Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hägge@Clonework

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13
106
Ribbon element är generelt kanske lite mer ömtåliga men jag tror inte att det har någonsomhellst betydelse för användaren. Om man nu inte slänger runt dem i rummet såklart. Högtalare i sig slits ju egentligen inte, med undantag av gummit/papret som finns runt själva konen. Då också handlar det främst om att materialet vitrar sönder, inte om slitage. Detta altså vid normal användning. Visserligen kan man spela sönder en högtalare men då har man köpt för klena.  ;)

Själv är jag supernöjd med mina A7or med sub och jag lyssnade nyss på A5 o de låter ju skitbra de med.

Hägge   

107
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 24.02.2010, 17:45:56 »
Tänkte återupta en gammal hobby efter 8 år av mest bas...
G&L ASAT Bluesboy


 

108
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 22.02.2010, 10:08:41 »
Ser bra ut Artrock. Kompakt och ergonomiskt... Har testat Ghost, folk sätter den ofta i samma kategori med Mackie 8bus osv, är dock något hellt annat.

Lagade faktiskt också om Series II lite. Nya caps och endel pots. Transformatorn bör ännu ses över vid något tillfälle och putsa endel kontakter... Nåja... Preampsen på miksern med Beyer trafo är något hellt specielt.  :wub:

Hägge

109
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 21.02.2010, 09:51:21 »
Citera
Jepp, gav upp min trogna MOTU/Cubase kombo på hösten. Nu e de PT HD som gäller...Hägge

svikare där...skämt åsido, du har ett varmt och mysigt lyssningsrum där minsann, blir lite nostalgisk faktiskt när jag ser både bordet Soundcraft Series II + min gamla Tascam ATR 60-16!!!

Du skulle flytta till ny lokal senare eller hur?!?
(blir förmodligen mer plats i k-rummet för musiker att hänga i då förstår/hoppas jag)

Rock'n roll

Nja, i första hand bygger jag ut ett nytt liverum med loft för övernattning, kök, chilloutzone och badrum. Kontrollrummet har enligt mätningar en utsökt akustik så jag har en rätt hög tröskel att tänka mig ett göra om det. I senare skede så blir kanske det som nu e liverummet ett lite större kontrollrum.

Hägge

110
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 21.02.2010, 00:14:19 »
snyggt hägge!

Är det PT 8.0 ?

Jepp, gav upp min trogna MOTU/Cubase kombo på hösten. Nu e de PT HD som gäller...

Hägge

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 20.02.2010, 23:49:57 »
Tycker om dina lampfötter!  :lol:

Gurano

Ja, de krävde rätt mycket diy... har två i reserv;-)

Hägge

112
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 20.02.2010, 23:41:33 »
Lite updaterade bilder från min lilla lya:







Hägge

113
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.02.2010, 15:28:13 »
En sådan som behövdes för en liten reconfigurering av studion.

Kaffekokare? Stilig!  :)

har inte testat om den har den funktionen. Men som en volymregel med snofsig design funkar den bra.
http://www.tcelectronic.com/levelpilot.asp

114
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.02.2010, 15:26:22 »
hägge vad är det för optoburk då???

SM Proaudio OC8E. Australiensisk firma men Kina tillverkad. Mera här:

http://www.smproaudio.com/produkte/kompressoren/oc8e-8-kanal-optischer-kompressor.html

115
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.02.2010, 11:53:35 »
En sådan som behövdes för en liten reconfigurering av studion.


Samt en sådan. 8 kanaler riktigt hyfsad class-A optisk kompression för en mycket liten slant.

116
Undrar om någon här har personlig erfarenhet om UAD2 i Pro Tools HD. Närmast gällande hur delay compensationen fungerar och headroom problematiken med 32bit floatingpoint efekter i en 24bits mixer?

Hägge

117
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken rytm?
« skrivet: 09.02.2010, 22:24:03 »
låter som 3/4 altså vals...

