Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hägge@Clonework

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13
316
Windows läser .sd2 om den har den ändelsen. Likaså gör Pro Tools Le på win men tyvär bara upp till version 5.X som jag just slog upp.

Så du kan:

-Installera en äldre version av PT LE och öppna den där och sedan konvertera.

-Du kan installera nyaste PT LE med support för HFS+ (MAC) formaterade hård skivor. Om du öppnar sd2 sessionen från en HFS+ formaterade skiva i windows så konverterar PT automatiskt alla filer till wav.

- Du kan installera en gratis sd to wav konverterare härifrån: http://www.railjonrogut.com/

hägge
 

317
Mac använder inga extensions så du måste skriva in .sd2 efter varje fil. Om de inte hjälper så konverterar
de här programmet SDII till wav:

http://www.riverpast.com/en/support/tutorials/convert/sd2/wav.php

Hägge

318
här hittade jag något som verkar lovande gällande midi-spår:

http://www.soundonsound.com/sos/apr06/articles/cubasetech_0406.htm

Hägge

319
Om någon vill skapa sin egen spår för spår bounce macro i cubase så gäller det bara att skapa en ny macro och sätta in följande kommandon i denna ordning:

- Edit - Select all
- Transport - Locate selection
- Tool - Range Tool
- Edit - Select All
- Audio - Bounce

Fungerar som den ska dvs. bouncar varje track till en ny fil för exportering till semiProTools eller whatever.

Hägge

320
hägge: om du vill ha ett färdigt 100 fungerande script som gör allt utom kokar kaffe får du betala en tia eller två. Men visst, man kan ju göra det själv också. Time vs money dilemmat :)

tja, en fungerande spår för spår bounce macro innhåller vist hela fem kommandon......

Hägge

321
Det finns macron till Cubase, men de som fungerar de kostar pengar. En liten slant som snabbt är inbesparad i tid dock.

Macron kan man ju göra själv, vad menar du med att de kostar?

Hägge

322
För en 9X21 dörr måste du lämna några centimeter tomt åt alla håll får kilar osv.. 92cm * 212cm fungerar bra.

Man brukar inte låta dörren vila mot golvet utan ha kilar under medan man skruvar dit den o sedan ha en liten skarv mellan golvet o karmen när de e färdigt. De här pga. att trä lever lite grann med temperatur, fukt osv och om du har karmen mot golvet så kan de hända att du inte kommer åt o justera karmen vid behov.

hägge

323
Studio, produktion och övrigt / SV: EQ med analys...
« skrivet: 16.05.2008, 09:22:45 »
RNDigital FREQUAL-IZER (tidigare FIRIUM)

Riktigt fint verktyg dethär.

http://www.rndigital.org/frequal-izer.html

Hägge

324
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 14.05.2008, 23:31:24 »


LOMO 19A18 TUBE

 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Tjou Hägge, öppna lite mer på locket för en okunnig.... was ist das? Lite detaljer kankse! :P

Tja, en av de bästa stormembranare jag hittils har haft nöjet att testa. Rysk från 60-talet. Användes (likadanna altså, inte denna) bland annat av Pink Floyd på Dark side of  the moon.

Du kan börja här: http://www.microphones.ru/LOMO/LOMO_19a18.html

Sedan slår du in LOMO 19A18 i Googel..... ;)

hägge

325
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 14.05.2008, 23:07:26 »


LOMO 19A18 TUBE

 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

326
Studio, produktion och övrigt / SV: bakåtsträvare??
« skrivet: 23.03.2008, 09:52:07 »
Priskilnaden mellan MX9000 och Tofts bord är kanske inte så extrem att du måste sälja Volvon... ;)

MOTU 24I/O är ett bra alternativ.

Hägge


 

327
Studio, produktion och övrigt / SV: bakåtsträvare??
« skrivet: 23.03.2008, 08:58:58 »
MX9000 är inte skit men de nya Toft bordena eller TL Audios rörmixerbord skulle säkert vara ett bätre val. Eller en bra kontroller från tex. Euphonix. Eller ännubätre något i typ av SSL MATRIX eller AWS900 som tillåter dig att mixa delvis inne i burken o styra det från kontroltan samtidigt som du kan använda den som en analogmixer vid slutmixning och mixdown. Det är fakiskt mycket inspirerande att mixa delvis utanför burken och kan rekomenderas varmt.

