Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Mr Artrock

Sidor: 1 2
36
Studio, produktion och övrigt / Kunskapskanalen idag 20.00...
« skrivet: 04.02.2010, 22:11:17 »
Det här måste man bara se om man är det minsta intresserad av musik, oavsett vilken nivå man befinner sig på dels i musikutövande/lyssnande och dels i teknikrelaterade hypoteser och ståndpunkter samt det bästa och det gäller vår hjärna-våra olika kulturer och dess universiella gemensamma olikheter som samhörigheter, hoppas det går i repris för er som missade det!!!

(eller kanske på webb tv?)

Programmet hette MUSIKENS KRAFT: Vetenskap och sång...


37
Studio, produktion och övrigt / UAD 1176 eller Softube 1176?
« skrivet: 02.02.2010, 19:42:23 »
Har nyligen skaffat mig ett UAD-2 solo och är mkt nöjd med de flesta pluggarna där men undrar om någon lekt med eller äger Softube's 1176 vst som skall ha fått bra betyg?

Tvekar nämligen på om jag gillar den som vst i UAD eller om jag helt enkelt bara måste ha den på riktigt, dvs i racken min?!?

38
Hej, tänkte härmed sammanfatta ett stycke historia så som jag minns det och har fått det berättat för mig av nyckelpersoner som varit med sedan 60-talet i en känd f.d. biograf + musikstudio i Solna!

Detta härrör fr. tiden då jag växte upp på Norra vägen snett över från Solna station nedanför Hagalund och där Råsunda börjar, vi pratar mitten av 60-talet.
Runt hörnan ligger biograf Savoy på Råsundavägen och på andra sidan kvarteret ligger Södra Långgatan som leder upp till gamla Hagalund som inte finns längre eftersom man rev hela rasket för att bygga det vidriga Blåkulla 1968-69 förutom ett par tre kåkar som sparats i kulturbevarande syfte, en smutsig skamfläck i Solna kommunpolitiks historia som dåvarande arkitekt ångrade med erkännandet om att det var det fulaste han åstadkommit i hela sitt liv, i ett radioprogram på 80-talet där han intervjuas på gamla dar.
Det hela handlade såklart om byggboomen/miljonprogrammet/mutor och betonghysterin och i detta fall ett kulturmord utan like.
Kåkstäderna ansågs omoderna hette det osv men det var en Svensk arbetarmiljö med enorm charm med allt vad det innebar av gamla orginal, alltifrån supande konstaplar och fyllbultar till Zigenare och vanligt "hederligt folk" i en salig blandning.

Mittemot Savoy ligger kiosken där mitt omedelbara tidigaste minne kommer ifrån episoden då jag stal en 2-krona (tror jag det var) från min mors portmonnä i kappan i hallen, hon stod i köket och lagade mat, jag sa att jag skulle ut och leka en stund, gick över gatan till kiosken och sa att jag ville ha godis och lämnade 2-kronan i luckan som jag inte nådde upp till med mer än just en utsträckt arm, tanten stoppade godis i en påse så stor och under så lång tid att jag fick panik ta mig fan, så mycket snarr fick man på den tiden och 2 spänn var jävligt mycket pengar för en liten knatte på 4 bast 1968!
(påsen var jag förstå tvungen att gömma under lång tid...)

Här nedan en bild på biografen Thule lite längre bort, det fanns Thule,Savoy,Vingen (vid stråket) Castor (vid Vasalund), Sveabion (i Hagalund) och Saga i Hufvudsta.




Fyllgubbarna på den tiden var något annat än idag, de gav ofta morsan en femma vilket alltså var mycket, för dom tyckte väl hon var snygg och hade fina barn (jag + syrran) när dom hade fått några pilsner innanför västen och vi råkade passera förbi ett av dom många ölschappen som fanns här och där...dom kanske sjöng en trudellutt och morsan försökte vara fin och säga nej jag kan inte ta emot det här etc men dom insisterade såklart, andra tider-annan känsla i samhället...

