Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - joachime

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8
106
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 29.07.2007, 22:11:59 »
Så masterregeln har man bara för att sänka temporärt när någon ropar eller liknande händelse?
Masterregeln är toppen att använda vid fade outs!
Eller när man går hem för dagen. ;)

107
Studio, produktion och övrigt / SV: TIPS angående DÄMPNING!
« skrivet: 29.07.2007, 22:09:51 »
Om man följer länken i Perrras första inlägg hittar man bra info om skivorna.
Absorpitionsvärdena ser bra ut för det priset. Monterar man en 5 cm tjock skiva på 20 cm distans från vägg eller innertak får man 85 % absorption vid 250 Hz.

Skivorna har olika ytskikt. På ena sidan en färgad fiberväv och på den andra en flor (som jag gissar är en gles väv). Vänder man floren utåt borde ytskiktet inte reflektera diskanten lika mycket.

Sedan tycker jag nog man ska klä hela skivan i tyg. Sidorna ser ut att sakna väv/flor och kommer att läcka glasfiber. Textil ser ju snyggare ut också! :)

108
Studio, produktion och övrigt / SV: Sänka alla spår?
« skrivet: 28.07.2007, 18:47:01 »
Dream exp, i ditt exempel skulle jag endera dra ned de reglar som är starka eller gaina ned dem (cubase har gain på varje kanal).

109
Färdiga produktioner / SV: Brave Dialogue - Hard as Nails
« skrivet: 25.07.2007, 03:10:08 »
Skön låt och du sjunger väldigt bra här!
Körerna är perfetto!

Arrmässigt känns det som att gitarrerna inte riktigt ger något avstamp förrän efter 2:10. Innan dess är det flera olika gitarrer som konkurrerar lite med varandra.

Mixmässigt har du balanserat det bra. Kanske aningen tungt i botten eller är det att jag saknar ytte-pytte mellanregister kring 600-1200 Hz?  :huh:

Hoppas du inte dröjer lika länge med nästa låt!

110
Jag rekommenderar Voxengo Crunchessor. Mycket lättjobbad och intuitiv. Från början var det främst en transparent kompressor, men Alexei har lyssnat på sina kunder och lagt till fler och fler funktioner som gör detta till en mycket allsidig plugg.

Ladda hem och testa! Gillar du vad du hör kostar den bara $40 plus moms.

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis VST-sampler?
« skrivet: 16.07.2007, 22:57:57 »
Jag gillar RGC:audios SFZ. Den spelar bl a wav-filer är flexibel, mycket enkel och låter bra (glöm bara inte att ställa upp quality till maxvärdet).

112
sarkasm på: Jo jag laddade hem The arks senaste. Tänkte att jag skulle test lyssna o se om jag gillade den. O visst den lät helt ok!


I en månad.

sen tyckte jag den vart tjatig o deletade den. Man vill ju inte köpa nåt som suger liksom  B) 


:sarkasm av


 ;)

/ Mikke

Höddu du du!
Min son på 5 år fick senaste Ark-albumet för drygt en månad sedan och har lyssnat på det sen dess.

Har jag tröttnat på det? O ja!
Han har däremot kommit fram till "Worrying kind" inte är hans favorit längre, däremot "little dysfunk you", som i mina öron låter som en rip-off på gammal depeche. :)

Fick han den som bränd cd-r? Oh nej, köpe-skiva är det som gäller!  B)
Annars missar man ju både bilder och texter.

113
Det enda jag inte har köpt en massa av, är effekter - där jag mest har hållit mig till Sonalksis, PSP Audioware och Melodyne Studio (förutom det som hänger med Cubase och ett fåtal freeware-pluggar). Saknar dock ett riktigt bra reverb, så där funderar jag på någon DSP-mojäng...

Jag har gjort det motsatta. Jag har det mesta i pluggväg jag behöver, men saknar fortfarande ett riktigt bra piano. Kan förresten rekommendera SIR. Ett konvolverande reverb för PC/VST.

Tillbaka till diskussionen. Ett argument för nedladdning jag retar mig på är att det skulle kosta för mycket att köpa alla de program man behöver. Man kommer hur långt som helst på några tusenlappar.

Till att börja med följer det med enkla musikprogram till typ varenda ljudkort idag. När man växer ur den versionen kan man uppgradera till nästa steg för nånstans mellan 1000 - 2000 pix.
Kör man Mac har man ju redan där ett finfint verktyg i Garage Band. Har faktiskt använt det i skarp produktion till att lägga sång! :)

Pluggar och instrument finns det massvis av som kostar några hundringar styck eller mindre. Och många av dem är riktigt bra. Själv använder jag både kompressorer, eq's och reverb som är freeware.

114
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 12.07.2007, 15:12:05 »
Jo, för det jag funderade på vad som händer med ett material som har väldigt låg RMS från början (i detta fallet under -18dB), men kanske har höga korta peakar nära noll. Finns inte risken att peakarna slår i taket om man drar upp nivån med en normaliseringsprocess då?
Rätt tänkt mr! Förutsatt att justeringen/normaliseringen är destruktiv och arbetar utan internt headroom.

