Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stolle

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 14
106
Hej allihop!

Denna typ av forum innehåller ofta väldigt många "vad skall jag köpa" -trådar. Jag tycker att de är lite underhållande och nu skulle jag själv behöva lite råd.

Jag spelar främst in sång och akustisk gitarr och mandolin. Jag jobbar också med slagverk, elgitarr, bas, trummor och synthar.

Jag har på sistone blivit väldigt sugen på ett UAD-1 kort och ha en eller ett par riktigt bra kopressorer till det. Priset är ju väldigt bra och jag gissar att man kommer undan med 1500 kr för kortet och en av kompressorpluggarna.

Å andra sidan så verkar FMR RNC vara en bra hårdvaru kompressor för sång och akustisk gitarr. Hårdvara är alltid bättre än mjukvara säger vissa. Gäller det också för så här billiga kompressorer? Det tillkommer ju en DAD konvertering om man skall använda en sådan vid mix. Är det verkligen värt det? I och för sig vore det kanske smidigt att ha en fysisk enhet att ratta på.

För det tredje så har jag då och då funderat på att komplettera min nuvarande (väldigt lilla) micksamling. Jag har nu en Shure SM57 och en Bluebird (som jag använder till både sång och gitarr). På Cleas micktest så har jag fastnat mycket för Line audios CM3 på akustisk gitarr (men se dock utsvävningen längre ner). Är det vettigare att köpa en ny mick för pengarna än att köpa en kompressor?

Eller borde man hellre uppgradera Nebula2 till Nebula3, som jag använder mycket, eftersom gränssnittet är bättre, mindre processorbelastning och laddtiderna kortare?

Eller borde man strunta i att köpa nytt och istället lära sig använda det man redan har? Tråkigt alternativ! :D

Alla ovanstående kostar väl något så när samma...
Vad hade ni köpt om ni var jag?
UAD-1 + 1 plugg.
FMR RNC.
Line audio CM3
Uppgradera Nebula?

Just nu känns UAD kanske roligast. Mest leksak att leka med.

*Utvikning apropå Claes micktest* Jag har märkt att det är ganska stor skillnad i (upplevd) ljudvolym mellan de olika mickarna på Claes site. Detta påverkar omdömet om mickarna väldigt mycket. Då jag drog in filerna i Reaper och ställde volymerna så att de upplevdes lika starka så skiftade en hel del av mina tidigare omdömen. Line audio CM3 lät tyvärr inte riktigt lika bra längre. Å andra sidan lät min nuvarande Bluebird bättre. Att CM3 skulle vara bättre på akustisk gitarr än min Bluebird gällde nog fortfarande, men marginalerna blev mindre. Den där TLM103 låter verkligen inge vidare när man fixat volymerna. Märklig diskant. Jag hade nog valt en Röde NT2a mycket hellre än en TLM103.

107
Studio, produktion och övrigt / SV: REAPER 2.0 ute nu!
« skrivet: 23.05.2009, 19:01:17 »
Och nu var 3.0 ute om nu någon missat. Verkar riktigt bra det lilla jag hunnit testa.

108
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 22.05.2009, 21:06:11 »
Den där UAD 1176 -kompressorn har jag suktat enda sedan jag första gången hörde den på U-audio -sidan. Jag hittade en gratis-kompressor för några dagar sedan som jag får för mig låter hyfsat nära 1176:an. TLs2095-LA heter den. Jag har bara testat den som hastigast på akustisk gitarr men den verkade kunna fungera mycket bra. En egenhet är att den har lite okonventionella parametrar vilket gör den lite annorlunda att jobba med i början inbillar jag mig.
Här hittade jag den. Hur står den sig gentemot UAD 1176? http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=174572

Jag inser att mitt problem troligtvis inte handlar om att hitta det magiska verktyget, utan att tips i stil med Elofs är mer värdefullt. Men det skadar ju inte att ha bra verktyg (vilket man också inser då man tittar på vilken utrustning Elof sitter på :) ).

