Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jonnerstone

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 73
106
Har du en Aloe Vera planta hemma så klipp av en bit av den och pressa ut saften på en kompress och linda runt fingret. Läker fort som attan. Vi har alltid en bit liggandes i kylen insvept i gladpack. Bättre än alla sårsalvor i världen mot småsår, torrsprickor, brännblåsor mm

107
Demolåtar / SV: mahan - COMPETITION IS ON
« skrivet: 13.01.2015, 00:13:00 »
En riktig krog-låt. John Fogerty skulle blivit avundsjuk. Men fixa baskaggen, jäklar vad den flyttar mycket luft. Boom, pang, boff. Tighta upp den och mixa in den ordentligt i låten samt basguran, så att dom blir en enhet, då jäfvlar vettu!!  :)

Micke

108
Demolåtar / SV: MaxB - Skilda världar
« skrivet: 13.01.2015, 00:02:29 »
Sköna övertoner på gitarren på introt. Får lite schyssta Björn Afselius-vibbar av låten. Tycker dock hela låten är lite för mycket stereo, allt slåss i ytterkanterna känns det som. I mitt tycke borde du slopa stereo-spreaden på leadsången och få den närmare och på så vis få mer kontakt med lyssnaren. Bra text som lixom inte får nån kontakt med mig eftersom sången e så distansierad. Har också  för mig att du brukar få till ett mycket tightare basljud än det här, låter lite "fladdrigt"

Skön låt i övrigt som säkert tilltalar i genren.

Micke

109
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.01.2015, 17:13:00 »
Precis, den plockar bort och/eller reducerar andningsljud. Vid hög komprimering av sång så e de alltid ett terapijobb att klippa upp spåren och dra ner volymen manuellt på just andningarna. Men det slipper man nu och pluggen funkar ypperligt. Köpte den på Waves New year end sales för 29$ Ordinariepris nu är 300$


OK, då skulle man passat på när den gick för 29$!  :)
Ja, det är lite jobb med att justera nivåer i sångfilerna...
Tack för info!


Håll utkik på Waves hemsida. Dom har ofta riktigt bra erbjudanden som kommer och går. Varje helg kör dom också weekend deals, där som rear ut några utvalda pluggar till väldigt låga priser jämfört med ordinariepris. Jag har lyckats skaffa mig en hyffsad Waves-arsenal tack vare dessa återkommande deals  :)

110
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.01.2015, 15:54:44 »
Precis, den plockar bort och/eller reducerar andningsljud. Vid hög komprimering av sång så e de alltid ett terapijobb att klippa upp spåren och dra ner volymen manuellt på just andningarna. Men det slipper man nu och pluggen funkar ypperligt. Köpte den på Waves New year end sales för 29$ Ordinariepris nu är 300$

111
Färdiga produktioner / SV: Asti - Snälla väck mig
« skrivet: 09.01.2015, 17:35:31 »
Underbar tolkning!

112
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 05.01.2015, 20:16:46 »




Magisk liten plugg som sparar en från en massa extra redigering av sångspår  :)

113
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 31.12.2014, 20:41:35 »
japp  :lol:


kan f.ö rekommendera den där. Mjuk, snäll och mysig som ett par utslitna jeans  :wub:

fast, smakar inte som byxor  :blink:

Gamla kläder?

114
Studio, produktion och övrigt / SV: Resestudio
« skrivet: 27.12.2014, 13:40:39 »
Min Nanopad har hållit bra men det kan bero på att jag så sällan använder den. Den är inte go att lira på. Och Nanokeyn höll i fem år, gick sönder nyss. Men då har jag tappat tangenter  flera gånger och den första modellen är rent skräp. :)

Min Nanokey har fått stå ut med mycket och funkar fortfarande galant. Asgrym att lägga bas med tycker jag. Brukar koppla in den i min stora studio ibland bara för att lägga basprylar :)

Själv använder jag ett litet Steinberg USB kort och en Shure SM58 på resande fot, samt min Nanokey. Men har även bra erfarenheter av ASIO4ALL

Nu för tiden blir det en del Cubasis på paddan också.

