Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Håkan Nilsson

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 52
316
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: "Danny Boy"
« skrivet: 04.11.2015, 00:08:27 »
Den "ärrade kämpens" version. En klassiker du förvaltar väl. Tyngden i det välspelade arret och den känsliga rösten gör den både tuff och skör på samma gång - vackert!   
Tackar, du förstod andemeningen! En polare som är 80 bast o spelar trummor, han föreslog att jag skulle sänka tonarten så jag skulle kunna sjunga lika snällt hela låten igenom. Men det ville ju inte jag som influerad av The Who o Hendrix...

317
Demolåtar / Håkan Nilsson "Cry cry Cry" Nu med musikvideo!
« skrivet: 04.11.2015, 00:05:23 »
Dagens inspelning, det blev en rockabillycover av Neil youngs "Cry, cry cry". Nu har jag börjat spela trummorna själv. Inspelningen tog ungefär 11 timmar, det är väl mkt snabbt i de flesta sammanhang. Jag spelar allt själv, använder ingen dator eller DAW.

Trummorna gjorde jag så här, jag kan inte spela trummor, så diverse fusk tar även jag till: Först spelade jag in en kagge o virvel från min trummaskin. Sen spelade jag två kompgitarrer, bas, fem körsångare (inspirerade av Mupparna) o leadsång. Sen spelade ja med vispar på trummorna, mickade virveln o två OH. Baskaggen trampade jag aldrig på. Sen spelade jag in en gång till med pinnar på cymbalerna. Leadsången la jag ner kanske tio minuter på. Körsången sjöng jag bara på första versen, när tempot är klickexakt är det enkelt att kopiera körerna till fler verser, det har jag börjat med nu efter att aldrig gjort det på tio, 20 år.

Det sista jag gjorde var att spela sologitarren rakt av. Tjejen kom precis hem tvärslut efter jobbet när jag skulle göra det så jag körde på en enda gång utan att klippa nånting på hela låten. Annars står jag liksom de flesta o nöter solona i det oändliga för att sällan bli nöjd. Det blev jag inte nu heller, men det blev ju ganska roligt. Innan jag la sologitarren kom jag på att låten kändes för kort, så jag kopierade ett par extra soloverser också.
Ny mix:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-crying-and-crying-and-crying-151105

Den gamla tar jag bort om nån dag.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-crying-and-cry-151103


318
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: "Danny Boy"
« skrivet: 01.11.2015, 20:38:05 »
Blir impad av modet att ge sig på en klassiker...alltid känsligt....men du förmedlar äktheten i framförandet där jag kan höra Willie Nelsonkindofvoice leverera fullt ut....Real nice lyssning

Allt gott k
Tackar! Som vanligt så försöker jag inte göra några enorma förändringar, det låter ju inte som Beach Boys ändå även om jag inte ändrar arret så mkt. Jag tycker bara att låten är så jävla bra att jag bara måste spela den. Det låter ju mer Staus Quo. Blir nog rolig att spela live med enmansbandet. Det är egentligen backtracken som är det jag är ute efter mest... Att jag även sjunger är enda sättet för mig att lära mig låten innan jag försöker mig på den på krogen. Men jag får bra beröm för den på Facebook, över 100 lyssningar. Kan glädja mig åt att jag tom får beröm i pm från såna jag inte känner. O det är ju kanonroligt.

Typisk låt som det aldrig nånsin kommer bli av att repa in med bandet, där blir det mest bluesrockjam. Ingen har varken tid eller ork att lära sig andra låtar. :) Men det är ju kul att jamma också.

319
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson "Viola" Varit på denna ånyo
« skrivet: 01.11.2015, 20:23:24 »
De flesta av mina äldre låtar har ganska taskigt ljud, men backtracken jag har på minidisc till den här var rätt så skaplig, så jag mastrade stereospåret genom mina grunkor, SPL Maximizern är verkligen bra, fast skitsvår. Sen la jag på två nya elgitarrer som spelar melodierna o kompet unisont, min nybyggda stratotele till v o telecastern till hö.
Åsså ny leadsång plus två körstämmor.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-viola-151101

320
Demolåtar / Håkan Nilsson: "Danny Boy"
« skrivet: 31.10.2015, 21:28:06 »
Jag har i många år varit lätt fixerad vid Danny Boy... Det är nog den finaste o vemodigaste melodi jag hört. O texten likaså, även om jag inte förstår den till 100.
Jag har spelat in den flera ggr, men halvkräkts åt min sång. I dag gick det bättre.
Den innehåller ett sångspår, två ak gitarrer o tre elektriska, elbass och akustiska trummor som jag trummade själv. Lite diverse variationer i rytmen blir det, men nästan hellre det än att följa klick.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-danny-boy-151031

