Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lee

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
106
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 07.06.2008, 08:33:18 »
Stället var ett lite intränt ställe där snubben hade reparerat Fender sedan tidernas begynnelse. Fanns egentligen bara två Strator, två Tele och två Jazz basar som var av intresse. Men en skitskön atmosfär och ett oerhört kunnande. Affären var bara en sido-business och pengerna kom, som så många andra på den här sidan, från att vara session-musiker och lärare. Om jag bara visste vad jag ville ha så var det inga problem att skaffa det men, herregud, jag vet egentligen inte vad jag behöver. Eller behöver, jag behöver egentligen ingenting, men det känns bara lite konstigt att försitta en chans.

Fetmiddag i kväll med hela teamet och avslutning med "locals and pitbulls"...Det är intressant på landsbygden emellanåt... :)

107
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 06.06.2008, 20:34:06 »
Skall försöka komma iväg till affär som tydligen ligger i grannskapet, men eftersom det är en liten håla jag är i så tvivlar jag på att de har något "fancy". :D Skall kolla på API prylar om det finns något sådant. Eller bara kolla generellt. Närmaste "större" stad är Albany och jag får se om jag lyckas komma dit någon dag. De är faktiskt rätt dåliga på att visa upp sina affärer på webben här borta. Och de flesta affärerna är antingen jättesmå eller ingår i någon stor kedja som ser maffigt ut på nätet men visar sig vara en källare när man väl är där...

Take care, everybody.

108
Nja, jag håller med Emil om att "folk" lyssnar på ett annat sätt. Själv kan jag snöa in på kul saker i musiken, som icke-musiker överhuvudtaget inte hör. På samma sätt kan jag bli irriterad på en slinga i musiken som är "för banal". Oftast är det den slingan som sätter sig i icke-musiker och gör att den fastnar.

Likaså kan man få haja till för intressanta vändningar eller något så enkelt som tonartsförändringar, som icke-musikerna inte hör över huvudtaget, det är fortfarande samma låt för dem, medan jag tycker att låten helt har bytt struktur.

Men att icke-musiker skulle vara bättre? Nja...  <_<

109
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 31.05.2008, 13:15:01 »
Wangcastern var nog det sista jag skulle gå upp på scen med. I alla fall omaskerad!  :lol:

Nädu, PRSen har han sålt. Men han har en skog andra gitarrer istället.

110
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 31.05.2008, 02:26:06 »
Håller inte med! Telecastern är fantastisk i händer på rätt person. Dvs. inte mig... Men när man skall kräma till lite twang så funkar det. Däremot har jag hittills aldrig lyckats spela på en Strata. Och där håller brorsan med... ;)

Skojar annars runt med en PRS (SE köpt i USA för några år sedan), Peavey Wolfgang (jepp, en riktig gammal original USA planka också) och en Hohner Steinberger kopia när jag är ute på längre resor. (Längre i tid alltså, inte avstånd!) Så en Tele borde pass i stallet.

Å andra sida har jag bara en OLP bas och en bandlös Yamaha. Och då saknas en Fender Jazz (eller en Rick! Claes, sälj för tusan! :D)

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 30.05.2008, 22:50:10 »
Ska försöka låta bli 119V i Telecastern. Blir bara en massa AC/DC då...

Några av grabbarna därborta har plockat hem xbox och det fungerar med 240V. (De öppnade lådan och var märkningen på 100-240V.)

Visst, mikrofoner men kom med lite namnförslag på det. Och även på preamps eller liknande. Vilken är den ultimata Telen, t.ex.?

112
Studio, produktion och övrigt / Skall till USA
« skrivet: 30.05.2008, 16:57:44 »
Jag skall över till USA på jobb under några veckor. Risken finns att det blir så mycket av den varan att man inte hinner besöka någon musikaffär. Men om man hann, vad sjutton skulle man handla då dollarn är sinnesjukt låg? Hmmm... har ingen Telecaster, eller Jazz Bas, eller en kanallimpa, eller någon skojig pedal, eller en mick, eller ... ja ni fattar.

