Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Håkan Nilsson

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 52
211
Färdiga produktioner / SV: Fuzzbub - Green River, cover på CCR
« skrivet: 08.01.2017, 18:35:07 »
"Long as I can see the ligth" vore nåt att glra i tung version. Kanske med el slide?

212
Färdiga produktioner / SV: Fuzzbub - Green River, cover på CCR
« skrivet: 08.01.2017, 18:21:55 »
Mycket av annan samtida gammal rock ger jag inte mycket för heller, det är pålägg i massor tills det är enda smet. Många bra låtar förstördes så även på 70talet. CCR var mer genialt. Fast på sista plattan krävde de andra att de också skulle få skriva lika många låtar som John. Intw så lyckat alls de kunde ju inte skriva lika bra alls. En av trummisens är ganska bra ändå.

213
Färdiga produktioner / SV: Fuzzbub - Green River, cover på CCR
« skrivet: 08.01.2017, 17:24:05 »
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik.
Då tillhör jag skaran som inte fattat mycket om rockmusik!

Känns lite väl kategoriskt det där utlåtandet.
För att inte säga 'mindre begåvat uttalande'...
Jag tycker det är som att avfärda Beatles. Eller Pavarotti. Mindre begåvat.
Kanske nån har en motkommentar om någon ny eller gammal rocksångare som är mkt bättre än den mediokre John Fogerty?

214
Demolåtar / SV: Tigersoul - Be apart - ver 1D
« skrivet: 08.01.2017, 16:34:12 »
Knäckande fin låt, och ljudet med. Grymt bra sång o anslaget på gitarren. Väldigt fin elbas också, den skulle jag velat ha anings anings volymsvagare. Annars hör jag inget att klaga på.
Nån sångfras påminner lite om Astis ballader, och det är ju riktigt bra det.

Ni som vill höra mer av denne Örebroare kan ju lyssna på den här också, så ruggigt bra.
Önskar jag kunde sjunga så här...
https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/skuggan-av-sara

215
Demolåtar / SV: Håkan Nilssons GUITAR 66 "I shot the sheriff".
« skrivet: 08.01.2017, 16:25:40 »
Snygg ljudbild! Härlig live-känsla som vanligt!
Skönt att höra hur väl detaljerna,  t.ex ride:n går fram.
Gitarrsolot sitter fint, speciellt partiet runt 4 minuter!
Kanske är låten aningen lång....
/Asti
Du tycker inte att high mid borde fram lite mer? Fast du har väl liksom jag, inte heller ungdomens hörsel i behåll? Min diskant försvinner ovanför 10 khz om jag testar med tongenerator. Från 9 khz o neråt hör jag allt ganska jämt. Det lär väl tyvärr bara bli sämre framöver...

216
Färdiga produktioner / SV: Fuzzbub - Green River, cover på CCR
« skrivet: 08.01.2017, 16:22:15 »
Håller med, har man missat eller dissat CCR o Fogerty har man knappast fattat mycket om rockmusik. Fogerty är en av få i klass med tex Paul McCartney, helt genial. Många fnyser säkert åt CCR pga alla dansband som nött sönder några av låtarna totalt. Orginalversionerna är ofta aggresiva nånstans åt The Who och Hendrixhållet. Väldigt mkt olika stil på låtskrivandet. Och som sångare, säg en enda människa som är bättre? Kanske somliga tycker Gene Simmons är bättre?

Basisten o trummisen i CCR är nog två av de mest underskattade i historien, de är en stor del i Fogertys unika sound. Tyvärr blev de ju väldigt osams, de andra tre fattade ju noll av storheten i Creedence fast de var en så stor del i det hela. Kenny Aranoff som trummar med Fogerty numer sen många år är ju känd som en av de bästa i världen, men det lite magiska som Doug Clifford gjorde i bandet klarar han inte. Han o basisten Stu Cook har ju lite sjukt ett CCR coverband som är jävligt bra, kommer de till Sverige ska jag åka o se dom.
Johns äldre bror som spelade kompgitarr dog tyvärr när bröderna var som mest osams. När John gjorde en soloskiva stämde de andra honom för att det lät för mkt CCR om hans soloprojekt!

