Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - joachime

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 8
36
Slag i sak, eftersom jag inte fick några svar tror jag bestämt att en sådan här håller på och rullar in från Tyskland så småningom. Skulle vara skoj  att kunna köra ett riktigt propert test mot andra grejer. Kanske vi kunde samla  idéer kring ett multibandskompressortest? Intresse?
Ja! Jag bidrar med den svårrattade Voxengo Soniformer!  :)

37
Det där med grupper kan du ju iofs göra, du har ju 16 mix-sends som går att använda till det du vill. Det går i setup-menyn att göra mono/stereo.

Är det sant?  :o
Jag som letat som en galning i manualen efter en möjlighet att skicka monokanaler till en stereo-send (med samma panorering som kanal-pan). Du menar att det går?
Berätta gärna hur i så fall!

38
Studio, produktion och övrigt / SV: Ta bort historik?
« skrivet: 12.11.2007, 17:48:42 »
Jag kan absolut ha förståelse för att man kanske vill ha kvar versioner om det är mycket som redigeras och det handlar om diametralt skiljda uppfattningar - men om det handlar om åsikter så borde folk känna så pass mycket heder att de inte tar bort andras uppfattningar, utan i så fall bara fyller på artikeln med sina egna.

Fast om man tar palmoljan som exempel (igen) så handlar det egentligen inte om åsikter utan om att tolka fakta på olika sätt, och framförallt utelämna vissa parametrar i sin analys. Allt utifrån den agenda man har.

Men återigen, jag har svårt att tänka mig att något liknande uppstår här. Som du säger handlar det snarare om att man läger till stycken med alternativa synsätt.

39
Studio, produktion och övrigt / SV: Ta bort historik?
« skrivet: 12.11.2007, 12:39:48 »
Fast det är väl en del av Wiki-tänket.
Har varit inne och läst historiken på en del kontroversiella ämnen på wikipedia, palmoljanutvinningens påverkan av miljön t ex. Genom att alla versioner ligger kvar får man möjlighet att ta del av flera olika synsätt.

Nu är kanske inte ljudteknik lika kontroversiellt, men ändå.  :)

40
Jag kör regelbundet på LS9 32-kanalsmodellen.
Gillar flexibiliteten i det. Man kan routa runt en hel del.
Och det är trevligt att gainen på mikrofonförsärkarna hänger med i "scenes". Det gör det busenkelt att soundchecka flera band i vilken ordning som helst. Bara att spara varje akt som varsinn "scene".

Däremot tycker jag det är dåligt att det inte finns något motsvarande grupp-kanaler eller VCA-reglar.

41
Jag håller med dig till stor del Florian. Är man konsekvent i sättet att arbeta (val av inspelningsprogram, pluggar, rum, lyssning etc) kommer man med tiden bli fantastiskt duktig på det man gör.

Pratade faktiskt med Stefan Glaumann om det här för ett par veckor sedan, som alltid har kört Logic. Han dock nyligen chansen att testa Pro Tools i en skarp situation. Trots att han insåg flera fördelar med programmet valde han att fortsätta med Logic för arbetsflödets skull.
Kan man sitt program utan och innan minimerar man tiden från tanke till handling.

Själv har jag växlat mellan Logic och Cubase ett par gånger, med vissa mellanspel i Pro Tools. Några gånger har det gett mig nya erfarenheter och infallsvinklar som jag tagit med mig.

42
Intressant!

CL1'ans releasekurva är mer uppenbar än VLA'ns. Passar bastrumman bra, ger den en lång och fyllig ton.   Virveln låter däremot lite ansträngt, framförallt vid högre ratio (pratar om CL1 nu alltså).

VLA'n behåller tomheten mellan anslagen (releasen känns långsammare). Samtidigt behåller den snappet i virveln (attacken) så den låter naturligare.

Om jag fick välja skulle jag ta CL1's release och VLA'ns attack!  B)

43
Jag förstår tanken med att bredda sig. Har gått i liknande tankar och löst det på följande sätt:
En Macbook Pro med Boot Camp installerat. Kör Logic i OS X och Cubase i Win XP Pro. Ljudkort är ett RME Fireface 800. Ger stor flexibilitet och bra kvalitet för relativt lite pengar.
Trots PT LEs begränsningar kommer jag i framtiden skaffa en Mbox eller Digi002/003 för att bli kompatibel med de flesta artister och studios. Det lutar snarare åt en mbox, eftersom jag kommer att välja Logic eller Cubase om produktionen startar hos mig.

