Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pxm

Sidor: 1 ... 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 89
2801
Demolåtar / SV: pxm-Bluesifer
« skrivet: 06.03.2012, 06:32:54 »
hittade nu här är en länk till en svensk sida med några variationer på blues skalan och som visar ackord som passar till skalorna och vice versa. finns andra skalor också. verkar vara en rikitgt bra sida tycker jag....
släng en koll på den och ge den någon minut att utforskas - jag rekomenderar den. en bra lathund !!!

http://www.infoom.se/skalor/?key=B&skalor=blues




mvh

2802
Demolåtar / pxm-Bluesifer
« skrivet: 06.03.2012, 03:41:49 »
Hittade en spännande variation av blues skalan på nätet.
Lät bra tyckte jag, verkade ha massor av möjligheter och jag måste testa den.
Här är den:

Scale - Blues Variation 3
1,b3,3,4,b5,5,6,b7,7

Arrangerade om den vanliga bluestovlan till:

Emaj7>Emaj7>Emaj7>Emaj7>Fsus4>Fsus4>Emaj7>Emaj7>Bm7-5>Am>Emaj7>G#m7

Kanske inte korrekt blues med en korrekt kadens men ackorden stämmer med skalan i F.

drog på med funkigt stuk på trummorna!!!
- och spelade in den här där jag mestadels använder Blues variation 3 (som den heter.)
förutom de andra skallösningar jag tyckte passade.

Resultatet blev en spännande, annorlunda i soundet och med bluesen i sig.
Spännande att höra vad ni gillar soundet.

Kallar den för Bluesifer !!!!

2803
Vad ska man då med en sådan tråkig vamp till och sådant tråkigt gnissel ????

Jo-
Jag gjorde en privat verre och arrade basen samt lade på en till gitarr.
spelade om gnisslet men med samma skalor som i slasken.
 Ackordsföljden är densamma - min favoritvamp.

Så här blev den - kanske skall jag konstruera en brygga till den någon dag...
Nu fattas melodi och reharmonisering men det tar vi till hösten.

mvh

2804
Fusion är ett annat ord för jazzrock !!! Kompet och trummorna brukar låta avancerad rock medan teorin och uppbyggnaden  bakom brukar vara Berklee´s (university) jazz teori.Ofta blandar man in andra genres t.ex latin, flamenco, indiska ragas, funk, etc,etc.
Al DiMeola, John Scofield, Pat Metheny, Steve Vai, Chick Corea är ex. på musiker som spelar fusion....
Frank Zappa..

2805
Demolåtar / SV: Wernborg - Hålok - (videodemo)
« skrivet: 05.03.2012, 20:19:27 »
åh-smart titel-jag gillar lokrisk (den är verkligen jazz/fusion) och den skalan har ett mysterium för mig.
vad använder man för ackord och färgningar i II-V-I om man vill spela i lokriska toner ????
jag brukar bli tvungen att fuska och göra II-V-I:an i paralelltonarten G# moll !!!!

jösses hur du trakterar guran snyggt, Wernborg !!!
får man vara nyfiken och fråga vart/hur du lärt dig det ????


mvh

2806
Kul och spännande, Dividend.
Jepp-mitten av april så att många kan vara med utan att missa festivalerna !!!


mvh

2807
...och här är min illa/slarvigt spelade lösning som exempel, så ni vågar skicka era !!!


mvh

 

2808
Jag är nyfiken och vill lära känna er musikaliskt och kanske locka av er någon musikalisk hemlighet.
Det finns många spännande alster här på forumet och mycket musikteoretiskt jag undrar över hur ni tänker.
Nu har jag förstått att många kanske är mer intresserade av att spela än att diskutera musikteori.
Därför tycker jag att vi ska spela !!!

Tänkte mig en tävling vår och höst i min regi.
Vårens pris får vara en JJ Labs ND 6000 mikrofon från mig.
Går att sjunga i och är utmärkt att micka gitarrstärkare med.
Den har jämförts med sm57:an..

Temat på årets tävlingar blir

Vår - Lös skalor över en (klurig) given vamp (ackordsslinga).Backingtracket finns postat i den här tråden.
        Spela in och posta med en lösning på skalorna du använt över ackorden.
        Efter röstning om bästa melodin/solot eller mest spännande lösningen till/ över vampen skickar jag micken till              vinnaren.

