Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Dimarino

Sidor: 1
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla
« skrivet: 13.11.2008, 01:58:24 »
Jag såg att byggmax hade en ny variant på glasull som ska vara hälsosammare.

Du menar den vita? Skall enligt förpackningen inte innehålla formaldehyd, den är trevlig att hantera men luktar konstigt nog ganska starkt av tjära... :huh:

det är stor skillnad på akustikskivor i glasull och vanlig byggisolering i glasull. byggisolering är ju ett hellvete å hålla på med.

Hoppsan, det va visst skillnad på pris också...  ;)

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla
« skrivet: 11.11.2008, 00:08:16 »
emulator:

Intressant det du säger. Jag sitter och går igenom akustiken i min studio och funderar just på vad jag kan förbättre i mina problem zoner.

Med andra ord byta ut stenullen som jag har på vissa ställen till glasull skulle göra en märkbar skillnad?
Eller är det värt besväret?

Det är inte lönt eftersom det inte gör någon jättestor skillnad, men om man bygger nytt, så ska man förstås ta det material som man vet är lämpligast - dvs glasull.
Om du behöver lägga till mer absorbenter, så väljer du alltså glasull - men det blir ganska liten skillnad om du byter från stenull till glasull.
Det kanske kan göra mer nytta att ändra någonting... Hur sitter dina skivor nu - i hörnen och annars enligt spegelmetoden, eller är de placerade lite på måfå...? ;)

Precis som jag misstänkte. Det roliga med stenull är att det irriterar mindre att hålla på med.
Jag såg att byggmax hade en ny variant på glasull som ska vara hälsosammare.

Ang. mina placeringar så har jag kört på spegelmetoden men jag får fortfarande ingen ordning på lyssningen. Jag är dock väldigt nöjd över mina Adam P33a som du skickade Claes, men de skulle göra mer nytta om jag fick iordning på kontrollrummet. All bas tycks försvinna oavsett vilka monitorer jag använder vilket är motsatsen mot de allra flesta andra som har problem med bas frekvenser.
jag är på tok för snål för att skaffa mig en sub, och känner mig aldrig bekväm med subbar.

Jajja, jag ska nog ge upp live/dead principen i kontrollrummet och dämpa mera över hela registret i hela rummet så får vi se vad som händer. Kanske basen bestämmer sig för att krypa fram en vacker dag.

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Basfälla
« skrivet: 07.11.2008, 22:11:43 »
emulator:

Intressant det du säger. Jag sitter och går igenom akustiken i min studio och funderar just på vad jag kan förbättre i mina problem zoner.

Med andra ord byta ut stenullen som jag har på vissa ställen till glasull skulle göra en märkbar skillnad?
Eller är det värt besväret?

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Installera fantom matning
« skrivet: 14.08.2008, 23:15:13 »
Lysdioderna kan inte fungera om ena benet hänger i luften...
Är det kanske någon speciell koppling? Jag är nämligen inte riktigt med på "on" och "off"-ben på dioderna, så jag undrar vad det egentligen är för någon koppling...? :unsure:

Tror han syftar på strömbrytaren som verkar vara en SPDT brytare. Då blir det naturliga att ett ben "hamnar i luften" om man bara använder den som på/av.

Annars kan jag inte säga något om dina kopplingar och problem utan att veta vad det är för kretsar och transformatorer du använder. Det låter som att den som driver dioderna inte tycker om att jobba utan last och därför stänger av sig när den gör det... Koppla en brytare på 230V linan istället isåfall.

Men vad ska dioderna vara till?

Alldeles riktigt, en spdt brytare är det som jag har. Där jag har provat både att ha "off" läget helt utan koppling någonstanns och dels att ha off läget att driva en annan diod så jag inte bryter lasten helt.
Men det funkar inte iallafall.

Jag märkte dock idag att om jag, i off läget, switchade alla diodrarna individuellt till de röda (som det sitter ett högra motstånd på) så kommer dom igång efter ett tag. Det verkar som om när man stänger av main switchen så orkar den inte driva igång igen, eller om man tömmer ut någon konding eller så. Jag vet inte.

Här är två bilder på de plattor jag gjort för bordet. De funkar precis som de ska rent ljudmässigt, och diodrarna är mest till för man enkelt ska kunna se vilken "state" jag har satt varje kanal på.