Undra vad som vore vettigast att köpa. Begagnat UAD-1 med 1176 och LA2A eller en FMR RNC.

109
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 22.05.2009, 15:07:47 »
Jag hittade en kort artikel om inspelning av akustisk gitarr. En del visste jag sedan innan. En del har redan nämnts av Elof. En del var dock nytt och verkade lite intressant. Originalet finns här: http://www.bmusic.com.au/links/lessons/recordin/acoustic.html
Jag kopierar in den här:

   " How To Get Great Sounds
    From Your Home Studio

    by Michael Laskow

    While the acoustic guitar remains one of the most simple instruments by design, it also remains one of the hardest to get a great sound on in the studio. It's really not brain surgery, but knowing some of the basic laws of physics doesn't hurt. Unfortunately, I skipped school that day and didn't learn my physics, so I had to learn how to get a great acoustic guitar sound one mistake at a time. After making those mistakes, I sat down and formulated these laws which are considered to be the Ten Commandments of recording the acoustic guitar (by me anyway).

    For the sake of argument I'm going to assume that if you're reading this, you own a 4 track, or an 8 track recorder, a fairly small console, some basic outboard equipment, and you don't own any $2,000 microphones. If you own 13 foot long console and a 48 track digital machine, you can skip this article because you probably know what I'm about to tell you.

                + Rule #1--A condensor mic will almost always sound better than a dynamic mic for acoustic guitars. There are several condensor mics that are currently on the market in the $350 price range that sound great on acoustics.
                + Rule #2--New strings will always sound better for recording than old.
                + Rule #3--Skinny strings sound brighter than fat ones (can you believe I get paid to write crap like this?!)
                + Rule #4--The sound you get has a great deal to do with the dynamics of the player.
                + Rule #5--Get down on your knees and position your ear as if it were the microphone while somebody else is playing the guitar. Move your ear around to find "sweet spots." You'll learn more from that than you will by reading this article. Don't try it with an electric guitar
                + Rule #6--If you have somebody that is assisting you on the session, have them move the mic around what you think will be the sweet spot while the player is practicing the part he or she is about to lay down. Have your assistant wear headphones so you can communicate with him while the moving of the mic is taking place.
                + Rule #7--A limiter/compressor will almost always help you get a better sound.
                + Rule #8--Don't believe everything you read. I only have seven commandments, not ten.

    Let's get right to it. If the sound you want to get is a country/pop, strummed sound similar to the Eagles "Lyin' Eyes," here's the formula: Place the microphone about 6 to 8 inches from the guitar's sound hole, but angle the mic toward the area where the fretboard and the sound hole meet. If you point the mic directly into the sound hole, it will be very full--probably much too full, and very boomy. Use a compressor/limiter to knock down any peaks (3:1 ratio), and set the threshold a little lower to give it a slightly "squashed" or tighter sound. Set the threshold higher to just limit the peaks and give a more open sound. You may need to EQ out some boominess. If so, try rolling off some bottom (100Hz), or cutting a couple of db at 300Hz. To add some "silk" on the top end, try something in the 8-10K range, but be careful, to much will add noise to the track. Positioning the mic so it angles toward the pick will give more attack-less sweetness.

    For that John Cougar Mellenkamp sound, try medium gauge strings, a little more compression, and try adding a little EQ around the mids--lets say 700Hz-1.2K. That will give you a sound that is a little more "woodsy" (a highly technical term).

    "Ya, well what about Melissa Ethridge," you say. Try this on for size. Use a guitar with a built-in pick up and a microphone to boot. You will undoubtedly get some phase anomalies, but that's part of the sound. Experiment with moving the mic closer and farther. That will affect the phase relationship of the two sound sources. Sooner or later, you'll hit on something that will put a smile on your face. You can pan the two signals left and right to get a broad stereo sound, but make sure that if you check the sound in mono, that there's still some signal left. Keep an eagle ear on Mr. Phase, he can be a tricky bugger.