Det finns mycket mer att berätta om kända Solnaprofiler etc men nu skall det handla om Savoy, som sedermera blev musikstudio under Marcus Österdahl 1969=Marcus studios där mången hits spelats in alltifrån Hep-Stars (som först repade där) till de flesta stora jazz artisterna och storband under tex Leif Samuelsson till Ebba Grön's debutplatta 1978, detta är bara ett axplock förstås...

Som tekniker arbetade där en ung herre och ingenjör vid namn Leif Mases, som på sin kammare i Uppsala hade konstruerat ett transistoriserat mixerbord vilket (enl. hörsägen från en annan känd tekniker jag kände på 80-talet) var det grymmaste han hört fram till dags dato=dåtid 1988 vilket kan sägas vara nutid tekniskt sätt jämfört med 1968 i elektronikdesign, men det bordet hade en värme och en "crunch" med ett headroom han aldrig hört senare, lite kuriosa och bakgrund till Mases som alltså idag bygger de finaste mastering EQ's och kompressorer pengar kan köpa-läs Maselec http://www.maselec.com/ och dess sortiment!

Herr Mases har varit tekniker och producent på otaliga plattor från 80-talet och framåt, bla. m. Jimmy Page på The Firm osv då han var hustekniker i the Sol studio utaför London, som Page köpt av Elton John som där skrivit och spelat in alla sina stora hits m. Bernie Taupin på 70-talet...
http://www.discogs.com/artist/Leif+Mases
http://www.courtrightmgmt.com/producers/leif_mases/discography.html

Både Marcus (som byggde nya Marcus studios i London) och Mases har alltså dragit till England för länge sedan och där fått sitt stora uppsving på alla sätt, google on friends ;-)

På 80-talet köpte C.G. Langenskiöld studion och moderniserade till Soundtrade studios, Europe och Electric Boys är bara några av alla senare kända artister som spelat in där, Ronny Lahti var mkt duktig och begåvad hustekniker, Lasse Gustavsson var studiochef, han har ett förflutet som tekniker på 70-talet åt bl.a Rickfors...
Jag minns min tid som praktikant där 1988, en dag kom en märklig kille vid namn Lars Demian in och skulle spela in sin första skiva i b-studion en trappa upp, proddad av Billy Bolero, det var ok, andra gånger handlade det om rena dagsländor som man satt och harvade med alldeles för länge, jag menar att det ibland kunde ta en hel dag eller 2 för vissa att lägga sång + overdubs på ett enda spår=idioti i mina öron...dessa dagsländor som 80-talet så friskt födde fick i alla fall budget av majorbolag till fullproduktioner hejvilt, fast man insåg att detta kommer snart glömmas bort vilket det också ofta gjordes.
Detta anser jag stor har bidragit med branschens förfall och tömda kassa, alltså inte enbart internet och illegal nedladdning som minskat den s.k. fysiska försäjlningen vilket har slagit ut mot oss seriösa studioägare och i princip alla skivaffärer och andra inblandade i kedjan, det är de stora bolagens urskiljningslösa slöseri på den tiden som raserade branschen för i helsike!!!
(nu menar jag inte att allt var skit på 80-talet men förbaskat mycket både här och utomlands)

Efter Soundtrade studios blev det SAE utbildnings studios och nu (sedan 2003) 301 studios vilket jag nyss läste om och alltså fick idén till denna lilla historiestund ifrån, då jag har en personlig anknytning på flera sätt till denna adress på Råsundavägen*

OK det får räcka såhär, finns säkert en massa mer detaljer som kan vara kul för vissa att läsa om men det får jag fylla i senare i så fall...jo förresten---Sofia Källgren gjorde sin debut i denna studio då jag fortfarande var praktikant/b-tekniker, minns att jag tyckte vilken skönhet wow...körde henne privat i min bil till centralen i ett snökaos då all trafik stod still och buss tåg och taxi inte var en option och hon skulle m tåget nånstans e. sessions...

