Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pxm

Sidor: 1 ... 84 85 86 87 88 89
3046
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala och byter skala och tonart till nästa eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

Melodin är det viktiga! Ackorden är ju bara uppbackning av den.
Det var inte svar på frågan.

Om låten verkligen modulerar hela tiden får du analysera om och byta skala vid varje ackordbyte, ja. Allra oftast befinner man ju sig i någon slags tonart i alla fall och här och där modulerar det. Då brukar jag utgå från gruntonartens skala och förändra de toner som inte längre passar in.

Säg att du spelar i C-dur och så dyker det upp ett E-dur. Då skulle jag spela följande skala om jag verklxigen orkade analysera.

E F G# A H C# D

För det mesta lyssnar jag in ackorden. När man spelat låten ett tag lär man sig höra modulationerna och anpassar improvisationen till det.
E-moll kan dyka upp i C-dur skalan!  :P

Men, men ponera att nu ett E-dur skulle dyka upp, då blir tonskalan väldigt konstig. Det vill jag höra först!  :D

Är du skeptisk till den ackordvändan så höll dig borta från musik.  :lol:

Ett exempel där jag lägger en enkel melodi över ackord i C-dur där ett E-dur figurerar ibland: http://www.bwmusic.se/slask/Memo.m4a

Du modulerar, byter tonart i melodin över ackorden alltså...
Det är just det jag undrar över vad ni använder för pivottoner om inte 5:an....
mvh

3047
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala och byter skala och tonart till nästa eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

Melodin är det viktiga! Ackorden är ju bara uppbackning av den.
Det var inte svar på frågan.

Om låten verkligen modulerar hela tiden får du analysera om och byta skala vid varje ackordbyte, ja. Allra oftast befinner man ju sig i någon slags tonart i alla fall och här och där modulerar det. Då brukar jag utgå från gruntonartens skala och förändra de toner som inte längre passar in.

Säg att du spelar i C-dur och så dyker det upp ett E-dur. Då skulle jag spela följande skala om jag verklxigen orkade analysera.

E F G# A H C# D

För det mesta lyssnar jag in ackorden. När man spelat låten ett tag lär man sig höra modulationerna och anpassar improvisationen till det.
E-moll kan dyka upp i C-dur skalan!  :P

Men, men ponera att nu ett E-dur skulle dyka upp, då blir tonskalan väldigt konstig. Det vill jag höra först!  :D

 :D

3048
Demolåtar / SV: Ma Archtop says (halvfärdig-1 minut)
« skrivet: 17.01.2012, 18:29:20 »
Har fixat den nu..


mvh

3049
Demolåtar / SV: Ma Archtop says (halvfärdig-1 minut)
« skrivet: 17.01.2012, 18:11:04 »
Har gjort ett head nu som låten börjar med, sedan improvisationer och sedan avslutas med head också.

Hoppas ni gillar det här bättre !!!


mvh

3050
Demolåtar / SV: Ma Archtop says (halvfärdig-1 minut)
« skrivet: 17.01.2012, 15:22:09 »
Nu behövs ett Head, ett tema, en melodi till progressionen. Är det någon som har något bra i Cdur, C Blues eller vill göra ett
åt mig ?????


mvh

3051
Demolåtar / SV: Ma Archtop says (halvfärdig-1 minut)
« skrivet: 17.01.2012, 15:16:15 »
Färdig version.

3052
Demolåtar / Ma Archtop says (halvfärdig-1 minut)
« skrivet: 17.01.2012, 14:34:16 »
Har bytt från plankan till burken nu.Det blir ett litet annat sound-kanske det gillas mer. Litet ovan att mixa så här så synpunkter på mixen vore intressant.
Är den här jazzlåten något att jobba vidare på ??????-rolig att spela är den i a f
Kontrabas vore häftigt....Så det blir litet mer liv och rörelse i låten istället för min vaniljbas.
Ha det gött


mvh

3053
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

Man flyttar väl bara capon då?  :)

 :D

3054
Tänkte på collabs.Hur gör ni när t.ex de givna ackorden inte följer någon tonart utan modulerar
hela tiden utan pivota ackord ??Spelar ni efter varje áckords givna skala och byter skala och tonart till nästa eller modifieerar ni en bluesskala i dur eller moll så att den får fler toner????
Det verkar skojj men jag är inte så duktig på modulationer...Lyssnar ni ut ackorden ????


mvh

3055
..eller Girls Next Door om någon gör trumloopen åt mig, till första delen av låten,, eller The Chickin om någon lägger basen..
Autumn Leaves är den enda jag klarar helt själv......


mvh

Edit: ...men då blir det Vaniljbas bara på den.....