Höst - Lös substutitioner till ackorden och reharmonisera en given vamp med färdig melodi med dem. Backingtracket gör      jag över sommaren.
          Spela in och posta med lösning på ackorden du använt.
         Efter röstning om bästa löningen/reharmoniseringen skickar jag vinsten ( den får jag fundera på) till vinnaren.



Jag börjar som ex. med ett shema över ackordsföljden och skallösningarna jag använt. Det är tilllåtet att använda dem om man vill.(Men använd helst egna/delvis egna lösningar, tycker jag.)Postar en inte särkilt bra spelad,( jag är bättre på teori och att lyssna än att spela,tyvärr.) lösning på vampen som ex.

Emaj7 Emaj7 Am Am Emaj7 Emaj7 Am Am

(Ungerskt Zigenarmoll, G#Super-Lokrisk, E Blues var.2, E dur Bebop )
                                                  (A Blues)

Dm7 Dm7                  G7b5b9 G7b5b9            Cmaj9 Cmaj9

(D Dorisk)                ( G Super-Lokrisk)          (C Thaichikochan)
(D melodisk moll)      ( G Heltons skala)
(A Blues)

G7 G7 G7 G7 G7

(F dominant-Lydisk)
(Gb Pentatonisk)sidesteppin.
(G dim-skala)


Vampen är enkelt programmerad (inte mig på gitarr-ni vill ha ett tight backingtrack !!)och utan konstigheter med keyboard,bas och trummor..Alla instrument är välkomna att deltaga !!! Lösningarna behöver inte vara krångliga-kom ihåg att vi röstar på det som vi tycker låter bäst....Alla stilar är välkomna i fusion.

Kul om många vill vara med och ställa upp i "pxm-Get Fuse in the Fusion Contest 2012". Bidrag i den här tråden innan den 19:e April. Inlämnat post med bidrag får ej redigeras.
Vinnaren av bägge deltävlningar bli årets KR:s Fusion King/Queen. Är det olika vinnare i deltävlingarna blir de
årets KR Fusion Prince/Princess.


mvh


pxm



2809
Demolåtar / SV: pxm-Solutions
« skrivet: 04.03.2012, 23:52:08 »
har anammat nankerphelges tips och tar litet pauser i den här verren...

mvh

2810
Demolåtar / SV: pxm-Solutions
« skrivet: 04.03.2012, 23:28:16 »
här är de riktiga lösningarna jag spelar:

Emaj7 Emaj7 Am Am Emaj7 Emaj7 Am Am Emaj7 Emaj7 Am Am

(Ungerskt Zigenarmoll, G#Super-Lokrisk, E Blues var.2, E dur Bebop )
                                                                                (A Blues         )

Dm7 Dm7                  G7b5b9 G7b5b9            Cmaj9 Cmaj9

(D Dorisk)                ( G Super-Lokrisk)          (C Thaichikochan)
(D melodisk moll)      ( G Heltons skala)
(A Blues)

G7 G7 G7 G7 G7

(F dominant-Lydisk)
(Gb Pentatonisk)
(G dim-skala)


mvh

2811
En fin Bellman bra framförd tycker jag.
Tycker att arret funkar.
Kan inte komma på vad man kan göra mixningsmässigt dock.


mvh

2812
Demolåtar / SV: Wernborg - Hålok - (videodemo)
« skrivet: 04.03.2012, 21:40:27 »
nej, jag har funderat och inte kommit fram till något, tyvärr.
men det blir spännande att läsa gissningar och jag undrar över svaret.
postar om jag kommer på något..


mvh

2813
Demolåtar / SV: Wernborg - Hålok - (videodemo)
« skrivet: 04.03.2012, 20:40:44 »
Du e min gitarridol !!!  :wub:

mvh

2814
Demolåtar / pxm-Solutions
« skrivet: 04.03.2012, 19:45:29 »
OJ !!!

- mina skallösningar till vampen.-VAR FEL !!!!!
så jag postar en ny verre av vampen....


mvh

2815
Tämjer V7 ackordet del 2.

Heltonsskalan är byggd av hela tonsteg R 2 b3 4 5 6 7.
Den kan användas över altererade dominant ackord
då skapar den en "drifting in space"känsla.

