211
Studio, produktion och övrigt / SV: Filtrera bort sång på Galenskaparnas "Pappa jag vill ha en italienare" ?
« skrivet: 19.11.2008, 15:27:05 »
Har du funnit på en ny snajdig text ?
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
"strypkvart" var ett intressant ordval.Steiner får svara :
Sen reagerade jag över att du kallar det "tonika" eller vem det är som har skrivit detta. Tonika trodde jag var grundackordet i funktionsanalys. I vanlig notteori så kallas den första tonen för "prim".Det är en snubbe ( som bla. undervisar i tonalitet ) som har skrivit detta i ett kompedium jag fick
Kan du förklara varför det inte finns några variationer på "oktav" och "kvint" t.ex?
1 per år.var det inte 2 per dag idag?
nästa attack kommer om två år , kom inte o sabba tsm teori nu
Aaah, nu fattar jag. Det är som ett finansiellt år, fast årsskiftet är den 16:e november vid lunchtid
edit: suck...
1 per år.
var det inte 2 per dag idag?
).kanske bra!
Man kan begränsa vissa saker mycket enkelt, som det att man inte kan skicka PM som ny medlem etc.
).
Första svaret ifall det landar mycket spam är att aktivera moderatorer på ett annat sätt.
Jag höjde komplexiteten på bilderna man måste läsa för att kunna registrera sig dock.
Det borde väl hjälpa.
vilken del modererar du ?
bara juleljud 2008.
Som freddy föreslog i den oönskade tråden, skulle det kanske vara en god idé att inte tillåta nya medlemmar posta bilder första dygnet eller nått sånt ?
Som tur så var den senaste porrtråden i mitt underforum där jag har rättigheter som admin. Så den försvann direkt
Jag pm:ade det förslaget till tsmalmbe nu. Alternativt ha någon form av verifiering.
DEt hela rör sig ju om vilket alfabete man har, som när det gäller så mycket annat. Man kan lira hepta/dia (pop/rock/wienklass), penta (öh kineser och jag) eller kromatiskt (Debussy), så varför inte 24 noter eller fler?
vad man än tror så kom faktiskt musiken FÖRE musikteorin ( skum jag vet )
Ja visst, men på något vis så känns denna inriktning mer teoretisk än annat. Ungefär som tolvtonsmusik. Som sagt så pysslar indierna med detta, så för dom så är det väl fullt normalt. Är det lika normalt i norden alltså?
Skulle fortfarande vara intressant att få höra exempel på detta i sådant fall, för den folkmusiken jag har hört har inte varit så extrem.
ÖKEJdet finns lite olika teorier, olika forskare har olika idéer , kan skicka en artikel om du vill :D
Ja, tack. Tycker det är intressant som sagt.
När man har kommit in i världen av mikrotonalitet så är det svårt att sluta... lite som att gå tillbaka till bara salt o peppar efter att ha upptäckt att det finns fler kryddor i kryddskåpet
Riktigt så är det inte för mig. Lite mer som den där mystiska kryddan man köpte i utlandet som egentligen inte smakar så bra men som kan vara spännande i vissa försiktigt utvalda maträtter
o du , kom fan inte o säga att mikrotonalitet är nått man hittat på bara för att folk inte kan spela rent
Nej, det är jag fullt medveten om. Dock förstår du nog att det kan upplevas så? Därav av mitt lilla skämt.
Du får börja dra dig mot indisk musik, där är det inte ovanligt med kvartstoner, finns sångare som kan sjunga dessa, alltså varje ton (enligt hur vi ser på det) indelad i fyra nya deltoner. Skrämmande!
Lättare för oss som bara avfärdar sådant skit som falskt
eller så håller jag mig bara till den nordiska folkmusiken , som också har samma mikrotonalitet
det är ju det jag pysslar med dagarna i ända, typ
Kanske är det så, eller kanske är det så att folkmusiker har det som ursäkt när dom lirar falskt
jag tror iaf att det är viktigt att man har koll på vad man gör, inte något man med fördel kan slänga in i en låt bara sådär. Då låter det som sagt mer fel än rätt.
Men om du pysslar med det hela dagarna, så tycker jag du får ta reda på hur man skriver detta i noter, för hela notsystemet borde skita sig. Om man inte infört någon mystisk markering eller så
Sen skulle det vara intressant med lite annan teori kring detta, skalor och sådant. Det har dom nog koll på där i skolan va?