O behövs inte nån form av peak-limitering samtidigt då?
En broadcastprocessor tar hand om peakar vid utsändning.

115
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 12.07.2007, 01:43:30 »
(Kan du förresten beskriva hur normalisering efter RMS går till jämfört med efter peakar?)

Inga detaljer på det. Men jag kan tänka mig en batch som först mäter RMS för varje fil och sedan normaliserar mot ett givet RMS-värde, t ex -18 dBfs.

Hoppas att någon surfar förbi här och ger oss "the truth".  :)

116
Håller med Emulator. Tyckte tvärtom att det var ett ambitiöst försök av Fidden att visa på betydelsen av arrangemang (och ev framförande).

Och även ifall bajsnödig sång inte är ett särskilt roligt epitet är det ett ganska beskrivande uttryck.  :)

117
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 06.07.2007, 16:39:14 »
Har oxå hört det där resonemanget om radiostationers kompressorer men jag undrar om det verkligen stämmer att man sänker sig till Frankies nivå. Det som däremot är sanning är att radiostationerna lägger kompressor på det dom sänder i olika grad. Världen är komplex och man kan aldrig play it safe. Antingen omfamnar man det eller så gör man det inte.
Det Lee påpekar - vilket oxå låter helt korrekt o logiskt i min kunskapsvärld - är att den ökade RMS-nivån i dagens produktioner gör att radiostationers kompressorer jobbar hårdare mot sånt material än mot äldre material med mer dynamik. Följden blir att hårdare pressat material med högre RMS trycks ner mycket mer än t ex Frankies gamla inspelningar som har mycket lägre RMS-nivå.

Hur menar du att man ska omfamna vad?

Vad jag förstår så normaliserar SR allt material efter RMS, så att allt material upplevs ungefär lika starkt före utsändning. Där borde väl broadcastprocessorn snarare få det dynamiska materialet att pumpa mer än det fyrkantigt limiterade.

Men påståendet att musik mixad/mastrad för att låta låter bättre än material mixat/mastrat för att låta starkt är väl en ganska etablerad sanning. ;)

118
Hoppsan.. Lite semester och nåra bira här.. Men det verkar som om ni missat det väsentliga i denna tråd..

Fast nu handlade tråden om D/A-omvandlare.  ;)

119
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Multiface VS E-mu 1616M
« skrivet: 02.07.2007, 10:09:45 »
RME gör bra saker. Specarna ser väl ut som specar gör mest. Lite ingängar här, utgångar där. Signal/brusförhållande på si och så. Det viktiga är enligt mig att RME (har använt HDSP-korten och Fireface) är stablia, enkla att hantera och levererar bra ljud.

EMUs interface är inte lika stabila (har upplevt att 1820m då och då tappar kontakten med datorn), har en del lull-lull som jag gärna sluppit att betala för. Hur ofta används t ex effekterna på den inbyggda DSP'n? Varför sitter det uttag för 7.1 surround på minitstereotele på baksidan när samma signaler går ut på de vanliga tele-utgångarna?

Patchmixern är inte så snygg, men den kan göra det mesta man kan behöva vid mixning och inspelning.

120
Hej, det var längesen, absolut bäst för pengarna i alla kategorier måste bara vara Lynx Aurora!!!

Den ser mucho läcker ut! Synd att den inte har ADAT in/ut. Då hade den definitivt varit intressant för mig!

Det går att lägga till ADAT till den.
http://www.lynxstudio.com/lynxltadat.html

Okej. Hmm kommande uppdatering av inspelningskedjan ser ut att bli dyr...  ;)

121
Hej, det var längesen, absolut bäst för pengarna i alla kategorier måste bara vara Lynx Aurora!!!

Den ser mucho läcker ut! Synd att den inte har ADAT in/ut. Då hade den definitivt varit intressant för mig!

122
Tycker defintivt att 8000-serien är ett steg uppåt/framåt.

123
Jag tror det handlar om pengar.

För priset av en B57 finns det många andra alternativ att överväga. För priset av B58 kommer jag för stunden bara på Beyers TG-X och Sennheisers e-serie.

Edit: Jag gillar toppen i TG-X 80. Däremot upplever jag den som känsligare för hand-ljud och den har en kraftig proximity-effekt. Sennheiser e845 har jag använt vid enstaka tillfällen och kan inte sätta fingret på, men den har definitivt funkat.

Skulle vara intressant med en shootout mellan olika dynamiska mickar för sång i live-situationer. Hur nu det skulle gå till...

124
Studio, produktion och övrigt / SV: Är du duktig på att ratta?
« skrivet: 29.06.2007, 02:27:56 »
Utan att ha lyssnat på materialet: Mix är inget trolleri. Jo, ibland kanske det är det. Men då ska förutsättningarna vara de rätta.

Har du en bra låt, ett spännande arrangemang, väl framfört och okej inspelat ska det inte vara några problem att mixa det.