Dimskalan kan också användas över V7 ackordet
och den skapar en jazz känsla....


mvh

2816
Medlemmar / SV: nankerphelge - hemskt mycket hej!
« skrivet: 03.03.2012, 23:10:15 »
Hej,hej  :)

2817
Demolåtar / pxm-Monster
« skrivet: 03.03.2012, 17:06:09 »
Jammar på med mig själv och rockar i Cubase hemma i vardagsrummet.
Här går den utvidgade vampen (kompet) i Cdur/Amoll.
Gillar verkligen sidesteppin men använder det sparsamt....



mvh

2818
Tanken är att någon kanske hittar nåt bra tips och kan använda det.
Jag försöker använda allt det här men har inte spelat så mycket så mer instrumentvana
behövs för min del.....
Och bättre och mer varierande tekniker.
Jag måste träna och spela mer !!!!!
Tror att tipsen hjälper mig i träningen om jag tränar att spela så......
Andra som är bättre på att spela än mig kan nog få detta låta great !!!!



mvh

2819
Frihet vid rockackord/5-ackord !!!!

Om du spelar en vamp med 5-ackord kan du använda vilken skala som helst med en perfekt 5:a i om du spelar vertikalt, dvs byter skala vid varje ackord !!!! Kanske inte ett fusion recept men ett bra tips om man vill börja spela vertikalt (ny skala på varje ackord)mer än horsisontalt (en skala över en mängd ackord.)


mvh

2820
Demolåtar / SV: pxm-Redeem
« skrivet: 02.03.2012, 19:32:38 »
Här är ett backingtrack du kan loopa...

Det går
Am7-E5-Dm7-C7-G7 :

mvh

2821
Demolåtar / pxm-Redeem
« skrivet: 02.03.2012, 16:21:13 »
Facinerad av soundet av sidesteppin (när man tänker sig 8 toner av en kromatisk skala och spelar de fem som INTE är med i den vanliga 8 toners skalan.) testade jag gnissla delvis playin outside(sidesteppin) till den här vampen.



mvh.

2822
Fler tricks att tämja V7-ackordet !!!!

1. Låt ett VII (m7b5) substutionera.
2. Låt alternerade färgade ackord ersätta V7
T.ex V7b9 eller 7b5b9 för superlokrisk.
3. och testa gärna dominant frygisk över V7.

4.Låt ett sus4 ackord ersätta V7 i 2-5-1 dock inte I.an eller II.an.

5. Där ett V7 ackord substutionerar för ett I:ackord spela dominant lydisk eller
sidestepping.

6 Sidestepping går utmärkt över V7-I i dur (och om man vill ha ett annorlunda sound över V7-I delen i en 2-5-1.)

7 Låt ackordsfärgningarna avgöra skala att spela i.

8 Har redan tipsat om det här men gör det en gång till - Spansk Flamenco skala går bra över v7 ackord !!!
                                                                                - samt använd tritonussubstutition !!!!!!


mvh

2823
Man lär ju sig mest genom att spela och exprimentera.
Men jag tycker det går lättare om man har ord på det man exprimenterat och spelat sig fram till.
Alla är vi olika...

Har ett bra tips för sidestepping eller playin outide-när man spelar de 5 toner (i en kromatisk skala) som INTE ingår i ackordets skala.

E7 - E♭ major pentatonic
A7 - A♭ major pentatonic
D7 - D♭ major pentatonic
G7 - G♭ major pentatonic
C  - G♭ major pentatonic

(ur wikipedia)

mvh

2824
Demolåtar / SV: pxm-Playin
« skrivet: 28.02.2012, 04:55:12 »
asti-ja-rock-fusion och improvisationer till givet komp ligger mig närmast.
tänkte köpa en keyboard och försöka lira kompet på den för att inte få sådant massivt gitarrljud och för att ha separering mellan kompet och blowin, något som inte riktigt går at eq:a med två gitarrer liksom. så sparar jag till en annan trumplugg just.tror att det kan göra mycket för att strukturen på vamperna ska komma i ljuset och brunga litet ordning i min musik.
blir litet grötigt som arret är nu.

b t w-jag kan inte spela keyboard och orkar inte sitta och räkna(jag är helt borta utan gitarr i knät.)-en bra ackordbok med alla voicings på ackorden för keyboard.någon som har ett hett tips ????

gurano-jag har lagt upp en treackords blues i dur nu.
 här http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29149.msg211301;topicseen#new

mvh


mvh

2825
Den låter bra om din låt och du har ett häftigt klös i guran, Jocke.
Skön musik.

Markeringar är jag dålig på(vet ingenting om)men du har nog rätt.
Utveckla dig gärna om det...

