Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Dividend

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
141
Demolåtar / Dividend - THey CAme FRom OUter SPace
« skrivet: 15.02.2011, 00:52:33 »
S k "slumpmässiga harmonier" som i mina öron funkar :lol:

Några tankar kring detta missfoster? :)

142
Demolåtar / Dividend - utkast till barnvisa!
« skrivet: 15.02.2011, 00:08:53 »
Utkast till barnvisa! Lite barockinfluerat?  :unsure:

Värt att fortsätta på?

Några dåliga nyheter, såsom existerar melodin redan? :unsure:

:)

143
Text

144
LÅTNAMN: KummunistRysslands uppgång och fall
ARTIST/GRUPP: Dividend
GENRE: jadu
LÅTLÄNGD: 4:21
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2009-2010
FORMAT: mp3

Sämsta låten i min svit av synthiga undersökningar av en gulag-fånges undermedvetna! :)


145
Demolåtar / Dividend -intro c
« skrivet: 26.01.2011, 21:15:03 »
NY VErsion 8 av den här...

Ännu ingen sång, men ganska klar i övrigt

----------
Några tankar om det här som börjar ta form?

Fixade dist och timpani och lade till 3 minuter som skall justeras.

Inte klart alltså, men är liksom nöjd med den på nått sätt nu.

Tack för tankar.


----
Försöker överföra lyssnarens (åtm mitt) fokus mellan olika typer av ljudbild, ca 3-4 gånger i det här utkastet. Slutet är gammalt, början (2-2½ minuter) är nytt. Har jag nåt att bygga på här, i Edra öron? :)

Vill ha feed på sådant som kan tänkas irritera lyssnaren, på detta stadium. Alltid kul med sågningar förstås. Bara det inte är en fredagkväll efter 23 så:)

Timpanisten vet inte vad ordet dynamik och känslighet vill säga, men orkar man med honom kanske det är värt en lyssning.
Och korta blås-fraserna i början kan nog jobbas på. Mycket.

Nåt annat? :)

Tack på förhand
Per

146
Demolåtar / Utkast till vårvisa 2010 som saknar sångerska
« skrivet: 18.01.2011, 12:20:10 »
Råkade hitta det här utkastet jag hittade imorse, som jag skrev våren 2010. Finns pianoversioner och allting och Elena spelar fiol på en verre, men jag lägger ändå upp den första.

Jag söker ännu sångerska som är kapabel att fixa sångmelodin. (Den är svår.) Men tänkte dela med mig det här utkastet, som rymmer typ all glädje i världen (för mig) just den där våren...

Det brukar dröja exakt ett år mellan vårvisorna, så får väl anstränga mig fram till april, för att hitta nån sångerska här. ;) (är arrade för sopran=

147
Demolåtar / Dividend - BACHjulSÅNG
« skrivet: 19.12.2010, 22:04:47 »
Helt ny verre på juldagen, nu med en liten flöjt som låter fan :)

Tack för åsikter!

------------
Läste lite i Bachs BWV1080 (en fuga) häromveckan och tyvärr slutade det med att jag satt en hel helg och skrev skräpmelodier... Har försökt sålla nu bland alltihop och det här är resultatet...

Något att ha? Låten är harmoniserad idag, men melodin är (mestadels) några veckor gammal..

Tack för åsikter..

148
Färdiga produktioner / 1up o Dividend - Julvisa (Apor smö)
« skrivet: 19.12.2010, 17:42:30 »
LÅTNAMN: Julvisa (Apor smö)
ARTIST/GRUPP: 1upoDividend
GENRE: jul
LÅTLÄNGD: 2:53
KOMPOSITÖR: Dividend, sångmelodi o text av 1up
PRODUCENT: vet inte
EV. MEDVERKANDE: vet inte
INSPELNINGSÅR: 2007 (3-4 år gammal är den)
FORMAT: mp3


Jo vissa tycker nog att man skall vara seriös, gubbrockare och ha melankoliska skittexter, men se, det tycker inte vi...