One two trio som din logo säger ;-)

hägge

118
Universal Audios TwinFintiy verkar intressant och just nu får du UAD2 Solo på köpet. Både rör och interör sound... 597€ utan moms här i Finland...

Hägge

119
Dåliga bandmickar har kass diskant - men de som är bra, har diskanten kvar, men bara att den är svagare än vanliga kondensatormickar. Det fina är att om man sedan eq:ar fram toppen, så är den mjuk och snygg och inte vass och spretig. :)

Man ska inte heller stirra sig blind på frekvensgången. Många bandmickar tar slut runt 16kHz, medan kondensatormickarna går till 20kHz. Den skillnaden är inte mer än 4 halvnoter, så det är egentligen inte så mycket att hänga upp sig på...

De mest legendariska kondensatormikrophonerna U47, Telfunken, Lomo brukar ta slut vid 15kHz....

Hägge

120
Efter lite detektiv arbete kan jag som ett sidospår konstatera att både T-bone RM700 och Fathead är i grund och botten samma kinamic: ShuaiYin SYR-30. Fatheadden har fått lite finare finnish, ett nytt nät framför själva bandet och framförallt USA kvalitetskontroll. Så Fatheaddana låter förmodligen mera jämna från exemplar till nästa. Så nu gäller det att fundera om man vill skansa eller låta tjockhuvudena komma med kontroll...?

Hägge

121
Denhär ser lite skrämmande liknande ut... http://www.thomann.de/se/the_tbone_rm700.htm

Men de e nog ljudet som avgör. Skall ta och kontakta dem tror jag.

hägge

122
Verkar bra dedär. Ser rätt mycket ut som en av dessa standard kinesiska oem mickar som säljs med ett dussin namn? Men är då tydligen inte samma?

Lite undrar med priserna? I länken du skickade har de helt andra priser än på nätsidan? Köpte du direkt från cascade eller via dealern de hänvisar internationella kunder till?

Hägge

123
Har länge varit sugen på ett par ribbon mickar och har testat av de mera etablerade märken Royer, Beyerdynamic, AEA osv. Men eftersom jag gärna kör billigt och bra så vill jag lite kolla in om någon här har erfarenheter gällande de otaliga kina ribbons som finns på marknaden. Någon som skulle vara värd att testa, något guldkorn? SUPERLUX, T-BONE, GOLDEN AGE osv....

Hägge

124
Jag mixade nyss en skiva som där största delen av låtarna var inspelade med trafo preampsen på ett riktigt fint Studer mixerbord via AD på en Digi002a och samt HD Pro Tools med Aurora AD. Härligt stort och varmt sound i båda fallen och omöjligt att säga vilka ADn använts när. MEN under mixningem märkte jag att ett par låtar var klart kallare, sterilare och saknade dynamik. Ringde upp kunden och det kom då fram att studion de jobbat i "uppdaterade" Studern till en hög 4 kanalers SSL Alpha preamps när dessa två sånger spelades in. Nå jag resonerade som vanligt är att ingen kommer att märka detta och mixade alla låtarna rätt långt med samma efekter osv.. MEN när vi kom till mastringen så konstaterade mastringskillen att: "jäkla bra sound men dessa två låtar ar inte riktigt i samma klass. Kallt och sterilt." REsonerade igen att killen har guldöron och ingen kommer att märka det. MEN skivbolagen, testpubliken alla märkte dethär med soundet och slutresultat blev att en av dessa två sånger blev bortta från skivan. Och då var det bara preampsen som skilde låtarna rent inspelningstekniskt.

Nå vad kan man dra för slutsatser? Nå i allafall att man inte drastiskt ka ändra på utrustningen mitt i ett skivprojekt. Dylika skilnader blir visserligen klara enbart då man direkt har en referens på samma skiva som i detta fall.

