Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Clemens

Sidor: 1 ... 72 73 74 75 76 77
2626
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 18.04.2007, 21:21:26 »
Jag tror det blir oerhört svårt att " skruva tillbaka klockan " Folk har upptäckt nya forum och etablerat sig där. "Fällan" är ganska klassik, dvs att ändra ett vinnande koncept. Möjligtvis kommer man nog att "hälsa på" lite då och då.    

2627
jadå, ofta ökar det ju. Bara en ökad uppmärksamhet ger ju ofta ökad försäljning.
Det jag menade var mer om det ev hade ökat mer/mindre om man valt någon annan kanal, en annan utformning, lockat med vara eller bara varumärket, en annan röst, ett annat sändningsblock, en annan tid på året osv... men, men, skittråkiga smådetaljer :)

Jobbade ett tag med produktion av lokal TV-reklam och vi kunde konstatera att en del "speakers"
var att föredra framör andra när det gällde försäljningsökningar och mottagande av de som köpte produktionerna, otroligt komplext var det i alla fall... Ju mer man höll på ju mer osäker blev man...

2628
Hej!

Min kollega ställde just en fråga som jag inte riktigt vet hur jag ska svara på. Här på kontoret står radion på (RIX FM), och det spelas i princip BARA schlager. Varför är det så? Frågan kan te sig löjligt eftersom man enkelt kan svara att "ämen det var ju final här i Sverige nyss". Jaa... men ändå: VILL verkligen folk lyssna på samma låt 10ggr/dag? Kostar det inte radion en massa pengar att lira dessa låtar så mycket, eller hur funkar det? Finns det något som säger att de "måste" lira låtarna ett visst antal ggr? Har radiokanalens ledning sagt att "nu j*vlar ska vi lira schlager dagarna i ända!"

Vad jag försöker komma till är:
Finns det bakomliggande anledningar till detta sönderspelande FÖRUTOM att det nyss varit schlagerfeber i landet? - eller är det bara ett säsongsbetonat fenomen såsom julsånger om vintern?
Det bottnar sig i vad radion tror sig veta att annonsörerna vill sälja in sin reklam i, o detta i sin tur baseras på vad man tror folk vill höra, vilket i sin tur faktiskt baseras på vad folk vill höra.
Sen missar man så klart lite, iom att man inte frågar om man vill höra detta varje dag 10ggr, eller om man BARA vill höra detta. Man förutsätter det ändå.
- Vad gillar du för mat Chroma?
- Ja, spaghetti t ex...
- Då ska du få spaghetti 10ggr/per dag varje dag hela tiden.

Det lite sorgliga är att med ett likriktat enkelspårigt utbud blir oxå publiken hjärntvättad att gilla det man hör, eftersom det är det enda man hör.
Sen kanske man lite fördomsfullt kan konstaera att de mest musikintresserade inte är de som mest lyssnar på skvalradion.

Det handlar mer om var annonsörerna vill höras när det gäller reklamköp. Annonsören har full koll på sin målgrupp,dvs vilken ålder,inkomst,kön mm som deras produkter riktar sig mot. Likväl har radiokanalerna full koll på hur deras lyssnargrupp ser ut. Sedan sker ett naturligt urval...
Tror du måste skilja kraftigt på stora företag, o den lille lokala handlaren som annonserar lokalt.
De små har inte en susning utan litar blint på att radions säljare vet vad de pratar om.
Helt riktigt..lokala företag har ofta inte riktigt koll på hur radioreklam fungerar.. och säljarna på radiokanalerna är matade med information som är svår för den lilla företagaren att ifrågasätta
Men hur som helst, uppnås inga resultat, dvs ökad försäljning vid reklamköp, så blir det ingen bra affär för vare sig radiokanalen eller det lilla företaget ...
Svårt att mäta kontra alt reklamplacering, alt reklamutformning, alt reklamkanal, alt vara/varumärke, alt tidpunkt etc etc etc.
Är det förresten någon reklamradiokedja som går runt numera när Fria Media är borta?
Jag skulle nog vilja påstå att det är enklare för det lokala företaget att se effekter av radioreklam då man inte syns lika mycket som stora.. Har själv arbetat på en stor livsmedelskedja, och när vi köpte TV-reklam ( förvisso TV inte radio ) kunde vi direkt koppla försäljninsökningar när denna kamanj sändes..   