321
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: "I Can Hear Music"
« skrivet: 28.10.2015, 23:04:37 »
Ja, den här tror jag blir riktigt bra ös på kroggolvet! Härlig live-känsla du får till!
Tycker du sjunger den bra. Sticket känns kanske lite mindre genomarbetat.
Skitsnyggt gitarrsound, men jag ser att det innehåller några stycken... :)
Bra och kul att höra i den här ösiga versionen till skillnad från Beach Boys mer "polerade" dito!
/Asti
Sticket i Beach Boysversionen är också lite kaosartat. Eller skumt i alla fall. Märklig ide´att göra så alls. Det allra bästa är själva versen, sången melodin, beatet o allt ger gåshud. Därför känns det lite snopet att det inte kommer igen efter det konstiga breaket, bara en refräng som dessutom tonas väldig abrupt o fult. Här är en playbackvideo med orginalet

322
Färdiga produktioner / SV: Asti - What's happening
« skrivet: 28.10.2015, 21:44:23 »
Mamas and the papas är oxå med. Bra låt o framförande som vanligt, du blir bara bättre.
Men virveltrumman tyckte jag var lite pappig, som när det blir fasfel på inspelning av ak trummor.
Oj, du hittar lite Mammas and Papas i det här!? Det har jag absolut inget emot, gillade dom också!
Roligt att du gillar låt och framförande! Ska lyssna på virvelkaggen och se vad jag kan göra.
Tack för feedback!
/Asti
Ett gammalt välkänt trick är väl att boosta virveln lite vid 5.5 khz

323
Demolåtar / SV: Lördagsblues
« skrivet: 28.10.2015, 21:34:42 »
Det här var ju väldigt grymt bra. Nu blev jag lite inspirerad att försöka få till nån blues med mitt enmansband, jag brukar aldrig ens försöka det, då vill jag ha levande basist o trummis.
Men är det här du själv, eller har du basist o trummis med dig?

324
Demolåtar / SV: karl-The Countryside
« skrivet: 28.10.2015, 21:29:53 »
Kanonbra alltihop. En njutning i ett par DT990 pro.

325
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: "I Can Hear Music"
« skrivet: 28.10.2015, 21:26:11 »
Min är lite annorlunda arrad än Beach Boys version. Efter breaket i orginalet så kommer refrängen, låten blir för kort, och det bästa i låten är ändå versen, så jag kör både vers o ref efter breaket. Ganska irriterande miss i arret på orginalet.  :o

326
Färdiga produktioner / SV: Asti - What's happening
« skrivet: 28.10.2015, 21:20:08 »
Mamas and the papas är oxå med. Bra låt o framförande som vanligt, du blir bara bättre.
Men virveltrumman tyckte jag var lite pappig, som när det blir fasfel på inspelning av ak trummor.

327
Den här låten gjordes först av The Ronettes, men blev ingen hit med dem. Beach Boys tog senare upp den, o då slog den väl rejält, Carl Wilson sjöng lead, ruggigt bra med Beach Boys. Ronettes version är lite segare...
Jag har brötat på med många spår. Spelade först trummor i grundkompet så jag fick ihop till en trumloop på 21 sekunder ungefär. Att loopa mina "äkta" trummor är nytt o lite kul för mig. Sen la jag tre kompgitarrer, plus två melodigitarrer som spelar melodin i varsin oktav. Sen var det inte nån ljudplats för nån akustisk gitarr fast jag tänkte så från början. Jag är värdelös på stämsång så jag tänkte sjunga tre ggr unisont med gitarrerna, de skulle få kamoflera den usla sången. Jag är dessutom vrålförkyld, höll på att hosta tarmarna ur mig mellan verserna.
Det gick till en början hyfsat att sjunga, men på refrängen blev det helt kört på ett ställe. Kom snart på att jag spelat alla instrument fel där, helt fel ackord. Så jag fick göra om allt utom trummorna.  :(  Lätt gjort att spela fel  är man aldrig spelat en låt förr.
Senare spelade jag trummor en gång till, men bandade bara OH. På refrängen är det både hihat o ride samtidigt. Och hängpuka o virvelslag samtidigt lite som Beach Boys gjorde den.
Det låter ju inte som Beach Boys, och det varken ville eller kunde jag få till. Jag gjorde alltihop på två dar
Jag borde väntat ut förkylningen, men orkade inte vänta... Det låter mer Status Quo än Beach Boys om den. Blir nog bra ös på kroggolvet av den i alla fall.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-i-can-hear-music-151028

Har ni några ideer om ändringar i arret ifall jag tar fram den o gör ny sång framöver?

