigt enkelt och rakt och låten behöver ett öppnare sound. Och jag orkar dra mig till repan.

194
Jag vet inte vad du men ar med gitarrtonen men vill veta, så jag kan korrigera!

Det låter som en bordunton hänger kvar. Antar att du kör öppen stämning på dobron, det är nog ett a som hänger kvar som skär sig i efterföljande ackord (F#m och Abm). Man hör tonen lite i de andra sticken också, men inte lika starkt så det stör.

Tycker den nya versionen är ett steg framåt. Trummorna blev klart bättre, men jag skulle vilja ändra ett par detaljer: utslaget vid 164s låter tunt. Skulle vilja ha en mörkare cymbal med (mera) markering med baskagge. Vid 234s stannar kompet av men trummorna fortsätter, låter misstänkt likt en trummis som inte har koll på låten.  ;) Att bara fimpa virveln brukar vara ett bra sätt att få rytmen att fortsätta men ändå få rätt känsla.

195
Färdiga produktioner / SV: Jag har gjort en melodi
« skrivet: 28.07.2013, 02:56:18 »
Låten i sig känns lite simpelt uppbyggd kring en 12:a, men sättet den är inspelad på imponerar: bra sväng, tajt spelat och riktigt bra tryck i precis alla instrument. Rent och klart ljud, bra!

196
Demolåtar / SV: equality - you
« skrivet: 28.07.2013, 02:49:43 »
Låter ju läckert. Kul att höra din sång på det här viset. Och stråkpartiet är ju skithäftigt - violor?

Jag fick associationer till inspector Gadget!  ^_^

197
Häftigt co-lab. :-)

En lång låt som inte känns uttänjd.
Har lite svårt att bestämma mig för om jag tycker att era röster är optimalt mixade. Det hörs ju att ni inte står i samma rum, men frågan är om det ska vara så i detta fall? Jag tror det.

Skön orgel, även om det ligger nästan lite nära Lesliemissbruk. Harmonierna i sticket är sköna. Ja hela låten är banne mig skön. Fick gräva långt i minnesbarken innan jag hittade låten som jag tycker motstämmorna påminner om: Vincent (Starry starry night).

Det finns en återkommande gitarrton som stör mig 3.20-3:25 och åter igen vid 3:45.


198
Demolåtar / SV: Marre - När du är grå och ensam
« skrivet: 28.07.2013, 02:13:07 »
Det här är VERKLIGEN blues.


Word.  B)

199
lite för långt för mitt tålamod. Jag skulle nog velat ha klippt bort lite av både vågorna, första jojken, distmässan och andra jojken.

Men resan är skön och även jag associerar till rymdresor. Vet inte om nicket "Spacetrucker" kan ha något med saken att göra...

Bra knåpat och sjunget.  B)

200
Jag gillar det! Bättre hanterat av VSL (eller EW?) vid samplingstillfället. Löjligt ju med enbart über-vibrato. Du menar du inte kan skifta vibratots styrka/djup med den stråkkvartett du hade?

Börjat bli van vid det nu med LASS2.0 och samplemodelings klarinett :)
Nä, precis. Vibratona är samplade med tonen. Är rätt begränsande och gammelmodigt. Så LASS har vibrato som man kan kontrollera? Vill ha...

Bra att du upplever att den blev bättre.


Citera
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
65-74 Jag tänkte att den som spelar melodistämman på fiol spelar med försiktig eftertanke med stråken - lite tystare ibland, tar i lite, i bland. Olika volym i samma stråkdrag också
Citera
74     melodistråken ska ha mer attack eller volym
74      Här tar violinisten i så att det fladdrar om tröjan.

Jag ville ha en större dynamik på fiolen mellan det generellt tystare melodispelet (före 74) och mer tryck och drag, i melodispelet som kommer efter 74.


Jag tycker dynamiken är rätt stor mellan "första versen" stråk och andra (vilket i träblåsversionen alltså är vers 2 och 3), och jag tycker inte att tonen vid 74s sticker ut så mycket mot de andra, så då vet jag inte vad jag ska göra... Vad säger ni andra?  :unsure: :)

201
Demolåtar / SV: Jonte - Choir
« skrivet: 19.07.2013, 17:32:58 »
Vad sjunger körerna - C Moore?  ;)

Jag reagerar inte på någon cymbal men däremot på ståbasen. Den låter inte helt trovärdig då tonen nyps.

Låter bra i övrigt tycker jag. Fin klang av reverbet.

202
Låter väldigt bra om denna. Hörde inte version 1 men den här är perfekt balanserad i mixen, tycker jag. Det enda som skiljer detta från en radiofärdig inspelning är en liten känsla av midiljud om basen, trummorna och även pianot. Svårt att säga exakt vad det är, men jag tror att det helt enkelt låter för bra och lika om varje anslag.

