Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - mahan

Sidor: 1 ... 158 159 160 161 162 163 164 165 166
5636
Färdiga produktioner / SV: mahan - Sky To Fall
« skrivet: 31.03.2007, 10:12:55 »
Nämen! Anden i (whisky)flaskan hörs i musiken! Fan vad jag avundas dig att du kan sätta ihop något så bra mitt i natten efter en flaska whisky! Kan bara lyssna, inte göra, musik drucken.

Låter dock lite som en gammal (kanske country) låt.. (Minns inte vilken)


Tackar!
Du Dividend, när en gammal musiker dricker gammal whisky, spelar på en gammal guitar, så är alltid risken stor att läten får lite "gamla" inslag :)

h.  mahan

5637
Gosig låt! "Im a long way from home".... Vad sjutton skall jag säga... Jag skall på vinprovning senare. (Ja, de gillar västkultur här)... Bakfull som jag är så vet jag dock inte om jag vill!  :lol:

Micael gör en bra insats också!

Tycker det känns färdigt, men så är jag ju totalt insmörjd i 10 m3 grädde när det gäller mixning..... Bara fumlar runt..




Thanks and Keep it up, Dividend!

Yess, mera smör på :D


h.  mahan

5638
Färdiga produktioner / SV: mahan - Sky To Fall
« skrivet: 31.03.2007, 02:08:37 »
låter bra :) skum början som ajåli sa !


skön melodi o kör o så....känns rätt färdig med lie eq som tar bort lite botten på gitarren.


Har naturligtvis andra saker man hör i skallen också, emn vi skiter i dem, detta låter ju bra .)


Slåpp ut dem!!!!!
Som ja sa så här på KR e allllldrig nånting färdigt!
Låten gjorde jag på 1 timme, så tror att det finns en hel reparationserie att lägga på den. Men okei Emu om den känns "rätt så bra" så låter vi den vila, ok :)

tack för lytzningen


h.  mahan

5639
Demolåtar / SV: Brother, nu med Harmonica Mike
« skrivet: 31.03.2007, 02:04:19 »

Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan

Ja verkligen förunderligt.... har hela tiden tyckt att det var något som saknades. Nu vet jag. Den här låten får nog betraktas som klar... Fan va skönt. Tack Mike!


Det finns ingen smilie för detta men för er bådda:

applåd. applåd, applåd, applåd, applåååååååååååd! :D


h.  mahan

5640
Färdiga produktioner / SV: mahan - Sky To Fall
« skrivet: 31.03.2007, 01:57:54 »
Haha, hole in one!
Snyggt jobbat, det låter prima från början till slut. Den börjar lite abrupt dock, men det är det enda negativa jag kan komma på.

Ibland prickar man rätt direkt.


Tackar för den!

Vet int varför början blev som de blev, märkte det när jag provlyzznade efter upploadingen. Nåväl, huvudaken är väl att du kände för låten :)

h.  mahan

5641
Demolåtar / SV: Brother, nu med Harmonica Mike
« skrivet: 31.03.2007, 01:47:02 »
Jaaa bröder!

En fin låt blev ännu bättre, WOW.
På kryddavdelningen finns det SALT o PEPPAR, KANEL o HARMONIKA MIKE :)
Könstigt va ett sånt litet obetydligt nästan osynligt instrument kan ge när en virtuåås lyfter det till sina läppar. :)

Den låten e väl nästan färdig, eller........

h.  mahan

5642
Färdiga produktioner / SV: Kenneth F - Enigma
« skrivet: 31.03.2007, 01:40:07 »
Kan en "gammal" Kenta K - fan säga nåt annat en  WOW! 
Pustar fram som et ånglokomotiv, kan höra övertrycksventilerna som släpper the heat :) Train to heaven..o jag åker 1-klass...

like it, blir bara bättre mot slutet, kraftigare rytm, more steam!
Det är 11 Mb HOT STUFF

jääkligt snyggt :)

h.  mahan



5643
Färdiga produktioner / mahan - Sky To Fall
« skrivet: 31.03.2007, 01:31:03 »
Min whisky tog slut 01:25 så jag tog guitarren i hand och denna låt kom till världen. En slow walz kanske
Bara akustisk guitarr o bas tills vidare, trivs bra med simpel uppsättning. Men som vanlligt när vännerna på KR dänger till så kan denna låt vara en helt annan nästa vecka :D