Nya versionen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-i-can-hear-music-151105

328
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Jan ver Ec
« skrivet: 24.10.2015, 16:58:12 »
Så ruskigt bra... Eddi kallar det pianoklink, det låter lite nedlåtande, även om han absolut menar precis tvärtom vilket han också skriver. Men ändå, att "klinka" på gitarr eller piano, det är väl när sjuåringar spelar pianoläxan "Köp varm korv"? Jag har inga krav alls på att nån annan ska tänka lika som jag gör, men jag känner sån vördnad inför både musiken och våra instrument att jag aldrig skulle kunna säga klinka eller ackegura. För mig blir det att förlöjliga det hela, som att vilja göra Eilert Pilarmversioner av Mozart eller nåt. Haha, vilket surr. Bara några tankar om hur jag förhåller mig till vissa uttryck.
Det här är nog bland den vackraste musik jag hört på länge. Så vackert alltihop. Jag ser svanar som simmar på solglittrande vatten framför mig. Om nån kunde göra en tillräcklig bra svensk tv-serie kunde de få ha det här till vinjett.
Nu måste jag lyssna för fjärde gången. Snyggt slut också. En lite oväntad knorr.
Håkan det är ett litet internt skämt för Div lurar alla med sitt piano det låter nämligen spelat, men han har förfinat konsten att klicka in midi så att det låter spelat med känsla, det tror jag inte många klarar av. Så nej det finns inget nedlåtande i det uttalandet - tvärtom :)
Oj, det var också imponerande. Snyggt midiklink då...

329
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Kärleken kommer, kärleken går.
« skrivet: 24.10.2015, 16:56:02 »
Vi har en bok som heter "Den svenska sångboken" från Albert Bonniers förlag, där har de lagt ner mycket jobb på att få allt rätt utan att byta ut och hoppa över ackord. Det står även beskrivet hur alla 485 sångerna kommit till. Man kan bla annat läsa att "Lilla Karin" i Taubes "Här är den sköna sommar" är identisk med "Huldas Karin" i visan med samma namn. Karin Johansson var dotter i huset på Ängön i Bohuslän där Evert var inackorderad. Det kommenteras även hur "Här är den sköna sommar" ska spelas:
burdus - rakt på sak, tvärt.  :P

Många gamla visor är mkt mer komplicerade att spela än man tror. Boken är verkligen bra att ha.

330
Jag föredrar bandversionen jag med, den går saktare, då funkar sången bättre, här blir det lite forcerat.
Den får nog vara så här, det blir ändå inte lika bra utan orgel mm. Så här blev den inspelningen för tre år sen.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-the-flying-saucers-nar-ingen-fyr-ar-tand-electric-version
Jag hittar nog hellre på nåt annat att spela in än att dutta mer i den här akustiska versionen. Fast på FB var det nån som gillade den akustiska versionen bättre än den elektriska...

331
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Jan ver Ec
« skrivet: 24.10.2015, 03:45:24 »
Så ruskigt bra... Eddi kallar det pianoklink, det låter lite nedlåtande, även om han absolut menar precis tvärtom vilket han också skriver. Men ändå, att "klinka" på gitarr eller piano, det är väl när sjuåringar spelar pianoläxan "Köp varm korv"? Jag har inga krav alls på att nån annan ska tänka lika som jag gör, men jag känner sån vördnad inför både musiken och våra instrument att jag aldrig skulle kunna säga klinka eller ackegura. För mig blir det att förlöjliga det hela, som att vilja göra Eilert Pilarmversioner av Mozart eller nåt. Haha, vilket surr. Bara några tankar om hur jag förhåller mig till vissa uttryck.
Det här är nog bland den vackraste musik jag hört på länge. Så vackert alltihop. Jag ser svanar som simmar på solglittrande vatten framför mig. Om nån kunde göra en tillräcklig bra svensk tv-serie kunde de få ha det här till vinjett.
Nu måste jag lyssna för fjärde gången. Snyggt slut också. En lite oväntad knorr.