    And now ladies and gentlemen, for the most often heard acoustic guitar sound at the 1993 Grammys...it's that Eric Clapton classical/gut string guitar! Piece of cake. Once again, use a condensor mic, but place it about ten inches away from the guitar. As a matter of fact, try placing it about 3 to 4 inches up the neck, but aim it at the players picking fingers. This angle will reduce boominess by virtue of the mic's cardioid polar pattern producing a natural roll off when it's aimed off-axis, while simultaneously delivering the attack of the fingers. Try and say that three times in a row! The added distance will pick up some of the guitar body's resonance. A compressor/limiter is a must for this case because of unexpected peaks. A 4:1 ratio is a good place to start, but set the threshold fairly high so that the most of the guitar's natural dynamics are left in tact.

    When mixing acoustics guitars for rock or alternative tracks, you will usually have an electric guitar or two in the track as well. My personal preference is to pan the acoustic and electric across from each other. Send one full left, and the other full right. You'll quickly discover that the electric will overpower the acoustic and the most effective way to even them out is to compress the acoustic a little bit more than what you may have already done going to tape so you can bring the acoustic's level up high enough to compete with the electric.

    Another simple but effective trick is to have the acoustic and electric guitars play parts that counter each other rhythmically (giving them each their own space), and have them each play in a different octave. That will give you a full sounding track that remains open and airy at the same time. You can also make an acoustic guitar sound bigger or more rock-like by panning the original to one side and a delayed signal (short delays are best) of the same guitar to the other side. That effect can be taken one step further by using the pitch change option on your delay to "de-tune" one of the guitars just a pinch (one cent is a good place to start). The delay will provide the brain with the psychoacoustic information it needs to perceive the guitar as bigger, while the pitch change will make it appear "fatter."

    Funny how fatter is always better in the world of recording, but not in the case of the human body. Just a tangential observation... must be time to go. See you later."

110
Nä bara samplade ballonger och pistoler är det! :D

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 22.05.2009, 14:36:08 »
Du har nog alldeles rätt om att öka avståndet mellan mick och gitarr. Jag har av någon anledning mickat väldigt nära med stormembranare. Kanske är det som du säger.. att det låter stort när man solo-lyssnar. Vid senaste inspelningen så testade vi att gå längre ifrån och det känns som om en del av ojämnheterna försvann. En del av de lågfrekventa stötarna minskade.

Att inte micka ljudhålet har jag koll på. Däremot har jag inte testat att micka lite ovanifrån. Jag har mest varierat avstånd och vinkel mot gitarren i sidled. Får testa lite olika varianter i höjdled nästa gång.

Den där "blockfish" har jag setts nämnas många gånger men faktiskt aldrig provat. Jag får ge den en chans.
På senare tid så har mina inspelningar väldigt mycket kommit att handla om sång och akustisk gitarr. Jag har börjat fundera på om FMR RNC är ett bra alternativ. Frågan är om den tillför något som inte går att få fram med diverse pluggar.. Med outboard blir det ju en extra DAD-konvertering.

Om jag hinner senare så kan jag lägga upp en kort gitarrsnutt som är problematisk och sen mina olika försök att komprimera. Kanske hjälper det någon att höra hur det kan låta.

112
Studio, produktion och övrigt / SV: Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 22.05.2009, 01:26:27 »
Tack för bra svar Elof!

Vad är det jag vill uppnå? Min första tanke är att jag vill att det skall låta bättre... föga hjälpfullt! Jag vill nog jämna ut så att små plock-grejer blir jämnade med vevandet. Jag har på senare tid börjat automatisera volymen före regeln så att kompressorn slipper jobba lika hårt. Likaså har jag upptäckt ditt tips om att filtrera bort basen i sidechain:en.
Det du säger om bumliga toner som gör att kompressorn låter sämre låter väldigt bekant. Det är precis det jag vill undvika. Kanske blir man tvungen att gå in med eq på de ställena. Jag skall testa lite med dina förslagna ratio/attack&release -värden.