Skulle vara kul att höra vad ni skulle shoppa loss på. Inom rimliga kostnader och i en storlek som går att få med sig på planet hem! (Kom t.ex. på att man får vara lite försiktig med prylar som har 110V. Hatar transformatorer.)

/Lee

PS: Satte detta först i Off-Topic men kom på att det inte kommer upp bland inläggen då. Och då är det ju inte mycket mening med tråden...

113
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 30.05.2008, 09:25:32 »
Sista LILLA inköpet??? Hade jag gjort det efter första barnets tillblivelse så tror jag det hade blivit sista barnet. I alla fall med den hustrun...  :lol:

114
Har jag missupfattat helt eller? Du vill spela in EN mikrofon? I stereo? Men en mikrofon har normalt sett bara ETT mikrofonelement och kan bara höra i mono. (Precis som att ha ett öra. Inte mycket stereo där inte.) Har du en stereomick eller två mickar så kan du göra stereo.

Spela in i mono så kommer rösten att lägga sig i center automatiskt om du inte väljer att panna den åt något håll. (Som man ofta gör med körer. Eller gitarrer för den delen.) Gissar jag rätt så gör du något som du inte behöver. Men jag har haft fel förr....

Du har helt rätt:) Och det var just den infon jag behövde, lite basic vetande. Jag är ju grönare än vårens första gräs:)
Så tack för klarheten.
Så bra! Då är det bara att spela in vidare och lägga upp dina låtar här. Rock on!

115
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 04.04.2008, 02:14:15 »
Nu skall man väl komma ihåg att det -kan- vara ett konkurslager och att säljare inte själv visste om att de var kopior. Jag har polare som ibland handlar saker som de inte har en aning om vad det är, eller hur de fungerar, men de räknar med att sälja vidare till bättre pris. Kan man då hosta upp en rejäl summa pengar så kan man få köpa hela klabbet för en struntsumma. (Alla konkursförvaltare hatar när folk skall ha saker i en-styck och älskar mängdköp.) Att det sedan kanske rör sig om förfalskningar är inte alltid lätt att veta. Så jag väljer hellre att fria än fälla och anmäler inte någonting. Det får Shure och TTS hantera.

Att sedan min var fake det är en helt annan sak. Men man lär sig något nytt. Hade nästan varit kul om det visade sig att Chromas mick har exakt samma ljudkurva som den riktiga. (Chromas kan, som sagt, vara riktig!) Då vetefan om jag inte köper en, två eller fler till mig själv! Tror nästan det faktiskt, nu när jag vet vad det -förmodligen- är för något. Hon skulle sälja slut på nolltid. Kan bli en klassiker! :D Nu vet jag inte var Shure -egentligen- tillverkar sina mickar men om det är i Kina så vore det inte första gången som en fabrik tillverkar en massa till en kund och när kunden byter tillverkare så fortsätter de tillverka ett stort antal och släpper på andra marknader. (Att det står Made in USA på behöver inte betyda något, mer än att de skruvades ihop där och lades i kartong. Eller till och med att den designades i USA räcker. Visade sig i Shures fall vara tillverkning i Suzhou, China.)

116
Har jag missupfattat helt eller? Du vill spela in EN mikrofon? I stereo? Men en mikrofon har normalt sett bara ETT mikrofonelement och kan bara höra i mono. (Precis som att ha ett öra. Inte mycket stereo där inte.) Har du en stereomick eller två mickar så kan du göra stereo.

Spela in i mono så kommer rösten att lägga sig i center automatiskt om du inte väljer att panna den åt något håll. (Som man ofta gör med körer. Eller gitarrer för den delen.) Gissar jag rätt så gör du något som du inte behöver. Men jag har haft fel förr....