De viktigaste är i alla fall att man får ögona bort från skärmen. Vår hjärna prioriterar faktiskt synen framför hörseln. Stäng ögona så hör du bättre :)

Och att gå över till analogt är nog inte att vara en bakåtsträvare, snarare tvärtom.

Hägge

328
Nå DP kan exportera omf 2 och Cubase kan importera det. Så i teorin går det.

I praktiken vet jag att varje omf export/import strular på ett eller annat sätt. För att låna Kung Arthur: "On second thought, let´s not go there. It is a silly place."

Men lycka till. Tänkte säga att skaffa SSL Pro-Convert men de stöder inte DP.... såklart.... it´s a world of shit...

Hägge


329
OMF is dead.

Men nej, OMF stöder också 24bits ljud. Tidigare stödde DIgidesign Digitranslator inte 24bit omf men v.2 gör det. Kolla: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=115&itemid=4873

Hägge

330
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 20.03.2008, 13:50:02 »
Det du är ute efter är en rimligare ersättning för producenten vilket kanske inte är fel
Men det går inte att blanda in upphovsrätten här.
Tex: en författare skriver en bok på A4 papper med en ovässad blyertspenna, han är dessutom dyslektiker. Historien han skriver  är "Hit". Han måste dock få hjälp med stavning, tryck, distrubution mm. Är någon ytterliga då berättigad till upphovsrätt? knappast! Det enda unika i en låt är faktiskt text och melodi.     


Ska t.ex körtjejen eller körkillen som man tar in utifrån stå med som upphovsmän? Tror inte det va... Även om dom nu lyfter min refräng till nya höjder...


Ah men körkillen HAR ju upphovsrätt till den tekniska inspelningen om skivan ges ut via a ett skivbolag. Tillbaka till min point igen. Betalda musiker, arrangörer och sångare har alla upphovsrätt till den tekniska inspelningen men inte producenten.... Hmmmmm :mellow:

Hägge


331
Studio, produktion och övrigt / SV: Lista på svenska skivbolag?
« skrivet: 20.03.2008, 12:11:23 »
Hittade en sån här om någon är intresserad: http://wapedia.mobi/sv/Lista_%C3%B6ver_svenska_skivbolag

Hägge

332
Studio, produktion och övrigt / SV: Intonera en bas
« skrivet: 19.03.2008, 13:34:31 »
Eventuel krökning på halsen samt höjden på strängarna påverkar också intonationen.

Hägge

333
Studio, produktion och övrigt / Lista på svenska skivbolag?
« skrivet: 19.03.2008, 10:46:20 »
Kan någon hjälpa en finsk broder med att hitta en upp-to-date lista på svenska skivbolag?

Hägge

334
Studio, produktion och övrigt / SV: Adam A7 + SUB8
« skrivet: 12.03.2008, 10:36:23 »
Nej de e "kappale" altså stycke. O "sis. alv 22%" betyder med moms. 22% Lite finska kurs med det samma. ;)


335
Studio, produktion och övrigt / SV: Adam A7 + SUB8
« skrivet: 12.03.2008, 10:07:23 »
Priser på vad vi har pålager....

ADAM A7 389€/kpl sis. alv22%

ADAM ANF10 255€/kpl sis. alv22%

ADAM P11A 685€/kpl sis. alv22%

ADAM S3A 1885€/kpl sis. alv22%

ADAM SYS1-10 2444€ sis. alv22%

ADAM SUB8 520€ sis. alv22%

336
Studio, produktion och övrigt / SV: Adam A7 + SUB8
« skrivet: 10.03.2008, 23:28:37 »
Våra killar verkar int ha fått upp prislistan på nätet ännu men den kommer säkert i morgon. Men alla storsäljare A7, P11A, S3A på lager i Finland, med service i Finland och billigare än Thomann. Kan lägga in en puff när prisllistan finns tillgänglig.

