Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hägge@Clonework

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13
141
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 01.10.2009, 20:14:46 »
Efter många om och ännu fler men så hållar jag nu på att intallerar:

Pro Tools HD1 8.0.1 med 96io på en lite begagnad mac pro g5.




142
Massenburg pråklamerar i intervjuer förövrigt att Pro Tools HD skulle ha en äkta 48bits mixer och summering vilket inte ens Digidesign själv direkt vågar påstå. I själva verket så är TDM bussen än i dag 24bit medan vissa plugins kör dubbla prosesser (timeslots) för att uppnå 48bits resolution som sedan körs ner till 24bit för överföring via TDM bussen. Int för att det nu heller har någon jävla betydelse när allt hamnar på mp3 i sluändan i allafall...

Nja. Nu fick du det om bakfoten.

1- TDM bussen är äkta 48 bitars.
2 - det är effekterna som är 24 bitars in och ut i de flesta fall. Vad som händer inuti effekten beror på programmeraren.
3 - dubbla timeslots har inget med upplösningen att göra, bara att de drar mycket kraft ur procesorn.


För övrigt spelar det ingen större roll om du inte har ett HD-system. Få har såna hemma. Skulle du ha det, lägg tid på att lära dig hur systemet beter sig. Det är lite annorlunda än de flesta andra system som går med flyttal.
G


Du kan ju läsa Digidesign egen tekniska beskrivning här: ]http://akmedia.digidesign.com/support/docs/48_Bit_Mixer_26688.pdf]

Så behöver vi int gräla om saken. ;)

Men kort så e bussen 24bit, vissa plugins och fadern alltid 48bit och efter pluggen ner till 24bit igen...

Hägge


143
Summering är ett av dessa eviga frågor som man  kan hålla på och gräla om i all oendlighet. Varje analoga summering enhet, mixer eller dedikerad, färgar ljudet medan programmen gör jobbet rent matematiskt. I kontrollerade blindtest föredrar de flesta (välgjorda) analoga summeringar. Om man gillar färgningen på sitt bord så e de ju bara att tuta och köra...

Massenburg pråklamerar i intervjuer förövrigt att Pro Tools HD skulle ha en äkta 48bits mixer och summering vilket inte ens Digidesign själv direkt vågar påstå. I själva verket så är TDM bussen än i dag 24bit medan vissa plugins kör dubbla prosesser (timeslots) för att uppnå 48bits resolution som sedan körs ner till 24bit för överföring via TDM bussen. Int för att det nu heller har någon jävla betydelse när allt hamnar på mp3 i sluändan i allafall...

Hägge 

144
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 09.08.2009, 17:39:39 »
farchild 660 tycker jag är kanon på de mesta...

hägge

145
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 08.08.2009, 22:16:11 »
Distressorn är i första hand en glorifierad kompressor medan Fatson emulerar ljudet på analoga bandare, trafo class-A mixerbord etc. Båda är digitalt styrda så att föra över processen till UAD med samma ljudkvlite lär vara rätt enkelt. Nu gör ju emprical labs sina pengar vad jag förstått med att sälja distressors typ 10 gånger mer än fatson. Genom att ge ut koden för distressorn för 200€ till alla hemmapulare så skulle hårdvaran både bli mindre atraktiv och empirical labs skulle gå i komkurs. Medan att ge ut den mindre atraktiva fatson som en apetizer...slugt. It´s just bussiness...

Tur att man har både bandare och class-a trafo mixerbord så slipper man hyvla VISA för Fatsons skull... ;)

BTW så har Antress eller va han nu heter en gratis "emulering" av Distressorn. Någon som kollat den?

Hägge
Ge ut koden? Det är ju en helt analog signalkedja i distressorn. Disten uppstår analogt. Det krävs nog mer jobb än att bara porta den digitala delen (som bara har att göra med trackningen om jag förstått det rätt) för att återskapa distressorn till UAD. I UAs video för Fatson så kan man se en distressor. En hel del folk på UA-forumet verkar tolka det som att de jobbar på Distressorn också.

Som jag förstått det så har Distressorn visserligen en analog signalkedja men själva processerna styrs digitalt dvs kod. Dvs. hur mycket spänning körs via vilken komponent för att återskapa vilken effekt. Kan ha fel men jag tycker det framgår som så på deras hemsida.