LÅTNAMN: Sky To Fall
ARTIST/GRUPP: mahan
GENRE: slow walz?
LÅTLÄNGD: 4:20
KOMPOSITÖR:  Johan Malmberg
PRODUCENT:  Johan Malmberg
TEXT:  Spacetrucker  (Krister Sjöblom)
EV. MEDVERKANDE: husflugan
INSPELNINGSÅR:  2007
FORMAT: mp3



5644
Färdiga produktioner / SV: Harmonica Mike - Learn your lesson
« skrivet: 30.03.2007, 22:27:23 »
7.2 åtminstone på stark öl..konjak är alltid 40%..Promille gränsen går vid allt för stora stavfel :D
Och änsålänge så håller vi oss på mattan..men man får läsa både en och två gånger inna man trycker send! :D

Mvh
Micael


O följande dag kan man bli väldigt överraskad över hur många inlägg man själv har gjort, och hur ogrebipliga :)

h.  mahan

5645
Färdiga produktioner / SV: Harmonica Mike - Learn your lesson
« skrivet: 30.03.2007, 22:16:22 »
Heeelåu MH!
Tufft drag att bumpa, men det är nog värt det. Låten har gått mig helt förbi. :o

Lyssnar nu... lutar mig bakåt i stolen, andas djupt, njuter.......wow :lol:
Unduckingbeleiveble nice, vilken stämning, sången.... guld!

Rullar låten nu för 5:te gången, söker efter nånting att jama på.. :P
... och här har vi det, det enda som nu stör (mig) är att ditt fina munspel e mixat så att jag trodde först att det var en B4 som drar igång, väldigt kompr o verb. Kanske planerat så..
Okei då va de sagt :unsure:

Om jag nångång blir välsingad med barnbarn så kan jag berätta, att den där hesa farbrorn har spelat med på en av mina låter :D

h.  mahan

Tack J.
Jo det är lite sväng i denna.Nån fler har kommenterat munspels soundet.B4 helt klart,har hört det förr.
Dock är det ju munspel..Reverbet - då skulle du ha hört första versionen av denna! Nåväl,det kommer fler låtar från oss.Jag har en på G men data minnet är fullt så jag måste vänta tills jag har ny datan i ordning.
Den har också gått genom den Wernborgska kvarnen..So hang in there mate..soon J soon..

Förövrigt så dricker jag konjak nu..he he.. Whiskey lite senare..

Mvh
Micael


Heeelan gåååååååååååååår sjun håpfladderalllanlullan jäääklar.... :wub:
(vad går promillegränsen i KR? Är det normala musikermått 3,5%o) :rolleyes:

h.  mahan

5646
De e härligt när folk lyssnar så där riktigt på riktigt :)

Så fortsätt at tycka, som jag sa så är låten nu definitivt under omarbetning.

DåligtGehör :
Tror att jag fattar "smacket" nu, bondhjärnan min e lite softad :)
Slänger ut EZ och testar med AD, tycker att dom har mer botten. ok, alla soundena e ju samplade från the real thing så de e nu väl bara att lära sig att skruva, vet int, får se..
Fredagssnällhetskommentaren värmer! :D Thnx


aoly :
Tackar för första raden, känns altid positivt.
Basen ska vi väl få ordning på, jag mixar ju alltid med lurar tillsvidare (no money, no funny monitorboxes) .Med dessa kommentarer om denna låt ser jag mig småningom tvungen att skaffa boxarna. ;)

Jajamen, skrev redan nånstans att jag har för avsikt att peta in lite Strato, just som du säger , lekande med sången :)

Så tackar för alla tycken och övergår härmed att modifiera det examinerade verket :D

h.  mahan

5647
Färdiga produktioner / SV: Harmonica Mike - Learn your lesson
« skrivet: 30.03.2007, 19:41:09 »
Provar en till,risken är väl att jag åker på stryk! Bump alltså..