Hägge

337
Studio, produktion och övrigt / Adam A7 + SUB8
« skrivet: 10.03.2008, 22:44:45 »
Efter en kort men effektiv period av lobbning så fick jag Soundata att inleda import av Adam-Audio till Finland. Vilket ingen av någon anledning hittils gjort. Har just testat A7:orna tillsammans med Sub8:ttan i min studio och det verkar riktigt riktigt bra. Ska ta o mixa ett riktigt projekt i morgon så då vet jag i alla fall vad de handlar om. 

Så om lite reklam tillåtes så får man nu altså Adam högtalare i Finland från Soundata. Inga bullshitfantasi priser utan billigare än Thomann. Punkt slut. Over and out. Twist and shout....

Hägge

338
Jag tänkte också hojta till med m130. Har prövat m160 och de ska väl vara väldigt lika (ljudmässigt, förutom att m160 är njure), eftersom de är tänkta ihop? m160 är iaf en riktigt bra mick, en av de brajtare bandmickarna vilket kan vara kul att ha som första bandmick. Fast det kanske inte är det första? Eh, jaja :)



Precis,

M130 låter faktiskt som en riktig mikrofon i förhållande till andra dova billiga bandmickar. Rollaroff först efter 13kHz. Bandmickar finns till för att de kan snappa upp transientter bättre än membran mikrofoner. Dovheten är i min mening nackdelen av tekniken och  inte något man strävar efter. En välgjord bandmick som m130 låter naturlig trots att den också saknar allt ovanför 16-18kHz.

Hägge 

339
Från gamla världen kommer Beyerdnamic M130. Görs lika idag som 1958 då den lanserades. En av de ursprungliga för runt 500 euro. Tillsammans med M160 en ypperlig M/S setup.

Hägge

340
Studio, produktion och övrigt / SV: DIGITALT VS. ANALOGT
« skrivet: 28.01.2008, 22:40:42 »
Jaha, här kommer svaren. Nummer 1. är den analoga inspelningen och 3. den digitala.

Har undersökt filerna lite mer i dag och funnit följande:

Gitarr: Så gott som ingen skilnad. Den digitala är lite grumlig vid 200-400hz. Så gott som samma RMS nivå.

Bas: Ingen större skilnad här heller. Spillet från trummorna hörs en liten aning mera i den analoga pga. band kompressionen. Så gott som samma RMS nivå.

Bastrumma: Den analoga låter större pga. att den har about 2dB mera RMS. Analoga är också mindre grumlig vid 300hz.

Snare: Största skilnaden här. 4db mera RMS i den analoga samt ett mycket öppnare sound. Nackdelen är att spillet från cymabler o hihat kommar väldigt bra fram.

Tom mickarna: Är par db högre RMS i den analoga. Spillet kommer högre i den analoga.

Mr Phil tar nog priset, fattade direkt vad handlade om. Bandkompressionen lyfter up RMS nivåerna, främst i perkussiva instrument som trummor. Samtidigt klarnar bandkompressionen upp det lägra mellanregistret och boostar de höga tonerna. Spårena låter mer "färdiga" för att de faktiskt blivit rätt mycket processerade av förstärkarna i Studern och själva bandet. Och i det här fallet så körde vi moderata nivåer till Studer, vi försökte inte få fram någon saturation eller överdriven kompression.

De att spåren låter mer färdiga och passar bättre i hop med varandra är kanske det endel kallar limmet, the glue, som kan vara svår att hitta i en digital inspelning. Samtidigt så har ju endel makt tagits i från en, man kan inte gå tillbaka och ta bort bandkompressionen om man inte gillar i något fall. 

I det här fallet kör vi med den analoga eftersom bandet söker brittiskt rock sound typ Clash eller modernare Baby Shambles. I andra fall kunde den digitala fungera bättre.

Int alls så enkelt som jag hoppats på dehär.... ;)

Hägge

341
Studio, produktion och övrigt / SV: DIGITALT VS. ANALOGT
« skrivet: 28.01.2008, 11:40:27 »
Jag kanske var lite oklar. Alla SPÅR är normaliserade innan jag gjorde mixdownen. Själve bounce filen är inte normaliserad.