Utöver det har jag kvar min gamla stationära som mix/mastringsdator med ett EMU 1820m och ett UAD-1. Efterhand kommer jag att byta ut den mot en stationär mac och köra boot camp där med.

Jag tror att flexibiliteten ger ett bra förhandlingsargument i de flesta situationer. En deal som faller pga  avsaknaden av PT HD är nog inte min bag ändå.

44
Personligen tycker jag delaykompensation är det starkaste argumentet för att köra på "moderna" lösningar.

45
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.11.2007, 21:05:47 »
Nej, bilden hittade jag på nätet. Men den passade bra in i sammanhanget.

Hur som helst. Det tog mig flera år att hitta användningsområde för UAs Fairchild-plugg. Från och med nu lägger jag den på bussen i början av mix. Det är en kompressor som i stor utsträckning påverkar hur jag mixar.

Den gör inte lika stor nytta om man klistrar på en i sllutfasen.

46
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.11.2007, 19:08:18 »
jisses.. jag trodde du menade hårdvaran.. tills jag scrollade ner..  :blink: <_< ^_^ :lol:
En klassiker...  :rolleyes:
Passande bild också. Man är så dreglande sugen på att visa vad man har köpt att man glömmer stänga av/rikta bort blixten.

47
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.11.2007, 17:16:16 »
Det bidde en Fairchild 670.



Till UAD-1 alltså.

48
Jag ska också ha ett hus vid havet. Kom över til mig och mixa när du är klar med inspelningen!  :)

49
Om kontrollrummet.com / SV: (smyg)REKLAM
« skrivet: 31.10.2007, 02:17:58 »
Bara så att vi slipper samma sandlåde diskussioner som i Studioforumet. Jag tycker att det är ok att kunniga forum medlemmar, såsom Claes som är återförsäljare för vissa märken, yttrar sej i frågor där de rekommenderar de märken som de säljer. Även om det uppfattas som smygreklam av en del. Jag hoppas inte att nån attityd typ den i StudioForumet finns i KR. Det sänker hela bilden av ett proffsigt forum, som Studio utger sej att vara. Claes ger verkligen INTE bilden att vara en notorisk nasare.

Vikken Sandlåda!

Tack för att jag blev inbjuden till detta forum. / Mikke
Visst finns det tydliga inslag av sandlåda i den tråden. Men jag ser också en intressant diskussion. Tyvärr rätt jobbigt att båda ligger samlade i samma tråd. Speciellt för dig Claes som blivit exemplet i tråden.

Personligen tycker jag att det var på sin plats med en diskussion om reklam. Jag vet att mycket större företag/återförsäljare har försökt utnyttja studioforumet tidigare. Till viss del tack vare de aningen luddiga reglerna.

Tycker t ex att det är bra att det framgår i signaturen vilka tongivande produkter man representerar. Hur förhåller det sig här? Om man läser kontrollrummets regler går även dom att tolka på det sättet.

50
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 26.10.2007, 22:41:48 »
TC Triple-C multibandskompressor.




Åhå, det blev en extern multibandare tillslut?

51
Hehe, jag satt och uppdaterade mitt skumma inlägg samtidigt som du skrev ett nytt.

Som sagt, jag tror bägge kan göra jobbet, bara man trivs med dom.

Har hållit mig ifrån Neve-pluggarna. Misstänker att de är riktigt bra. Men ska jag börja använda dom behöver jag minst ett kort till.  :huh:

Du får gärna lägga upp några exempelfiler ifall du har ork!

52
Jag A/B-testade nyligen Finalizer 96 mot multibandaren i Yamahas digitala bord LS-9. Tyckte bordet funkade bättre.
 
Hur var det, hade du testat Wave Arts Multidynamics?

Eidit: Insåg att det hade du nog inte gjort. Men bortsett från att UAD-plugge blir mycket billigare i ditt fall, så upplever jag att valet står dem emellan. Kanske kan vara skönt att bara göra en snabbkoll innan du slår till på UAD. Så du vet om du eventuellt skulle gå miste om något.

Har än så länge tyvärr inte haft tid att sätta mig ned och jämföra dem sida vid sida.

