Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hägge@Clonework

Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13
386
Om kontrollrummet.com / SV: Medlemmar i södra Finland?
« skrivet: 08.12.2007, 21:15:57 »
Hade tänkt mig något småskaligt i stil med bastu(öls)kväll och en massa skitsnack. Men om vi får utlandsgäster så kan vi ju försöka fixa till något lite mer intressant. Vad skulle ni villa göra? Vad jag nu snabbt kom upp med var att man kanske kunde göra studiebesök till några studion i Helsingfors, kolla in någon halvkommersiel produktpresentation, tex. Pro Tools HD, mat, bastu etc.  En 5-6 svenska bröder kan övernatta hos mig i studion om det behövs... Synpunker och ideer är välkomna.

Hägge

387
Om kontrollrummet.com / SV: Medlemmar i södra Finland?
« skrivet: 07.12.2007, 14:20:33 »
Om vi hittar på något så alla rikssvenskar också hjärtligt välkomna.  :)

Hägge

388
Om kontrollrummet.com / Medlemmar i södra Finland?
« skrivet: 07.12.2007, 12:54:49 »
Hej,

Tänkte snabbt kolla in hur många medlemmar från södra Finland vi är här på kontrollrummet. I fall man ville ordna något in real life här också. Inresserade?

Hägge

389
Studio, produktion och övrigt / SV: Felmedelande Pro Tools
« skrivet: 06.12.2007, 21:40:26 »
No problem ;) Roligt att jag kunde hjälpa.

Hägge

390
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

..vilket å andra sidan gör det svårt att placera soffan där.

Skulle kanske ritat ut mixposition, men så klart är dörren i bakre delen av rummet:)


Öööh, ok. Altså eftersom rummet öppnar sig åt det hållet då? Jag missade nog det. Kollade närmast vinklarna på de "sneda"väggarna. Med de där vinklarna blir mixposition någonstans strax framför soffan i bakredelen av rummet. Varför?

Hägge

391
Studio, produktion och övrigt / SV: Felmedelande Pro Tools
« skrivet: 06.12.2007, 21:12:48 »
This dialog is posted on Pro Tools version 7.3 systems on Windows XP with no network interface, or if a network interface (e.g. a wireless adaptor) is disabled. It does not appear to be linked to any other problem in Pro Tools, so you should be able to safely ignore this error and click OK to dismiss it.

This is fixed in version 7.3.1 which can be found in the Downloads section for the specific type and platform of Pro Tools software on the Support & Downloads page.

Hägge

392
En liten kommentar. Diamant formen e bra men det är uber svårt att komma in i kontrolrummet om dörren e bakom mixern och lyssningen. Vrid hela grejen 180 grader och omplasera dören så att du kommer in bakifrån.

Hägge

393
Studio, produktion och övrigt / SV: Cymbaler.!
« skrivet: 06.12.2007, 12:03:41 »
Ciao,

Känner trummor lite dåligt och därför ber jag er som gör det bättre om råd. De finns en massa starterkits på cymbaler (hihat, crash och ride) där runt 300€. Kan någon rekomdera ett sådant kit som påriktigt skulle låta helt OK vid lite mer krävande allround inspelning? Någon från denhär listan?: http://www.thomann.de/se/cymbalset.html

Hägge

394
Beyerdynamic DT250 för mig, tack. Låter spikrakt och med en jättefin stereobild. Har ett litet litet fel som stör men eftersom felet e sånt som kallas "fysiskt omöjligt att höra med mannisko öron" så måste det säkert ligga mellan minaöron då, eller...?  Få klagar på det felet och de som gör det behåller lurarna trots allt för att de hellt enkelt inte kan leva utan dom. DT770 till dem som tycker om ett lite boostat basregister.

Sennheiser HD25 är det enda de har o bjuda på som låter bra. Koss Porta Pro för iPod. Har överdriven bas men fungerar i trafikbuller. Sony har oxkså endel i PRO serien som låter bra, kommer inte ihåg namnen. Och så klart GRADO för HIFI njutning.