Hägge

146
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 03.08.2009, 21:23:21 »
Ska bli kul att prova, dock har jag ju ingen aning om hur originalen låter.

De har inte Antress heller enligt vad jag läst på olika forum... ;) Skall dock också testa den vid något tillfälle.

Liquidmix har också en konvolution på ådistressorn. någon som testat den?

Hägge

147
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD plugins demo mode
« skrivet: 03.08.2009, 13:35:01 »
Distressorn är i första hand en glorifierad kompressor medan Fatson emulerar ljudet på analoga bandare, trafo class-A mixerbord etc. Båda är digitalt styrda så att föra över processen till UAD med samma ljudkvlite lär vara rätt enkelt. Nu gör ju emprical labs sina pengar vad jag förstått med att sälja distressors typ 10 gånger mer än fatson. Genom att ge ut koden för distressorn för 200€ till alla hemmapulare så skulle hårdvaran både bli mindre atraktiv och empirical labs skulle gå i komkurs. Medan att ge ut den mindre atraktiva fatson som en apetizer...slugt. It´s just bussiness...

Tur att man har både bandare och class-a trafo mixerbord så slipper man hyvla VISA för Fatsons skull... ;)

BTW så har Antress eller va han nu heter en gratis "emulering" av Distressorn. Någon som kollat den?

Hägge

148
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 24.07.2009, 20:30:15 »
Har unnar mig lite mera prylar jag med:



Ett nytt kalibreringsband för bandaren samt 2GB minne till datorn. Inte sexigt men viktigt.



Acoustics of Finland AE1 högtalare för hemmalyssning. Mer sexigt...

149
Köpte ett 30tal Thomann snakes. Alla var hela och har fungerat felfritt. Det blir lätt riktigt riktig mycket att löda och dessutom är patcharna som man direkt kan löda på baksidan helt svindyra.

Hägge

Är inte alla dessa patchar TT-patchar? Finns det lödningsbara med 6.3mm kontakter?

Jo, alla lödbara jag kommit på är TT(Bantam) patchar.

Hägge

150
olika grejer fungerar olika bra på olika frekvenser, att testa är ganska omöjligt för dina egna d/a-vandklare kommer att spela lika stor roll som de som testas.

som regel är en välbyggd 44.1 bättre än en billighets-192. Men ymmv.

Malmberg kom med sanningen. De flesta "budget" omvandlare har sämre prestanda när det gäller frekvensomfång, dist osv vid 96kHz än vid 48kHz. Om du inte kör med Apogee, Lavry osv. så e HD bara marknadsföring. Dessutom så har de mesta i din signalkedja mycket större inverkan på ljudet. En enda 5 cents OP amp på fel ställe...

Hägge

151
Det verkar vara rörigt med bandare och grejor blir det bättre ljud med det eller... ?
Jag kör allt "internt" på datorn och ljudkortet min mixer använder jag egentligen inte har jag upptäckt Jo den är inkopplad men kan lika gärna kopplas bort. Ja jag fattar väl inte men varför måste man krångla till det?
Eko

De flesta inspelningsprogram har ju precis samma insertpunkter och patchmöjligheter som en analogstudio. I min mening är det inte alls mera komplicerat pga. hanteringen signalflöde. Stökigt blir det med kalibrering av bandare, olika VU standarder på olika maskiner, balanserade/obalanserade kontakter, jordning osv. Men för mig har det varit värt det. Redan att slippa jobba med sina ögon när man jobbar med ett ljud har varit en stor lättnad. Man hör liskom mera när man inte stirrar på skärmen. Vilket också är riktigt undersökt och vetenskapligt konstaterat.

hägge

152
Köpte ett 30tal Thomann snakes. Alla var hela och har fungerat felfritt. Det blir lätt riktigt riktig mycket att löda och dessutom är patcharna som man direkt kan löda på baksidan helt svindyra.

Hägge

153
Half-normalled är väl det vanligaste, då kopplas över- och under "raden" samman när det inte sitter någon kabel i fronten, nedersta hålet. Då kan du t.ex. koppla bandspelarens utgångar till övre raden och mixerns ingångar till den undre. Om du sedan sätter i en kabel på bandspelarutgången så "spittas" signalen, sätter du in en kabel i nedre raden så bryts kontakten med bandaren och du kan använda mixeringången till något annat.

