Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - joachime

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
71
Har inte testat den. Men fäljde länken och läste lite. Fick en känsla av att det var kompressorn i pluggen som lyftes fram. Med tanke på det finns det ju många alternativ. Själv funderar jag på att testa Wave Arts Multidynamics och UA Precision Multiband mot varandra. Har använt bägge tidigare och tycker dom gör multibandsgrejen mycket bra.

edit: Med UA-dealen på kompressorer under oktober månad kostar bägge alternativen $199 styck. Mycket prisvärt!

72
Det är klart att vi borde köra med något öppet format som Ogg vorbis. Det är ju på många sätt enklare, lättare och minst lika bra som mp3. Men samtdigit väldigt bökigt eftersom knappast någon spelare kommer med ogg-dekoder installerad.

Därför tycker jag att man kör med mp3, tills något annat format blir minst lika etablerat.

73
Jag ska installera Win Xp Pro på en bärbar dator med Vista förinstallerat. Funderar på att behålla Vista som kontors-OS och installera XP ovanpå för musik.

Finns det något jag bör tänka på inför installation? Eller är det direkt olämpligt att göra så här?

74
Tror inte att små hål gör någon skillnad.
En välvd masonitskiva reflekterar och diffuserar det mesta av det högfrekventa och även en del i mellanregistret.
Resten går rakt igenom.

Dessutom, om du stoppar någon typ av stenull eller mineralull baokm skivan vill du nog inte ha små hål som fibrerna läcker ut genom. :)

75
Har inga värden, men gradantalet är olika längs med välvningen. Det är själva poängen!
Har också att kombinera diff/abs genom att fylla välvningen med absorberande material.

76
Ska ni använda hela utrymmet till ett inspelningsrum eller ska ni dela av det?

Tanken är att använda hela rummet och inte bygga väggar annat än för kontrollrummet. Men frågan är hur mycket absorbenter som måste byggas. Räcker det att sätta runt inspelningsutrymmet eller bör man sprida ut dom mer över hela lokalen?
Med absorbenter dämpar man främst rummets efterklang. Men placerar man de nära ljudkällan dämpar de främst de tidiga reflektionerna.
Monterar man alla absorbenter kring "studio/scen" får man relativt få tidiga reflektioner och lång efterklang med fördröjning.
Monterar ni de istället jämnt över lokalen kommer utklingningstiden kortas mer effektivt och det blir en jämn svans på efterklangen.

77
De är alla communities. Jag tycker den håller.

78
Prince till sina fans: - Jag vill er inget illa. Jag vill bara stänga ned era fritidsgårdar. Där ni hänger hela dagarna och lyssnar på mina låtar.

Tyvärr ännu en i raden av alla artister som tror att censur/förbud är lösningen på problemet med rättvis distribution. Tror inte utfallet gör honom en tjänst.

79
30 meter är en så pass stor slaglängd att jag misstänker att de basproblem du upptäckt framförallt beror på det kortare avståndet,  2,5 meter. Sedan har ju en obehandlad betongbunker inte direkt någon absorption. :)

Vill du kontrollera basfrekvenserna riktigt noggrant ska du räkna ut noderna på det korta avståndet och bygga helmholtzabsorbenter för dessa frekvenser. Eller så sätter du hörnabsorbenter längs med tak/vägg. Stora ytor som inte slukar så mycket användbar yta.

Se till att få stopp på flutterekot också. Konstruera någon typ av enkla diffusorer (t ex välda skivor av masonit, plywood eller mjuk MDF). och kanske alternera dessa med bredbandsabsorbenter längs väggarna.

Ska ni använda hela utrymmet till ett inspelningsrum eller ska ni dela av det?

80
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 19.09.2007, 08:46:56 »
Logic studio står på bordet och väntar på sin partner macbook pro.

81
Var kommer den obalanserade signalen in? Såg bara balanserad kabel och kontakter.
Ett tips är att låta jackväxeln i liverummet vara XLR istället. Tele-patchar kan bli lite glappiga efter ett tag, vilket är synd när man jobbar med fantommatningen på.

82
    * Comes pre-installed on its own FW800 / eSATA Hard Disk Drive.

Jag tycker det här är lite knasigt. Det borde väl räcka med FW400, kanske till och med USB 2?
I min setup har jag ingen anslutning för extern eSATA och FW800 är dedikerad för ljudkortet. Vill inte ansluta fler enheter där.

83
That's the spirit!
 
Eftersom man jobbar med kurvor är interfacet lättrattat när man väl kommit in i det. Finns en hjälpfil som förklarar ganska bra.
Ju fler band desto mer flexibel och transparent kompression. Därav de 32 banden.