Ultrasone hypades så mycket en tid sen att jag tog mig en dag o lyssnade igenom sortimentet. Helt ok antar jag men ingenting för mig. Intetsägande och en dag senare kom jag igen i håg bara Hypen och inte ljudet. Tänkte sen att de kan ju vara en bra sak att de är så neutrala att man glömmer bort dem så lyssnade på nytt. Men nej, fungerar nog inte för mig. Ljudet är inte direkt pga deras konstruktion men inte låter det som ljudet skulle komma från monitorer heller, snarare hundra meter ifrån en lugn dag ute.

Hägge 

395
[...] Kan nog bygga dem själv [...]

Det tror jag absolut :) ... Du hade ju byggt en hel studio själv såg jag i en annan tråd (nice!)...

...och ett egnahemshus eller "villa" som de visst heter i Sverige... ;)

Jag ska ta o kontakta mr value o snacka lite om hur man kunde bygga om dem för just mina behov.

Tack för infon.
HÄgge

396
Jag har fina erfarenheter av Behringer-prylar och ADA8000 är säkert inget undantag, men just för att slippa kabelhärvor framför racket så lutar det just nu åt AI3:an.. . Bara så jag inte har missförstått situationen. Jag kan med hjälp av ADAT-ingångarna koppla AI3:an till mitt Motu 2408 och därigenom få 8 extra in/ut i datorn?

Isåfall slår jag nog till direkt. :) Skillnaden med Behringern är att den har preamps på de 8 kanalerna, men det är förmodligen samma preamps som jag har i mitt mixerbord.. Behringer MX8000. Så AI3 är nog ett bra alternativ.

Att välja AI3 är säkert ett riktigt bra beslut och du har nog antar jag förstått situationen rätt. Som kuriosa kan man säga att ADA8000 använder en nyare design på mikrofonförstärkaren som de kallar IMP. Men nej, de har nog ingen märkvärlig skilnad.

Hägge

397
Jag måste säkert ta o beställa ett par byggsatser av dessa Valuetronics under. Kan nog bygga dem själv, men tack för erbjudandena killar... ;) Lite skeptisk nog, var o lyssnade på liknande under på den finska HIFI världen men de var så fruktansvärt hemska att man blev  :angry: .......

Har sökt nya monitorer i snart 6 år. Men tillsvidare kör jag med mina trogna Behringer B2031An. Har testat de mesta nearfields i studion: Genelec, Mackie, Tannoy, Dynaudio osv. Alla låter pressade o saknar djup, dynamik, vad man nu vill kalla det. Som en limitter sku ligga på. På sätt o vis e det ju  faktiskt fallet. Man bygger in billiga OEM förstärkare med myky watt och koplar i hop dom med element med låg sensitivitet. Allt detta för att få en linear respons. ÖRona blir trötta och snabbt.  Gamla HIFI designs som Carlsonhögtalare eller Tannoy hornhögtalare så räcker 5W till att spräcka trumhinnan och känslan av dynamik är helt otrolig. Men dessa designs är mindre lämpade för studiobruk.

Av alla nearfields som jag testat så har Tannoy SYSTEM600 hittils varit mest lämpade för mig. Miksarna jag gjorde med dem är fortfarande de bästa jag gjort. Men hade inte fyrk då och nu finns de inte längre att få. ADAM har jag hört mycket bra om men av någon konstig anledning (Genelec altså) så finns de inte att provlyssnas i Finland. Nästa gång jag åker till Sverige så måste man försöka komma åt en lyssning. Eller kanske man skulle få dem hit skeppade för provlyssning? Claes? :rolleyes:

Har också testat olika HIFI högtalare i studio bruk. Tannoy, Totem osv. men de vill inte riktigt fungera. Mina billiga Tannoy MX1ttor in i från huset fungerade nog hellt ok men men...

En kompis byggde manshöga hornhögtalare med 15" koaxial element (diskanten ligger mitt i baselementet). Dem kunde man tänka sig jobba med men ryms inte i studion.