Precis, bandaren halfnormaled till mixern. Sedan har jag alla in- o utgångar på rackprylarna i en patch som är isolerad för annars blir det rundgång. Jag har också mixerns insert in o ut på en patch, då halfnormaled för signalen går då alltid via patchen.

Hägge
 

154
Farför måste du splitta signalen? Bandar du samtidigt på darorn som på bandaren, de e de enda jag kan tänka mig?

De e ju bara att patcha om från dator-mixer, bandare-mixer, bandare-dator beroende på vilket arbetsskede du är i. När du kör över från band till dator så kan du monitorera signalen via konvertern utan signal förlust.

Men om du vill splitta så behöver du en aktiv splitter som  man använder i livesammanhang när man delar signalen mellan monitorbordet och FOH.

Hägge

155
Det optimala är att duplicera varje in och utgång i varje pryl du har i en patch. I patchen kan du sedan göra normaliserade kontakter gällande den setup du oftasta arbetar med. Om du gör det så kan du alltid föra signalen dit du vill, de mest osannolika setuppen blir ofta den man använder... ;)

De kräver lite arbete samt endel investering men neutrik patchar och hyggliga multicoresnakes får du från Thomann mycket förmånligt. Gjorde själv ett dylikt projekt när jag bytte mixerbord samt bandare en tid tillbaka. MYCKET värt arbetet och slanten.

Hägge


156
Studio, produktion och övrigt / SV: Längd på tvåtumstape.
« skrivet: 25.06.2009, 15:11:54 »
Ja vi gjorde nyss en LP varav hälften bandades på BASF och hälften på RMG. Låter rätt lika utom att RMG brusar avsevärt mer. Kan visserligen vara ett fel på just det bandet. Jag kör för övrigt med min quantegyn tills det inte går nå mer.

hägge

157
Studio, produktion och övrigt / SV: Längd på tvåtumstape.
« skrivet: 24.06.2009, 16:08:56 »
Grymma svar, tack så mycket! Det blir en + i Kharma för dig Hägge. :) Följdfråga:

Hur många kanaler får plats på de respektive formaten?
1-tums tape kan spela in 16 kanaler om jag förstår det rätt?
2-tums krävs för 24 kanaler?

Finns det något annat än bandens format som anger hur många kanaler som kan spelas in?

Tonuhudet och mängden kanaler på banadare bestämmer. I pro sammanhang så finns det då 8 och 16 (också mer sälsynta 12) kanaler på 1" band. 2" bandare är 16 eller 24 spåriga men finns också 32. Ljudkvaliteten är en summa av bandbrädd per kanal samt kvaliteten på själva bandaren/bandet om man då frånser allt annat innan bandare.

Hägge

158
Studio, produktion och övrigt / SV: Längd på tvåtumstape.
« skrivet: 23.06.2009, 21:56:56 »
Tre snabbfrågor:

1. Hur mycket utrymme, dvs inspelningstid finns på ett http://www.thomann.de/se/rmg_sm900_2_762m_nab.htm ? Det skiljer sig väl beroende på inspelningshastighet men som jag förstått det finns det standarder, så vad gäller?

2. Hur många gånger kan man återanvända ett band? Bruset ökar med varje överspelning, eller hur?

3. Är bandtypen jag nämner här ovan funktionella för en Otari MTR-90 om den konfigureras för den bandtypen?

Kör med 15ips, då får du sådär 30min utan basbortfall. (Vilket du får med Otari med 30ips)

Band kan användas tills oxiden börjar lossa (och det märker du när du rengör headsen). Betyder OTALIGA gånger. Bruset ökar inte förän oxiden lossar eller om avmagnetiseringen inte fungerar. Dehär e inga C-kasetter...

Du måste kalibrera Otarin med ett testband för avsädda bandhastigheten som har signalstyrka på 320nWb.

Annars så är RMG banden väldigt brusiga jämfört med tex gamla BASF osv. 

Hägge

159
Sharp SM1144 Precission amplifier. En liten tegelstän till i min personliga tidsmaskin till 70-talet. ;) Hur blir det nu om polariteten blir fel?

Hägge

160
Alltså vilken är polariteten på en gammaldags 2 polig din koppling som finns på äldre HIFI förstärkare?
Den platta delel på kontakten är +,det lilla runda stiftet är således -.
Det gäller för högtalare då........
Lätt att bygga om... :)
 

Är du säker? Hittade precis motsatt info på nätet...