Hägge

342
Studio, produktion och övrigt / SV: DIGITALT VS. ANALOGT
« skrivet: 27.01.2008, 23:29:18 »
håller med flintan o tror det samma. nummer ett lite öppnare mer diskant inte så komprimerad.

tony

Ja, men gissa gärna vilken e vilken...  ;)

343
Studio, produktion och övrigt / DIGITALT VS. ANALOGT
« skrivet: 27.01.2008, 22:27:00 »
Har gjort en test:

Spelade in ett band i min studio. Vi spelade trummor, bas och gitarr tillsamans live i studiorummet. Allt gick till Soundcraft mixern och därifrån till patchen där signalen splittades till studern och till datorn. Jag använde RME ADI-8 som omvandlare och vi bandade 24bit 48kHz.

Så vi har nu två versioner av en råmix (inga effekter eller eq) på en låt var av den ena versionen är direkt till disk och den andra är bandad först till studern och sedan överförd till datorn via samma omvandlare. Overheadsen är bortlämnade eftersom vi körde de vi en kompressor innan de gick på band men inte till datorn. Filerna är normaliserade för att få samma nivå.

Fill nummer 1. e den ena å 3. e den andra.  ;)

http://www.clonework.com/mp3/AVSD/1.wav

http://www.clonework.com/mp3/AVSD/3.wav

Hägge   

344
Kontakta lokala försäljaren och berätta öppet att du vill ha Thomann pris. Nästan säkert får du det också, trust me. I Finland i alla fall så säljer vi nästan ingenting om vi inte kommer med samma pris som THomann. Thomann bestämmer priserna PUNKT SLUT.

Eller sen gör du som alla andra (kan inte tro att mina fingrar skriver det här :() Köp den från Thomann och sedan använder du deras generösa 30 dagars returrätt om den inte är vad du tänkte dig...

Hägge

345
Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.  :( Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.
Trevlig hemsida. Men finns det nån avdelning på svenska oxå, eller engelska?
Siktar ni på att vara billiga eller "dyra"?

Nej, tyvär så kör vi förtillfället endast på finska.

Med Thomann och dylikt så är det nog inte möjligt att vara "dyr". Soundata har dock en rätt tung organsisation. +30pers och vi jobbar mycket med stora organisationer som finska rundradion, nationalteatern osv. Vi försöker förutom att vara förmånliga också bjuda på bra service och framföralt after sales support också till den "lilla" kunden, studioägare osv..

Hägge

346
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Neve-klonen???
« skrivet: 21.01.2008, 18:00:52 »
AMS-NEVE finns ju ännu o säljer de ursprunglga burkarna. En 1073 DPD (två kanaler uta eq) säljer i Finland för just under 3000€. Portico låter "modernare", med silk funktionen inkoplad kommer man närmare det "ursprungliga" NEVE soundet. I båda lägena låter den riktigt fint.

Hägge

347
att säga att det är lättare att routa i cubase håller jag VERKLIGEN inte med om. cubase har ngt fruktansvärd kompicerad routing.  för det första måste man skapa bussar hit och dit för att komma åt alla in och ut. i pro tools har man ett ljudkort och inget annat och då routar man väldigt enkelt runt i programmet via två menyer.
pro tools har även det renaste och enklaste grafiska gränssnitt ever. inga fancy knappar överallt, utan endast det som behövs. (nu pratar jag om fram till 6.9, har endast suttit och lekt lite grann i 7 och uppåt)...

men i slutändan handlar det bara om vad man tycker är enklast att jobba med, och musiken låter itne alltför olika i olika program, om man inte har HD förstås, då jobbar saker och ting på ett annat öppnare sätt...

Menar du att bara självaste musikprogramet färgar/påverkar ljudet?
nej det jag menar är att Pro Tools HD har en helt annan öppenhet, iochmed att det är högdefinitions upplösning, så låter det ju självklart annorlunda. PTLE och PTHD jobbar på olika sätt med pluggarna. det finns en annan öppenhet i HD.