115
1. Teknik
Jag blir tokig på allt som går fel med tekniken det ska bara funka .... men det gör det aldrig. Alldeles för en stund sedan tänkte jag köra in nåt i Cubase och då skulle Adobe uppgraderas och därefter var det DivEx som pockade på uppmärksamhet - det tog ungefär en 20 minuter att komma till inspelningsläge och då kan ju all inspiration försvinna eller de nötter man har i huvet vaporisera. Jag vet att det finns såna som har musikdatorn skild från internet men det vill inte jag och hamnar därför i dessa idiotiska situationer.
Ang. punkt 2 återkommer jag


Vet inte hur din dator är konfigurerad, alla sådana program kan uppdatera sig själva i bakgrunden och du kan utan problem köra Cubase medan dom uppdaterar sig. Alternativt väntar du med att uppdatera dessa program tills du e färdig med ditt cubasande.

116
Färdiga produktioner / SV: Biscuit Barney - Glumslöv
« skrivet: 23.12.2014, 14:38:05 »
Tack för lyssningar och synpunkter. Uppskattas! Jag återkommer med kommentarer och ny mix efter julfirande och släktträffar. Tills dess ha en riktigt god jul!

118
Studio, produktion och övrigt / SV: Alternativ till NI Komplete
« skrivet: 22.12.2014, 23:55:23 »
Halion Sonic ingår i Halion 5

119
Studio, produktion och övrigt / SV: Alternativ till NI Komplete
« skrivet: 22.12.2014, 21:09:52 »
Jag kör i stort sett bara HALion 5 som enda VSTi. Den har i mitt tycke det mesta man behöver. Allt från etniska instrument till feta synthpads. Den innehåller både sampler, olika synthmotorer mm. 64 kanalers multitimbralitet, så man man behöver aldrig ladda mer än en instans av pluggen. Finns en del goa expansioner också som t.ex Triebwerk som är riktigt najs. Innehåller också en grym arpeggio-editor som heter FlexPhrase.

120
Färdiga produktioner / SV: Biscuit Barney - Glumslöv
« skrivet: 18.12.2014, 21:23:03 »
right back at ya "om du bara kapar hela arret här och låter sticket komma direkt på?"

 :rolleyes:

som sagt, en petitess =)

Payback's a bitch aight  :unsure:

121
Demolåtar / SV: Dividend - Tiggarinnan ver Aa
« skrivet: 18.12.2014, 18:33:10 »
Japp, man blir beklämd. Jag tror vi alla har råd att skänka några kronor då och då. Jag ger alltid bort alla småpengar som ligger i fickan, det blir några guldtior, nån femma och lite enkronor beroende på vad man har i fickan. Det är hemskt hur utsatta dom är  :(

Din låtidé då. Vemodet lyser genom och det är gripande. Hög potential. Kan man få bort känslan av att det är superkvantiserat och få lite mer liv och känsla i det så hade det varit lysande.
I mitt tycke hade det även varit snyggare och mer effektfullt med en vacker synthpad istället för stråkar, men det är jag det.  :)

Hoppas du mår bättre snart!

Micke

122
Färdiga produktioner / SV: Biscuit Barney - Glumslöv
« skrivet: 18.12.2014, 18:07:49 »
:wub:

Lyssnar i skitlaptop. Återkommer från studion om mix och sånt.

Underbar text och melodi kan jag iaf säga =) Thomas sjunger lika underbart som vanligt!


Jag reagerade på att han fick in en massa text/stavelser i raden: att vaRA förlorad... det var riktigt snyggt. Många hade tagit genvägen över "att va förlorad".