332
Den här har jag spelat in med band o väldigt med fläsk o elektricitet förr. Gjorde den akustisk idag, kanske lite för att det är så kul att spela in med de nya småmembranarna. Fick frun att körsjunga också, det brukar vara svårt eller omöjligt annars, hon är väl egentligen för orutinerad och har svårt att sjunga icke surt, men här tänkte jag att refrängen skulle vara lite uppgiven o mer återhållen än verserna. Lite åt prathållet...
När jag tittade på texten idag tyckte jag den såg ut att handla lite grann om alla flyktingar som har mördare i hälarna, och ingen aning om åt vilket håll de ska gå för att kunna överleva.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/nar-ingen-fyr-ar-tand-akustisk-151024

333
Ackorden på de första fyra orden känns nya för mig. Andra ackordet är jag van ska vara moll men du tar ut svängarna. Eller är det en vanlig ackordsväng med dur där i början?

Jag gillar närheten till sången, som är bra, till och med riktigt bra!
Instrumenten ligger enligt mig på en bra nivå i förhållande till huvudinstrumentet - rösten.
Gitarrkompet, är det här du har en mic framför och en uppe vid axeln?
Jag associerar annars till en stereowidener på ett monospår.
Hur är mic-positioner för gitarren?
Jag spelar faktisk rätt ackord, det ska vara typ D-dur och E-dur som de första ackorden. Många spelar moll i det andra, då har man saboterat låtens innersta. På slutet av versen ska andra ackordet vara moll, lika som jag spelar i det korta introt. Det är lite lurigt att hålla reda på växlingarna mella dur o moll i ackordet, det växlar hela tiden. Såna här klassiska låtar står ofta helt åt helvete fel utskrivna i idiotiska vispopböcker, borde rendera spöstraff minst att förvanska vår vis-skatt.
Jo, jag har den ena micken framför så där typ normalt riktad mellan 12 bandet o ljudhålet, den andra lite framför axeln riktad rakt ner mot stallet. Samma avstånd från ljudhålet på bägge. Jag spelade in en annan låt lika idag, gillar det ljudet, blir lite intressantare än att ha bägge mickarna framifrån.
Jag fick kritik att sången var för stark ändå av en ljudpolare som jag håller högt; Hegobald, eller Robert Åslund som han heter. Han har varit med o spelat in Queen i London, o även mixat dem live. Det är tungt det. Han är grym på mastring, fast han sällan håller på med det, o snackar väl aldrig om det heller...
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/karleken-kommer-karleken-gar-151018

334
Demolåtar / Håkan Nilsson: Kärleken kommer, kärleken går.
« skrivet: 16.10.2015, 13:41:12 »
Kör vidare på min "less is more" filosofi för att lägga fokus på text o melodi, inget nytänkande alls alltså. Som vanligt.  ^_^
Först försökte jag spela gitarren först o sjunga sen, men får inte till gitarren i rätt tempo även om jag liksom sjunger låten ini huvet när jag spelar. Så då spelade jag o sjöng samtidigt, tre mickar, varav två på gitarren. Nu blev känslan o rytmiken mkt bättre, men uttalet blev ganska lustigt på en del ord, plus att jag fick lite lätta fasfel mellan mickarna jag inte fick bukt med i mixen. Så nästa steg blev att spela gitarren en gång till, som en dubb, o sen även dubba sången. De ursprungliga spåren raderade jag sen, de nya låter som om jag spelat o sjungit samtidigt. En gitarr, sång, bas o lite munspel.
Jag gillar gitarrljudet genom de två nya Oktava MK012 mickarna, kanske ni tycker det är för tunt? Gitarren har ganska tunt ljud oavsett var jag har mickarna...
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/karleken-kommer-karleken-gar-151018

335
Färdiga produktioner / SV: MOMA – Black & White mix 2015
« skrivet: 16.10.2015, 11:57:37 »
Oj vad fint. Texten är ju minst lika fin som musiken sången.
Ev skulle du komprimerat sången lite mindre för att få fram det fina o personliga i rösten mer. Mycket mindre kompressor på sångspåret, sen låter du en masterkompressor/limiter jobba lite grann på mastern, Så pass lite att den inte reagerar alls annat än när du sjunger. Då blir musiken framlyft också, mellan fraserna.
Enormt fin låt. Nån kändisartist hade nog dragit in miljoner på den.