3056
Jag kan göra en version av Autmn Leaves nu i veckan om man får lägga upp covers här, kanske, om ni vill ????

mvh

3057



pat metheny ^^^^

3058
Autumn Leaves, the Chickin och The Girls Next Door har jag spelat igenom...


mvh


3059
Kan inte blowin in the wind.....




mvh

3060
Studio, produktion och övrigt / SV: Finstämd blues
« skrivet: 16.01.2012, 18:24:38 »
Helt galet bra !!!!!


mvh

3061
Smart grejj-ska testa !!!!


mvh

3062
Så här låter det just nu när jag tränar improvisation till en vamp.
Det låter bättre nu när jag inte reharmoniserat vampen,va ????
Skall testa behålla tonerna men göra en rehrmonisering och testa
 ( Fast jag tycker det är svårt i Hamonisk och Melodisk moll men de och dess skalor och
ackord ingår ju i det modala systemet jag håller på att försöka lära mig.)
Vad skall jag tänka på förutom metronomen (given) när jag tränar improvisation ????

Ha det gött...


mvh




3063
(mer hjälp och diskussioner välkomnas.)


mvh

3064
Korrigerat-man skirver 1,3,5 och 7:e tonen har jag just fått lära mig och de romerska siffrorna användes för ackord.


Ha det gött..


mvh

3065
Har kollat litet och vet det korrelta viset att presentera tonerna på. Men om någon vet-välkommen att ändra i wikin.
Som jag skrivit det nu hopppas jag att det är förståeligt i a f, huruvida det är korrekt noterat vet jag inte. Skall forska litet i det och fråga en bekant som är duktig på sådant. Återkommer..

 Har ändrat rubrikerna nu i a f


Ha det gött.

mvh

3066
Studio, produktion och övrigt / SV: Finstämd blues
« skrivet: 16.01.2012, 16:24:35 »



Blues !!!!!
Med giganterna Metheny och Redman på samma scen....


mvh

3067
Demolåtar / SV: Ma New Tooth 2
« skrivet: 15.01.2012, 12:40:18 »
Mixade om den..


3068
Demolåtar / SV: Ma New Tooth 2
« skrivet: 15.01.2012, 11:36:08 »
Det där med teori och verklighet kan du ha rätt i då jag ännu inte lärt mig avoid notes
så bra,eller inte alls ännu....

Men försöker........



Ha det gött ..



mvh

3069
Demolåtar / SV: Ma New Tooth 2
« skrivet: 14.01.2012, 02:05:21 »
ah, :(skall kolla in det imorgon och kanske spela om.
lyssnar på den i lurar nu och den behövs ändå mixas om.
råd inför mixen ???

ha det gott.


mvh

3070
Demolåtar / Ma New Tooth 2
« skrivet: 13.01.2012, 23:59:41 »
Tror att jag fick till något som liknas vid fusion.
Har höjt tempot och har försökt att ha koll på avoid notes i skalorna.

Den börjar och slutar med temat över progressionen  (som är gjord enl. schemat ABBC, litet ovanligt kanske).
Däremellan är det blowins from the guitar till låten.
Vaniljackorden (Grundackorden) är de i Ma New Tooth som jag har reharmoniserat till:

del A:

Dm7-5, G7b9, D#maj9, Db7, G13, G7

del B:

Em7, G13, Dm7-5, Cb7,D#maj9, G7b9,Camj7, Em7 ,D7, G13, Cm9

del C:

G7, Cm9, Fm9, Em 7, D7, G7b9, D#maj9

Temat , ofta kallat head i jazz/fusion, går i Harmonisk moll och i Spansk Flamenco. Spansk Flamenco modus får man ut om man börjar Melodisk moll på kvinten (5:an).

Sedan kommer kommer improvisationen, kallat för  " blowin"i jazz, över progressionen och då använder jag
G Spansk Flamenco
D# Thaichikochan
C Harmonisk moll
G Super Lokrisk
och
C Blues

Hoppas att analysen är riktig och att tonerna stämmer till progressionen. Jag är typ nybörjare på detta.

Tror att den blev ganska okey som ett första försök med de nya färgningarna och skalorna.
Nu skall jag sätta mig ner och fundera på vanilj ackorden till något i Em.

Ang. mixen, som jag också är typ nybörjare på, har haft DAW sedan 2010, och är nog mest intresserad av musikteori och köpte det mest för att kunna testa teorierna och principerna (men intresset för mixologi har växt och jag läser allt jag kan komma över, även om jag tycker att en del är svårt att förstå.) så är den gjord i Cubase Artist och i Studio One 2 Artist.
Basen är från HalionONE och trummorna är Studio Drummer.