...då kanske man skule ha samma meningsbyggnad och sta-vel-se-tänk i "så vackert ATT man nästan förgås". Det hade varit snyggt.


men bara petitess. Kul att höra er igen!

återkommer om själva ljuden sen då.

/T

Förgås?  :unsure:. Vilket märkligt ord när man tänker efter. Jag eftergås nog!

Men allvarligt, tuta inte i Tompa idéer nu, har inte lust med omtagningar, sjunger han om så måste jag sjunga om dubb och stämmor och så måste allt redigeras, putsas, fixas.
Enough is enough!!  :D

123
Färdiga produktioner / SV: Biscuit Barney - Glumslöv
« skrivet: 18.12.2014, 18:03:02 »
Jag har lite problem med att förstå språket. Kanske beror det på mina bristande språkkunskaper. Annars en önskan att sången skulle vara tydligare i mixen.

Har du problem med svensk läsförsåelse?  :blink:  ;)

Sången upp ett par snäpp - check!

Tack för input  :)

124
Mycket att stå i nu inför resan neråt till Skåneland på lördag och det kommande julfirandet. Men får jag en lucka (no pun intended  :D) så bidrar jag gärna med en eller ett par spår  :)

125
Färdiga produktioner / Biscuit Barney - Glumslöv
« skrivet: 17.12.2014, 22:33:04 »
LÅTNAMN: Glumslöv
ARTIST/GRUPP: Biscuit Barney
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: Drygt 5 min
KOMPOSITÖR: Michael Ehrnstén & Thomas Ericsson
PRODUCENT: Michael Ehrnstén
MEDVERKANDE: Thomas Ericsson - Leadsång 
                        Dennis Ehrnstén - Trummor 
                        Michael Ehrnstén - Övrigt



Hejsan!

Det var länge sedan vi "släppte" en ny låt. Denna har egentligen varit färdig ett tag och bara väntat på dom sista sista påläggen, detaljerna och mix.
Nu fick jag äntligen lite tid över att färdigställa den.

En låt som handlar om vår hembygd Glumslöv  (mellan Landskrona och Helsingborg) och våra minnen därifrån.

Det är kanske en lite rockigare låt än våra övriga. Min käre bror har lagt trummor som är inspelade med e-trummor och sen via Superior Drummer och är helt okvantiserade förutom lite justeringar hit och dit. Det ger lite liv när det inte är helt superkvantiserat  :)

Om du har lust och tid så tar jag gärna mot eventuella mixsynpunkter som jag kan ta med mig till nästa genomgång av mixen, lite mixdöv nu  :)


Struktur och inspelningsmässigt är nog låten färdig, men lyssnar sjävklart på synpunkter även där.

God Jul!

Micke

GLUMSLÖV


ÖNSKAN LIGGER NERBRÄND
DET VAR INTE JAG
MEN MIN IDOL
ORANGE OCH BRUNT I KÖKET
DET VAR 70-TAL
NÄR VI VAR SMÅ
NÄR DU VAR ENSAM
DU FÖLL MOT DÖDEN
MEN DU VANN
JAG SKREV OM KÄNSLOR
LÅNGT INNAN JAG VISSTE HUR
DET VET JAG NU

NÅGON SA JAG MISSAT SISTA TÅGET, MEN HAN,
MANNEN VID KATEDERN HADE FEL

VASSA KLOR OCH MÄRGELHÅL
OCH SÅNT SOM BARA VI FÖRSTÅR
ATT VARA FÖRLORAD MEN ÄNDÅ VID LIV
SUGER MUSTEN KRÄVER STIL
MED BLICKEN FÄST MOT SUNDET
SÅ VACKERT MAN NÄSTAN KAN DÖ
MITT HJÄRTA BLEV FORMAT
I GLUMSLÖV