 B)














39
Studio, produktion och övrigt / Gotham mikrofonkabel på rulle!!!
« skrivet: 24.01.2010, 11:00:49 »
Hej, jag sitter just och har mailkontakt med en säljare på Gotham i Schweiz och har lyckats få en skaplig rabatt på 25% vilket innebär att en rulle GAC-3=svinbra mikrofonkabel med 3 ledare skulle kosta 1650:- ink. frakt, villkoret är att man beställer 4 rullar i en låda!!!
(frakt=till mig, sedan får vi lösa resten huruvida ni bor långt ifrån eller ej=extra $$$ m. bussgods)

Jag behöver bara en för egen del...detta är ett mkt bra tillfälle för den som bygger studio, 100 m går åt snabbt vill jag lova, jag vill också poängtera att detta inte är något jag tjänar en krona på själv utan den som är med på kalaset får samma pris som jag!!!

Tidigare då Allba ljud AB fortfarande existerade innan Harman dödade den anrika firman och dom blev uppköpta av Septon etc så handlade jag dessa fina kablar där + AKG mikrofonerna som dom var gen.agent för i Sverige!
Nu finns inte samma möjligheter och HOSA etc är inte alls lika bra, Switchcraft är sviiindyra osv.

maila till camelotstudios@hotmail.com om seriöst intresse finns, inga snackare*

Mvh-Kristian

 B)



40
Hej, kort fråga och rätt så akut, sitter med gruppen RAA som spelat in ca 30 låtar här under helgen och vill ha med sig wav-filer om några timmar för eget trixande hemma, hur fixar man så alla uppsplittrade filer i alla projekt ligger i synk per varje kanal när rman exporterar dessa etc, dom vill inte ha Cubaseprojekten!

41
Studio, produktion och övrigt / Naturens musik!
« skrivet: 23.03.2009, 00:32:07 »
Hej, kul det här med polls...såg nyss ett intressant program på TV som hette LJUDETS FÄRG där bl.a. ljudteknikern Chris Watson delgav oss sin "syn" på det här med ljud och varför han väljer avlägsna platser för ljudupptagning av naturen, havet, småkryp i sanden/gräset osv men också varför det är så viktigt och berikande för sinnet och tankesmedjorna i hjärnan att LYSSNA på det som är runtomkring oss, eller musik, inte bara ha det som kulisser...

Det här är något jag alltid hävdat och i enlighet lever efter, därför har jag sökt mig från storstan till landsbygden för flera år sedan, för att kunna lyssna på tystnaden som är så rik på ljud och stämningar/känslor osv!

I mitt fall är musik inte heller en daglig konsumtionsvara utan något jag väljer att spara på till inspelnings/mix-tillfällena i studion eller då jag sätter mig vid något av instrumenten hemma eller de nu alltmer sparsmakade och sällsynta stereosessionerna...

Som han sa den Engelske ljudteknikern i programmet, när man lyssnar på havet tex så återförs man till det prenatala stadiet, en urkänsla som gör en lugn och man kan bättre samla sig inför problemlösningar etc i det dagliga livet, och nära det kreativa tänkandet*

En sista grej (blev mycket text nu men det är viktigt OBS) alla ni som ständigt eller nästintill ständigt har ipodlurar på öronen, på jobbet-på vägen till/från detsamma, på stranden, i skogen, på gymet osv osv, försök att avvänja er lite ifrån detta konstlade sätt att avskärma er från verkligheten för det är onaturligt och rent av skadligt, dom sammanfattade det så jäkla bra i slutet av programmet så jag kände mig tvungen att dra upp det här och på detta sätt!!!
(det är dessutom skadligt på så vis att pga det komprimerade formatet som mp3 utgör och de alltmer dynamikfattiga filerna och även många CD´s förstör lyssnarens preferenser så att de till slut tycker äkta och fin Hi-fi i stereo låter skit, detta är skrämmande men ett veritabelt faktum, "ljudiealen" går alltså i en kraftigt nedåtgående spiral för er i mänskligheten som konsumerar musik på detta sätt, stackare...)




42
Ja som titeln antyder har jag lekt lite vid Cembalon i kväll, tänkte göra denna grej på kul och mest för att se hur ni andra uppfattar det här med ljudåtergivning via olika mikrofontyper, ursäkta det halvtaffliga spelet och det något ostämda instrumentet-en Cembalo drar ur sig snabbt, snabbare än en gitarr faktiskt!