Den bästa jävla jullåt som gjorts, den kommer att skrivas ned i historiens annaler under 22a århundradet, och falla ned som smö under det 23e.
Julhälsningar från

/1up och Dividend


149
Demolåtar / Dividend - Den ordlösa låten
« skrivet: 07.12.2010, 15:38:00 »
Ännu nyare verre!

SKrev ett nytt tema, som jag spann vidare på..

DEt blev rätt snyggt.

Jag vet inte vad jag vill ha feed på, men jag blir inte arg om ni skriver nåt ändå  :rolleyes:

Allt som man kan komma att tänka på.. Porrfilmsmusik eller "jävlars vad fint tema"?  :rolleyes:
/Per


-----------
Ny version. Kommer i electronicaversion med stråk, och beat och SÅNG... senare! ;)

Just nu vill jag bara ha feed på melodier och stuk. Typ :)

Lite begravningskänsla till julmaten? :D

150
Studio, produktion och övrigt / Liten tråd om konst (igen)
« skrivet: 01.12.2010, 05:37:59 »
fick en tanke.
Tänkte att det finns kanske ett sätt att kunna diskutera kring "tycke och smak".
I tidigare tråden, pratades det om "tycke och smak",  i konstsammanhang. Det var inte så intressant, för ingen blev särskilt övertygad, och jag har inte orkat läsa Jonnerstones m fl (sista?) inlägg till nån, och ingen lär väl svara
i tråden nu.
Men den här tråden skall inte handla om det!

Jag tänkte vi kunde skriva här VARFÖR vi föredrar t ex musik, framför andra kreativa sysselsättningar. (Om vi gör det!)
Och andra närliggande frågeställningar.

Detta ett, till den föregående diskussionen, närliggande ämne, kanske är det lättare att se inskränktheten i att bara kunna greppa "värde", som nåt som gäller en individ, med mitt korta exempel nedan (grottfolket,kommer på em imorgon). Skriver nåt kort om fotografering också imorgon, om jag hinner!


Frågor som funkar bra är t ex:

Konstriktningars "värde" och nytta för ensjälv eller t o m andra? Musik är bättre än fotografering, men är litteratur bättre än musik. (Tror nån tyckte det i tråden tidigare, vilket jag aldrig ens tänkt!)

Vissa är nöjda med okreativa fritidssysselsättningar t o m! Bandy? Eller är det kreativt?

Vad är konsten bra för? Gör den ingen nytta längre (om den nånsin gjort), kandinsky började måla av geometriska figurer? Har den urartat som det värsta tänkbara konstfacksprojekt?

Hur är det med olika vetenskapers nytta (fysik måste ju vara "viktigare" än ett litteraturpris eller t o m medicin-priset?) :)
För människans utveckling, och de andra vetenskaperna,

(Sen finns det ju de som hatar nationalekonomi, som vetenskap och inte bara för
att det "blev" ett pris i NObels namn/minne. Nån får gärna beskriva varför, för det har aldrig någon gjort? (Inte nåt begripligt på svenska. Det har att göra med Marx och Lenin? :) )

Ordet är fritt!


151
Demolåtar / Dividend - Übermensch-hymnen!
« skrivet: 28.11.2010, 16:22:21 »
Tar bort den här idiotlåten och gör en liten grej för pianist istället :D

152
Demolåtar / Dividend - Temata i Dm - No more
« skrivet: 31.10.2010, 16:16:51 »
Ny ännu bättre, eller kanske sämre, verre. I vilket fall är den nu 8½ minut, längre blir den inte...
Men nog en del att förbättra.
Fortfarande ett utkast. Gått på känsla här, utan att kolla i tråden medan jag hållit på. Dock gjorde jag det innan och skall göra det igen innan den är definitivt klar...

Så klaga på..

Tack
Per

153
Demolåtar / Dividend - Contemplation (instr. ver)
« skrivet: 18.09.2010, 06:39:17 »
Två nätter senare.

Omixad o jävlig, men förhoppningsvis framkommer idén. Kompositionen verkar inte klar, skall addera fler stämmor i ett par partier, plus några saker till på en lista.

Klaga på.

154
Demolåtar / Dividend - Before what came!
« skrivet: 03.09.2010, 00:38:47 »
NY VERRE 5e september!

Stråkarr med mängder med mixmässiga brister. Melodin kanske inte funkar heller.