Antar att det finns någon dokumenterad teori eller notering kring detta. Vi gick aldrig igenom något sådant i mina musikutbildningar. Nämndes väl som hastigast bara.
Har du några exempel på folkmusik där detta är tydligt som man kan lyssna på?
Tycker faktiskt det är intressant.. även om jag samtidigt tycker det räcker med tolv toner..
Du får börja dra dig mot indisk musik, där är det inte ovanligt med kvartstoner, finns sångare som kan sjunga dessa, alltså varje ton (enligt hur vi ser på det) indelad i fyra nya deltoner. Skrämmande!
Lättare för oss som bara avfärdar sådant skit som falskt
[mp3=200,20,0,center]http://roennlund.se/david/tsst/kristus.mp3[/mp3]det låter på samma sätt som du stavar mellodi: melöodi
här är en melöodi på samma skala
det är nog nått snarare nått fel på din synth nåter det som:D
nej men det jag tänker på när jag hör mellodin är en skägging gubbe med vit klänning och truban som spelar på en hemma byggd sitar(stavas?)
LÅTNAMN:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT:
Förlåt, det var inte min ursprungliga mening att blanda in kvartstonernaDet kan du inte här. Kyrkotonarterna utgår från 12-tonsskalan. Utan kvartsintervaller.
tänkte att man kunde se förbi dem och hitta en kyrkoskala ( vilket man ofta kan!)
mycket tack !!
Ärligt talat. Vad menar du med halvhög?
Oj, det förde med sig nya dimensioner, bra! Men låter inte felan väl "blöt" på ett par ställen...
Jag är imponerad, otroligt fint spelat David!
Några toner samsas inte med övriga musiken, men det är bara några..
För övrigt så tycker jag det är jäkligt snyggt spelat, vissa grejer är faktiskt otroligt snygga!
Va kul det var att höra! En ny låt blev det
Håller med Cykeln, detta är tungt och hypnotiskt..kanon med Davids fela här..verkligt spännande sound, och bra sjunget missjö
Heja på, lite småfil kvar bara i mina öron, men detta är redan tokbra!!
/Marr
David tillförde kontrasten som jag frågade efter, kanon!men så bra att den hade en plats i dina öron!
...
Felan gjorde verkligen susen och jag antar att den kommer att göra ännu mer sus efter det att den gått igenom dina maskiner
...
,,,
Skön o följsam violin.
...
feleversionen: Helt klart förstärks den ödesmättade stämningen på ett fint sätt och ger låten lite av ett worldmusic-perspektiv med dragning åt Mellanöstern. Intressant hur önskemålen om mer variation nu känns som bortblåsta. Jäddrigt snyggt spelat av Rönnlund och jag vägrar tro att brännvinet har med saken att göra även om Jan Johansson påstod innan han gjorde plattan Jazz på svenska att de spelemän han hälsade på och upptecknade låtar efter spelade allt sorgligare ju mer sprit de fick innanför västen. Helt klart ett lyft med felan men måste ju arras med turtagning sång och fela. Vill gärna höra fortsättningen, ser ut att bli riktigt spännande!
Me like that gypsiefiddle a lot - Davidyeeh
alas let the song-parts be song
and the fiddle-parts be fiddle
Like it is in the end
the end
hihi, super !:)
...
fiolen sitter som en lotteri vinst bara att skrapa fram hur många gånger pengarna det skall bli med lite mixning o hum melodyne på ett par toner
..
Jäklar detta var bra!
Jag gillar denna typ av musik starkt.
När jag läste om felan så var jag väldigt skeptisk men jag får säga att jag blev väldigt positivt överaskad. Låter ju skitbra ju!
Skall bli spännande att se hur denna utvecklas.
Alrighty, det börjar riktigt bra. Stämningen bara smyger sig på, känns äkta och ganska mörkt. Felan gör några riktigt schysta grejer, några andra grejer skär ända in till ryggmärgen. Lite melodyne sa någon, ja antingen det eller så kanske man kan klippa och klistra lite.
6:45 IMPONERANDE VÄXLING! Helt ny invinkling........ SNYYGGT!