2629
Hej!

Min kollega ställde just en fråga som jag inte riktigt vet hur jag ska svara på. Här på kontoret står radion på (RIX FM), och det spelas i princip BARA schlager. Varför är det så? Frågan kan te sig löjligt eftersom man enkelt kan svara att "ämen det var ju final här i Sverige nyss". Jaa... men ändå: VILL verkligen folk lyssna på samma låt 10ggr/dag? Kostar det inte radion en massa pengar att lira dessa låtar så mycket, eller hur funkar det? Finns det något som säger att de "måste" lira låtarna ett visst antal ggr? Har radiokanalens ledning sagt att "nu j*vlar ska vi lira schlager dagarna i ända!"

Vad jag försöker komma till är:
Finns det bakomliggande anledningar till detta sönderspelande FÖRUTOM att det nyss varit schlagerfeber i landet? - eller är det bara ett säsongsbetonat fenomen såsom julsånger om vintern?
Det bottnar sig i vad radion tror sig veta att annonsörerna vill sälja in sin reklam i, o detta i sin tur baseras på vad man tror folk vill höra, vilket i sin tur faktiskt baseras på vad folk vill höra.
Sen missar man så klart lite, iom att man inte frågar om man vill höra detta varje dag 10ggr, eller om man BARA vill höra detta. Man förutsätter det ändå.
- Vad gillar du för mat Chroma?
- Ja, spaghetti t ex...
- Då ska du få spaghetti 10ggr/per dag varje dag hela tiden.

Det lite sorgliga är att med ett likriktat enkelspårigt utbud blir oxå publiken hjärntvättad att gilla det man hör, eftersom det är det enda man hör.
Sen kanske man lite fördomsfullt kan konstaera att de mest musikintresserade inte är de som mest lyssnar på skvalradion.

Det handlar mer om var annonsörerna vill höras när det gäller reklamköp. Annonsören har full koll på sin målgrupp,dvs vilken ålder,inkomst,kön mm som deras produkter riktar sig mot. Likväl har radiokanalerna full koll på hur deras lyssnargrupp ser ut. Sedan sker ett naturligt urval...
Tror du måste skilja kraftigt på stora företag, o den lille lokala handlaren som annonserar lokalt.
De små har inte en susning utan litar blint på att radions säljare vet vad de pratar om.
Helt riktigt..lokala företag har ofta inte riktigt koll på hur radioreklam fungerar.. och säljarna på radiokanalerna är matade med information som är svår för den lilla företagaren att ifrågasätta
Men hur som helst, uppnås inga resultat, dvs ökad försäljning vid reklamköp, så blir det ingen bra affär för vare sig radiokanalen eller det lilla företaget ...

2630
Hej!

Min kollega ställde just en fråga som jag inte riktigt vet hur jag ska svara på. Här på kontoret står radion på (RIX FM), och det spelas i princip BARA schlager. Varför är det så? Frågan kan te sig löjligt eftersom man enkelt kan svara att "ämen det var ju final här i Sverige nyss". Jaa... men ändå: VILL verkligen folk lyssna på samma låt 10ggr/dag? Kostar det inte radion en massa pengar att lira dessa låtar så mycket, eller hur funkar det? Finns det något som säger att de "måste" lira låtarna ett visst antal ggr? Har radiokanalens ledning sagt att "nu j*vlar ska vi lira schlager dagarna i ända!"

Vad jag försöker komma till är:
Finns det bakomliggande anledningar till detta sönderspelande FÖRUTOM att det nyss varit schlagerfeber i landet? - eller är det bara ett säsongsbetonat fenomen såsom julsånger om vintern?
Det bottnar sig i vad radion tror sig veta att annonsörerna vill sälja in sin reklam i, o detta i sin tur baseras på vad man tror folk vill höra, vilket i sin tur faktiskt baseras på vad folk vill höra.
Sen missar man så klart lite, iom att man inte frågar om man vill höra detta varje dag 10ggr, eller om man BARA vill höra detta. Man förutsätter det ändå.
- Vad gillar du för mat Chroma?
- Ja, spaghetti t ex...
- Då ska du få spaghetti 10ggr/per dag varje dag hela tiden.

Det lite sorgliga är att med ett likriktat enkelspårigt utbud blir oxå publiken hjärntvättad att gilla det man hör, eftersom det är det enda man hör.
Sen kanske man lite fördomsfullt kan konstaera att de mest musikintresserade inte är de som mest lyssnar på skvalradion.