Vad vet jag. Feeda på vad som..  :P

/Per


----------------
Ett stråk-arr. Bara ett utkast på 1 minut.

Funkar melodin till den lite småknepiga ackordsföljden?

Tack på förhand!
Per

155
Somliga älskar Eddie meduza och oteknisk deathmetal med texter för tonårssatanister (tänker på gamla DEICIDE). (Tonårssatanism har väl börjat avta nu tror jag? Har aldrig varit det själv, men gillade vissa av Deicides låtar ;)

Själv kan jag bara finna det njutbart (och i Eddies fall roligt) om jag lyssnar på det när jag kommer hem dyngrak. Försöker undvika sådant efter jag fyllde runt 25. :D 

Nu till frågeställningen:

Vilka kriterier sätter ni upp för en bra låt/stycke av musik oavsett genre!  (om ni överhuvudtaget funderat i de här banorna).

Jag undrar detta, för jag tänkte lite idag när jag lyssnade på Guronós låt drömmar, som jag fann mycket tilltalande. (Tankar hem när färdig!)


Jag älskar musik som utmanar intellektet OCH väcker behagliga känslor.. Musik som växer för varje lyssning speciellt! Det krävs mer arbete och mer talang för att göra sådan musik. Vanliga rock och pop-skivor (som jag själv tycker är skitbra) räcker det med 30-40 lyssningar innan skivan är helt ointresant. Till och med Metallica som jag älskar finns det en skiva jag inte kan lyssna på mer, och det är ändå inte deras bästa. Den är den mest sålda skivan "The Black album" (Ligger på nån lista över de mest sålda albumen i världen.)

Samma med jazz, det växer, och klassiskt.. Musik som växer (alltså är så intrikat att det blir en utmaning för hjärnan att finna musiken njutbar) är den bästa för mig. Metallicas 4 första skivar var tekniskt, kompositionsmässigt och "bättre" låtar (enligt mig) än Black album Anledningen var att Cliff Burton som dog i småland  i turnébussen på väg till köpenhamn, var musikteoretisk autodidakt.

Hur tänker ni om detta? Vad gör en låt bra? Eller är det bara jag som tänker så här?

156
Studio, produktion och övrigt / Best of Asti
« skrivet: 10.08.2010, 13:54:33 »
Jag håller på att sätta ihop en Best of Asti-skiva att ha i bilen eller i mp3-spelaren.

Dessa 4 är mina favoriter

Jag kan flyga
I en framtid
Tanken på dig
Allting börjar om (med åsa på sång)

:)

Några fler förslag?`(Orkar inte /hinner inte lyssna på varenda låt i hans spelare :)
PM:a mig om ni vill vara anonyma :D
Gäller alla! Förutom CPG!!!!!!!!!!!!  :angry:

157
Demolåtar / Dividend & Steamman- TechJohn
« skrivet: 07.08.2010, 02:59:48 »
Låten Floating gjordes för halva mitt liv sedan ungefär.

Länkar till en mp3 till originalet, kan kanske vara kul med lite chip/tracker-musik från typ 94-96 för vissa av KR-folket :)

[mp3=200,20,0,center]http://dragoncolour.com/uploads/floating.mp3[/mp3]


Och här är låten:

158
Eminescu-dikt, till visa nr 4


SLutligen fixade jag samstämmigheten av verb mellan sång/orkester och massa annat småfix... Säg vad ni tycker.. :)

---
Fixade slutligen nivåer..
----------
Fixade en bättre mix och osynk av den här orkestrala visan från 2010. Möjligtvis finns det nits vad gäller orkestern, annars låter det bra

vad tycks? :)

Texten är skriven av Eminescu och översatt av Andrei Bantas:

Deep within the forest's heart,
songsters flock from every part,

Out of hazel groves that shade
patches of the cheerful glade

refr.
With the moon and with the sun
with the birds that always run
with the moon and stars of night
with my sweetheart's face so bright

Near the lakelet free from weed
bounded by lithe lofty reed

swinging out of waves soon stilled -
to its depth the pond is filled

refr.
With the moon and with the sun
with the birds that always run
with the swallow's arrow flight,  (notera den här raden är annorlunda)
with my sweetheart's face so bright



159
Färdiga produktioner / Dividend - Love Theme 2010 (new!)
« skrivet: 26.06.2010, 12:39:41 »
Ver3, expresskomposition på 3 timmar :lol: Känns fan färdig! :D
--------------
Hej!