Tänkte ni skulle få digga lite i helgen boys and girls.. :D


Mvh
Micael

Dricks det whisky i Borlänge??!!  :DJag får väl bumpa upp Mörker eller nåt! hehehe


Hallåå dividend!
En plunta med Whisky finns det i Obbnäs :),,, stig in så häller jag opp en kopp :rolleyes:

h.  mahan

5648
Låter trevligt.
Eftersom det framförts flera kommentarer redan så vill jag nog mest prata om kompguran.
För slick. Ofarlig.

Tja nåt sånt. :D


TAkkar o bokkar

En ofarlig ;) liten guitarrslickare ála 80-tal kanske, tycker du den ska vässas, stiländras, bäras ut i komposten...eller? :)

h.  mahan

5649
Oj oj oj oj då...
Det kom både från höger o vänster. Smack smock bladoi, wouch, klong spudonk :o
Om din fredag beter sig så här så vill jag nog inte uppleva din måndag :rolleyes:

Kritisk får man ju vara men inte elak... DåligtGehör eller DåligtHumör, hmm 
Men till verkligheten:
JAg e själv så pass nöjd med låten i det stora att jag kommer att jobbe lite extra med den. Som du säger så bör pianot o guitarren ses över, håller med om det till 100.

Men det där med "smack"  får du ännu förklara lite mer omgående, bara så attt vet vad jag ska skruva på :)

Tackar för lyssningen o ha en naggande fredagsfortsättning

h.  mahan

5650
Om kontrollrummet.com / SV: Inläggsräknaren?
« skrivet: 30.03.2007, 19:09:08 »
OCh agent RSS har inlägg på 139 och en bedårande KARMA på 994. Inläggen förstår jag men.... :rolleyes:


h.  mahan



5651
Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Kort svar: Ja. Men den måste ju vara bra på "dödsdist" iallafall.. :P

Jag har, för ett tag sedan, haft möjlighet att prova den, och den håller ju betydligt bättre klass än deras andra multi-effekter. :P Faktum är att den nog får mer skit än den förtjänar på grund av namnet...

Den har väldigt många, annorlunda effekter och grejor, och i likhet med Tonelaben, inbyggda rör. Den låter helt okej, men jag skulle hellre lägga pengarna på en Boss GT-8...

Finns ett test i något Studio-nummer. (Som undertecknad står bakom... :P :wub: )

Jag har bara testat Zoom's gamla modeller. Men jag är överlag inte så förtjust i sånadär gitarrförstärkaremuleringseff ekter alls.. Efter några års strulig relation med en POD2 som jag aldrig fick ett vettigt ljud ur. Testat med olika gitarrer, men nä. Så går det några månader. Testa igen. Nä, inte den här gången heller.



När man har sin hemstudio i ett rad- eller höghus så är allternativen inte många om man ska producera "riktig" guitarr. Det är emuleringslåddan eller så sku man kunna beställa en "BOX" av Tsmalmbe, månne han lägger den på serieproduktion.. ;)

Men tyvärr e allt 2x12 med micning inte möjligt, så därför söks febrilt genom dessa trådar efter erfarenheter av just dessa emuleringslåddår.  :)


h.  mahan

5652
Färdiga produktioner / SV: Harmonica Mike - Learn your lesson
« skrivet: 30.03.2007, 18:40:43 »
Heeelåu MH!
Tufft drag att bumpa, men det är nog värt det. Låten har gått mig helt förbi. :o

Lyssnar nu... lutar mig bakåt i stolen, andas djupt, njuter.......wow :lol:
Unduckingbeleiveble nice, vilken stämning, sången.... guld!

Rullar låten nu för 5:te gången, söker efter nånting att jama på.. :P
... och här har vi det, det enda som nu stör (mig) är att ditt fina munspel e mixat så att jag trodde först att det var en B4 som drar igång, väldigt kompr o verb. Kanske planerat så..
Okei då va de sagt :unsure:

Om jag nångång blir välsingad med barnbarn så kan jag berätta, att den där hesa farbrorn har spelat med på en av mina låter :D

h.  mahan

5653
Färdiga produktioner / SV: Per Rosqvist - The Mind of Women
« skrivet: 30.03.2007, 16:23:31 »
Ett enormt jobb du har gjort Per!