Just det att producera mästerverk utan en massa pålägg, det är ju det som är det extremt svåra. Många tycker nog att det är skickligare att lägga på flera keys, åtta gitarrer osv, jag anser att det är helt tvärtom. Att spela in som Fogerty gjorde då är det nästan ingen, varken musiker, eller ljudtekniker som klarar av varken då eller nu. Spelar man upp original CCR låtar varvat med modernare låtar genom ett fett PA på en knökad krog fattar man hur ruskigt bra gjort det är rent tekniskt. Luften mellan ljuden gör att det svänger mer än den mesta moderna musiken som är en enda soppa av fula oidentifierbara ljud hoppressade till nån sorts gröt.

Kul att inspirera till en cover. För mig är det ännu svårare att klara sångens höga toner, jag har fått flytta ner låten två hela tonsteg för att någotsånär klara den. Det gör att gitarriffen blir lite svårare än i vanliga E7 tonarten för mig. Jag spelar en helton nedstämt, sen i det som ser ut at vara D.

Din version nr 2 har ju bästa trycket. Kanske sången är lite för stark ändå. Saknar lite dubbeltramp på kaggen också för att hitta nåt att gnälla lite om.

217
Demolåtar / Håkan Nilssons GUITAR 66 "I shot the sheriff".
« skrivet: 08.01.2017, 15:51:36 »
Här har vi spelat med bandet i nya studion.  :P

Ny mix o sång, det blir fjärde gången, Dropbox WAW-fil

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20I%20shot%20the%20sheriff%20170112.wav
 
Här blev jag ganska nöjd med både spelande o mix. Den sista sångrefrängen är i kompet, förutom sången och höger gitarr, identisk med första "I shot the sherriff". Vi jammade som vanligt in grunden och det råkade bli att vi klippte av den utan den sista refrängen vilket lät fel. Det går väldigt bra att klippa o klistra även i en sån här digitalbandare. Nåt det knappast går att göra i en renodlad 24-kanals hårddiskinspelare.
 
Polarn Putte Sandström som spelar bas har nyligen köpt en Höfner fiolbas i ca 4500 kronorsklassen, det finns både billigare o dyrare. Den spelade vi genom en TC Spectracomp pedal, sen aktiv linebox in i "bordet". Jag tänkte först reampa eller göra nåt med, men gjorde inget mer mer än att skära lite mid. Putte hatar mid på bas säger han... :) Spectracompen är en supergrym baskompressor med bara en ratt. Det hörs knappt att man komprimerar, men den kniper mkt effektivt bort transientpeakarna som ger dist annars. Den är multiband o omprogrambar genom datorn. Läs om den här, synd bara att basisttjejen spelar nåt konstigt skit bara:
http://www.tcelectro...ass-compressor/
 
Trummornas OH sitter som Glyn Johns på både golvpuks och hängpukesidan, så hängpuke-Oh sitter lite framför trummorna. Det är Oktava MK12, helt otroligt bra mickar, vilket bottenfläsk. Sen har jag dessutom min TLM49 som mono OH ovanför trummisens huvud. Kagge EV N/D868, Virvel över E906, under AKG P4, en liten billig mick som tål mycket ljud o låter lika bra som en SM57
https://www.thomann....ion_live_p4.htm
 
Ganska nöjd med mixen, men i mastern skar jag aningen vid 4 khz och boostade nån db vid 70 hz, skar vid 34 hz. Borde jag göra om det o köra flat förutom basscutten vid 34 hz? Eller tom lyfta nån db nånstans i highmid? Lite åsikter på det vore guld...

218
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 08.01.2017, 15:47:27 »
Tack för alla värmande ord.  :wub:
Jag sitter ju, som säkert de flesta andra, och bara försöker hitta fel i både framförande och mix, lite sjukt. Så lite uppmuntrande är ju guld.

219
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 15.12.2016, 14:14:47 »
Härlig, egen tolkning av låten. Tycker sången kan få lite mer volym.  :)
Roffe H
Tackar! Jag funderade precis på om inte sången är pyttelite för stark? Egen tolkning ja, men inte helt. Jag började med att spela in orginalet med CCR i bandaren, sen trummade jag ungefär lika som CCR´s Stu Clifford, och letade upp några takter ur det jag kunde göra en loop av, sen snickrade jag ihop resten runt det. Jag måste sänka orginal tonarten från E till C för att orka skrika mig genom låten.