Slänger upp utkast på nån minut, ett tema jag skrev här på morgonen, som får bära namnet "Love Theme 2010" (Det för L T var från 2006), denna är ny.

Var är bra, vad kan förbättras? Helhetsintryck så långt? :)

Kanske är temat lite sorgligt? :D Olycklig kärlek ? :D
Tack
Per

160
Demolåtar / Dividend - Omnipresence
« skrivet: 25.06.2010, 09:43:55 »
V¤3: Marre håller tal, istället för china-man. Och det kommer sång..´(och gitarr)

Och jag, har en dialog med en talsynth i ett avskalat parti i mitten. Som vanligt är det lite kontrapunkt i den här låten också. ;) (Och wernis får gärna skriva om det inte passar i just den här låten,.)

Tack för åsikter och idéer i detta skede.
Per
---------------------
V1:Den blev rätt cool den här!

Texten som snackas av "den asfulle kinesen" är följande:

My endless pure void

Void of distraction

My soul lives on
interdependent networks
interconnected by
species of thought

dialog:

I can see their minds
I can feel what they percieve
I can see what they percieve
I have no boundaries
I am omnipresent
I am omnipresent
...

---------------

Monolog: (For new scaled-down part)

Okay! Wake up computer. What is your name?

My name is Eric

Who are you?

I am you.

Okay Eric, that's strange, what is epistemology then?

It is knowledge about knowledge, theories about

theories. A recursive human definition that tries to

explain what we know and understand.

Who are you?

I am Eric, I am you.

REally?

Yes.

What is my choice on this matter?

No choice. We are the same.

Really.

Yes, we are. I can see your mind. I am a god.

161
Demolåtar / Dividend - zhong dian
« skrivet: 23.06.2010, 22:49:54 »
Ok, slänger upp en till.

Nåt som funkar, funkar inte? Sång på eller sång "nej", vad tycker ni om tempoändringarna?

Skall jag göra en electronica-låt istället?

/Per

162
Demolåtar / Dividend - Dong Tian ("vinter")
« skrivet: 23.06.2010, 13:03:06 »
Kinesisk vintervisa, urspr. från 2007, som inte finns på KR...

Restaurerade litegrann i veckan... Glad, kinesisk (?), gjord i kina, man kan skåda "kinesiska barn som leker i snön", när man hör den (sägs det)..


Behöver åsikter om arr (som är lite snabbt ihopplockat) och annat...

163
Demolåtar / Dividend - Moderatjävlar
« skrivet: 13.06.2010, 15:31:08 »
Jodå, är det här nåt? Skulle göra en visa, men fattar inte hur sång skall få plats?  :blink:

Alla idéer och tankar är välkomna... Typ 1-2 minuter lång!

164
Demolåtar / Dividend & Åsa - Vårljuset
« skrivet: 17.05.2010, 19:13:43 »
*LÅT BORTTAGEN INFÖR NY MIX*

165
Demolåtar / Dividend - Förlust
« skrivet: 08.05.2010, 14:25:40 »
Mycket simpelt utkast, finns det något att göra med det här och ser nån en möjlig utvecklingsväg?

SJälv har jag inte mycket koll..

166
Vissa ljudspår jag får har nåt slags tendens att förstärka konsonanter som p, t ,s, k. Sångarna kan omöjligtvis prata på det viset :D Kompressor gör ofta det värre :unsure:
Har trixat med deessern (DeEsser) som följer med cubase, men efter flera timmar verkar den (i princip) värdelös för att lösa detta problem. Har kanske missuppfattat dess syfte.

Skall kolla google och de vanliga källorna ;) , men tänkte kolla här först!