117
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 03.04.2008, 13:08:55 »
Japp, nu vart det ännu mer intressant eftersom Commando kom in i bilden. Men är det inte ett konkurslager så skulle jag inte heller våga köpa den trådlösa modellen. (Jag har själv handlat billigt som tusan från konkurser, så det är faktiskt inte helt omöjligt att priserna kan vara låga sm sjutton.)

Den falska Beta 87 jag hade var bättre än den SM58 jag hade i handen. Chroma kan ju alltid skicka ner den potentiellt falska Beta 58an så kan jag svepa den mot en riktig. Eller gör det själv. Till och med Shure (inte svenska distributören) hävdade att kopiorna är otroligt lika. Det går egentligen inte att skilja dem åt om man inte sätter upp dem bredvid varandra och testar. Och det hade varit kul att göra! (Dock med begränsningar av att man inte kan göra stresstester, hållbarhetstester eller maximalt ljudtryckstester. Tror inte jag vill blåsa en äkta Beta 58 för att få svaret... Jag undrar dock om ljudskillnaden är så förbannat stor, egentligen?)

118
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 03.04.2008, 09:54:23 »
Jag har också ringt TTS i Sverige men de verkade inte speciellt intresserade eftersom de inte ringde tillbaka. Så antagligen skiter de i vilket.

Micken lät tillräckligt bra för att jag skulle behålla den för 500kr, men med tanke på ljudtryck så får man väl använda den till sång och inte till bastrumma. ;)

Däremot kommer jag aldrig att handla en mick över nätet igen om de inte kan presentera ett originalkvitto från en känd handlare. Kan ju vara en helfalsk som kommer i andra ledet. Hade det varit en dynamisk Beta 58 så hade jag förmodligen inte kommit på att något var fel ens. (Dvs. innan jag hade ställt den bredvid en riktig. Huga!)

119
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 03.04.2008, 00:39:09 »
Japp, det var den snubben jag handlade av. Så du kanske sitter och håller i den micken jag hade hemma!  :lol: För 500 spänn hade jag kanske behållit den eftersom det kostar 100 spänn att skicka tillbaka den. Men man får ju intrycket att Shure har rätt: den kostar egentligen bara 99kr i affärer...

120
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 27.03.2008, 00:46:30 »
Tänkte att ni kanske vilja veta hur det hela slutade...  :P

Jodå, ljudet var faktiskt bättre än min SM58 som jag hade bredvid. Lite mer diskant och lite krispighet. Aningen mer knuff i mid. En helt OK mick helt enkelt. Polaren som har en Beta 58 var tyvärr ute på resande fot liksom jag så jag kunde inte jämföra men...

Jag kontaktade Shure och skickade fler bilder till dem. Och jepp, det var en förfalskning. Oerhört skickligt gjord dock. Det enda som skiljer en aning är att läderpungen till den är något tunnare än man är van vid. Dessutom ser inte mikrofonmembranet ut så på en 87a. Men jag kontaktade säljaren som inte hade något emot en retur av varan så jag skickade tillbaka den. Jag är sådan att jag tycker en mikrofon skall skylta med det namn den skall ha och inget annat. Snurre 87a och jag hade kanske köpt den.

Efter att ha lyssnat på det vanliga jiddret från Shure om att de sett liknande innan och att kopiorna i princip bara är i kvalitet av ClasseO's 99kronors mickar så blev jag nästan lockad att behålla den. Men man är inte gjord av pengar. Annars hade jag handlat, svept den tillsammans med en Beta 58 och gjort en jämförelse. Har inga problem med Kina-mickar, så länge de inte kryper under falsk flagg. Ljudet var faktiskt bra även om jag inte hade en riktig Beta att sätta bredvid och jag funderar fortfarande på hur mycket bättre originalet är.

Skall man handla mickar på nätet så bör man nog fråga efter originalkvittot från en riktig handlare, för det cirkulerar tydligen otroligt många kopior på nätet. (Jag är inte först i Sverige. Inte ens nummer hundra.) Hade det varit en Beta 58 (dynamisk) så hade jag förmodligen inte reagerat. (I alla fall inte innan jag hade kopplat upp den bredvid polarens och insett att hans var såååå mycket bättre som Shure påstår.)