203
Hur var det Beatles spelade in sången? Det var väl en hel del läck, kan jag tro. Och resultatet blev ganska okej...
Man började använda hörlurar vid sångpålägg runt 1966 i Abbey road. Dessförinnan användes monitorhögtalare som riktades vinkelrätt mot mikrofonen, som i de flesta fall var en kondensator (Neumann U48), vars 8-figur gör den relativt okänslig mot inkommande ljud från sidan. Jag tycker man hör relativt lite läck i de fall man kan lyssna på sångspår separat.

Att man använder dynamiska mickar live, och på trummor och gitarrstärkare vid inspelning, tror inte jag beror på att de tar in mindre läck, utan snarare att de är robustare byggda och har en karaktär som passar ändamålet.

204
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Villovägar (Astray)
« skrivet: 15.07.2013, 01:36:13 »
Har gjort om stråkvartetten till en grupp träblåsare. Funkar det? Eller är det kanske bättre att låta stycket börja efter en minut där stråkarna kommer in?

205
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Villovägar (Astray)
« skrivet: 15.07.2013, 00:40:16 »
Försöker tänka hur det låter då ett riktigt soloinstrument spelas och ger mina reflektioner från denna söndagsmorgon.
28-36 backa i volym eller attack ännu mer med melodistråken
65-74 nyansera volymen/attacken mer på melodistråken
74 melodistråken ska ha mer attack eller volym

Nu blev jag helt trött av att kolla vidare...  B)
skulle egentligen göra annat men sögs in i musiken, måste stoppa här...
Ta mina notering för vad de är, reflektioner från mig en söndagsmorgon i juli.

Vackert och krävande att göra sån här musik!

Lite till bara, 182-195 snygg uppbyggnad till pukornas förlösande spel!
227-230 avancerad bleckblåsmelodi  B)
269-277 basen som kommer in skulle gärna ha kortare anslag (heter det pizzicato?)...
Hej Max,
Det var en utförlig kritik må jag säga, tack så mycket! Det första partiet med solostråket tänker jag fimpa, jag får inte till det med mina samplingar. Vid 74s är jag lite osäker på vad du menar, är de 2:a-fiolerna till höger du vill ha starkare? Pizz på det partiet är en lysande ide, måste provas!
Kul att stycket uppskattas!


Lyssnade tidigare och tar fasta på att du försöker få det att låta äkta instrument därav min reflektion; jag tycker att samtliga stråkinstrument i din mix ger mer i omfång än vad dessa soloinstrument egentligen levererar i power. För mycket body framförallt på violan och för mycket attack på cellon. En cello ska glida in och öka med stråkdraget här blir det tvärtom - håller med MaxB ang. Pizzicatto -jag tror egentligen att det är det du är ute efter och skulle funka fint där.
Jag får inget egentligt grepp om själva låten mer än att den är följsam och kanske lite för förutsägbar annars sköna Skandinaviska toner i den lite mörkare tappningen vilket ju är det du eftersträvar med skogen och allt. Detblir nog bra det här när du får bort midiigenkänningen.

Jag tror inte jag får bort MIDI-känslan helt men bättre borde gå att få till, ja. Håller inte med om dynamiken, riktigt stråk har ännu större skillnad mellan svagt och starkt än vad jag kan förmedla. Men det kanske inte är dynamik du menar? Ska försöka slipa lite till på attacker och expressionskurvor. Har nog klickat och dragit i varje ton i det här stycket minst tre gånger.


Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Vibratot lite påfrestande på den inledande kvartetten. Trevliga växlingar mellan moll och dur, tycker inte alls det är repetitivt eller snarare; det händer ju en del under ytan men ytan förblir densamma.
Som en skog :)

Vet inte om det är bra att blanda olika bibliotek som du gjort här (Framförallt inte EW med de övriga), men tycker att ljudbilden är bra (förutom att den kanske är lite för mycket forte runt 200, låter nästan onaturligt starkt. Kanske är min lyssning :) )

Har ingen aning om hur du skulle kunna utveckla denna. Men kanske återkommer efter fler lyssningar.

Stråkkvartetten får sparken! Anledningen att jag blandar är att jag tycker att de olika biblioteken är bra på olika saker. Eller mindre dåliga i vissa fall... Men visst har du en poäng i att det inte låter homogent med EW-blås och VSL-stråk, t ex. Önskar jag kunde investera i lite bättre grejer, och jag vet precis vad jag behöver och vill ha!

Visst blev det starkt på ett par ställen, men jag är så nöjd med att det äntligen blev så. Använder f ö ingen kompressor på denna, nog därför dynamiken blev lite häftig...
För mig känns den klar så här, men man vet aldrig, kanske kommer på någon variation eller c-tema på vägen till jobbet eller så...