Funderar på om jag borde komprimera kompgitarrerna lite grann. De är helt okomprimerade nu. Kan kanske låta bättre när det är så rent ljud. Med mer dist som leadgitarren så brukar jag aldrig komprimera den, det blir bara sämre...
https://soundcloud.com/user7908154/green-river-hakan-nilsson-one-man-band

220
Demolåtar / SV: karl- some reason
« skrivet: 15.12.2016, 03:16:18 »
Håller med de andra, fin låt, fin lite försiktig sång. Sången måste väl inte vara vrålfet i alla låtar? HUvudsaken det är ens egen röst, o det är det ju.
Lite elbas skulle nog lyfta det hela.

221
Demolåtar / SV: Gurano & Plinka - Vit yta
« skrivet: 15.12.2016, 03:11:22 »
Skön låt! Jag reagerade på en grej, det var att jag ville ha de två rösterna mer i mono, nästan i mitten bägge två, bara anings mer i mitten än nu.

222
Demolåtar / SV: Plinka -Cherries in the snow
« skrivet: 15.12.2016, 03:09:01 »
Jättehärliga ackord o melodier att varva ned o lyssna på om natten, när man som jag mixat en betydligt skramligare låt.
Egen fin stil på alltihop. Nivåer o sånt fixar du väl sen förstås.

223
Färdiga produktioner / SV: Asti - First site
« skrivet: 15.12.2016, 03:04:21 »
Fin låt som vanligt, suveräna harmonier o melodier. Den lite "störiga" syntmelodin till höger lyfter. det hela på ett finurligt vis. Men kanske kan den tystna under solot som nån annan skrev? Jag åkte ifrån mina favo öppna mix-mastrings-lurar i studion så jag kan inte säga nåt om helhets eq-kurvan. I Koss Porta Pro låter det lite diskantfattigt. Beror nog på lurarna och även mina öron börjar bli slitna. Jag hör ganska jämt o bra upp till knappt 10 khz, sen blir det tyst från tongeneratorn fast jag vet att den låter. Det finaste klirret i cymbaler hör jag inte längre, det är lite sorgligt. Men en rocknrollpolare har det mycket värre, för honom fattas nästan all mid mellan några frekvenser, så han skulle knappast alls kunna mixa utan att det blev helt fel.

224
Demolåtar / SV: Perfect Strangers - Hela låten
« skrivet: 15.12.2016, 02:49:31 »
Håller med de andra på bra framförande osv. Lite väl med sångdelay, och kanske du har för mycket kompressor på masterspåret? Testa isåfall att ta bort den nästan helt, så typ att det inte blinkar alls annat än när du sjunger.

Ruggigt fläskig låt. Gillan är ju grym på de tidigare plattorna, nu har väl kanske rösten nötts ut.

225
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 15.12.2016, 02:44:06 »
Gjorde om mixen, skrålsången fick vara som den var, det jag retade mig mest på var just det att det var för lite elbas, men det blev nästan för lite även nu tror jag. Elbasen hörs väl mer i nya lokalen och med subben påslagen. Den som hade råd med riktiga fullrange monitorer änd, såna som orkar ner till typ 25 hz. Eller åtminstone 30 hz. Då vore det nog enklare att höra basen än när lågbasen kommer från golvet. Men jag kanske lär mig akustiken i nya studion bättre för varje mix.

Tack för tyck o tänk o ris o ros. Den svänger ju bra ändå. Kompgitarrerna var nog svårast att spela...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/GREEN%7ERIV%202.WAV