Nog om det. Jag är övertygad om att båda pluggarna gör ett bra jobb.

Lycka till!

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra & gratis sampleplayer
« skrivet: 21.10.2007, 23:24:45 »
RGC:audio SFZ

Den är inte snygg, men den gör vad den ska.

54
Vad står ED för?

Det undrade jag också, så jag googlade, och det är tydligen en instruktionsvideo på DVD om Cubase...

Vad lat jag känner mig!   ^_^

55
När jag tänker efter är det nog så att finalizern, såsom många andra apparater med inbyggd dither (limiters etc), enbart lägger dither och behåller bitdjupet.
Det är inte förrän du exporterar eller bränner som bitdjupet reduceras.

56
Kan ni ge mig ett gott råd om hur mycket jag skall betala för ett beg. Cubase SX 3 ED

Vad står ED för?

57
Jag tänkte använda den så, att jag skulle  testa ifall jag ser någon ändring ifall  jag kopplar på 16/20 bits dither på finalizern. Men nu verkar det som om d et inte funkar riktigt så, ett ha finalizern och XISM som  de två sista pluggarn i cubase. De är ju då alltså pre-fader. Kanske jag  har förstått det fel, men i varje fall blir det bevisat att den sista pluggen i raden  ser 24 bitar, oberoende av om den nästsista dithrar. Lite överraskande. Så, jag skulle använda mätaren närmast för att verifiera bitdjupet efter dither. Förutom det, tänkte jag använda den för att  kolla  bl.a   kvaliteten på inkommande signaler. Men d et har jag ännu inte testat.

De två sista insert-slottarna (i SX) är efter regel. Vart regeln står påverkar alltså bitarna.
Dither i sig är ju inget annat än ett brus. Är du säker att finalizern kastar bort de sista 8 bitarna när den lägger dither? Annars får du tillbaks 24 bitar.
 

58
Jag testade den lite snabbt igår på mixat material.
Kan inte påstå att varken analogklipp- eller bitmätaren gav speciellt mycket.
 
På vilket sätt tänker du använda bitmätaren?

59
Den där högra mätaren blir svår att känna sig bekväm med. Antal använda bitar.  :unsure:
Men det kan vara intressant att testa hur den simulerade analoga klippmätaren beter sig.
Tack för tipset!

60
Om vi nu oxå ska diskutera "Radiohead-modellen"..... hade de nånsin gjort så här om de hade haft kvar möjligheten till kontrakt?
Det låter lite som en spark i häcken, ett finger mot industrin, en uppkäftighet mot etablissemanget...
Men är det inte egentligen bara sista utvägen när man inte har några alternativ? Ge ut själv när ingen annan vill?
Nån som vet?
Det affärsmässiga i Radiohead-modellen är att samtidigt släppa en box i begränsad upplaga. Den kommer att sälja slut omedelbums. Dels eftersom bandet har så många hardcore-fans. Dels eftersom alla med samlarintresse vet att den kommer att stiga i värde så snart den sålt slut.

61
Vilken typ av diffusorer ska man satsa på i taket? Finns inte riktigt utrymme för välvda skivor där.

Funderar på såna stegade i trä som man bygger genom att limma/skruva massa avsågade regelbitar av olika längd bredvid varandra. Är det viktigt att följa nån slags matematisk formel för hur långa bitarna ska vara eller funkar det ok att bara måtta lite olika så det ser bra ut? Man kan ju ha snedkapade bitar också, borde väl vara bra.
Jag skulle jobba med absorbenter i taket.
Det finns färdiga lösningar på akustikplattor med monteringsram att köpa från flera olika tillverkare i Sverige.

Ett billigare alternativ är att använda mineral- eller stenullsskivor tillräckligt styva att kunna monteras i taket utan att slacka (hänga ned på mitten). Jag föreslår 5 cm tjocka skivor med 5 cm luftspalt mellan skiva och tak.
Kan vara bra att klä skivorna i textil för att förhindra att det trillar ned fiber. Eller om ena långsidan av skivan är förstärkt med någon slags stapelfiber. då kan man helt enkelt bygga ram runt dem.

Du kommer antagligen inte behöva motera taket fullt. Jobba med lite utrymme mellan skivorna för att få en del hårda studsar kvar. Kan vara schysst.

62
ta foto o lägg upp!