Kvälls konsert i Cathedralen, wow. Är egentligen ingen vän av sån hår typs musik, men här blir man fången av kompositionen och utförandet :)

Tycker att mixen sitter bra, mono instrument i stort utrymme, mycke verb hör ju till saken!

Tusan också, låten slut redan, otroligt, sjuochenhalvminut går underligt fort :rolleyes:

Måst lyzzna en gång till,

Fint jobb, like it!

h.  mahan

5654
Holy poskrease o cookta egg EQ!

That´s about it! Nu e de drive från början till slut, nice pulse sattsäga :) Hoppas du själv e nöjd. :rolleyes:
Om (alltså om) du ännu skruvar på´n så basson aningen opp, konstigt att de alltid finns nåt att jama om  :P

Would I give that guy my telephonenumber? :unsure:


h.  mahan



5655
Demolåtar / SV: Brother, nu med percussion
« skrivet: 30.03.2007, 00:21:11 »
Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Har båda nog versionerna , i den nya hör jag guitarren lite till vänster, fingertrummandet lite till höger och sången i centrum. Ljudbilden är dock i helhet mycket bredare nu än i den första versionen.  :)
Lyssnar genom lurar dock , kanske inverkar på nåt sätt...


h.  mahan

ah, då är väl allt i sin ordning  B)


Alles in ordnung!
Alltid kan man ju ändra och skruva på en låt i det oändliga, men ofta visar det sig att den första versionen ändå var denbästa :D

Go fortsättning trots allt  :)

h. mahan

5656
Demolåtar / SV: Brother, nu med percussion
« skrivet: 30.03.2007, 00:13:31 »
Nej, rätt ligger uppe. Men jag bytte inte namn så den gamla kanske ligger i cachen på din spelare ?  :wacko:


Har båda nog versionerna , i den nya hör jag guitarren lite till vänster, fingertrummandet lite till höger och sången i centrum. Ljudbilden är dock i helhet mycket bredare nu än i den första versionen.  :)
Lyssnar genom lurar dock , kanske inverkar på nåt sätt...


h.  mahan

5657
Demolåtar / SV: Brother, nu med percussion
« skrivet: 30.03.2007, 00:01:34 »
Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan

Hej, vad kul att du gillade den som den är... har varit lite orolig för om man kan köra så här nedbantat utan att det blir lamt.
Den har varit ett monster att arra... har provat flera olika upplägg. Men det var det här som blev bäst. Har också gjort ett försök med bas på den här versionen men det blev total pankaka.

Jag har precis uppdaterat mp3an med en fil som förhoppningsvis ska låta lite bättre...


Okei lyzznar nu..
Guitarren lite panorerad...lite . Allt e ju där men ändå nånting som fattas... hmmm. Det blev kanske int bättre av panoreringen, den borde bredas ut mera, en bredare stereobild, en guitarr som fyller rummet.
Sången e fortfarande great!

Nu förstår jag va du menar när du säger att låten e svår att arra... :D


h.  mahan

5658
Färdiga produktioner / SV: Valorkestern - Det Psykadeliska Pianot
« skrivet: 29.03.2007, 23:50:32 »
Åjaa martin :rolleyes:

Detta får man väl ta med glimten i ögat. Låten ligger här bland färdiga demon och jag undrar för vilket ändamål och för vilken publik den är gjord. Tydligen fanns ingen publik på plats i salongen vid bandningstillfället, inga vrålande applåder, bara artisternas eget lilla fnitter. :wacko:

Men okei om  du har tänkt jobba vidare med låten så finns där en viss personlig touch med både melodi och text.

