Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - falke

Sidor: 1
1
Demolåtar / SV: Behöver lite hjälp..
« skrivet: 31.03.2023, 21:49:28 »
Snyggt! Du har en bra röst och jag får lite Lennon-vibbar. Jag skulle däremot gärna ha lite mer dynamik i sången som kanske en stämma där du tar i lite mer.
Jag gillar introt!

2
Demolåtar / SV: Asti - When all is said
« skrivet: 31.03.2023, 21:46:10 »
Jag tycker det här var urläckert och gillar verkligen den udda produktionen. Sången är perfekt!

3
Tack för svaret. Jag får ju även dra upp gain ganska mycket på mixerbordet så jag inbillar mig att det kan vara en fördel med en extern förförstärkare för att kunna hålla gain lägre an 50% eller så.

Jo, jag har läst en positiv test av den förförstärkaren i SoS... kanske den man ska gå på?

4
Medlemmar / falke - presentation
« skrivet: 22.02.2012, 18:40:14 »
Jag tillhör kategorin "äldre herrar" och har hållit på med att göra musik hela livet. Från den första 25 kronors-gitarren (som målades grön för att passa in i bandnamnet) som jag köpte som 13-åring fram till den senaste senaste synten som är en DSI Mopho och som skaffades för ett par månader sedan (den är fortfarande gul).

Ett av de första banden jag var med i som 14-15-åring? kallades "Plastic Orgasm Piano Destroyers" eller något liknande (och det var inte jag som hittade på de namnet ;o). Vi var med i Pop-bandstävlingar i Malmö där jag växte upp och spelade på hem för utvecklingsstörda och sånt. Jag kan fortfarande komma ihåg hur lätt det var att göra låtar på den tiden… de bara kom rinnande på något sätt. Varför blir det svårare med åren?

Så pluggade jag i Lund och upptäckte "progressive rock" och att alla spännande band började på G. När jag gick in på Folk och Rock (den stora skivaffären i Lund på den tiden) var det alltid Genesis, Gentle Giant, Gryphon, Graf Generator, Gong och liknande jag kollade på. Snart upptäckte jag även tyska band som Passport, Kraftwerk och Tangerine Dream och började intressera mig för syntar samtidigt som jag spelade i musikteatergrupper, folkrockgrupper och divese progressive rockförsök. Tyvärr var inte spelskickligheten alltid lika hög som ambitionerna… ;o)

Under en paus i pluggandet jobbade jag på en studio i Lund. Den ägdes av en man som påstod att han även var delägare i Manfred Manns studio i England. Eftersom han lockade med att jag skulle få jobba i England lyckade han övertala mig till jobba med dansbandinspelningar, språkkurser och annat elände. De positiva var att jag fick låna studion ibland på kvällar och helger och att jag lärde mig en del om hur en 24-spårs Ampeg fungerar.

Så fick jag låna en Sony 4-kanalsbandspelare med sound-on-sound av en kompis och då var det klippt! Jag läste Popular Electronics och byggde frenetiskt små underliga ljudmanicker och gjorde skumma ljudlandskap på bandaren under långa nätter.

Färdigpluggad flyttade vi till Hultsfred ett par månader innan Rockparty hade sin första konsert i Folkets hus med band som Biffen Steks, Destroid Future och Zwän Ruth. Punken var stor i Hultsfred men de första stora konserterna några månader senare var med band som Eldkvarn, Attentat och framför allt Ebba Grön. Jag var aldrig inblandad i punkvågen men senare började jag spela med ett gäng musikanter i Hultsfred som hade den bakgrunden. Dom bildade ett folkrockband som hette Wild Rover och som under ett några hektiska år gjorde vi några skivor med småländsk irländsk folkrock och hundratals med spelningar. Vi lät nog lite som Pogues eller Waterboys och hade en sättning med banjo, fiol, mandolin, tin whistle, gitarr, bas trummor och så jag som fuskade på knappdragspel.