SVERIGE LIGGER SKÖVLAT
DET SOM EN GÅNG VAR
ETT GRYT AV GULD
PLATSEN SOM GUD GLÖMDE
HAR FÖRVANDLATS AV
SKAM OCH SKULD
DÄR DU VAR INSTÄNGD
EN PLATS I LIVET
SOM BLEV DIN
VI SJÖNG "I´VE JUST SEEN
A FACE" MED DIN FAR
MINNEN LEVER KVAR
 
NÅGON SA DET BLIR VÅR SISTA RESA, MEN HAN,
MANNEN BAKOM DISKEN HADE FEL

VASSA KLOR OCH MÄRGELHÅL
OCH SÅNT SOM BARA VI FÖRSTÅR
ATT VARA FÖRLORAD MEN ÄNDÅ VID LIV
SUGER MUSTEN KRÄVER STIL
MED BLICKEN FÄST MOT SUNDET
SÅ VACKERT MAN NÄSTAN KAN DÖ
MITT HJÄRTA BLEV FORMAT

NÄR JAG TÄNKER PÅ ALLTING
SOM DU HAR BETYTT FÖR MIG
SER JAG LJUSET
BRYTER JAG IHOP

VASSA KLOR OCH MÄRGELHÅL
OCH SÅNT SOM BARA VI FÖRSTÅR
ATT VARA FÖRLORAD MEN ÄNDÅ VID LIV
SUGER MUSTEN KRÄVER STIL
MED BLICKEN FÄST MOT SUNDET
SÅ VACKERT MAN NÄSTAN KAN DÖ
MITT HJÄRTA BLEV FORMAT
I GLUMSLÖV

126
En annan sak jag tänkte på som jag själv råkat ut för när man kollaborerat med flera stycken i samma projekt är språket.
I dag när man kan kollaborera med folk över hela världen så är det bra att försöka komma ihåg att alla musiktermer, DAW-termer mm sker på engelska.
Man vet aldrig, helt plötsligt har man kanske någon från andra sidan jordklotet som vill bidra till det pågående projektet och då är kanske ord som, takt, refräng, H, brygga, sång, midipluppar osv inte så bra att ha i sina filnamn och noteringar. Så kör på engelska termer från början så är man alltid redo för ett oväntat internationellt samarbete  :)

Tycker att denna punkt borde vara med också.  :)

127
Förresten, såhär låter midi:

[mp3=200,20,0,left]http://misc.perfectbounce.se/midi.mp3[/mp3]

http://misc.perfectbounce.se/midi.mp3

Aj! Inget man miditerar till direkt!

128
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.
Yes, ska testas.
Testat. Inte bra men bättre.

Det tog 14 minuter i Reaper 32-bitars med en 32-bitarsplugin.
I 64-bitars Reaper med en 32-bitarsplugin skulle det tag 33 minuter. Bytte jag till en 64-bitarsplugin här sjönk det till 14 minuter igen.

(Intel i7, 16 gb ram)

Intressant. 

Jag körde på 32bit Cubase och 32bit plugg. Min maskin har några år på nacken i5 quad 8Mb ram
Jag lät ju dock inte exporteringen löpa ut, utan det var den uppskattade tiden. Erfarenheten är att sekunderna brukar ticka på lite fortare

129
Men jag fattar ändå inte varför det funkar ibland. oftast kan jag slänga in mp3 i logic utan fördröjning.

Jag begriper heller inte att inte en daw begriper "music starts here" och ändå skickar in 528 bit i början.

