Kontrollrummet

Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: pxm skrivet 06.03.2012, 09:44:49

Titel: Funktionell Harmonik-artikel. Grundregler.
Skrivet av: pxm skrivet 06.03.2012, 09:44:49
Här är en artikel jag översatt till svenska som kanske kan vara intressant.
Ibland kan egentligen samma sak stå två gånger fast beskrivet med andra ord så om man inte hajjar allt är det okey.
Kan man kvartscirkeln/kvintcirkeln förstår man mycket av detta.
Det förutsätter att man kan kadenserna och ackordsgrupperingarna-Tonika,Subdominant och Dominant.(se Wikin)

Den är tilllämpbar på både modal teori såväl som på den mer klassiska tonala teorin.

Översatte den för egen del därför att jag tycker den är bra och täcker in vad hela min nya tjocka bok gör. :lol: (fast det är ju så klart förklaringar och övningsuppgifter i den.) Delar artikeln med er.

Här är den :


Funktionell Harmonik och Reharmoniserings Grundregler


1.  Funktionsanalysens indelning i ackordsgrupperna Tonika, Subdominant och Dominant gäller alltid
    d.v.s t.ex ett subdominant ackord kan substitutionera för ett annat, ett dominant för ett dominant osv,
    inom tonarten.

2.  Diatoniska (Dia=hör till Tonisk=tonart) ackord kan användas när som helst..

3.  Kadensernas funktioner gäller alltid, så se inte förbi dem.

4.  Ackord som innehåller en liten sjua mellan R och 7 vill lösas nedåt av V:ackord

5.  Dominanta ackord vill lösas i Tonikan.

6.  IV kan lösas i I:ackord

7.  Diatoniska ackord kan lösas nedåt i kvartsgång till ett annat diatoniskt ackord.KontraParalell.

8.  Ett diatoniskt ackord kan bytas mot ett annat så länge de har minst 2 toner gemensamt.

9.  VII ackordet spelas som VII7-5 när det substitutionerar för V:ackord.

10. Om ett ackord kan vara substitut kan orginal ackordet lämnas kvar och substitutackordet kan spelas före
    eller efter det.

11. När vi har en ii-V progression kan den förenklas till V

12. Alla ackord utom sus och dim kan föregås av ett dominantackord en kvint ovanför.

13. Alla ackord kan föregås av ett dim ackord ett halvt steg nedåt.

14. V7 ackord kan bytas ut mot ett nytt V7 ackord spelad ett tritonussprång uppåt .

15. Alla dur och moll ackord kan föregås av dim ackord byggt på samma rot utan att ha effekt på målackordet.

16. iv kan substitutionera för IV i en IV-I progression.

17. I molltonarter kan diatoniska ackord till harmonisk moll eller Äkta mollanvändas när som helst.

18. När tonikan är ett mollackord med en Sekundär Dominant kan b5 användas på ii och b9 och b13 på V ackordet
    för att förstärka känslan av en molltonart - dorisk.

19. En molltonart kan använda IV eller VI ackord från Melodisk moll skalas harmonisering.

20. En molltonart kan låna ackord från mediantens tonart.ex I ackordet mot I ackordet i mediant.





Mycket basic men ändå mycket användbar checklista/lathund när man skall harmonisera eller reharmonisera sina vanilj/grund ackord, eller hur ???
Tveka inte att fråga om du undrar över någon av punkterna, så skall jag försöka svara..


mvh


Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: Fuzzbub skrivet 06.03.2012, 11:36:33
Vi skulle behöva ha rätt mycket korrespondens om du skulle få mig att förstå innebörden av allt detta inser jag!   :D 

Hur som så inser man att detta är mycket användbart och man blir sugen att lära sig mer om harmonik! 
Helt säker på att många håller med.   Tack pxm!   /Fuzz
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: Dividend skrivet 06.03.2012, 11:42:25
Öh, vad är nu kvartscirkeln? Avstånd i kvartar istället för kvinter?
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: pxm skrivet 06.03.2012, 11:59:09
Räknar du kvintcirkeln "baklänges" får du (till lite mer än hälften av cirkeln)kvartsgång.
Den stämmer inte hela vägen runt så ett uttryck är den skämda cirkeln.
I kvartgång får du bl.a
Den fullständiga kadensen VI-II-V-I.(t.ex A>D>G>C)
Den progressionen används inom viss rock och i jazz.
C G D A E är en berömd sådan progression från Hendrix "Hey Joe".



mvh
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: nankerphelge skrivet 06.03.2012, 23:42:09
Hörde på radion för nån vecka sen att John Coltrane gillade att göra sina egna "cirklar". Han tog kvintcirkeln och drog streck emellan ackorden och såg vad som blev... Ska tydligen vara så "Giant Steps" kom till.

