Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Håkan Nilsson

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 52
246
Demolåtar / Håkan Nilsson: Wee wee hours
« skrivet: 28.01.2016, 13:45:08 »
Jag har på sistone börjat loopa "äkta" trumkomp till inspelningarna. På den här spelade jag hela låten först på trummorna o körde på dom sen, även om det inte var hundra tajt...
Jag hade tänkt spela distmunspel genom gitarrförstärkaren, men XLR - tele kabeln jag brukar använda till micken låg i replokalen, så det blev akustiskt munspel.
Om nån skulle vara sugen att spela och/eller sjunga lite så här så kan jag lägga ut även den backtrack jag gjort på låten, utan sång o sologitarr. Munspelet är då bara med som fill på sångversen så där det är ett munspelssolo nu kan man ju spela vad man vill. Piano kanske för de som klarar sånt...

Remixade med mindre basiga gitarrer, komprimerade dem en del med.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/wee-wee-hours-160130

Chuck Berry skrev o spelade in den här mitt födelseår 1955, den blev baksida på hans genombrott Mabellene. Men Wee wee hours rönte stora framgångar även den. Texten är den finaste bluestext jag vet.
In the wee, wee hours
That's when I think of you
In the wee, wee hours
That's when I think of you
You say, but yet I wonder
If your love was ever true

In a wee little room
I sit alone and think of you
In a wee little room
I sit alone and think of you
I wonder if you still remember
All the things we used to do

One little song
For a fading memory
One little song
For a fading memory
Of the one I really love
The only one for me


247
Demolåtar / SV: jTa - Prospective Competitor
« skrivet: 23.01.2016, 14:20:00 »
Snyggt o mysko... Fint med enkla pianomelodierna. Strupsången var oxå mkt bra, hur gör du den?

Det jag saknade o tänkte på direkt, ska inte kicken komma in nån gång?... Byt kick till nåt mer påtagligt.
I det lugna partiet som börjar vid 2:00 så kan du ta väcken kicken helt i början sen får den sakta stiga i volym igen. För långa partier utan puls får i alla fall mig att tappa intresset. Skitbra låt annars. Snyggt som fan... Ursäkta fult språk.

248
Supervacker låt! :wub:

Jag tyckte också sångreverbet var jobbigt. Och sången åker upp o ner allt för mycket i volym.


249
Från Steves forum: "No magic, the MDM its a plywood box with a numberplate on the front, carpet on the top, a drum mic and some foam inside (I believe the mic is an AKG d12)."

Aha, en av varianterna,  en (sång)mikrofon inuti trälåda
Så AKG D12 är en sångmick?  :rolleyes:

Nu ska du inte vara så petig.  :P Jag har inte koll på sånt, så initialt skrev jag medvetet väldigt generellt:
En trälåda kan vara förstärkt via ett piezo-element, en "mikrofon", en högtalare eller en sångmick.

Här fortsatte min försiktighet:
Aha, en av varianterna, en (sång)mikrofon inuti trälåda

Jag tar bort 'g':
Aha, en av varianterna,  en (sån) mikrofon inuti trälåda
Bästa jag vet är när nån skriver felaktigheter. :)

Det finns väl elektroniska kickar också? typ en liten pedal med några olika kaggeljud?

250
Studio, produktion och övrigt / SV: Kr för en telecaster?
« skrivet: 23.01.2016, 13:50:58 »
Gitarrpolarn Hasse S är Gibsonfanatiker, han har en hel vägg med såna, 15, 20 stycken. 335 är favoriten. Såna har han flera stycken, han spelar mest på en röd... Sån a har han två exakt lika av samma årsmodell. Men den ena både känns o låter bättre än den andra. Så att provspela gitarrer är nog ett måste. Vad andra säger o tycker har man troligen mindre nytta av.  B)

251
Studio, produktion och övrigt / SV: Kr för en telecaster?
« skrivet: 22.01.2016, 09:49:34 »
Att telecaster låter bra, kan väl kanske stämma. Men olika telecasters låter ju som helt olika gitarrer. Många både låter o känns skit är min lilla åsikt.