Equalizer hjälper, testade nyss. speciellt s och t försvinner i min test-mix om jag sänker höga frekvenser  :blink: Trodde ju konsonanter var bas-ljud, men okej...   :blink: En bi-fråga här är om det går att förklara snabbt för nån som har läst fysik på högskola nån gång - men egentligen inte bryr sig - hur man "kan lyssna" efter frekvens (trolig frekvens) för nåt ljud i en låt/mix, alltså de som inte ger upphov till toner?  :blink:
Borde även finnas pluggar som kan visa sånt, eller nåt närliggande? :)

Nån sa att det ibland/ofta beror på hur sångaren sjunger med micen? (Luftstötar.) Men så verkar inte fallet vara här!


167
Jag vill inte dissa nån, men det är nog oundvikligt att någon känner sig förorättad av följande. Men jag anser mig ha bra grund (fakta) för att hävda följande, så kan inte låta bli ;)

Min argumentation här bygger på att jag noterat följande:
En mix skall i 95% av fallen vara BALANSERAD (i nivå, frekvenser osv)
Det kan en dator göra, om det funnes program (finns säkert redan annars vore det konstigt) En mix har alltså ett icke-fluktuerande matematiskt landskap (har 1 eller flera lösningar) som kan räknas ut och genereras av dator!
De andra 5% av fallen är t ex skräckfilmsmusik eller annat där konstnären inte vill ha denna balans ("harmoni" avseende ljudtekniska aspekter)

Det går alltså att räkna ut och är mindre konstnärligt än följande, som mixerisnubbar gärna vill påstå är lika konstnärlig verksamhet, kanske mindre konstnärligt ibland, av vad jag kunnat läsa ibland under åren ;)

Enklaste partikeln i musik är FRASEN, men låt oss använda melodin som exempel.
Denna måste gå till extremer, ha infall (oväntade) osv, för att fungera när den blir komplexare. För att fungera! (Vara "vacker", konstnärlig whatever.)
Sådant har i matematisk modell, den komponenten inbyggd att det INTE (lätt) går att beräkna!
ALltså! För att vara intressant, måste en melodi FÖRUTOM att vara balanserad vertikalt (tonhöjd) och horisontellt (i tidsled) ha komponenter som är väldigt svåra att efterlikna i dator. (Fraktal/algoritmisk kompositionsteknik existerar, men jag har fan aldrig hört en melodi som var gjord av dator, som är BRA! SUPERENKLA melodier kan funka och genereras av dator. Som i artikeln jag postade nu senast (Emily-programmet). I alla fall i nuläget.
Däremot är det fullt möjligt att rent programmeringstekniskt och framgångsrikt skriva ett program som mixar en låt (95% av fallen) i dator, bättre än vad jag och de flesta gör, för det handlar om sånt som en dator beräknar bättre än en människa.

Tillägg: Superenkla fungerande melodier i dator kan vara "bra", men de kan inte i NULÄGET skriva mänskliga melodier (Dvs komplexa saker, med infall och ett "språkligt" (kommunikativt) uttryck!) Det är själva poängen här, slutsatsen av det drar jag i nåt följande inlägg ;)

168
Demolåtar / Dividend/Karisma/Cykeln/Elena - Vårljus
« skrivet: 06.04.2010, 00:14:55 »
Det är den troligen sista versionen av den här vårvisan.

Nu är det höst men hitta gärna några fel så den blir klar till april istället :). Annica B (mezzo) sjunger den bästa tolkningen hittills av denna (melodin är bara sjungbar av proffs och operasångare har jag insett till slut och proffs är verkligen vad Annica är), Elena B spelar fiol i kontrapunktpartiet (piano + violin) och det är ett grymt parti (min bästa stund i visgenren), Text av Cykeln och kompositionen är min. Och min LASS-cello låter bättre (eller adekvat) jämfört med de försök som gjorts med riktig cellist.

JAg är nöjd, nu efter tredje år.

Såga på

Per




---- Gamla skriverier:
Det är vårljuset ANNO DOMINI 2013. Samma kompositör bakom alltihop, dvs jag

Jag gick tillbax till ett arr med piano (jag), violin (Elena), text (Cykeln), sång (Karisma) och än så länge en synthcello (jag) tills Hans lägger cellospåret.
Alla tankar och + och - i mix och arr är välkomna.
Asti är tyvärr inte med på den här mixen, men tack för att du ändå satte ihop ett gitarrkomp trots (du hade rätt i) att pianokomp låter bättre.

