Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 02.06.2012, 14:55:25
-
Har gjort en ny harmonisering för blues skalan och dess modus för intresserade. Ett riktigt dogtrick när man inte vill kompa med 5 ackord eller Blues sevenths.
Am7 (lägg till ytterligare ett G och ett C som högsta toner för mer bluesfeeling) = Blues skalan med början på A
Cmaj9add2 eller Cadd9, Cmaj, C7 = Modus 2 med början på C (durblues-skalan)
D7sus4 = Modus 3 med början på D
Am7b5 (gärna med #D som mörkaste ton lägg till G och C som högsta toner.) = Blå tonens värde har ingen egen skala men den går att spela ändå - med blå kan man börja på bE och spela i modus 4.
Cmaj7 (gärna med E som mörkaste ton) = Modus 4 med början på E
G7sus4 = Modus 5 med början på G
Vilken som helst av blues-skalorna passar till vilket som helst av dessa ackord beroende på vilken effekt man är ute efter.
Ljudexempel finns här;
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30314.msg219318;topicseen#new
mvh
-
Intressant! Detta skall Definitivt testas när jag kommer hem. :) /Fuzz
-
Tack Fuzzbub. Kul att inspirera någon..
Skrev ned tab på de litet udda ackorden som beskriver bättre hur jag menar att de skall tas.
Cmaj7 med E i Basen
By pxm
E|--12--
B|--12--
G|--12--
D|--14--
A|--15--
E|--12--
Am7 med G och C som högsta toner
By pxm
E|--8--
B|--8--
G|--5--
D|--5--
A|--7--
E|--5--
Blå ackordet Am7b5 utan bas/rot och med C som hösta
ton
By pxm
E|--8--
B|--8--
G|--5--
D|--5--
A|--6--
E|-----
(det går dock bra att ha med A på E strängen om man vill.)
Inspelningar som exempel finns här;
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30314.msg219293#msg219293
mvh
-
Scriabin kom fram till sin bluesiga skala Prometheus på 1800-talet.
Den används över dominanta 7 -ackord/Blues sevenths och börjar
två semitoner nedanför måltonen/roten i ackordet. Alltså har vi
skalan med start på E så stämmer den med ett Fiss7 ackord. Det är inte
ovanligt att spela en blues 12:a trad. med dom.7 ackord helt igenom -
men man får modulera/flytta skalan efter ackordsändringarna. Scriabins skala
Prometheus är en utmärkt klassisk skallösning.
Det här är en av de mest legendariska skalorna inom blues.
Scriabin/Prometheus
E|----------------------------------------------11--
B|--------------------------------------11--14------
G|------------------------------11--13--------------
D|------------------11--12--14----------------------
A|----------11--13----------------------------------
E|--12--14------------------------------------------
Ljudexempel här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30314.msg219364;topicseen#new
mvh
-
lite Blues skala i G
http://www.fildump.se?file=pub_xdsivucpvy23xsk6mwrh93hrwr0wtkxe7oxnmht7l9n0ew9
verkar funka bra.. tack för tipset ;)
-
Vilket grymt häng du har i guran, Larsson.
Låter mycket bra om de där riffen.
mvh
-
Clave´är två stycken träpinnar man slår mot varandra för att markera olika takter,clave´s.
I blues kan också räkna Bo Diddleys beat ( eg. ursprungligen en clave kallad Son clave) över jammet
så att alla som jammar betonar samma taktslag.Det bildar synkoper. Ger improvisationen en känsla av skicklighet och samspelhet.Räkna in det exempelvis var 3:e eller ver 6:e takt.
4/4 : 1 e & a 2 e & a 3 e & a 4 e & a = Bo Diddleys Beat
x x x x x x
oneeandatwoeandathreeeandafou reanda
mvh