https://soundcloud.com/user7908154/green-river-hakan-nilsson-one-man-band

226
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 10.12.2016, 01:14:47 »
Live-känslan finns där som vanligt! Skitsnygga gitarrer!
Basen kunde nog vara lite starkare/tyngre och kanske även lite mer botten i trummorna,
men jag reserverar mig en aning eftersom min hörsel inte är hundra....
Ja, den här låten är inte lätt att sjunga! Speciellt inte om man har Fogertys sång i minnet.  :)
Men jag tycker du gör den bra! Kul att höra hur nya "bandaren" låter!
/Asti
Tack för tyck o tänk!
Jag hör nog lite mer bas i nya lokalen... Sen så var jag föstås inte vidare noggran alls, jag var uppe hela jävla natten o kom hem kl 0715 på morrn. Är mina öron utvilade hör jag nog ganska bra, men så fort jag sätter mig o slår på trummorna eller spelar elgitarr så går det fort utför med den noggrannare hörseln den dan. Nu var jag väl mest ute efter om jag kunde lyckas tekniskt med hela skiten o mastra o allt i apparaten. Den har lite grejer i en speciell mastringsdel som den förra inte hade, det kanske med lite övning går att få de grejerna att låta bra. De olika färdiga presetsen som multibandskompressorn hade tyckte jag nog gjorde för mycket så det blir lite dist över det hela. Antagligen är min Dynamaxxkompressor bättre. Den har jag till min glädje läst om nyligt, den anses vara ruggigt bra, o det tycker jag själv med. Säljs dyrt som vintagepryl på nätet.
Vore kul att få dit nåt annat band o spela in, jag blir anings speedad när jag ska både spela och sköta tekniken, ibland kan det bli nån "goof" att jag spelar över en låt av misstag... För att lättare få liknade sound på flera blue/rocklåtar är det bäst att spela in en enda "song" o sätta marks som skiljer dem åt. Då kan jag lättare göra samma komprimering på alla trummickar tex. Då bouncekör jag alla låtarnas spår i realtid genom outboardarna. Det tar en del tid, men då kan jag vila både skallen o örena samtidigt.

Ganska skönt ös i låten ändå. Det kan nog vara värt att lägga om sången o ev sologitarren. Nya låtar som är svåra att sjunga naturligt brukar gå bättre nån dag senare efter första försöket, det verkar räcka att jag lyssnar i ett poar dar på den mixen så är det lite enklare nästa gång.

227
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 09.12.2016, 22:03:56 »
Det här en Creedence jag aldrig ens försökt sjunga innan jag la på sången igår. Fy fan vad svårt det är tycker jag. Det låter så skitenkelt när Fogerty sjunger, och det är ju en låt man hört en miljard ggr typ. Att framföra CCR covers ses nog som både billigt o pissenkelt enligt en del. Men att sen få till det utan att öva varje fras i veckor, det är i verkligheten så ruggigt svårt. Mycket svårare än att sjunga nåt man komponerat själv. Tycker jag i alla fall.  B) Jag kan nog sjunga lite mindre illa efter nåt års övande på denna.

Blev lite knepigt då jag inte kunde spela riffet i orginaltonarten E, då jag inte pallar att sjunga så högt upp som Fogerty. Jag spelar två hela tonsteg under, men då jag har gitarr o bas nedstämda en helton så blir det här i grepp som ser ut att vara D-dur... Finurliga harmonier på tre udda ackord; C, Giss och F.

228
The Who´s Live AT Leeds är nog den jag lyssnade mest på i yngre dar. Värsta öset jag hört hittills.

229
Demolåtar / Håkan Nilsson, Green River, CCR-cover
« skrivet: 09.12.2016, 21:36:52 »
Det första jag spelat in i nya studion och med nya digitalportan. Den blev en stor besvikelse och har fler fullständigt idiotiska fel. Tex så om man spelar in trum-OH på en stereokanal så går det inte att panna in mickarna en bit tex kl 9 och 3. Man kan bara panna över alltihop åt ena hållet så typ den ena micken hamnar i mitten o den andra fullt utpannad.
Blev skitbesviken på flera grejer, bla så kan man inte använda kompressorerna annat än vid inspelning direkt på mickingången. Inte vid mix. De måste vara helt ruttna i skallen på Tascam, att "vidareutveckla" en sån här grej under 10 o mestadels förstöra den. Och det här har nån fått betalt för under åratal kan jag tänka. När man ska pluncha in rec är det en viss fördröjning innan den spelar in. Så jävla värdelöst.

