176
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilka monitorer (högtalare) använder ni och varför? Och D50 är toppen!
« skrivet: 10.09.2013, 21:24:00 »
Nu är ju rubriken, om möjligt, ännu värre!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
God ide. Men D50 låter inte bättre för det, bara så du vet.
Citerahttp://music.holmerup.biz/Feedback/
Skön hängmatta på ljudbilden.
D110 är ingen ball synt, den hade jag också (har inser jag). Men den använde jag mest för att trigga gatar med till slut.
Hela D-serien skulle jag säga. Köpte nån D50 som man fick göra sig av med med vändande post för jag tyckte hela "färgen" var så kass Förmodligen mest beroende på att man var så kass på att göra musik, men gillade aldrig dem alls.
Nämen, D50 hade ju grymma pads och stråkar
nä
fast det berodde säkert på att jag är kass på att använda dem
Sorry för trådkapning!
Då kommer den oundvikliga frågan: Förmedlar sämre monitorer bättre upplevelse i vissa fall?
Det kan de absolut göra - de kan låta "bra" men vara överslätande. Mina Cobalt:er är rätt gosiga. Men att "digga" och "analysera" är i princip motsatta aktiviteter och "bra" monitorerna ska fungera för analys...
Är jag ute och cyklar tycker ni?
...duktiga ljudtekniker kan mixa under enklare omständigheter, men det bygger ofta på en känsla av hur "saker och ting" låter, i sin tur baserat på erfarenhet från lyssning i mer avancerad miljö. Faktum är att man hör mer detaljer med en bra lyssning (och d:o miljö), vilket ger möjligheter till dels finare trimning, dels att lära sig hur instrument/rum/mikar/utrustning fungerar tillsammans och vad som påverkar vad.
Lite filisoffiserande: Det är ju absolut inte för varken myslyssning eller "byx/mag-fladder" man använder speciell lyssning, utan snarare för att accentuera detaljer och avvikelser. De flesta inspelningar låter rätt illa Det var "intressant" att höra hur illa ens egen favoritmusik lät när man utsattes för bra lyssning första gångerna (ur ett tekniskt hänseende, givetvis!!). Normala (även bättre) HiFi-högtalare är mycket mer förlåtande - även dyra sådana - för att framhäva "upplevelsen". Går ju att mixa i sådana också, så länge man vet hur man ska ta sig an det som inte hörs då. Varför ska man då bry sig om det som inte hörs? Jo, därför att en kombination av "ohörbarheter" kan höras, men det finns inte en speciell "felkälla" utan flera...
En jämförelse är vad man kan se i ett skarpt högupplöst fotografi (eller video), även om samma motiv i lägre upplösning och med sämre skärpa förmedlar "upplevelsen" lika bra (eller bättre) i många fall.
Vi ( pianostämmaren ) stämde upp ett par gamla pianon på jobbet. Stämda i 438 hz. Vi ville stämma upp dem i 440 hz eftersom vi har musikundervisning. Enligt pianostämmaren fanns det en viss risk att gå upp till 440 hz eftersom ramverket eller vad det heter kunde ta skada. Du bör kolla med en pianostämmare först!
Fick den domen gällande föräldrarnas piano också, att ramen kanske inte skulle hålla för det.
Men hur vet pianostämmaren? Gissar eller finns det ett visst antal varianter och man har vid ett flertal gånger misslyckats med nån variant? Karl och Jonte är proffs och skulle nog kunna svara om du pm:ar
Ja..det skall mycket till innan man byter plattform..var som man misstänkte då.. Inledningsvis i tråden, att Mixbus skulle ge "bättre" ljud, beror dock endast då på redan inbakade kompressorer mm?
Bättre ljud vet jag inte, ett annat ljud ja Ditt vanliga inspelningsprogram med tex Slate VCC/VTM ger ett annat ljud men bygger på liknande princip. Låter det bättre? Upp till var och en. För mig är den avgörande aspekten det jag påpekat ovan.
/Jon
jag får väl vrida till nåt lite snabbt nån gång och kanske streama det på det där nya vaughnlive.tv samtidigt, man kan ju jämföra hur snabbt man får till nåt mellan tex Logic och Mixbus som jag då har så kan nån annan köra en liknande med tex Cubase och Mixbus.
Gör dig beredd på en hårdsmält middag då
Härligt känsla. Fin filmmusik!
Låter hur bra som helst!
Vad gör det där Afro Celt Sond System?
Håller med Eddi, och vilket härligt sound!
Framtiden är redan här!
Visst är det helt otroligt! Fattar jag rätt så är programmet en musikalisk tidsresa...^^
F*n... man börjar bli gammal... minns när Londonsymfonikerna strejkade mot syntar på 70-talet...