Sensmoral: "If it looks too good to be true, it probably is."  ;)

121
Studio, produktion och övrigt / SV: Hörlurara..snabba svar:)
« skrivet: 25.03.2008, 11:14:37 »
Håller med ts. Det går att använda slutna skitlurar för att spela in sång eller annat, men för mixning är det viktigt med bra och öppna lurar. (Jaja, man kan vara kräsen om man har mer stålar!). Alltså, billiga slutna lurar tillsammans med lite dyrare öppna lurar är vad du behöver.

122
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 20.03.2008, 20:41:34 »
Vet faktiskt inte hur elementet skall se ut men det sitter en plastknopp i mitten av huvudet med shure loggan. Som jag sa detaljerna är helt otroliga...

Och utan huvud

123
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 20.03.2008, 20:33:16 »
Har fått den efter ett köp på ebay. Jag har ett antal Sm57or och SM58 och från vad jag kan se är detta i så fall en exakt kopia! Och ser helt ny ut dessutom.

Lådan som den kom i ser exakt ut som Shures egna. Manualen, mickhållaren, läderväskan, kortet att sända in för garanti, etc, och mikrofonen är inslagen i bubbelplast med en Shure-strap runt sig. Har man gjort en förfalskning så är man fruktansvärt skicklig! Pga allt detta tror jag egentligen inte detär en förfalskning, men hur fan kan en kondensator mick fungera utan fantommatning. Har ingen en likadan hemma?

124
Studio, produktion och övrigt / SV: Shure 87A
« skrivet: 20.03.2008, 19:43:24 »
Jag provade på ett Behringerbord i replokalen. Och sedan på mitt Fireface800 i studion. Och sedan på Line Audio DMP: Samma sak.

Provade sedan med ett par olika andra kondensare som jag hade liggande och de betedde sig på det sätt jag förväntade mig: Stendöda utan fantommatning.

Har tyvärr inte fler källor att använda som fantommatare hemma, men jag tycker på något sätt det räcker. Speciellt som de mikrofoner jag har sedan tidigare som är kondensare utan undantag håller käften när de ska!!!  :angry: :lol:

Edit: OOPs. Missade en information i min information. Det är en Shure BETA 87A mick och inget annat. Någon som sitter på en dylik?

125
Studio, produktion och övrigt / Shure 87A
« skrivet: 20.03.2008, 16:37:25 »
Har just inhandlat en Shure 87a. Döm om min förvåning när jag kopplar in den och den levererar ett kanonljud. Utan att jag har kopplat in phantom matningen!

Jag har aldrig provat eller använt en kondensator mic som har fungerat uten fantommatning. Var tvungen att prova så jag lyfte ut några stycken phantomare och jepp, ingen av den gav ifrån sig flaskhals när spänningen var av.

Micken är begagnad och man funderar på om den är trasig (men alla kondensare har hittills varit heldöda när de varit trasiga...), eller har jag fått tag i en kopia som är fruktansvärt lik originalet? Är den det någon därute som sitter på en Shure 87a eller 87c och skulle kunna upplysa en mindre vetande?   :unsure:

126
Studio, produktion och övrigt / SV: Evolution audio
« skrivet: 20.03.2008, 11:51:28 »
Tror att drivern för MK-249 på M-Audios (som köpte Evolution) hemsida skall fungera. http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

127
Nej brorsan är inte helt off. Men man använder oftast häftpistol idag.

När man spikar så gör man ett genomslag av plasten dikt an en regel och spiken och huvudet täcker igen hålet tillräcklig för en vanlig fuktspärr, anses det. (Gäller inte våtutrymmen.) Men om man skruvar igenom en skruv i väggen där det inte finns en regel så lyfter man plasten och river i densamma tillräckligt för att man skall få ett rätt rejält hål.