Det handlar mer om var annonsörerna vill höras när det gäller reklamköp. Annonsören har full koll på sin målgrupp,dvs vilken ålder,inkomst,kön mm som deras produkter riktar sig mot. Likväl har radiokanalerna full koll på hur deras lyssnargrupp ser ut. Sedan sker ett naturligt urval...

2631
Radiostationerna ingår i samma mediabrus som press,TV mm. Det som marknadsförs mest syns/spelas mest. Eftersom de kommersiella radiokanalerna vill sälja så mycket reklam som möjligt gäller det förstås att påvisa att man har många lyssnare. Man anlitar reklamföretag som undersöker målgruppen och tar fram lämpliga "playlister". Eftersom branchen är förhållandevis liten blir ju resultatet ungefär detsamma för samtliga radiokanaler, dvs samma musik, med undantag för de radiokanaler som nischar sig tex "Svenska favoriter". men även här har man ju "lyssnat" in sig på sin målgrupp och resultatet blir ju något likriktat... Schlagerfestivalen är ett utmärkt exempel på hur man kan spinna vidare med diverse aktiviteter i olika media, ett ekorrhjul mao. Radiokanalerna betalar till STIM för användandet av musiken, undantaget är ju riktigt gammal musik som är avgiftsfri.. Minutvärdet räknas bla fram utifrån lyssnar-statistik  och reklamintäkter. Alltså ju fler lyssnare, högre minutvärde för radiokanalen, ju fler lyssnare, högre reklamintäkter...

Men det här måste ju vara nys. Kortsiktigt kan det du säger stämma men de flesta byter ju kanal efter ett tag just för att musiken är FÖR enformig. Här i Kalmar hade vi en lokalt baserad reklamradio som spelade blandad musik. Kanalen var mycket populär och var närmast sr-P4 i lyssnarantal. Kanalen blev uppköpt förra året och en "lands"-täckande kanal tog över. Kanalen är i princip död här nu.

Jag tror nog att det finns andra orsaker till att musiken är så smal och likformad. De orsakerna är nog ganska ljusskygga. / Mikke

Tyvärr inte nys... detta är det stora problemet eller utmaningen för de kommersiella radiokanalerna. Den kanal du beskrev "kalmarkanalen" blev nog populär just för att den var lokal. Radiokanalerna och TV med för den del, är mycket medvetna om att man "zappar" runt för att man skall hitta just "sin" låt för ögonblicket.. och även när reklaminslag sänds, ett dilema.. För radiokanalen gäller det att vara så aktuell för ögonblicket som är möjligt utan att tappa lyssnare, en synes omöjlig ekvation. Ett av de stora problemen för radiokanalerna är även att hitta bra program-innehåll, som tyvärr oftast blir väldigt yttligt och flamsigt
 

2632
Radiostationerna ingår i samma mediabrus som press,TV mm. Det som marknadsförs mest syns/spelas mest. Eftersom de kommersiella radiokanalerna vill sälja så mycket reklam som möjligt gäller det förstås att påvisa att man har många lyssnare. Man anlitar reklamföretag som undersöker målgruppen och tar fram lämpliga "playlister". Eftersom branchen är förhållandevis liten blir ju resultatet ungefär detsamma för samtliga radiokanaler, dvs samma musik, med undantag för de radiokanaler som nischar sig tex "Svenska favoriter". men även här har man ju "lyssnat" in sig på sin målgrupp och resultatet blir ju något likriktat... Schlagerfestivalen är ett utmärkt exempel på hur man kan spinna vidare med diverse aktiviteter i olika media, ett ekorrhjul mao. Radiokanalerna betalar till STIM för användandet av musiken, undantaget är ju riktigt gammal musik som är avgiftsfri.. Minutvärdet räknas bla fram utifrån lyssnar-statistik  och reklamintäkter. Alltså ju fler lyssnare, högre minutvärde för radiokanalen, ju fler lyssnare, högre reklamintäkter...

2633
Studio, produktion och övrigt / SV: Midin knasar i audio mixdown
« skrivet: 16.04.2007, 14:20:08 »
Vad är det du försöker spela in som Audio? VSTi eller extern synth?