Larsson: Jag gillade ljudet i klippet väldigt mycket! Mycket trevligt ljud.

113
Studio, produktion och övrigt / Kompressor på akustisk gitarr
« skrivet: 21.05.2009, 14:54:51 »
Hej hej kompisar!

Som tråd titeln antyder så har jag funderat mycket kring kompressor på akustisk gitarr. Jag tycker att det är otroligt svårt att få till så att det låter snyggt. Det blir antingen platt och tråkigt, eller pumpigt och onaturligt. Hur gör ni? Vad använder ni för inställningar och vilka kompressorer använder ni?

114
Färdiga produktioner / SV: Yllet - I have no place to go
« skrivet: 19.05.2009, 14:11:49 »
Hur låter det? Jo på det stora hela låter det mycket bra! Jag tycker att låten låter helt rätt men jag reagerar lite på att den är lite hårt komprimerad/limiterad. Det är inte katastrof men jag hade nog föredragit lite mer dynamiskt ljud. Det andra jag reagerade på var trummorna. Kanske är virveln en aning för hög. Sen tycker jag att pukorna i slutet var lite väl vassa. Eller ligger det något annat med dem där i slutet som är vasst? Något i den riktigt ljusa diskanten störde mig där.

115
Färdiga produktioner / SV: Harmonica mike - Going down
« skrivet: 19.05.2009, 13:56:30 »
Den hade jag missat! Riktigt jäkla bra låt! Det här är verkligen en låt jag känner att jag skulle kunna ha med på en skiva i bilen. Eller ha på i bakgrunden en varm sommardag när man sitter med en kall öl i näven.

Framför allt tycker jag att sången och gitarrspelet står ut. Riktigt riktigt bra!

Det negativa.. ja det är ju trummorna och den hårda komprimeringen.. Nu har jag läst säkert 7 inlägg där du berättar om anledningen till detta. Jag kan fortfarande uppskatta låten trots ljudbristen men är det inte dags att mixa om denna nu? Det är ju en så jäkla bra låt. Synd att inte ha ljudet optimalt när låten är så bra.

116
Studio, produktion och övrigt / SV: Tänkte köpa.....
« skrivet: 18.05.2009, 14:55:14 »
Jag gör alla mina mixar i lurar. Använder i princip aldrig mina studiomonitorer. För min del tvingas jag mixa i lurar av yttre omständigheter (sitter i lägenheten och ofta sover min sambo medan jag mixar). Men jag tycker nog att det fungerar hyfsat. Man får kontrolllyssna på lite olika anläggningar i efterhand.

117
Jag tycker att musiken är bra. Särskilt bra är det när klimax kommer på slutet! Då går jag igång ordentligt på musiken. Jag har svårt att tolka din kommentar om ny sångerska. Då är det inte aktuellt att kommentera sången på denna version? Mina åsikter om sången har väl egentligen redan kommit fram genom andras inlägg. Jag tycker inte den håller samma klass som musiken. Distar, inte helt ren o.s.v. Nog ligger den, som Tsmalmbe säger, mer till vänster i ljudbilden. Är det ett medvetet val? Jag vet inte om jag tyckte stereodubben i slutet på sången var så lyckad. Det blev mest grötigt när de var så osync och jag blev snurrig i huvudet av att försöka lyssna på båda samtidigt.

118
Studio, produktion och övrigt / SV: Blues-skryt
« skrivet: 15.05.2009, 03:02:06 »
Jag och min spelkompis Leif försökte oss på detta mysterium som är blues. Vi är bägge noviser på det här med blues-skryt så vi tog hjälp av Mike på munspelet.

