Intressant tråd, jag är nybörjare på mastring, kör Logic Pro 8, har börjat mixa ner allt till en fet 24 bits aif stereofil som jag sen bounce:ar ut och läser in i ett nytt projekt där jag använder färdigt 'stereo mastering' projekt, dock om jag väljer presets så tycker jag oftast det låter alldeles för överstyrt och kass, dessutom har jag inte riktigt lärt mig multipressorn, men däremot insett att multimetern kan hjälpa till att visa på för mycket bas eller diskant när öronen tröttnat.
Dock är erfarenheten hittills att lägga på mastring för en "mupptrixare" förvandlar låten, vips låter sången för vasst eller bas, eller nåt annat..
Men är det inte så att en av de viktigaste sakerna är att se till att ha bra volym på från A, dvs då du spelar in, se till att det ligger och sniffar på överstyrning för att därefter ha bra utgångsläge för nermixning etc? Kanske självklart?
Det spelar absolut ingen roll för mastern om du ligger och sniffar på nollan när du spelar in, det har ingenting med varandra att göra.
Ha bra nivåer i mixen, gör en jämn mix, då är det inga som helst problem att få till en pressad master utan att det låter skit.
Okej,
fast om man måste dra upp för mycket så ökar man ju också brus, det var det jag tänkte på.
Fast du använder väl Logic?, vad är din åsikt om presets'ena, är det SBS här kanske?
Brus? Jag spelar in så det peakar på högst runt -10 db, ofta mycket svagare. Jag har aldrig hört en tillstymmelse till brus, inte ens när jag spelade in med en phonicmixer, m-audiokort och sm57or.
Det finns inget brus att tala om när man spelar in på normala nivåer. Normala nivåer är dessutom ofta betydligt lägre än de flesta tror, man behöver inte gå i närheten av nollan. Jag tror att om man får brus, så kan det bero på att man just försöker ligga nära nollan och då driver de analoga grejjerna för hårt, så det börjar brusa om preamps. Det beror förstås på vad man spelar in och vilken mick och preamp man har.
Jag kör Logic ja. Har inte använt några presets sedan logic 4, så jag vet inte. Men jag har en känsla av att de gör alldeles för mycket och är alldeles för hårt inställda. Det bästa är att lära sig hur grejjerna jobbar, sedan ställa in det som är bäst för låten.
Min masterkedja är ofta bara en eq, en kompressor och en limiter. Inget multiband någonstans. Volym går att få, om mixen är jämn. Så om det är svårt att få hög volym så är det nog inte just masterkunskaperna det är fel på. Det är betydligt svårare att göra en mix är jämn och tål limitering, än att dra på en kompressor och en limiter på masterkanalen.
En generell regel är också att det är betydligt mindre basfrekvenser i en mastrad låt som låter fett och starkt än man gärna tror. Håll koll på basfrekvenser och skär den INNAN kompression och limitering, den äter stor plats och gör att man inte kan få samma volym.