Spännande tankar om arret. Skall ha dem i bakhuvudet.

mvh

2826
Efterlyser fler hints & tips i ämnet.
Jag gillar improvisationsmusik och lär mig gärna mer---

Här delar vi alla möjliga sorters hints and tips för att få det låta Jazz Fusion !!!!
Teoretiska, praktiska, arrangemang,mjulvara, vamping,funkfusion, improvisation, mixning osv.....
--det mesta går säkert att använda i annan musikgenre också...


Jag börjar med mina tips och tricks och hoppas att ni vågar haka på och avslöja era !!
Mina hints & tips är ganska basic...men ändå....här:

20 elementära enligt mig !!!!!


1. Undvik jonisk och aeolisk. Mixolydisk är vanlig i fusion. En variant av blues i fusion spelar 12:an på enbart dominanta ackord och man byter mixolydisk skala efter ackorden. Kul träning om man vill spela över ackordet snarare än över ackordsföljden.Jag tycker det är skönt när soloinstrumentet börjar på fjärde taktslaget efter en paus i blues.
Dorisk, Lydisk och Lokrisk i jazz.
Al DiMeola använder ofta Frygisk.

2. Ex. på färgningar i II-V-I,kvartgång (om man läser cirkeln "baklänges" i dur och moll)

Dm6 G7b5b9 Cmaj9

B7b5 G7b9 Em13

Tips: För att förstå en II-V-I i moll och den skall göra vett blir man tvungen att titta på harmoniseringen av en harmonisk moll skala, där den turnarounden har sitt ursprung ex D7b5 G7 Cm finns som II.V och I ackord i harmoniseringen av Harmonisk mollskala: Cm - D dim - D#aug - Fm - G - G# - B dim. 

3. Använd tritonussubstutition för dominanta ackord.Går att använda i ii-V-I också. Stämmor i melodier med tritonus avstånd från varandra är inte bara hårdrock utan fungerar även i jazz-fusion b t w.

4. Super - Lokrisk över V7 ackord som fungerar som dominant och över altererade ackord.
Den här skalan är jazz fusion !!!

  Dominant - Lydisk
över V7 ackord som substutionerar för I ackordet, där man normalt skulle spela
Mixolydisk skala.

Spansk flamenco går också bra över sådana ackord.

5. Ex Fmaj7 >spela D Melodisk moll.(eller Harmonisk moll.)

6. Använd Blues och BeBop-skalorna. (Gör jag alldeles för sällan.)Testa dimskalan improvisation över dim-ackord och våga byt skala efter ackorden ibland istället för att spela en skala över lång progression. Att ha en skala som fungarerar över hela progressionen är bra om man tappar bort sig i ackorden tycker jag. Men på sistone har jag börjat hålla ut mer på skalorna, även om jag kan tycka att en harmoniserad vamp i sig ger "keyfeeling".

7. Sluta pentatoniska solon på IV:an

8. Harmonisera varje skala för sig i fyra steg (om möjligt-annars i tre.) du tänker använda för sig när du bygger vampen.

9. Tvåackords-vamper är alltid fulla med möjligheter. (Spelar jag alltför sällan.)Min favorit är att spela C lydisk
till en Em-Am vamp

10. Det låter aldrig fel att stå kvar på 1:an , 3.an eller 5:an i ett ackord om man måste orientera sig i vampen
 under improvisationen.

11. MI (Modal Interchange) är spännande att använda då man reharmoniserar vampen - det tilllåter att man lånar ackord från Aeolisk, Harmonisk och Melodisk moll för att få en utvidgad vamp i dur att låta litet mörkare. Att alltid ha kvar ackordsfuntionerna tonika,subdominant och dominant när man reharmoniserar tycker jag är givet utom då V7 substutioner för I-vilket är vanligt.

12. Ha roligt när du improviserar, gör dina blowin´s och fladdra hellre runt på skalorna och leta än att stå stel och fastlåst utan att komma på något att spela. Utnyttja rytm är ett vanligt tips att läsa, något jag är dålig på att göra när jag spelar.