Hittils har ingen fått mig lurad till att betala de skyhöga överpris som man får betala för "studio" högtalare. OEM chippen som de använder som förstärkare kostar inte många cent, inte plast elementen heller för den delen.

O sen finns ju denhär dagsdrömmen som jag har haft nöjet att lyssna på ett antal gånger men aldrig kommer att ha råd med...
http://www.egglestonworks.com/savoy.html  

Hägge

398
Visst har Behringer både bra och dåliga produkter men själva byggkvaliteten har de jobbat hårt med. I allafall här i Finland är returprosentten under garantitiden riktigt riktigt låg, faktiskt ett av de lägsta bland min förra arbetsgivares sortiment.

När det gäller support så är det ju synd om den svenska distributören inte gör ett bra jobb. I Finland hoppas jag i alla fall att människor har en bättre bild av supporten, vi jobade i alla fall hårt med den. Om man sedan köper sina produkter från tex. Thomann så e de klart att man kan få problem om man behöver support: språket, dyra telefonsamtal till Tyskland, skicka produkten till Tyskland osv. Men de e den risken man tar när man köper från utlandet.

Hägge   

399
Studio, produktion och övrigt / SV: Firepod vs Firestudio Project
« skrivet: 02.12.2007, 08:55:48 »
En lite större grej för vissa kan vara att Firestudion har avancerad intern mixer för att göra latensfria lyssnings mixar. Firepod har ingen sådan avancerad funktion.

Hägge

400
Fungerar de bra om man har dem upphöjda. Jag menar, de är c. 80 cm höga, för att få baselementet ovanför mixer nivå så måste man ha dem upphöjda på någon ställning. Någon med erfarenhet om att ha dem på ställning?

Hägge

401
Har någon här i Finland dessa lådor? Hur har ni som har dem i studion löst placeringen? Såg någon bild av en modifierad design som hängde på väggen. Andra?

Hägge

402
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 01.12.2007, 10:16:01 »
Vad är grunkan till vänster i gamla bilden? Den gråa med röda kanter.

Hägge

403
GBG???? No speako.....

404
Får man köpa dessa färdiga om man inte orkar laga själv (eller läsa hela tråden var det säkert står skrivet)?

Hägge

405
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 30.11.2007, 21:11:26 »
De nya e helt riktig en Soundcraft SAC2000. Ett proadcast bord från 1979-1980 som helt ombygt för studiobruk av en kille här i Finland som heter Janne Laine. De gamla var en aning mer exotiskt nämligen ett helt finskt MS Audiotron Mutimix bord. Den är ursprungligen designad för teater bruk. Har uptill 64 utgångar som styrs av ett 80tals datastyrt matrix. Alla 64 utgångar låter riktigt riktigt dåliga men själva mikrofonförstegen som funkar med lundhal transformatorer låter riktigt bra.

Hägge 

406
Min snabba resume som förklaring till min följande fråga:

1999-2002 Pro Audio försäljare och support
2002-2006 Produktchef för Behringer, Beyerdynamic, Clavia, dBTech etc. i Finland. INTE MERA BUNDEN TILL FIRMAN....

Det är intressant att de här myterna med dålig kvalite hos Behringer ännu lever kvar. Endel är trots allt felaktiga så jag kallar ingen som haft problem med en söndrig Behringer produkt en lögnare.

Behringer ger 2års garanti. Kan du gissa prosentten av Behringer produkter som kommer in för service eller returneras under garantitiden (data för Finland)?


407
HEj,

Känner inte till Alesis produkten i fråga men ADA8000 är en fin produkt. Den kommer du säkert att vara nöjd med. Ögnade snabbt igenom speksena och de verkar ju rätt lika, utom att ADA8000 har mikrofonförsteg också.

Hägge

408
De här beror mycket på hur bandet och kören är uppstälda och hur stor (antagligen riktigt stor) kyrkan låter. Jag skulle närma mig problematiken på ett av två sätt:

1. För att kunna mixa materialet efteråt så borde du försöka micka kören och orkestern (samt evetuelt olika element i orkestern) så nära som möjligt och med så stor separation fån de andra elementen som möjligt. Med de fyra kondensator mikrofoner du har (NT1, GC1, sam c-2orna) borde du få mickat tex. kör L&R och komp o soolo instrument.