Squier Classic Vibe har fått enormt bra recensioner. Bättre än min USA-tele skriver flera.
http://intl.fender.com/en-SE/squier/guitars/telecaster/

Classic Vibe stratorna hyllas oxå. Där finns det två varianter, den ena har lite högre outpot. Jag har haft hem en sån o testade lite, men blev aldrig såld på den. Men det är ju helt individuellt vad man gillar med en gitarr. Att fråga nån om en gitarr låter bra är väl egentligen helt meningslöst.
http://intl.fender.com/en-SE/squier/guitars/stratocaster/

252
Från Steves forum: "No magic, the MDM its a plywood box with a numberplate on the front, carpet on the top, a drum mic and some foam inside (I believe the mic is an AKG d12)."


Aha, en av varianterna,  en (sång)mikrofon inuti trälåda
Så AKG D12 är en sångmick?  :rolleyes:

253
Eftersom det ska vara hemliga bidrag så bryr vi oss inte om anmälan.

När din MP3 är klar skickar du den bara till eddiorama@gmail.com så får du en bekräftelse via mail att jag laddat hem den.

Har skickat igår, men inte sett nån bekräftelse än...

254
Jag begrep o fick till det tror jag. Det svåraste var att konvertera från WAW som är det enda jag vill ha i datorn till MP3. Verkar inte gå att göra i iMac. Men jag brände låten/låtarna på CD, o importerade sen tillbaka, då gick det bra att importera som MP3

Så nu har jag skickat ett hemligt antal låtar... :)

255
Fattade inte det här med hur man anmäler sig riktigt tror jag?
eh...

256
Demolåtar / Håkan Nilsson GUITAR 66 "Sailing to paradise"
« skrivet: 21.01.2016, 21:35:08 »
Har suttit o småknäppt fram den här akustiskt i soffan en tid, men varken spelat den med polarna eller gjort nån inspelning, idag blev det av.
När den var klar tyckte jag den lät lite Ventures så det får bli min hyllningslåt till dom. Såg nyss att de spelat in över 3000 låtar, varav 1000 som de skrivit själva. Deras produktivitet måste vara den största av alla band i världshistorien.

La om gitarrerna sen jag fått hembyggestratan att låta som jag vill. Skippade kompgitarr helt, nu är det två leadgitarrer som spelar ungf lika i olika oktaver.

https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-sailing-to-paradise-170216

257
Tack för kommentarer! Ska joxa mer med den. Det är märkligt vad olika det låter i olika ljudgrejer. I Volvobilen tycker jag också både sång o virvelslamret blir för starkt. Ska jag tona ner trumman får jag dra upp ak gitarrerna, det är två nylon o två western. Kan bli väl plonkigt då. Kanske borde jag höra mig för om en polare kan lägga orgel. Han är grym på det. Det kanske skulle släta ut det percussativa soundet?

Basen är inte mkt komprimerad, det är min SPL Dynamaxx som jag gör all kompression i, den ställer tiderna själv... Det är nog mest att jag spelar mjukt som ger basljudet.

258
Har mixtrat lite mer med den här. Den här lite sorgliga låten är nog den som "slagit" bäst för mig på länge. Sist vi spelade live med bluesrockbandet ville folk höra den här, men den kunde vi ju inte tyvärr. Jag tror den är ganska lättsam att sjunga med i.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/om-du-var-har-nu-om-det-var-sa-160108
Text o musik: Håkan Nilsson.

Om du var här nu, om det var så
Då ville jag säga, orden jag aldrig fann då.
Men du är i himlen, vill jag hoppas på.
Ja kanske du hör nu, när jag sjunger för dig

I himlen skiner solen varje dag, och fåglarna sjunger
Ingen är rädd eller hungrig, ingen har ont
Och alla får plats.
Om du var här nu, om det var så
Att ingen måste vandra vidare
Till nån annanstans
Om du var här nu, om idag var igår
Om du var här nu, om det var så

Där ovan molnen, hoppas jag du finns
O att du mår bra
Den dag jag kommer ska vi hjälpas åt,
att skriva en text
Som bättre förklarar, att det är så
Så här det är tänkt
Och meningen med det.