336
Färdiga produktioner / SV: En valsmelodi
« skrivet: 16.10.2015, 11:41:47 »
Ser att jag höll på med denna för fem år sen. Köpte nya Oktava MK012 mickar nyss o ville testa ak gitarrljudet, så jag spelade in fem visor. La gitarren bara en gång, men i stereo, satte mickarna lite typ Glyn Johns trummickning. :)
Ganska rejäl skillnad på dagens inspelning o den från 2010... Helt klart låter jag som ett fyllo då. Lite nyktrare idag.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/en-valsmelodi-151016
Riktigt skönt ljud här, framför allt på sången! Din mjuka röst med vibrato kommer
fint till sin rätt här! Gitarren låter krispigt och fint, men kanske kunde det varit lite
mer värme/kropp.... Men det kan bero på mina halvtaskiga datorhögtalare.  :)
/Asti
Tack Asti! Epiphonengitarren är ganska tunn i ljudet fast det är en jumbo. Jag har haft den sen den var ny för minst 20 år sen, var hyfsat dyr då, 6000 kr. Jag tycker nog den tappat lite ljud med tiden, i stället för att låta bättre som är det normala.

337
Färdiga produktioner / SV: En valsmelodi
« skrivet: 16.10.2015, 02:54:07 »
Ser att jag höll på med denna för fem år sen. Köpte nya Oktava MK012 mickar nyss o ville testa ak gitarrljudet, så jag spelade in fem visor. La gitarren bara en gång, men i stereo, satte mickarna lite typ Glyn Johns trummickning. :)
Ganska rejäl skillnad på dagens inspelning o den från 2010... Helt klart låter jag som ett fyllo då. Lite nyktrare idag.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/en-valsmelodi-151016

338
Demolåtar / SV: Gurano & Marsall - Casinobord
« skrivet: 14.10.2015, 11:46:27 »
Bra rolig text om ett fenomen som kan bli lika jobbigt som alkolism.
Snygga kompgitarrer.
Lite konstigt med olika sångsound på olika delar av låten.
En sak störde mig rejält, det hörst tydligt precis i början på låten, det är att kaggen gör ett tramp som är helt i otakt med gitarrerna.
Gör ny sång med mer klös, och sjung ungf på samma sätt låten igenom.

339
Färdiga produktioner / SV: Rock/Pop projekt utan titel
« skrivet: 14.10.2015, 11:30:04 »
Ja det var fläskigt snyggt. Spelar du 5-strängad bas själv eller är det keys?

340
Demolåtar / SV: karl/ shine on you
« skrivet: 11.10.2015, 17:17:49 »
Ja, oj vad fint. Mest George-vibbar av de fyra.
Så bra sång som i inledningen skulle jag mixat aningen starkare.
Dags för mig att spena in nån av mina egna låtar igen.

341
Demolåtar / Håkan Nilsson: "Where have all the flowers gone"
« skrivet: 10.10.2015, 15:17:53 »
Det är väl Pete Seegers låt, uh?
Hans egen version är ganska seg, jag gillar Johnny Rivers mer "party-aktiga" version. Fast jag har lagt till ett par andra ackord mellan verserna. På denna låt spelar min 80-årige polare Gunnar Ohlsson trummorna, eller ja, det är en 8 takters loop jag klippte ihop av det han satt o lekte på trummorna.
Här har jag försökt få samma sorts driv genom hela låten, det är kompgitarrerna som är halva grejen. Lite roligt solo med ena gitarren nedstämt rätt friskt.
Inga nya grepp eller ideer alls med denna låt, vill ha det gammaldax. Jag älskar den här låten!
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-where-have-all-the-flowers-gone-151010

342
Få ihop fyra låtar?! Du har lätt till en dubbel-cd nu idag.  :huh:

343
Färdiga produktioner / SV: Dividend - Jan johansson utan synkoper
« skrivet: 10.10.2015, 11:18:02 »
Instämmer med de andra, mycket fint, förläng gärna. Kanske komprimera tonerna lite, tyckte jag hörde några som blev lite onödigt starka.