2 Ett annat sätt är att lita på att ensamblen låter balanserad och bra av  sig själv. Då skulle jag köra ett stereopar så nära ensamblet som möjligt för att få direkt signal samt ett stereopar lite längre ifrån för att banda in kyrkans ambiens.

Hoppas det här hjälper.

Hägge 

409
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 30.11.2007, 13:56:08 »
Joo, tack jag trivs bra här i skogen....

Träpanelen har faktiskt också akustiska egenskaper (dessutom ser det bra ut). Det att panelen är okantad ger bryter symmetrin i väggen och fungerar som ensorts helvägs (och tak fördendelen) diffusor. Studion är byggd hellt utan byggnads skivor på innerväggarna. I stället täcks alla väggar av mineralull (20 - 100cm tjockt) som hålls på plats av ett svart tyg. PAnelen hjäpler också till att inte göra studion hellt död som den annars skulle vara med denna väggkostruktion.

Här e ännu bottenplanen om det intresserar:



Hägge 

410
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudklassade dörrar?
« skrivet: 30.11.2007, 13:16:01 »
Branddörrar är ljudklassade. Finns i det flesta byggvaruhus. Karmarna går med 10cm mellanrum tex 80, 90, 100 är de vanligaste.  Bör lämnas ett par cent ytterligare rum i skålningen så att kilarna fär plats.

EN EL30 dör (30db) dämpning kostar dryga 300€ med karmar i Finland.

Hägge

411
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 30.11.2007, 12:50:51 »
Här e lite bilder från min studio. Håller just på o ändrar lite så har inte hnnit vara aktiv på forumet just nu. Nytt mixerbord osv. Allt e ännu helt upp o ner men jag hoppas att bli fardig till jul.... något år. ;)

UTIFRÅN



GAMLA VYN MOT MIXERN



SOFFAN MED DIFFUSORER



STUDIO RUMMET



"NYA" MIXERN



STUDERN


412
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat Lightpipe
« skrivet: 23.11.2007, 13:50:36 »
Inte nödvändigt vis. Apogee BIGBEN tex. genereara både wordclock och ADAT klocka. BEHRINGER ADA8000 kan då synkas till klockan med wordclock och motun med ADAT. Men nej, kanske inte en riktigt realistisk lösning fast klockan lär vara bra.

Hägge

413
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat Lightpipe
« skrivet: 23.11.2007, 13:01:12 »
Om du använder lightpipekablar som e korta och av bra kvalite så kommer det säkert att funka fint. ADA8000 är by the way en helt otrolig burk för det priset.

Det finns en teoretisk möjlighet att köpa en extern klocka om man trots allt fåt problem. Dom e dock oftast så dyra att det trorligen inte lönar sig.

Hägge 

414
Studio, produktion och övrigt / SV: Effektburk till livesång...
« skrivet: 18.11.2007, 23:10:26 »
DIGITECH VOCAL 300 är ett lite billigare alternativ, typ 188€. Innehåller både bra och riktigt ruskigt dåliga effekter. Sångarna i två av de tre band jag spelar i kör med denna burk. Värt att testa.

Hägge

415
Studio, produktion och övrigt / SV: STIM-medlemskap
« skrivet: 16.11.2007, 13:22:10 »
Knepig fråga dehär om när det lönar sig att vara medlem. I stort kan man säga att om man ger ut eller spelar på något kommersielt, om man spelas på radio, om man spelas på TV eller om man spelar live sin musik så lönar det sig att vara medlem i både TEOSTO och GRAMEX. Det blir ofta snabbare än man tror en riktigt ok summa som man sedan kan rouda till närmaste ALKO (lokala systembolaget).