Visst är det häftigt att spela på den största Hawaiiscenen på Hultsfredsfestivalen med tusentals dansande och sjungande i publiken men jag tröttnade rejält på långa resor och långa väntetider. Många gånger gick vi inte på scen förrän vid 24-snåret för att genomföra en meningslös spelning där en tryckluftsborr hade funkat lika bra inför en totalfull publik.

Mardrömslånga resor i natten för att sedan kämpa upp till jobbet dagen efter fick mig att inse jag nog trivs bäst i studion och jag gick tillbaka till att göra elektronisk musik och progressive rock. Under de senaste åren pysslat med att försöka få ut det jag hör i huvudet, så att också andra också kan höra det. Attan så svårt har jag upptäckt!

Mitt senaste projekt är att försöka blanda folkmusikinstrument med elektroniska arpeggion och sånt. Starka melodier i nya rum och med andra klanger. I mitt huvud hör jag Mike Oldfield som spelar med Kebnekajse och Tangerine dream under "the Virgin years". Jo, jag vet att det är ett naivt och närmast omöjligt projekt… men jag måste bara försöka ;o)

Under åren har jag varit med på en del musikorienterade forum som KVR och SAS men ofta tröttnat efter ett tag. Av någon konstig anledning inte upptäckt Kontrollrummet förrän alldeles nyligen. Oj, det blev långt det här... sorry.

5
Jag har en enklare stormembrans kondensatormikrofon (Blue Spark) för bland annat sång och en småmembrans kondensator stereomikrofon (Röde Nt4) för stränginstrument som bouzouki, gitarr och slagverk som bodhran och darbuka.

Fram till nu har jag kopplat dessa mikrofoner direkt in i mixerbordet (Phonic Helixboard 18 MkII) med Firewire direkt till inspelningsdatorn. Jag använder alltså bara de ganska enkla förförstärkarna i mixerbordet och låter även detta göra AD-omvandlingen till datorn. När jag skaffade detta mixerbord gjorde jag mig av med min Focurite Saffire som jag tidigare använde mot datorn eftersom jag nu kan spela in ett antal kanaler mot datorn på engång.

Min fråga är om jag har mycket att vinna på att skaffa separata förförstärkare till dessa mikrofoner (jag tänker även skaffa någon lite bättre stormembrans kondensatormikrofon som exempelvis AKG C414 eller AKG C214 eller Audio Technica AT4033a ganska snart). Jag funderar lite på någon av de lite billigare förförstärkare med rör i om det kan tänkas bli en tillgång för mig. Det finns ju även vissa med inbyggd kompressor.

Tacksam för lite snabba kommentarer på dessa funderingar eftersom jag har en förförstärkare på gång men inte riktigt har bestämt mig ännu.

6
Är det någon som har erfarenheter av denna rörmikrofon?
Tacksam för snabba kommentarer i så fall...

7
Tack för era kommentarer. Jag känner att återkoppling är viktigt och därför vill jag skriva ett par rader kring vad jag kom fram till.

Jag har lyssnat på inspelningar och läst reviews i all oändlighet... och känner att mina slutsatser är något så när underbyggda för min budget och tänkta inspelningsbehov.

1. De mikrofoner jag tycker låter bäst för sång är någon av varianterna av AKG C414. Efter att ha följt och bjudit på några exemplar på tyska och engelska ebay har jag fått konstatera att de som sålts den senaste månaden tyvärr legat över min budget.

2. För sång och vissa sträng instrument har jag som budget alternativ fastnat för Blue Spark. Jag gillar karaktären och det låga egenbruset och tycker den passar min röst. Stålsträngad gitarr och bouzouki låter bra om jag även spelar in de inbyggda stallmikrofonerna och mixar ihop de båda kanalerna.

3. Jag har kommit fram att jag även kommer att vilja ha ett stereopar men har svårt att bestämma mig mellan Line Audio CM3 och Röde NT5. Ett alternativ för vissa typer av inspelningar som cittra kan kanske Superlux s502 vara ett billigt alternativ. http://www.thomann.de/se/superlux_s502.htm

Jag är tacksam för eventuella kommentarer.