En gång i tiden - 1700-tal tror jag det var - gick jag en utbildning i inspelningsteknik. Ett projekt vi hade var att mixa ett redan inspelat material. Jag minns att jag såg fram emot att höra allas olika bidrag. Men skillnaden var inte så stor, trots att kunskaperna och skillsen varierade kraftigt. Visst lät några bättre och några sämre, men så stor skillnad som jag väntat var det inte. Låten och de olika musikernas insatser lös igenom starkast.

125
Bah! Dubbelpost på mobilen = ingen möjlighet att redigera.
:(

126
...

127
Har bara hunnit testa lite snabbt i hörlurar men fasen vilket gott kaffe jag fick till! Mustigt grovkornigt med lång eftersmak.

128
Det är antagligen rummets stående vågor du hör i mixen. Diskant är lätt att absorbera, bas svårare. Speciellt i små rum eftersom det är skrymmande med basfällor.

129
Studio, produktion och övrigt / SV: Skära botten!
« skrivet: 15.06.2007, 13:31:30 »
I en tät mix skär jag spår utan intressant botten (t ex akgit, sång) vid 100 eller mer.
Perkussion med mest höga frekvenser ibland upp mot 350 Hz.

130
Du kan avinstallera det du inte vill ha kvar. Dyker frågan upp vad du vill göra med shared files låter du dem vara kvar.

131
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 10.06.2007, 15:48:11 »
Kul med givande studiebesök! :)
Tom är inte bara studiotekniker utan remixare, dubartist & livetekniker också. Det har säkert påverkat hans satt att arbeta.

132
Gillar du kompressorer med många rattar rekommenderar jag Voxengo Marquis (pc/vst). Allt från subtil till mayhem! :)

133
Jag körde tidigare med usb2 på pci och usb1 på mb. Märkte inte att det ena påverkade det andra. Kanske Os påverkar?

134
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 08.06.2007, 16:14:04 »
Till Hegobald: I min värld är det där en så grov förenkling att jag inte kan använda den. Saker blir aldrig som man tänkt sig, inte minst vid inspelning. För mig är inte Eq främst ett verktyg för att få ett spår att låta snyggt utan ett verktyg för att få ett spår att passa i mixen.

135
Studio, produktion och övrigt / SV: Köptips halvakustisk gitarr
« skrivet: 07.06.2007, 17:26:15 »
Jag skulle leta efter en beggad tysk 60/70-talare eller en japan från 80-tal. Med lite tur hittar mycket gitarr för pengarna. Egenheter många halvakustiska har är att de rundar lätt och att man kan svaja med ett lätt tryck på halsen.

136
om du kopplar nånting till version 1, kommer hela systemet gå enligt det, också tex usb-skivor.

Vad menar du med system? Är det de portar som jobbar ihop eller alla befintliga USB-portar på hela datorn?

137
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket EQ-ar ni?
« skrivet: 07.06.2007, 09:27:30 »
Att EQ är enligt min facit ungefär som att dra en handtralla och tänka på Greta Garbo då en kåt-skrikande Paris Hilton ligger i samma säng (ok.. ocensurerat men betänk liknelsen :P )

Jag har tänkt och tänkt men får det inte att gå ihop.





Den ena är en klassisk skönhet, den andra en modern...  :blink:

138
Ingen av dem (prykarna du ska ansluta) kräver USB 2.0 så det ska inte spela någon roll.
Koppla in dem efter humör! :)

139
Om du skickar allt till en sista grupp & lägger masterpluggarna där borde du komma undan latencyn.

Sant, dock går det inte att skicka FX-kanaler till en gruppkanal, utan bara till mastern. Ibland är Steinberg allt bra sopiga.

Håller med dig.
Ett annat irriterande exempel är att det inte går att tappa signal från en FX-kanal till en annan. Vore guld annars om man  t ex vill lägga lite reverb på delay-returen.

Jag vill kunna skicka allt till allt!!

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Steve Albinis mikrofinlista...
« skrivet: 01.06.2007, 22:45:26 »
För drygt ett halvår sedan köpte jag en m201 just för att ha nåt annat än 57an till virvel, numera åker 57an fram bara vid gitarrinspelning som behöver lite "bit". Sen när jag fick se Albinis härliga beskrivning så blev jag glad :) Tycker ändå 57an har nåt som jag iaf nästan alltid behöver vid gitarrinspelning...

Jag kan gilla både 57 och 201 till virvel. Men till stärkare tycker jag ofta att den är lite väl näsig. Har ett par Unidyne III (äldre modell som är i princip identisk med 57) och dom är aningen mildare i övre mellanregister. Kanske har med åldern att göra. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det.
Köp alltid beggade 57'or! ;)

Min nuvarande favvomick till gitarrstärkare är annars MD21. En rundtagande lite knubbsäl. De flesta som jobbat med radio har stött på den i form av reportermick. Den kan få även den äldsta vintagestärkaren att låta tio år äldre! :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8