Jag har alltså installerat det så att jag har en direct out på varje kanal som man med hjälp av en spdt switch kan välja om man ska plocka signalen direkt efter preampen eller om man vill ta ut den efter regeln. Sen har jag en till switch på varje kanal som väljer vilken signal man vill skicka till regeln, antingen från "mix b" ingång som jag installerat, eller om man vill lyssna på det som kommer från preampen. Med andra ord så kan jag alltså spela in signalen från preampen och samtidigt välja att lyssna på mixb dvs det som kommer från tape. Så regeln blir mixb. Eller om jag switchar tvärt om så både lyssnar jag och spelar in efter regeln och samtidigt skicka till en buss som jag då kan skicka till mastern.

Master sektionen har jag också byggt själv, för det fanns ingen orginal.
Egentligen bara plockat ut signalerna från bussarna till en pot. Har även satt ihop en monitor section, där jag har en 6 kanals monitor väljare samt volym och switch för om jag vill lyssna på 2 trk eller mastern. Allt är passivt och väldigt enkelt och fungerar kanon.
Det är underbart att ha monitor väljaren på mastersektionen på mixerbordet istället för att ha en separat låda.

Jag kan ta lite fler bilder nu när det mesta är klart så får ni se hur det ser ut.
 

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Installera fantom matning
« skrivet: 14.08.2008, 03:19:37 »
Du är en pärla.
Jag ska ta reda på lite mer information om min fantom-setup och återkomma.


en annan fråga när vi ändå är där.
Jag använder den gamla fantom matningen till att driva en jävla massa diodrar istället.
och jag har satt matningen till diodrarna på en "on/off" switch, som agerar som master switch så man enkelt kan stänga av alla diodrar om det blir störande.
(Det är en liten finess på min egenhändigt ihopsnickrade master sektion)  B)


På on/off switchen så är givetvis ena benet "on" kopplat till diodrarna. Men andra benet "off" har jag bara låtit vara, alltså ej kopplat till något. Vilket gör att diodrarna då inte får någon ström och följaktligen uppfyller sin funktion. MEN!!
När diodrarna varit i "on" läge, sedan switchat till "off", så tänds dom inte igen när man sedan slår på "on" igen. Man måste då bryta strömmen helt till trafon, och sen slå på den igen för att de ska få tillräckligt med ström.

Jag har provat att koppla "off" benet till ett motstånd samt en diod på undersidan av bordet, så att jag aldrig egentligen bryter strömflödet, utan bara switchar mellan två olika loads.
Men det är samma sak iallafall. Så, jag är låst. Några tips där?


6
Studio, produktion och övrigt / SV: Installera fantom matning
« skrivet: 14.08.2008, 01:33:59 »
Hej Claes,
Inte hade jag en aning om att du va en hejjare på sånt här också! Du kan då allt! ;)

Det är en trafo jag har med en likriktare på. (NU börjar jag fundera på vad skillnaden egentligen är)

Jag ska beskriva det med egna ord:
Jag har en svart klump som liknar en stående ring trafo med 220 växelspänning in, och ut kommer ett par kablar med olika spänning på som jag sedan har kopplat vidare till något som liknar en konding (elektrolyt) som sägs vara en likriktare. Enligt min blåa sak med digital display så lämnar den ifrån sig 46 volt DC om man mäter mellan plus och minus. :lol:


Mängden ampere är jag osäker på. Det är sällan jag har så många konding mickar igång samtidigt iallafall så det är ok. Alternativt så får jag försöka hitta en annan trafo om jag märker att det krånglar.

Men det där med glättningskondensator undrar jag över. Det kanske vore nåt att skaffa en sån. Tips på värde på en sån?
 

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Förstärkarbygge
« skrivet: 14.08.2008, 00:59:56 »
Idf,
Du som är så händig kan väl ta med dig block och penna och rita av schemat på min gamla DNS rörtop
på 30 watt som jag har i studion. Den låter svinbra. En helt OTROLIG dynamik.
Den låter helt rent hela vägen upp till 5 på volymen, efter 5 så blir det inte högre volym utan då börjar
en fruktansvärt skön dist att visa sig.
Jag har finkammat nätet efter fler sånna men det går inte att hitta.