Fast nu förstår jag inte, hur ska DAW:en veta om det är en tystnad som är oönskad eller inte? Jag menar om jag skulle skicka ett sångspår till dig utexporterat från takt noll som en mp3:a så skulle det säkert vara minst 5min tystnad i början, innan sången kommer in (med tanke på dina långa intron  :P). Problemet är ju i mp3-encodern. (som ju oftast är licensierad, i Cubase fall från Fraunhofer)



Har du provat zooma in på samplenivå och se om det verkligen är helt utan fördröjning? Gör ett experiment. Sola ett spår i nåt av dina projekt och exportera ut som mp3, dra sen in mp3:an i projektet exakt under det spår du exporterade och zooma sen in båda spåren och se om dom verkligen börjar samtidigt.
Kanske Logic använder sig av en bättre mp3-encoder utan detta fenomen  :)

130
En annan sak jag tänkte på som jag själv råkat ut för när man kollaborerat med flera stycken i samma projekt är språket.
I dag när man kan kollaborera med folk över hela världen så är det bra att försöka komma ihåg att alla musiktermer, DAW-termer mm sker på engelska.
Man vet aldrig, helt plötsligt har man kanske någon från andra sidan jordklotet som vill bidra till det pågående projektet och då är kanske ord som, takt, refräng, H, brygga, sång, midipluppar osv inte så bra att ha i sina filnamn och noteringar. Så kör på engelska termer från början så är man alltid redo för ett oväntat internationellt samarbete  :)

131
Sen kan ju Wavefiler också upplevas av vissa som de inte ligger i synk trots korrekt start!  :P

 

Ha ha ja precis, ibland är hjärnspökena farliga. Det roliga är att jag tyckte det lät synkat sen när jag skickat en ny wave till dig, och jag vet ju inte ens om du bytte ut dom. Placebo?  :D

132
Precis som HasseFX säger så märks ju mp3:ans latency betydligt tydligare i kvantiserad musik som t.ex elektronika. I mer traditionell musik så finns det ju en inneboende "osynk" mellan musikerna som ju blir en del av "svänget". Gitarrist, basist, trummis mfl är ju aldrig exakt samtidigt på 1:an på millisekunden.
Men som sagt, det svänget ska komma från musikerna och inte från mp3:an  :)
Tänk också på att desto fler ggr mp3:an studsar mellan kollaboratörerna desto större blir latencyn (528 * 2 samples per studs) och den blir snart väldigt tydlig även i icke kvantiserad musik
Det blir ju även en ny komprimering för varje studs och således sker en kvalitetsförsämring för varje gång.

Det finns enligt mig iaf inga uräkter att använda mp3 i inspelningssammanhang. Jag skulle aldrig seriöst skicka eller ta emot en mp3 för mupptrixning.
Storleken? Näe, utrymme kostar inte mycket och så hemskt stora är ju inte wavefiler i förhållande till dagens lagringsutrymme
Bredband? Näe, dom flesta iaf sitter med ganska bra bredbandsuppkopplingar i dag. Så det tar inte många sekunder extra att dra iväg en wave istället för mp3.

En anledning jag kan tänka mig är om man är ute i "skogen" och har otroligt dålig bredbandsuppkoppling men har precis gjort världens grymmaste sångtagning på sin portabla studio som man bara måste skicka till sin kollaboratör omedelbums. Då kan det vara befogat att skicka en mp3 som en tillfällig lösning men med tillägget "jag skickar den som wave så fort jag får tillgång till snabbare bredband"

133
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.

134
Om man av en eller annan anledning börjar filerna mitt i projektet (man har tex sjungit om andra versen och tycker det tar onödigt lång tid att exportera från takt 0) så är det viktigt att detta nämns, antingen direkt till mottagaren via en note som medföljer filen eller i filnamnet. Om filerna ska skickas till många mottagare  är de klart bäst att ha all infon samlad i filnamnet. T.ex om man skickar en ny sång på andra vers, så skriver man en liten notis till personen i fråga " exporterat två takter innan versen börjar" eller i filnamnet tex så här: songname_versvox2_120bpm_expo rted_2_bars_before_start.wav
Medhåll om man vill jobba så, men jag tycker det är bättre att alltid exportera från noll för att förenkla för alla inblandade. Ytan där det inte "låter" krymper ändå när man packar ihop filen.