Personligen tror jag att mickar, bandare, preamps och mixerbord har en mycket större betydelse i slutändan än konvertrarna MEN för att få bästa möjliga resultat måste hela kedjan vara i balans. Som en företagare med syftet att livnära sig på verksamheten så måste man arbeta hårt med att hitta en utrsutning som ger de resultat man är efter så kostnads efektivt som möjligt. Då gäller det att köpa beggat, kolla in guldkornen bland billigare produkter eller att bygga själv. För mig måste varje investering grunda sig i en beräkning om mervärde för verksamheten. Synd bara att man är en pryldåre...

nåja, nog svamlat.  ;)

Hägge     

125
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD 1176 eller Softube 1176?
« skrivet: 02.02.2010, 22:09:38 »
Jo tack, bandaren rullar bra. Använder den så gott som i varje projekt. Analogt in, Pro Tools out. Den låter faktiskt ruskigt bra, int att undra på att Phil Spector använde just denna modell på senare tid. Just nu lever jag på statens pengar i ett par veckor då jag e vårdledig men efter det är studion en riktigt bra bokningsgrad lång in på våren. På våren ska jag också inleda bygget på ett nytt live-rum på 100m2 och 6m till tak. :) Hevisanteri känner jag dock inte...

Du streamlainar studion? Flytt?

Hägge

126
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD 1176 eller Softube 1176?
« skrivet: 02.02.2010, 20:37:00 »
Jag har softubes FET kompressor som TDM. Har också Bombfactorys och UADs versioner av samma "idé". Alla tre är mycket olika och vilken som emulerar bäst vet gudarna. Men UADs är den klart agressivaste och mest färgande av dem alla. När det gäller leadsång osv. så tycker jag att Softubes tagning funkar bäst medan UADs fungerar mera som en "effektkompressor". Men som sagt: hellt olika kompressorer med olika karaktär som båda har sina sidor...

hägge 

127
Bantam kablar är svindyra. Bytte hela min patch till standrad jacks pga. det. Obalanserad finns men kan vara mycket svår att hitta. Vill man löda själv så får du delar här: http://www.fullcompass.com/product/262554.html

Bara EN mono TT jack kostar dock 10$....

Hägge

128
Thomann har. De kallas också "TT-phone". Sök med det.

Hägge

129
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.01.2010, 22:38:27 »
Funky Can Reverb...


Man tager en mikrofon, ett par småtrasiga hörlurar, silvertejp och en oöppnad burk med öl. Börja med att tömma ölen... 

130
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixa rocktrummor
« skrivet: 19.01.2010, 18:23:25 »
Beroende lite på vilket sound du är efter så kan man alltid pröva att inte klippa bort allt mellan slagen på tom spåren. Använd tex expander för att lyfta upp själva slaget lite om de behövs. Finner själv att det oftast blir bättre så, naturligare i allafall. Men beror hellt på vad man är efter.

Hägge

131


ett bra band i ett bra rum år 1963...


132
Jag tycker det viktigaste är att man ställer en målsättning för inspelningen redan innan man bandar in den första tonen. Hur vill jag och mina kunder att dehär ska låta. Sedan jobbar man genom alla arbetskeden med att komma fram till målet (eller skapar nya mål om det behövs).  Sedan handlar det om kunskap och erfarenhet om hur man använder (eller låter bli att använda) sin utrustning till att nå just dehär soundet. Jag tror inte på "knep" som funkat alltid eller på att banda in "neutrala" sound o sedan skapa något nytt i mixen.

För mig handlar det om hur bandet låter tillsammans och hur det arbetar tillsammans (då jag nästan alltid spelar in grundspårena live i studion). Kvaliteten på prylarna har visserligen en stor roll men viktigare är att man vet hur man använder dem på olika sätt. Tex. hur man använder EQ inte bara för att ändra på enskilda ljud utan hur man får fram olika psykoakustiska fenomen som tex att lyfta fram eller eller ändra på närhetskänslan i olika ljud i ljudbilden utan att röra på volymregeln. Jag måste i alla fall själv alltid veta varför jag lägger in en plugg eller ändrar på något, varje plug eller ändring måste ha ett syfte i strävan mot den målsättning projektet har. Ibland betyder det en massa pluggar och i bland just inga alls. Sen när jag och kunderna är nöjda så är det bra. Jag måste lite vara av annanåsikt här än malmberg. När målet är nått eller vi kom så nära som budgeten tillåter sä är det färdigt oberoende av mängden arbete. Låter det som jag vill så är det bra.