Jag provade vad ett hål betyder när jag byggde min studio. Jag visste att studion var tät förutom dörren och en ca 2cm stort hål där jag hade missat vid ventilationsgenomföringen. När jag ställde mig där för att laga det så kändes det som att någon stod med en hårfön och blåste från andra sidan. Ett jädra drag alltså. Och då kan man tänka hur mycket fukt som kommer igenom... Jag lagade det hålet och spenderade sedan, som en paranoid idiot, ett par timmar till att gå över hela byggnaden med lupp...  :blink:  :lol:

128
Tackar och jepp, spärren närmast så blir det bra. Kom bara ihåg att om du gör hål eller spikar igenom så får du problem. Normalt sett kan man göra en vägg så att man har en 2"x6" i väggregeln och sedan sätter plasten. Därefter spikar man in 2"x2" liggandes och på denna så sätter man gipsskivor eller liknande. Då kan spik eller skruv vara 5cm långa innan de når plasten. Man kan då isolera både mellan huvudreglarna och de liggande spikreglarna och får en vägg tjocklek på 8" + ytskivorna. Men nu pratar vi om vanliga väggar och inte dubbla skiljande väggar som är till för ljudisolering. (Men det blir rätt kraftig ljudreduktion i alla fall.)

Tips kan vara att göra taket med en skiva OSB och två gips i taket, så är det lättare att fästa saker i taket om man behöver. Men tänk som sagt på genomslag.

Hur hade du tänkt hänga taket? (Det kan ju, liksom väggarna, inte vara spikade i betongen.)

129
Borde vänta med skissen men jag kan ju alltid börja med en kort beskrivning av något gällande fuktspärr.

1. Fuktspärren skall sitta på den varma sidan av väggen. Så långt in som möjligt alltså. Fukten som är skadlig kommer inifrån och vill gå utåt och kondeserar då på närmaste kalla yta. Utan fuktspärr hade det blivit betongväggen i ert fall. Så det verkar rätt.
2. Fukten skall kunna vandra ut och in genom de yttre delarna av väggen. Här är jag osäker. Är bunkerbetong så bra på att leda fukt? I vilket fall som helst kommer ingen fukt från insida eftersom plasten stoppar fukttransporten. (Spika eller skruva ine igenom plasten då blir det fuktgenomslag, om än lite och med tiden... ja du hajar.) Men sten och betong är rätt bra på att uppta fukt så reglarna kan ta skada om de är spikade direkt mot betongväggen, men eftersom det rör sig om ljudisolering så antar jag att du har mellanrum emellen. Annars kommer ju innerväggens energi (från ljudet) att direktöverföras i betongväggen och då får man inte så mycket med ljudisolering.
3. Taket borde "bara" vara att skruva upp reglar och låta dessa hänga igop med de inre väggarna och lägga fuktspärren där så långt in som möjligt.
4. Golvet är lite lurigt. Om det står direkt på mark och inte har ett kapilärbrytande skickt under (vilket du givetvis vet om det är! Inte?) så kan fukten vandra upp genom betongen och därmed göra att fukt kommer upp under golvet. Normalt kan man då skydda sig med en Platonmatta eller liknande som gör fukten kan ventileras upp genom små hål längs väggarna. (Man får dock en skojig liten resonanslåda av Platonmattan som kan förstärka ljud. Hurra...) Tyvärr finns det då en annan skola som säger att man skall plasta golvet helt eftersom om fukten stannar under plasten och där inte något organiskt material så finns det inget som kan förmultna och då gör det inget om betongen är fuktig, för det är den alltid till en viss grad. Även med kapilärbrytand bärlag så kommer betongen fortsatta att ge ifrån sig, och uppta fukt, så det borde gälla samma sak även där. Hur det är med bunkerbetong vet jag inte. Visst blev det enkelt när fackmän har helt olika åsikter... Roxull rekommenderar t.ex. båda http://www.roxull.se/sw69012.asp...