[off-topic]Och som senare skulle komma att inspirera en något tyngre musikgenre...?
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.clker.com%2Fcliparts%2Fe%2Fe%2Fb%2Fe%2F11971484451095739498kotik_pentagram.svg.med.png&hash=b1e2b2721ba172ebb10c50279f9f2988)[/off-topic]
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: mixuz skrivet 07.03.2012, 09:25:14
Det är intressant med dina teori-genomgångar..  Det har fått mig att
plocka fram min gamla bok Chord Chemistry av Ted Green  :)
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: Harmonica mike skrivet 07.03.2012, 11:00:15
Jag håller med Fuzzen pxm..Jag fattar inte så mycket av dina toretiska saker,men ibland så hajar jag till...AHA!.. typ.

Härligt när vi alla befinner oss på olika nivåer i musiken.Det finns så mycket att ge,och du är ett bra exempel på det.

Såna som du gör forumet levande och läsvärt.

Mike
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: pxm skrivet 24.03.2012, 16:08:17
Tekniker och standard progressioner att använda vid harmonisering/reharmonisering : http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.0


mvh
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel.
Skrivet av: Eddi skrivet 24.03.2012, 16:43:21
Räknar du kvintcirkeln "baklänges" får du (till lite mer än hälften av cirkeln)kvartsgång.
Den stämmer inte hela vägen runt så ett uttryck är den skämda cirkeln.
I kvartgång får du bl.a
Den fullständiga kadensen VI-II-V-I.(t.ex A>D>G>C)
Den progressionen används inom viss rock och i jazz.
C G D A E är en berömd sådan progression från Hendrix "Hey Joe".



mvh
Jo jag påstår detsamma om Hendrix på min hemsida för Harmonisnurran.
Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel. Grundregler.
Skrivet av: cykeln skrivet 24.03.2012, 17:41:28
Jag förstår mindre än ingenting (kvantfysik) av detta.
Frågorna är då:
1. Den musik? jag gör - är den enanhanda, enkelspårig och enformig?  :unsure:
2. Finns det någon som kan förklara det där på ett sånt sätt att jag skulle kunna, om inte förstå, så förstå att andra förstår?  :blink:
3. Hur ska jag göra för att kunna tillämpa teorierna när jag gör min nästa låt eller för att utveckla någon befintlig?
3. Om jag inte greppar det, ska jag då sluta med musik och istället börja utveckla mitt soffliggande?   :D

Titel: SV: Funktionell Harmonik-artikel. Grundregler.
Skrivet av: Eddi skrivet 24.03.2012, 17:50:47
Jag förstår mindre än ingenting (kvantfysik) av detta.
Frågorna är då:
1. Den musik? jag gör - är den enanhanda, enkelspårig och enformig?  :unsure:
2. Finns det någon som kan förklara det där på ett sånt sätt att jag skulle kunna, om inte förstå, så förstå att andra förstår?  :blink:
3. Hur ska jag göra för att kunna tillämpa teorierna när jag gör min nästa låt eller för att utveckla någon befintlig?
3. Om jag inte greppar det, ska jag då sluta med musik och istället börja utveckla mitt soffliggande?   :D


1. Nej inte alls den har utformats av din sociala kontakt med annan musik som du gillar. Västvärldens musikkultur har stor skillnad gentemot Asiens - det handlar helt om vad du blivit van vid.
2. Gjorde just det.
3. Ditt inre öra är säkerligen din bästa inspirationskälla men du kan ta till dig tips som finns i harmoniläran där vissa harmonier passar bättre med varandra än andra.
4. Soffliggande är en utmärkt bas för nya bedrifter inom musikens värld. Det ena tar alltså inte ut det andra.