2634
Studio, produktion och övrigt / SV: Export som det är?
« skrivet: 13.04.2007, 17:44:18 »
Finns en programvara på http://www.pendlebury.biz/index.php?categoryid=22 Verkar lösa dina problem, har dock ej testat denna själv. Läs även mer på Cubase.nethttp://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=56458&sid=c31bee6f6120a190e72f0800556f3f98

2635
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra texter..
« skrivet: 09.04.2007, 20:40:25 »
Min åsikt är inte baserad på annat än min egen syn på saken och har inget med föråldrad syn etc att göra!
Det är nu en gång på det viset att afroamerikaner har DET DÄR som består av en helt egen kvalitét och pondus i både dans och sång, som vi blekfisar saknar, ta tex Barry White (för att vara extrem) och hans låtar, vem fan skulle kunna gjort dom på lika bra sätt av oss vita...ingen helt enkelt.
Bob Marley/Ray Charles/Stevie Wonder/Artetha Franklin/Bessie Smith och 1000-tals andra artister från förr och nu fast mest från förr förstås=samma sak, det är musik med själ som vi andra helt enkelt inte kan frambringa på samma vis även om det finns massvis med bra icke svart musik!

 B)

Har nog mycket att göra med Gospel.....

2636
jag är mer ute efter nån slags makrofunktion som gör att det skapas ett midispår som är kopplat till den vsti plugg jag har valt, ungefär som att datorn gör det åt mig istället för att jag behöver först ladda en vst för att sedan skapa ett midispår och välja vsti som utgång.  klarnade det ? :)

Men om du gör som "egghuvet" föreslår, lägg upp templates, så löser det ju problemet....

2637
Studio, produktion och övrigt / SV: Hotfix Cubase4
« skrivet: 09.04.2007, 17:31:38 »
Offline Processing bug
Vad är det???
 :huh:

I "Offline Processing History dialog" kan man ta bort ändringar som du gjort i ett clip. Kan vara plugg- in effekter och tex "Sample Editor" ändringar mm. Man kan på så sätt ändra "tidigare ändringar" men behålla "senare ändringar" om man så vill. Vad bugen orsakade för fel, vet jag ej har ej märkt av denna, Men som det står på Cubase.net: Om du ej har kännt av dessa problem så installera inte hotfixen eftersom den inte är testad fullt ut.... Ytteliga information finns i manualen sid 186.( Offline Processing History dialog )

2638
Sorry för att jag drar fram konst-sidospåret igen, men jag har inte haft tid att kolla forumet i dag, förrän nu - men vill ändå bemöta det som har sagts...

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Säger samma sak? Jamen det är ju bra, eftersom det visar att jag står för mina åsikter och inte viker mig för påtryckningar när folk vill att jag ska ändra åsikt. :)
Picasso var bara ett exempel på vad JAG PERSONLIGEN värderar som meningslöst skräp. Det finns många andra, men Picasso är ett klockrent exempel som jag dessutom vet att väldigt många känner till och därför kan relatera till. Det där med masspsykosen var en s.k. retorisk fråga - och inte ett påstående att jag tror att alla som tycker om Picasso är förledda av konstkritikerna - men det är förstås alltid lite svårt att se sådana nyanser i skrift... :rolleyes: Även en sådan dålig konstkännare som jag, vet ju att det trots allt finns folk som gillar Picasso - men JAG behöver inte se det som "konst" bara för att andra gör det... ;)

Citera
Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Då kvarstår frågan: Vem avgör om det är konst eller inte? Är de massproducerade "gråtande barn"-tavlorna stora konstverk i likhet med Rembrandt och Da Vinci (eller som din omhuldade Picasso för del delen...) - eller är det att jämställas med hötorgskonst? Är hötorgskonst skräp eller är det riktig konst? Porträttet man får målat på ett par minuter av en gatukonstnär som säljer alla sina hastverk på detta sätt - är det konst eller inte? Vem vet vilken ambition konstnären har när han målar sitt verk? Hötorgskonstnären kanske har stora konstnärliga ambitioner och ser sig själv som konstnär, men hans tavlor kommer ändå aldrig att ses som annat än en färgklick att hänga upp på väggen oavsett vad konstnären själv tycker om sina verk.
Det kanske är så, att Rembrandt (jfr även Mozart m fl, som gjorde huvudsaligen beställningsverk för att klara uppehället) tyckte att det han gjorde var ett nödvändigt ont, eftersom han var tvungen att måla för att klara sitt uppehälle. Hur är det då med de konstärliga ambitionerna - och vem vet hur det egentligen ligger till, så att man kan avgöra om det är konst eller inte?