LE och HD jobbar visserligen annorlunda med pluggarna men det är inte riktigt så enkelt som att säga att HD är bättre. LE jobbar med datorns CPU och har därför 32bits  floating point resolution (192dB av dynamiskt omfång) i sin interna processering, precis som Cubase, Logic osv. HD däremot är bunden till sina DSP kretsar som fungerar med 24bits resolution (144dB av dynamiskt omfång). Själva HD mixern och ett antal pluggar kör sedan PT 5.3.1 med något som kallas dubbel precision och kommer därför upp till en resolution på 48bit (TDM bussen och den interna master outputten (summing) är ändo bara 24bit så dynamiken blir inte bätre utan stanar vid 144dB). Men de flesta pluggar som i LE kör med 32bit fungerar faktiskt med en mindre resolution på 24bit i PT HD. Detta är orsaken till att riktigt heta PT LE mixar faktiskt förorsakar digital clipping in PT HD.

Hägge

348
??? såg du inte mitt svar om room mode calculator? I särklass det enklaste verktyget för att få kontroll på rummet.


Har du hittat en room mode calculator som tar i beaktande rummets form? De som jag sett kan bara räkna ut rektangulära rum med paralellaväggar. Såna är värdelösa nar man ska fixa moderna kontrollrum.

Att mäta med RTA analysator är det enda som ger riktiga svar i real world fall. Att räkna är ett bra utgångsläge när man ska bygga ett nytt rum eller när man ska fixa en hemma studio från ett rektangulärt rum.

Hägge

349
Jaha, så var mitt år av pappaledighet och studiobygge över och nu måste jag igen slita (deltid förvisso tack o lov) på Soundata o sälja studio prylar.  :( Så om ni behöver något så kan ni kontakta mig på stefan.svanfeldt@soundata.fi. Kolla i www.soundata.fi för vårt sortiment.

Nog med reklam.

Har använt min första vecka till att kolla upp lite vad som hänt med PT under detta år. PT HD har nog allt varje musiker behöver men till ett pris som få av oss har råd med. Sen finns det PT LE med nästan samma funktioner men med sina mycket irriterande brister som tex dehär med bristen på delay kompensation.

Dök lite djupare och märkte att broblemet nog är stort men kanske inte ändo hellt en katastrof. PT LE har nämligen en extra buffer för audio som gör att om delayn som en eller flera plug-innar förorskar på ett spår är mindre än denna extra buffer så hålls allting i synk. Endast om man använder riktigt tunga pluggar så blir det delay på spåret i fråga. Pro Tools LE berättar ju med samples noggranhet hur lång denna delay är så man kan gå in o flytta på spåret för att kompensera. Grasiöst? Kanppast, men nog hellt användbart bara man blir van med det. En vanlig hemma användare kommer sällan att stöta på delay broblem efetrsom mde flesta vardagliga pluggar inte förorsakar någon delay i PT LE. Men om man använder tyngre pluggar eller DSP som UAD eller Powercore så måste denna delay tas i beaktande.

PT LE är lätt att använda och kompatibelt med PT HD. Men när man kört Cubase så länge som jag så känns nog PT lite för enkelt och en massa tidsbesparande funktioner som tex. att spara mixer settings, automatiska crossfades, routing, att klippa ihop ett track av flera tagningar osv känns bristfälliga eller saknas helt i PT. Det som PT hellt klart gör mycket bätre är zoomning in och ut samt sättet hur man med drag and drop kan ändra på ordningen av plugins på ett spår eller kopiera plugins från ett spår till ett annat. Tänker nog inte byta riktig ännu...  ;)     

350
Studio, produktion och övrigt / SV: Midikeyboard
« skrivet: 18.01.2008, 10:46:51 »
I båda fallen måste midi datan hitta vägen till dina softsyntar och datorn måste skapa ljudet. Vare du matar in midi i datorn via USB eller midi in på ditt ljudkort har som sagt väldigt lite att göra med att minska din latens.

Kolla inställningarna in din mjukavara och minska på buffer size på ditt ljudkort.

Hägge

Sidor: 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13