Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Dividend skrivet 07.07.2014, 12:52:26

Titel: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Dividend skrivet 07.07.2014, 12:52:26
Hej på er!

Har mixtrat en låt färdig åt en engelsman och ska mastra den nu. Kom på att jag inte vet så mycket om det där mer än att jag inte vill förlora för mycket dynamik.

Och ingen dynamit heller, höhö.

Är det nån som känner till någon lätttillgänglig nätlig genomgång, så dela gärna med er :)
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Eddi skrivet 07.07.2014, 13:07:00
Hej på er!

Har mixtrat en låt färdig åt en engelsman och ska mastra den nu. Kom på att jag inte vet så mycket om det där mer än att jag inte vill förlora för mycket dynamik.

Och ingen dynamit heller, höhö.

Är det nån som känner till någon lätttillgänglig nätlig genomgång, så dela gärna med er :)

Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Freddy skrivet 07.07.2014, 13:22:41
Inte riktigt det du söker, men du kan testa:

https://www.landr.com

Där kan du testa deras automatiska mastringstjänst gratis. MP3:or i 192kb/s är alltid gratis.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Scar Fraction Studio skrivet 07.07.2014, 13:59:00
Hej på er!

Har mixtrat en låt färdig åt en engelsman och ska mastra den nu. Kom på att jag inte vet så mycket om det där mer än att jag inte vill förlora för mycket dynamik.

Och ingen dynamit heller, höhö.

Är det nån som känner till någon lätttillgänglig nätlig genomgång, så dela gärna med er :)

Har lite tid i slutet av veckan här om du vill ha hjälp så gör jag det gärna :)
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Eddi skrivet 07.07.2014, 13:59:28
En till med bara tre pluggar

Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Scar Fraction Studio skrivet 07.07.2014, 14:13:53
Problemet med många sådana videos är att dem själva inte har egentligen någon koll verkar det som.
Exempel är det inte så bra att använda en Eq som inte är faslinjär i mastering.
En annan sak som aldrig folk nämner när man ska bounca till en cd är vad exempel Dithering är.
Va lite försiktig och lita inte för mkt på sådana tutorials.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 07.07.2014, 14:14:46
Hej på er!
Har mixtrat en låt färdig åt en engelsman och ska mastra den nu. Kom på att jag inte vet så mycket om det där mer än att jag inte vill förlora för mycket dynamik.
Är det nån som känner till någon lätttillgänglig nätlig genomgång, så dela gärna med er :)
Har lite tid i slutet av veckan här om du vill ha hjälp så gör jag det gärna :)

Ja, mastring är inget man skiter ur sig på en pisskvart, för att citera nån råbarkad buse.
Vilket fint erbjudande! Underbart med ett sånt initiativ!
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Dividend skrivet 07.07.2014, 16:34:32
Tack alla för svar.

Okaj, Scar Fraction! :) Snällt av dig. Jag hör av mig via PM i dagarna. Du får gärna förklara vad du gör också :D (Eller så håller du det hemligt, ska bli intressant att höra i vilket fall. Det är ett pianostycke med oboe och det är en "snäll" mastring med tillåtande dynamik som eftertraktas!)
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 08.07.2014, 11:35:23
Inte riktigt det du söker, men du kan testa:
https://www.landr.com
Där kan du testa deras automatiska mastringstjänst gratis. MP3:or i 192kb/s är alltid gratis.

Eddi har testat och nu testar jag på fyra låtar också. De filer jag skickar har troliegen för lite headroom för att de ska kunna utföra mirakel på detta gratissätt.
Men det kan bli intressant att lyssna, för att eventuellt upptäcka förbättringar?
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: stajo skrivet 09.04.2016, 19:21:57
Är det bäst att bounca ut sin mix i hög kvalitet utan effekter etc på stereo out och sedan importera igen och mastra eller går det lika bra att mastra på stereo out direkt?
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Bribedant skrivet 10.04.2016, 01:40:13
Det här med mastring är nog ett getingbo fär det finns lika många idéer om hur som det finns bedroomproducers. Men jag kör in en pinne och rör om i getingboet.

Det finns inget behov av mastering i dagens digitala ljudproduktion. På vinyltiden var nog mastring av en tape black magic utförd av män i vita rockar och spelade roll. Men idag? Finishing är ett bättre ord, finishing av en digital ljudprodukt och har man gjort rätt i mixen så borde det bara vara en limiter och dithering till 16 bitars audio. Det en mastering process kan göra åt soundet går att göra direkt i mixen istället. För lite botten? Gå in på de kanaler som har låga frekvenser och justera individuellt istället. Diskant/air? samma sak och med mycket bättre kontroll. Stereobredd? Ska också sitta rätt i mixen, behövs ingen mastring för detta. Kompression..? osv

Hör många ok mixar som totalkvaddats av mastringpluggar som Izotop Ozone etc. Varför känns det som det alltid blir bättre med mastringpluggar? Allting låter högre än originalet. Mer bas, mer diskant, mer tapesaturation (eller vad det nu är för distorsion man vill få folk att gilla), mer kompression. Volymen blir högre och våra korkade hjärnor tolkar detta som bättre ljud. Bättre alltså att göra rätt från början och slippa efterpoleringen.