Citera
Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.

Med andra ord, så är hötorgskonst och "gråtande barn"-tavlor precis lika stor konst som Picasso, Rembrandt etc (liksom femtielva låtar som är snarlika "Boten Anna") - så länge den som skapar tycker att det är konst han skapar? Vem vet vad konstnären/musikern tänker när han skapar sitt verk? Måste inte sådana bedömningar i själva verket i stället ligga hos betraktaren (eller lyssnaren om det gäller musikalisk "konst")...? Den som skapar en låt - även om det är nr 32768 i raden av snarlika kopior på "Boten Anna", har ju också ett konstnärligt syfte, eftersom skapandet ger utlopp för hans kreativitet i högre eller mindre grad - och han skapar något som tilltalar hans konstnärliga ådra. Då är det ju också "konst", eller...? Som sagt: "ingen annan har rätt att påstå att det inte är konst". Med den inställningen så måste du alltså hålla med om att denna 32768:e kopian av "Boten Anna" är konst, eftersom syftet är konstnärligt...?

Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...

2639
Färdiga produktioner / SV: Perrra - I will never let you go
« skrivet: 07.04.2007, 20:18:26 »
Tycker du har en bra sångröst, snygga harmonier, bra melodi..men.. det blir lite "hissmusik", inte själva låten, men arret, kan inte låta bli att jämföra lite med Chicago eller Toto när det gäller melodi,harmonier, men utan "Bett". Saknar dynamik och transienter, allt bli lite jämntjockt.
Refrängen lyfter inte riktigt när du använder samma instrumentering ( i alla fall ljudmässigt ) i både ver och ref. Försök bygg upp låten lite mer med tydliga avgränsningar mellan verser och refränger. Sticket behöver mer energi, även ref. elgura?, Ljudbilden skulle behöva öppnas upp lite mer, mer elguror! Hur som helst en riktigt bra låt vid en andra lysning....
 

2640
Håller med HM här. Dom som nödvändigtvis tycker om eller har ett behov av att puckla på varann personligt kan väl träffas på bakgården, eller sköta saken per PM :)


h.   mahan

Kan man inte ha en "bakgård" på kontrollrummet? Måste säga att det är lite kul när det hettar till!

2641
Kan vara kul med lite bakgrund, hämtat från WikipediaA

Konst är ett begrepp som dels kan avse (1) kreativa aktiviteter i allmänhet, (a) dess utövande i sig eller (b) dess produkter, (2) men också kan syfta på de discipliner som kategoriserar sådana aktiviteter, som till exempel måleri och musik, eller (3) den generella disciplin som särskiljer ämnet från till exempel vetenskap. Begreppet används också i betydelsen (4) "vackert" eller (5) "som har ett egenvärde".

När en man kliver in på ett konstgalleri och utropar "Ska det här vara konst?" menar han inte samma sak med ordet som konstnären som svarar "Vad skulle det annars vara?". Man kan säga att den filosofiska diskussionen kring frågan "Vad är konst?", en diskussion av närmast teknisk art, tenderar till att glida över i frågan "Vad är god konst?". Alla människor brukar ha en åsikt om konst. Dock har betydligt färre fördjupat sig i ämnet varför begreppet lite slarvigt ges olika innehåll i olika sammanhang.

Konst kallas art (latin: förmåga, yrke) på engelska och franska men motsvarande term i antikens Grekland var techne (τεχνη), d.v.s. kunnande, teknik. Under antiken skilde man på praktiskt kunnande och teoretiska kunskaper. Konst var sådant som man lärde sig genom praktisk utövning eller utövandes produkter, teoretisk kunskap däremot krävde inget utövande - hade man förstått hade man vetandet.

I Sverige introducerades begreppet i denna klassiska betydelse först under medeltiden då allt kvalificerat hantverk betraktades som "konster", vilket också vanligen innebar att de importerades från Tyskland.

Källa WikipediaA

2642
Di Leva?

2643
Om kontrollrummet.com / SV: Varför denna kategori?
« skrivet: 05.04.2007, 16:56:57 »
Jomen alltså jag förstår på ett vis hur ni menar men å andra sidan så... visst man väljer. Och dom som väljer att komma hit, kommer hit, om ni förstår hur jag menar...