Låten blev väl så där. Jag gjorde själv det mesta på en natt, o att först yla gitarrpålägg o trummor, o sen direkt mixa är väl inte enligt boken. Den blev lite tunn i basen hör jag i husvagnsstereon. Det kan jag nog få till med övning när jag lär mig akustiken i nya lokalen.
https://soundcloud.com/search?q=h%C3%A5kan%20nilsson%20green%20river

230
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.12.2016, 14:26:29 »
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/
Är lite förvånad att det fortfarande finns en marknad för denna typen av inspelare...men bra pris!
Hur är det med editeringsmöjligheter av audiospår på en sån här Håkan? Kan du koppla ett
keyboard och använda dig av midi eller är du hänvisad till externa syntar?
Dina inspelningar brukar låta väldigt bra med fin live-känsla! Vore kul att se din studio nån gång!
Nu väntar vi bara på att få höra lite inspelningar med nya maskinen! Lycka till!
/Asti
Det verkar som att marknaden är större för dom nu. Många som är vana att spela in med datorer tycker ändå så illa om det att de hellre använder en digitalburk.
På den här har de tagit bort midi in/out helt, det fanns på den förra jag hade, många retar sig enormt på det, jag vet inte vad midi är och har aldrig använt mig av det så för mig är det skit samma. Editeringsmöjligheter finns, allt jag vill göra som att kopiera eller klippa bort en vers går att göra enkelt. För mig är det tvärtom, jag fattar inte hur nån står ut att sitta o jävlas med datorer när de ska göra musik när man kan slippa det. Med datorer går en väldig tid åt till att sitta o fundera o jävlas i det oändliga. Jag hatar det, musik älskar jag att hålla på med.

Och studion... Den har jag flyttat till en lite större lokal, håller på med akustikbehandling mm där nu. Jag kanske lägger ut lite bilder därifrån senare. Nu blir det möjligt för mig att tandra band, och att väsnas mitt i nätterna.  B)









                                                                 

231
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.12.2016, 00:17:23 »
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/

232
Festivaler / SV: Festival 44 lyssnings och kommentarstråd
« skrivet: 27.02.2016, 05:07:57 »
Ska försöka kommentera lite i efterskott. Nu vet jag inte vem som gjort vad utom mina egna låtar, har inte kollat det, fast det säkert står nånstans.

Låt 1. Jumping Jack var jag själv på sång, kompgitarr o bas, två polare jag aldrig spelat med förr trummade o solade... Lite otajt o orepat, var bara en kul grej.

Låt 2. If you let me do: Förjäkla bra, låter både i melodi, harmonier, rytm och inspelningsteknik som väldigt tidiga Beatles.

Låt 3. Gimme Shelter. Skitbra detta med. Gissar på nåt samarbete mellan A-rocker och nån mer? Slejnard antagligen, fast rösten låter inte exakt som han... Grymt bra driv...

Låt 4. Across the universe. Vackert som vanligt, att det är Asti är ju tydligare än tydligt. Oerhört proffsigt... Hur jag skulle ha röstat på bara de här tre första vete f-n. Grymt allt...

Låt 5. Brown sugar. Bra drag här med, kanske lite för hetsigt tempo... Kan inte gissa alls här...

Låt 6. Here Comes the sun. Gissade först på Asti, men när sången kom in hörde jag att det är Max B. Väldigt bra det här med.

Låt 7. Andy. Visste genom pm från PXM-Johan att han o Plinka samarbetat, men kände igen soundet ändå. Lite ovanliga fuzzmelodier, gillade basspelet mer. Vacker sång... Handlar orginalet om Dawid Bowies fru Angie?

Låt 8. I was lookin round. Vackert igen med Asti. Är detta ett orginal? Plus på det! Men nu blir jag osäker, är det verkligen Asti som sjunger?

Nu börjar jag bli för seg för att kommentera mer. Fortsätter senare. "I love you"..  :wub:

233
Festivaler / SV: Festival 44 lyssnings och kommentarstråd
« skrivet: 27.02.2016, 03:51:51 »
Jag har varit, och är än så sänkt i flunsa o helt inflammationsdöv på ett öra att jag missat hela den hör omröstningen. En del av det skrivits i den här tråden verkar bara bra att jag sluppit läsa, lite dålig stil på det bästa studioforumet...
Men jag älskar er ändå o sänder mina vackraste styrkekramar ändå. Om jag blir frisk ska jag i efterskott kommentera bidragen lite.