Om man vill göra en klassisk mastring av sin låt, håll åtminstone ljudnivån på originalet och det som mastringen genererar på samma nivå när man lyssnar. Finns "leveler" pluggar som kan göra detta eller så drar man bara ned out regeln på ev sista mastringsplugg. Då försvinner lätt fördelen med den där diskanthöjningen man tänkt sig eller så hörs det väldig tydligt hur den där limitern man rattat in för att det ska låta högt faktiskt sabbar hela soundet istället.

Det var så jag upptäckte hur vårdslös jag varit med att slänga på allt som mastringspluggarna hade att erbjuda. För mig är det numera justering på enskilda spår som skapa soundet (bra eller dåligt är en annan historia) och som FINISHING kör jag en kompressor som knappt behöver jobba + en limiter som tar upp volymen till strax under att limitern behöver börja kapa peak's.

Använder dessa visdomsord från den amerikanska mastering gurun öh... Bob Katz tror jag det var.
Du som mastrar har ingen kontroll över lyssningsvolymen av en [CD], det har konsumenten med fingret på volymratten, men du har full kontroll över hur bra det kan låta, oavsett uppspelningsmedia eller ljudtryck.

Men det finns faktiskt pluggar som jobbar bäst på hela mixar. Hade förmånen att leka med en sådan för några år sedan. SPL Vitalizer tor jag den hette. Ren jäkla magi i vissa lägen, Vetefan hur den jobbade men jag tror den fixade till fasen mellan V/H kanal kombinerat med fiffiga eq justeringar. Det var som att tvätta en skitig fönsterruta ljudmässigt. Nackdelen var att det försvann en del "värme" från soundet. Det hela kunde bli lite övertydligt.

Yupp  ^_^

Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 10.04.2016, 11:03:53
En sida av mastring är det 'eftersträvansvärda', att höja utvolymen
en helt annan är även osäkerheten på hur bra jag kan lyckas mixa slutprodukten så den låter bra vid så många förutsättningar som möjligt, alltså i mormors transistorradio, i bullriga bilen och hemma i den bästa stereoanläggningen men även i bra och dåliga hörlurar. Den sidan hanterar proffs bättre än jag och det kan vara en anledning att lägga bort en slutmix till dem. Jag litar helt enkelt inte på att mina öron och mina skills är tillräckliga.

En annan sak jag aldrig fattat är varför man lägger på brus (kallas det 'dithering') då man går ner från 24 bitars till 16 bitars. Där har dessutom mastringsfolket bättre utrustning som gör den processen bättre.

Men jag skiter i sånt. Jag gör som Bribedant skriver, mixar så gott jag kan och ökar volymen med nån plugg, där jag själv oftast inte ens lyssnar om defaultinställningarna är bra eller om jag kan ändra dessa så det blir bättre. Jag litar inte på mitt omdöme där...

Grundfrågan om att bounca har jag tidigare svarat ja på, av den anledningen att min gamla musikdator inte orkar hantera alla spår och dessutom en masteringsplugg.
Därför skapar jag en stereowave där jag lägger mastringspluggen. Hur många av er skulle lyckas skapa och leverera en sån initial stereowave - som inte överstiger -3dB?
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: stajo skrivet 10.04.2016, 11:58:23
Bribedant och MaxB  :wub:

Men jag vet inte om jag blev klokare ;). Så eftersom jag har en mycket kraftig dator så kan jag köra direkt i daw'en utan att exportera, fast det handlar då mer om en slags finish.
Hehe jag har lyssnat på en del mastringsvideor men jag hör ju inte någon skillnad på deras mixar  :D, knappt i alla fall... Så jag skall nog leja ut det om det skulle vara aktuellt någon gång för ett högre syfte. Lite kompressor skall tydligen göra att mixen "sätter sig". Samt tar eq'ar en del bort lite grumlig bas upp till 20 HZ. Man avslutar sedan med en brickwall limiter.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Bribedant skrivet 10.04.2016, 16:33:08
Oj vilken massa text jag och cpt Morgan skrev igår  :D
Men i korthet, man vinner mer på att få mixen att låta rätt än att polera den efteråt.
Dithering är en kul hantering. Gör jätteskillnad i soundet men på en så låg volymnivå där mina väl använda öron inte hör skillnaden. Känns som läge för en audio/visuell demonstration av dithering. I'll be back....  :ph34r:
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Bribedant skrivet 10.04.2016, 22:31:04
Dittra eller inte dittra alltså (swengelsk version av "dither")
Det händer att jag struntar i eller glömmer bort dittra processen när jag går från 24bit till 16 bit och jag hör då ingen skillnad dittrat eller odittrat. Men det händer alltså grejer på 16 bitars ljudspår när amplituden (tja, volymen) faller ned mot vad 16 bitar klara av att återge.