Alltså vi borde egentligen bara ha en jävla tråd här och dom som vill, få välja...

Förstår hur jag tänker?

Oavsett om man är nybörjare eller inte så är man ändå ute efter en sak.. nämligen fakta. Om folk väljer att svara på inlägg så gör ju dom oxå ett val...oavsett kategorier.

Ni väljer ju oxå.

Jag tycker det är onödigt många kategorier här. Blir rörigt som fan + att man dessutom ska dela upp. Proffs och nybörjare.

Hur skulle det se ut i en IRL? SKa man dela upp festerna oxå? Nybörjarna får sitta vid sitt bord och dricka Hallonsaft medans proffsen får dricka öl, vid sitt bord i lyxklassen?

Förstår hur jag tänker?

Det blir ju per automatik så här, oavsett.. Hur tror ni en osäker jävla nybörjare tänker när dom ser sånt här?

Klassdelningar är tydligen oundvikligt...

Ber om ursäkt för att jag hakar upp mig på detta men det stinker bajs... Om det så beror på att jag har munnen för nära näsan eller nått men jag retar mig på detta.

Förstår ni vad fan ni håller på med då?

Att det finns många kategorier är just för att det inte skall bli rörigt annars blir det garanterat rörigt i slutändan.. De fakta man söker efter ligger ju även i nivå av dina/mina egna förutsättningar antingen nybörjare eller mer erfaren. Jag ser "nybörjartråden" som en invit från kontrollrummet där alla är välkomna, sen är valet ditt eget var du vill börja. Som nybörjare kanske man mest läser och lär för att sedan komma igång eller så drar man på från början...

2644
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..

Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm.. 

Du säger ärlighet och jag säger självkritik och jag tror vi menar lite samma sak. Många gånger hörde jag också låtar på studio som lät som om någon tappat ett par vantar på reason kontrollbiordet. Jag vet inte så mycket om house och damncemusik, men jag vet ju vad jag tycker om. Och om min subjektiva tolkning är att jag tycker det låter oinspirerarat och klumpigt producerat så säger jag nog det.   
Kritik är subjektiv, det är omöjligt att komma ifrån. Det går inte att förhålla sig objektivt till konst, om vi fortsätter enligt värdefilosofiska principer. Eftersom konst är en förlängning av självet. ETt sätt att sträcka ut sin person i rummet mot ett betraktande öga eller öra o s v. Väljer man att bara sträcka ut sina bröst eller sträcka ut en näve skit så är det ju natuirligtvis upp till en själv. Sträcker man ut skit och förväntar sig respekt så blir jag mer tveksam. 
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit. Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)   :)
Lill-babs är väl mer ett exempel på en person med utstrålning och karisma .. sen kommer låtarna lite i andra hand, medans en duktig låtskrivare främst rider på låtarna och mindre på utstrålning/karisma. Om Lill-babs är bra eller inte utstrålning har hon...( Hade hon? ) Sedan finns det ju dem som har allt= megastjärna 

2645
Om kontrollrummet.com / SV: Varför denna kategori?
« skrivet: 05.04.2007, 13:42:39 »
Vad är det som skrämmer?

2646
Studio, produktion och övrigt / SV: Starta skivbolag
« skrivet: 05.04.2007, 13:28:39 »
Jo, det är ju skillnad på äpplen och päron... Alla skivbolag är inte ute efter världsherravälde, vissa vill kanske bara hjälpa till med att få ut lite bra musik. :)
Lycka till!

Jaha, men ingen vill väl förlora pengar?
Jag menade bara att det finns tusen andra viktigare saker med skivbolagandet än själva bolagsformen.
Ordet 'skivbolag' associerar iallafall jag till ett företag som ger ut andras musik i syfte att tjäna pengar eller åtminstone gå runt. Ska man bara köra On Demand CD, iTunes och ha en myspacesida är det förstås nåt annat vi talar om.

Enskild firma räcker, det är gratis och hyfsat enkelt. Borde ge svar på den enda fråga som var viktig, tydligen.

Först måste det naturligtvis finnas en bärande ide´, men gör inte misstaget att prioritera ner ekonomin
om man nu är seriös med sitt företagande, allt beror förstås ju på vilken nivå det hela läggs på.

2647
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..

Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm.. 