Vissling i dur

Om du var här nu, om det var vi igen
Skulle jag vilja säga orden jag aldrig fann då

Om du var här nu
Om du var hos mig
Om jag var hos dig

Om du var här nu, om det var så
Då ville jag säga, orden jag aldrig fann då.
Men du bor i himlen, det vill jag hoppas på.
Och kanske du hör nu, när vi sjunger för dig

Där ovan molnen, hoppas jag du finns
O att du mår bra
Den dag jag kommer ska vi hjälpas åt,
att skriva en text
Som bättre förklarar, att det är så
Så här det är tänkt
Och meningen med det.

Om du var här nu, om det var så
Om du var hos mig, om det var vi två
Om du var här nu.

Gunnar Ohlsson: Trummor. Håkan Nilsson: Sång, elektrisk, stålsträngade o nylonsträngade gitarrer, electric, basgitarr, vissling, percussion, bastrumma, inspelning, mix o master. Inspelad i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden

259
Färdiga produktioner / SV: Henric - Bluesrockprojekt
« skrivet: 08.01.2016, 19:51:31 »
Jag dristar mig till att för en gångs dizza.... Trummorna o svänget överhuvudtaget låter varken bluesrock eller bra tycker jag. Automatkomp i en billigare Casio keyboard.  :huh:

260
Festivaler / SV: Upplägg Festival 44 Beatles/Rolling
« skrivet: 05.01.2016, 21:40:33 »
Jag tänker oxå bidra med två covvrar. Det blir nog första gången jag är med i nåt sånt här.
Ska man skicka i nåt speciellt format eller?

261
Färdiga produktioner / SV: Henric Sången jag vill sjunga till dej
« skrivet: 14.12.2015, 20:26:11 »
Så fint... Klart du ska sjunga själv!

262
Demolåtar / SV: Heartbeat Inverted - Feelings Grow
« skrivet: 13.12.2015, 01:56:18 »
Kanonbra. En lite sak hakade jag mig på, det var att virvel kändes lite stark i första softa delen fram till ca 47 sekunder.
Skitbra! Verkligen levande music.

263
Färdiga produktioner / SV: Asti - Help
« skrivet: 12.12.2015, 22:07:44 »
Nja....  :rolleyes:

264
La om sången efter en natts smältning. La dit lite körsång med. Nytt mindre falskt vissel. Inte så vasst ljud all over...

265
Text o musik: Håkan Nilsson. Gunnar Ohlsson: Trummor. Håkan Nilsson: Sång, stålsträngade o nylonsträngade gitarrer, basgitarr, vissling, percussion, inspelning, mix o master. Inspelad i Flying Saucers Studio Ljusne.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/om-du-var-har-nu-om-det-var-sa-160108

Vi började att jamma fram en rythm på gitarr o trummor, Gunnar som är 80 bast körde först ett sorts beginkomp med stockar på virvel, kaggen trampar han som jazztrummis bara på i bland. Efter det spelade han ett ridekomp med vispar på den Zildjian Constantinople 16" crash jag har, den är hans favorit.
Efter det gjorde jag resten. Jag tyckte det blev tomt utan kagge mer än på sista verserna, så jag la dit en sån, slog med klubba på vanliga baskaggen.
Melodin hade jag klar i skallen o fingrarna, men bara några få ord på texten som var tänkt att handla om hur man saknar föräldrar, kompisar, syskon osv som inte längre finns kvar här. Så när jag spelat in allt komp hittade jag på resten av texten nu i kväll, den är med tanke väldigt barnslig, och hur ska man kunna skriva den mer seriöst om nåt vi inget vet om. Den handlar ju om just det att det är så svårt att få fram de rätta orden både till de levande o de döda. Den dan blir det nog bara svart och ingenting, men hellre hoppas jag på en vacker värld ovan molnen.
Jag la dit fyra stålsträngade gitarrer o fyra nylonare. Jag hade tänkt att spela ett elgitarrsolo, men det blev att jag visslade unisont med två nylonare. Visselsticket i dur blev fint tycker jag. Både rytm, text o arr är jammade fram eftersom på ett par dar...
Roligt att få samarbeta så här med Gunnar.