Givetvis avslöjar jag inte vilken version som är upptagen med vilka mikrofoner förrän efter 7 dagar då "testet" är klart, mikrofonerna satt på identiskt avstånd och höjd vid båda tillfällena och jag spelade på samma vis+tempo så gott det gick för att underlätta analysen.

*Blumlein på så vis att 2 mikrofoner med 8-karakteristik ställs upp med den ena rakt mot källan och den andra åt sidorna tätt intill varandra + adderar en fasvänd sidokanal efter:




Gissa eller tyck till etc under veckan men rösta gärna och förklara också varför...
För en del kan detta verka lätt, för andra kanske inte lika självklart, lyssna gärna i bästa hörlurarna eller på finstereon hellre än på halvtaskiga datorhögtalare, detta är wav-filer och för att höra dem i full kvalitét...

http://Camelotstudios.fileave.com/Cembalo%20Blumlein%201.wav

http://camelotstudios.fileave.com/Cembalo%20Blumlein%202.wav

 :rolleyes:


43
Jag testade mina Avantone CK-1 http://www.avantelectronics.com/CK-1.htm idag för första gången och med Omni-kapslarna påsatta, 3m från min ostämda flygel i v-rummet (Mars är en hemsk månad för tempereringen).

Det första jag upptäcker då jag i k-rummet i källaren drar på min Forssell SMP-2 väldigt högt, bara för att lyssna på ev. egenbrus hos mickarna etc, är ett lågfrekvent brum som kommer i stötande pulser mer än dubbelt så snabba som sekundräknaren på väggklockan jag hör klart förstärkt och samtidigt i bakgrunden...
(nån som sett Dr.Mabuses testamente?)

Detta hörs inte då jag står och lyssnar i rummet, jag blir smått paranoid, stänger av all apparatur som skulle kunna tänkas ligga bakom: panna/cirkulationspumpar osv osv bara för att försäkra mig om att detta inte alstras av något i huset.

Det fortsätter trots detta.

Nu undrar jag om jag skall kontakta någon geolog eller fysiker för detta övergår mitt förstånd och min logik, finns inga yttre ljud som kunnat alstra detta heller, inga traktorer eller andra maskiner som gick vid tillfället vilket tyder på att det är en konstant företeelse som jag upptäckt först i och med ett "ynka" mikrofontest vilket i sig tyder på att CK-1 m. Omni-kapsel verkligen tar upp 20Hz om inte lägre...kollade i spektrumanalysator av 2 olika typer och där visade det sig tydligt, att pulsen börjar vid 50 hz och ökar i amplitud neåt och förbi 20 Hz vilket alltså inte analyzern kan berätta så mycket mer om...hemligt va!

Kanske bor jag på en zon där detta fenomen uppstår ur jordfrekvens eller magnetism??? Kanske är det en paralell värld eller LOST eller vad vet jag, känns lite oroligt faktiskt, lågfrekventa ljud är ju inte så hälsosamma och användes väl som tortyr av nassarna wwII etc...

 :mellow:






44
Hej, har hållit på nu i flera dar men får inte till det med xml.filer och playlists etc som JW player skall peka på för att få upp låtarna i spelaren, orkar bara inte längre-hatar sånt här tidsödande och humördödande strul-så finns det någon enklare variant som när man bara laddar upp låtar till siter som garageband/myspace etc, dom kan ju knappast sitta med en massa script etc för varje låt som sänds in utan ha en smidig automation, det är den jag är ute efter på min site!

Help...

45
Studio, produktion och övrigt / DVI-HDMI kabel ger grön bild???
« skrivet: 17.03.2009, 20:46:19 »
Varför blev det så nu då-helt äcklig och ljusgrön bild med svaga konturer av det man vill se?
Köpte denna kabel då jag trodde jag skulle få bättre bild än via vga/pc ingången på monitorn...skrev om detta förra veckan och fick rådet att köra på dvi-hdmi istället!