Hägge   

133
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 17.12.2009, 19:47:45 »
One for all sv 1740 trådlöst USB ljudkort för att få spotify till HIFIn utan att störa hemfriden. ;-)

134
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 01.12.2009, 11:32:15 »
Farmor o farfars gamla goding pryder nu studion ha ha .
Så jävla cool :D




De där e snyggt. Stora fina RÖR?

Hägge


135
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 01.12.2009, 11:00:37 »
Massive Pack 8



En massa roliga plugs...

136
Studio, produktion och övrigt / SV: Parallell-kompression
« skrivet: 10.11.2009, 18:30:39 »
Cubase har global fördröjnings kompensation. Så jag tror att det är snara brist på fördröjning som är problemet. Du har två väldigt liknande signaler (nästan kopior med undatag av effekten av kompression). Detta bidrar till fasfel mellan signalerna. 15-20ms fördröjning brukar vara bra för att få separation mellan signalerna utan att de låter fördröjt. Prova också med att överdriva komprimeringen så att signalen förvrängs kraftigt och därmed minkar fasfelet.

Hägge 

137
Hoppade själv just över från PC till Mac och till just en beggad G5. Pro Tools HD 8.0.1 fungerar felfritt på Leopard men är tyvärr den sista PT versionen som stöder gamla goda "intel outside" maccar...

Hägge

138
Studio, produktion och övrigt / SV: Inlärningskurvan
« skrivet: 20.10.2009, 21:55:10 »
Gick över från Cubase SX3 till Pro Tools för ett par veckor sen. Och direkt in i en skivinspelning för att vara säker på att jag lär mig programmet. Och det gick bra, tack o lov... ;)

De som är helt annorlunda (förutom det självklara med keycommands osv.) är ju hur olika tagningar av samma spår sparas i playlists och används, hur man gör upp olika mixervyer samt routingen som är hellt otroligt flexibel gemfört med den i Cubase.

Det som totalt suger är: I Cubase mixade jag mycket piltangenterna men i Pro tools går det inte. I Pro Tools kan man inte heller spara sina mixer inställningar och ta in dem i ett annat projekt (man kan kringå dehär genomat att importera all data från ett projekt till en template osv med det verkar lite stökigt).

Det värsta är att man inte kan stänga av software monitoring. För mig som jobbar på ett analog bord så är hela funktionen onödig. Man kan köra mute på spåret man bandar på men vid punch in så måste man då manuelt gå och knäppa på mute när bandningen kommer på annars blir det dubbel lyssning med trevlig chorus effekt. Det sistnämda är något hellt otroligt och jag trodde att det vara bara jag. Men så är det inte.

Kvaliteten på TDM effekterna/mixbussen är dock strålande och routingen samt automationen är verkligen bra.

Hägge     

139
Här är en trevlig sida var det finns massor av intervjuer med dem som skapar musik med högprofil. Mycket snack om live kontra pålägg också. http://www.recordproduction.com/

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 01.10.2009, 20:31:13 »
Efter många om och ännu fler men så hållar jag nu på att intallerar:

Pro Tools HD1 8.0.1 med 96io på en lite begagnad mac pro g5.




Var det inte du som skulle bli av med datorn i Studion?
Vad fick dig att ändra dig?

Tja, en smula marknadsekonomisk realism som kröp sig in. Det skulle ha begränsat kundkretsen lite väl mycket. nu e de "best of both worlds". Analog inspelning kvalitets utrustning och digital/hybrid edietring och mix.

Hägge

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13