13. Efter det att Head, temat spelats och solona är klar är det vanligt att man tar 4 takter var..

14 The backdoor - en bedräglig kadens som upplöses i parallellen är ett smidigt sätt att fortsätta en utvidgat vamp på eller att använda vid tonartsbyten.

15. ex Em7=Am7=Cmaj7 (använd inversioner även som pivotackord vid modulationer.)
      ex G7 = Cmaj7          (ett V7 ackord kan substutiera för I ackordet.)

16. Lär dig en udda skala som är "din"som du kan använda ofta vid en ackordsanalys av en vamp samt en för litet udda situationer. Mina "monsterskalor" är Thaichokochan att använda ofta och Hungarian gypsy vid t.ex en E-Am7 progression.

17. Bluesskalan är aldrig fel över en blueskadens i vampen tycker jag. Jag tycker att det låter jazz fusion

18. Låt din walking bass sluta på en semiton upp eller ned till nästkommandes ackords rot .

19. Jag gillar när synkoper bildas....

20. Augumenterade ackord kan användas istället för V7 ackord-speciellt när ackordet ska upplösas i tonikan.

Mina källor är främst böckerna Grundteori för gitarr, Reharmonisation techniques och Jazz theory samt från ett par utländska jazzforum. Jag har bara tagigt ut "mina" tips -så som jag försöker spela Rock-Fusion.

Mina egna förvirrade tankar och frågor :
Personligen efterlyser jag olika komptekniker för vampen och ovanliga substutitioner för II-V-I, hints för "playin outside"(när man inte spelar gruntonerna eller grundskalan i en vamp, samt arrangering och mix, hur får man till soundet ????Jag är dålig på arrangering och mix...klave och hur får man rätt sväng ???
Jag tycker att ambient verkar vara skön vamp att improvisera efter.Använder man vanlig jazzteori där också eller hur är det uppbyggt ?????Nyfiken- och på pop och rock samt klassiska kadenser som går att använda...I-V-VII-IV är väl den vanligaste klassiska progressionen, cliche´n inom rock och pop , va ???Men som även kan användas i fusion.

Fyll på med tips,tricks, frågor och funderingar !!!!!!

mvh

2827
Demolåtar / pxm-Happy Blues på tre ackord
« skrivet: 27.02.2012, 21:54:24 »
Blues är inte riktigt min grejj men slängde ihop en enkel standard i dur
och gnisslade till den.
Hoppas att gnisslet får den att låta fusion....


mvh

2828
Demolåtar / pxm-Playin
« skrivet: 27.02.2012, 20:05:09 »
Spelglad rockfusion från mitt vardagsrum.


mvh

2829
Häftigt, låter bra om en bra låt.
Hör inget jag skulle vilja ändra på.
Spännande lyssning..
Vid 153 är det suveränt tycker jag.

mvh

2830
Riktigt bra, Dividend.
Gillar soundet, ljudbilden och instrumenten samt hur de verkar med varandra.
Som tidigare skrivits- det är klass på det här..

mvh

2831
Färdiga produktioner / SV: HasseFX - An Amazing Sketch
« skrivet: 26.02.2012, 21:34:30 »
Jag gillar stilen och soundet. Det är en bra låt som går att digga trots de snabba bytena.
Det är bra för låten stannar aldrig upp och blir tråkig . Intresset hålls uppe hela tiden.
Spännande Amazing Grace´och vid 7.34 och framåt blir den riktigt  spännande tycker jag.

mvh

2832
Demolåtar / SV: Asti - Lite mer
« skrivet: 26.02.2012, 19:30:52 »
Suverän !!!!!
Super bäst, Asti !!!!


mvh

2833
Demolåtar / SV: Ovansjölåt
« skrivet: 26.02.2012, 19:28:53 »
Bra jobb du gjort med en fin låt....


mvh

2834
Demolåtar / SV: Eddi & Red Lady
« skrivet: 26.02.2012, 19:25:22 »
Skön låt-kudus för gitarrmusik.
Snygg Lady !!


mvh

2835
Demolåtar / pxm-Vacumcleaner
« skrivet: 25.02.2012, 13:54:07 »
Köpte en robotdammsugare igår.
Är nöjd med den och kände för ett solo i F Lydisk
i 140 klick......

mvh

Sidor: 1 ... 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 89