Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: flintan skrivet 04.09.2007, 22:58:52
-
Kan en ren frekvens låta olika beroende på ex. vilken ljudkälla det är? Jag tänker att den inte kan det.. :huh:
Hoppas ni förstår frågan..
-
En ren frekvens är en sinuston, och den kan bara låta på ett sätt. Om den låter annorlunda finns fler frekvenser överlagrade, och då är det ingen sinuston längre.
Varför undrar du...? :huh: :rolleyes:
-
Jo precis, så tänker jag också. Jag bara undrar om jag har rätt.. Det blir ju ett väldigt matematiskt sätt att se på ljud.
-
Örat däremot kanske kan uppfatta en sinuston olika, beroende på amplitud och riktning, men det är ju en annan femma...
-
Örat däremot kanske kan uppfatta en sinuston olika, beroende på amplitud och riktning, men det är ju en annan femma...
Men det måste ju isåfall bero på olika akustiska fenomen som introducerar övertoner..?
-
Är sinustonen ren då mera när den når trumhinnan? Resonerar inte örat?
-
Rena ljudvågor, trigonometriska, existerar bara i laboratorium (nästan). I verkligheten, dvs i cardagsrumrum, ute i skogen, upp på berg hoppar de omkring innan de når örat och får övertoner och annan karakteristika som gör att ljudet låter unikt.
440Hz och heltalsmultipler av den är noten A på ett piano förresten :)
-
I ett normalt rum kommer ju tonen studsa lite på väggar o möbler så du kommer uppleva fasförskjutningar. Detta kan kanske upplevas som att tonen är modulerad med en lägre frekvens.
-
Om man lyssnar på en ren sinuston (nåja, så ren som möjligt då) i lurar, så kan jag uppleva att frekvensen ändras något om man förändrar volymen. Speciellt om tonen är ganska låg, runt 100 hz eller så. Vad nu det beror på... Jag trodde det beror på något psykoakustiskt fenomen, men jag kan ha fel.
-
Om man drar detta till sin spets så innebär det att, om man har 20 000 st ljudgeneratorer som spelar sinusvåg så skulle man genom att endast ange varaktighet och amplitud för varje frekvens/generator t.ex. kunna återskapa en diskussion från nån stimmig krog en fredagkväll..
Är väl i.o.f.s. ungefär så DA omvandlare fungerar..
-
Räknas inte "sawtooth", "triangle" och/eller "pulse" till "rena" tontyper? dom låter juh helt klart olika isåfall.
-
sågtandar och diverse andra vågformer har ju diverse övertoner adderade till skillnad från sinustoner så man kan väl inte kalla dom för rena toner skulle jag vilja påstå.
-
Övertoner kan man väll inte säga att man tillfört i de fallen? Man har väll inte tillfört någon "ny", varken högre eller lägre, frekvens? eller har jag missförstått vad övertoner är??
-
Jo vänta nu, så är det nog vist. Efter lite funderande så tar jag tillbaka föregående inläggt :)
-
Eftersom sinusvågen inte längre är rak så innehåller den även andra frekvenser också.
-
Örat däremot kanske kan uppfatta en sinuston olika, beroende på amplitud och riktning, men det är ju en annan femma...
Riktning? Hur då? Dopplereffekt? Då blir det ju en annan frekvens.
-
att örat uppfattar toner på ett sätt p.g.a efterklang osv är väl en sak, men i rena mätsammanhang så kan ju aldrig en sinuston "låta" olika. det beror ju på vad som färgar tonen i efterhand "förstärkare,högtalare,rumsklang,örat m.m)
-
Hejsan, jag är ny på forumet. Eftersom det här är ett musikforum så gissar jag att frågan gäller musik.
Då kan en och samma frekvens låta olika, om man med frekvens menar en ton.
Ett exempel är hur samma ton låter olika på olika platser på tex. en gitarrs greppbräda.
I början tyckte jag att det var så svårt att stämma gitarren. Om man använder det vanligaste sättet att
först stämma den tunna E-strängen till E. Sedan trycker man ner 2 strängen på 5 bandet för att stämma B-strängen.
Då blir det samma ton (E), fast jag tyckte alltid att den låter ju inte likadant. Och en öppen sträng och en nertryckt sträng
låter inte likadant, fast att det är samma ton. Det är lätt att testa. Sen låter ju inte ackorden likadant. Om du tar ett A ackord och sedan sätter capo på andra bandet och tar ett G ackord, så låter det inte likadant. Fast att du i båda fallen tar ett A ackord.
Men jag vet inte om det var detta som frågan gällde.
TJ
-
Men jag vet inte om det var detta som frågan gällde.
TJ
Nej. Du pratar om ett instruments övertonsspektrum.
Åter till det det handlade om då:
Sågtand, trekantvåg, fyrkantvåg osv är INTE rena toner. Det är en grundton (sinus) med övertoner (sinus) som tillsammans bildar en komplex ton. Ex fyrkantvåg vid x Hz bildas av:
sin(1x) + sin(3x) + sin(5x) + sin(7x)... osv till [liggande 8]x
Men en ren ton kan ju endast uppfattas olika beroende på rumsklang, reflektioner, fasförskjutning, doppler eller liknande liknande fenomen. 100 hz är 100Hz.
-
Men jag vet inte om det var detta som frågan gällde.
TJ
Nej. Du pratar om ett instruments övertonsspektrum.
Och när det gäller de olika ackorden på gitarr m. capo o.s.v. så handlar det om stämföring, d.v.s. i vilken ordning tonerna spelas och vilka som upprepas o.s.v. Samt såklart att en öppen sträng får andra (fler?) övertoner.
Förresten, hej och välkommen BgGuitar!
-
Örat däremot kanske kan uppfatta en sinuston olika, beroende på amplitud och riktning, men det är ju en annan femma...
Riktning? Hur då? Dopplereffekt? Då blir det ju en annan frekvens.
Nja, jag tänkte mig mera om fasfel uppstår när ljudet inte träffar öronen samtidigt.