Slängde upp den här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17326.msg125318#msg125318

Hur många blues-skryt poäng blir det? Vad borde vi gjort annorlunda för att få fler blues-skryt poäng? Vad ligger nuvarande high-score på blues-skryt skalan och vem sitter på toppen?

119
LÅTNAMN: Pseudoblues
ARTIST/GRUPP: Kontrapunkt tillsammans med Harmonica Mike
GENRE: Akustisk blues
LÅTLÄNGD: 3:38
KOMPOSITÖR: Stolle och Leif
Bakom mixerbordet: Stolle
EV. MEDVERKANDE: Leif - sång, akustisk gitarr (höger). Harmonica Mike - Munspel deluxe. Stolle - akustisk gitarr (vänster och solo), klaviatur, körsång och trumprogramering.
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

UPPDATERING 090717: Fick äntligen tummen ur att göra färdigt denna mix. Mest småpill. Pianot och körsången är mer framträdande, men inte högre.
Nya versionen: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Blues%20l%C3%A5t%209%20MIX090716.mp3[/mp3]
och här är en länk för de som föredrar det: http://www.parentes.nu/Blues%20l%C3%A5t%209%20MIX090716.mp3

Gamla versionen här: http://www.parentes.nu/Blues%20v6%20090514.mp3

Jag och Leif har gjort en låt som vi tycker drar mer åt blueshållet. Då vi är noviser i bluesens rike så behövde vi ta hjälp av ett proffs i sammanhanget. Vi hade länge pratat om att det vore fräckt med munspel på denna låt. Konstigt nog tog det ett tag innan vi insåg att det självklara vore att anlita KRs eget munspelsfantom: Harmonica Mike. Som tur var för oss så ställde Mike upp och lade munspel på låten. Det blev pricken över "i". Harmonica Mike blev navigatören som kunde lotsa skutan i blueshamnen.

Vad gäller mixen så har jag inte hunnit jobba med den så mycket. Jag mixade lite snabbt inför att posta den här men den behöver nog mer jobb. Tips mottages tacksamt!

Ha det finemang!

120
Detta svar hjälper väl knappast herr Artrock men stem-rendering var en av funktionerna som fick mig att överge Cubase för Reaper. Jag tycker det är märkligt att Cubase inte fixar detta automatiskt.

121
En röst blev det. Skön låt!

122
Färdiga produktioner / SV: Guitar 66 - Red House
« skrivet: 07.05.2009, 23:38:08 »
Jag måste säga tvärtemot ovanstående att jag verkligen gillar gitarrljudet (och spelet). Dynamiskt och bra! Du har den goda smaken att gå ner i intensitet innan det blir "too much". Det är skönt att höra. Jag har lite svårt för sången. Det blir lite för gapigt i mitt tycke.

En tanke som slår mig när jag lyssnar är att det måste vara fruktansvärt tråkigt att vara den där kompgitarristen. Ham åste stå och fundera över morgondagens inköpslista på Konsum under de långa solona (eller kanske genom hela låten). Vilken otroligt okreativ syssla att bara fisa lite ackord sporadiskt, och lågt mixat, i bakgrunden. Tycker inte heller att kompgitarren tillför så mycket. Det hade räckt bra med bas och trummor bakom leadgitarren.

123
Demolåtar / SV: Harmonica mike - you will pay..
« skrivet: 07.05.2009, 23:29:19 »
Jag gillar ju denna som bara den och skulle gladeligen spela elgitarrsolo, men det finns säkert många gitarrister på detta forum som är mer kvalificerade, och då är det bättre att de spelar. Gitarren måste ju försöka hålla jämna steg med munspelet...