Här: http://www.electronics2000.co.uk/pin-out/dincon.php

Hägge

161
Alltså vilken är polariteten på en gammaldags 2 polig din koppling som finns på äldre HIFI förstärkare?

162
Studio, produktion och övrigt / 2 polig DIN för högtalare...
« skrivet: 04.06.2009, 21:25:16 »
... vilken är + och vilken -?

Hägge

163
Själv är jag lite tudelad. Visserligen är verben lite överdriven och lite skulle man önska mera definition på sina ställen. Men Tim Palmer lyckades nog skapa en otrolig atmosfär och spänning i låtar som Jeremy och Oceans något som O´Brian lyckats tappa helt. Och den 12 strängade basen i Jeremy låter aldeles för jävlig i den nya versionen.

O´Brians mixar fungerar ok (kanske bättre än de orginala) när de gäller de mera rockiga låtarna. I övrigt så verkar O´Brian tappat konseptena på senare tid när det gäller kompression (något som verkar ha smittat sig på Rick Rubin). Hans mixar fungerar OK på mp3 och hörlurar men att lyssna på dem från CD på HIFI är mest pinsamt. De distar o pumpar och låter generelt hellt platt och för jävligt. VS samt andra tidigare O´Brian klassiker fungerar prima i alla format.

Som ett sidospår kan man bara konstatera med avund hur London bridge studios lyckades skapa tre av de ikoniska 90-tals plattorna under 12 månader. Pearl Jam TEN, Alice in Chains DIRT och Blind Melons första. Helt otroligt...

Hägge 




164
Studio, produktion och övrigt / Pearl Jams TEN mixad pånytt...
« skrivet: 27.05.2009, 12:42:24 »
Någon som lyssnat på Brendan O´Brians "remix" av ett av 90-talets viktigaste album? Tankar?

Stefan

165
Studio, produktion och övrigt / SV: Propellerheads Record...
« skrivet: 13.05.2009, 21:54:18 »
De kanske kommer sälja adons: NEVE färgning, Focusrite färgning etc. Kanske tom. Kanske tom. "semi" Protools 24bits färgning.

Bra ide tycker jag med att ha en färgande mixbuss. Kanske det borde vara något som man kan kopla bort dock.

hägge

166
Studio, produktion och övrigt / Propellerheads Record...
« skrivet: 13.05.2009, 09:31:13 »
Ingen VST/AU support? Stämmer det, någon som vet?

Hägge

167
Hamnar i audio foldern med filnamn efter spårnamnnet. Lätt att hitta eftersom de e nyast och dessutom alla lika stora.

Hägge

168
Studio, produktion och övrigt / SV: Monitorer/störning
« skrivet: 11.05.2009, 11:53:22 »
Känner inte riktigt till var man köper elektronikkomponeneter i över Sverige men där man gör det så lönar det sig att kolla. Typ elektronikmagasinet eller dylikt. Försök få den på prov först så du vet omo det hjälper, de kostar tyvärr en hel del...

hägge

170
Studio, produktion och övrigt / SV: Monitorer/störning
« skrivet: 11.05.2009, 10:22:32 »
Har du prövat isoleringstranformator? Brukar göra susen när det gäller brus och FW intarface.

Stefan

171
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur undviker man stel midi?
« skrivet: 09.05.2009, 21:26:10 »
Riktigt bra råd här. Velocity är viktigt och blir bättre om man spelar in med keys. Kom ihåg att kolla att du använder multilayersamples så att du inte bara får samma sound med olika volym utan naturliga variaioner i tonen. Sen lönar det sig att ha lite tolerans i kvantiseringen. Om de e riktigt precis så blir det per definition inte naturligt.

Ett viktigt poäng är att riktiga instrument, elektroakustiska keys, orglar, analoga syntar har en naturlig fördröjning i ljudet. Mjukvarosyntar har oftast inte denna funktion utan ljudet låter direkt. Jobba med attack och release eller manuel kvantisering för att överkomma detta. Om du jobbar med midi trummor så kom ihåg att duktiga trummissar jobbar med att släpa eller kila lite med olika slag för att skapa olika feels i låten. Samma gäller olika musik stilar. I vissa spelar man lite släpigt per definition. Försök tex. göra en blues eller rnb komp med exakt kvantisering. Funkar inte. Läste en bra intervju där killen från  Black eyed peas berättade hur han alltid började med absolut kvantisering och sedan manuelt jobbade med att flytta slagen lite fram eller bak för att hitta den rätt feelen för låten.