2648
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan? Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

2649
Studio, produktion och övrigt / SV: Starta skivbolag
« skrivet: 05.04.2007, 11:27:47 »
En liten kommentar ..Att starta AB är inte att rekomendera om man inte är helt säker på att få inkomst..AB är förenat med "säkra" utgifter när det gäller revisor, redovisning. Du kan lätt göra av med 10.000/år bara för driften av själva företaget. Man måst anlita aukturiserad revisor bla..Här handlar det om att kunna sköta ett företag med alla de kunskaper som behövs... I princip kan man kunna starta ett AB med studion ( inventarier ) som grundkapital, alltså de 100.000 som krävs för att starta ett AB. Men som sagt inte att rekomendera i början..

2650
Då komme då nästa fråga.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan? Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till....

2651
Precis nu börjar vi komma till concesus. Ahhhhh....  :)

Jag vill också bara tillägga att jag gärna lyssnar på nybörjargrejor men är de dåliga (med gmiiga ljud och dåligt producerade trummor) så säger jag det.

Ja, jag stannar upp här i alla fall och håller med dig. Det jag inte kan med är när folk betraktar det som ett hot att "alla" kan göra låtar....
Det är ju bara att INTE LYSSNA!! Eller säga vad man tycker...

"Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt."

Detta är en person som missförstått det mesta. Byt ut dussinskräp mot judar och automatiserade skaparprgram till negrer....

Alla som vill välja åt andra (som mrPhil) är hycklare. efter Orwells citat:

"Alla professionella människovänner är hycklare"

Jag tycker du har rätt i sak att man ska ta emot allt skapande med öppet sinne. 400 takter paus är oxo ett musikstycke eller hur? Vad jag inte gillar är att du antyder att MrPhil skulle vara nazist/rasist för att han inte orkar med fler blondiner med stora bröst som sjunger nåt eurodiscoschlaffs. Att du då jämställer hans "censur" positiva inställning med en sjuk politisk inställning gör mej konfunderad med tanke på dina i övrigt mycket insiktsfulla inlägg. MrPhil måste ha träffat dej på en öm punkt i nåt inlägg. I vilket fall - lägg ner / Mikke  :)

och det är väl egentligen det vi pratar om. Fast det kan bli en låååång tråd då. Vad kan man räkna som skapande. Kräver inte skapande en viss självkritik eller en viss självreflektion? Är det skapande att pumpa upp tuttarna och sjunga "take me baby" i tre minuter eller är det bara konstigt?  :)
Jag tycker man (jag) blir väldigt självkritisk när jag gör musik, tror snarare att det vore bättre med lite mindre självkritik i vissa lägen.. men hon med tuttarna är ju bara en komersiell produkt av vår tid..

2652
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.
Jag diskuterar detta med kontrollrummet som utgångspunkt inte media i allmänhet... därav den konstiga dialogen antar jag....
Mmm... jag menar nog mer i stort, inte vad som läggs upp på detta eller andra demoforum.
Den som vill utvecklas o få tips/råd/kritik på sina första stapplande steg ska ju kunna göra det här.
Jag menar mer att världen i stort inte behöver fler Boten Anna.... typ.... :mellow:
Ju mer automatiserade skaparprogram som kommer, desto mer dussinskräp kommer dyka upp. Återigen, utanför demoforum. I radion, i TV:n, överallt.
OK. då är jag med...

2653
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...
Därför att musik spelas i media precis som golf visas.
Jag diskuterar detta med kontrollrummet som utgångspunkt inte media i allmänhet... därav den konstiga dialogen antar jag.... Är nog lika bra att lägga ner denna tråd som inte leder någonstans..

2654

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.
Utifrån ditt resonemang tillhör alltså kontrollrummet "eliten"...eller är det så trots tillkortakommanden från
"amatörer" som lägger upp sin musik här och får en feedback från mer erfarna, ändå tillför forumet en substans för båda parter..
Konstiga slutsatser du drar.
Nej, kontrollrummet är knappast eliten. Det finns en blandning av mer eller mindre glada amatörer, några helt gröna, o några som hållit på längre med mer kunskap, o som helt klart är väldigt duktiga.
Då förstår jag inte riktigt varför du tog upp liknelsen med att amatörtävlingar inte visas på Eurosport kontra det vi diskuterar...