46
Studio, produktion och övrigt / Bästa spektrumanalysatorn?
« skrivet: 17.03.2009, 19:46:54 »
Finns det gratis som funkar BRA och EXAKT eller är det PAZ etc. som gäller???
Vill ha en fin och överskådlig rörlig graf över det som passerar...finns det med eq-möjlighet i sådana plug-ins???

47
Hej, någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag har försökt installera samma typ av player som används här på kontrollrummet utan framgång, resultatet kan ni se längst ner här: http://www.studio-camelot.com/butik.html

I support med JW player säger Ethan:

Hi Kristian,

It appears that the program you have used to make the site didn't
actually give you sourcecode, it gave you a way to paste the code onto
the html page, there has to be a way to edit the pages in that software
using source code mode or something. Is there something like that? All
the other files should in the same directory. I don't know that program
so this is the best I can offer you.

-Ethan


Måste ju kunna funka att lägga upp en spelare för låtar för h...vete...alla har ju det liksom?!?!

48
Hej, som rubriken antyder får jag mer och mer on-location jobb och har just fått tag på en 8-kanalig portabel mixer med mkt bra preamps: SATT SAM 82 som SR använde förr och kan vid behov spela in 8 mickar varför jag tänkte kika runt på beg-marknaden, finns ju en del rätt billiga Alesis ADAT XT ute tex, eller skall man akta sig etc?
Tips mottages varmt!
 B)

49
Jag använder en 50" Samsung backprojection (30 cm tjock) som datormonitor i studion, har av lathet kopplat in den som VGA via adapter till DVi/HDMI utgången på datorn:

och antar att man kan få bättre bild om man ansluter med annan kabel till denna HDMI/DVi ingång på TV´n:

det finns alltså följande ingångar på TV´n: D-net / HDMI/DVI / PC=VGA / anynet / G-link / Digital input (optical)
och som lätt lamer i dessa sammanhang undrar jag förstås vilket som blir bäst???

50
Japp, är alltså ute efter något riktigt riktigt bra att införskaffa i software då nästa projekt här i studion kommer kräva mer loopbaserade ljud och rytmer än livetagningar, worldmusic med en rätt känd artist...avslöjar inte mer i nuläget pga diskretion!

East west RA + Stormdrum ? eller finns det ännu bättre ??? priset selar ingen roll, det skall kretsa kring Afrika-Indien-Orienten-Japan etc...och hålla högsta kvalitét-obs ingen elektromusik utan pure etno!!!

51
ja hur...finns liksom inga öppna funktioner då man tittar in där?!?

52
Vet inte hur jag skall börja, har idag suttit i samtal med olika nyckelpersoner på SR och lokalradion + en programchef i Stockholm=den som kan påverka vad som läggs in i spellistorna, som läggs upp en vecka i förväg i hela landet från centralorten och högkvarteret.

Från att ha pratat med hjälpsamma och informativa människor på alltifrån grammofonarkivet till musikrapporteringen till lokalradioansvariga så får jag i det sista samtalet en smärre chock i mötet med den kvinnliga despoten som är allenarådande och tristessgrått stressat berättar hur hon jobbat i 37 år med detta och VET hur det går till, då jag frågar om vem som har funktionerna för att få fram musik som ligger på SR´s arkiv till öppna listor i databasen, vilket enl. lokalradion var de s.k. adderarna som är en ganska ny företeelse i form av 4-5 st. i hela landet.
Låter lite krångligt men de är alltså de som väljer att adda nyinkommet material till en speciell passande (P3/P4 tex) bas där de kan poppa upp och alltså spelas i radion, medans programläggaren bara kan välja ifrån dessa listor i vilken ordning låtarna skall komma genom lite knapptryckningar, lokalradion har inget att säga till om sedan länge, de får listorna och inga avvikelser får förekomma, förutom i ett fåtal korta inslag i ett minimum program där lokala artister ges chans att komma till tals i intervju med 2-3 låtar max!!!