Jag tycker snarare det låter vilda västern och Ennio Morricone, än skandinaviskt som många säger :)

Kan förstå "filmformatet" eftersom stycket är så kort - men var hittar ni de där tonerna under stekande sol i Monument Valley... :unsure: ;)

Det tar nog minst 10 minuter att utveckla idéerna fullt ut! P-B var nog inte rätt referens, jag hade Alfven i tankarna. t. ex. denna!


Jag lyssnar på Legend of the skerries när jag skriver detta. Har inte hört den förut, låter väldigt fint och precis den typen av romantik jag gillar! P-B är också en favorit, som jag har lyssnat lite mera på än Alfven. Gillar även den inte fullt så kände Gustaf Bengtsson.


Ett äventyr i klassiskt england, nådens år 1184.
På villovägar,
I en höststorm gick du åt fel håll i nästan två dagar, rejält på villovägar i en djup skog får du chans att rädda Richard Lionhart undan ett gäng rövare,
Som tack får du träffa riddarna vid runda bordet, Lancelot med vänner

tyvärr överlevde rövarnas ledare och fylld av hämdbegär letar han efter dig

Han har snabbt rekryterat nya banditer och en dag när du kommer hem med ett nyskjutet rådjur över axlarna så står din gård i ljusan lågor

Hur har det gått med din fru, din son och din vackra dotter?

Jaha, rattlesnake, hur fort kan du göra fortsättningen? Det här var riktigt bra och spännande!
 :wub:
Jaså, du fick medeltidsvibbar? Då skulle det ju ha suttit fint med lite vevlira, säckpipor och krumhorn nånstans... Synd att man inte har något sådant. Det är kul med instrumentalmusik att det kan ge såna olika associationer.
Tack för den fina historien! Fortsättning, hmm. Min fantasi är inte oändlig precis, så jag lovar inget bestämt!  :D


(Tycker det låter Ennio bara, vet inte varför jag fick den associationen. Kanske i någon av hans mindre Clint Eastwoodiga filmer :)

Har ju lyssnat en del på honom också. Och spelat spagettiwestern i band...

Ett vackert och välkomponerat stycke, som växte sig ännu bättre andra gången jag lyssnade idag. Första gången var jag lite osäker på vart stråket under första minuten skulle ta vägen, men andra gången tyckte jag bättre om även det  :) Tyckte även nu andra gången om dynamiken i hela kompositionen, jättesnyggt gjort!
Var bara något synthigt ljud på slutet jag reagerade lite på  ;)
Hej Plinka,
Kul att du gillar det. "Vackert" är ett så vackert ord.  :wub:
Tack för lyssning och kommentar!

206
Färdiga produktioner / SV: Asti - Magical wine (klar!)
« skrivet: 14.07.2013, 02:02:03 »
Gillar steelen stenhårt! Cellon funkar också även om den kanske inte övertygar riktigt lika mycket. Kicken gillar jag fortfarande inte, nu låter det mera åt metallicas "fläskkotlett-i-marmorvägg" tycker jag. ;-) Ett annat ljud hade jag önskat, mer sjungande och samtidigt lite mjukare hade passat bättre i stilen. En odämpad bastrumma som man inte spelar så hårt helt enkelt.

207
Demolåtar / SV: Dividend - pianokvartett 22 - fiol & piano
« skrivet: 14.07.2013, 01:48:30 »
Vackert och lekfullt var ordet! Den här måste du utveckla.

Pianokvartett på två instrument är lite ovanligt!  ;)

Håller med tidigare talare om att fiolen är lite låg, och jag tycker också mig höra lite småsneda toner och lite tvekande ansats i tonen. Lass first chair eller en riktig fiol, det är banne mig inte lätt att höra.

Jag är ingen violinist men jag tror att även en väldigt duktig sådan skulle få problem med de nästan momentana bytena mellan arco och pizz. En liten paus att få stråken på plats tror jag behövs.

208
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Villovägar (Astray)
« skrivet: 14.07.2013, 01:37:03 »
Underbart detta!  :wub:

Du har hanterat variationerna mycket bra tycker jag och det flödar naturligt mellan partierna - du har helt klart en känsla för hur det "ska vara". Jag hör inte storvulen filmmusik i detta - du har fötterna i den "riktiga" orkestermusiken tycker jag, i Lars-Erik Larsson och Pettersson-Bergers anda :)

Du har fått till det OK tycker jag instrumentmässigt - det som stör upplevelsen är nivåer och kvartetten, med sitt hysteriska vibrato - låter mer mellotron än "naturnära" ;)  Det är kul om du får till en mer naturtrogen orkester, men det är inte DÄR det ligger - det absolut svåraste är ju att få till noterna på arket och där är du i princip hemma redan :)
HasseFX, Jag blir väldigt glad och stolt att läsa dina rader... :wub: Tack så mycket för den konstruktiva kritiken!