Håller helt med dig, därför jag skriver "en eller annan anledning". I väldigt stora projekt  som sträcker sig över lång tid eller konceptalbum liknande där låtarna går in i varandra eller vid mixning där man lägger alla låtar efter varandra i ett projekt  så att man får samma ljud på alla trummor te.x.  Finns fler tillfällen som att t.ex refrängen fått ett par bpm tempolyft sen projektet lämnade din dator förra gången etc. Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Så ibland finns det anledning, de e bara det jag vill säga  :)

Skrev det efter att jag läste ditt svar till Mahan i andra tråden, jag skickar ju mycket ljudfiler mellan studios, nästan dagligen och vet av erfarenhet att det ibland underlättar och går snabbare om man bara exporterar den snutt man spelat in, men lämnar två takter med luft före. Därför jag nämner det och det är därför jag också understryker vikten av att vara extra tydlig med infon i dessa sammanhang.

135
Om man av en eller annan anledning börjar filerna mitt i projektet (man har tex sjungit om andra versen och tycker det tar onödigt lång tid att exportera från takt 0) så är det viktigt att detta nämns, antingen direkt till mottagaren via en note som medföljer filen eller i filnamnet. Om filerna ska skickas till många mottagare  är de klart bäst att ha all infon samlad i filnamnet. T.ex om man skickar en ny sång på andra vers, så skriver man en liten notis till personen i fråga " exporterat två takter innan versen börjar" eller i filnamnet tex så här: songname_versvox2_120bpm_expo rted_2_bars_before_start.wav

136


.........men hittils har nog ingen klagat över förskjutna mp3 spår!



Vafalls? Wernis nämnde ju precis här ovan att han klagat  :D

137
En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive.

Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x: låtnamn_leadvox_vers_125bpm.w av och kanske även tonart.
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga till bitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)
Nu för vi ämnet framåt. Infogar detta som punkt 9 i checklistan.


Lite kul att att jag använder ordet låtnamn när jag namnger min hypotetiska fil när jag precis skrivit att man inte ska använda ÅÄÖåäö  :lol:, songname eller nåt liknande vore kanske mer lämpligt  :D

138
En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive.

Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x:  songname_leadvox_vers_125bpm. wav och kanske även tonart.
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga till bitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att det tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)

139
En wav innehåller metadata också.

Problemet är nog snarare att folk använder sequencers som inte omvandlar mp3an utan att ta hänsyn till detta. I cubase 5 med efterföljare är latency inget problem.

Det har inte med metadata att göra, läs gärna infon från Lame som DrLoop länkade till ovan, lyssna också till hans ljudexempel.  Jag skyfflar mängder av ljudfiler både fram och tillbaka mellan studios nästan dagligen och ibland slinker det med nån mp3 av misstag, dom synkar aldrig till 100 % med resten av materialet, vilket ju också loopens ljudexempel visar och det har inget med hur gammal eller ny din DAW är. Jag kör Cubase 7.5. Fenomenet uppstår i decodingen och encodingen i själva encodern som t.ex den från Lame eller den från Fraunhofer som Steinberg använder sig av.

140
Tydligen är latencyn 528 bytes.

http://lame.sourceforge.net/tech-FAQ.txt

Precis.

...och när man drar in mp3:an i sin DAW så konverteras den till wave och ytterligare 528 samples av tystnad tillförs filen i början, alltså är då latencyn 1056 samples. Väljer man sen att exportera ut filen igen som en mp3 för att skicka till en colab-partner så tillförs ytterligare 528 samples och sen ytterligare 528 när partnern drar in den i sin DAW och åter igen konverterar till wav. Då har vi helt plötsligt en latency på 2112 samples, vet inte hur många ms det blir i 44.1khz samplingsfrekvens, pallar inte räkna, men det är i alla fall en klart hörbar osynk av resultatet jämfört med original wave-filen
Så än en gång.  Använd ALDRIG mp3:or i collabs.  Idag är utrymme och hastighet inga problem så storleken spelar mindre roll!




Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 73