Jag är ingen storfräsare, sitter inte på ett majorbolag med staber av PR-folk med direktingång till radioetern genom varje release, hur usel den än är/låter, så mina chanser som oberoende musikproducent är minimala, om inte obefintliga.
Trots år av försök och ansträngningar att få uppmärksamhet och respons på artistmaterial gjort i min studio så händer ingenting, man skickar skivor än hit än dit but no airtime...
Var på ett S.O.M. (Sveriges oberoende musikproducenter) möte för ett par år sedan då frågan togs upp till en rätt het debatt inför sittande panel med bl.a. P3´s programläggare som på frågan om "VARFÖR SPELAR NI INTE VÅRA SKIVOR (UTAN BARA MAJORBOLAGENS)" replikerade:

Ni måste ligga på lite mer och tjata, vi har så mycket hela tiden etc etc...man skulle alltså sitta och ringa till dom dagligen enl. honom som jag inte minns namnet på...ramaskri och protester uppstod givetvis från de som representerade de större bolagen på vår sida, bara att kolla vilka som är med i SOM...

Verkligheten är ju denna, sedan länge, och när jag i samtalet med ovanstående kvinna på P4 i Stockholm fick höra sarkastiska ord som: "ja det äär ju så synd om er" eller "vi har ju inga rättvisekrav som du förstår" etc etc, ja då tappade jag målföret helt enkelt...skall man behöva höra sådant från en som är ytterst ansvarig för det som vi hör i etern, då vete fasen var vi hamnat, för mig låter det som en kallsinning despotisk censur och skymf av oss som inte sitter på rätt sida om staketet-läs Sony/BMG Universal osv, jag ville inte ha medlidande, jag var enbart nyfiken på hur mekanismerna fungerar i urvalet och hur jag skulle kunna förvissa mig om att material jag jobbat med tex har samma chans som resten i sållningen och urvalet!

Det dummaste jag gjorde var att nämna ordet kvalitét, då tog det hus i helsike och hon sa, "det där är bland det värsta jag vet, så typiskt pretentiöst och det gör mig bara irriterad" huvva...

 :mellow:

53
Studio, produktion och övrigt / Vilka mikrofoner?
« skrivet: 25.02.2009, 12:27:22 »
Har kommit över ett gäng mikrofoner vara dessa 2 är lätt oidentifierbara för min del, trots att jag känner igen den ena logga in bakhuvet...
Nån som vet med bestämdhet vad dom heter?


54
Studio, produktion och övrigt / Bandmikrofontråden
« skrivet: 15.12.2008, 23:10:38 »
Hej, vet inte om det redan finns en dedikerad ribbon-tråd men här kommer mitt första inlägg i vad som är tänkt att ta upp för och nackdelar (om det nu finns sådana) och sköna tips etc samt samla erfarenheterna kring dessa retromikrofoner som fått ett sådant uppsving de senaste åren!

Jag har en Goldenage R1, den första som kom, helt ok men inga rysningar etc.
Köpte mig en AEA r84 i höstas som jag givetvis A/B testade mot R1 på en gitarr-rigg m. mycket kräm och där givetvis AEA r84 överglänste den billiga kompisen från GA, men inte totalt och inte på ett direkt jämförbart sätt, då dessa låter väldigt annorlunda sinsemellan.Man kan väl säga att R1 saknar en jädrans massa frekvenser men ändå låter bra på sitt sätt, ett komplement och användbart om man vill ha ett lite dovare men ändå cool ljud på just elgitarrstack etc.

AEA r84 är verkligen bra och har som det också beskrivs en rejäl dos proximity effekt om man mickar nära källan eller på sång, men det är bara att skära i fina filtret (ext. EQ) så var det klart!

Och så kom till slut mina Cascade Fat II som jag beställt för ett tag sedan, satte direkt upp dom i medföljande Blumlein skena vid Blüthnerflygeln jag har i vardagsrummet + AEA r84 precis jämte för att spela ut dessa mot varandra i mitt nya test och i en egen komponerad ballad à la 70-tals film från Amerika...på hösten i Central Park etc!