Text o musik: Håkan Nilsson.

Om du var här nu, om det var så
Då ville jag säga, orden jag aldrig fann då.
Men du är i himlen, vill jag hoppas på.
Ja kanske du hör nu, när jag sjunger för dig

I himlen skiner solen varje dag, och fåglarna sjunger
Ingen är rädd eller hungrig, ingen har ont
Och alla får plats.
Om du var här nu, om det var så
Att ingen måste vandra vidare
Till nån annanstans
Om du var här nu, om idag var igår
Om du var här nu, om det var så

Där ovan molnen, hoppas jag du finns
O att du mår bra
Den dag jag kommer ska vi hjälpas åt,
att skriva en text
Som bättre förklarar, att det är så
Så här det är tänkt
Och meningen med det.

Vissling i dur

Om du var här nu, om det var vi igen
Skulle jag vilja säga orden jag aldrig fann då

Om du var här nu
Om du var hos mig
Om jag var hos dig

Om du var här nu, om det var så
Då ville jag säga, orden jag aldrig fann då.
Men du bor i himlen, det vill jag hoppas på.
Och kanske du hör nu, när vi sjunger för dig

Där ovan molnen, hoppas jag du finns
O att du mår bra
Den dag jag kommer ska vi hjälpas åt,
att skriva en text
Som bättre förklarar, att det är så
Så här det är tänkt
Och meningen med det.

Om du var här nu, om det var så
Om du var hos mig, om det var vi två
Om du var här nu.

Gunnar Ohlsson: Trummor. Håkan Nilsson: Sång, elektrisk, stålsträngade o nylonsträngade gitarrer, electric, basgitarr, vissling, percussion, bastrumma, inspelning, mix o master. Inspelad i Flying Saucers Studio Ljusne Sweden


266
Färdiga produktioner / SV: Asti - Vincent
« skrivet: 11.12.2015, 14:19:00 »
En liten grej; du kan knipsa bort gitarrens ekoknall (äkta uråldrigt uttryck) i breaken. Fin låt jag inte känner igen sen förr.
Vore intressant att höra hur du spelat in sången? Ett antal dubbar antar jag: Vore kul att höra dig sjunga utan dubbning. Helt klart håller din röst för det.

267
Haha det här är ju mission impossible båda har intressant röst men jag tror Håkan vinner på djupet och förlorar på svengelskan typ. Kan du inte mixa ihop rösterna så får vi höra..... :D
Haha, jo jag lyssnade på mixarna samtidigt, men det funkade inte alls vi sjunger i helt olika takt, o även olika ord. Han sjunger nog lite mer som Bon Scott gjorde, han är ju ACDC fanatiker sen 70-talet, jag tog en rad i taget som jag tyckte. Att sjunga mer som orginalet funkade inte alls. Och nu kan jag inte sjunga den alls fast jag har en så bra backtrack. Jag måste nog öva en hel vecka innan jag klara den utan att det blir kalkon live. O lika är det med ett gäng fler låtar/backtrax, jag har varit alldeles för produktiv så jag har inte hunnit lära mig dem live så att säga. Måste sluta spela in ett tag. Men hur fan ska jag kunna låta bli?

268
Nu är vi klara tror jag, efter några remixar. Så här blev min version:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-hakan-nilsson-151205

Roberts:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-robert-loven-151205

Tack för tankar o pepp!

269
Känner inte igen låten, men jag har å andra sidan ingen koll alls på AC/DC!
Mixen tycker jag är bra och nivåerna OK! Skön ljudbild på det hela taget.
Härlig känsla i gitarrspelet! Vad gäller sången tycker jag du kanske skulle
hålla igen lite på  "Town" och "cry" i början och vara mer rak och lite kortare där (om du förstår  :)).
Men det är bara min personliga åsikt, inget att hänga upp sig på. Annars bra sång.
Och det här sköna live-soundet!  :wub:
/Asti
Tack! Hörde du på soundclouden med min sång, eller dropboxversionen där polarn sjunger?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Ride%20on%20Robert%20Loven%20151203.wav