Största nackdelen är säkert dehär med marknadsföring över internet. Reglerna är dock rätt entydiga så om man vill vara laglydig så är det nog inte svårt. Det lönar sig att börja med att förstå att du ger bort rätten att administrera din uphovsrätt, inte själva uphovsrätten. Så när du vill laddar upp musik så ändrar din status juridiskt från upphovsman till utgivare. dvs. någon som vill dra nytta av din konst och därför måste betala.

- du får inte ladda upp din musik på nätet överhuvudtaget om inte nätsidan i fråga har kontrakt med den lokala organistaionen.

- du får faktiskt inte ladda upp ens på din egna hemsida utan kontrakt, kontraktet kostar in Finland 50euro för en period på 3 månader och gäller alla dina låtar. Kontraktet gäller klips som är max 1/3 av låtens längd eller max 60 sekunder.

- du får också ladda upp på myspace med kontrakt. Men eftersom myspace servrarna finns i USA så är det den lokala organistionen i USA som kan ge lovet.

- du får skicka ut din musik till nätradion på skiva. Nätradion är lagbundna att betala och raportera till Teosto. Om de inte gör det så är det radion som begår brott, inte du.

Det finns ett lov eller en process till allt du kan tänkas villa göra med din musik. Sen är det en hellt annan sak att det inte är i Teostos intresse o spärra in eller bötfälla sin egna kunder. Därför kan man nog oftast som lite artist rätt lungt kringå bestämmelserna i det fall att det gäller marknadsföring på nätet.

Hägge

416
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa moderkortet för en DAW
« skrivet: 14.11.2007, 22:24:37 »
Att ett moderkort här ett bra chipset betyder inte att moderkortet fungerar. Jag håller fast vid att rekomendera Asus P5WDH-Deluxe. Carillon kör enbart med detta kort för tillfället och jag har lärt mig att lita på deras val.

Sen kan du också kolla digidesign hemsida. Där finns de moderkort som garanterat och testat fungerar med PT HD. Och den hårdvaran är kinkigare än något som du har i din maskin.

Hägge

417
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa moderkortet för en DAW
« skrivet: 14.11.2007, 13:09:52 »
Själv har jag 500W nätagg som funkar bra trots att jag har tre DSP kort i maskinen. 400W borde dock räcka. Quad cores strömförbrukning vet jag tyvär inget om.

Vad menar du med instabilitet så där lite nogrannare?

Hägge

418
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa moderkortet för en DAW
« skrivet: 14.11.2007, 07:52:56 »
Asus P5WDH-Deluxe är ett av de populäraste och stabilaste moderkorten just nu för DAW. Om man inte vill själv testa eller gissa så lönar det sig att kolla vad de stora produsenterna av DAWs använder i sina maskiner. Logiken är att de gör en massa test och deras hela bussiness är beroende på stabila system med så lite support probllem som möjligt (myky broblem=lite vinst).

Hägge

419
Jepp, konsolidera. Men man behöver inte göra en export om man inte vill. Konsoliderings funktionen skapar av sig själv redan en ny fil som kan importeras till ett annat program. Inget annat steg behövs nödvändligt vis en själva konsolideringen av spåren.

Hägge

420
Studio, produktion och övrigt / KABEL SNACK...
« skrivet: 12.11.2007, 18:24:59 »
Claes, jag måste säga att jag blev jätte intresserad av dina planer att göra test på mikrofonkablar. Har själv grublat över saken allt sedan mina högtalarkabels upplevelser. Dessutom gjorde vi en massa tester och mätningar på olika installationskablar när vi var med och planerade och byggde den här studion: http://www.oi.phkk.fi/muste/index2.htm (klicka på "Tilat" till vänster för mera bilder). Dragningarna var långa och det blev förvånansvärt svårt att hitta en kabel som för rimligt pris klarade det helt utan problem.

Mikrofonkablar har ju direkt en betydelse till kvaliteten av inspelningen medan tex högtalarkablarnas betydelse för inspelningen är mera indirekt. Med min erfarenhet är jag rädd att skilnaderna blir skrämmande stora. So keep us posted med vad du kommer fram till.

mvh Hägge

 


Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13