Efter att ha matrisat Blumlein-kanalerna i Cubase så började jag lyssna...vilken upplevelse det var kan jag lova, Blumlein är något jag motvilligt erkänner mig ha försakat och "missat lite" trots mina 20 år i branschen hmmm, det kändes som om man satt mitt i flygeln, fast i rummet på ett härligt kombinerat sätt och nu förstår jag varför dels puristerna och dels hela (den kunniga delen av) filmbranschen väljer att spela in ljud på detta viset och det är helt klart tack vare den gode
Gene Weed som tog upp denna teknik på 70-talet (fr. 30-talet) och den fick en ny revival s.a.s.



Hur lät dom lustigt men tjusigt utformade space-äggen från Cascade mot AEA r84 då?

AEA r84 har lite mer shine, och lite lite mer i botten återigen möjligen beroende på sitt bättre frekvensomfång än proximity denna gång eftersom alla mikrofoner står ca en meter utanför flygeln riktade mot det öppna locket.
Dessa saker upptäcker man dock endast vid mycket noggranna jämförelser och vid väldigt hög monitorvolym (som jag inte gillar vanligtvis) egentligen låter de rätt lika vid monolyssning, vid full Blumlein så är det total njutning och jag sitter som ett barn och lyssna på spåret om och om igen!

Cascade Fat är helt klart något som kommer att slå igenom, "over there" har det ju redan gjort det men det dröjer nog inte alltför länge innan lilla Sverige med sina många studios av olika dignitet kommer att få upp ögonen för denna välgjorda mikrofon.

Den säljs i ett paket som Blumlein par med skena, upphängning och dessutom en kabeltestare som en bonus vilken inte är helt fel, alla typer av xlr, din osv...skulle säkert kosta en tusing eller mer på Elfa!

Priset då, runt 4000:- beroende på kursen + importavgifter och moms förstås, det drar iväg upp över 5000:- men det är ändå tokbilligt för 2 så förbaskat bra bandmikrofoner som dessa är.
Jag har god kontakt med ägaren och vid intresse så kan jag nog ordna ett bra pris vid gruppköp, jag rekommenderar dessa varmt varmt varmt!
 B)


55
Hej forumister, jag vill av olika skäl kartlägga antalet LP-lyssnare härinne för att i debatter/uträkningar på annat håll påvisa intresset för att Vinylen inte är död, tvärtom!!!

Ni som känner att ni vill bidra med era "underskrifter" behöver alltså bara svara på i tråden så lägger jag till/listar varje person i detta första inlägg, det finns fler än jag som har planer på att pressa vinyl nästa år, om än inte i så värst stora serier men ändå, dels för bevarandet (vinyl kommer sannolikt att hålla 100-200 år längre än cd etc) och dels för de som har behållit fattningen och inser värdet av att lyssna på en god LP på en god spelare!

KOM IGEN:
 B)

1.Lee
2.Karl
3.Dividend
4.Idf
5.concealed
6.harju
7.hägge@clonework
8.Vallhagen
9.martinm
10.neriks
11.david.roennlund (på dispens)  ;)
12.flintan
13.Iken
14.Dr.Müller
15.Violiner
16-android
17.Leif
18.Chromawoods
19.AddeE
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.

56
Studio, produktion och övrigt / Hamptone
« skrivet: 04.12.2008, 08:51:10 »
I min jakt på clean preamps i annan tråd snubblade jag på denna site igår:
http://www.hamptone.com/v/content/micpres.html

Ligger på mellan 720 $ som kit och 1029 $ som färdigmonterad...

57
Studio, produktion och övrigt / Vilken preamp blir det?
« skrivet: 03.12.2008, 08:21:20 »
Jahapp, efter diverse utrensningar i studion står jag nu alltså  i valet och kvalet mellan 3 high-end clean/transparenta och till skyarna höjda micpreamps:

1---

http://www.forsselltech.com/smp2.shtml

2---

http://www.sweetwater.com/store/detail/1022Pre/

3---

http://www.buzzaudio.com/products/ma2.2.htm

eller kanske---

http://www.sweetwater.com/store/detail/RibbonPre/

Alla dessa har jag läst och läst och läst om på olika forum och tester och kommit fram till att det blir någon utav dom pga deras egenskaper/höga gain etc etc och för att de kritiska studioägare som använt och skaffat dom säger att allt annat går bort i jämförelse, kostar det så smakar det men jag måste ha denna option eftersom Tridentbordet är något färgat, hur trevligt det än låter så behöver jag cleanliness för specifika situationer!