Så här skulle man väl vilja bygga väggen egentligen http://www.norgips.se/index0,22.htm

Hälsningar Lee aka Fukt&Mögel-polisen.....

130
Ursäkta? Har du satt fuktspärr? Var och hur? (Och här skall du nog vara rätt specifik gällande samtliga väggar, golv och tak. Avstånd till betong, mellanrum mellan innervägg och betong, etc. Är hela huset gjutet i betong av skyddsrumstyp? Jisses!) Inte sjutton vet jag om jag kan hjälpa till men jag kan i alla fall försöka. Och... Har du väl börjat med fuktspärr så måste du löpa linan ut och göra allt fuktspärrat. Annars kommer fukt att vandra ut igenom hålen där spärren inte sitter och hamna i mellanrummet, kondensera och bli vatten och, i förlängningen, orsaka mögel.

131
Själva tanken just nu är ju som sagt två lager gips + dämplim imellan på ytterväggen, 3 lager gips + två lager dämplim på kontrollrumsväggen, de kommer att vara åtskilda med luftspalt, men står på samma golv och är i sina båda ändar fästa i samma väggar. I kontrollrummet nu är det ett lutande betongtak, innertaket kommer att vara ungefär en 80-90 cm neranför det lutande takets högsta punkt. Jag hade tänkt att låta isoleringen vila på innertaket, men jag kanske borde ha reglat upp det befintliga betongtaket så att isoleringen ligger emot betongen istället? Eller har detta någon betydelse?

Jag vill tro att väggen kommer att vara tillräckligt dämpande för att utrymmet ovanför innertaket inte ska bli en resonanslåda.

sätt isolering, glasulls skivor, mot det befinteliga taket och allt annat som är hårt ovanför inner taket. då blir det garanterat ingen resonanslåda.
Kunde inte sagt det bättre själv.  :)

132
Mycket bra Lee, det är precis så jag har tänkt! Men vad gäller problemet med att takets gips + kontrollrumsvägg + liverumsvägg bildar 3 gipsväggar, har detta någon betydelse? jag vet ju att man t. ex inte vill ha tre gipskonstruktioner i en dämpande vägg, men det ena är ett tak. Spelar det någon roll?
Nja, det kan ju bli en intressant resonanslåda i värsta fall, men det verkar som om utrymmet är så pass stort att om man fyller det med stenull så borde det inte uppstå några problem. Känns det otryggt så skulle jag låta det vara öppet men du får för tusan inte glömma att fylla upp med isolering. Hoppas du inte skall hänga något på väggarna för gips suger kraftigt när det gäller krokar eller annat. Själv har jag satt OSB-platt följt av två lager gips och det fungerar rätt så bra + att jag kan skriva in gitarrhållare i väggen och hänga dämpare i taket.

133

Jag hade väl dragit in- och utluft till ventilationen i utrymmet ovanför innertaket inklusive ljuddämpare. I alla fall om ni vill kunna andas... En del av elen kommer den vägen också. Så här ser det ut bakom mitt takgips


134
Om jag låter dimmerknappen sitta längst bort i kontrollrummet ungefär 5 meter ifrån ljudutrustning, drar elen från dimmern till spotarna längst upp i väggen jag nu håller på att bygga(ung. 3.10 meter ovan golv) och sedan ut bakom innertaket som snart kommer dit, där spottarna kommer att befinna sig. Kan detta störa någon utrustning? Utrustningen kommer att befinna sig lite mer än 1 meter neranför spottarna, men de har en separat strömdragning som är dragen på motsatt vägg från dimmer-elen.
Dimmern är läskig så tillvida att den inte bara sänder ljud den hackar strömmen så det blir spikar på den ingående fasen också (gäller de ej avstörda modellerna) så du kan få skräpig el trots att du sätter den på avstånd. Själv satte jag ljus, värme och ventilation på separata faser som inte går till ljudutrustningen, för att minimera störningarna.
Och två slutfrågor, förutom det med dimmerstörningar. När jag lägger på nästa lager gips, kan det vara en god idé att ha de gipsen i liggande placering, eller ska jag bara placera dem omlott så de överlappar det första lagrets skarvar? Har det någon betydelse hur jag gör? Och vad gäller dämplim, ska jag applicera limmet på hela skivans yta? Tack på förhand. :)
Sätt gipsen omlott och se till att spackla skarvarna ordentligt. Sedan borde "a" besvara det här med dämplim, men jag har för mig att man skall stryka ut den med tandspackel över hela ytan.