Det finns ett instrumentalt kontrapunktiskt interludium i denna mellan fiol, cello och piano som inte är färdigfilat. Men det låter inte falskt så det är funktionsdugilig tycker jag!

Vad tycker ni! Gimme a chainsaw or a new DAW!  :ph34r:

:)

Per



---------------------
Gamla versionens skriverier:
Tack för tankar. Har försökt ömsom dra ner gitarren relativt Annica och ömsom eq:a de frekvenspartier som krockar i mina öron. Bättre? :)
-----------
Det här är sången med gitarr (Asti) och sång (Karisma) och inget annat. Lägger upp den för tankar på mix och sång/gitarr innan jag får för mig att kanske lägga nån cello här. Elenas fiol är i annan tonart och får väl be henne spela om när hon är i Sverige nästa gång. Vill inte ersätta hennes känsligt lagda fiol med en synt-dito.
Tankar mottages tacksamt på arret som det är nu.

Stefans text:

Vårljus
Stefan Olsson, mars 2010

Nu ljuset har smugit, tidigt och sprött
Och öppnat både dal och min frusna famn
Snart sjunger fåglarna, dofterna kliver (så varsamt) fram
För våren ska brista fram
Sorgen ska byta namn

Om kvällen gör kylan ett återbesök
Och stryker hus och väg, lägger hårda spår
Men ljuset är kommet som genom alla år
Snart spricker det ut i vår
Man hör hur som tiden går

Än är drivan hård
Än går jag på frusen gård         
Marken längtar ut
ur frostiga nätters grepp
Kom ut vackra vän
Säg att du vill
Säg att du vill mig än
Då blir det vår igen

Jag längtar till takdropp  och knoppande björk
och blommor som smyger längs vägens (gröna) ren
jag sjunger med ärlan som kvittrar på savad gren
Sitter på solvarm sten
Vinden är ljum och len

Än är drivan hård
Än går jag på frusen gård
Marken längtar ut
Ut ur frostiga nätters grepp
Kom ut vackra vän
Säg att du vill
Säg att du vill mig än
Då blir det vår i mej

169
Demolåtar / Dividend & Marruschka - Mörker (pianoversionen)
« skrivet: 02.04.2010, 04:55:23 »
Insjungen av MArre, text av Dividend.. Med hjälp från alla möjliga håll. Skulle inte förvåna mig om t ex Emu eller Wernis är med på nåt hörn :D

Grovmixad av Marre. Behöver feed på arr, prod och annat. Finalmix kommer om en vecka eller så :)

Tack för er tid!
Per


Texten, med ny gullig andra vers: (Ge gärna förslag på förbättringar :D )

    Vers 1:

JAg stod vid en brusande älv och stenar
glänste av vattendroppars fejd
alra högast av magiska under jag beskåda
då fem små älvor spann sin sejd

förtrollad av mörkret
de drog mig ned
i djupet ned
och jag famnade livets sista låga
då minne och sinne de förvred

vers2:
Jag stod och höll i min älskades hand
den som har mitt hjärta kär!
förtrollad av lågan, förtrollad av branden
som läkte såren som tärt
(alt. )

förtrollad av ljuset
det drog mig upp
på höjden upp
och jag famnade hjärtats blossande glöd
då sinnet och kind flamma' röd

[mp3=200,20,0,center]http://www.dragoncolour.com/uploads/MorkerMariasmix10aprilnr4.mp3[/mp3]

http://www.dragoncolour.com/uploads/MorkerMariasmix10aprilnr3.mp3

170
Demolåtar / Dividend & Marre & Kjelle - The eye of the dolphin
« skrivet: 31.03.2010, 22:39:00 »
Typ senaste mixen! Kjelle solar i början. Den asfulle kinesen skall bytas ut mot Marre!

O s v, massvis med förändringar (upprensningar för att tillåta solon o dyl kommer!) , men giv ändå gärna feed på vad som är dåligt, bra, halvbra, funkar och inte funkar! TACK!