Vad praktiskt det skulle vara om man kunde ta skärmdumpar från mobilen. (Börjar leta efter digitalkameran...)

63
Jag visste inte ens om att den kunde vara minimerad. Kollade just med min S60/Opera och jag ser ingen skillnad. I själva verket vet jag exakt vilka filer som har modifierats, och wireless-template är inte en av dem.

Med vilken client är det du surfar?

Skumt! Opera mini tror jag den heter. Gratisvarianten.

64
När jag loggar in på wapsajten är menyn överst på sidan minimerad. Mer praktiskt om den är öppen, som tidigare.

65
Jag förstod inte finessen och finheten med de-essern. Något jag inte kan göra med t.ex multibandaren? Nej. Något jag inte kan göra med PoCo's channelstrip? Tror inte det.

Antagligen inte. Jag beslöt mig för att köpa, trots att jag inte hunnit pröva den innan. Men folk på Chris Milnes med omdöme jag litar på tyckte den funkade lika bra eller bättre än Waves Renessaince De-esser. För övrigt den de-esser-plugg jag anser funkar bäst. Tyvärr går den inte att köpa löst (ingår däremot i olika bundles).

Fördelen framför multibandaren är att den är resurssnål. 24 instanser på ett UAD-1, jämfört med multibandarens 4.

Kanalstrippar är, för mig, ett helt annat verktyg. Vet man att en viss typ av material funkar bra genom en viss kanalstrip så är det väldigt praktiskt. Men vill man byta kompressor eller eq blir det genast omständigare.
Ett tag funderade jag på att skaffa Voxengos Voxformer bara för de-esserns skull. Men jag insåg till slut att det var väldigt mycket GUI för två parametrars skull.

66
Har du testat Wave Arts Multidynamics också? Vore kul att höra vad du tycker om den!
Sen har jag för mig att jag rekommenderade Voxengo Soniformer i en tidigare tråd. Kollade du upp den? Det är iofs en plugg med ganska hög inlärningströskel. Men, mumma, vad trevligt med alla finesser!

Neps, har inte testat dem någondera. Voxengon var för överväldigande helt enkelt, den kommer jag troligen inte att testa. Och wavearts, nåja - priset avgör där vad jag kan tänka mig skaffa (ser du, jag använde inte min 50$ voucher från -förra_ kampanjen, och fick den också godskriven.. vilket betyder att UAD's multiband blir att kosta .... 89€ - oslagbart tror jag).

Jaja, jag ska försöka komma ihåg att skriva lite om hur jag upplevde Multidynamics vs Precision Multiband när jag väl testat.

Först ska jag bara testa de-essern jag slog till på.
Förresten. Vill inte vara petig, men borde inte priset landa på €105 med 20 % plus $50 voucher?


67
Nåväl, nu har jag testat UAD's kompressor och måste säga att den var inte direkt lättrattad. Men den verkade effektiv på allt sätt. inte så intuitivt användargränssnitt som man kunde önska sig, men helt fungerande. Inte för att jag gillar multibandgrejerna, men det måste ju finnas en seriös multibandskompressor i varje mastering-vertkygslåda trots allt.

Har du testat Wave Arts Multidynamics också? Vore kul att höra vad du tycker om den!
Sen har jag för mig att jag rekommenderade Voxengo Soniformer i en tidigare tråd. Kollade du upp den? Det är iofs en plugg med ganska hög inlärningströskel. Men, mumma, vad trevligt med alla finesser!

68
Till Egghuvud: jag missuppfattade ditt inlägg. Det jag svarade på var vilka förutsättningar som krävs, utöver att vara öppet, för att ersätta mp3. Sorry! :)

69
Vilka skäl föreligger då, enligt ert sätt att se det, till att använda Ogg, att det är "öppet" är det skäl nog?  :)

Bra ljudkvalitet i förhållande till kompressionsgrad, lätt att installera, gärna med codec redan installerat i de större spelarna.

70
Jag använder just nu en partition på datorns interna hd och skulle väldigt gärna vilja fortsätta med det.
Annars håller jag med om att det är en enkel lösning, tsmalmbe.

Har ingen egentlig erfarenhet av flera OS i en bärbar och jag är lite orolig för det här med tillverkarens eget bios/uppstartningssekvens. Vad händer med den om man skapar en dualboot?

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 8