Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - flintan

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 ... 38
71
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarr Mjukvara hur??
« skrivet: 29.01.2010, 16:43:05 »
Om du har svårt att spela med latency även på millisekundnivå så

Latency på några få ms motsvarar typ att man står några meter från stärkaren i tid och oftast brukar det kännas hyfsat ok tycker iaf jag. Sen ger det en lite annorlunda spelkänsla att spela genom en digital emulering än ut genom en stärkare med högtalare. Men om det känns svårt att spela p.g.a. fördröjning skulle jag rekommendera att i första hand försäkra sig om att man har rätt inställningar i datorn. Kan se lite olika ut men genrellt..låg bufferstorlek, low latency mode eller liknande, stäng av plugin delay kompensering etc.

72
Om kontrollrummet.com / SV: Diskussion kring forumstatistik 2009
« skrivet: 29.01.2010, 00:00:44 »
Hellre isåfall att man får scrolla i sidled i nyhetsrutan.

73
Om kontrollrummet.com / SV: Diskussion kring forumstatistik 2009
« skrivet: 28.01.2010, 23:51:20 »
Jo visst, men jag antar att jag inte är ensam om att köra laptop med <15" skärm och lägre upplösning. Men men, man kan ju faktiskt göra andra saker än att hänga här också..

74
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarr Mjukvara hur??
« skrivet: 28.01.2010, 23:44:39 »
Kör med det ljud du ska ha och lyssna genom pluggen. Sänk buffersize och stäng av plugin delay kompensering om det är för mycket latency.

75
Jaha det var ju kul.. Gitarren skickades med pissgods (a.k.a. bussgods) och nu ligger den på deras terminal ute på nåt industriområde i farsta dit jag inte kommer hinna åka och hämta den eftersom de stänger kl 17 varje dag..

76
Om kontrollrummet.com / SV: Diskussion kring forumstatistik 2009
« skrivet: 28.01.2010, 19:31:24 »
Varför måste forumstatistiken ta upp hela förstasidan så att "Senaste trådarna" bara blir en smal ruta till vänster?

77
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarren stinker parfym
« skrivet: 28.01.2010, 15:01:39 »
Basnoter i parfymer kan sitta i väldigt länge så inte säkert vädring hjälper.

Har du provat att spela högre upp på halsen alt. endast på de tunna strängarna? Om du i alla fall undviker tjocka e under några veckor så kanske det släpper till slut.

78
Jovisst, men om man kör plywood och borrar hålen själv..

79
I Wikin, i artikeln om [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki] finns det länkar till ställen där man kan räkna ut just den typen av basfällor, så kolla där. :)

Menar du den här pdf'en : http://www.microflown.com/data/2006_AA_impedance.pdf

Jag tycker matematiken där är riktigt knepig och att räkna på luftens impedans i små hål, kavitet och genom glasfiber av den eller den densiteten blir lite väl överkurs. Finns det ingen enklare sammanfattning av det här nån stans? Typ, om man använder 10mm plywood, 8mm hål, 10cm djup etc så kan man variera frekvensen genom att ändra storleken på...osv.

80
Ja det är sant, han kör mest akustiskt. Men rent melodiskt och mot den typen av "porlande" bakgrundslandskap känns det inte helt avlägset.

81
Det skulle kunna vara Andreas Söderström, kallar sig för ASS som soloartist..men jag vet inte. I vilket fall, om du gillar den här typen av meditativ filmisk gitarrmusik så borde du kolla upp honom.

82
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarren stinker parfym
« skrivet: 26.01.2010, 23:25:22 »
Ställ ut den på balkongen ett par dar på vädring.  :ph34r:

83
Tjusigt! Precis när det började närma sig slutet tänkte jag..men vad händer om man bänder en sträng då kommer det stämma ur sig..men tji, snitsigt!

Det är svårare att stämma en gitarr än vad de flesta verkar vilja medge..

84
Du kan väl lägga upp lite bilder och klipp sen!

Absolut, ska försöka.

Citera
PS. Är du den Flint som lindar mickar på faktiskt.se ?

Skulle man kanske kunna tro men det är någon annan.

85

...Equality är duktig på att få till ett fint akustiskt gitarrljud..


Du är alldeles för blygsam, du får till skitbra sound på dina låtar. :)

Du vet väl att Equality är mitt tredje alias?  :D

Vilket är det andra? Freddy?

86
Nuså blir det en honeyburst med ebenholtz greppbräda och vintage stall! Blir intressant att testa med nya gitarrstärkaren.

87
har hört på andra forum att inbyggda mickar inte alls är bra för inspelning och att man hellre ska lägga ner dem tusen extra man tjänar på en ännu bättre gitarr!

Det finns ju både bra och anskrämligt dåliga inbyggda mickar.. Men jag ser det ändå mest som något man använder för livespelningar. Om det inte är en supermick eller om man vill ha det nasala piezo ljudet.