Så kör på ;)

h.  mahan

5659
Demolåtar / SV: Brother, nu med percussion
« skrivet: 29.03.2007, 23:40:32 »
Hejssan lonewind!

Låten e ju superb, rösten helt härlig, like it! :)
Okei den funkar också så här, balladtyp, utan annan komp, men oj vad det skulle sitta med några sträva stråkar, lite bas och en lätt rytmsektion. Och HMikes munspel :rolleyes:

Vet int va du själv ha tänkt, det är liksom lite Reaggae stil nu på guitarren, passar oxo :)


h.  mahan

5660
Tänker endast köra guitarren lainad, snackas bara om POD o BOSS,

Men hur e de då medföljande grej:

ZOOM G9.2TT GUITAR FX PEDAL

Hör ZOOM den till serien "dödsdom om du använder" eller har nån erfarenhet?

Zoom G9.2tt Guitar FX Pedal, Multieffectunit for Guitar, with 12AX7 preamptube, 3D action Z-Pedal, 28 tube amps (modeled by 32 bit DSP - ZFX-3), 43 amp/stomp modeling, 120 Effects (10 simultaniously), USB Audio Interface, 100 User Presets + 100 Factory Presets, 6-band EQ, 96 kHz Sampling, 24 bit A/D/A Changer, 20 Hz - 40 kHz Frequency, 120 dB SNR, external Effectloop, MIDI IN/OUT, AUX Input, incl. "Cubase LE"  (399€ i T-butiken)


h.  mahan




5661
Studio, produktion och övrigt / SV: PODXT versus VOX ToneLab???
« skrivet: 29.03.2007, 22:42:31 »
Här försöker jag spela en liten blues. Inspelat med Pod Xt:n.

midnightblues







Cool blues...

Är detta nu lainat, direkt in utan någå andra grejer, eller....
Och vilken guitarr?

h. nybörjarguitarristen  mahan

5662
:huh: läste ju först om svajig sång etc...

Behållningen i denna låten blir ju sången, munspelet och basen ; dessa står för känsla och samhörighet. Det andra känns mer som utfyllnad;).
skön låt 


TAckar Stajo!
sång o bas = mahan. Munspel = Harmonika Mike. Så jag tror att vi också kände en viss samhörighet under utvecklingen av låten :)
Kommer kanske att lägga till lite Strato inlägg här o var, får se


h.  mahan

5663
Färdiga produktioner / SV: Crumble Zone - Slow down a bit
« skrivet: 29.03.2007, 20:21:34 »
Lyzznar nu....
Har inte hört tidigare version eller kanske du  int har get ut den...
Men ok, Låten e skön men på nåt sätt tycker jag att du kunde göra det som låten säger: Slow it down a little bit. Blir lite neurotisk när man lyssnar. Sången med stämmor är mäktig! Versens sång kanske lite svag (menar volymen ;))

Strong låt, men varva ner den lite, så blir den ännu strongare! :)

Good work


h.  mahan

EDIT: Efter att ha lyssnat 4 ggr tar jag tillbaka kommenten om sångstyrkan i versen. den e nog i nog balans :)

5664
Studio, produktion och övrigt / SV: har ni katt (i studion)
« skrivet: 29.03.2007, 18:31:23 »
Enda katten i min studio kunde vara:

http://www.bluecataudio.com/Main/Home/


h.  mahan

 :D

Har ingen aning om vad dessa audiogrejor är. Det Google som kastade dom i ögonen på mig med sökorden CAT VST :P

5665
Studio, produktion och övrigt / SV: har ni katt (i studion)
« skrivet: 29.03.2007, 18:29:44 »
Enda katten i min studio kunde vara:

http://www.bluecataudio.com/Main/Home/




h.  mahan

 :D


Har ingen aning om vad dessa audiogrejor är. Det Google som kastade dom i ögonen på mig med sökorden CAT VST :P

5666
Närå, det är inga problem med kylningen hemma i pojkrummet. Se bara till att inte täppa för fläktar och ha till räckligt stora fläktar i lådan.
Och sedan en liten luftkonditionering som håller rummet på konstant 18grader.  :D


Låter väldigt svaaaalt! Får väl spela på duktigt för att hålla sig varm :) Tempen nu i min widehomestudio på 3x3m visar 23,9.
Men alvarligt pratat, varför just 18 grader?


h.  mahan

5667
det nya svenska... som kommer! För övrigt samma killar som startade ddrum en gång i tiden.
Hoppas de har fixat cymbaler denna gången.... Och jag är förbannat nyfiken!