Någon som ha vidrört eller kommit i närheten av ovanstående?

 B)


58
Så har det blivit dags igen, jag har precis gjort en beställning från fabriken och denna gång handlar det inte om s.k. caviterade (äggkartongformade=urgröpta) skumplastpaneler/block utan om ett betydligt tyngre material som heter Fireflex med densitet 30 kg/m3 som är flamskyddat enl. 2 moderna normer/kriterier, typ som Auralex eller Absorba panelerna från Goldenage.

Jag har varit tvungen att beställa ett helt block à 1 x 2 m och 65 cm tjockt ur vilket de skall cnc-såga mina specialbeställda paneler som kommer i from av elliptiska 1m längder m. 17 cm bredd och ellipsformen går alltså i profilen om man tänker sig kortändan där ytterkanterna är 2cm vardera och på mitten blir det 5cm, ellips är en välvd form dock inte halvcylindrisk för de som inte vet...

Dom kommer både att bli väldigt snygga i sin nästintill svarta färg och med sina utmärkta absobtionsegenskaper som genom vald form även kan sägas få en liten liten diffuserande effekt om än inte i huvudsak!

Här finns ett bra tillfälle för er som vill förbättra era studiorum/kammare etc etc rent ljudmässigt, man kan tex sätta upp dom en och en på väl valda ställen eller ännu bättre, sätta 3-5 i rad i ett hemmabyggt ramverk eftersom kanterna är 2 cm djupa så blir det en lätt sak att göra snygga konstruktioner/tavlor eller vad man vill.

Ljudegenskaperna är i huvudsak absorberande i mellan och diskantregistret, för att dämpa flutter och typiska reflexproblem i typiska lgh-rum i betong eller av andra orsaker icke optimala rumsklanger där man vill ha bättre kontroll/dämpfaktor på ljuden som far ikring i studion.
Jag får en ljudanalyskurva inom kort för de som nödvändigtvis måste kika på sådant, Fireflex är hursomhelst bland det bästa man kan använda som material i sammanhanget!

Priserna för dessa läckra paneler kommer att bli 120:- st + frakt och jag kommer att kunna tillhandahålla ett 50-tal paneler till försäljning så för er som känner att detta vore melodin---
boka in dom redan nu för de förra tog snabbt slut och folk mailar än idag fast det var ca 4 år sedan jag hade dom...dessa inkommer v.51.

Väl mött-
Mr Artrock/...
 B)

59
Medlemmar / Mr Artrock is here!!!
« skrivet: 20.11.2008, 18:17:24 »
 Jo, precis som det står så är jag tillbaka, kul för en del,slitigt för andra-vem vet ha ha...vem är jag då förresten, inte så svårt att lista ut men för alla nykomlingar kan jag ju berätta att jag varit i branschen sedan 1987, har en studio i världsklass en bit söder om Linköping och sysslar med allt utom deathmetal och hip-hop tvi vale!  ;)

Varför kommer jag tillbaka då?

Jo dels för att det faktiskt finns några jättetrevliga människor på forumet (no names) som "hemligen" bett mig om detta på sidan om pga mina erfarenheter och kunskaper och att jag trots vissa upprepade meningsskiljaktigheter i vissa ämnen med vissa medlemmar tydligen tillför debatten och kunnandet sådant som faktiskt är oumbärligt i vårt fria samhälle där nya skaror törstar efter matnyttiga tips etc*

Och dels för att jag vet att detta är en bra plattform för andra utbyten as well, såsom köp/sälj marknaden i vilken jag kommer att kunna erbjuda en ny chans för de som är intresserade av både utrustning och framförallt ABSORBENTER!!!

Yes folks that´s right, favorit i repris men utan knasigheter OK!
Jag har tagit upp kontakten med en viss fabrik och postar om ett par veckor närmare detaljer om dessa produkter, vilka självklart kommer att bli billigare än Auralex och andra märken men samma typ av absorbenter etc.

Väl mött-rock on!

 ;)




Sidor: 1 2