Vackert och spännande, på ett rofyllt vis, att lyssna på.
Rätt nivåer och volym på allt tycker jag....
Och slutklämmen är sååå pampig alltså.....

mvh


Hej pxm,
Tack så väldans mycket, kul att det uppskattas!

Imponerande! Är full av beundran hur du lyckas få stycket att dels variera sig men också växa med de olika instrumenten. Störs inte direkt av naturtrogenhet eller dess brist, bortsett från lite för mycket vibrato på stråkkvartetten i början. Du har helt klart en episk förmåga som kompositör.
Kan faktiskt se framför mig en dirigent som dirigerar orkestern.
Tack Tokai,
Jag blir rörd av allt beröm. Några episka förmågor tror jag inte jag besitter, men det är roligt att höra att man kanske kan glimta till nån gång i alla fall. Ja, de där solostråkarna var nog inget vidare. Önskar man hade bättre verktyg att testa med, men det kan ju också vara så att stråkkvartettens format är med avslöjande för brister än den större orkesterns...

Underbart stycke :P

Naturtrogna ljud förutom stråkarna i början som vibrerar för mycket...men annars: oerhört vackra teman du har här.

Nämner några ställen jag fastnat extra för: vid 1:44 och från 1:66  är det otroligt fint med basstråke-spizzicaton..vid 2:50 kommer en lite oväntad passage, så finmäld som byggs upp till finalen vid 2:90.

Som sagt, du har gjort ett enastående vackert stycke här, i ditt eget format, det låter Rattle men samtidigt som någon högt stående kompositör :wub:

Marre


Hej Marre,
Roligt att du gillar detta, du har ju sån koll på klassiskt. Arpeggiofiguren vid 2:50 bygger ju upp intensiteten, men jag var osäker på om den skulle passa med resten. Nu känner jag mig säkrare. Tack så mycket.

209
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Villovägar (Astray)
« skrivet: 13.07.2013, 15:04:44 »
Mer en generell känsla. Jag ska lyssna i värstinglurarna imorgon. Vore kul med blindtester på sånt här. Lätt att ha åsikter om man är biased.
OK, tack för förtydligandet. Återkom gärna.  :)

Vackert! :) Gillar hur melodin ibland flyttar mellan instrument.
Tack, kul att du gillar det!

Vackert :)...jag får sista slut striden i cowboyfilmen...nu skall det avgöras...jag  :wub: cowboyfilmer o jag vill lyssna en gång till o en..gångt t..... kanoners!
Roligt att du associerar till det, även om det inte alls var mina associationer till musiken så finns det element som associerar till western. I en annan tråd på forumet, där jag lade upp en låt som jag tyckte var klockren western/mexico-filmmusik, så fick folk associera fritt utan att jag skrev vad jag associerade. Och det blev många olika förslag på filmgenres!
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=18012.msg130224#msg130224.

Mycket fina variationer i harmonierna och växlingar mellan dur och moll!
Snyggt arrangerat. Tyvärr måste jag instämma i att det låter aningen
för mycket "artificiellt" vad gäller instrumentljuden, såväl stråkar som mässingblås.
Är det EWQL Symphonic Orchestra Gold?
Men en fin komposition är det och väldigt njutbart att lyssna på!
/Asti
Tack Asti,
Ja, jag har problem med att få just stråkar och mässingsblås att låta bra. Mest problem (tycker jag själv) är det med stråkkvartetten i början, och trumpeter och tromboner. Har använt mest VSL, lite EWQLSO och Garritan, har uppdaterat trådhuvudet med vilka bibliotek jag använt. Tycker hornen är lättare att få till, och stråksektioner, alltså stråkarna som tar vid efter 58s. Men de kanske inte låter så övertygande de heller?
Tack för lyssning, ärlighet och konstruktiv kritik. Sånt uppskattas. :-)

Alla:

Vad tror ni om att ta bort stråkvartetten? Eller ersätta den med en träblåskvartett? :-)

210
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Villovägar (Astray)
« skrivet: 13.07.2013, 01:34:12 »
Det som dyker upp framåt 190 är gott där det kommer!
Jag har problem med volymen (stora dynamiska skillnader) i mina simpla hörlurar. 
Brukar alltid ha problem med för låg dynamik, så det tar jag som ett gott tecken!  :D Tack för lyssningen.

Jättesnyggt. Gillar växlingarna såväl i harmonier som dynamik. Orkestreringen mycket imponerande. Fina klara melodier i övrigt. Skulle mycket väl kunna inleda en storfilm. Tyvärr låter inte instrumenten äkta men antar att du inte har en symfoniorkester i garderoben.
Nä, nån symfoniorkester har jag ju inte. Är det några speciella instrument som låter syntetiska eller är det en generell känsla?
Kul att du gillar det i övrigt.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 67