124
Demolåtar / SV: Harmonica mike - you will pay..
« skrivet: 07.05.2009, 21:06:49 »
Jag sitter också och ler brett! Jag tycker att det svänger något enormt! Att du kan spela munspel otroligt bra och att du har en fantastisk blues-röst visste jag sedan tidigare, men ditt gitarrspel var nytt för mig. Jag tycker verkligen inte att du "spelar som en kratta". Jag tycker att det låter bra som sjutton. Gött sväng! Jag önskar att jag kunde spela blues-komp som du gör. Det blir alltid bara en massa soloande när jag försöker spela blues.
Slutet låter ju avklippt men eftersom detta bara var en skiss så antar jag att det bara var något preliminärt. Sista munspelssolot är helt hysteriskt! Herreguud vad du kör på! Men jag tycker faktiskt att det funkar. Det är lagom kort för att det skall göra att man blir imponerad men inte tröttna på tonkavalkaden. Det hinner aldrig bli Yngwie Munspeel...

125
Demolåtar / SV: CHROME: "Tomorrow" 020906
« skrivet: 07.05.2009, 02:23:19 »
Denna version är den överlägset bästa hittills. Det låter mer genomarbetat nu. Jag misstänker att du tänker peta in sax i luckan innan slutet men på sätt och vis gillade jag att det blev ett andrum där inför sista refrängen. Fräckt att det faktiskt blev en hel internetkör. 

126
Färdiga produktioner / SV: Guran och Harmonica Micke - Cold hearts
« skrivet: 06.05.2009, 13:43:43 »
Jag hade missat denna men jäklar vilken skön låt!
Mycket bra musikaliska insatser från er bägge!

Det har pratats mycket om mixen tidigare men jag får säga att det var ingenting som störde mig vid en avslappnad lyssning. Det måste röra sig om detaljer då, eftersom det gick alldeles utmärkt att lyssna på låten och ta till sig av musiken.

127
Studio, produktion och övrigt / SV: Blues-skryt
« skrivet: 06.05.2009, 13:39:16 »
Nu börjar det likna nått i tråden!

Grymma bidrag från både Aettan (nu först fattade jag vilket gammalt nick som det rörde sig om) och Guran/Mike! Bra jobbat bägge två! Blues-skryt när det är som bäst!

128
Det värsta jag sett var en tradera-auktion för en av Behringers små stompboxar som gick för mer än nypriset. Varför?!

129
Studio, produktion och övrigt / SV: Jimi Hendrix...?
« skrivet: 03.05.2009, 12:53:14 »
Jag upptäckte faktiskt Hendrix ganska nyligen. Jag hade väldigt länge svårt att se förbi hans smått slarviga, lite grötiga, gitarrspel. Nu ser jag förbi det och jag kan njuta av mycket av hans spel. Ett tag lyssnade jag nästan bara på Hendrix under ett par veckor. Att han spelar slarvigt tycker jag inte går att förneka. Om man sen tycker att det är charmigt eller blir jobbigt är väl en annan sak.

En märklig sak som inträffade när jag började lyssna på Hendrix var att hans spel lät så otäckt bekant. Jag har spelat gitarr i ungefär 17 år och upptäckte Hendrix ordentligt först det senaste året. Ändå lät hans gitarrspel då och då som mitt eget (eller kanske snarare det omvända). För en anakronistisk lyssnare så lät det nästan som om Hendrix hade stått och lyssnat på mig i replokalen och plockat upp några fraser. Jag förstår ju att vad som egentligen har hänt är att de gitarrister jag lyssnat på under min uppväxt i sin tur har lyssnat på, och inspirerats av, Hendrix. Men det var ändå en märklig upplevelse som gitarrist att upptäcka sambandet med Hendrix. Att han har varit otroligt inflytelserik är väl svårt att förneka. En mängd bra låtar har han också gjort. Jag kan dock inte låta bli att tycka att några av Buddy Miles låtar i Band of Gypsies är förjäkla bra och jag gillar verkligen Hendrix spel på de låtarna.