All you need is love...  :wub:

234
Demolåtar / SV: pxm - "Johans Blues nr. 02 2016"
« skrivet: 27.02.2016, 03:42:18 »
Jag som har digitalporta har aldrig varit med om nån latency.... Men att försöka spela o det släpar efter det minsta lilla i lurarna måste ju vara helt vedervärdigt...
Lägg allt krut på att få bort det där, du kanske ska rensa bort annan skit i datorn? Får du bara bort latencyn kan du nog slappna av mer och få bättre flyt i liret.

235
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Wee wee hours
« skrivet: 27.02.2016, 03:35:36 »
Blues ä alltid gött! Svänger bra Håkan - jag hade sjungit på svenska istället, tror det blir bättre!

Mvh Henric
Det vete fan om jag skulle våga översätta en så klassiskt text... Chuck Berrys texter är nog de allra bästa genom historien, alla kan nog känna igen sig i dem.
Kanske om nån annan först översatte texten åt mig så skulle jag våga mig på att sjunga på svenska. Jag sjunger bättre på svenska tycker jag själv ..

236
Demolåtar / SV: I want you I need you I love you
« skrivet: 27.02.2016, 03:30:32 »
Tackar ändårå.... Sångare jag själv gillar är ju ofta såna som sjunger mer eller minde underligt som tex Willie Nelson. Men drömmen vore ju att även kunna sjunga ballader lika som Nat King Cole, Elvis eller Jim Reeves. Fast så finns det knappast nån levande människa som kan sjunga idag, så jag behöver väl inte känna mig allt för misslyckad... Man kan kanske tom vända på det hela o tänka sig att tex Jim Reeves trots sina framgångar hade önskat att han även kunde sjunga råare rocknroll? Han flög ju tragiskt ihjäl sig i sitt eget flygplan i ett oväder. Han hade strax innan pratat med frun i radio o sagt att det skulle bli skönt att komma hem. Men strax efter det så flög han rätt i backen, varför vet de inte. Kanske höjdmätaren inte funkade, eller att han själv tappade uppmärksamheten vid nåt berg  .

Jag har i många brukat spela den här Elvislåten med enmansbandet, till en gammal backtrack jag gjorde för 15 år sen med ganska taskigt fult ljud o hemskt trummaskinskomp. Men den har gått hem väldigt bra ändå, det dansas alltid tryckare till den. Att live på krogen enbart spela snabba rocklåtar funkar dåligt, de flesta orkar ofta inte hålla igång mer än högst två låtar. Men blandar jag lite halvt dansbandsaktiga låtar blir det mer fart. I dagenslägefinns det knapptnån publiksom gillar bara en stil. Det som går bäst av allt ihos de flesta både unga o gamla är 50 o 60 talsmusiken...
Nu har jag legat raklång tre veckor i en helvetes flunsa som aldrig går över, o med öroninflammation så jag är helt döv på v öra, kan inte göra nåt varken i studion eller live, det är för hemst.... Jag har äte två penicillinkurer, men har lika ont i örat i alla fall. Men det borde väl bli bättre i örat nån gång....

237
Demolåtar / SV: Dividend - Visa i Dorisk skala Dm
« skrivet: 06.02.2016, 22:11:01 »
Känns som en snygg bakgrund där man väntar på att melodin ska dyka upp, kanske på stråk. Om det är melodin på pianot du ska jobba med så behövs det stämmor eller något som talar om att det är huvudtemat. Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig. Stämningsfullt och kan bli riktigt vackert.

Jag tycker att melodin redan är spikad och väldigt fin? Men det blir väl mer grejer runt den. :)
Du är en skicklig o känslig låtmakare.

238
Demolåtar / I want you I need you I love you
« skrivet: 06.02.2016, 22:05:58 »
Fan så svår att sjunga. Försökte till sist få det att låta lite soul, fast jag kanske inte riktigt vet vad soul är...
Jag började spela trummorna igår kväll, gjorde resten idag. Är det fort eller normalt?
Akustisk leadgitarr för en gångs skull.
Låter det förjävligt eller? Tänker då på sången, det är en stämma bara...