Hägge     

172

Men för er som använder traditionella trummor och gör vanlig pop/rock/hårdrock/funk/soul så kan jag
informera er att iaf 80% av alla moderna produktioner "Fixas" på detta vis.



Just så, nu vet vi det. Trevligt att du håller oss oproffsiga pulare ajour på hur profsen abetar. Lika trevligt som att använda ord som "svenga" och "exakt" i samma mening. If you know what I mean men antagligen int. ;-)

Hägge

173
Har haft möjlighet att ett par gånger jobba med riktigt elit studiotrummisar. De gör dessa personer så bra är deras förmåga att leva inom klicken. Ligga lite bakom när det behövs, lite fram i refrängerna. De varierar på var de lägger tex. bastrumman, lite efter eller före för att skapa olika "feels". Om man går o klipper i deras spår så får man på nosen. De finns variationer av taight.

Jag vet att vissa tekniket alltid klipper upp spåren och kör beatdetective på allt. De finns tom. de som flyttar på spåren eftersom den naturliga fördröjningen mella tex. lillatommen och bastrumman bidrar till fasfel och det kan ingen heller leva med tydligen. Sen måste man ju absolut dela på hihat spåren så att du har hihatfast, halvöppen, öppen osv. eftersom det entydligt behövs hellt olika korrigeringar på dessa tre. (Själv har jag nästan aldrig en mick på hihatten efetrsom jag känner mitt rum och kan lägga oh:s men det är en annan sak.) Såna grejer är ju roliga (för endel) att experimentera med men nog rätt onödiga i slut ändan. Själv kan jag bra editera grova fel i takes som i övrigt har bra feel. Men att gå in och editera bort människan så gör jag aldrig. Band som inte kan spela är en annan sak, då måste man ibland editera grovare för att hålla kunden nöjd.

De som jag personligen har mest svårt med är att man inte vill vara ärlig med sig själv. Alla, oberoende hur bra/dåliga de är på sitt instrument tycker att de skall låta perfekt. För mig så finns det bara tre lösningar om man inte kan sin sak: öva mera, aksepetera sin bristfällighet eller hålla på med någonting annat. Men för mig så får man gärna fortsätta editera i hop barnband i demostadiet (eller bara skit band) till perfekta skivor. Det har ingen betydelse för mig, jag får inget ut av det och vill inte delta i det men om det finns de som vill ha det så e de fritt fram.

Hägge

 

174

När man spelar in trummor idag inom pop/rocken så går man alltid in efteråt och klipper upp spåret, kvantiserar och
tajtar till. Ingen vill väl ha ett otajt spår..
Dom som förespråkar att det "kan vara lite otajt" och att "Svänget försvinner om allt ligger på slaget"
är kassa ljudtekniker som inte jobbar på proffisionell nivå.


Hm, kan tänka mig hemskt få saker i inspelnings- och mixsituationer som man gör "alltid" eller "aldrig". Jag rekomenderar lite mångsidigare läsning än Future Music. Övereditering och mera organisk aproach är bara trender som kommer och går, sedan ett par år tillbaka har vi gått mot mera organiska lösningar. Ingendera är bullshit.

Men om du inte hör eller kan urskilja när ett vältränat band lever och andas som en helhet så kan nog ingen förklara det för dig. Precis som en kammarorkester så kan bra band dirigeras och leva, både tempomässigt och musikaliskt, inom ramarna för verket. BS är det nog inte trots det.

Dessutom finns det ju miljoner varianter mellan live och enbart pålägg. De flästa jobbar någontans där i mellan. Live basictracks som sedan bearbetas, man gör pålägg, byter ut element ur den ursprungliga spåret osv.

Hägge

175
Studio, produktion och övrigt / SV: Blue Bluebird.
« skrivet: 03.05.2009, 18:17:47 »
Om ni vill ha riktiga och ursprungliga Blue mickar så heter det Violet nuförtiden. Den baltiska fabriken desingade och gjorde de legendariska Blue mickarna finns kvar och gör utsökta mikrofoner.

http://www.violet-design.com

hägge


Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13