Själv har jag bara testat några gånger med digi-trummor (hard-core "riktiga trummor" förespråkare som börjar mjukna...) och hade väl fastnat för Roland rätt ordentligt. Fattade aldrig vitsen med stenhårda pads som gjorde ont i handlederna. Ända tills i helgen.

Pratade med trumpolare som råkar var proffs sen många år och kör både delar, och han tyckte det var lite förvånande att man försökte jämföra. Lite som att blanda ihop spelstilen på akustisk gura och elgura. Helt skilda saker helt enkelt. Och han körde pads rätt över lag. Han hade två anledningar till att köra sitt Yamaha (Xtreme modul med vanliga hederliga pads). För det första var mesh-huvuden inte alls lika skinn. De studsade mer som en gummitrumma (Boing, boing, boing. Rubberball, if you know what I mean.) Och för det andra gillade han inte "bruset" i Rolands ljud (Sizzeling sound). Det gick inte att använda vid inspelning till skillnad från Yamahas som var rent. (Hur fan han hör skillnaden över går mig.) Men ljudet gjorde numera föga skillnad eftersom han alltid kör med samplade ljudbanker istället.

Jag gick faktiskt ner och provade ett Roland för att testa känslan och han hade rätt gällande känslan. Gummiboll. (Men padsen gör fortfarande ont.) Ljudet tycker jag är bra i Roland-modulerna, men inte lika bra som dagens samplingar. Så jag har väl blivit lite omvänd vad det gäller Roland, men jag håller mig å andra sidan till riktiga trummor.

Men en liten man i en liten studio måste nog snart skaffa sig digitalt. Hamra trummor på ett keyboard är rent omöjligt, ju.  :D


Samma här, fast stor man i liten studio! ;)
Jag tyckte också att det inte går att jämföra digi och ana trummor, därför startade jag denna digi-tråd.  :)
Härligt med era kommentarer och erfarenheter. Tackar för det

h.  mahan

5668
Demolåtar / SV: Holy Aoly - Short Spring Trip
« skrivet: 29.03.2007, 17:54:03 »
Lyzznar.....
Absolut härligt sound! :)
Lite överraskande synthdel vid 2:00. Vet int ännu om jag diggar eller ej...Lite för uppskruvade kanske...Lite långtråkig mellandel efter synthdelen, om där inte kommer sång med från 2:50 till 4:24, bör det klippas.
men  yessss, sen kommer dom efterlängtade guitarrerna igen :)
rytmbytet vid 5:50 great!

Så här blev det denna gång, mitt referat, virrigt, hoppas du får ut nånting av det :blink:

Sammandrag: Like it werry muchos  ;)

h.  mahan


Inga problem med mixen då alltså? Förutom att synthen kanske ligger lite högt?


Herregud...blev så tagen av låten..glömde mixen :wacko:
Lyzznade genom igen.. Syntharna lite höga annars passarden mig perfekt!


h.  mahan

5669
har förövrigt några demolåtar på g där jag använt mina nya trummor för programmeringen. Kommer upp inom kort när mixning och annat är klart.


Great, trampar vatten och väntar på det ;)

h,  mahan


Måste bara skriva klart ett par artiklar först, sen blir det mixning.

Ingen brådska Emil..... vattnet e varmt ;)

5670
Jag har rätt bra koll på Rolands eltrummor, jag har själv ett hopplock av td-6 och td-10tdw, funkar bra, men jag använder det rätt sällan.
Har en Roland SPD-S oxå. Den är bra.

Som petig trummis uppskattar jag TD-20's inställningsmöjligheter och självklart storleken på de sköna nätpadsen.
TD-12 är ok. och det är såklart de andra roland-kiten oxå. Speciellt med tanke på vad de kostar.
Skulle jag köpa ett kit idag skulle jag vänta på det nya svenska... som kommer! För övrigt samma killar som startade ddrum en gång i tiden.



Kan man tänka sig att glänta lite mer på dörren och få reda på vilka svenska killar, när detta sker och....
frågar en härifrån finska sidan ;)


h.  mahan

Sidor: 1 ... 158 159 160 161 162 163 164 165 166