130
Studio, produktion och övrigt / SV: Blue Bluebird.
« skrivet: 03.05.2009, 12:22:18 »
Claes testsite är verkligen en värdefull tillgång. En mick jag fastnat för (men ej ännu köpt) på Claes testsite är Line Audio Design CM3 som jag tycker låter otroligt bra på Claes gitarrinspelning. Den är ju så otroligt liten så den kanske kunde vara smidig att använda vid trummickning. Billig är den ju också då jag sett den för strax över 900 kr.

131
Studio, produktion och övrigt / SV: Blue Bluebird.
« skrivet: 03.05.2009, 02:03:53 »
Jag har haft den micken i ungefär 2-3 år nu. När jag köpte den så testade jag den mot två olika ADK Kina-mickar och jag tyckte att Bluebirden hade en mycket mer neutral diskant. Vid en första anblick så kunde man uppfatta ADK-mickarnas förhöjda diskant som bra. Efter att ha lyssnat lite mer på olika källor så blev deras diskant bara påfrestande medan Blue-micken kändes mer naturlig.

Om du söker på några av låtarna jag spelat in (läggs ofta upp under namnet "Kontrapunkt") här på demoforumet så kan du höra den på sång och akustisk gitarr. Jag har aldrig testat den på trummor så ja kan inte säga hur den fungerar där. Jag har märkt att den har ganska kraftig proximity-effekt. Går man för nära en akustisk gitarr så blir det lite väl mycket bas. Jag kan inte riktigt säga om det är en fördel eller nackdel när det gäller din trummickning.

Jag vill minnas att jag tyckte att ljudklippen som ligger uppe på Claes testsida var ganska representativ. Lyssna och jämför med någon av mickarna du redan har så kanske du får ett humm om vilken karaktär den har.

Sammantaget är jag nöjd med micken men då jag köpte den för 5000 kr så känns det lite snopet att de säljer den så billigt nu.

132
Festivaler / SV: FORUMFESTIVAL 9 POLL- Vilka teman röstar DU på??
« skrivet: 02.05.2009, 16:17:38 »
Lite OT, men jäklar vad bra den där Japan-låten var ändå. Jag gillar David Sylvian och Steve Jansens senare skivor. Likaså tycker jag att Richard Barbieri (stavning?) gör ett utmärkt jobb i Porcupine tree men jag har alltid tyckt att de Japan-låtar jag hört har varit bedrövligt fjantiga. Denna var dock riktigt fin. 

133
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 01.05.2009, 03:42:29 »
Sånt går inte att tala om på ett familjeforum men jag döpte min till "Stor Bäver". Tyckte det blev personligt och bra på svenska. Grön är den också. :)

134
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 30.04.2009, 14:32:33 »
Lite nya pedaler måste man ha.


Delay och live looping. Kul kul.



Den tar otroligt mycket plats i pedalbordet men låter väldigt trevligt. Inte att förväxla med den vanliga röda Fuzz facen. Denna är handbyggd med silicon-transistorer istället för germanium.



Jag har alltid gillat Gilmours användande av denna flanger-pedal. Den låter stort utan att låta för mycket jetflygplan (om man inte vill det).

Slutligen så byggde jag en BYOC Large Beaver

Skall man spela lite Gilmour så måste man ju ha sig en Big Muff. Jag byggde den efter Triangle-versionen.

135
Rolig historia. Jag röstade också.

136
Demolåtar / SV: Stolle - Once a loser
« skrivet: 27.04.2009, 10:51:19 »
Tack så mycket för de fina orden Kornstad, Mike och Marruschkka! Jag blir glad och lite generad. Spelning i Stockholm blir det kanske inte förrän till hösten men då hoppas vi att några forumvänner kommer förbi. Det hade varit jätterevligt!

Tokai: Tack för kommentarerna. Du kan nog ha rätt om både reverb och ekostudsar. Jag har nog inte lagt tillräckligt med tid på det. Jag får se över det lite mer. Kanske att man borde automatisera ekot så att det träder fram mer när det verkligen behövs och smyger tillbaks annars. Kanske borde jag experimentera mer med bakgrundsljud. Mellotronstråkar blev det nog på ren reflex.