Du kan väl kolla efter "DNS special 60 RT" om du hittar något, annars är det bara att komma och rita av.
Ljudet är i stil med de nya "Suhr" stärkarna som också låter fantastiskt.

8
Studio, produktion och övrigt / Installera fantom matning
« skrivet: 14.08.2008, 00:46:44 »
har en gammal hagström mixer som jag har moddat rejält med bl.a. direct outs och mixb på varje kanal samt fantom matning.

Fantom matningen fanns alltså inte som orginal, men en tidigare ägare hade satt in en trafo till och skickat 24 volt till ett par kanaler.

Nu tyckte jag att jag ville ha 48 volt istället, som det snarare bör vara. Så jag satte in en ytterligare trafo som skickar nära 48.
Frågan är då.

Behöver jag något mer än en likriktare för att inte skada mickarna eller för att ge en jämnare
spänning eller så? Jag har provat med konding mickar, och det funkar, men kan de ta skada i det långa loppet av att inte få exakt 48volt.

Konfigurationen på den tidigare fantommatnings installationen verkar väldigt komplex, med likriktare, kondingar, effekt motstånd samt transistor. Behövs det verkligen?

Vore väldigt roligt om någon kunde lite om detta.




9
När det gäller ljudet sedan så måste jag rekomendera Crysonic´s Spectraphy LE Limiter och loudness maximiser, och krama ur dynamiken helt ur rösten så får du även fram en botten som täpper till lite luckor.
Funkar kanon bra.

http://www.crysonic.com/spectraphyle.html

Lycka till!
  /Nicko

10
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 31.07.2007, 16:37:26 »
Helt klart något för mig. Tack för tipset.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 31.07.2007, 05:27:54 »
Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.
Du är medveten om att fireface levererar 26 in/ut om du använder ADAT anslutningarna också.

Tycker också det lät lite konstigt att han tycker att han vuxit ur det :D
Vad spelar du in egentligen för att få kanalbrist? :)

haha, jo då. Det är jag väl medveten om. Anledningen är juh att man ska ha bra ad/da omvandlare då som är i klass med RME´s. Alternativt då köpa en ad/da omvandlare från rme, som då inte är gratis.

Just nu använder jag en gammal adat som omvandlare också och spelar igentligen in max 16 samtidigt.
Men jag skulle gärna vilja ha fler av RME´s preampar också.

12
RME Rekomenderas helt klart.

13
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 30.07.2007, 23:36:02 »
Vet inget om det där alls.

Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.

Har haft ett FF800 ett tag nu och jag bara älskar det. Måste expandera snart, synd bara att RME´s prylar inte är gratis direkt.
Vill man ha mycket bra kvalitet och aldrig några problem så kostar det skjortan!
Rekomenderas

14
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD-kampanj hos Fitzpatrick
« skrivet: 30.07.2007, 23:30:37 »
Har varit lite intresserad av UAD korten men priset har hindrat mig.
Men efter att ha läst den här debatten så kan dom nog sänka priserna till 1/3 och jag skulle
inte köpa något.

sista mixen jag gjorde hade jag över 50 pluggar igång bara från Nomad factory och hade mycket kvar att ge på buffer inställningarna och allt flöt på bra.
kan inte leva med ett tak som uad korten har som ni pratar om.

Det blir nog ett duende en vacker dag, om inget annat trevligt dyker upp.

Tack KillWithSkill för en utförlig, kritisk, välformulerat samt rätt fram inlägg!!

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 24.07.2007, 02:32:36 »
tänk jag kunde aldrig föreställa mig att den, inget illa menat, "simpla" frågan kunde leda till så många alternativa svar och diskussioner.

Intressant. visar bara på att vi alla gör på olika sätt, vilket jag tycker är kul och bra.

Hoppas din nya mix blev bättre Larsson.

Jag brukar göra som du. När man kommer på sig själv agera gudfader över reglarna, stanna upp och dra ner hela skiten till noll, koka en kopp kaffe och kör igen.
Men alla har vi våra sätt.

en vacker dag ska jag göra en tävling för alla dom som letar "bitar" här och där. Lägga upp en låt i 5 versioner där jag agerat annorlunda. Ska bli kul att få se vem som kan gissa vart bitarna tog vägen.