Allt detta spelar bara roll vid väldigt låga ljudvolymer. Exemplen nedan har jag gain'at upp så det finns något att höra.
24bit konverterat till 16bit utan dither: http://goo.gl/XJkn1d
24bit konverterat till 16bit med dither: http://goo.gl/aHPwWS

Vad som händer är att man byter "brist på bits" distorsion mot att rida signalen ovanpå ett lätt brus.
Vitsen med detta är att musik i normal lyssnarvolym har övertoner och reverbsvansar etc som ligger på så låg amplitud i 16bitar att dither processen kan spela roll för ljudkvalitén. I punkrock kanske inte lika mycket som i klassisk musik.

Å andra sidan finns det yrkesfolk i branschen som säger att de aldrig hör någon skillnad på dittrat eller odittrat, så varför bry sig. Men för bästa ljudkvalité även om det egentligen är mest på det teoretiska planet, dither på. Kan tillägga att i bildbranschen, digital foto eller video, spelar den visuella motsvarigheten till ljud-dithering enorm roll för bildkvalité.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 10.04.2016, 23:36:50
Och stämmer det att dither finns i tre metoder? Läste nyligen i MM från 2009 något som en Mastringsguru skrev. Han sa använd inte metod ett eller två - bara kanske metod tre innan du lämnar till Mastringsstudion.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Bribedant skrivet 10.04.2016, 23:59:32
Det finns en hel massa olika dithering "shapes" och vid vilken frekvens bruset ska ligga. En hel vetenskap. Nu snackar vi nörd fakta på level 2. I'm out  :P
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: HasseFX skrivet 11.04.2016, 00:38:07
I följande video presenteras en hel del "svåra" saker om digitalt och analogt på ett lättsamt men högst adekvat vis! Obligatorisk innan man överhuvud taget börjar svänga sig med begrepp som "bitdjup", "samplingsfrekvens" och "dither" ;)

Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Asti skrivet 11.04.2016, 12:39:58
I följande video presenteras en hel del "svåra" saker om digitalt och analogt på ett lättsamt men högst adekvat vis! Obligatorisk innan man överhuvud taget börjar svänga sig med begrepp som "bitdjup", "samplingsfrekvens" och "dither" ;)


Intressant!

Gav mig uppslaget till en ny låttext:
(Tänkt att sjungas av en yngling  :))
I want to dither
I want to dither when I'm with her
reduce some of the noise I am sensing in her voice
She's only 16 bits of rate
But good enough to convert to another kind of state
I need more licks to get my kicks
but most of all I need some tricks to save my messy mix... :rolleyes:
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Bribedant skrivet 11.04.2016, 17:12:54
I följande video presenteras en hel del "svåra" saker om digitalt och analogt på ett lättsamt men högst adekvat vis! Obligatorisk innan man överhuvud taget börjar svänga sig med begrepp som "bitdjup", "samplingsfrekvens" och "dither" ;)


Intressant!

Gav mig uppslaget till en ny låttext:
(Tänkt att sjungas av en yngling  :))
I want to dither
I want to dither when I'm with her
reduce some of the noise I am sensing in her voice
She's only 16 bits of rate
But good enough to convert to another kind of state
I need more licks to get my kicks
but most of all I need some tricks to save my messy mix... :rolleyes:


Fullkomligt lysande ju! Love songs for 21 century kids  :D
Solklart nästa festivaltema.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: jonnerstone skrivet 11.04.2016, 18:06:24
I följande video presenteras en hel del "svåra" saker om digitalt och analogt på ett lättsamt men högst adekvat vis! Obligatorisk innan man överhuvud taget börjar svänga sig med begrepp som "bitdjup", "samplingsfrekvens" och "dither" ;)



Bra och pedagogiskt  :)
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 11.04.2016, 19:41:40
Jag tittade nästan klart på videon. Det är fantastiskt, hur han berättar och konkretiserar, ett måhända svårt ämne, med massor av nedlagd tid och energi, för att få det så lättfattligt och pedagogiskt som möjligt. Och han lyckas verkligen med sina exempel. Jag är imponerad av all tid, energi och teknik han använt, för att visa det, som i slutänden oftast visar sig vara ohörbart.
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: Wernborg skrivet 12.04.2016, 08:27:51
Max: lite som våra demos här. Ohörbara för nästan alla men några kan höra dem.

:)
Titel: SV: Mastring - nätlig genomgång
Skrivet av: MaxB skrivet 12.04.2016, 10:16:20
Max: lite som våra demos här. Ohörbara för nästan alla men några kan höra dem.

Exakt. Jag får därför precisera min tidigare utsaga

...det, som i slutänden visar sig vara ohörbart för den stora massan.
I tysta partier av musik skulle jag, på hög volym, kanske höra skillnaden, om jag lyssnar i en bra ljudanläggning.
Hur många procent (eller promille) av alla som lyssnar på musik, hamnar i den situationen och hur ofta i så fall?