84
Om det du vill göra med multibandaren är att påverka bredden i de olika banden rekommenderar jag varmt Voxengo Soniformer. 32 band med m/s-balans. Man ställer de olika banden med kurvor så man behöver inte ratta 32 separata m/s-inställningar.
Funkar mycket bra. Kostar ganska lite.

85
Har kört Alesis AI3 mot digi002 utan problem.

86
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.08.2007, 02:52:59 »
Är det någon som brukar hålla koll på RMS'en på sitt eget material? Jag brukar oftast landa mellan -13 och -11 dBfs har jag märkt. Ovanför en RMS på -11 dBfs upllever jag att mycket av det man eftersträvat och jobbat för vid mix gär förlorat.

Mastrade ett grindcore-band i våras. Har för mig att mixarna de kom med hade en RMS på ungefär -16 dBfs. Efter att EQ och balans var justerad la jag en Voxengo Elephant som brickwall-limiter. Det är en plugg som klarar riktigt kraftig dynamikstöld utan att låta förskräcklig.
Jag höll ned ALT-tangenten samtidigt som jag minskade dynamiken. Effekten blir då att materialet behåller sin ursprungliga RMS. Ganska praktisk funktion eftersom man inte fintar sig själv att tycka det låter bättre bara för att ljudnivån blir starkare.

Jag bad bandet att säga till när de tyckte det lät "för pressat". Efter att vi hitttat en nivå de kände sig nöjda med normaliserade jag till -0,1 dBfs. RMS'en hade då ökat till strax över -12 dBfs.

87
De flesta som mastrar professionellt använder inte multibandskompressorer, även om det är väldigt poppis i mjukvaruvärlden och det är en massa snack om att det är bra verktyg för mastering så är det inte speciellt vanligt. Dock är det väl många som "hemmamastrar" med multiband, har man fått en bild av.

Jag tror att det där kommer att förändras mer och mer. Det är ett helt annat sätt att arbeta när man använder sig av multibandskompressor. Attack och releasevärden blir helt andra. Ratio kan vara olika för olika band etc.
Jag har arbetat med flera etablerade mastringsstudios (Cosmos, Masters of Audio & Taiolor Maid) och de använder multibandsteknik i olika utsträckning. På Tailor Maid gick mixen genom en 4-bands multibandskompressor i datorn. Henrik på Masters of Audio kör mixen genom en 2-bands rörkompressor och jag vet att Waves C4 har använts på Cosmos för att pressa mixen några dB extra.

Personligen börjar jag känna mig tillräckligt hemma med Voxengo Soniformer (en 32-bands dynamik-, nivå-, balans- och m/s-preocessor) för att kunna använda den i mastringssituationer, om det skulle behövas. :)

88
Framgår det om mikrofonen är konstruerad för fantom-matning? Om inte tycker jag att du ska använda batteri.
Tip kopplar du till stift två, ring till stift ett och tre på XLR-hane.

89
Vill bara flika in att P1 som den smala kanalen är en myt. Enligt mätningar som Dn publicerade häromdagen är det Sveriges tredje största radiokanal. Snäppet större än P3.

90
Har inte testat den men tror att den gör sitt jobb. Ska man göra något liknande själv bör man vara vän av svets. Stor del av finessen är trots allt en gedigen konstruktion.

Fast en sak som jag funderat på. I många fall är det ju reflektioner frpn golv och tak man vill undvika. Det är ju inget som SEs pryl hjälper till med. Samma sak med reflektioner bakifrån. Man får väl helt enkelt se till att ställa stativet på rätt ställe... :)

91
Studio, produktion och övrigt / SV: gömma spå?
« skrivet: 12.08.2007, 21:48:49 »
Vill du ha ordning i projektfönstret kan du t ex skapa mappar för VSTi- och midi-spår och sedan minimera mappen.

92
Studio, produktion och övrigt / SV: Metal-trummor
« skrivet: 12.08.2007, 21:46:56 »
Håller med Giannis. Det är petigt med pukor i metal. Du kommer nog vilja ha närmickar på dessa också. Jag tror att 6 ingångar är ett minimum (kick, snare, hängpukor, golvpuka och överhäng). Kan hända hängpukorna behöver separata mickar (det blir totalt sju stycken) men du kan testa att gruppa de på en och samma ingång.
Se till att få så lite cymbaler som möjligt i närmickarna, speciellt om du tänker trigga dem. Lyssna ordentligt i överhänget att stereobilden känns balanserad. Det är svårare att mixa om virveln låter väldigt starkt i ena äverhänget och baskaggen i den andra.

93
Det kanske inte är vad du letar efter. Men Magma är en vanlig lösning när man vill köra fler Powercore eller UADs än vad som ryms på moderkortet.

95
Jag gillar idén med licenser per funktion. Jobbade en del med statistikprogrammet Spss för några år sedan och det är uppbyggt så. Varje del av programmet har sin licens som man kan låsa upp.