16
en låt jag inte ens spelar på begäran utan endast då jag får redigt betalt är sommartider.
Learn that shit.

Sommarnatt funkar också. 3 ackord.

sånt är livet. 3 ackord.

fan det finns massor, men börja där så märker du snart också vilka tonarter som ger mest utdelning. ;-)

lycka till!


17
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 19.07.2007, 13:55:41 »
Fan va najs Dimarino du börjar få mysigt ordentligt uppe i nyköping.. :) Har du kvar elorgeln som du lovade att jag skulle få!?

Jag kom o tänka på den för ett tag sen, men vafan har den tagit vägen. Jag trodde den stod i garaget men det gör den inte. Är du helt säker på att du inte har fått den redan?? ;-)

18
* delar ur gummislagträn i entren, till alla gamla rävar då *

Skämt åsido...jag TROR att det finns en fara med att bara vi glada amatörer håller på....

Hur skall riktigt bra inspelningar göras när ingen är kvar som vet hur man gör? Hur locka bra musiker? Hur skall symfonier spelas in utan en rätt bra studio. Ett intrument i taget hemma hos mig känns lite meckigt.


Visst, spännande med ny framtid, men lite rädd för vad som händer när studiofolket har börjat på fabriker istället.


Och vart tar magin vägen ? :)

Bra fragen men... ja. Om jag satsade mer seriöst på musiken, det vill säga på att få ut den via kommersiella kanaler eller om jag rent av fick kontrakt för många ut mitt elände så skulle jag alla gånger föredra att spela in i en 'riktig' studio med tekniker/producenter som kan allt det där som jag inte kan. Det kanske bara är för att jag har sett skillnaden och vet vad den kan göra för en inspelning men jag skulle tycka att det är vårt pengarna.

ja precis..det va ju det jag menade. Som i alla branscher finns det proffs och kunniga amatörer. Oftast äf väl proffsen säkrare kort.

:)

För att fortsätta det vi pratade om förut, så lär knappast proffsen heller lägga ner trots att de inte får exakt vad de vill ha pengamässigt.
De som var med på 70 och 80 talet vet att det var inte billigt att gå in i studion. Studios kunde tydligen ta vilket jävla pris som helst och folk betalade.

Jag har sänkt mina priser till en vettig nivå där en grupp/artist som inte tjänar några direkta pengar på skivförsäljning faktiskt har råd att få sina låtar inspelade i relativt hög kvalitet.
Dessutom så trivs jag med mitt yrke, det är därför jag jobbar och inte klagar.

Jag har två önskemål för framtiden.

* Prenumeration på musik. Dvs. man betalar exempelvis 100 kr i månaden och får tillgång till ett visst "företags" server med musik. att Streama då givetvis.
Där kan juh de stora skivbolagen ha varit snabba på ideén men jag tror fan de har gett upp.
Varför inte all musik från ett visst skivbolag, låt säga "Rca" eller "black mark", "geffen" et.c., för 50 kr i månaden. eftersom man ändå abbonerar på musik och har en användare kopplat till sitt konto så är det mycket enklare att kanske då köpa ett album för 30 kr (genom ett musklick) om man gillar vad man hör, och slippa streama? Jag skulle lätt köpa 6000% mer än vad jag gör idag. dvs runt 6 plattor mer i månaden istället för 0,1.


* Ett annat önskemål är väl att livemusiken kommer tillbaka, inte i form av en armé nystartade coverband redo att underhålla, utan snarare som det har pratats om här tidigare, släpp musiken billigare och låt artisten få in lite stålar på att uppträda.
Det krävs barer och tillställningar. Det enda problemet här är som vanligt sverige. Dock inte folket, utan regeringen, lagar, skattemyndigheter etc.

jag hoppas och hoppas och fortsätter hoppas på något av dessa. tills vidare försöker jag tillhandahålla banden med bra kvalitet på inspelningar till humana priser.

19
Jag är med dig!  ;)

Valet är fortfarande mitt, precis som valet om jag vill köra för fort eller inte, jobba svart eller inte.
Kan man inte ta konsekvenserna av sitt eget handlande så bör man tänka om.
Jag har medveten sänkt hastigheten p.g.a. att de dubblat böterna i sverige. Jag jobbar mindre svart för jag vet att skattemyndigheten kommer komma förr eller senare.
Jag köper mina pluggar och program just för att jag tjänar pengar på att använda dom. Så där är cirkeln sluten.
Men valet finns fortfarande och det är just det som pressar, i det här fallet, tillverkarna.