270
Låter bra. Inte lätt att ge sig på en ACDC cover och speciellt inte en sådan som Ride on som ligger så långt ifrån hur de brukar låta. JAG tycker du gör det bra. AHR inte mycket att säga om mixen. Svårt att sjunga som Bon så klart men jag tycker din sträva stämma funkar bra ändå.
Bea hantverk.  :)
Tack för det! Jag gjorde ju förstås en backtrack på den oxå, o idag försökte jag sjunga o spela gitarr till backtracken. Helt omöjligt, kom inte ihåg ett dugg hur jag sjöng på inspelningen...

Nu har trummisen som är upphovet till inspelningen äntligen sjungit en andra gång, det gick bättre nu än första svängen. Men efter att han lyssnat lite snabbt på min mix i mobilen så tyckte han att leadsången (hans version på lead alltså) var för stark. Jag tycker den är snudd på för svag i mixen. Och att mastern är anings dov.
Nån har en åsikt om sångvolymen på hans version?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Ride%20on%20Robert%20Loven%20151203.wav

271
Färdiga produktioner / SV: Asti - Nothing more to say
« skrivet: 03.12.2015, 08:03:14 »
Jag skulle vilja ha mer trummor. Tungt hihatkomp skulle driva på den långsamma låten bra. Är det kompgitarrer det är för mycket av?

272
En halvbekant gitarrist är stort AC/DC fan. Hörde av sig till mig om att få komma hit o spela in deras Ride On, en av deras bästa tycker även jag så visst. Nu har han fått nått knas så fingrarna svällt, o han kan inte spela på sina fina SGár alls. Han har en äkta från -63 o en ny Angus Young, den senare låter mkt bättre än den gamla. Hur som helst så spelar han trummor också, o det funkar trots fingrarna. I grunden spelade jag gitarr o han trummorna. Gabnska svårt att trumma utan basist, och gitarren inte pumpar alls. Sen sjöng han oxå, men tyckte det blev så falskt att vi beslöt att göra om det sen jag varit på Gran Canaria. Men idag kunde jag inte håll mig utan la dit sång själv plus leadgitarr. Tyckte det blev rätt fint. Först lyssnade jag lite på Bon Scott, men inte kunde jag sjunga så, mer än på några ställen kanske.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-151201
Mixade om, då första versionen var lite starkare i ena kanalen, sången hamnade på snedden.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-ride-on-151202-1

273
En halvbekant gitarrist är stort AC/DC fan. Hörde av sig till mig om att få komma hit o spela in deras Ride On, en av deras bästa tycker även jag så visst. Nu har han fått nått knas så fingrarna svällt, o han kan inte spela på sina fina SGár alls. Han har en äkta från -63 o en ny Angus Young, den senare låter mkt bättre än den gamla. Hur som helst så spelar han trummor också, o det funkar trots fingrarna. I grunden spelade jag gitarr o han trummorna. Ganska svårt att trumma utan basist, och gitarren inte pumpar alls. Sen sjöng han oxå, men tyckte det blev så falskt att vi beslöt att göra om det sen jag varit på Gran Canaria. Men idag kunde jag inte håll mig utan la dit sång själv plus leadgitarr. Tyckte det blev rätt fint. Först lyssnade jag lite på Bon Scott, men inte kunde jag sjunga så, mer än på några ställen kanske.
Robert sjöng om sin efter en vecka.
Nu anser vi dem vara klara.

Med Robert Lovéns leadsång:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-robert-loven-151205

Med Håkan Nilssons leadsång.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-hakan-nilsson-151205

274
Det verkar som att man mer o mer gått ifrån att både lajna o micka basen, enbart line blir oftast tajtare, utan fasfel o bättre. Det var nog vanligare förr att även micka. När nu förr var... :mellow:

275
Man kan kanske göra om en Marshallåda så att den blir en ISO-box i sig självt? Man monterar en SM57 inuti den, sikar på baksidan av ett element, mitt emellan mitten o kanten, ser till att micken sitter helt still där o på med bakstycket igen. Jag antar att de redan har nån typ av glasull invändigt...