Tänk er fri distribution av mjukvaran (Cubase, Logic etc) där alla funktioner är fullt fungerande under en begränsad tid. Sedan stängs de flesta och man får själv välja vilka man låsa upp genom att köpa licensen och ladda ned till sin synchrosoft eller iLok.

96
Jag är chockad att 20% av Er har skrivit att ni INTE har copyrightat material på era burkar.

Det är ju fantastiskt att så många av er ljuger ;)  :lol: :D :)
Okej, nu tror jag att jag hänger med.
Otroligt knasigt formulerade frågor.

Det finns ju massvis med sätt att ladda ned copytrightat material från nätet, flera av dem lagliga och gratis. Till exempel:
Om jag laddar hem en freeware-plugg så laddar jag hem copyrightat material. Licensen är gratis, men upphovsrätten har den som tillverkar pluggen. Detsamma om jag laddar hem en trailer för en film. Gratis med upphovsrättsskyddad.
Man kan ju undra vad man ska ha internetanslutning till om man inte tänker ladda hem något upphovsrättsskyddat material whatsoever...

97
Eller menar du inte tvärtom?
Å andra sidan är det fullt möjligt att köra helt lagligt med tanke på all bra freeware man kan använda.

98
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 31.07.2007, 22:49:59 »
Jag tycker mic förstärkarna i RME är ganska tråkiga.  Personligen så klarar jag mig
gott med de 4 som sitter i FF800, så om jag skulle ha flera så skulle tycka det vore
trevligt med andra preamps. Men AD omvandlarna är riktigt bra och det tycker
jag är det viktigaste.
Ja, det är det ju en avvägning. En octamic med ADAT-expansion ger ju både preamps och A/D-omvandlare.

99
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 31.07.2007, 12:45:47 »
Anledningen är juh att man ska ha bra ad/da omvandlare då som är i klass med RME´s. Alternativt då köpa en ad/da omvandlare från rme, som då inte är gratis.

Just nu använder jag en gammal adat som omvandlare också och spelar igentligen in max 16 samtidigt.
Men jag skulle gärna vilja ha fler av RME´s preampar också.

Låter som att RME's octamic skulle passa dig. Det finns ADAT in/ut som tillval.

100
Är det ett existerande projekt du vill importera setupen till eller vill du ha den som mall till kommande projekt?
Om du vill använda den som mall kan du väl spara den som template?

101
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 31.07.2007, 01:17:11 »
Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.
Du är medveten om att fireface levererar 26 in/ut om du använder ADAT anslutningarna också.

102
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD-kampanj hos Fitzpatrick
« skrivet: 30.07.2007, 23:39:35 »
Har varit lite intresserad av UAD korten men priset har hindrat mig.
Men efter att ha läst den här debatten så kan dom nog sänka priserna till 1/3 och jag skulle
inte köpa något.

sista mixen jag gjorde hade jag över 50 pluggar igång bara från Nomad factory och hade mycket kvar att ge på buffer inställningarna och allt flöt på bra.
kan inte leva med ett tak som uad korten har som ni pratar om.

Det blir nog ett duende en vacker dag, om inget annat trevligt dyker upp.

Tack KillWithSkill för en utförlig, kritisk, välformulerat samt rätt fram inlägg!!
Det Kill with skill tar upp är relevant kritik, men inte kritiskt för korten.
Ville jag slå rekord i plugin-counts skulle jag enbart använda SXs inbyggda eq eller nåt.
Poängen med UAD är snarare kvaliteten på pluggarna (och där tror jag t o m Kill with skill håller med mig).
Det finns inte många pluggar i respektive kategori som tävlar med UADs kompressorer och eq´s.

Och jag tror att de flesta användarna också har andra favorit-pluggar av andra tillverkare som de kör parallellt med UAD.

Funderar faktiskt på att äntligen investera i ett andra kort, så jag kan köra fler instanser av Plate 140. ;)

103
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 30.07.2007, 17:11:05 »
Ett annat knep är att koppla två hd's i raid 1 och sedan bromsa den ena något vid uppspelning genom att lägga handen på diskarna. Det ger en skön flanger-effekt!

104
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 30.07.2007, 01:10:06 »
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.

Jag som hoppades på någon att dela min humor med.  :(

105
Studio, produktion och övrigt / SV: TIPS angående DÄMPNING!
« skrivet: 30.07.2007, 01:07:28 »
Läcker glasfiber som man sedan andas in och blir galen av  :o  Räcker det med lite tyg?
Lite tyg gör stor skillnad. Välj ett med god luftgenomströmning (typ att man kan andas genom det) för att undvika att tyget i sig reflekterar ljudet. Passa även på att flamsäkra det (finns att köpa på sprayburk vill jag minnas).

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8