2655

Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..
Finns faktiskt en anledning till att amatörtävlingar i golf INTE visas på eurosport, utan att det är eliten. Kvalitén på det som visas är helt enekelt för låg.
Det har inget med den glädje en glad amatör kan finna i att gå en runda.
Lika lite förväntar jag med att den innebandytimme jag själv deltar i varje tisdag ska sändas i TV. Det hindrar däremot inte att vi har kul när vi spelar. En TV-publik skulle nog inte tycka det var värt att se på däremot.
Detsamma gäller musik. Att någon tycker det är kul att spela betyder inte per automatik att det är kul för andra att lyssna på.
Utifrån ditt resonemang tillhör alltså kontrollrummet "eliten"...eller är det så trots tillkortakommanden från
"amatörer" som lägger upp sin musik här och får en feedback från mer erfarna, ändå tillför forumet en substans för båda parter..

2656
Citera
Tror snarare på en Ogiltig syllogism

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla A är C
Slutsats: Alla B är C
 :blink:

Du har rätt...
Vad kallas 3 premisser och en slutsats

Börjar bli för komplicerat för mig... vet ej! :wacko:

2657
Punkt 1: "Musik" (allt som spelas på instrument, inkl MIDI och en dators ljudkort + högtalare) består av ljud.
Punkt 2: Musik måste vara innovativ (MrPhil, hoppas du minns de 10 trumpetsektionerna) för att vara konstnärlig
punkt 3: Musik är roligt att göra.

Givet detta kan ni avsluta diskussionen nu!!!!  :D   (Det finns en syllogism här ;)

Tror snarare på en Ogiltig syllogism

Premiss: Alla A är B
Premiss: Alla A är C
Slutsats: Alla B är C
 :blink:

2658
Kanske ämnets rubrik e lite fel, borde kanske vara:

RIKTIGA eller VIRTUELLA instrument.
Midi är ju trots allt bara en del av den virtuella instrumenteringen.... :D


med vänlig hälsning :)

mahan
Hm. :) MIDI är inte en del av den virtuella instrumenteringen heller. MIDI är ett styrmedel man kan använda till allt möjligt - o givetvis tvärtom: registrera det man spelar genom olika typer av midi-instrument pads, klaviaturer etc. Både virtuella o 'riktiga' instrument för att inte tala om effektenheter o annan utrustning kan svara resp sända midi-info som man kan använda på olika sätt. Men det tror jag egentligen du vet.

Virtuella kontra 'riktiga' instrument har föregåtts av diskussioner om synthar kontra 'riktiga' instrument, o dessförinnan elektriska kontra 'riktiga' (akustiska) instrument...
Det viktiga är inte vad man använder utan hur man använder det.
Sen håller jag helt med egghuvud ovan.
Det finns inget som helst egenvärde i att alla kan göra musik med hjälp av ny teknik. Inte om resultatet blir en stor mängd skit. O det finns ingen anledning att lyfta skit till något det inte är, även om motivet skulle vara att 'inte vara taskig'. Att inte ge ärlig kritik är långt mer taskigt anser jag.
Det känns som denna tråden handlar om flera olika saker samtidigt?
Finns väl ett väldigt egenvärde i att alla kan göra musik... Med ditt resonomang skulle ju alla glada amatörer, golfspelare, tennisspelare eller vad man nu tycker är roligt försvinna. Egenvärdet ligger ju hos den som utövar, inte den som betraktar..

2659
Det här med MIDI öppnade ju upp för kompositörer, låtskrivare som inte var så duktiga musiker att ändå kunna göra riktigt bra produktioner. Helt plötsligt kunde "vem som helst" göra bra musik
produktionsmässigt. Lyssnar man på 80-tals musik kan det låta lite fyrkantigt
och statiskt. Detta kanske har mer att göra med kvantisering än MIDI iof. Personligen tycker jag att en blandning av MIDI, alltså VSTi, synthar mm, och "riktiga intrument" ger en bättre känsla.
När det gäller VSTi o pluggar går det ju att göra saker som nästan är omöjliga med tex hårdvarusynthar och outboards, och framför allt snabbare och enklare...

2660
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorn hänger sig
« skrivet: 03.04.2007, 11:10:18 »
Har ditt problem löst sig? Kom och tänka på det här med emulerade portarhttp://forum.studio.se/index.php?showtopic=19607&hl=%22emulerade+portar%22
MIDIMAN MIDIsport 8x8 finns med som "problemenheter". Eftersom du tydligen har haft det här problemet tidigare kan det vara värt att kolla in!

Sidor: 1 ... 72 73 74 75 76 77