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/i-want-you-i-need-you-i-love-you-20160206

239
Demolåtar / SV: Bred dina vida vingar
« skrivet: 03.02.2016, 13:12:18 »
Gjorde om sången, och lät den ena leadgitarren spela en oktav lägre än den andra, från början spelade de samma. Nu får den nog vara så här.
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/bred-dina-vida-vingar-160203

240
Demolåtar / SV: Bred dina vida vingar
« skrivet: 03.02.2016, 01:09:37 »
Tyckte sången med bara dubbad grundstämma blev lite trökig, så jag lekte lite med det i kväll. Mixade enbart de fyra sångspåren, det blev mer Första Maj än Begravning:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/bred-dina-vida-vingar-endast-sangspar-160202

241
Demolåtar / Lonesome train
« skrivet: 01.02.2016, 17:47:16 »
Rakt på bara. Två ackord. Testade den live på Ljusneraggarna när de hade kalas nyligt, de blev helgalna, fick spela den tio ggr.  :lol:

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-lonesome-train

242
Demolåtar / Bred dina vida vingar
« skrivet: 01.02.2016, 17:37:45 »
För några år sen var jag o gjorde samma psalm på en samlings-cd med psalmer i rockversioner, det var Svenska Kyrkan i Söderhamn som låg bakom, skivan såldes sen till förmån för uteliggare o fattiga i Söderhamn. CDn hette "Söderhamn för alla" o blev väldigt uppmärksammad, o sålde en hel del. Vi var även ute o spelade live med det ganska stora bandet o alla sångarna. Jag hoppade dock av spelandet ganska snart, det blev lite för mycket Jesusprat jag inte kunde stå för. O naturligtvis tyckte alla det var självklart att vi skulle spela gratis i det oändliga.
Jag har hur som helst fått mycket fin credits för min insats på cd´n o blev sugen att spela in den själv... En kvinna sa att hon överlevt cellgiftsbehandling tack vare att hon lyssnade på min låt Bred dina vida vingar i bilen varje dag när hon åkte till jobbet o sjukhuset. "jag hade dött om det inte var för din sång och låt" sa hon, jag visste inte vad jag skulle svara, men blev förstås rörd. I lördags var det en annan dam som tog upp låten, därför blev jag sugen på att försöka göra den även med enmansbandet.
Hamrande trummor o mycket gitarrvräk samt fotbollskör blev receptet. Jag skulle gärna ha med nån annan som kunde sjunga stämmor med ljusare röst, men det är som att slåss med lera att försöka få nån att orka. Inte en jävel är intresserad oavsett stil. Well de är intresserade ibland säger de, men de har inte tid. De är ohyggligt upptagna jämt, ni kanske känner igen det fenomenet?

Jag arrade med mestadels tanken på upprepningar


   https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/bred-dina-vida-vingar-160201

Tyckte sången med bara dubbad grundstämma blev lite trökig, så jag lekte lite med det i kväll. Mixade enbart de fyra sångspåren, det blev mer Första Maj än Begravning:
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/bred-dina-vida-vingar-endast-sangspar-160202

Och så här blev det sen, nu får den nog vara så här
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/bred-dina-vida-vingar-160203

243
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Wee wee hours
« skrivet: 29.01.2016, 13:58:41 »
Jag gjorde så att alla påläggen var första tagningen. Jag kollade bara att nivåerna o ljudet i lurarna var rätt. Trummorna ökar i fart en hel del. Rätt blir det ju aldrig att spela blues som enmansband, men det är roligare än att bara titta på tv. Jo, sången höll jag på en stund med, den lät skit typ från början.

244
Demolåtar / SV: MaxB - Without This No Song - ny ver 2016-01-27
« skrivet: 29.01.2016, 01:46:40 »
Håller med Asti. Kanske en till ak gitarr mest plektrumspelad på bassträngarna kan laga "hålen" som blir i första delen?

245
Demolåtar / SV: Håkan Nilsson: Wee wee hours
« skrivet: 29.01.2016, 00:57:05 »
Tack Asti... Jag skruvade om den, gitarrerna var för basiga o helt okomprimerade, grejade med det en stund så blev det mindre bumligt och de softare gitarrgrejerna kom fram bättre.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/wee-wee-hours-160130

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 52