/Per

--------------
OKej, eftersom inte Kenta har kunnat klaga så behåller vi den asfulle kinesen (som håller tal) och kör vidare. Lade lite VG och trixade, inför läggande av gura av Kjelle :)

Ta gärna och feeda på saker och ting i detta skede. Kommer en avslutande version, men slänger upp för åsikter..

Jo, kören låter helt konstig :unsure:
/Per

----------
Kontaktade "den fulle kinesen", som läste in följande text (poesi av Dividend, inspirerad av cykelns/hms/jts mästerverk I am the ocean tror jag :unsure: )

I see through the eye of the dolphin
I see through the eye of the world

wastelands that once were blue
endless horizons of burnt forest

never to be filled with life again.

the eye of the dolphin
the eye of the dolphin
the eye of the world

-----------------------
Han gör ett bra jobb, eller vad säger KEnta? :unsure: Kanske en bättre mic dock? :)


Version 4:

171
Demolåtar / Dividend - The Wind
« skrivet: 18.03.2010, 20:53:08 »
"Cello-pizzicato blitzkrieg!" är arbetsnamnet ;)
Bara ett utkast, men tycker det låter lovande!

INgen gröt. Funderar över idéer här, tar gärna emot tankar och råd om detta. Just nu är det slut med sådana ;)

Går det ens att lyssna på?

Tack för åsikter!
Per

172
Färdiga produktioner / Dividend - Natthymnen
« skrivet: 14.03.2010, 22:05:05 »
Dedicerar följande stycke till Harmonica Mike, min norrländske vän, som har det svårt just nu..
Hmike dedicerade en gång en klassisk låt till mig, han gjorde på ett inköpt ewql-silver för länge sen.

Så nu är vi kvitt ;)

Maria och jag tyckte att Den harmoniske hämnaren, bluesmannen med de grymma munspelssolona förtjänade det här stycket.... Det passar honom till stilen :D Lite bluesigt, är det ju Den är för alltid din, mannen!

Per

173
Demolåtar / Dividend - Vintervisa
« skrivet: 06.03.2010, 22:20:00 »
Satt ikväll med en visa om våren ("koltrasten")  men "lyckas" bara få ihop sorgligt material av nån anledning.

Får vänta med att göra vårvisor tills det blir vår. :)

Här är den bästa av 4-5 nya ofärdiga låtar som tillkommit på det viset :)


174
Demolåtar / Dividend och Marre - Grimasch på morgonen
« skrivet: 23.02.2010, 21:37:04 »
Detta är intro och 1a versen i

Skillnaden mot Cornelis arr är:

1) Det finns ingen gitarr här. Dock "enbart soloinstrument" är tanken och målet då det är en visa.

2) Sångaren har annat kön :)

Vad som är annorlunda och kanske inte alltid går hem hos Vreeswijk-dyrkare:

0) Intro och annat kompositionsmässigt i form av flerstämmighet är adderat. Funkar det? Funkar sång?
1) Tonart ändrad, men ackordsföljd i själv sångbiten är mestadels intakt och sångmelodi (kompositör Cornelis V) är naturligtvis samma som den brukar, dock transponerad.
Vad tycks om arret?
(Detta är bara första versen + intro, fler verser kommer :)

Vad kan göras bättre? Vad är bra? :)

Tack på förhand!
Per

175
Studio, produktion och övrigt / Förvränga ljudfiler
« skrivet: 13.02.2010, 14:57:22 »
Nej inte vocoder. Vocoder används, vad jag förstått, för att ansätta en melodi till ljudsignalen så denna pitchas till rätt noter i melodin) Inte heller reverb och annat självklart undrar jag över.
Det är inte det jag är ute efter, utan andra befintliga sätt att få en häftig förändring.

Jag vill tillföra mitt audiospår (t ex sång, tal, melodi) en förvrängning, alltså.


Förvrängning, dist, resultat som är monotont, osv.. men att ursprungsfilens sång/prat ändå går att urskilja.

Mer förslag som rekommenderas? (Och som ger ett "njutbart" intryck)

/Per

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10