Generellt så tycker jag att M/S stereo gör sig fint på akustisk gitarr. Då behöver man en åttakopplad mick och en njure som passar ihop, och ett bra rum. Men du kan ju testa XY med de mickar du har också. Annars är ju dubbad acke panorerade i stereo en klassiker. Om det låter för spretigt och osynkat i spelet så kan man testa att låta den ena gitarren vara mer "spetsig" och drivande genom att hugga av transienterna på den andra gitarren med en kompressor eller envelope processor.

88
Ok där ser man. Ja just nu lutar det väl åt dubbelsadlar ändå. Måste erkänna att jag också tycker det ser lite fel ut med separata sadlar..

Om man tittar närmare på bilderna på BaCH gitarrerna så ser det också ut som att de med dubbelsadlar sitter lite snett, d.v.s. "förintonerade".

89
Hehe, jo jag har sett att det brukar vara så på "riktiga" Tele. Men har du någon anledning utöver att det ska vara så för att det var det minsann på 50-talet?

Och frågan är om man får snedställda sadlar på en billig kopia eller om man måste köpa till fender originalsadlar och plötsligt blir gitarren 25% dyrare..

90
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.01.2010, 23:55:37 »
DIY av högsta klass. Vad är en sån bra till? Hur låter den? Burkigt?

91
Någon som testat BaCH gitarrerna? Många som talar sig varma om dessa och i princip obefintligt med dåliga omdömen på nätet. Själv har jag varit sugen på en tele som komplementsgitarr nu ett tag.

Vilken typ av stallsadlar ska man satsa på när det gäller telecaster? Det finns ju antingen "vintage" varianten med tre dubbelsadlar eller ett med sex separata stallsadlar. Har aldrig ägt en tele förut men rent instinktivt så känns den med separata sadlar bättre rent intonationmässigt. Men också, ju färre skruvar och skit som kan lossna desto mindre risk att den faller isär om man är lite för hårdhänt nån gång..

http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm

92
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixa rocktrummor
« skrivet: 19.01.2010, 17:28:17 »
Kom ihåg att kolla fasförhållandet mellan kanalerna också. Ibland låter det t.ex. bättre att vända övermicken än undermicken på virveln, ibland låter baskaggen djupare om den vänds mot överhänget etc. Detta gör man med fördel innan man lägger ev. eq, kompressor, bussar o.s.v.

Det kan vara bra att se till så att närmickar hamnar på rätt position i stereobilden (överhänget) också. En bra metod att kolla detta är att panorera hihat, puka eller vad det gäller dit man tror den ska vara, sedan smyga upp regeln medan man lyssnar på överhänget. Om den då flyttar på sig har man panorerat fel, flyttar den inte på sig är det rätt. Men det beror ju som sagt också på hur man valt att sätta mickarna, om överhänget är för hela setet eller bara cymbaler o.s.v.

93
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixa rocktrummor
« skrivet: 19.01.2010, 12:49:26 »
-Sen klippte jag ut pukslagen på puk-kanalerna. Alltså all slask mellan. Brukar ni klippa ut varenda litet slag exakt? Vet att det går att använda en gate, men det blir sällan lika exakt för mig.

Strip silence är en bra funktion för detta. Alternativt en gate med look-ahead på några millisekunder.

94
Studio, produktion och övrigt / SV: Klipp o klistra vs Time warp
« skrivet: 12.01.2010, 02:28:25 »
...så vad ska jag ha warpen till?...
/Jocke

Ja när det gäller att få det att låta tajt låter det mycket bättre att klippa och klistra än time-stretch åtmisntone i Sonar. Svårt att tro att andra program lyckas särskilt mycket bättre men har för mig att Abletons tidsträckare hyllats i spaltmetrar. Som sagt trumljud funkar nog bättre liksom att små tempoförändringar av längre ljudfiler har mindre hörbara artefakter då sample-förskjutningarna "späds ut" över större tidsrymd. 

Protools pitch- och timeshift är grym!  Logic har jag ännu inte hunnit kolla så mycket på :)

Både protools 8 och logic 9 har grymt bra timeshift möjligheter som erbjuder helt andra möjligheter än klippa och klistra men som sagt var funktion har sina användningsområden.

95
Studio, produktion och övrigt / SV: Klipp o klistra vs Time warp
« skrivet: 09.01.2010, 02:59:42 »
Nejdå flex-time, elastic audio, time warp, melodyne osv är såklart extremt användbara verktyg. Jag menar bara att man inte alltid måste använda dessa bara för att möjligheten finns och att ofta funkar vanlig icke elastisk kvantisering/redigering lika bra eller bättre.