135
Ventilationstrumman får du tysta antingen genom att bygga in den ordentligt med isolering och gips. Eller genom att använda rejäla dämpare http://www.lindabventilation.com/frameset/run_frame.asp?LangRef=56&Area=56&topID=3&ArticleID=12991&MenuID=534&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=2861&T=39&L2=1
Jag har gjort både och. Rören bakom gips och ljudämpare för att inte läcka ljud till grannar eller viseversa och för att det inte ska gå ut i de angränsande rummen.

Skall bli kanonkul att följa tråden! :)

136
Om kontrollrummet.com / SV: Kontrollrummet fyller 1 år!!!
« skrivet: 21.02.2008, 17:39:40 »
Grattis och tack skall ni ha, pojkar!  :wub:

137
Sen undrar jag varför man betalar svensk moms hos thomann?
Darfor att de levererar mer an vad gransvardet ar (350000kr tror jag) i export till Sverige. Da maste de ta betalt med svensk moms.

138
Studio, produktion och övrigt / SV: Du börja röka brass, Tommy
« skrivet: 17.02.2008, 00:28:45 »
Snodd på Skrevet kan jag tänka...  :P

Nä fan. Du är ju äldre än mig. Minns du inte att dom hade korvmoj inne i parken på den tiden.
Visst tusan! Hade glömt det. Eller var jag konstant för full på den tiden... :wacko:
Bästa koncert-happening var ändå KSMB-spelningen när samtliga stans punkare var upp på scenen med tillsammans med KSMB. Ja jädrar va folk trillade av scenen.  :lol:

139
Studio, produktion och övrigt / SV: Du börja röka brass, Tommy
« skrivet: 16.02.2008, 17:07:12 »
Hittade den på nätet! Men inte var det från rockoperan?

Janne Önnerud - Tommy

Ur texten:

"Du börja röka brass, Tommy
Och jag hängde inte med
Du kalla mig för kass Tommy
Och du reta mig för det"




OJ! Snacka om minnen... Såg Önnerud köra denna i Visby 1981 måste det ha varit. Hoppla.

Min enda konsertminne från 81 var Ebba Grön i Värnamo Folkets Park. Förmodligen enda konserten också.


Låten var inte alls lika cool som när jag var 11 år.
Lyssna på Tommy här

Men den Ebba Grön konserten var helt OK.  :D

Faktiskt. Gissa om jag tyckte Thåström var fräckast i hela världen när vi fick komma backstage efteråt och han var dyngrak. Jag fick bandets autografer på en Sibylla-tallrik.
Snodd på Skrevet kan jag tänka...  :P

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Du börja röka brass, Tommy
« skrivet: 16.02.2008, 16:47:37 »
Hittade den på nätet! Men inte var det från rockoperan?

Janne Önnerud - Tommy

Ur texten:

"Du börja röka brass, Tommy
Och jag hängde inte med
Du kalla mig för kass Tommy
Och du reta mig för det"




OJ! Snacka om minnen... Såg Önnerud köra denna i Visby 1981 måste det ha varit. Hoppla.

Min enda konsertminne från 81 var Ebba Grön i Värnamo Folkets Park. Förmodligen enda konserten också.


Låten var inte alls lika cool som när jag var 11 år.
Lyssna på Tommy här

Men den Ebba Grön konserten var helt OK.  :D

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9