344
Demolåtar / SV: Pianoalster som övergår i softsynth...?
« skrivet: 08.10.2015, 18:18:18 »
Skitsnyggt! Jag blev sugen att spela elgitarr till det här. Ska testa nu direkt.  B)

EDit: Spelar som faen nu! Snygga ackord, melodin finns där inne. Det ska inte vara nåt improviserat vräk, nej det här är en melodi som kan hittas bara man håller på lite.
Passar kanon med min HPD EMG stratotele med lite långhäng

345
Demolåtar / SV: Next go round. Ny sång!
« skrivet: 08.10.2015, 16:16:25 »
Jaha digital porta lyxgrejer vi aldrig hade råd med, kan inget om dem heller. Nya mixen då. Det är faktiskt svårt att tro att det är din röst man hör, har ju vant mig vid din mörkare röst men det här var ju väldigt bra tycker jag - en ny sida av Håkan oväntad sådan vilket röstomfång du har, bra bra :D
Tackar! Ja det är märkligt hur jag på gamla dar lärt mig sjunga högre toner. Sjöng den nyss till backtracken, behövde inte ta i mycket alls. Lite annan teknik bara.
Digitalportan för mig är väl lite samma som att en del spelar in med hårdiskar i stället för rullband eller dator. Kompressorna i portan är riktigt dåliga, men preamparna är lika bra som nåt dyrt man köper löst.

346
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Rainy Tracks, Tredje mixen
« skrivet: 07.10.2015, 21:37:56 »
Skruvade ett par tre timmar. Den gamla backtracken är inte god att tas med ljudmässigt... Men nu tycker jag helheten lyfte bra nog ändå jmf med de tidigare mixarna. :)
Tredje mixen:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-rainy-tracks-country-151007

347
Demolåtar / SV: Next go round. Ny sång!
« skrivet: 07.10.2015, 17:00:01 »
Ny version med ny sång, mixade den ljusa stämman framför den basiga. Det var lite lättare att sjunga den nu än första gången. Första gången sjöng jag lite lätt på ploj, nu försökte jag vara aningen seriös. Och lyssnade mindre på orginalet, ändradde frasering och även melodin lite så det skulle kännas mer naturligt för mig.
Drog isär gitarren aningen, och ihop de två rösterna.
Hoppas det blev bättre...

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-country-151007

348
Demolåtar / SV: Next go round
« skrivet: 07.10.2015, 16:13:55 »
Om jag minns rätt från portastudios så kan du ju köra den ljusa stämman och köra record på ett tomt spår. då har du två spår ljus stämma som du kan panorera åt olika håll. Eller....?
Det är inga kassettgrejer jag har eller haft. Det är 24 spår digitalt. 24 bit.
Jag har sjungit om låten nu, med tonvikten på den ljusa stämman. Kändes lite säkrare på låten nu när den sjunkit in ett tag. Gjorde ingen dubb nu heller, jag har aldrig gillat det nå värst på min egen röst. Sjöng först om den ljusa stämman utan att lyssna för mycket på orginalet, sen sjöng jag om basstämman så den blev tajt med den nya ljusa. O mixade den ljusa starkare sen.

349
Fruktansvärt bra låt!, är det första jag tänker på efter 20 sekunders lyssning! Du är ju en låtskrivare och arrangör i klass med David Gilmour!
Hoppas jag blev först att kommentera det här :)
Vad kul att du gillar låten!
Tyvärr är man bara en efterapare av Pink Floyds fantastiska sound,
som önskar man kunde få till en ljudbild som var i närheten av deras...
Tack för din kommentar!
/Asti
Med tanke på deras resurser så är det ju kanon att du får till det hela med en NT2A. Och att få precis samma sound är väl inget att stå efter?

350
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Rainy Tracks, två mixar...
« skrivet: 07.10.2015, 12:00:03 »
kan inte mer än instämma med grabbarna boys mellantinget är nog det bästa.
Tycker att det är lite mycket gitarr i ljudbilden skulle nog lyft fram trummorna lite också speciellt i mellanregister och bas. Man hör mycket av diskanten i virvel och cymbaler men jag saknar lite umpf i botten, speciellt på verserna där det bara låter som ett tickande på ridecymbalen. Det blir ett väldigt fokus på gitarrerna nu som iofs är mycket bra och snyggt spelade  :)
Jag har en längre tid nästan enbart använt mina ATH-M50 lurar när jag mixar (jag växlar alltid mellan monitorer, monitorer + sub, små Avantone kuber och lurar när jag mixar) men har upptäckt att ATH-M50 lurar mig att dra på lite för mycket av midden, sången o leadgitarren. Jag har även ett par HD-600, de är mkt rakare o exaktare i återgivningen, ska börja använda dem i stället.
Trumkompet ligger i en tvåspårs backtrack gjord för 15 år sen, inte mycket jag kan göra åt den. Jag har en funktion i min SPL DynaMaxx komressor som heter De-Compression, den har jag använt på backtracken, den var mer söndermosad ändå från början, det funkar riktigt bra ihop en SPL Vitalizer (mkt svårskruvad) o en supergrym APEX EQ-burk.

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 52