 

8
Min gamla AKG K240 har hängt med sedan 80-talet men nu känner jag att det är dags att skaffa nytt....
Jag har alltid trivts med K240 rent komfortmässigt och inte blivit trött även under långa pass. Däremot har jag ofta tyckt att basen är för mullrig och odetaljerad i förhållande till hur det sedan låter i bra monitorer/högtalare.

Ett alternativ är förstås de nya K240 mkII och ett annat K271 mkII men jag har ingen aning om hur mycket bättre de är nu. Jag är tacksam för kommentarer kring era egna erfarenheter och gärna vad ni själva använder eller skull vilja använda. Prisklassen är 1000-1500 kr.

Användningsområdet är tyvärr både inspelning och mixning även om mixningen oftast sker i kombination med monitorlyssning beroende på tiden på dygnet ;o)

9
Suck! Det blir alltid så här.....    :rolleyes:

Jag hade bestämt mig för cirka 2000 pix... men så börjar man kolla runt, lyssnar på inspelningar och läser reviews.... och plötsligt är man beredd att betala betydligt mer.

Erfarenheter och åsikter om följande två mikrofoner efterlyses härmed (läs ovan vad de ska användas till):

1. Röde K2
2. AKG C4141

10
Vad tror ni om Line Audio CM3 eller Röde NT5/NT4 inte bara för instrumenten utan även för sång?

11
Bra... då förstår jag bättre hur du tänker... tack för förtydligandet!

Men ett stereopar med AKG c414 är tyvärr över min budget just nu eftersom, jag har uppgraderat ganska mycket annat i studion, så jag får nog acceptera att det mesta av micförslagen ovan är betydligt bättre än de jag har just nu...  ;o)

Det går ju att sälja och uppgradera i ett senare läge.

Vad tror ni om ett stereopar av Studio Projects B1 för det ändamål jag beskrev ovan eller alternativt ett par Line Audio CM3?
Kan någon av dem fungera hjälpligt både till slagverk, dulcimer och sång? Jag har blivit rekommenderade dem i ett annat forum där jag ställt liknande frågor.

12
Jag är inte riktigt säker på vad du menar? Att AKG C414 är bättre än C2000B är väl inte så himla underligt... den är väl mer än 5 gånger dyrare...  ;o)

Det måste vara något annat du menar eller missförstår jag totalt?

13
Första posten här...
Jag håller på och uppgraderar min hemstudio för ett par aktuella projekt. Jag gör mest instrumentalmusik och har hyffsade närkontaktmickar från AKG men som stormembrans kondensatormik har jag bara en usel kinabudget och tänkte därför byta upp mig.

Musiken är ganska mycket synt och gittarr men i första hand ska denna mick spela in instrument som darbuka, dulcimer, cittra, bodhran, irländsk bouzouki och lite rytminstrument som kompletterar syntarna, gitarr och bas. Emellanåt ska den väl få ta upp en del av mina egna "gutturala läten" också.... ;o)

Jag har lyssnat lite på ljudexemplen här och läst en massa tester på nätet. Jag är löjligt bruskänslig så det är viktigt med lågt egenbrus och jag inbillar mig att den där klassiska "värmen" som alla pratar om inte är lika viktigt som att det är ett väldefinierat ljud som går fram i en ganska tjock mix men det kanske snarast är en EQ-fråga.

Jag tror att kring 2000 pix borde jag kunna få något betydligt bättre och jag har kollat på ebay mm. Jag har hittat två märken som är nya för mig och som jag aldrig har hört med egna öron och hoppas att ni har lite erfarenheter och åsikter om dem.

1. Blue Microphones Spark, finns ju att köpa lite överallt men hur bra är den?
2. Maroon MC200, http://www.maroonaudio.com/shop/page/3?shop_param=
Mc200 har jag inte hittat i sverige
3. Andra alternativ men som det finns mycket mer att läsa kring är ju exempelvis Röde NT2a eller Audio Technica AT2035, så gärna kommentarer i detta sammanhang. Det finns också gott om begagnade AKG C2000B exempelvis...

Tacksam för lite snabba svar... ska köpa i slutet av veckan.

Sidor: 1