En av dom snyggaste intron jag hört är på KR.
Sen rullar det på i ett för mig på ett ganska anonymt sätt, eller ska jag säga typiskt sätt enligt den här typen av dance-music. Jag är ingen expert och vet i princip noll. De frågor du ställer kan andra säkert ge mer svar. Vad gäller ackordbyten så kan jag nog tipsa lite men med en sång behandlad med vocoder, är det svårt att ge svar. Det handlar om harmoni mellan sång (tydlig sång) och bakrund, man t.ex ta ett F-ackord fast man sjunger i C-dur men när sången är så pass processad, så är det svårt.
Kan faktiskt inte ge så mycket mer kommentarer. Men jag lyssnade...
skön feel på detta, jag tänker bilspel
och temat får gärna vara lite monotont, en nedtagning & en åter uppbuggnad med en extra ingrediens på slutet & du är hemma enligt mig
dataspels vibbar alá 90-tal tänker jag på
kul att höra vad du själv har för planer med detta framöver
:)
I början låter det som Yello, dvs gubb-dance, det är nog synthbasen och den basgång du kör som påminner om deras grejor (tex Zebra eran).
Jag tycker introt låter lite omodernt med den tranciga slingan i 16 delar, lite lamt ljudval, filtrera lite på det kanske... när sången kommer låter det dock riktigt bra, då funkar trancegrejen perfekt som bakgrund till sången.
Om jag vad du skulle jag slänga in med knäppa inslag.
En av dom snyggaste intron jag hört är på KR.
Sen rullar det på i ett för mig på ett ganska anonymt sätt, eller ska jag säga typiskt sätt enligt den här typen av dance-music. Jag är ingen expert och vet i princip noll. De frågor du ställer kan andra säkert ge mer svar. Vad gäller ackordbyten så kan jag nog tipsa lite men med en sång behandlad med vocoder, är det svårt att ge svar. Det handlar om harmoni mellan sång (tydlig sång) och bakrund, man t.ex ta ett F-ackord fast man sjunger i C-dur men när sången är så pass processad, så är det svårt.
Kan faktiskt inte ge så mycket mer kommentarer. Men jag lyssnade...
Jo, musikteori har jag hållt egna kurser i förr i tiden, så den har jag full koll på. Min fråga var lixom lite mer hands-on, typ "kör ett F i två takter halvtempo sen gör ett crescendo på Bb i fyra takter sen tillbaka till tonika osv osv"
Men hur en processad sång gör det svårt att tänka på harmonierna är för mig en gåta, då måste alla som gör elektronisk musik ha harmoniproblem. Allt är inte Beatlesuppenbart ;)
Men det finns ingen direkt processad sång här och ingen vocoder heller (än sålänge iaf :D) Den första sångdelen är ju en vanlig röst som sjunger långt ner och helt utan modulation på en och samma ton som sen e dubbad med en väsande röst ovanpå, ganska oprocessat om du frågar mig. Den andra sångdelen är en helt vanlig sång det med som har getts en "telefonkaraktär", vilket kanske kan anses som lite mer processat.
Men tack för lyssning, även om du inte kunde komma med nåt förslag på det som jag efterfrågade. :)
Gubb-dance :lol: Slående. Yello, Mission Impossible och själv får jag lite MJ vibbar av basgången :wacko: :)
Jo som jag nämner i trådhuvudet så är ju detta inte en färdig mix och ljuden är inte 100%. (Förutom min arpeggierade MIDI-banjo.....den kommer stanna kvar till the bitter end.) Jag var intresserad av att höra förslag och tankar på en eventuell fortsättning. Men jag tackar för dina tankar ändå :)
Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.
Gubb-dance :lol: Slående. Yello, Mission Impossible och själv får jag lite MJ vibbar av basgången :wacko: :)
Jo som jag nämner i trådhuvudet så är ju detta inte en färdig mix och ljuden är inte 100%. (Förutom min arpeggierade MIDI-banjo.....den kommer stanna kvar till the bitter end.) Jag var intresserad av att höra förslag och tankar på en eventuell fortsättning. Men jag tackar för dina tankar ändå :)
Aight! Fortsätt med Yello basen solo 2 takter direkt efter det du har nu så ekot från refrängen binder ihop det. Sedan kan du ju gå två vägar... bygga upp trummor på det i klassisk "techno" still så får du till ett mellanspel utan ackordsbyten eller köra vers 2 på en gång.
Jag skulle nog föredra en vers 2 och refräng 2 innan ett mellanspel. Låten är väldigt hittig så det blir för tidigt med mellanspel redan här.
Jag gillar pitchningen i trancegrejset (arpeggion). Sticker ut.
Avsluta med mer pads eller stråkar på refrängen så blir det fint ös med stämning på slutet.
Hepp!
Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.
När den spelar innan kompet kommit in så stökar den tycker jag. Sedan när resten är med så smälter den in fint. Ändrar du soundet då eller händer det automagiskt?
Jättesnygg låt verkligen.
Ja då klarnar det. Kanske automatisera bort lite sågtänder i början där?Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.
När den spelar innan kompet kommit in så stökar den tycker jag. Sedan när resten är med så smälter den in fint. Ändrar du soundet då eller händer det automagiskt?
Jättesnygg låt verkligen.
Ahh okej då fattar jag. Ja den limmar väl inte riktigt där i början som det är nu. Jag ändrar inte soundet, dock så sidechainar jag den mot kicken när kompet kommer in, så därför åker den mer in i mixen och får lite pump. Kanske koppla på sidechainen redan på introt? Men det kanske låter konstigt när den duckar mot en kick som inte hörs än?
Tack för klargörandet :)
Jag skulle nog föredra en vers 2 och refräng 2 innan ett mellanspel. Låten är väldigt hittig så det blir för tidigt med mellanspel redan här.
[...]
Avsluta med mer pads eller stråkar på refrängen så blir det fint ös med stämning på slutet.
Nice!! Låter riktigt bra om detta måste jag säga.
Är själv inte så hemma på denna typ av musik, men för min del kunde du nog fortsatt i samma spår en stund till innan det kommer ett berak av ngt slag.
I breaket tror jag det hade blivit fräckt om du halverat tempot och gjorten tonartssänkning istället för höjning, för att sedan låta den gåt tillbaka igen när låten kör igång med reffen igen. Men det är ju jag det. ;)
Jag gillar den här bättre än era koreaskiva. ;)
Liksom koreaskivan är det ju rätt så förutsägbart. Men jag gillar att lyssna på Trance när jag kodar c++. Det finns influenser från Peter Tägtgrens "Pain"grupp, lite distad gura?
Jag älskar det jag hörde och laddar när när den är färdig. (Jag klagar på monotonitet i början av detta, ris och ros, men det är avkopplande! Och intressant.