Jag förstår hela grejjen med supporten. Det kostar givetvis massor med pengar att ha ett par anställda hos låt oss säga, microsoft, steinberg, adobe etc som sitter och svarar i telefonen och hjälper kunden till rätta.
För ett företag t.ex. är det katastrof om programmen inte funkar, hela deras produktion kanske stannar, och då kostar det pengar för företaget, som då deras kunder slutligen får betala (omedvetet)

Men då supporten består av en mail som kanske besvaras de närmsta dagarna. njaaa...
Låt supporten vara upp till kunden då hellre, vill man betala för den eller inte.


Om nu folk lägger av med musik bara för att de inte tjänar några pengar, så låt dom göra det.
Jag har aldrig tagit ut en ordentlig lön, och lever än idag på nötter.
Men trivs ändå med min tillvaro tack vare att jag har möjligheten att hålla på med musik och ingen säger åt mig att jag inte får.
Jag tycker verkligen synd om de som blir handikappade halvvägs genom sin karriär och inte kan göra musik eller spela.



Intressant för de som laddar ner mycket program och spel m.m. kan juh lägga ihop kostnaden
för ex. 12 st heltids anställdas lön i 3 år, 12 stycken wursting datorer + program licenser + program/hårdvaru uppdateringar, lokalhyra för 3 år m.m. etc, osv...
sen har ni kostnaden för att göra ett spel.
På det så ska det marknadsföras för ett par miljoner kanske, support, produktionskostnad, frakt, och sen ska grossisten ha sitt, och sedan butiken ha sitt.

Det är fan klart att skiten kostar pengar. Konstigt vore det annars. haha.




20
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 17.07.2007, 02:22:22 »
Jag gör som alla andra och slänger upp några.
Dom här är tagna för ett par månader sedan, nu är det fullt av prylar överallt, på både gott och ont.










21
Nu är det ju inte så enkelt att det bara är konsumenterna som har valmöjligheter.
Om inte producenterna får det betalt de anser är värt för att de ska fortsätta producera, så kommer de sluta. Ingen vill jobba gratis.

Det är precis därför jag gillar den här utvecklingen som sker. I.o.m. att vissa överbetalda plötsligt kanske inte får det de vill ha från skivbolagen etc. så tar någon annan vid och därmed nya ögon/öron
får plötsligt bestämma över vad som är kommersiellt eller inte.
Vi befinner oss långt ifrån en kris.
Jag tycker inte ett dugg jävla synd om varken skivbolag eller producenter. De får väl helt enkelt sälja sin BMW för att betala hyran. och börja jobba på fabrik alternativt göra ett försök på börsen istället om nu den enda anledningen till varför de höll på med musik va PENGAR.

Däremot så är jag lite emot de hutlösa priserna för programvara samt cd skivor.
Har inhandlat programvara samt pluggar för över 15.000 nyligen från bl.a. steinberg, nomad factory och crysonic. Och jag undrar då va i helvete det är som gör att skiten är så dyrt?
Skulle de inte tjäna MER på att halvera priserna och då utan tvivel få mer kunder som pratar mer om deras produkter och finns med på fler produktioner???
Som en del kanske vet så får man då inte ens en cd skiva eller en papperslapp när man handlar vare sig av crysonic eller nomad factory, och supporten består av en e-mail endast.

Iof gillar jag att valet finns.
Antingen så kan jag ladda ner som en protest mot hutlösa priser.
eller så accepterar jag de satta priserna för att jag värderar produkten så pass högt att jag är beredd att betala priset.

Valet är igen, mitt eget, and I like it.
Däremot har juh även de som gör program/pluggar ett val. Vill vi sälja, eller inte.

Får även ta och ge credits till crysonic som har vettiga priser. Nomad factory är lite dyra med man får oerhört mycket för pengarna.
Sista produktionen så hade jag runt 40 pluggar igång enbart från nomad factory, tänk er att ha 40 rack enheter av samma klass, vad skulle inte det kosta?


Sidor: 1