276
Jag kör rakt ini ljudkortet oeffektat o sen på med nån goding låda/effekt o en  eq .. när jag mixar  :)
Vad har du för bas då? Jag har en mkt bra p-bass kopia med orginal Fendermickar, men tycker den blir lite tråkig lajnad direkt in i portan, hellre då genom lillcombon. Jag har kört på samma strängar på min bas nu i flera år, haha, kanske det skulle bli mer stränglud o ton om jag gjorde ren dem. Har läst ett tips av basistpolare att han har en ganska stor glasburk med lock som han kan få ner strängarna i, sen i med en skvätt kemiskt ren bensin o skaka om rejält så blir strängarna som nya. Det ska vara mkt effektivare än att koka dem som jag brukade göra när jag spelade enbart bas.

277
Hade jag nån sorts autocorrect skulle jag använda det hela tiden.  :wacko:

278
Studio, produktion och övrigt / SV: Rummets inverkan...
« skrivet: 01.12.2015, 13:36:21 »
Allt är nog inspelat snustorrt, "rumsklangerna" är nog enbart diverse digitala reverb. Men snyggt gjort ju.

279
Studio, produktion och övrigt / Hur spelar ni in o mixar elbas?
« skrivet: 01.12.2015, 13:29:02 »
Kan ju göras på många sätt förstås, lite nyfiken hur andra gör bara.
Jag har en liten Ampeg BA-1008 bascombo som låter förjäkla bra på den volym den orkar prestera, och mer ljud än så vill jag inte ha när vi spelar in trummorna samtidigt i samma lilla studiorum. Köpte den för ungf 1000 kr i en musikaffär i Bollnäs. Testade samtidigt en anings större i samma serie med en tolva, men den hade knepigt nog mkt sämre botten. EQ´n basratt ställer gasen så lågt som vid 40 hz på den här lilla lådan. Även lineutgången låter skitbra, dock med ett aber; högtalardelen låter bäst om jag ställer bas-eq-ratten på fullt, men då blir det übermycket lågbas i lineutgången som jag måste skära sen...

När jag spelar in med mick brukar jag använda en AKG D112 som jag tycker funkar mkt bättre på elbasriggar än den gör på baskagge... Ofta är jag dock för lat o kör enbart linesignalen.

Undrar sen hur ni mixar om ni har både line och micksignal? Jag brukar lyssna på en i taget o försöka få till ett så bra fullrangeljud ur bägge var för sig, sen blanda typ hälften av varje. Sen brukar det bli att jag får skära bort i botten ändå på lajnen när jag lyssnar på hela mixen med subben påslagen.

Kan det vara smart att low och hipassa signalerna så att lajnen enbart är lågbas under tex 50, eller 70 hz och mickljudet befrias från lågbasen vid samma frekvens? Jag gillar ett ganska städat ljud som tex på en del Fleetwood Mac låtar. Svårt för mig är att få fram elbasen i mindre lyssningar, brukar boosta vid 600 eller 800 hz, ibland blir det bra, ofta inte bra alls... Borde gå att få till det bättre om jag bara la ner mer tid på det... Kanske spela in mickljudet med en storkonding i stället? Jag har en sE4400a som oftast blir över...

Tack på förhand!

280
En väldigt märklig grej med, eller snarare runtikring Håkan Hellström, är att nästan inte en enda musiker fattar att han för länge sen slutade sjunga falskt som han gjorde på första hiten "Göteborg". Läser flera ggr i veckan på Facebook hur bekanta musikerpolare "berättar" hur illa det är. Kommentarerna framstår som om de kom från avundsjuka idioter o byfånar. Han drar ju in typ miljarder på sin personliga röst.
Jag är ingen större fan av hans låtar så jag kommer inte på en massa exempel på där han sjunger snyggt, men det finns massor, dottern kan hans musik o spelar den ofta. De kanske fixar hans pitch med Autotune, men det gör ju alla utom jag.
https://open.spotify.com/track/0Hz0ySp6XYrBhEQPU16Hz8

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 52