96
Tycker du har lyckats mycket bra, inget att klaga på (vad gäller masteringen).

97
Studio, produktion och övrigt / SV: Klipp o klistra vs Time warp
« skrivet: 09.01.2010, 00:43:49 »
Förstår dock inte varför det låter annorlunda än om jag flyttar 1/32-1/64 och stretchar +/-10% men det kanske en påläsning kan ge svar på?

Inte svar på din fråga, men en fördel med ex. beat detective, manuell kvatisering etc. är ju också att man oftast klarar sig utan timestretch då man lika gärna kan täcka upp det glapp som kan uppstå genom att dra fram och "repetera" samma ljud igen med en lagom crossfade.

98
Studio, produktion och övrigt / SV: Klipp o klistra vs Time warp
« skrivet: 07.01.2010, 15:08:40 »
Nu vet jag inte hur det funkar i cubase men med motsvarande funktioner i protools och logic (elastic audio och flex-time) så är det viktigt att välja rätt algoritm beroende på vad det är för ljud. Poly, rhytmic, slice etc. För trummor kan man t.ex. välja slice (inte 100 om begreppen stämmer överens men man förstår när man har det framför sig).

Sedan är det också viktigt att du grupperar alla trumspår så de processas gemensamt, annars blir det massa fasfel och osync. Men i vissa fall, t.ex. trummor tycker jag ofta att det ger bättre resultat att kvantisera på vanligt sätt utan elastiska möjligheter. All form av time stretch förstör ju ljudet till en viss grad, ibland acceptabelt/döljbart och ibland med bedrövligt resultat..

99
Studio, produktion och övrigt / SV: pot mixning?
« skrivet: 03.01.2010, 01:00:04 »
Snyggt tips! Men annars äter man ju bara potäterna hela med skalen kvar.

japp!

Minns ni äggformarna? man kunde lixom hälla i ägget i en form, o sen få det in i mikron :S

slemmigt.

Bacon däremot lagar sig faktiskt rätt bra i micro.. ugnen däremot kanske inte blir så fräsch efter ett tag.

100
Studio, produktion och övrigt / SV: Slitage av hörlurar
« skrivet: 30.12.2009, 20:30:11 »
Jag har exakt likadana lurar.

Mina håller hur bra som helst,nyttjat dom dagligen i drygt tre års tid - snart fyra..

Samma här och inga tecken på slitage.

101
Kanske kan vara något: http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

102
Teoretiskt sett så degraderar en sådan box ljudet eftersom den innehåller elektrolytkondensatorer, som troligtvis är av billigaste sort, i serie med signalen. Hur stor skillnad det gör och om det spelar någon roll för dig är svårt att svara på. Troligtvis är de inbyggda förstärkarna i det interna ljudkortet inte av allt för imponerande kvalitet så då gör det nog varken till eller från.

Ett alternativ är annars att köpa en separat preamp och koppla in på ljudkortets linjeingång. Eller som du säger att köpa ett nytt ljudkort. Du kan ju även använda det nya ljudkortet till annat också. Generellt är det ingen bra idé att ha vare sig preamp eller ljudinterface inne i datorburken.

103
sedan är det ju bara att man står nära det man vill höra

Kärnan av problemet. Man hör oftast bara (eller i bästa fall mest av) det som finns närmast, men om man nu vill, vilket man gör, att alla ska höra alla så är det i princip omöjligt enligt mina erfarenheter hittills om man inte mickar precis allt och kör ut i monitorer/PA alternativt kör akustiskt med få instrument.

Vi är dessutom 4-5 olika band som delar replokal och har sättningar med allt från det vanliga sång, trummor, bas, piano, elgitarr, acke till diverse blås och stråkkvartett..i olika kombinationer.

Det här med att volymen blir allt starkare under ett rep beror på att många musiker är rätt hänsynslösa och bara spelar för sin egen skull snarare än att lyssna in de andra i bandet och anpassa spel och dynamik efter vad de andra gör. Men det är såklart olika beroende på genre också, viss musik ska ju vara mer jämntjock, men jag tycker ändå att det mesta mår bra av lite mer luft och dynamik i spelet.

Det är väl speciellt gitarrförstärkarna som är svåra att få en bra balans och spridning på tycker jag. Jättestarkt för de som står framför on axis och inget alls för de som står lite bredvid. Och alla kan ju rimligtvis inte stå på en linje framför stärkarna..

104
Tycker det är svårt att få en bra balans så att alla hör varandra bra i replokalssammanhang. Nivåer handlar ju mycket om att spela dynamiskt men vad gäller riktning på ljudet tycker jag det är svårt att få en bra spridning. Om man inte mickar allt och har PA + monitorer då.. Hur brukar ni tänka?

105
Enklaste på alla tänkbara sätt och mest välljudande som finns: Bose L1! Men tyvärr inte det blilligaste.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 ... 38