3071
Demolåtar / SV: Ma New Tooth
« skrivet: 13.01.2012, 23:33:10 »
Em kommer i helgen, Eddi.
Skall bara höjja tempot och reharmonisera vanilj ackorden i den här till en riktig progression och göra en melodi till den få se om jag lyckas få fram något som kan liknas vid fusion........

Gurano -håller med om att det låter konstigt ibland. Bl adet finns två toner som aviker en två toner i t.ex harmonisk moll (som är en av skalorna som används) som kan låta skev om man spelar dem till fel ackord eller fel färgade ackord i tonarten. Kallas för "Avoid Notes"på engelska . Som 4:an och 11:an i den mixolydiska skalan t.ex. Håller på att lära mig behärska det. Har inte riktig pejl ännu men skall ha det i åtanke när jag gör melodin till progressionen jag berättade om i stycket ovan.

Nu skall jag spela in Ma New Tooth 2 - med mer tryck i och bättre behärskning över tonerna och ett ledmotiv....

Ha det gott..


mvh

3072
Demolåtar / SV: Ma New Tooth
« skrivet: 13.01.2012, 19:19:44 »
Det är så här det låter när jag tränar just nu..
Något att fortsätta bygga på-soundet av ackorden och skalorna tillsammans ???


mvh

3073
Demolåtar / Ma New Tooth
« skrivet: 13.01.2012, 19:17:09 »
Har tränat in litet andra skalor sedan i förrgår och nya färgningar.
Gör inga ambitioner på att de sitter riktigt tight ännu.
Men jag undra om de nya färgningarna och skalorna gillas ?????
Ger de ett häftigt, litet vemodigt, fusion sound tillsammans ????
Skall nog nöta in det här först innan jag börjar med modulationer.

Ha det gött

mvh

3074
Oj , med romerska siffror I=prim,II=sekund etc. i skalan det gäller.

3075
Jag är inte helt övertygad om att jag förstår vad du menar med nedanstående:

C7=I,III,V, och VII: tonen i skalan.Ger ett Cmaj7. För att ta reda på kvalitet på andra tonen i skalan, D, användes I,III,V och VII: tonen igen men med utgångspunkt från D. Då får vi ett Dm7. Sedan upprepar man metoden ton för ton. Detta kallas för harmonisering i fyra steg.

I=C III=D eller E? De romerska siffrorna står de för tonsteg eller heltoner?


Du har rätt-jag  har nog varit otydlig i artikeln.Det finns två sätt att uttrycka det på. Det ena är Prim,Sekund,Ters osv. När man skriver med siffror som jag gjort i artikeln menas tonen i skalan  1=prim, 2=sekund,3=ters osv.
Det finns olika musikteori och jag behärskar inte den klassiska eller, pop/rock.Det jag skriver är mest grundläggande jazzteori.Men det är inte så mycket som skiljer sig åt i grunden, basics.Det är på litet högre nivå man märker skillnaderna upplever jaf det som.

Ha det gött allihop.

mvh

3076
Jag skall se över rubrikerna i morgon kväll. Bra förslag ...och inga kommatecken i dem !!!!
Tack för att du kollade in det åt mig.


mvh

3077
Demolåtar / SV: Just Another Waltz
« skrivet: 12.01.2012, 14:00:52 »
Jag gör inte dansmusik  !!!
Däremot så har jag lyssnat på några av era låtar på forumet
och det har satt igång ideer. Jag skall också våga börja modulera
progressioner och melodier,licks.
Det blir lätt litet enkelspårigt om man håller sig i samma tonart
hela låten. Har litet ideer jag skall testa ikväll. Har inte vågat modulera förut
-blir så jobbigt med analysen och byten av modus. Men nu skall jag fan i mig börja testa litet.

Ha det gott alla. Jag skall kolla in King Crimson nu....

mvh

3078
Åh-jättebra för jag får inte länkarna att fungera.de kommer upp i röd stil och hamnar på listan över ämnen som önskas.

mvh

3079
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur ta ut bas?
« skrivet: 11.01.2012, 11:55:09 »
oops-har inte kollat datumen  :unsure:
sorry !!!!!!

3080
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur ta ut bas?
« skrivet: 11.01.2012, 11:47:50 »
En enkel regel är väl att utgå från ackordets grundton i början av varje takt och
sedan försöka hitta "vägar" däremellan som man kan låta basen "vandra" med hänsyn
till om det är dur eller moll..
Lyssna till basen i en liknande låt - det är nog den enklaste och snabbaste vägen.


Njae-han kan ju spela på ackorden men sus står för suspended och är ett könslöst ackord så det får nog bli andra intervall än just dur eller moll då..

Sidor: 1 ... 84 85 86 87 88 89