YnottonY:  Tack för att du tog dig tid Ynot. Jag är sugen på att utveckla arret lite men jag är lite osäker på hur jag skall gå tillväga. Får prova lite olika idéer. Jag har lite svårt att slänga på grejer på denna utan att det låter artificiellt instoppat i efterhand. En tung bas har jag dock funderat starkt på. Som du säger gör den sig nog väldigt gott en bit in i låten. Lite Taurus-muller skulle nog kunna sitta fint.

Det du skriver om att jag inte "menar" vissa textrader känns oerhört viktigt. Jag har nog för lite distans till materialet för att få en bra överblick över det. Vilka rader är det framförallt du tänker på?

137
Demolåtar / SV: Stolle - Once a loser
« skrivet: 22.04.2009, 22:19:22 »
Upptäckte nu när jag öppnade projekt-filen så här nästan ett år senare att jag faktiskt hade en senare version än den som låg uppe här. Något bättre mixad och ny sång på refrängen.
Jag uppdaterade första inlägget med den nya versionen.

Freddy: Konspirationen tätnar... Detta är stort.

138
Demolåtar / SV: Stolle - Once a loser
« skrivet: 22.04.2009, 20:43:08 »
Min spelkamrat Leif ringde mig och berättade att denna tråd hade bumpats. Jag måste erkänna att jag hade glömt bort denna låt. Tack som tusan för påminnelsen och för de fina orden. Jäkla roligt! Jag och Leif pratade tidigare idag om att vi borde ha med någon lugnare låt till Kontrapunkt där jag kanske kunde sjunga mer. Som ett tecken från en högre makt så går HM och bumpar denna jättegamla låt. Det måste betyda att jag och Leif skall jobba på denna. Leif kanske kan lägga en understämma i refrängen. Sångljudet är ju väldigt odistinkt. Jag blev sugen på att jobba vidare på denna nu.

139
Nu har jag undersökt saken närmare och efter lite felsökning så har jag kommit fram till att det måste vara fel på pedalen. Närmare bestämt så misstänker jag att det är någon sorts kortslutning från DC ingången till ratten för "time". Om jag väljer en inställning där den ratten ej är aktiv, t.ex. Loop-mode eller tap-tampo, så försvinner problemet. Dessutom kom jag på att problemet som uppstår låter precis som om någon vrider på time-ratten i ett slumpmässigt mönster väldigt fort.
Helt plötsligt blir det jobbigt att jag köpte den ny över E-bay från USA. Det verkade ju så bra. Snabb leverans och jättebra pris. Det blir ju väldigt kostsamt att skicka tillbaks den och sen skicka hit en ny. Segt. Kanske får acceptera att jag måste köra på batteri.

140
Ingen AC/DC här inte!

Jag blir bara mer och mer förvirrad. Har jag haft fel ström in till alla mina pedaler? De har ju fungerat i alla fall. Jag läser på undersidan av min wahwah pedal (Crybaby GCB-95). "This unit can be operated with either 9 Volt battery and/or an AC adaptor." Längre ner vid stället där man faktiskt ansluter ström adapter så står det "9 volt DC". WTF!? Skall man ha AC eller DC? Blir helt förvirrad.

EDIT: Nu börjar jag fundera på om inte det mest logiska är om termen "AC adapter" är en generell term som används om både AC och DC adaptrar. Jag tittar på min Roland ac adapter igen. Det var denna som inte fungerade med min nya delaypedal. Det står förvisso "AC-adapter" längst upp men längre ner så står det "Output:9V" och så är det en symbol med ett heldraget streck över uppdelade korta streck, vilket jag fått för mig betyder DC. Fast OM det faktiskt är en DC-adapter varför fungerar inte min nya pedal? Kan det vara att den kräver 300 mA medan adaptern bara levererar 200mA?

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 14